Cornucopia?

2017-10-18 10:10

Aftonbladets annonsörer - nya bylines

Aftonbladets chefsredaktör meddelade igår att tidningen nu har en ny policy. Om ingen har dömts för ett brott har det inte hänt och kommer inte skrivas om av tidningen. Inte ens om en kändis pekar ut en annan kändis kommer tidningen skriva om det, så länge det inte finns en fällande dom. Här följer en titt på vilka annonsörer som finansierar Aftonbladet just nu, samt några förslag till nya bylines åt dessa annonsörer.

I sann postmodern anda så har enligt Aftonbladet inga brottsoffer upplevt några brott om det inte finns en fällande dom meddelar alltså Aftonbladets chefsredaktör Sofia Olsson Olsén:
"Polisen utredde anklagelserna 2012. Förundersökningen lades ned för att brott inte kunde styrkas.
Det är polisen som utreder, åklagarna som åtalar och domstolarna som dömer. Det är viktiga principer i en rättsstat."
Detta kan bara tolkas som att Aftonbladet nu infört en ny redaktionell policy. Inga brott där en dom inte utfallit har egentligen skett och kommer inte skrivas om i tidningen. Det är bara ekot av egots vibrationer som får brottsoffer att uppleva brott, och i verkligheten har de inte hänt om inte dom fallit. Postmodernism till perfektion antar jag?

Att det är en ny policy är uppenbart, eftersom man så sent som i förrågr publicerade saker om Weinstein och von Trier, och tidigare publicerat om odömda som Assange, Borg och Littorin. Jag förmodar att det är slut med detta nu?

Alla ni som någonsin utsatts för brott, men där polisen lagt ner utredningen - ni har alltså egentligen inte upplevt något brott. Underligt nog är det som stulits från mig fortfarande försvunnet, men inte enligt Aftonbladet.

Författaren Camilla Läckberg skriver följande på sitt Instagramkonto och skäms över att hon spelat med i våldtäktskulturen hos Aftonbladet och i åtminstone Stockholmsmedia.
"Jag har känt till våldtäkten mot henne i lika många år. Plus vad som övrigt berättats om denna man. O jag har inte tvivlat på trovärdigheten. Finns för många fler vittnesmål för det, o har funnits i många år. Men ändå. De få gånger jag haft samröre med honom har jag låtsats som ingenting. Bla en kväll i New York för många år sen. Jag visste redan då om. Jag tvivlade inte. Ändå sa jag inget. Jag bara log o hängde på. O nu. Nu skäms jag å både mina OCH kvällstidningarnas vägnar. De slår upp STORT om olika kvinnors vittnesmål men skriver INGET om att svenska modighetslavinen startade med [våldtäktsöverlevande mediaprofilen] angående en medarbetare på @aftonbladet ."
Tydligen finns det alltså övrigt som berättats om denne man och gott om vittnesmål.

Minst tre andra kvinnor har trätt fram under gårdagen.

En var 14 år vid tillfället för tio år sedan och frågade Aftonbladetjournalisten att hon gärna ville ha en praktikplats, varpå svaret var "Så pass mycket att du vill ligga med mig?". Teknisk bevisning i form av skärmdump och kvarvarande meddelande på Facebook finnes. Denna kvinna är idag en halvkänd poddare. En annan var 16 år och förföljdes, trots att hon berättat om sin ålder, av mannen som insisterade att hon skulle följa med upp och dricka lite i hans lägenhet. Hon var stark nog att säga nej och värja sig. En fjärde, anonym dock, men född 91, har skrivit att hon legat med mannen som sade sig gilla unga flickor för de rakade sig mellan benen.

Media utanför Stockholm i form av Adam Cwejman på GP:s ledarsidor är den enda som än så länge nämnt det hela inom finmedia.
"På Instagram har en svensk medieprofil offentligt gått ut och namngivit en välkänd skribent som hon anklagat för att ha drogat och våldtagit henne för elva år sedan, en händelse hon länge skämdes för att tala om. Först när hon fick reda på att flera andra kvinnor utsatts för skribentens ovälkomna närmanden vågade hon tala öppet.
Tystnaden från mannens kollegor och anhängare är, inte oväntat, total. Det är som Aftonbladets ledarskribent Anders Lindberg så träffande beskrivit partikulturen inom Sverigedemokraterna: "Fram tonar en bild där en liten grupp män med makt håller varandra om ryggen" (AB 26/7)."
Stockholms mediaelitkrets är dock så liten att ingen vill bränna sina karriärmöjligheter genom att nämna något om det hela i riksmedia.

Tillägg: Emanuel Karlsten vågar och summerar på sin blogg. Där kan ni läsa samtliga vittnesmål, inklusive nu ett fjärde som drogades av journalisten när hon var 19 år och utsattes för våldtäktsförsök på Eskilstuna stadshotell. Likt Cwejman bor Karlsten i Göteborg och tillhör alltså inte Stockholmsmedia.

Nåväl. Aftonbladet omsatte nästan 2 miljarder kronor förra året och gjorde en vinst på nästan 150 MSEK. Mycket av detta i form av Sveriges största sajt och tillhörande reklam. Huvudägaren Schibstedt bryr ju uppenbarligen sig inte ett dugg om kvalitet och innehåll på sajten eller för den delen våldtäktskulturen på tidningen (en annan medarbetare på Aftonbladet har dömts för våldtäkt tidigare), så det kan vi lämna därhän.

Däremot ägs 9% av fackföreningen LO, vilka tydligen inte finner något problem med våldtäktskulturen på tidningen. Detta trots att de t ex organiserar kvinnodominerade yrken som vård och omsorg inom fackföreningen. Å andra sidan är det ju mest män i LO:s styrelse och man får förmoda att de bidrar till våldtäktskultur och patriarkala strukturer i egenskap av maktmän.

Fast låt oss nu titta på vilka som finansierar våldtäktskulturen på Aftonbladet - nämligen tidningens annonsörer och erbjuda dem nya bylines att använda. All reklam är bra reklam!

Jag tog bort min host-blockning av Aftonbladet.se och gick in på sajten i anonymt läge för att få standardreklamen.

Först möttes jag av helskärmsreklam för SAS Eurobonus. Förslag till ny byline nedan:

SAS Eurobonus - Tänk Kvarnen, välj Patricia

Sedan annons för mobiloperatören Hallon.

Hallon - När du blivit våldtagen och vill ringa på hjälp

Det finns också reklam Mustaschkampen som tydligen är en insamling mot prostatacancer. Jag känner inte att det behövs någon ny byline: Are you man enough? Minst 21 ejakulationer i månaden har ju visat sig vara profylax mot prostatacancer enligt forskning, så man får förmoda att Aftonbladetjournalisten bara jobbat cancerförebyggande?

Jag får reklam för Skandiamäklarna.

Vill du titta på min lägenhet? - Skandiamäklarna

Och Mötesplatsen (som ägs av Aftonbladets ägare Schibstedt):

Mötesplatsen - dejter du minns eller kanske inte?

Sedan dyker ett kosttillskott upp.

Flexovital - Så din kropp orkar med unga flickor

Och förstås SF Bio

SF Bio - Gissa vem som sitter bredvid dig i mörkret?

Andra annonsörer är ockerlåneföretag som Lendo och Bynk, samt diverse onlinekasinon. Dessa är förstås inte värda någon ytterligare uppmärksamhet och saknar rimligtvis all form av moraliska skrupler oavsett.

Och där lägger jag tillbaka host-blockningen av Aftonbladet. Jag känner mig rätt smutsig efter att alls varit inne på skitsajten. Man kan väl summera innehållet med att sunkiga artiklar speglar sunkiga vidriga värderingar inom redaktionen.

Kommentarsmöjligheterna är avstängda för detta inlägg. Vill ni diskutera detta får ni göra det i sociala medier.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa.

Inga kommentarer: