Cornucopia?

2017-10-04 14:21

230-220*0,5=5!

Vi känner alla till att många har problem med prioriteringsordningen i räknereglerna. Kanske har även bloggens läsare problem med detta? Låt oss testa om läsarna kan svara rätt på rubriken? Sant eller falskt? Svara nedan. Tillägg: Facit finns här.



Eller slår Göran Perssons skola igenom hos läsarna? Spännande. Svara nedan.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa.

85 kommentarer:

  1. Man kan köra en slamkrypare och byta talsystem också.

    Då blir 2*8=10, och märkligt nog oxo 1+1=10.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte oxo väl, lr ska det väl vara, beroende på vilket talsystem som väljs?

      Radera
    2. Ja, i första exemplet bas16, i andra bas2.

      Radera
  2. Svar
    1. Det är en tolkningsfråga vilket värde man tillskriver tecknen

      Det är INTE entydigt utifrån sammanhanget.

      Frågan är alltså tvetydig.

      Radera
    2. Jo, det är en entydig fråga dels efter gällande prioriteringsregler samt intuitivt för alla som någon gång använt en lite mer avancerad miniräknare, eller kalkylprogram....

      Radera
    3. Prioriteringsregler är en sak, frågan är vad som är matematisk operator och vad som är löpande text.

      Radera
    4. @Rickard fast då blir detta något av ett IQ-test med motiverade svar, dvs uttrycket är korrekt men vi måste motivera/rangordna varför.

      Om ! är text så är hela uttrycket text och därmed fortfarande korrekt.

      Frågan är om vi kan hitta någon motivering till att det är fel?

      Radera
    5. Elakt, elakt. Hade det varit en tävling på TV hade jag fått gå hem utan pris. Trots att jag svarade rätt till slut.

      Vad är det man brukar skriva i kokboksrecept? "Läs igenom hela receptet innan du börjar laga rätten".

      Radera
  3. Ställningen gjorde mig förvånad...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man kan inte annat än bli besviken.

      Radera
    2. Ja, om jag kopplar ihop denna med övriga omröstningar gällande lönenivå på det här forumet så drar jag slutsatsen att lön och utbildning inte helt korrelerar. Jag drar även slutsatsen att många här som gnäller om att det var bättre förr och att det finns inget hopp och svensk skola/ungdom helt enkelt bara kastar sten i glashus..

      Radera
    3. Ja, så vad är rätt svar? Sant eller falskt?

      Radera
    4. Ja, av ställningen hittills (ett utfall sämre än slumpen) så kan du inte skryta med att ha särskilt högbegåvade läsare.

      Radera
    5. Eller så tycker de det är fånigt, eller så är de inte dåliga på matte men ger inte bloggar full koncentration, eller, eller...

      Radera
    6. Snarare att alla kanske inte sysslar med kombinatorik hela dagarna. Jag såg denna I mitt facebookflöde för en dryg vecka sedan. Min första reaktion var fel svar, med dagens focus på click-bait så uppfattar man utropstecknet som ett skiljetecken och inte för att beteckna fakultet.

      (Konstigt förresten att Ben inte varit in än och påpekat att era mammor aldrig brukar vara förvånade over någon ställning)

      Radera
    7. Det och själva frågeställningen gör att man lätt fokuserar på helt fel del av uppgiften, särskilt om man inte är 100% uppmärksam.

      Radera
    8. Gbd crvx, prexis.
      Även om man har flera terminer med matte på högskola/uni bakom sig kan man tolka texten tvetydigt vilket såklart var syftet i meningen att få en billig bloggpoäng som pekar på vad som är fel med dagens skola.

      Bloggens läsare har för övrigt inte gått i dagens skola utan en bättre skola innan Pisaraset började, överlag.

      Radera
    9. @Hyresgäst. Nu kanske inte alla jobb och lön helt korrelerar till hur bra eller dålig man är på matte. Dessutom finns det fler ämnen i skolan som inverkar på resultatet. Det är ändå svårt att se hur de försämrade PISA resultaten inte skulle ha någon betydelse vad som kommer ut i slutändan.

      Radera
    10. Med tanke på alla "ekonomer" här på bloggen är det ett helt horribelt resultat! Skrämmande!

      Radera
    11. Messerschmitts överallt

      Radera
  4. wow! iofs bara 90 röstande så här långt men jag är chockad...

    SvaraRadera
  5. tja de flesta missar nog att fakulteten av 5 vilket är 120 (1*2*3*4*5=120)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det lustiga här är väl att 2 fel gör ett rätt.

      Radera
    2. så 230 - 220*0,5 = 230 - 110 = 120 är fel och fakulteten av 5 är 120 och att multiplikation går före minus ? så ifall jag tänker fel så får du gärna tala om vad för 2 fel jag gör

      Radera
    3. Jepp. Vilket gör utfallet än sorgligare...

      Radera
    4. De som ser:
      230-220=10
      10*0,5=5

      Har rätt, men av helt fel anledning.

      De som ser 230-110=120 har mest rätt sas

      Radera
    5. Eftersom multiplikation går för subtraktion så ska den räknas ut först annars följer man inte de matematiska regelerna och om utropstecknet inte ska räknas som fakultet så är den här frågan helt värdelös och ointressant för att visa hur intelligenta folk är.

      Radera
    6. @Stefan. Frågan är oavsett ointressant för att visa hur intelligenta folk är skulle jag vilja påstå.

      Det skulle förvåna mig om man inte kan få en chimpans att förstå konceptet bakom fakultet. Jag vet att man kan få normalbegåvade 10-åringar att förstå konceptet då min egna lärare på lågstadiet tog upp detta med positivt resultat.

      Dock kan frågan ha ett värde i att visa hur bildade folk är. Två ofta ganska vitt skilda saker.

      Radera
    7. Nej, men att 230-220*0.5=5 är ett fel och att missa utropstecknet är ett annat. Gör man dessa två fel så kommer man till att påståendet är sant. Man gör alltså två fel och kommer ändå till rätt svar.

      Gör man ett fel så säger det ju inte något om vilket fel man gör. Cornu kommer säkert raljera om Görans skola, men glömmer att påpeka att fakultet inte ingått i grundskolan på länge. Hur det är med gymnasiematten kommer jag inte ihåg, men skulle inte tycka det är rätt att beskylla Görans skola för att man missar utropstecknet...

      Radera
    8. "Fakultet" ingår numera enbart i motsv. N- och T-linjens matematik...

      Radera
    9. Vill man vara elak kan man ju tolka resultatet som att bloggens läsare inte kan prioriteringsreglerna - en av tre vet dessutom inte vad !-tecknet efter femman betyder...

      Radera
    10. @Anonym påståendet är sant så det visar bara att du inte förstår matematik

      Radera
  6. Många tycker det är så fånigt att de svarar fel med flit.

    Uttryck innehållandes '/' är roligare. Där kommer nämligen många kaxiga utbildade-men-kroniskt-korkade göra bort sig, gärna med bibehållen överlägsen stil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Innehåller de "/" eller / ?

      Radera
    2. '/'-operatorn är historiskt (och kulturellt?) tvetydig, vilket gör att de utbildade-men-korkade kan hitta ett förbluffande självförtroende för fel svar, samtidigt som de kallar alla andra för dumma i huvudet.

      Nu vet jag att jag själv kallar folk dumma i huvudet lite ländvindigt ibland, men det beror mer på att jag sätter samma ribba för mig själv och alltså kallar mig själv dum i huvudet ganska många gånger under varje inlärningsfas.

      Radera
  7. Undrar då hur stor andel av de som svarat Sant gjort detta för att de tolkat 5! som fakulteten av 5 eller för att de har problem med prioritetsordningen i räknelagarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och hur många som svarat falskt gjort detta för att de tolkat det som 5 eller om de har problem med prioriteringsreglerna.

      Radera
  8. Finns det ngn annan matematisk tolkning av 5! än fakulteten av talet fem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja...typ nästan. ! Använda som "not" i direkt anknytning till "=" inom vissa programmeringsspråk.

      Dock blir fortsatt svaret korrekt om man tolkar det så.

      Tror att 2 av 3 missar av samma orsak som mig. Sitter och läser cornu medan jag skiter och läste snabbt och lätt talet som en mening i titeln inte som ett tal. Jag tolkade därmed uttropstecknet som just ett utropstecken i tron om att det var lars irritaton som lös igenom.

      Är fullt medveten om vad fakultet är, men kontext spelar roll för tolkning av vad man läser.

      Radera
    2. Inom teoretisk filosofi/logik så placeras logisk negation före argumentet. Dock är det mest vanligt att använda sig av ¬ istället för !.

      Radera
  9. Usch!

    Matematik ...
    En vetenskap som inte går att klassmässigt underordna någon som helst kwer intersektionell genusdiskurs utan är både kontextfri och absolut...

    Något ont mandligt och patriarkalt alltså!

    *asg*

    SvaraRadera
  10. Operatorprioritet
    Påståendet är sant för
    230-(220*0,5)=120=1*2*3*4*5=5!

    SvaraRadera
  11. Hur många av invånarna [valfritt utanförskapsområde] vet vad begreppet "fakultet" står för och hur den beräknas ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är KTH-utbildad ingenjör med högt chefsjobb och hade ingen aning. Matte-kurserna är lagda långt ner i minnesbanken eller bortglömda.
      KTH var generellt extremt dåligt på att förbereda mig för yrkeslivet som chef, eftersom jag läste massa matte och mekanik men i verkligheten är ekonomi och juridik nr 1 och 2. Resten kan specialister utföra...

      Radera
    2. Och ledarskap förstås, extremt negligerat på KTH. 90% av mitt jobb idag.

      Radera
    3. @Stringfellow

      Så ditt egentliga misstag i den här enkäten var att du inte delegerade frågan till specialisterna, utan istället försökte själv... ;-D

      Radera
  12. Jag kan bara utgå från det jag lärde mig på Göran Perssons skola.

    Räkneordning:
    1. Paranteser, 2. Potenser, 3. Multiplikation och division, 4. Addition och subtraktion.

    Sen ser jag att bägge sidorna om likamedstecket kan kan vara 5 om man inte följer de vanliga reglerna.

    SvaraRadera
  13. Jo, jag åkte dit. Först kände man sig smart för att man visste att multiplikation ska göras innan subtraktion men missade sedan helt ! efter 5:an.

    Visste inte vad ! var men efter en googling så lärde man sig något nytt idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äsch! Jag gick också på det då jag uppfattade ! som imperativ.
      Den var bra! Betydligt mer raffinerat än Facebooks tjatiga hamburgare.

      Radera
  14. Om man aldrig försökt sig på en sannolikhetsberäkning inom spel är man kanske lite ovan vid fakultettecknet.

    Inte konstigt att det läggs många miljoner och rekryteras kändisar för att få folk att spela bort sina pengar till usla odds. Det funkar ju!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tabloiden Metro är full med annonser för sprit, nätcasinon och ockerdyra snabblån...
      Kanske speglar läsekretsen...
      ;-)

      Radera
    2. Ja, troligtvis. Den består ju av svenskar.

      Radera
    3. Konstaterade på lunchen idag att Metro är en pappersversion av facebook. Massa meningslösa insändare och kolumner av personer med uppmärksamhetspanik, samt några hjärndöda artiklar kombinerat med usel reklam.

      Radera
  15. Nu kan man ju undra om de personer som svarat rätt gjort det för att dom är uppmärksamma och läst aningen mer matte än Svensson eller om dom svarat rätt för att dom inte kan räkna.

    Och på samma sätt kan man ju undra om de som svarat fel gjort det av dumhet eller pga bristande perception.


    Kombinerat med den skrivna texten är det en kuggfråga.

    SvaraRadera
  16. Fakultettecknet är medvetet satt så att man ska feltolka satsen som ett påstående istället för en fråga. Påståendet att uppgiften handlar om prioritetsordning är också bara till för att vilseleda.

    Således ett bra exempel på hur Göran Persson använde skolan för att göra kunskaper föraktade och att allt bara handlar om makt och förtryck.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att inte känna igen ett fakultettecken när man ser det, säger det något om personen. Har inget med förakt att göra.

      Skulle till och med kunna tänka mig att en och annan läsare googlar fakultet och lär sig något.

      Radera
    2. Du menar:
      "En fakultet är en organisatorisk enhet vid en högskola eller ett universitet. Fakulteten har vanligen det högsta ansvaret för forskning och utbildning inom en ämnesgrupp."

      Radera
  17. Kunde man inte det så fick man en linjal över fingrarna. :)

    SvaraRadera
  18. Vänta nu ett tag. Är utropstecknet där för att ge emfas eller för att vara fakultet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kuggis att utropstecknet låg i rubriken..

      Radera
  19. Räkna ut det hör om ni kan 230-220*0,5=5!

    SvaraRadera
  20. NP är en icke-deterministisk och P en deterministisk turingmaskin. Finns det några beräkningsproblem som ligger i komplexitetsklassen NP, men inte i komplexitetsklassen P?
    Troligtvis ja, värt 1 miljon dollar om man kan bevisa att det.

    SvaraRadera
  21. Har du gått över till att till slut använda de officiellt korrekta svenska decimaltecknen nu, Lars?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä. Jag kommer fortsätta köra med punkt för att irritera alla och envar. Detta var bara för att slippa få anmärkningar på decimalpunkten i detta specifika fall.

      Radera
    2. Fint att höra. Förvirringen mellan decimaltecken och tusentalsavgränsare i olika språk kunde man annars gjort en klurighet av men då skulle mycket hår slitas.

      Radera
    3. @Joakim.
      Man får helt enkelt lita på invånare till länder som innehar en högre IQ, t ex Japan, Koreahalvön och Kina. Då är svaret på frågan falskt.

      Fast det intressanta är väl ändå vad man använde förr i Mesopotamien?

      Nu ska jag sluta tramsa mig.. Trevlig kväll

      Radera
  22. Okej jag svarade fel... Var visst ett för ögat osynligt tecken som försvann i neuronernas autofilter. Ursäktar mig med att jag sitter och repeterar matten från sengymnasiet och universitetet, så jag har probleminsikt

    SvaraRadera
  23. Jag tror inte detta säger så mycket om bloggläsarnas matematikkunskaper. Däremot är det ett lysande exempel på bristande läsförståelse och hur enkelt det kan vara att missleda folk med finurligt utformade texter. Jadå, jag gick också på det! :)

    SvaraRadera
  24. * är inte detsamma som multiplikation. Ett andreaskors är multiplikation.
    * används för att beteckna ett hermetiskt konjugat.
    Tyvärr används det på tangentbord som tecken för multiplikation. Irriterande

    SvaraRadera
  25. Det riktigt sorgliga i det hela är att samtliga har rätt. Vi som kan vet att det inte går att räkna fel i matematik, man räknar ALLTID rätt även om man gör fel ;)

    SvaraRadera
  26. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  27. Det här är helt bisarrt. Hur kan 2/3 ha fel? Till och med en motsvarande fråga på AB hade haft bättre statistik. Skäms för fan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är bisarrt att en tredjedel har fel. :-)

      Radera
  28. Som man frågar får man svar.

    Börja snacka prioriteringsregler och skola fintar bort uppmärksamheten från fakulteten. Man tror liksom att bloggaren använt utropstecken som man gör i text...

    Med en annan rubriksättning hade utfallet blivit annorlunda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fakulteten är väl uppenbar, dock saknas punktnotering för decimal, det ska stå 0.5 och inte 0,5. I den skola jag gick där använde vi punkt men den lärde oss inte fakultet (!). Svaret är alltså falskt.

      Radera
  29. Liten luring, men sant.
    5! är 120

    SvaraRadera
  30. Även om man gör fel, så så ska det kryssas sant ;)

    Så dom som kryssat falskt vettegudarna hur
    Men skolan sägs ju ska utbilda i att leta svar, gåggla, så internet kan ha brutit ihop, men då borde det ha blitt fler sant, chansen +rätt.

    SvaraRadera
  31. Miniräknare vad är det? Jag fick lära mig i skolan att klara mig utan. Född i slutet på 80-talet i lilla Bollnäs.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...