Cornucopia?

2017-09-27 10:02

Elbilar: IVL och Chalmers utreder kilometerskatt på personbilar

Med elbilarnas förestående genombrott riskerar svenska staten förlora tiotals miljarder kronor i skatteintäkter på fossila bränslen. På uppdrag av Energimyndigheten ska nu IVL och Chalmers Tekniska Högskola utreda möjligheten att istället för skatt på bränsle införa kilometerskatt på personbilar.
Projektledaren Anders Roth hymlar inte med anledningen till utredningen:
"Vi går mot en allt mer automatiserad och elektrifierad fordonsflotta, vilket i grunden är positivt, men när den fossildrivna biltrafiken minskar och vi tankar mindre bensin och diesel kan skatteintäkterna minska. Samtidigt finns också en risk att körsträckorna ökar, i takt med att självkörande fordon blir lättillgängliga och billiga."
Ni kan läsa mer om utredningen själva här.

Skatteintäkterna måste förstås in. Det handlar som alla redan vet inte om miljö, för då hade man förstås tackat och bockat för att alla börjat köra elbil. Skatteintäkterna på bensin och diesel mm ligger runt 50 miljarder SEK om året. Till det kommer förstås momsen, som dock är neutral - blir energikostnaden lägre för att köra bil så blir det pengar över till annat att konsumera, som också drar in samma mängd moms. Tydligt är iaf att staten behöver pengarna och att det inte är en miljöfråga egentligen.

I slutändan kommer det - föga överraskande - att bli lika dyrt att köra elbil som fossilbil. Degen måste in. Det enda överraskande är att man dragit igång arbetet kring detta redan nu. Vi kan alltså räkna med att detta är på plats före skatteintäkterna på fossila bränslen försvinner.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa.

83 kommentarer:

  1. LOL! "Samtidigt finns också en risk att körsträckorna ökar, i takt med att självkörande fordon blir lättillgängliga och billiga."

    Vilken hemsk risk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag reagerade också på det. Det är lite oklart det där med mobilitet. Det finns en dogm, paradigm eller kalla den vad man vill att mer mobilitet är bättre. Men här reagerar man på att det också utan omsvep sägs att det är en "risk" på ett dåligt sätt.

      Radera
    2. "Skatteintäkterna på bensin och diesel mm ligger runt 50 miljarder SEK"

      Det täcker ju inte ens trafikverkets årliga budget. Trafiken är inte en kassako för staten.

      Radera
    3. Det är väl ganska exakt vad Trafikverket kostar, men då har du varken räknat in fordonsskatter eller att Trafikverket även ansvarar för järnväg, sjöfart och luftfart...

      Radera
  2. Ihop med att bostadspriser blir så pass höga så att man måste bosätta sig långt ut från stadskärnorna. Då straffas man genom kilometerskatt eller så får man ta tåget som erbjuder konkurrenskraftiga priser? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Typ, det är lite frågan.
      Från det länkade pressmeddelandet:
      "Genom att modellera olika scenarier för hur ett kilometerbaserat avgiftssystem kan se ut ska forskarna ta fram en metod för hur man kan räkna på ett avståndsbaserat skattesystem på både för Sverige som helhet och för städer."
      Med tanke på att det i Sverige är inte ovanligt med stora avstånd, och att (OM de blir en massverklighet i Sverige/Norde) körsträckorna ökar med elbilar så slår det ju ändå mot glesbygd, dvs "landet" om lika mycket deg skall in till staten.

      Radera
  3. I Framtiden kommer Mullsjö ingå i Stor-Göteborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. I framtiden är Sverige EUs energiskog. Innevånarna har till största delen fått flytta.

      Radera
  4. Jättedumt om vi tar elbilen på semestern istället för flyget! Klart att det måste till en kilometerskatt då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gissningsvis upphör kilometerskatten så snart du lämnar Sverige...

      Radera
    2. Störst sannolikhet är väl just avläsning av km-räknaren vid besiktningen som Cornucopia refererar till nedan. Den är då teknikneutral och funkar på både gamla och nya bilar utan ny hårdvara. Problemet är att det inte spelar någon roll om du kör sträckan i Sverige eller inte eller för den skull på privata vägar. Fast är detta något egentligt problem om syftet är att hitta på ett sätt att dra in skatten så smidigt som möjligt? Miljöaspekterna är underordnade. Kanske dags att starta leasing-företag utomlands så att man kan leasa ut utlandsregistrerade bilar?

      Radera
    3. Att läsa av körsträckan kommer att göra underverk för de som tillhandahåller tjänsten att skruva tillbaka mätaren.

      Radera
    4. Precis, bilars vägmätare har inte alls den säkerhet som krävs för att fungera som underlag för beskattning. Det kommer att vara alltför enkelt att fuska. Dessutom besiktas inte alla bilar en gång per år.

      Helst bör också km kostnaden vara högre i större städer än på mindre orter och på landsbygden då miljökostnaderna är som störst i de stora städerna.

      Radera
    5. Lösningen är lika enkel som skrämmande. Obligatorisk installation av statsavläst GPS.

      Radera
    6. Statsavläst GPS låter förvisso inte angenämt, men man kan möjligen göra det något mer lättsmält om enheten bara rapporterar till skatteverket en gång i veckan och då inga detaljer om var man åkt utan bara om hur långt man åkt inom landet.

      Radera
  5. Skall man fixa det med gps (storebror ser dig) eller kommer bilens distansmätare skicka info till skatteverket regelbundet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Går att kombinera på olika sätt. Om inte annat avläsning milmätaren vid besiktningen. Och glöm inte möjligheten till schablonbeskattning eller skönstaxering om du råkar köra för lite.

      Radera
    2. Andra sätt är att sätta ut kameror som loggar all trafik och räknar ut hur mycket du kört. En sorts vägtullar på alla vägar. Kommer inte fånga upp finmaskig trafik dock.

      Radera
    3. Skatteverket kräver idag att alla "servicebilar" , dvs alla små firma- och hanteverkarbilar (vita Renault kango, VW Caddy etc) är utrustade med en GPS-puck så att dessa inte körs "olovligen" i privata ärenden..
      ;-)

      Radera
    4. Och hur skulle man avgöra det? Inser dem hur mycket data de kommer behöva få och vilken GIS-apparat de behöver bygga upp då?

      Radera
    5. Själva databehandlingen kan man väl upplåta åt någon utländsk firma.

      Radera
  6. varför inte lägga det på elpriset bara? Oaktat produktionstyp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det förefaller ju vara den enkla lösningen. Ev kan man ju införa en grund förbrukning med lägre skatt, men hushålls elen blir ju inte mycket pengar. Och i det sammanhanget kan man ju också undra varför olja för uppvärmning ska ha annan skatt än drivmedel.

      Radera
    2. För att huvuddelen av elförbrukningen inte har med vägtransporter att göra såklart.

      Radera
    3. @Carmania: Har det någon betydelse om syftet är att driva in skattepengar? Ett problem med att bara lägga det på elpriset är att fler kan bli egna elproducenter och på så sätt "smita" undan skatt... Frågan är när det blir obligatoriskt att registrera offgrid-lösningar och löpande rapportera in producerad energi för att kunna skattebelägga denna... Kanske ersätts Radiotjänst kontrollanter med Eltjänsts kontrollanter när avgiften blir en skatt.

      Radera
    4. re. Axel
      Helt rätt.

      Radera
    5. Eller så sätter man bara skatten på elfordon på en sådan nivå att det kompenserar bortfallet från bränsleskatter. Det måste ju va det absolut enklaste.

      Radera
    6. Så får "marknaden" sköta elpriset

      Radera
    7. @Olof: Hur långt är ett snöre? Eller med andra ord, hur långt kör en bil?

      Radera
    8. Ja visst, de som kör mycket borde ju betala mer. Men det kan man ju strunta i, kalla det väglicens och tvinga alla med bil att betala :D

      Radera
    9. Ja, att höja fordonsskatten rakt av så det kompenserar för skattebortfallet torde vara det enklaste. Dessutom är det neutralt mot landsbygden.

      Radera
    10. Koldioxidskatten på fossila drivmedel är ungefär 1000 kr/ton, skulle en motsvarande skatt läggas på el så talar vi om runt 40 öre/kWh, givet att elproduktion orsakar utsläpp om ca 400 g CO2/kWh. Därtill så lär nog energiskatten också behöva höjas för att hamna på en nivå jämförbar med andra fossila drivmedel. Att många skulle kunna smita undan dessa skatter genom att bli egna elproducenter är inte troligt, då man relativt enkelt kan beskatta solceller, vindkraftverk osv. redan vid försäljning om det skulle behövas.

      Detta lär dock inte räcka utan det lär också behövas ex. högre fordonsskatt, högre trängselavgifter osv.

      Sedan är lastbilstransporter idag underbeskattade, så en del av skattebördan kan möjligtvis gå att flytta dit. Där finns redan färdskrivare vilket gör beskattningen enklare.

      Som det ser ut idag då är ju dock elbilar subventionerade på flera sätt, dels genom miljöbilspremie, genom fördelaktigt förmånsvärde, genom lägre fordonsskatt och också genom lägre drivmedelsskatter. Så redan där finns en hel del att hämta igen.

      Radera
    11. @Olof: Det kommer nog det med ska du se.

      Radera
  7. Även om momsen är neutral, tillkommer den efter punktskatten. Därför ökar även momsintäkten om bränsleskatten ökas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, du missade nog resonemanget med momsen lite här. Du får inte in mer moms för att du ökar skatten av den enkla anledningen att du då måste dra ned på annan konsumtion vilket minskar momsen i motsvarande grad momsintäkterna på andra varor.

      Radera
  8. Death and taxes...

    Det hade varit smartare att göra som i Tyskland och snart Danmark att beskatta alla utländska bilar (samt det egna landets bilar bara det att invånare får ett smart avdrag så det är bara utländska bilar som betalar kilometerskatt).

    Protektionism och skatteproblem löst på samma gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det går ju inte om man skall vara bäst i klassen och aldrig göra något EU ogillar...

      Radera
  9. I DPRK - Nord-Korea - har man förbjudit individuell privatbilism..
    Det är kanske detta system som våra kära utredare vill uppnå..
    ;-)

    SvaraRadera
  10. 2011 var skatter och moms på bensin och diesel 60 000 000 000 dvs 60 MILJARDER SEK
    2013 fick TRV, som ansvarar för både vägar och järnvägar, dess underhåll, upprustning och nybyggnad, 38 miljarder i anslag...

    VART de övriga 22 MILJARDERNA tog vägen är ju "elefanten i posrslinsbutiken" och något som är icke PK att prata i klartext om!

    Siffrorna är framräknade och hämtade från Svenska biodrivmedel och petroleuminstitutet

    SvaraRadera
    Svar
    1. En stor del i samhällets besparing om man åker kollektivt är ju den lägre olycksfrekvensen, så en del av de pengarna kan man nog anse går till räddningstjänsten och akutvård mm kostnader för olyckor.

      Radera
    2. Om man skall räkna med dessa "intäkter" så torde man även räkna med "intäkterna" av ett snabbare och mer smidigt fungerande samhälle..

      Gör "tankeexperimentet" me datt alla de som idag tar den egna hårt beskattade bilen för at tmed egna medel få sitt livspussel att gå ihop plötsligt en dag ställer sig vis "sin" busshållplats och förväntar sig att "samhället" skall sköta alla nödvändiga transporter..

      Förutom att kostnaderna för kollektivtrafiken skulle skjuta i höjden likt en V2:a så skulle skatteintäkterna från bensin och diesel sjunka som en sten..

      Och VEM skulle då betala för "den rosa elefanten i porslinsbutiken"? ;-)

      Radera
    3. Är ju klart att det blir kaos, om alla ska ta bussen imorgon. Men kollektiva transporter är ju totalt sett billigare. En bra kompromiss tycker jag är bilpool, man kan enkelt konstatera att det finns mycket mer bilar än vad som behövs för att lösa transport behovet. Det står alltid oanvända bilar i närheten, i alla fall i stan.

      Radera
    4. @Dan:
      Ja, men människor som är beroende av samhället för sitt boende (normaltrea i allmännyttan) , utkomst (kommunal pysselsättningsjobb) - arbete och transporter (kollektivtrafik) är oerhört lättkontrollerade !

      T.o.m Walter Ulbricht i forna DDR förstod ju att om inte medborgarna i fick sin "Trabant" så skulle samhällsbygget rasa samman..
      Nu gjorde det dock ändå..

      Radera
  11. Kan vi inte bygga en taggtrådsomgärdad mur runt exv. Södermalm och "Södertörbn"...

    Så kan de som bor inom denna navelskådande verklighetsfrånvända "gated-community" får pyssla med sina genusdagis, HEN-skap, makrobiotiska stadsodlingar" och bilhateri alldeles själva! De kanske t.o.m kan få ansöka om att få ansluta sig till DPRK.. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vafan säger du om Södertörn?
      Här kör folk jättemycket bil...
      Däremot tycker jag att Stockholms stad skulle kunna ha en punktskatt på bilar som ökar ju närmre kärnan du bor.

      Radera
    2. Tänkte närmast på den genus-politiskt-pedagogiska "lekskolan" med samma namn därstädes.. ;-)

      Radera
    3. lägg till också hydroponiska stadsodlingar/fiskodlingar i hemmet. Hört att det också är en trend.

      Radera
  12. På sjuttiotalet hade jag en Mercedes diesel då hade vi kilometerskatt, en liten dosa som var kopplad till utgående axel, man stämplade ett kort vid bilprovningen och fick sen betala skatt efter körda km, kommer inte ihåg om man själv skulle stämpla eller inte, det är ju över 40 år sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte man behöver vara orolig på vilket sätt de kommer ta in skatt på hur mycket man kör. När det gäller hur människor och företag ska bli beskattade verka det finnas mängder med kreativitet.

      Radera
    2. De var bara att skruva ut vajern till hastighetsmätaren så blev körsträckan noll...

      Radera
    3. Viren var plomberad. Jag har en sådan räknare liggande här någonstans. Hade fenmerca 200D när kilometerskatten försvann och monterade ur den då. Har sparat den av nostalgiska skäl...

      Radera
    4. Sent 90-tal körde jag omkring i en VW Golf DIESEL 83:a!
      0,38l/10 km drog den och den gick att köra på allt som kunde brinna och flyta vid normala temperaturer.
      Den gamla km-räknaren var fortfarande monterad och vajern till den fungerade.. ;-)

      Radera
  13. Det blir någon inbyggd digital avläsare som både läser av när det är dags för service och sänder en fil till skatteverket. Jämför idag med typ Volvo On Call, Mercedes Me, etc.

    SvaraRadera
  14. Öh..
    Elpriset ligger runt 30 öre, punktskatten ligger på 32,5 öre, till det kommer elcertifikatsavgift på ca 2,5 öre och på hela kalaset har vi moms.

    Dvs normalt har vi 63% i skatt på bränslet för elbilar.

    Skatten på bensinpriset ligger på ca 66%.

    Yupp, de förlorar definitivt alla skatteintäkter på drivmedel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte i procentenheter, men dock i total summa då elbilen drar färre kr/km

      Radera
    2. Som sagts, det handla inte (mycket) om miljön...

      Radera
    3. Jodå, den lokala miljön runtom där alla utsläpp av Nox och sox och partiklar sker.

      Men dit når man lika bra med park n ride lösningar utanför storstadskärnorna.

      Radera
    4. En elbil drar 10-25% av energin, så även vid lika beskattning så kommer de förlora 75-90% av skatteintäkterna.

      Radera
    5. En liter bensin innehåller ungefär 9 kWh och är beskattad med 6,5 kr, dvs. ca 70 öre/kWh. Skatten på bensin är alltså mer än dubbelt så hög i förhållande till energiinnehåll som el, därtill så är skillnaden i energikvalitet mellan bensin och el vanligtvis runt faktor 3 vilket gör att skatten på bensin är i storleksordningen 6 ggr högre.

      Radera
  15. Kilometerskatt låter inte rätt. Man måste namnge skatten så folk får dåligt samvete eller som om den löser ett problem. Tror mer på trängselskatt eller olycksskatt.

    SvaraRadera
  16. Miljöförmånsavgift...

    SvaraRadera
  17. Åka kollektivt? Jösses nu är vi där igen. De flesta svenskar bor på landet, inräknat alla städer mindre än Malmö. Det finns ingen fungerande kollektivtrafik här, annat för än ett fåtal, som råkar ha en hållplats både vid bostaden och jobbet och aldrig nåt att bära på. Det brukar vara 5-10 personer i bussen för 50 passagerara, alltid ungdomar som inte har bil (än). Utan bilen säckar Sverige ihop på en vecka. The rest is silence. Hur kan det vara möjligt att våra mest oinformerade, opraktiska och hjälplösa individer skall sitta på befattningar där de kan försämra livet för oss alla hela tiden? Är det nån som kan minnas något alls som dessa individer gjort som har varit bra för oss? Det måste handla om psykopater med prestationsångest för att hålla på att tjata så förtvivlat om ickeproblem som klimatet och att förbättra världens bästa vägsäkerhet ännu mer. Allt medan de verkligt stora problemen tornar upp sig som en tsunami vid horisonten och kommer att rulla in över oss alla med början nästa år.

    SvaraRadera
  18. Kommunist-minoritets-regeringen och deras medlöpare inom akademierna visar sitt rätta ansikte igen. Jag har en idé. Lägg ner några statliga myndigheter och sluta importera bidragstagare så kanske vi kan ta igen de 50 miljarderna där istället!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför ens kommentera om du inte har nåt vettigare än så att komma med?

      Radera
    2. Varför kommenterar du själv dina personliga helt orelevanta synpunkter på andras inlägg?

      Radera
  19. Skatt på distansarbete? Distansarbete leder till minskad trafik och minskad omsättning på lunchrestauranger, bensinstationer osv.
    Beskattas med antal km fiber och MB/dag..... (ironi som blir sanning)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen risk, de är mycket mer uppfinningsrika.
      Förenklad självdeklaration: Hur mycket pengar har du? Sätt in dom här.

      Radera
  20. Och glöm inte de skattesmitande cyklisterna, de måste också göra rätt för sig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cykelskatt med registrering och månadsvisa besiktningskrav,dyra sådana.

      Radera
    2. Kommer inte elcyklar automatisk hamna på intäktssidan iom elektricitet varefter de blir mer populära?

      Radera
    3. Eftersom det finns planer på att subventionera köp av elcyklar kan man ge sig den på att det kommer att bli registreringskrav etc. just på elcyklar..

      Radera
  21. Och elskateboards, de behöver massiv skatt, helst igår.

    SvaraRadera
  22. Men flyget med sin fina reningsteknik,där ska skatt aldrig tas ut!

    SvaraRadera
  23. Stålarna måste in. Fast det blir svårare att rättfärdiga den rådande beskattningen av landsbygdens bilåkare till förmån för stadsbornas subventionerade kollektivtrafik med en miljö-religionen.
    Jag föreslår skatt på allt ekologiskt odlat. Resursintensivt om något.

    SvaraRadera
  24. Så här skulle det kunna bli: 5.000.000 bilar som i medel kör 1300mil ger 6.500.000.000 mil per år. så en kilometerskatt på 10kr ger +/- 0 i skatt

    SvaraRadera
  25. @Cornu - bästa meningen jag läst du skrivit för att driva med MP.
    "Det handlar som alla redan vet inte om miljö, för då hade man förstås tackat och bockat för att alla börjat köra elbil."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läs meningen i kontexten den är skriven i så förstår ni Cornus sätt driva med MP.

      Radera
  26. Lagstifta omgående att statsbudgeten skall vara i balans utan skatter från drivmedel, alkohol och tobak (eller andra droger om de legaliseras) samt utan andra skatter från privata fordon då privata fordons andel av vägslitaget är försumbar. Om den lagen träder i kraft vid halvårsskiftet 2018 kommer övergången till eldrivna fordon ej att utgöra ett bekymmer för staten.

    SvaraRadera