En Tesla Model S i kommersiell drift har sedan 2015 kört över 48 000 mil. Den totala servicekostnaden under perioden landade på ca 88 000:- SEK, varav 28 000:- SEK berodde på externa skador. Detta visar på de låga totala servicekostnaderna för elbilar och låga livscykelkostnader.
Tesla Model S. |
Det handlar om långdistanstaxiföretaget Tesloop, som enbart kör med Tesla. Servicebesparingarna jämfört med ett fordon med flytande bränsle är avsevärda. Totalt kostade service och underhåll ca 11 000 USD under perioden, varav 3 500 USD var på grund av externa skador. Tesloop skriver att för motsvarande fordon med flytande bränsle hade servicekostnaden på körsträckan varit 52 000 USD (ca 416 000:- SEK). Till detta kommer besparingar i bränslekostnader.
Därtill konstaterar man att ett fordon med flytande bränsle inte skulle hålla för mycket längre körsträckor, men räknar med otroliga ytterligare 144 000 mil (900000 amerikanska miles) på den nämnda Teslan.
“Over the last two years, we have seen that that electric, supercharged vehicles can be deployed at utilization levels unheard of with gas vehicles. And while saving over $60,000 on fuel and maintenance is a substantial economic win, we feel the bigger win is that this car is ready for another 900,000 miles over the next 6 years under its current warranty. A gas car with 300,000 miles would be near the end of its useful lifespan. This means that the economics for mobility services on electric is more attractive than non-electric vehicles by a multiple, and when combined with autonomous driving features, the economic advantage in cost per mile will create unprecedented disruption in the overall automotive industry.”
Det finns alltså mycket stora livscykelvinster med en elbil, och även miljövinster i att bilen kan köras extremt långa sträckor utan att vara redo för skroten. Då en mycket stor del av en bils totala miljöslitage är tillverkning och service från gruva till skrot, så innebär detta mycket stora besparingar miljömässigt.
För en privatperson kanske det dock är svårt att köra omkring med en Tesla Model S till den gått 192 000 mil, då den vid det laget kommer vara en otrendig veteranbil. Och för svenska tjänstebilar är det omöjligt, eftersom förmånsvärdet baseras på nybilspriset och inte begagnat värde. Beskedet är dock att en elbil, även av Teslas kritiserade kvalitet, kan vara en bil man kan äga extremt länge.
Som privatperson kan alltså en elbil vara ett långsiktigt inköp att slita mycket länge. Det ställer samtidigt krav på kompromisslöshet, som gör att man kommer vara nöjd med sitt val mycket länge. Beskedet är också att man knappast ska vara orolig över att köpa en begagnad Tesla och att andrahandsvärdet på dessa bör förbli relativt högt.
Dock är garantitiden enligt ovan bara sex år och en normal privatperson hinner inte så många mil på den tiden. Frågetecknet i Sverige är hur det ser ut med rost på en Tesla efter sex år, då vi t ex saltar våra vägar? Utanför kommersiellt högutnyttjande kan Tesloops exempel vara irrelevant för en svensk privatperson.
Min egen tolv år gamla fossilbil har nu gått 30 000 mil och servicekostnaderna bara de senaste två åren ligger närmare 40 000:- SEK. Själva bilen kan säljas för runt 20 000:-.
56 kommentarer
Bloggaren har en liten posör i sig tror jag! Södermalmsprospect om inte värre.
Förstår inte. Det är inte min Tesla.
Ska de köra ytterligare 144000 mil med en så borde de väl räkna in ett totalt batteribyte?
I övrigt imponerande men +1 på frågan om rost på underredet.
Hittills har inte någon behövt byta batteri pga slitage, finns lite intressant data på det där. Visar sig att batterierna tappar mest i början och sen saktar det ner väldigt mycket.
Ja, men hur mycket har man kvar av batteriets ursprungliga kapacitet? Säg att man kan höra 5 mil per laddning. Hur långt kan man köra efter 12 månader och efter fem år? När måste man byta batteriet? Vad kostar ett batteri till Tesla S?
Nu läser jag i senaste Teknikens Värld att batteriet har garanti på 8 år. Men vad innebär detta?
För övrigt blev jag inte imponerad av testen i Teknikens värld. Nya model S kostar 1,6 miljoner kronor. Ser ut som en Hyundai för 250 000 kr. Och hade tydligen inte en riktigt bra byggkvalité. Dåliga skarvar, mindre fin läderklädsel, lister som var missanpassade m.m.
Däremot testade de även en hyundai Ioniq som kostade 331 000 kr.Intressant men fortfarande dyrt. När de kommer ner i samma klass som övriga bilar kanske jag slår till. 🙂 Det börjar närma sig och med lite mer miljörabatt så blir det bra.
Laddar man inte fullt så borde batteriet inte tappa i början heller. Om laddbara bilbatterier fungerar som andra laddbara batterier är det ganska enkelt och förstå livslängden.
Ett batteri expanderar när man laddar upp det. När de konstruerar batterier så gör försöker de maximera laddmängden/volymen i batteriet. När batteriet är nytt och cellerna som laddar är oförstörda så är batteriet som mest sprickfärdigt (expanderat) när det laddat fullt. Går en del laddbara celler sönder så finns det mer marginal och därför håller de längre.
Det är som ballonger, blåser man upp dem till att de nästan spricker så går de sönder lättare. Blåser man inte upp dem lika mycket så håller de längre.
Är säker på att garantierna är rejält tilltagna.
Intressant med att batteriteknik går fram med stormsteg, det finns en hel del otroligt intressant att vänta där
Dopad, det där löses på elbilar genom mjukvara och att batterier aldrig laddas fullt eller laddas ur helt. Ex: 28kWh på Hyundai Ionic är eg 34 kWh batterier. De laddas bara till 31 kWh och laddas bara ur till 3 kWh (exempelsiffror, ej exakt), där bilen stänger ner pga slut på batteriet. Därtill laddas elbilar långsammare närmare "full laddning".
Garantin på batteri + drivlina är 8 år (antar att de har 6 år kvar).
Underredet är titan med kaross och chassi i aluminium så borde hålla ett tag även om vissa saker är i stål. Givetvis finns det mycket på undersidan (bromsar, hjulupphängning etc) som kommer att behöva lite kärlek ändå speciellt i norden, så någon dag på verkstan här och där får man räkna med precis som med allt annat.
Jag tänker mig att inredningen är ganska sliten efter 100000 mil speciellt om den gått som taxi.
Jo sant. Men inredning borde väl gå byta ut/uppgradera?
Hur är det med materialutmattning på sådana sträckor? Någon som vet? Elbilar borde ju skaka mindre än fossibil.
Men det som gör slut på batteriet är väl antalet laddningar, och en privatperson som inte kör dessa sträckor kommer inte ha någon garanti att luta sig mot gissar jag.
Elmotorerna i sig går aldrig sönder eller??
Teheimar: ja men en jäkla vikt pga batterierna i hela chassit.
Garantin omfattar enbart batteriets funktion, att kapaciteten blir sämre med tiden (både tid och laddcykler) räknas som normalt slitage och omfattas inte.
Elmotorer, transmission och inverter kan förstås också gå sönder, och har också en begränsad livslängd.
Chassier i aluminium har förstås en begränsad livslängd ur utmattningspunkt. Förmodligen så är det infästningspunkter för hjulupphängningen som är mest kritisk.
Jag tänker mig att ur materialutmattningssynpunkt så borde den hålla i alla fall lika många timmar som ett flygplan i aluminium med regelbunden tillsyn.
Batteriet verkar hålla länge. Jag har nog tröttnat på min bil långt innan batteriet blir ett praktiskt problem. Nånstans 50k – 100k mil tror jag man får ut utan problem.
En taxi är en taxi. Rullar ju på mest hela tiden. Blir ofta sk "fina mil".
Men en privat Tesla hur fungerar det där. Andra laddningsfaktorer, vinterförhållanden. Tror nog klimat och annat sammantaget sliter mer. Sen tar väl bilfirmorna betalt för de som kan betala. Dyrare serva en dyr BMW än en billigare bruksbil trotts i stort sätt samma grundkostnad.
Det är lite imponerande.
Den stora frågan för massmarket elbilar som återstår då idag är väl
1. Varifrån kommer elen och hur man skall göra med elnäten?
2. Batteriteknik – dess kapacitet, laddningstid och miljöpåverkan.
Enligt Tesloop så kostar då alltså en genomsnittlig service (med 3000 mils intervall) för en bensinbil 26 000 kr. Detta låter inte rimligt.
Att den genomsnittliga ägaren av en Tesla kan förvänta sig en livslängd om 192 000 mil på tror jag heller inte mycket på, inte utan mer omfattande service. På samma sätt så håller inte en genomsnittlig bensinbil 500 000 mil bara för att Irv Gordon har kört det med sin Volvo P1800.
För att få några bra svar på hur länge en elbil kan förväntas hålla så behövs ett betydligt större underlag än enstaka exemplar som lyckas nå höga miltal.
Model S är tillverkad av aluminium så just rost lär inte vara något problem.
Misstänker att jämförbar bensinbil inte gjort 50k mil på 2 år.
Väsentligt mer skonsamt för bilen att köra 50k mil över 2 år än över 20 år, dock få som kan komma upp i sådana miltal på så kort tid. Krävs i princip att man kör bilen i skift, eller spenderar hela dagen med bilen på landsväg.
Det var ju en saab som gått en miljon miles för några år sedan. Trist att Saab gick i konkurs, men så går det väl för produkter man inte behöver byta ut… min saab har ännu inte passerat 20000 mil så jag förväntar mig att den håller 180000 mil till
Mer imponerande med en Volvo som gjort 3 miljoner amerikanska miles, http://nypost.com/2016/02/28/this-guys-1966-volvo-has-over-3-million-miles-and-isnt-slowing-down/
Fortfarande tveksam till hur länge batteriet håller.
http://jalopnik.com/this-is-what-happens-when-you-put-300-000-miles-on-a-te-1798662230?utm_source=recirculation&utm_medium=recirculation&utm_campaign=thursdayPM
"Then, just as the car hit 200,000 miles, the range estimator became inaccurate. Though the car didn’t actually lose any range, the estimator would say it could go another ten miles—and then power down.
Tesla looked into the issue, and told Tesloop that there’s a battery chemistry state that high-mileage cars go into, and the software isn’t properly compensating for that change. There will be a firmware update in three months that will take care of the discrepancy, but Tesla just replaced the battery to solve the problem.
“We got our 6% range back with the new battery,” Sonnad said with a laugh. “But had the firmware been updated, we’d be fine and plugging along.”"
Vid 200.000 miles (ca 30.000 mil) så byttes batteriet på garantin pga ett "mjukvarufel".
Tesla säger att det var ett mjukvarufel i styrenheten men det kan ju lika väl vara så att mjukvarufelet räknar med att batteriet håller längre än det gör och rapporterar att du kan köra några mil till men sedan stängs bilen av.
Också tveksamt om det är antalet laddningar eller åldern som gör att batteriet slits (eller en kombination).
Kanske bör tilläggas att det handlar om EN styck bil som testkörs av ett till Tesla närstående bolag och som uppskattar själva att bilen ska gå 144 000 mil till för att de har garanti till dess.
Elmotorer håller för det mesta väldigt länge, få rörliga delar, ingen växellåda eller transmission som kan strula, bromsarna håller länge eftersom man "motorbromsar" och samtidigt laddar batteriet.
Å andra sidan, min Prius har bitvis haft problem med bromsarna just pga av detta – de används för sällan helt enklet och blir rostiga och hackiga.
En vettig tillverkare lägger ju in en automatisk funktion som motionerar bromsarna regelbundet, ofattbart att Toyota inte tänkt på det.
Det låter både krångligt och olönsamt om jag ska vara ärlig, men lite magiskt bromsunderhåll hade såklart inte varit fel om jag sluppit betala för det.
Är det inte tvärtom med bromsar? De rostar sönder när man använder de för lite.
Precis det jag försökte skriva 🙂
Förvisso måste man använda bromsarna och bromsa rejält med jämna mellanrum, särskilt skivorna bak brukar rosta.
Nissan Leaf, den jag kör, förefaller ha någon form av automatkonditionerande av bromsarna för sig emellanåt. Framförallt i temperaturer närmare noll.
Bromsar den av sig själv 🙂
Mediaenheten, appar för fjärrstyrning, telematik osv lär nog vara ganska värdelösa om bara 10 år
"Som privatperson kan alltså en elbil vara ett långsiktigt inköp att slita mycket länge. Det ställer samtidigt krav på kompromisslöshet, som gör att man kommer vara nöjd med sitt val mycket länge."
Om det nu är så med de långa livslängderna, hur troligt är det att den bil man köper som 20-åring är av samma typ som man behöver om 10-20 år?
De senaste 30 000 milen jag kört i en bil med flytande bränsle har det då inte varit motor och växellåda som har givit servicekostnader. Det är hjul,bromsar,hjulupphängning,styrning och elektronik som är det som slits och strular. Och det lär inte slitas mindre i en Tesla….
Kommer bli intressant att se effekterna av Svenska klimatet (temperaturcyklingar och vägsalt) på en Teslas kablage, kontakter och kretskort!
Har en Tesla mer kablage, kontakter och kretskort än en vanlig ICE-bil?
Känns som att en elmotor kräver betydligt mindre elektronik än en moden ICE-motor?
För gamla bilar är det ju det som utsätts för väder, salt och vind som strular mest, det som sitter under bilen. Motorn kan nog gå hur länge som helst, däremot länkarmar, bromsar, etc, lär ge samma problem på alla bilar. Dock slipper man ju avgassystemet.
Enligt den här gubben så blir förarlösa elbilar så billiga att det blir onlönsamt att använda en bensin-/dieselbil du redan äger.
https://shift.newco.co/this-is-how-big-oil-will-die-38b843bd4fe0
Gissar att det är lååååångt kvar innan självkörande bilar blir tillgängliga för var och en. Det fungerar säkert i en kontrollerad miljö, men måste nästan vara en utopi i verkligheten. Får man skylla på algoritmen om man är vållande till en en olycka?
Personligen tror jag att gränsen för när det blir vettigt att äga en elbil istället för att äga en förbränningsmotorbil går någonstans mellan 500 och 1200 mil årligen. Kör man riktigt långt och man kan få åtta års garanti med oändliga mil på batteriet så är det inget snack om saken för långpendlare, taxi och liknande.
Personligen så ser jag inte att jag klarar snäll en av ett batteribyte, detta samtidigt som jag vill äga min bil av flera skäl och inte kör jättemånga årliga mil, så jag efterlyser förnybart bensinidentiskt bränsle ej över 25kr/liter i dagens penningvärde så att jag och andra kan fortsätta använda förbränningsmotordrivna bilar, utan dåligt miljösamvete.
Bilar som körs mycket på kort tid är t.ex. servicefordon. Det är inte ovanligt med t.ex. en Golf Caddy diesel som gått 40000-50000 mil och ändå kan säljas sedan för en liten summa. Den har inte kostat bråkdelen av vad en Tesla kostar i inköp. Jag vet en BMW taxi som gick 62000 mil med samma motor. Dessa bilar får täta oljebyten och aldrig kondens (=rost) i motorn. Och alla dessa kallstarter som privatbilister måste göra sliter mer än att köra åtskilliga mil sedan. Att servicen är dyrare på en ottomotor är därför att servicebranschen lyckas ta så mycket betalt och att vi betalar. Du får betala kanske 250 kr/liter för motorolja som kostar under 100 kr/liter i Tyskland. Själva servicen är överstökad på den tid det tar för oljan att rinna ut, plus fem minuter.
Och vad en bil egentligen har kostat vet man först när den är såld, andrahandsvärdet har stor betydelse för totalkalkylen.
Hur farao lyckas du ha 40000 i servicekostnad på en bil på två år?
Ínte ens på min tidgare bil, en 240 med 30000 míl, kom jag upp i många tusenlappar i servicekostnad.
Dyraste var byte av abs sensor för någon tusenlapp eller byte av en länkarm för någon tusenlapp.
Varför skulle man vilja gå ut med information och slutsatser som borde betecknas som interna affärshemligheter? Det verkar helt idiotiskt att själv kratta manegen för högre konkurrens och lägre priser. "Köp inte bil x, köp y som vi för vi har upptäckt att den är billigare i drift vilket ger oss en edge på marknaden."
Servicekostnaderna på min tyska "premium" är också låga!
Kanske för att jag kan sköta sådana saker som att byta olja, oljefilter, lampor och delar till bromsarna själv… Men så är jag heller inte rädd för att få lite smuts på händerna…
Ser fram emot en tysk lättviktsbyggd "Yesla-dödare" tillverkad i alu och med "space-frame" även om mitt nästa fordon med största sannolikhet blir en Skoda… 😉
Som vanligt med ny teknik så är det ofta förmånligt i början när få personer använder något nytt som är billigare, men om det innebär minskade skatteintäkter för staten så måste givetvis den förmånen täppas till på sikt så statens intäkter kan garanteras.
Känns ju lite långsökt att påstå att elbilar som ännu inte finns eller är nya skall ha låga underhållskostnader jämfört med en apdyr premiumbil där man förmodligen inte har använt kina-kullager etc.
Tekniskt sett finns det färre rörliga delar i en elbil och lägre krafter på drivande system etc som kan kärva. elmotorer med lång livslängd vet man sedan länge hur de skall göras och elektronik är korrekt dimensionerad extremt långlivad och dessutom förhållandevis billig att byta. Ialla fall jämfört med partikelfilter, katalysatorer, specialsensorer för avgasrening och motorstyrning som kräver att bilarna demonteras ner på atomär nivå.
Elbilar är helt enkelt enkare att bygga med olika moduler som man rycker ut än förbränningsmotorer. Att arbetstemperaturen i själva energi-drivmoment är ca 1000C lägre förlänger också livslängden.
Det behövs ett stort förtydligande avseende denna artikel:
"During the first 300,000 miles the total combined maintenance and fuel costs of the Tesla Model S were $10,492"
Alltså på 48000 mil en totalkostnad inklusive el och med dagens dollarkurs 83621:-
Om man då tar en i kostnad och storlek motsvarande mercedes S-klass (S 500) på 0,86l/mil och dagens bensinpris på 14,77 blir det 558897:- bara för drivmedel.
Skillnaden är således i runda slängar 475275:- över två år
Betänk också att 65% (enligt Ekonomifakta) av dessa 475275 kr är skatt. Det är 308929 kr som statskassan går miste om. Tror du att en svensk regering, oavsett färg, stillatigande kommer att acceptera detta avbräck? Troligen inte. Om det blir ökad elskatt eller vägskatt återstår att se, men vi kan vara säkra på att även elbilisterna kommer att få betala mer skatt i takt med att deras andel av bilbeståndet ökar.
Helt rätt
Tesla har just nu en naturlig nisch för mängdkörare. Det är svårare att räkna hem vinsten för den som kör 2000 mil per år. Där är det snarare värdeminskningnen som är det stora problemet, ty om några år är dagens Tesla hjälplöst föråldrad och förmodligen inte värd speciellt mycket. Som "late adopter" väntar jag tills marknaden satt sig och kör hybrid under tiden. Toyota-reklamen lovar vad bilen faktiskt håller, 0,35-0,39 liter milen, till en kostnad som ligger under vanliga automatlådor. Finessen med deras drivlina är att det är en väldigt enkel konstruktion, med en planetväxel och två elmotorer/generatorer. Då blir det inte så komplicerad mekanik och dyrt. Dessutom kan datorstyrningen se till att bensinmotorn ligger på optimalt varv hela tiden beroende på hur mycket man gasar. Den växlar helt sömlöst mellan el och bensindrift. El/bensin/växellåda är en enhet som hela tiden anpassar sig optimalt efter förarens gaspådrag.
Skillnaden mot en vanlig bensin är att rörelseenergin återvinns och laddar batteriet när man släpper gasen (motorbromsar). Bensinmotorn går igång när den behövs. Hela systemet växlar sekundsnabbt mellan de olika driftalternativen.
För liteköraren med begränsad kassa blir nog inte Tesla den första elbilen, utan någon billig asiat.
Men HUR skall man göra med laddningen om man bor i "innersta'n"? ;-
En sladd på vinda genom fönstret ? 😉
https://www.svd.se/vad-ska-elbilsagare-i-lagenhet-gora–rulla-ut-en-sladdvinda
I stan ska man vara med i bilpool eller hyra vid behov. Ingen anledning att äga själv
I en elbil finns färre rörliga delar än en bensinbil/dieselbil.
Ingen växellåda med flera växlar, inget avgassystem och ingen kolvbaserad motor.
Även antal vätskor är mindre. I princip så behövs bara transmissionsolja i delen mellan utgående axel och elmotor. En vanlig bil har i alal fall motorolja, kylvätska och transmissionsolja. En bra transmissionsolja kan hålla över 12000mil.
Elmotorn har även mindre vibrationer och sliter ut sina lager mycket långsammare.
De vanliga bromsarna används även mindre, man vill gärna använda energin från en inbromsning.
Tror service-intänkterna hos biltillverkarn kommer minska markant när folk börjar välja att köpa elbilar.
Elektronik i allmänhet håller väldigt länge om den är rätt konstruerad.
Skulle vara kul att jämföra med en äldre volvo (dvs före V70), de verkar ju kunna rulla hur långt som helst. 50 000 mil är ju inte ovanligt, och reparationskostnaderna är småpengar jämfört med en nyare bil.
Jovisst. Men artikeln talar om totalkostnad, inkl drivmedel.
En gammal volvo blir bådr dyrare och smutsigare