Cornucopia?

2017-08-24 16:33

Swedbank och Sparbankerna slutar med säkra e-kort

I en tid med skenande Internetbedrägerier så lägger Swedbank och de oberoende sparbankerna ner sin e-korttjänst. Istället hänvisas det till att man ska använda sitt ordinarie kort vid all handel på Internet.
Anmälda bedrägerier per 100 000 invånare 1975 - 2016
Bedrägerierna med kort och över Internet är numera så frekventa att de går att anmäla direkt på Polisens hemsida, så anmälningarna kan läggas ner pga "brist på spaningsunderlag", "brott kan ej styrkas", "det är uppenbart att brottet ej kan utredas" eller "brott begånget utomlands". Själv har jag drabbats via parkeringsautomat och trots att jag gjorde en egen förundersökning och kunde peka ut vart produkter köpta med ett skimmat kort skickats så blev beskedet "det är uppenbart att brottet ej kan utredas". Och köp med kort utomlands kallas "brott begånget utomlands" och är alltså inte ett fall för svenska polisen. Alltså helt ofarligt att stjäla kortuppgifter i Sverige och använda dem för köp i utlandet.

I dessa tider har nu Swedbank och de oberoende sparbankerna, som köper sina tjänsteportföljer från Swedbank, bestämt sig att sluta med e-kort. E-kort var ett virtuellt betalkortsnummer, som kunde omfatta ett begränsat belopp eller begränsad tid, och t ex enbart användas för att köpa Netflixabonnemang (eller beställa online pizza + Fanta). Kortnumret blev spårbart och skadan vid stöld blev högst begränsad.

Tjänsten läggs ner. Istället ska man godkänna att det ordinarie kortet används för köp på Internet, som att det finns de som aldrig gör detta - särskilt av tjänster som endast går att köpa med kort, som Netflix mfl onlineprenumerationer, likt svenska dagstidningar.

Swedbank skriver:
"Hej!
I början av oktober kommer vi att stänga ner tjänsten e-kort. Detta innebär att möjligheten att skapa nya e-nummer eller att handla med redan utställda e-nummer försvinner.
Anledningen till att vi väljer att avsluta tjänsten e-kort är att systemen börjar bli gamla och inte går att anpassa till dagens behov. Istället för att använda e-kort kan du betala direkt med ditt kort när du handlar på nätet. Du kan själv enkelt öppna och stänga dina kort för internetköp i internetbanken."
Kortverksamheten är så lönsam för bankerna att man står ut med bedrägerierna. Antagligen har man räknat på det och kommit fram till att e-kort kostar mer än det skulle kosta med ökade bedrägerier...

Är det någon av er som inte drabbats av kortbedrägerier? Är det någon av er som faktiskt fått en fällande dom mot en gärningsman om ni gjort det? 

Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa.

63 kommentarer:

  1. Jag har haft simpel tur. Jag har - såvitt jag vet - aldrig drabbats. O andra sidan; köper jag något på Internet och PayPal eller motsv finns tillgängligt använder jag nästan alltid det istället så...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig heller drabbats och jag handlar både vitt och brett med mina kort.

      Radera
    2. Jag har inte heller drabbats (så att jag märkt det iallafall) använder också mitt kort överallt. Har inte heller fått virus trots flitigt internetanvändande och avsaknad av förslöande antivirusprogram...

      Radera
    3. Vilka alternativ till E-kort finns? Har använt E-kort sedan de började med det, kunde även tänka mig betala för tjänsten. Det de föreslår istället är ren galenskap.

      Radera
  2. Snacka om att skjuta sig själva i foten och ge bort kunder till klarna, paypal och andra betalningsaktörer.
    Men ekort användes väl mest av acceptabelt skötsamt folk som i någon omfattning bryr sig om risker och ekonomi, det är inte sådana som bankerna tjänar pengar på. Hellre kunder som har noll koll och köper allt dom kommer över på kredit och långa avbetalningar.

    SvaraRadera
  3. Jag har aldrig drabbats och känner ingen som har drabbats. Alltså existerar inte problemet.

    SvaraRadera
  4. Jag har aldrig drabbats heller (ta i trä) men för 2-3 år sedan frågade jag Länsförsäkringar om de kunde utfärda tillfälliga kortnummer för internethandel så som är vanligt i USA.

    LF Support hade aldrig hört talas om det ens, så nej, det gick inte.

    SvaraRadera
  5. Handlat på nätet i många år. både med och utan e-kort. Nationellt och Internationellt. Aldrig blivit drabbad men är väldigt försiktig, och kollar allt som jag kan kolla, vid första köpet. En utebliven leverans, fick pengarna tillbaka snabbt, En försenad leverans som slutade med att jag hävde köpet, tog tre månader innan jag fick pengarna.

    SvaraRadera
  6. Helt galet. Använder e-kort när jag handlar på siter jag inte litar på. Skapar ett kort med några hundralappar på. Ska jag tillfälligt öppna mitt vanliga kort, med sexsiffrig kortkredit, varje gång jag gör ett inköp? Hur göra med alla prenumerationer?
    Likaså är e-kort perfekt för barnens appstore.
    På mitt vanliga kort har jag drabbats av falska uttag där jag tvingades ligga ute med 40000, om jag måste använda det överallt lär det bli ännu vanligare.

    SvaraRadera
  7. Satan vad efterblivet. Enda anledningen till att jag höll kvar vid Svettbanken. Snacka om kundfientligt.

    Jag har faktiskt inte drabbats. Ännu, får man väl tillägga.

    Kortsäkerheten har försämrats markant de senaste åren. Förut fanns 3D secure där man var tvungen att bekräfta köpet hos banken. Nu är det borta, nu är det bara att knappa in kortnumret och så är det draget. Ibland behövs inte ens CRC-koden. Eller ja, 3D secure finns, men används inte. För det är tydligen besvärligt för kunderna. Där kommer ekonomitesen in igen. Alla inblandade tar uppenbarligen hellre bedrägerier än har säkerhet som kan göra att en del kunder tappar köplusten. Satan vad efterblivet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har skandiabanken och jag måste bekräfta varje köp med bankid eller sms kod.
      Handlar väldigt mycket på nätet och har aldrig drabbats.

      Radera
    2. Jag håller med stefan. Har också Skandiabanken och handlar en del över nätet. Inga problem.

      Radera
    3. Har också Skandia, och man sätter en köpgräns för internetköp på kortet samt en regionspärr. Och dessutom push notis vid köp över 300:- samt bekräftelse med bankid vid köp över 200:-

      har inte drabbats ännu.

      Radera
  8. Suck

    Idioti.
    Antar att de inte vill skriva en ny klient i html5 för att ersätta flash varianten. Suck.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har det ens fungerat i Flash? Sist jag försökte mig på att använda e-kort krävde den Java-stöd i webbläsaren.

      Hur som helst har tjänsten haft mycket få användare, mindre än 0.5% av totala antalet kortkunder har någonsin tagit ut ett e-kort påstods det när jag ringde till Swedbank och förhörde mig om detta. Det är givetvis svårt att som utomstående bedöma trovärdigheten i det påståendet, om det var före- eller efter man lät tjänsten bli antik etc.

      Synd på en bra idé. Det som e-kort i första hand är bra till är tjänster och varor utanför Sveriges gränser där inte Klarna & co erbjuder något extra skydd. Som t.ex att det man köpt visar sig ha "automatisk förnyelse" och kortnumret sparas utan att det ge klart besked om det.

      Radera
  9. Blev bestulen på 5k sek en gång. Huruvida det hände något med gärningsmannen har jag ingen aning om.

    Man ska inte betala oskäligt högt pris för en tjänst och sedan göra jobbet själv. Det var banken de stal av, inte mig.

    SvaraRadera
  10. Gissningsvis kan alla kortkunder blåsa banken på 10.000 kr eller mer alldeles riskfritt. Sådana system gillar uppenbarligen bankerna. Det är uppenbarligen inte bara våra politiker som är naiva, eller tycker att det är fint att vara naiv.

    Spärrar man kortet för internetanvändning kan man drabbas av stora problem ifall man glömmer att kortet är låst. Man får kryptiska felmeddelanden och blir nobbad som kund av företag och företagen har i mitt fall inte ens varit smarta nog att fråga om jag spärrat kortet för internetanvändning. Sådant får man komma på själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, personligen förstår jag inte varför det är så svårt att faktiskt se till att man får ett specifikt felmeddelande som informerar en om att kortet är låst för internetköp.

      Men jag jobbar inte inom IT och har bara minimal erfarenhet av en kort period av hobbyprogrammering i BASIC som ung, så det kanske är svårare än jag tror.

      Radera
    2. Handlar inte om att IT är svårt, handlar att hela finansvärlden Är tekniskt inkompetent. Finans har i princip uteslutande kompetens inom dagens lagar och regler inom finans, samt försäljning. Det gäller alltså i stor grad även IT-leverantörer inom finans. Därför har bankerna extremt dåliga system, och vid det laget är det plötsligt väldigt svårt med IT.

      Ska dock sägas att vårat finansiella system är rätt dåligt lämpat för en digital värld också, så någon liten minimal ursäkt har industrin.

      Radera
    3. Linus, kan du beskriva hur det finansiella systemet borde se ut i en digital värld? Den är oavsett förlegad, men det vore intressant att höra den synvinkeln. Den tekniska inkompetensen bekräftar bara hur världsfrånvänd finanssektorn är. Och ändå styr det i princip allt.

      Radera
  11. Är inte det här ett ickeproblem om man tänker till lite? Vi har våra betalkort kopplade till ett bankkonto som inte är lönekonto - vi för alltså över när vi ska handla på internet. Matinköp sker på separat, skyddat kreditkort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fungrar väl sisådär med prenumerationstjänster? Framför allt sådant som har olika belopp olika månader.

      Radera
    2. Jag brukar låta det ligga pengar för Spotify, Netflix och backuputrymme när det är dags för respektive summa att dras från kontot. Inget märkvärdigt mao - och betydligt bättre än att råka ut för bedrägeri.

      Radera
    3. Då skulle ju banken även kunna göra detta till ett ickeproblem genom att vägra ha bankkortet kopplat till ens lönekonto.

      Förmynderi, I know, men det finns många äldre pensionärer som tyvärr inte hänger med i utvecklingen och då lätt halkar efter om de inte har en snäll och kunnig anhörig som hjälper dem.

      Radera
    4. Jo, man kan skaffa flera fysiska kort, ett för varje abonnemang och ett att använda vid köp. Och det är väl det banken vill så de kan dra fler kortavgifter. Själv hade jag hellre betalat för tjänsten E-kort som jag använt sedan begynnelsen och anser helt säker. Vad är alternativen utan att behöva binda kapital?

      Radera
  12. Jag har själv inte drabbats, men jobbar på ett företag som är kortutgivare och därmed drabbade likt storbankerna. Kan dock inte tala för just storbankerna, men i en mindre kortutgivarverksamhet är det inte tal om att lätta på säkerheten.

    Att kortbedrägerier finns är något man får leva med så länge vi har de betalsystem som är vanliga idag, men som liten kortutgivare vill man alltid "ha bättre säkerhet än grannen" (d.v.s. konkurrenterna) så att buset väljer någon annan istället, helt enligt lagen om minsta möjliga motstånd.

    SvaraRadera
  13. Har klarat mig från bedrägeri hittills vad jag vet. Men en listig bedragare tar istället lite pengar från många. Typ står det Restaurang ALfredo 79 kr på kontouttsraget så passerar det nog igenom, speciellt om transaktionen bakdateras några veckor.

    Finns förstås andra förbetalda bankkort så möjligheten finns kvar.

    SvaraRadera
  14. Jag kanske är gammaldags, men jag har två kort. Ett använder jag dagligen och det andra på nätet. Det kortet jag använder på nätet är alltid utan pengar. När jag skall handla nåt, så överför jag den summan till kortet från ett annat konto. Så skulle kortuppgifterna komma på avväga, så finns inget att stjäla

    SvaraRadera
  15. Har aldrig drabbats av kortbedrägeri, varken i Sverige eller utomlands, men det är såklart en tydlig ökning senaste tio åren i stort. En enkel fix är att tillåta hemlig avlyssning vid misstanke om bedrägeribrott och inte bara grova bedrägeribrott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Problemet är inte att bevisa utan att det inte finns resurser för att utreda. Ett annat problem är att man vill att det ska vara enkelt att handla. Tänk om varje transaktion måste godkännas med mobilt bankid istället!

      Radera
    2. Bedrägeriutredningar är mycket tidskrävande som du säger, så det funkar inte riktigt med stor ökning av bedrägeribrott och inte lika stor ökning av utredarresurser (parallellt med polisens fantastiskt uselt genomförda omorganisation).

      Så ja, du har rätt. Utredningsresurserna är flaskhalsen idag. Straffskärpning hjälper inte heller eftersom sannolikheten att åka dit är för låg idag.

      Enda realistiska lösningen är alltså att rampa upp utredningsresurserna och motarbeta bedrägeri på andra sätt utöver de polisiära.

      Radera
    3. Eller säkra upp ehandel och leverans genom lagstiftning som lägger allt ansvar på säljare och betalningsförmedlare så att de tvingas bygga bort dessa möjligheter till bedrägeri.

      Radera
    4. Nu är det väl inte så att brotten polisanmäls så ofta? Jag har hört att banken avråder från att göra en anmälan. Det verkar ju vara så att de är mer intresserade av att märka hur vanligt det är än att hålla nere antalet bedrägerier.

      Nuförtiden kanske man har ökat säkerheten något, men den har ju varit minst sagt bedrövlig. Jag skulle inte förvåna mig om den alltjämt är lika bedrövlig.

      Det finns förvisso ett intresse i att göra det enkelt att använda, men någon måtta får det väl vara. Att inte kräva någon vettig autentisering är att gå för långt.

      Istället går man ut med rekommendationer om att inte lämna ut sitt kortnummer (hur man tänkt sig att man skall kunna handla på nätet är isf ett mysterium). Eller att inte lämna ut personnummer (WTF?! Det är ju offentliga uppgifter som vem som helst kan ta reda på, dessutom kan man ju gissa fram befintliga personnummer).

      Det verkar ju snarare som att man vill ge det naiva fårket en illusion av säkerhet.

      Radera
    5. Anonym, låter som en skröna att banken mörkar bedrägerierna. Både banker och polis och försäkringsbolag jobbar med affärer och konsumenter för att få ner bedrägerierna. Problemet är ofta utländska siter med låg säkerhet.

      Radera
    6. Det är naturligtvis svårt att veta hur stor anmälningsbenägenheten är. Det enda jag hört är att folk uppmanats från banken att inte polisanmäla.

      Problemet är inte utländska sitter med dålig säkerhet utan det faktum att systemet i sig inte är särledes säkert. Man kan ju inte förlita sig på att alla skall vara ärliga och hederliga (bara för att de driver företag).

      Radera
  16. Känns som Swedbank inte vill ha kunder nuförtiden.

    SvaraRadera
  17. Har aldrig drabbats av kortbedrägeri.

    Har använt e-kort för flera flera år sedan med ser inte behovet längre med dagens mogna e-handel.

    Har MasterCard och alla mina kortköp över Internet går via eller triggar https://www.swedbank.se/privat/kort-och-betalningar/kort/handla-med-kort-pa-natet/verified-by-visa-mastercard-securecode/index.htm som promptar en signering med mitt Mobila BankID när transaktionen ska göras.
    Hur lätt som helst.

    Har heller inte fattat grejjen med Klarna? Känns som bara adderad komplexitet? Onödigt mäklar-lager. Att genomföra ett köp är ju redan superenkelt utan Klarna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nyttan med Klarna är väl primärt för handlaren och inte för kunden, då Klarna står för all risk med incitamentet att de flesta låter småbelopp ticka månad efter månad med 20% (eller vad de nu har) i effektiv årsränta.

      Radera
  18. Vet att jag nämnt det innan här, men en av de stora fördelarna med att använda ett kreditkort för sina dagliga inköp. Då är det kreditkortsutgivaren som förlorar pengar och hamnar i trubbel, inte du själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tar väl ändå tid och energi att bevisa för kortutgivaren att det inte är en själv som genomfört köpet? Eller missar jag något?

      Radera
  19. Har (hittills) aldrig drabbats av kortbedrägeri. Men använder sällan kort, utan betalar mest kontant. Kontoutdraget blir då så enkelt att jag omedelbart skulle upptäcka ifall någon började tjuva från mitt kortkonto.
    Däremot har mina kortuppgifter en gång hamnat i en läcka på nätet, men den gången spärrade jag omedelbart kortet, innan någon hann att använda uppgifterna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vettig praktik.
      Enda anledningen till att vi upptäckte det bedrägeri vi blev utsatta för var att tre köp gjordes på exakt samma summa. Beloppet var inte särskilt stort, och om enbart ett köp hade gjorts skulle vi aldrig ha sett det. Tre linjer efter varann med en summa på typ 628,77 ser rätt egendomligt ut på kontoutdraget och är svårt att missa.
      Dessutom gjordes köpet på en av (då) få siter som inte använde sig av den tresiffriga koden, så säkerheten var verkligen noll.

      Radera
  20. Har drabbats, men blev ersatt av banken inom två veckor.
    De flesta gånger jag köper något på nätet nu får jag en engångskod skickad med SMS att använda. Vet inte exakt vem av banken/VISA som är ansvarig för detta, men det verkar på mig som en rejäl höjning av säkerhetsnivån.

    SvaraRadera
  21. Det var ju det enda som var bra med förseningssparbanken.

    Men vi slutade ha företaget hos dem då de tog bort räntan. Finns andra banker som ger företag och privatpersoner ränta på transaktionskontot.

    Ett bedrägeri har vi fått. De försökte handla i en app i ett commieland på ett kort. Fick tillbaka pengarna efter polisanmälan. Har inte hört om polisen lagt ned ännu.

    SvaraRadera
  22. Finns en lösning på problemet och det är använda virtuellt kort från Revolut. Har själv använt det i en månad och har även ett fysiskt kort.
    Man får mycket bättre växelkurs med Revolut.

    En nackdel med att använda det är dock att det är registrerat i Storbritannien och därmed går det tydligen inte att använda med svenskt Apple-Id. Och med Spotify Premium blir man tvungen att betala i GBP, 9.99 som är mer än 99 kr. I dagens läge 103,19 kr cirka :/

    Hur som helst, kan vara väldigt bra vid utlandsköp iom i princip noll valutapåslag.
    www.revolut.com

    SvaraRadera
  23. Det var länge sen Swedbank var en sparbank.

    SvaraRadera
  24. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  25. Sverige är oerhört omoget och naivt godtroget när det gäller betalningar och dito -system!

    Andra länder som har en betydligt mer KONTANTBASERAD ekonomi och betalningsmoral lider inte lika mycket!

    I Sverige idag betraktas man ju närmast som kriminell om man vill betala belopp över 500:- med kontanter !

    https://www.svd.se/tillbaka-fran-berlins-kafeliv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut. Svenskarna går i bräschen för det kontantlösa samhället. Vi är världsledande, google och banken vet allt om oss snart; bara 2,5% kontantbetalningar 2016.

      Radera
    2. Inte 2,5% kontantbetalingar, utan 2,5% av alla pengar som byter ägare menade jag.

      Radera
    3. Bengt: Det stämmer inte alls. Sveriges bedrägerinivå är lägre än många andras.

      Lite statistik finns här:

      The US has the third highest card fraut rate in the world

      Alltid ska det överdrivas om hur dåligt Sverige är.

      Radera
    4. Det är fortfarande ett allvarligt undergrävande av demokratin att överlåta alla betalmedel till banken med uppenbara risker på flera plan. Att den faktiska brottsligheten inte är så hög (ännu) är ett ganska dåligt argument, att göra som Sverige gör nu är att lämna öppet mål och närmast bjuda in till bedrägerier och korruption. Inte helt olikt hur man hanterat försvaret.

      Radera
    5. Vadå undergräva med av demokratin? Individer kan väl få göra som de önskar även i den demokrati? ALLA beslut behöver inte tas genom majoritetsbeslut, det vore till och med en omöjlighet.

      Dessutom är det beklämmande att ta demokratiargumentet när det hela är en konsekvens av majoritetens agerande. Skulle man besluta med majoritetsbeslut vore minoriteten tvugna att rätta in sig i ledet...

      Radera
  26. Arbetar med betalningslösningar för mobiloperatörer... Kommer mycket "skit-h" i CDR:er från udda operatörer i "udda" länder... Exv. Indien och de gamla centralasiatiska Sovjetrepublikerna... Tadjikistan är ett riktigt sk-t-h-land !! I dessa länder skulle jag ALDRIG aanvända vare sig dator, mobil eller betalkort...

    Har dock själv två betalkort. Ett kopplat till Skandiabanken och ett kopplat till Bank Norwegian. Båda med så låg kreditgräns som möjligt och regionspärrade till Norden

    Det förstnämnda kortet har blivit "skimmat" två gånger. Uppdagades då någon försökte ta ut maxbelopp på Fillipinerna efter att någon bara några timmar tidigare gjort det i västra Kanada ... Fysiskt omöjligt !! Båda gångerna gick jag skadeslös ur

    SvaraRadera
  27. Har haft mitt kreditkort i snart 5 år. SMS-kod över köp på internet.Dessutom sms-larm när jag tar ut kontanter på uttagsautomat och måste bekräfta att jag är jag via en annan kod. Använder aldrig kortet på annat sätt bara för internetköp. Aldrig råkat ut för något. Har jag aldrig hört av kortbedrägeri i min bekantskapskrets.

    Tippar att många använder kortet på semestern och slippar den i en riktig dodgy slipautomat

    SvaraRadera
  28. Jag har aldrig blivit drabbad, men betalar oftast kontant eller mot faktura. Om det inte går använder jag Paypal, och i sista hand ett Mastercard som är kopplat till ett konto som mellan köpen vanligtvis är ganska tomt på pengar.

    SvaraRadera
  29. Drabbades av skimning 2016(vet ej hur), banken ringde innan jag hann upptäcka det själv. Mitt kort hade använts till att köpa flygbiljetter vilket tydligen är ett vanligt förfaringssätt. Detta var i samband med Global airportaction day och jag tror att "min" biljettinnehavare greps i USA denna dag. https://www.interpol.int/en/News-and-media/News/2016/N2016-134/

    I år fick min sambo sin plånbok stulen på sitt arbete, stölden upptäcktes direkt och samtidigt som hon ringer spärrtjänst gör tjuven inköp för 20 000:- mot ett bluff-företag i Stockholm. En egen enkel undersökning gav mig företagets ägare och via dess "styrelse" kopplingen till Malmö och kända kriminella romer med adress och allt. Klappat och klart trodde jag, men inom en vecka kom brev från Polisen att brottet inte kunde utredas och var nerlagt. Suck!

    SvaraRadera
  30. Jag änvänder aldrig ett kort kopplat till ett konto för internethandel utan bara ett rent kredit/betalkort. Det alltså inget konto att tömma. Hittills ingen bluff.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kreditkort är också kopplade till ett konto. Enda skillnaden är att tillgodohavande på kontot normalt är negativt istället (och tillåts vara det).

      Exakt hur skyddar detta dig från bedrägerier?

      Radera
  31. Min sambo drabbades för någon månad sedan. Någon i ett land hon inte varit i på flera år eller handlat från hade handlat för ca 15000 både på nätet och i affär. Gissningsvis hade de kommit över kortuppgifterna genom hacking av exempelvis något hotell som hon bokat på. Det löste sig dock efter att ha anmält utgiftsposterna på bankens hemsida. Antar att sluträkning hamnar hos de affärer som tillät köpen.

    Verkar som att de kan handla upp till kreditgränsen man har på kortet utan pinkod.

    SvaraRadera
  32. Att döma av grafen borde banken skaffa samma säkerhetslösningar somde hade 1975. Då var det ju NOLL internetbedrägerier!

    SvaraRadera