Facit från asylfesten 2015 börjar nu komma. Det kommer råda stor brist på skollokaler framöver och regeringen tänker anslå 1.5 miljarder åt kommunerna. Men det är inte skolbyggnader som utbildar barn och det hela visar att svenska skolan bara ses som förvaring av regeringen.
Sverige drabbas alltså av skollokalbrist framöver. Antalet elever enbart i Stockholms kommun beräknas öka med 25 000 barn till år 2024. Med 25 barn per klassrum måste alltså 1 000 klassrum byggas enbart i Stockholms kommun.
Men det är inte där problemet ligger.
Det som undervisar och utbildar barn kallas inte skolbyggnader (“skolor”), utan lärare. År 2025 kommer det saknas 65 000 lärare konstaterades redan 2015, före asylfesten. Att utbilda lärare tar längre tid än att bygga en ny skollokal, och det är där problemet hittas. Detta samtidigt som vi aldrig förr haft så många utbildade lärare – men de vill inte jobba som lärare efter några år utan byter yrke av förklarliga skäl. Alla vill undervisa, ingen vill vara lärare.
Det spelar alltså ingen roll hur mycket skolor vi bygger – det saknas redan idag lärare. Det räcker inte att erbjuda en massa tomma platser på landets lärarutbildningar – läraryrket måste göras attraktivt och ett yrke som man vill jobba kvar i, länge.
Kort sagt behövs en kombination av status, höga löner, vettiga arbetsuppgifter, tjänstemannabefogenheter mm för att attrahera folk till läraryrket. Sedan kan man diskutera att ordna nya lokaler.
Lärare ska lära ut. Ett första steg bör alltså vara att anställa fritidspedagoger, kuratorer, skolpsykologer, vaktmästare, skolsköterskor, administratörer, säkerhetsvakter mm som kan ta hand om allt det som lärare tvingas göra idag på arbetsuppgiftsinflationens altare. Låt lärarna vara lärare, som undervisar. Ska störande elever eller andra problemelever tas om hand, överlämna det till en kombination av säkerhetsvakterna, fritidspedagogerna, kuratorerna och skolpsykologerna.
Att bara bygga nya skolbyggnader visar att stat och kommun bara ser på skolan som en förvaringsplats. Skolan måste fyllas med fungerande undervisning med kompetenta och drivna lärare. Annars kan det lika gärna kvitta. Bygg en ny skola, rekrytera lärarna från en befintlig skola, och man har inte åstakommit ett skit.
För övrigt räcker inte 1.5 miljarder kronor långt. Exempelvis kostade en enda ny högstadieskola i Skara 400 miljoner kronor, så de statliga anslagen räcker till fyra högstadier, eller lite drygt en skola F-9. Vi pratar om kanske ett 20-tal klassrum när enbart Stockholms behov är 1 000 klassrum.
Svenska samhället är inte utformat för en snabb expansion av behovet av välfärdstjänster. Var är alla nya vårdplatser, vårdcentraler? Och om dessa lokaler ens fanns, var är all ny sjukvårdspersonal?
Svensk samhällsservice, inklusive infrastruktur, kommer de kommande åren ta konsekvenserna av asylfesten 2015. Det har bara börjat.
67 kommentarer
I Sverige idag så står inte klassisk bildning och kunskap speciellt högt i kurs!
Nej, det skall vara genusvetenskap, sitta i "pratring" och diskutera relationer , över- resp. underordning och qweerteorier som skall vara vägledande..
Ity ALLT FÖR kunniga och intresserade elever skulle ju kunna vara "farliga" och rubba den grund på vilka nuvarande "professorer" i navelskådande ämnen sitter på…
Matematik, multiplikationstabeller och de tyska prepositioner som styr både dativ och ackusativ är bara relikter av en förgången "mörk och ond" tid präglad av patriarkala kolonialistiska maktstrukturer!
Fysik och dess lagar är också någon som vi inte behöver bry oss om i vår framtida fantastiska värld!
"..”Von Wrights rapport ”Genus och text” från 1998 (tillgänglig på Skolverkets webbsidor) behandlar den angelägna frågan om varför flickor är så starkt underrepresenterade i fysikstudier. Hon studerar några läroböcker i fysik för gymnasiet och kommer fram till att problemet till stor del ligger i själva fysikämnets karaktär. Flera av böckerna strävar nämligen efter att slå fast vad som är sant och vad som inte är det. De förmedlar budskapet att ”fysik handlar om det objektiva, det som höjer sig bortom känsla och mänskligt liv”. Detta menar von Wright strider mot kraven på en jämställd text: ”Påbjudandet av snäv kunskap med en given mening är inte förenligt med skolans jämställdhetssträvanden.” Hon rekommenderar därför förändringar av läroplanen: ”En genusmedveten och genuskänslig fysik förutsätter en relationell infallsvinkel på fysiken samt att en hel del av det traditionella vetenskapliga kunskapsinnehållet i fysiken plockas bort.””.."
https://tanjabergkvist.wordpress.com/2010/01/11/genusvaldet-intar-sodertorns-hogskola/
http://fof.se/tidning/2010/4/vetenskapskritisk-rektor
Mår du riktigt bra? Du vet att klockan är 22:15 på en lördag kväll?
Jajjamän! Jag mår riktigt bra och det finns absolut INTE någonting som får mig att "gå igång" som när jag kan dra växlar på de genustokerier och annan navelskådande "pseudovetenskap" som genomsyrar svenska högskolors humanistiska fakulteter…
Södertörn, Malmö "lekskola", genus , post/koloniala maktstrukturer etc. är riktigt triggande buzz-words!
🙂
… eller förväntas det att man skall hänga på "trendiga" nattklubbar och barer så att det blir något "drag" på sta'n på fredags- och lördagskvällarna ? 😉
Varför slänger Corny ur sig frågan om Bengt Hansves mår riktigt bra? Förstår du inte att det är den svenska skolan som inte mår bra?
Kan inte ni bli lärare och rädda framtida generationer?
Japp, effekterna av den aningslösa asylfesten 2015 ("vi har varit naiva") kommer nu alltmer att lysa igenom inom skolan, sjukvården, polisen, arbetslösheten, skattetrycket osv. Bra att alltfler inser det.
Lärarbristen går ej att utbilda bort, vad som måste till är höjda löner och status samt bättre arbetsmiljö (att lärarna kan lära ut) så att lärare som lämnat yrket lockas tillbaka. Det samma gäller för poliser i yttre tjänst och sjuksköterskor och säkert även för andra bristyrken inom offentlig sektor.
Detta kommer att innebära högre skatter eller tuffa omprioriteringar (satsa på kärnverksamheten), mest troligt det förra. Skolan och svensk pedagogik skulle också behöva lyftas ur "flummet" (hittar inget bättre ord för att beskriva de doktorsavhandlingar som pedagogiska högskolor presterar).
Ja, det kommer bli brist på snart sagt allt. Inte minst penningbrist och livskvalitetsbrist…
Jag gör ett försök till ideologisk analys av det hela trots att kvällen är sen och jag vaknade för en dryg halvtimme sedan:
Den ekosocialliberaldemokratiska ideologin har sin utgångspunkt i människors behov av hållbara gemensamma ordningar. Historiskt sett har de gemensamma ordningarna oftast bestämts av ett mindre antal män utrustade med varierande grad av själviskhet och idealism. Nuförtiden avgörs de gemensamma ordningarna mycket ofta i demokratiska val i vilka medborgarna har lika rösträtt. Det är förstås så det bör vara. Demokratin är en självklarhet där befolkningens utbildning inte är katastrofalt låg och där den är alltför låg behöver befolkningen utbildas.
Makten skall tjäna folkets intressen. Det innebär både de starkas och de svagas intressen. En stat som bara tjänar de starkas intressen kan kanske leva ett tag, men blir aldrig bra för flertalet och upplever knappast någon dynamisk utveckling. En stat som bara tjänar de svagas intressen kommer gå under.
Att staten är social innebär att den tjänar de svagas intressen. Att staten är liberal innebär att den tjänar de starkas intressen. Bäggedera är nödvändigt och gott. Därtill måste staten vara ekologiskt och ekonomiskt hållbar. Annars kan den strax inte tjäna någons intresse.
Den politik som förts har vare sig tjänat starka eller svaga svenska medborgares intressen, utan blott icke-medborgares intressen. Hur moraliskt riktigt vissa än inbillar sig att det är att alldeles självpåtaget späka sitt folk kraftigt för andra folk än det folk man representerar så bör det ses som ett kraftigt brott mot den lokala demokratin. Styrelsen i en bostadsrättsförening kan inte med dyra och omvälvande beslut plötsligt försöka omfamna hela världen utan att begäras avgå vid nästa föreningsstämma. På samma sätt bör det förhålla sig med vår svenska demokrati. Politikerna har förverkat allt sitt förtroende genom att kraftigt försämra levnadsförutsättningarna för dem vars intressen de var utsedda att representera och de bör därför aldrig mer representera Sverige.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Du har brist på argument.
Det handlar långsiktigt om att attrahera RÄTT lärare och då handlar det om helt andra löner förutom det som Cornu nämner. Dagens lärarkår inklusive många av av avhopparna består av ett väsentligt sämre råmateriel än lärarna som kom ut efter andra världskriget och var verksamma till tidigt nittiotal. Det finns helt enkelt för många roligare alternativ.
Ett omöjligt men rimligt grepp för att vända på skutan är att lova 35000 i ingångslön för ett bättre släkte lärare samt avskeda runt hälften av nuvarande lärare allteftersom de nya läraran kommer i drift. Överlåter åt andra att korrigera för asyleffekterna.
Intagningen till grundskollärare var nu i höst 0.05 högskolepoäng, ansvarig minister uttryckte glädje över att det var fler antagna nu än tidigare år!
Eller enklare:
Ge mig befolkningsregistret så skall jag med en rödpenna markera 100 000 för repatriering. Detta klarar jag på en månad.
Ge mig sedan en bataljon hemvärn för att samla in folket samt rejält med taggtråd att omgärda tältlägren. Detta klarar jag före årsskiftet.
Svårare än så är det inte att lösa vissa problem.
Jag är fan livrädd för raset i skolan, kvaliten på utbildningen för våra barn.
Jag kan rekommendera IB skolorna som finns i Stockholm, dom kan inte betygsinflatera men tyvärr så kan dom fortfarande ha lusiga lärare.
Det var mycket annat som vi upptäckte hade ändrats när vi landade i sverige efter år utomlands, supersvårt att få plats till sport, allt attraktivt hade 2 års kötid.
Det var ganska dyrt med sport och andra aktiviteter, ett par tusen/år/aktivitet x 3-4 aktiviteter x 4 barn = dyrt. + att allting låg långt bort.
Sedan har vi ju såklart den dysfunktionella bostadsmarknaden i stockholm, jag trodde naivt att vi skulle kunna hyra en lägenhet i någon ok förort för 10.000kr/månad på blocket. Det kostade 14.000kr/månad för en för liten lägenhet med en skitjobbig värd som inte riktigt förstod sig på att hyra ut, han ville känna sig som gud.
Lägg därtill vårdcentralerna som man aldrig får tid på, närakuten som man aldrig är lagom sjuk för, dom hänvisar till vårdcentral eller akut. och sjukhusen som skickar hem en direkt med sjuka barn – det har gått så långt att vården inte längre löser det dom är till för, att vårda, för att spara pengar så försöker man vårda mindre.
Vi har också haft problem med närgångna män som förmodligen inte förstår bättre på tunnelbanan, ett par gånger per år och barn. Ger STOR otrygghet och vi som föräldrar måste följa med till ALLT vilket är riktigt segt.
Det här var innan flyktingvågen som sätter ytterligare press på allting ovan + att dom kommit med det idiotiskaste förslaget någonsin kvotera in invandrarna i helt vanliga klasser från ankomst. Alla som gått i skolan kommer ju ihåg de 1-2 killar som förstörde för alla och som lärarna fick jobba med. Nu är dom tillbaka fast på steroider, kan inte ett ord svenska, möjligen äldre, och lite lagom krigsskadade. Det finns en reell risk att dom kan sabotera dugliga klasser ordentligt.
(sen finns det såklart de skötsamma men dom har vi ju inga klagomål på).
Jag tror det kommer bli rejält sämre innan det blir bättre och det är tråkigt att skötsamma barn skall få lida för att politikerna fattat usla beslut i 20 års tid.
Ja, tyvärr är det ju "buset" som skall prioriteras och daltas med i den svenska flumskolan… Så har det varit ända sedan 68 och idag sitter det väldigt många just 68:or på ledande positioner och har även sett att deras efterträdare har denna "värdegrund".
I Finland så måste dock exv. en rektor för mellanstadiet vara just mellanstadielärare, en rektor för gymnasiet en utbildad gymnasielärare… I Sverige har dock vikten av utbildning negligerats till förmån för dem med välsmort munläder och rätt partibok!
Men.. för 14 000:-/mån kan man köpa sig ett bra boende i ett bättre område även i Stockholm!
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
"politikerna fattat usla beslut i 20 års tid"
Lägg till 20 år. Men socialism får till slut slut på andras pengar, men jag får erkänna att de svenska skatteslavarna ställt upp länge. Vi har väl varit naiva 🙂
Och nu väntar vi med spänning, på några hundra tusen anhöriginvandrare :-/
Halleluja.
Det är ju precis den sortens uppsving som landet behöver, vi är räddade!
Om arbetsmiljön för lärare ska bli bättre så måste skollagen skrivas om. Formuleringar om "inkludering" måste tas bort så att störande element kan lyftas bort av rektor och placeras i mindre grupper, typ resurscentra eller liknande.
Sen dillas det om att "administration" måste tas bort från lärarna så att de kan ägna sig åt undervisningen i första hand, men där tror jag att man har fel. Det finns nästan inga admin-uppgifter som kan skötas av en utomstående. Närvaroregistrering, resultatregistrering, betygssättning mm kan bara skötas av den undervisande läraren.
"…störande element kan lyftas bort av rektor och placeras i mindre grupper, typ resurscentra eller liknande. …"
Kallades för OBS-klass och fanns på högstadiet till in på 80-talet !
Att OBS-klasserna togs bort är förmodligen en stor del av förklaringen till den svenska skolans fall. Jag vill minnas att jag slapp något i stil med 5 st bråkstakar bara i min egen klass pga OBS-klasserna under högstadiet. Tänk så fruktansvärt det hade varit att istället ha dessa kvar i den vanliga klassen mha lite extra stöd. Idag är det till och med så illa att den värsta sortens bokstavskombinationsbarn får gå i vanlig klass även om det krävs en speciell assistent bara för det barnet.
Jag arbetar själv i grundskolan. På vissa skolor har man en tradition av resurscentra, men på andra följer man skollagen nitiskt och enligt den SKA alla elever så långt det går tillhöra en vanlig klass. Oavsett funktionshinder eller beteendestörningar.
Skolan jag arbetar på har ett resurscentrum där vissa elever går hela skoldagen, medan andra kommer dit vissa tidpunkter för att få extra stöd. Det är rektor som bestämmer vem som ska till resursgruppen. Inte eleven själv. Detta borde vara standard på alla skolor!
OBS-klass var ju dessutom ett avskräckande straff på den tiden, de hotade ofta mig med det. Och det fanns hela skolor som bara de svåraste OBS-eleverna gick, med 2-3 lärare på 10 elever. Lärarna var glada om eleverna dök upp öht, lektionerna var enkla, ibland spelade man tex pingis.
Äsch, det här kommer vi att lösa. Vi satsar på en utredning, en samordnare, mer värdegrund, genus, likabehandling, inkludering, kanske en ny myndighet som leds av någon avdankad politiker…
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Det blir nuförtiden lätt dålig stämning även bland de som ville ha det såhär, märkligt.
Men vaddå, betygen på elever hänger väl endast ihop med deras föräldrars utbildningsnivåer? Och den trenden ökar (i och med att det blir föräldrarna som lär barnen och inte skolan?). Googla på "betyg föräldrars utbildning".
Jag menar att ni som är högutbildade (?) behöver inte oroa er för era barns skolresultat oavsett hur kvaliteten på skolan blir framöver.
Går att ta det ett steg längre iom att IQ är uteslutande genetiskt.
Är det generna eller att högutbildade utbildar sina barn som ger den effekt som jag syftar på?
Helt apropå så var det en artikel I finska radions webbplats. Det verkar finnas samma trender därsom här, om än ej I samma grad, att pojkar presterar sämre. De nämner att eget arbete är en stor del av tiden och små bran är ej riktigt mogna för det. Antagligen så kan föräldrar med mer utbildning kompensera bättre för det.
https://svenska.yle.fi/artikel/2017/08/13/essa-pa-pojkars-lasning-hanger-samhallets-lycka
En sak (JAG tror) som väldigt många underskattar är bristen på respekt som lärare ska kunna utkräva av eleverna. Nu får dom bara ta en massa skit från föräldrar, dom kan knappt göra nånting åt dom barnen som beter sig som idioter, vilket alla förlorar på. Vi måste kolla på andra länder och lära oss från dom.
Lönen påverkar självklart, men all skit lärarna får ta kan nog påvärka ännu mer.
Sen är ju faktiskt frågan, vill våra politiker att folk ska bli smarta? Fårket är ju lättare att styra.
Varför ska man respektera lärare/rektorer som driver politiska frågor? Jag förväntar mig att lärarer lär ut det som är nödvändigt och att rektorn ser till att barnens arbetsmiljö håller en god standard. De skulle få respekt om dom hanterad problemmen och sen kan man börja prata högre lön.
Finland ses på många sätt som ett föredöme för hur skolor organiseras och drivs. Läraryrket är så populärt att tillgången överstiger behovet så att övertaliga lärare söker sig till Sverige – arma människor … I den grå forntiden (1950-60-talet) hade läroverken i Finland i mellanstadiet upp till 48 elever per klass och en lärare ansvarade för två klasser. Men det var ett helt annat samhällsklimat och skolsystem där dessa 48 elever hade inträdesprövats redan till åk 4 …
Nu förstår jag ingenting av det ni skriver
Vi tjänar ju pengar på att ta emot flyktingar
flyktingarna-lyfter-sma-kommuner
sa-mycket-har-kommunen-tjanat-pa-att-ta-emot-ensamkommande
sverige/tjanar-over-en-halv-miljard-pa-invandringen/
Ju fler desto bättre
Om vi tar emot tillräckligt många kommer vi infödda svenskar inte att behöva arbeta
Flyktingarna kommer ju att rädda den svenska välfärdsstaten
fler-invandrare-raddar-svenska-valfardsstaten
invandring-raddar-valfard
Att ratta en planekonomi är omöjligt. Det blir brist, köer, felaktiga löner, ineffektivitet mm. .
Hög tid att vi privatiserar skolan. Låt föräldrar betala ur egen ficka och ta bort alla regleringar som skolverket tvingar på. Vill man ha ett offentligt stöd så får det hanteras som mat och kläder, dvs socialbidrag för de som saknar pengar. Skatterna kan sänkas med minst 250 miljarder, t.ex kan grundavdraget för de som arbetar höjas till 150 000.
God morgon! Ja en större frihet för föräldrarna att kunna påverka skolan genom att man betalar direkt till skolan så att man slipper gå igenom ett poltisktsyststem där de flesta verkar lida av ett Messiah komplex.
PS Och ja jag mår dåligt och det är därför jag är vaken och skriver dessa rader mitt i natten. En dålig uppväxte på 80-talet i en av Sverige s många förorter har lätt mig hit. Att försök kompensera för de brister som uppstod när man var ung tar stora krafter av en nu samtidigt som jag är orolig att barnen ska råka för liknande. De stora brister jag har i mitt skriftspråk kan troligtvis härledas till skolan. Behäskar du talet och skriften behäskar du sanningen.
Skatt är stöld:
Vill du preciserar 150-tusen i grundavdrag, vad kostar det hur ska dessa besparingar ske
Jag får det till att i runda slängar ska 1/4-del av 'offantliganställda' sparkas, sannolikt ut i arbetslöshet eller medborgarlön.
Räknar på att 150-tusen i grundavdrag ger 165-miljarder i minskade skatteintäkter, =300-tusen lärare eller annat 'offantliganställt' sparkas och övergår till a-kassa =60-miljarder, a-kassan slår personbästa från 20-30 -> 80-90 miljarder i utbetalningar, jag räknar på att dessa 'offantliganställda' eller nån annan blir undanträngd, inte får jobb, automatiseringen.
Vi har redan en form av grundavdrag som ger runt 100-miljarder enl. tror ESV eller nån.
Jo jag genar frisk o räknar brutto, men ger en antydan.
Vore kul om nån ville visa finansieringen av sina . . . ofta inte ens . . .
"I have never let my schooling interfere with my education." OSCAR WILDE
Verkligheten pekar nu med hela handen att det är dags att flytta viss utbildning till internet. Vilket eller vilka ämnen som skall gå först kan diskuteras – det/de som har allra störst brist på lärare kan väl få förtur av rent praktiska skäl.
Varför skall vi ha tusen olika lärare i tusen olika klassrum som lär ut samma saker på marginellt olika sätt? Är det verkligen sunt att transportera runt en miljon ungar med buss varje vardag, fösa ihop dem i små rum och förvänta sig att alla skall lära sig i exakt samma takt.
Exempel: Anställ istället tio hyperkompetenta lärare i t.ex fysik – låt dem utforma webbsända lektioner för högstadiefysiken och ändra läroplanen till att ta del av dessa över internet – samt bara komma in till skolan för prov två gånger per termin.
Eller varför inte mikro-prov varje eftermiddag som tar upp det man lärt sig under dagen, så ingen hamnar efter? Standardiserat, automatiserat och nationellt naturligtvis. Om någon missar så får man helt enkelt köra repris på kvällar/helger tills dess man klarat den. Läraren får direkt feedback på vilka lektioner som fungerat bra eller inte.
Nej, förlåt mig, så kan man ju inte göra. Antog för ett svagt ögonblick att skolan var till för att lära ut kunskaper. Bättre att låtsas istället så ingen blir ledsen.
Sverige behöver alltså lägga 75 miljarder bara på nya skolbyggnader? Och så säger de att invandring är lönsam? Räkna ihop all annan ny infrastruktur som behövs så inser ni att det är absurda summor. Vi har knappt resurser till att bygga upp de skolor som bränns ner.
Carmania:
Se det positivt BNP ökar juu.
Vem som ska betala hyran ??
Tjaee, vi har det nya nu, vi amorterar inte utan hyr pengarna, vi kan öka på hyreskostnaden av pengar tills hyran kommer upp i den gammeldagsa amorteringen, sen . . . tjaee, alla ättestup är inte igenvuxna, dom går att röja fram, skapar arbete o kanske BNP, men varför tänka på framtiden, våra barn o barnbarn får städa upp.
Vadå , om 20-år är dessa skolbyggnader överflödiga ?
Jommen då ska dom rivas och det blir lite BNP det också ju.
Som politiker tänker du i 4-års perioder, livet kanske inte är längre
Låter som en lysande ide. Alla människor är inte skapta extroverta och trivs verklingen inte skolmiljön. Mer webbaserat lärande i högstadium och gymnasium och satsa pengarna på att göra mindre grupper i de lägre stadierna där man delar in dom efter sina förutsättningar och förmåger.Man ska förbjuda att använda barn som kuddbarn för Conny, Vesa och Mohammed. Barn ska inte behövas utsätts för den misshandeln av samhället. Skolan ska inte vara ett integartionsprojekt för poliker med missrikta välvilja.
Om kvastarna ska sopa bra kan man inte slarva med skaften?
det hjälper varken med skolor eller lärare när jag för mig igår fick höra ett nytt uttryck: Exportbetyg
ja det är vad det låter som!!! man ger mindre belevade själar ett betyg bara för att slippa göra handling planer mm och skickar dessa människor med "viss solbränna" vidare till total meningslöshet… Det är dessutom dom ska ska vara framtiden "läkare" "lärare" "polis" mm där har cornu något att gräva i när stora massan tittar på alla dessa "dimridåer"
Kanske dags att förbjuda religion (kommunismens bästa idé) då frigörs mängder av kvm lokaler. Många frikyrkor byggdes under 60-70 tal och torde vara acceptabla. Löser ju även vissa andra problem i förorterna…
Det finns bara en religion som utgör ett rejält samhällsproblem.
Ja kanske det men håll med om att även annan religion är vetenskapsfientlig och fördummande.
Religionen är oerhört omodern på många sätt, men den moraliska delen av religionen är det inte.
T.ex. de Katolska/Lutherska budorden. Du skall inte dräpa. Du skall inte begå äktenskapsbrott. Du skall inte stjäla. Du skall inte vittna falskt mot din nästa. Du skall inte ha begär till din nästas hus(tru).
Självklarheter kan man tycka, men det är det inte. Speciellt när samhället berikas av en bredare moralisk palett.
Och när den gamla religionen negligeras återuppstår fenomenet ändå i ny skepnad, med nya präster och kyrkor.
Som t.ex. den heliga postmoderna värdegrunden med budord som människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde och solidaritet mellan människor.
Kanske är gammalmodig, men för min del föredrar jag den gamla kyrkan, med alla sina allvarliga brister, som moralisk institution. All lagstiftning bygger i grunden på moraliska argument, så detta är inget man kan ta lätt på – avgörande för om samhället skall bli harmoniskt och välmående eller inte.
Du borde Förkovra dig i Richard Dawkins tankegångar.
När jag gick på gymnasiet så var det en bra skola med kvalificerade omtyckta lärare. Administrationen sköttes av rektorn och en kvinna som sannerligen gjorde skäl för lönen. Schemat sattes av en lärare som utan dator såg till att ingen hade några håltimmar – en prestation. Sedan anställdes en kurator, men ingen begrep vad han skulle göra. Det fanns nog en vaktmästare också. Alla andra var lärare.
Tänk en lågkonjunktur på allt detta också. Mycket av uppsvinget för ekonomin beror säkert på att alla invandrade har behov av allting som måste köpas in. 100 tals miljarder satsas på migration och de pengarna kommer ut i samhället. En köpfest med skattepengar.
Lärarutbildningens kvalité är inte mycket att hänga i grannen. Ja, man får lära sig lite ämneskunskaper men den pedagogiska sidan är total katastrof och förbereder absolut inte en lärare inför yrkets utmaningar.
Jag är lite förvånad över att ingen här nämnt den uppenbara lösningen på problemet. Skolan kan med lätthet effektiviseras 1000-faldigat med tekniker som Kahn-acadamy etc. Svenska staten skulle kunna bygga en e-plattform för den svenska skolan på ett år. Sparka 90% av lärarkåren och låta klassrum bli arbetsplatser för e-studier. Etc etc. Att ha 1000-tals lärare av varierad kvalité som lär ut samma sak är naturligtvis galenskap. Någon av dem är ju bäst. Låt den läraren lära alla.
Ja, det kan vara ett alternativ. Det måste dock ske på ett sätt som dagligen kontrollerar att barnen faktiskt tittar på onlinelektionerna – t ex med avbrott i filmerna för att göra övningar eller svara på frågor. Barn som inte kan hantera detta får hamna i traditionell undervisning.
Helt rätt tänkt. Med hjälp av AI kan man lätt analysera och anpassa för att skräddarsy utbildning efter nivå. Ett kort prov varje dag för kontroll. Inte helt olikt dagens system med självstudier (=lärarbrist), kräver dock eget ansvar som elev och där faller det… Robotisera bort dåliga lärare.
Samhället kollapsar på alla fronter…inte bara skolan. Det är skolan, sjukvården, omsorgen, polisen, myndigheter mm, men nyheterna om kollapsen är korta dagsländor som snabbt dränks med propaganda om PRIDE, HBTQ, feminism, klimathotet, Ryssland, flyktingarnas lidande, rasister och hjärndöd underhållning.
Vi som är äldre än 40 år är vittnen till det brott som begåtts mot svenska folket. Vi kommer ihåg hur samhället såg ut och fungerande förr. Vi VET vad dom gjort. Våra vittnesmål tystas ner med allt brutalare och anti-demokratiska metoder.
Undrar om svenska folket någonsin lyckas återta kontrollen över Sveriges Riksdag? Vi har en anti-demokratisk regim som behåller makten med anti-demokratiska metoder. Hur kan ett Riksdagsval anses vara demokratiskt när åsikterna folket ska ge uttryck för formas och opererats in i folks medvetande av SVT, SR, TV4, TT, DN, AB mfl?
Inte konstigt att man tappar framtidstron.
Tack för dina skrivna ord.
durch, für, gegen, ohne, um
aus, ausser, bei, gegenübe,r mit, nsch, zeit, von, zu
an, auf, hinter, in, neben, über, unter, vor, zwischen…
Jag är faktiskt GLAD för att jag inte behöver traggla latin även om tyska av de normkritiska genustokarna ses som ett patriarkalt förtryckande och normbevarande maktstrukturellt språk …
participial konstruktion med predikativt attribut! :p
Lärarbristen togs upp i gårdagens Rapport (stängde av när inslaget som hyllade Maduro började, jag orkar inte mer Madurohyllande från SVT). Enligt universitetskanslerämbetet så måste cirka 1/4 av alla med högskolebehörighet läsa till lärare "de närmsta åren". Lägg märke till skillnaden mellan högskolebehörighet och den faktiskta mängden som läser vidare.
Ingen tog upp möjligheten att inte utvisa ingenjörer vars arbetsgivare gjort något mindre administrativt misstag. Dessa ingenjörer betyder mycket för Sveriges ekonomi genom sina insatser. Skatten de betalar är bara en del av vinsten för Sverige.
Sedan har vi alla flyktingar som väntar och väntar på möjlighet att få börja arbeta med det de kan. Utredandet av allt och validering av kunskap tar tid. När de är klara har vi nya skattebetalare istället för bidrag och pengar till skola, sjukvård mm.
Vid undervisning är det bra om elever kan fråga en lärare de känner – åtminstone på grundskolenivå.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Fast det fungerar inte att låta bli att dra in arbetstillstånd efter att man upptäckt att det blivit ett misstag. Vad tror du sker då? Givetvis kommer en ansenlig mängd skita i regelverket helt och hoppas att de inte blir påkomna, blir de påkomna så fixar man det "administrativa misstaget" i efterhand och så är allt grönt igen. Givetvis upptäcker man bara detta i ett litet fåtal fall så det blir massvis med "administrativa misstag".
Dessutom jobbar de flesta med arbetstillstånd med okvalificerade arbeten som lika gärna kunde ha gjorts av en arbetslös person i Sverige.
Arbetsgivaren som inte skött det administrativa ska givetvis bötfällas medan den anställde inte ska bestraffas som idag. Har ringa betydelse att många enligt dig jobbar med okvalificerade arbeten. Alla rätt skötta jobb ger skatteinkomster.
Teorin att det bara finns ett visst antal jobb totalt är galen.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Är ni alla autister eller förstår ni inte att barn behöver socialiseras och att många barn behöver en tryggplats dom kan fly till .