Cornucopia?

2017-08-31 10:39

Klimatkontot - hur stor klimatpåverkan står du för?

På sajten Klimatkontot kan du se hur mycket CO2-utsläpp du själv orsakar. För egen del släpper jag ut rejält mer än medelsvensken, främst baserat på resor - vilket främst orsakas av att bo på landet och jobbet.
Mina resultat.
Jag håller inte helt med om slutsatserna på alla punkter, men man får se detta indikativt.

Boendet borde ha noll CO2-utsläpp, då jag enbart köper vattenkraftsel och värmer med eget biobränsle. Dock har jag betydligt varmare än "man ska" vilket tydligen drar upp CO2-utsläppen trots att det enbart är fossilfritt inblandat. Nu orsakar iofs både vattenkraft och biobränsle också fossila CO2-utsläpp under sin livscykel.

Sedan har vi frågan om kött. Då jag uteslutande äter svenskt naturbeteskött, som binder CO2, så ska min köttkonsumtion minska CO2-utsläppen, eller åtminstone ge noll i matutsläpp netto. Se även en ny debattartikel i ämnet

Den stora boven är mina resor. Boende på landet - vilket vi faktiskt behöver ha folk som gör för att upprätthålla servicenivåer för att man ska kunna ha boende som skördar de där biobränslena, jobbar på vattenkraftverken, odlar maten mm - leder automatiskt till ökade resor. Det mesta jag reser är dock i tjänsten, även om jag säkerligen har majoriteten möten och intervjuer via telefon, Skype eller andra nättjänster.

Oavsett så kan inte alla bo centralt i en storstad, utan den service dessa klimatlyckliga kräver är beroende av boende utanför städerna. Som i sin tur behöver vara tillräckligt många för att kunna ge underlag för grundläggande samhällsservice.

Nu ska jag dock införskaffa elbil, vilket kommer ta ner mina CO2-utsläpp till medelsvenssons nivå. Fast det där med flyget är ju frågan. Ska jag köra bil i 20 minuter till flygplatsen eller en timme till tåget (Alingsås)?

En annan definitiv påverkan på CO2-utsläppen är ålder och inkomst. När man väl blir fattigpensionär kommer CO2-utsläppen falla, medan gissningsvis föräldrar med tonårsbarn når toppen av utsläppen - både pga lönenivåer och pga upplevda familjebehov. Det hade varit intressant att se en demografisk justering och huruvida man ligger över eller under för sin egen demografiska grupp.

Oavsett, mät gärna dina utsläpp på Klimatkontot.se. Jag vet ju att många okunniga vetenskapsfientliga klimathaverister i bloggens kommentarsfält ser CO2 som livets gas (utan kunskaper om att det krävs vatten, sol och näringsämnen för tillväxt av biomassa och att inpumpad CO2 i ett växthus där man har exakt kontroll på tillförsel av vatten och näringsämnen inte är relevant) och ni kan nu få facit på hur dåliga ni är på att släppa ut CO2 och hur ni kan släppa ut mer.

Vad fick du för resultat? Svara gärna nedan så får vi se hur läsekretsen ligger.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa.

54 kommentarer:

  1. Berätta bara var och när alla hemska klimatkatastrofer som går att direkt koppla till CO2-halten kommer att ske så är jag ombord. Viktigt med ett vetenskapligt tillvägagångssätt vet du.

    Eller så går vi direkt till det väsentliga: vad blir det för bil?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vet jag när jag får råd...

      Huvudkandidaterna är Nissan Leaf 2018, som presenteras på måndag, och Hyundai Ioniq Electric. Väldigt sugen på den senare, men lite kort räckvidd (som fortfarande klarar 98% av mina resor, typ). Sägs komma med bättre räckvidd nästa år, men finns bara ett officiellt antydande uttalande om det.

      Får se hur nya Nissan Leaf ser ut och blir.

      Är uppsatt på en Tesla Model 3, men lutar mot att skippa den pga bland annat instrumentpanelen.

      Ge mig en Hyundai Ionic Electric med 35-40 mil (28 i praktiken) istället för 28 (20 i praktiken) så är jag på.

      Radera
    2. Japp, det är huvudkandidaterna o hybrid inte är intressant.Nya Leaf ser bättre ut men är också ganska liten och inte alls billig. Frågan är när du ens kan lägga vantarna på en Model 3 om du skulle vilja?

      Bara gå all-in på börsen nu så har du snart din nya bil.

      Radera
    3. Tjena. Går jag all-in på börsen så blir det ingen bil alls.

      Model 3 ska levereras till Sverige slutet 2018. Orkar inte riktigt vänta tror jag, då min nuvarande ska på 30000-milaservice och är tolv år gammal.

      Radera
    4. Räknar du med att behålla den nya bilen i 12 år och köra 30.000 mil med den?

      Radera
  2. 4.4
    Stor bostad och mat som står för 3.6 av totalen.
    Ja, jag cyklar vilket påverkar resultatet avsevärt antar jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lars
      Hur kunde du få så lågt resultat på bostad, du bor ju också stort?
      Jag fick 2 där trots bergvärme.

      Radera
    2. Köper enbart vattenkraft och värmer enbart med biobränsle (även om jag slösar med värmen).

      Radera
    3. Ok, då hade jag helt enkelt för bråttom.
      Skelleftekraft har förnybart så då halkar jag väl ner runt 0.6 på bostad (200 kvm) och totalen 3.

      Radera
    4. Tror ni på det där om att elbolagen säljer sin förnybara el till privatkunder och pumpar ut resten till industrin. Är det inte rimligare att räkna på hur elmixen ser ut i Sverige?

      Radera
  3. 10,8 ton.

    Det mesta beror på flygresor.

    SvaraRadera
  4. Häst och hund samt två bilar, Im fucked!

    Skyll klimatuppvärmningen på mig!


    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite tveksam kring resultatet för husdjur. Jag vet EXAKT hur mycket jag lägger på husdjur. Det vet inte de flesta, så det kan bli missvisande. Hälften är för övrigt försäkringspremier...

      Radera
    2. Jag har exakta siffror och med hunddagis samt stallplats och lite övrigt lull-lull blir det ett sexsiffrigt belopp.

      Radera
    3. Har kollat med ansvariga på klimatkontot. Ta bara upp maten för husdjuren. Annars blir det fel. Brukar bli 2000-4000 per år för en hund om jag fattat rätt.

      Radera
    4. Bjärven.. tack!

      Hur gör man med minderåriga barns mat, lägger man det under husdjurskontot eller kommer det inte någon annanstans? :)

      Människan är ju det klimatfarligaste som finns.

      Radera
  5. Krasch när jag väljer 0 mil med bil. 6 ton totalt, mesta pga flyg.

    SvaraRadera
  6. 30 ton. Flyg, bil, skoter och nöjen.

    SvaraRadera
  7. 7,8 men efter flera frågor 6,1. Tveksam till den sidan....

    SvaraRadera
  8. Bisarr fixering vid CO2. Om Gävle om x antal decennium får samma klimat som Stockholm kan kvitta.

    Det jag vill se är hur många som årligen dör i cancer, hjärtkärlsjukdomar mm. pga fossila utsläpp. Folk upprörs när random personer dödas på Drottninggatan, men få verkar bry sig när hundratals fler dör pga fossila utsläpp.

    Om jag vore Miljöpartist, skulle jag sluta klimattjatet och istället se till de som dör här och nu. Jag skulle också sluta lägga ner kärnkraftverk. Sett till producerad mängd energi är det en extremt miljövänlig energikälla. Ja, härdsmältor inträffar, men det är inte konstigare än vattendammar brister, folk ramlar ner från tak när de monterar solpaneler etc.

    En rimlig miljöpolitik borde försöka minska antalet som dör/skadas. Idag verkar det inte ens finnas sådana siffror. Jag har iaf. aldrig hört någon politiker/expert ta upp det när de debatterar.

    SvaraRadera
  9. 4.2 men då andas jag med måtta.

    SvaraRadera
  10. Att du betalar för vattenproducerad el har egentligen ingen betydelse så länge inte tillräckligt många gör det. Dvs det du betalar extra påverkar ändå inte produktionen. Alltså är det elen som produceras på marginalen som är intressant, en kall vinterdag är detta kolkraft. Att betala som du gör innebär alltså inte så mycket förrän många fler gör likadant och vi lyckas påverka produktionen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dem flesta elhandlare tar inget extra för el från vattenkraft. Man har så pass mycket vattenkraftsel att sälja att detta val inte har någon som helst påverkan på hur elproduktionen ser ut i Sverige. Dessutom så är det inte möjligt att bygga ut vattenkraften om kundernas efterfrågan på vattenkraft skulle öka. Rimligen utgår man från en genomsnittsmix istället, Sveriges runt 40 g/kWh om man vill vara snäll, eller Europas (uppåt 400 g/kWh)om man vill vara mer rimlig.

      Radera
    2. Eftersom ny vattenkraft inte tillåts så är det såklart helt meningslöst att försöka påverka med ökad efterfrågan.

      Radera
  11. Hyundai kommer du ångra, med alla småfel som suger verkstadstid,men svenskar prioriterar ofta garantier mer än något annat.

    SvaraRadera
  12. Mer än lovligt instabil sida, fick server error ett antal gånger innan jag lyckades komma igenom alla frågor. Slutade i varje fall på 6,2 varav resor står för 4,5. Bor på landet med två bilar. Hoppas väl att elbilarna ska ha sjunkit till mer humana nivåer tills nästa gång jag behöver byta bil..

    SvaraRadera
  13. 6,1 ton/år
    Bilen drar lite för mycket bensin men måste ha den för att kunna se till och sköta om min BOL
    Ja, jag äter gärna kött men inte nötbiff utan mest blandfärs.
    Bostaden på ca 146 kvm värms med el via frånluftsvärmepump. Sopsorterar som den värsta Miljö-partist-mulle-mupp gör jag dock och jag köper inte ett klädesplagg i onödan. Gör jag detta inhandlas det också på Ge-Kås i Ullared tillsammans med övrigt av livets förnödenheter.
    Bor strax utanför Gbg i "bättre förort" tillsammans med motsvarande "övre etniskt svensk medelklass" och där bussförbindelserna in till centrum är utmärkta - nästan som på Södermalm.. ;-)

    SvaraRadera
  14. Hur mycket som helst och det står jag för.
    Jag är fortfarande inte övertygad om det absolut negativa som en ökad halt av koldioxid i atmosfären står för.

    SvaraRadera
  15. 5,1 men flyger inte alls. Bor på landet.
    Vill ha en elbil med räckviddsförlängare (seriehybrid, ständigt elmotorer som driver bilen), finns det nån mer än BMW i3?

    SvaraRadera
  16. 6,5 Ton

    De kanske borde fråga hur många barn man satt till världen..

    Eller kanske hur man röstade och om man i så fall är medskyldig till att 1000.000 tals personer flyttats från ett lågenergiförbrukande land till vårt högenergiförbrukande.

    Jag känner mig inte särskilt skyldig eftersom all tillgänglig olja ändå kommer eldas upp oavsett om jag deltar eller ej och att min fjv uppvärmning kommer från spillvärme.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just precis Kalle. De som avlar fram fler än 2-3 barn är de största miljöbovarna. Och då pratar vi inte bara om CO2-utsläpp, utan också om vilka ytor på planeten, som tas i anspråk för att föda en ökande befolkning. Hur vi kan ha en "miljövänlig" regering, som samtidigt uppmanar till barnafödande med flerbarnstillägget övergår mitt förstånd. Särskilt nu när vi har den största befolkningsökningen på mannaminne.

      Radera
    2. Har du barn själv Bo? I så fall borde du ha inset at barnbidraget (inkl flerbarntillägg) långt ifrån täcker barnens kostnad.

      Radera
    3. Förr i tiden var det så att det första barnet var det "dyraste" barnet. Sen fick det yngre barnet ärva kläder, leksaker m.m.. Jag diskuterar inte storleken på barnbidraget, utan det faktum att politikerna uppmanar föräldrar att skaffa fler barn genom att höja barnbidraget fr.o.m. andra barnet. Flerbarnstillägget tillkom i en helt annan tid, innan massinvandringens tidevarv.

      Radera
  17. Låg på 11 ungefär, mestadels på grund av en massa jobbresor med flyg... Är vegetarian, kör väldigt lite bil trots att jag bor utanför stan (buss + lådcykel ftw), köper möbler vintage/begagnat osv, men intressant att se hur allt det där bleknar mot flygresorna.

    En undran Cornu om det där med bara naturbeteskött, eftersom det är något man (ialf jag) ofta hör från omnivorer - betyder det att på restaurang, gatukök, hotell, flygmåltider osv osv så väljer du konsekvent vegetariskt alternativ? Ofta i de fallen det är kombinationen av "sämst" kött och även sämst vegetariskt utbud. Min erfarenhet är att många som ser sig som selektiva omnivorer bara är det i köttdisken i affären ett par gånger i veckan. De trycker gladeligen i sig korv på macken, wallenbergare på lunchrestaurangen, "chicken or beef" på flyget, capricciosa till söndagspizza osv, där ursprunget sannolikt är väldigt tveksamt både djurhållningsmässigt och klimatmässigt.

    SvaraRadera
  18. Jag har gått från 11 ton 2014. 9,2 2015, 5,3 2016, och ett år bakåt från idag ger 4,2. Hade två flygresor, annars är det nattåg och elbil(Tesla X). Tåg och elbil, gör väldigt stor skillnad om man reser mkt. Jag hade drygt 60 resdagar ett år bakåt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elbilen ger väl fortfarande sinnesjuk CO2 via batteriet?

      Elbilar är bra för miljön på så vis att de har god potential att vara bra för miljön i framtiden. Men det blir ju inte desto mindre fel att påstå att de är sådär speciellt CO2-vänliga.

      Radera
    2. Det är uppenbart att enkäten endast bryr sig om bränslekonsumtionen för bilar. Experimentera runt så ser du att man inte gör en gruva-till-skroten livscykelanalys. T ex bättre att köra med en gammal bil än att köra en ny av den anledningen.

      Radera
  19. Undrar just vad det är för byfåne som komponerat testet? Min bostad värms med biobränsle och elproduktionen i Sverige är så fossilfri den kan bli. Hur får man det till att bli 1,8 ton?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du vanligt elavtal så beräknas det på nordisk elmix och ger ca 100 gram CO2 per kWh. Kryssa i vind, vatten, sol (eller kärnkraft) så försvinner nog ett ton.

      Radera
    2. OK. Då sjönk det från 1,8 till 0,4. Om din siffra på 100 g/kWh stämmer så skulle alltså min andel av hushållselen vara 14.000 kWh/år. Jo, det känns ju rimligt...

      Radera
  20. 8,6 Flyg var dominerande. Dock klimarkompenserar jag alla flygresor enligt Gold Standard, alltså ingen trädplantering. Två hästar gjorde nog sitt till. Kör elbil.

    SvaraRadera
  21. 21.3 - många flygresor i jobbet. Inget alternativ till flyg i mitt fall.

    SvaraRadera
  22. Värsta miljömuppen med 3.7 ton, dock orsakat av lättja snarare än miljömedvetenhet. Bor i lägenhet i Stockholms innerstad (fjärrvärme), har inte haft bil sedan 1983 (pga dyr parkering, köer och bra kommunala kommunikationer), flyger någon gång per år och tycker att det är urtråkigt att handla kläder. Och sedan yngsta dottern blev vegan blir det inte så mycket kött heller.

    SvaraRadera
  23. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  24. Chockerad hade jag läst svaret slarvigt och fel. 6 ton hamnade jag på pga en del flyg.
    Konsumtion på 0.3 var dock antagligen mycket slump, fråga mig igen om 6 månader.

    Egentligen är väl mycket rätt mycket slump. Fråga mig igen när jag har barn och maxar bostads-kategorin.

    SvaraRadera
  25. 17 ton. Absoluta merparten är flygresor i jobbet, till och från USA.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I Jobbet? Om inte just du hade haft det jobbet så hade någon annan gjort de där resorna, alltså inget som borde belasta dig utan istället läggas på företaget som kräver de resorna.

      Radera
  26. 43,8 ton, varav 41,1 ton flygresor. Finns inget annat alternativ i nuläget men det är främst de senaste två åren som sett ut så.

    SvaraRadera
  27. Bidrog med 1,2 ton igår och ska om allt går väl göra detsamma imorgon.

    SvaraRadera
  28. Verktyget är inte perfekt, men jag vill påstå att det är tillräckligt bra för att få en tydlig indikation på hur vår påverkan ser ut. Jag tycker det blir tydligt vad man enkelt kan göra själv, och vad som hamnar mer på politisk nivå. För oss som bor i Lappland är ett vettigt alternativ till diesel och bensin det som skulle göra absolut mest. På sikt lutar det åt el, men alla bilar som redan rullar borde gå på något annat bränsle. Det är svårt att fixa själv.

    SvaraRadera
  29. Jag tittade lite närmare på hur många ton koldioxid som produceras beroende på hur man värmer upp ett hus på 215 m2.
    Ursprungsmärkt el, elvärme: 0,3
    Urspungsmärkt el, biobränsle: 0,4
    Vanlig el, biobränsle: 1,8
    Vanlig el, elvärme: 1,9

    Ursprungsmärkt el är tydligen något av det bästa som finns. Med ursprungsmärkt el blir det 25% mindre koldioxid med elvärme än med biobränsle! Erbjuder Vattenfall fortfarande valet 100% kärnkraft? Med vanligt elavtal blir det dock 5,5% mer koldioxid med elvärme än med biobränsle. Jag skulle faktiskt vilja ha ett allvarligt samtal med den som lagt upp algoritmerna för dessa beräkningar. Det finns utrymme för förbättringar.

    SvaraRadera
  30. 8.1 ton, varav 5.5 är resor (flyg i jobbet).

    SvaraRadera