Cornucopia?

2017-08-16 12:55

Inflationen: Netflix höjer priserna med 10% - skulderna skenar

Med KPI-inflationen på 2.2% är det väl dags att sluta tala om icke-inflationen. Med bra tajmning kring gårdagens KPI-besked offentliggjorde nu Netflix (NASDAQ:NFLX) att man nu höjer priserna med 10%. Samtidigt skenar bolagets skuldsättning.
Dagschart Netflix.


Ett HD-abonnemang hos Netflix går från 99:- SEK per månad till 109:- SEK. När Netflix lanserades år 2012 kostade tjänsten 79:- SEK, så priserna har nu höjts med 38% på fem år, eller 1.38^(1/5) eller 6.7% om året. Detta kan jämföras med konkurrenten HBO:s svenska tjänst HBO Nordic, som under samma period gått från 79:- SEK till 89:- SEK eller en prisökning om 2.4% om året.

Ultra HD-abonnemanget för de som har en Internetuppkoppling som klarar den upplösningen kommer nu kosta 139:- SEK per månad.

Beslutet, som faktiskt inte kallas justerar priserna, utan höjning motiveras som följer:
"Avgiften för ditt Netflix-abonnemang kommer att höjas till 109 kr från och med lördag 16 september 2017. Varför? För att vi ska kunna lägga till fler titlar som du gillar, till exempel Tretton skäl varför och Ozark."
Så var det med den saken.

Huruvida moderna tjänster och produkter ingår i SCB:s KPI-beräkningar är en annan femma.

Netflix gjorde en nettovinst på ca 2% på förra årets omsättning och handlas nu på p/e 205 eller p/e 144 på estimat för 2017 års resultat.

Netflix finansierar sig framför allt via skuldsättning. 2014 var bolaget skuldfritt, 2015 hade man ca 60 MUSD i skulder, 2016 var skulderna 1 631 MUSD. Estimatet för 2017 är enligt 4-Traders 3 749 MUSD och för nästa år 5 085 MUSD. 

Den nya Internetbubblan fortsätter alltså. Visserligen är Netflix en världsomspännande och ofta uppskattad tjänst, som förvandlat TV-världen, men det ser dåligt ut med att kunna göra något åt de skenande skulderna. Tittarna ska förstås fylla på med popcorn, titta och vara glad för att någon annan egentligen betalar.

Fler kunder och högre avgifter måste till för att nå en hållbar affärsmodell för Netflix.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa.

43 kommentarer:

  1. Eller så är det film och media branschen som är för dyra. Tror netflix tar ut det som folk är beredda att betala. Serieskådisar produceras ju på löpande band nu för tiden så min gissning är att dessa är nästa "glorifierade busschaufförer", som O´leary sa..

    SvaraRadera
    Svar
    1. I den strömmande branschen pågår just nu ett krig om konsumenterna på massmarknaden. De som inte presterar i det kriget dör. Segrarens vinst är enorm. Jfr med exempelvis FB eller Google. Därför kan den som tar hem vinsten med ett gott leende betala sina skulder, medan de som satsade på fel häst nog visar sura miner.

      Radera
  2. Dom har väl gått från ett bolag som köper serier och filmer till att själva producera. Kvaliteten och utbudet har ju gått upp enormt på Netflix så jag tycker nog prisökningen är motiverad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Netflix har, sportkanaler bortsett (jmf. med sportpaket viaplay som kostar 500 spänn i månaden), världens största budget för att producera serier och filmer. The Crown som är Netflix Original har den största budgeten av alla serier genom tiderna.

      Radera
  3. Disney är på väg att dra tillbaka sina titlar från Netflix och starta sin egen streamingtjänst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då tappar antingen netflix eller disney på det. Beror på om det är barnen (netflix) eller föräldrarna (disney) då få föräldrar vill betala dubbla abb

      Radera
    2. Då disney får i gång sitt. Så av slutar vi netflix

      Radera
  4. Mycket pekar mot att Netflix kommer kunna ta mycket högre avgifter framöver. De håller på att äta upp hela [mainstream-delen av] film-branchen. Fortsätter utvecklingen i samma riktning kan de om några år höja priserna kraftigt, eftersom de blir ensamma om det utbud konsumenterna betalar mest för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte så länge 80% av datatrafiken på internet är PIRACY!

      Radera
  5. Det oundvikliga men ändå sorliga när Netflix & Spotify går i konkurs är att jag ju bara använder mig av dessa för musik/film/serier numera

    SvaraRadera
  6. SVT gjorde ju en höjning med 5,6% till 195 kr/mån och det enda man fick extra där var Putinpropaganda.

    Fimpar man SVT får man både Netflix och HBO för samma pris som commie-SVT... Just saying. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. SvT skulle också gå rejält back utan ägaretillskottet...

      Radera
    2. Vem fan betalar för tv licens när det är gratis på nätet ? (Hygienkrav no 1 är såklart att du inte innehar tv mottagare ydadayada)

      Radera
  7. Netflix lär ju vara med i "rekreation och kultur" i KPI. Skicka frågan till SCB.

    SvaraRadera
  8. Hur pass insatt är du i cryptovalutor med hänseende till "IT-bubblan"?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Crypto kommer att växa med 200-400x de närmaste åren så ngn bubbla är det inte tal om. Lite HyPE bara.

      Radera
    2. Frågan är varför inte fler investerar i crypto... Åtminstone i rena bitcoins

      Radera
    3. Crypo kommer också att rasa ca 100 - 400 gånger de närmsta åren...

      De kommer onekligen att stiga högt men anledningen till att många inte investerar är för att marknaden är på tog för instabil...

      Radera
    4. För det är en helt ny tillgång som baby boomers inte förstår sig på. Inte ens Generation X fattar vad det är. Att fråga folk vad kryptovaluta idag är som att fråga folk vad internet är 1992

      Radera
    5. Helt klart konstigt att inte fler kör XBT/Avanza. Nu vet jag iof inte hur de hanterade BCC och dylikt, men det vet ju knappast den icke insatte heller så blir ju ingen faktor.

      Annars är det en helt fantastisk throwback att de apfula bakgrunds-animeringarna är tillbaka i stor skala. Vi saknar konstiga ljud bara sen är vi tillbaka på 90-talet.

      Den här marknaden är dock så sjukligt effektiv att processen kommer gå väldigt, väldigt mycket snabbare än tidigare.

      Radera
  9. Lunchen hade gått upp 5% efter semestern.

    Netflix egna innehåll kostar men producerar någon annan innehållet så måste kostnaden ändå täckas + vinst. Kanske de försöker svälta ut Amazon, Hulu, HBO mfl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lokala pizzerian har höjt drygt 5% nyligen. 5kr på alla pizzor tror jag nu har inte kollat så noga men blir nog mellan 5,5 och 8 mer på billigast då, fast läsk och lite annat är oförändrat.

      Radera
  10. Dom ska ju lägga till fler titlar för pengarna så SCB kan nog bokföra det här som en negativ påverkan på inflationen.

    SvaraRadera
  11. Samtidigt har ju utgifterna för att hyra/köpa video försvunnit. Jag betalar nu 139:-/månad för att kunna se fyra olika filmer samtidigt, vilket hittills har räckt till hela familjen. Som jämförelse räckte samma summa år 1985 till att hyra en videorulle tre gånger i månaden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste ju sänkt inflationen enormt, undrar hur många hyrda filmer man räknar med att ett Netflix abonnemang ersätter? Som lite kuriosa så var jag nyligen inne på en hemmakväll butik och man kunde faktiskt fortfarande hyra film, trodde bara det var chips och godis numera

      Radera
    2. Ja, 25-35 kr/dygn för en rulle hårdklippt action på 75-80 min från mitten av 80-talet (tänk Cobra med Stallone) motsvarar ju idag betydligt mer med dagens produktioner.

      Ah , jag saknar de ryckiga klippen och hjältemagasinen och softlensporren

      Radera
  12. Henrik Schyffert får revidera sina beräkningar nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snarare har Netflixposten justerats uppåt för att balansera ekvationen, dags att höja priset på Fantan och pizzan också...

      Radera
  13. Ja, men vilken "himla" tur att jag varken har eller har något framtida "behov" av dessa "kabel-TV-kanaler" som "Netflix", "HBO" och allt vad de nu heter...
    ;-)

    SvaraRadera
  14. Även PayPal höjde avgifterna rejält för en tid sedan (mars vill jag minnas). Det mer intressanta är kanske att de nervöst i kundavtalet lagt till en ny "non-discouragement clause". De vill alltså ha en allt större del av kakan, samtidigt som de oroar sig för att säljare försöker styra över till andra betalsätt..

    SvaraRadera
    Svar
    1. ..vilket får man att fundera om SWISH snart kommer känna sig stora nog att "justera villkoren" och införa en "minimal avgift" som ska gå till att "förbättra tjänsten" :-)

      Radera
    2. Paypal känns gammalt även om det är en "ny" teknik. kryptovalutorna kommer att slita hårt på paypal och gammelbankerna.

      Radera
    3. Förhoppningsvis. BTC är däremot alldeles för volatilt och oetablerat för att vara ett reelt hot mot PayPal nu, vilket ju deras giriga prissättning visar.

      Radera
  15. Håll koll på Amazons strömmande tjänst och för den delen film/TV produktion också, det är Netflix stora konkurrent.

    SvaraRadera
  16. Glassen Magnum går upp med 1 kr varje år, möjligtvis 2 kr i år. Det blir 5-10%

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant spaning!

      "GB Glace populära glasspinne Magnum lanserades 1989 och kostade 8,50 kronor. I år [2014] firar glassen 25-årsjubileum med priset 21 kronor – ett prislyft på drygt 147 procent. Sedan 1994 har Magnum-priset stigit från 12-21 kronor, motsvarande 67 procent.

      - Vi följer hur råvarupriset har ökat. Om priset på kakao, mjölk, grädde och socker har gått upp, då ökar priset på glassen, säger Martin Sandén på GB"

      Jag tror minsann Martin står och ljuger. Sanningen är nog mer: För att vi kan!

      Radera
    2. Ha ha ha... Vilket j-vl- skitsnack !! :p

      8,50:- 1989 motsvaras av 14,63:- Juli 2017

      Och hur mycket råvarupriserna har ökat så inte är det på mjölk eller socker, inte heller på palmolja och chokoladens andel av glassen är närmast försumbar... ;-)

      Radera
    3. Som tur är handlar tillverkarna av Magnum-kopior (som väl går för ca femkronan i storpack) sina råvaror på en parallell råvarumarknad där prisstegringarna varit mindre :-)

      Radera
    4. Dyraste ingrediensen i en Magnum är chokoladen / kakaon och den har faktiskt gått NED i pris på råvarumarknaden de senaste 4 åren. Från drygt 3000$ / ton till "bara" 2000$ / ton

      https://www.plus500.se/Instruments/CC

      ICA brukar sälja Magnum-kopior i tre-pack för 10:-

      Radera
  17. Tycker det är lite coolt att Netflix har blivit en så pass stor producent av filmer och tv-serier, och jag utgår från att de kommer fortsätta att plöja ner pengar i sin produktion. HBO producerar ju givetvis också egen content och även mycket mindre konkurrenter som tex mtgs Viaplay spelar in egna filmer och serier nu.

    Får lite vibbar från biografernas guldålder på 40-50-talet då filmstudierna i Hollywood hade egna stall med filmstjärnor som de använde till "löpande band" produktion av film efter film, och folk gick på bio varje vecka. Även i Sverige var ju filmproduktionen enorm ett tag, man gjorde typ samma film med samma skådespelare om och om igen och folket vallfärdade till biograferna.

    Tror det är dit vi är på väg eller redan är i viss mån, streamingtjänsterna producerar innehåll som de vet att deras kunder vill se, kunderna sitter glatt hemma och streamar - och betalar gladeligen.

    SvaraRadera
  18. Kidsen glor inte på tv längre. Youtube instagram å fb är sånt de kollar på i tv-soffan. Bara gamlingar över 25 som tycker tv är kul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är sant som du säger men frågan är om de fortsätter att bara titta på youtube IG FB när de blir äldre och börjar få större krav på innehållet de ser.En kommentar som jag garanterat får är att det är mest skit på teve och det är sant men det finns en mycket större procent guldkorn på teve än YT FB IG.

      Radera
    2. Njah. TV?

      Kids som inte kollar på Netflix kan nog till och med bli mobbade/utfrysta i skolan för det idag, inget att rekommendera.

      Radera