Cornucopia?

2017-07-04 15:16

Vad skulle vinsterna med fusionen PostNord egentligen vara?

Enligt en läsare som jobbade på Posten så fanns det inga vinster med en sammanslagning mellan svenska och danska posten. Vilket också visat sig stämma.

Enda motiveringen var att man skulle få storköpsfördelar när man behövde byta namn och färger på grund av sammanslagningen.

Läsaren skriver:
"Jag arbetade på Posten vid tidpunkten för ihopslagningen. Det levererades inte många svar vid informeringen av detta, trots att jag noggrant studerade det infomaterial som fanns. Det var skriftligt infoblad, lite på webben och en videofilm. Det enda enklare svar de levererade var att det gav fördelar att få ned priset på klädinköp till koncernen, då man nu förhandlade om större inköpsantal till både Danmark och Sverige (detta inköp behövdes iom man samtidigt bytte namn/färger). Det var även någon kommentar om att post mellan Danmark och Sverige skulle få mindre ledtider och att vissa mindre synergieffekter fanns där - men hur mycket volymer kunde det röra sig om? Vi fattade inte poängen. Men då fanns inga svar, bara visioner.

Det högre chefsskapet på Posten har levt i en drömvärld länge. De är knäckta över att deras kärnprodukt minskar hela tiden och de har inga svar att leverera. De har misslyckats att monetärisera nya fronter, trots otaliga försök genom 2000-talet. Tack vare det statliga stödet får dysfunktionen fortsätta."
Och nu sitter vi med facit. För vissa verksamheter finns inte några skalfördelar bortom en viss punkt. Vad skulle de varit för  svensk och dansk post?

Ännu en usel affär genomförd av affärsgeniet och alliansens näringsminister Maud Olofsson...
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa.

30 kommentarer:

  1. Vad Maud fick kan man fråga sej.

    SvaraRadera
  2. Stordriftsfördelar är bara dumheter men imperiebyggande har väl alltid varit poppis. Vattenfall gick ju från lokalt plutteföretag i Sverige till en av de största i Europa och sålänge det gick bra tickade där in mången miljard till statskassan. Så man ville väl göra samma sak som tyskarna gjort med Deutsche Post när de skapade DHL som kontinentens dominerande paketföretag. Och det hade väl inte varit orimligt att postnord hade kunnat skapa ett nordiskt imperium för pakettjänster och skapa sig mer eller mindre monopol på våra småmarknader. Men det gick ju sådär nu när man sitter med facit...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänket bakom Vattenfall var väl att man skulle kunna sälja el för 2SEK kWh när produktionskostnaden i sedan länge avskrivna vattenkraftverk låg på 2 öre kWh

      Deutsche Bahn har redan tagit över "managerandet" av den Bulgariska järnvägen och ett "Eurpäische Post" (EP) är väl en våt dröm i framtiden likt även ett Europäische Bahn...

      Sedan är varken post eller järnväg så mycket "utsurcade" och "privatiserade" som järnvägen i Sverige eller fr.f.a Storbritannien. Sak samma med posten..

      Det kanske ibland är BRA att behålla ett lands tunga infrastruktur i statlig ägo och inte låta sig förföras av "amerikanska managementmetoder" från Mc Kinsey, Andersen Consulting etc.

      Radera
  3. För att vara helt rättvis fanns det skalfördelar med investeringar i modernisering (internet) - Sedan gjorde man ju inget på den fronten...

    SvaraRadera
  4. Vinsten var väl att Danska posten inte behövde ta avvecklingskostnaderna för sin organisation. Svensken får som brukligt erfarenheten efter att ha gjort affärer med en Dansk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och dessutom kostar det lika mycket att skicka ett brev till Danmark som det kostar till resten av världen! Humor!

      Radera
  5. Himla lätt att vara efterklok men posten hade kunnat vara jättebra om de hade byggt en tjänst liknande Kivra (dvs säker, spamfri, personknuten postlåda för elektronisk post) och samkört den med fysisk post. Och den nischen är kanske fortfarande inte stängd? Andra tjänster jag vill ha från posten är personnummeradressering (mottagaren anger mottagningsadress), bättre upphämtning och utkörning av alla paket till brevlådan. Problemet med post idag är inte priset utan dålig service. Ett vanligt frimärke kan gärna få kosta 10 kr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. +1 på det. Det fanns/finns en massa saker posten hade kunnat göra och kanske fortfarande kan, men istället ägnade de sig åt att leka fusionsleken.

      Radera
    2. Dom byggde ju faktiskt en sån tjänst, ePostboxen, redan i början på 2000-talet. Föga förvånande blev det såklart en rejäl flopp. Jag signade upp på den ganska tidigt men om jag inte minns fel så var att antalet anslutna företag mindre än hundra och inget jag hade affärer med.

      Fönsterkuvert skickas väl idag alltid elektroniskt till posten/citymail/etc så att därifrån skicka dom digitalt brode vara en smal sak, men dom lyckades alltså bara locka in nån promille av alla företag i tjänsten.

      Men håller med, hade varit trevligt att få all sån skitpost digitalt.

      Radera
    3. En smart utformad epostbox skulle nog kunna funka fortfarande. T.ex. att brev som skickades till den kostar 2 kr/st om mottagaren läste dem i epostboxen och var de fortfarande olästa efter 3 dagar så kunde de gå ut som fysiska brev för 5 kr/st tillsammans med information om epostboxen. Då hade man inte behövt hålla på och ansluta folk och företag hade haft ett starkt incitament att gå med.

      Radera
  6. Börsnotering var det väl någon som drömde om.
    "Danskarna tycks ha lurat skjortan av svenskarna. Svenska staten äger 60 procent, danska staten 40 procent. Men röstandelarna är 50–50. Visserligen fick Sverige en dryg miljard i kompensation för att Danmark fick lika många styrelseledamöter, men det kan knappast kompensera för att storleken inte får genomslag."

    SvaraRadera
  7. Kanske, helt enkelt, att det är mer rationellt att slå ihop två krympande företag för att spara på tex overheadkostnader? Förlusterna hade knappast varit mindre som separata bolag, tvärtom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minskad overhead förutsätter ju att chefer sparkas så det kan du nog glömma.

      Radera
    2. Inte bara chefer, utan även stabsfunktioner, IT, sälj, annan administration med mera.

      Men visst, statliga företag eller myndigheter är kanske inte de bästa på att rationalisera bort de som egentligen är övertaliga. Har inte studerat Postnord ordentligt.

      Radera
  8. Posten i Danmark har fortfarande kvar sina röda färger så inte ens den tveksamma synergieffekten slog in.

    Det enda raka är att splitta bolaget och låta vart land reda ut hanteringen i sitt land.

    Maud Olofsson borde få en minnessten på Sergels torg som alla skolklasser i hela Sverige borde bussas till så de får spotta på den. Otroligt vad den kvinnan lyckats förstöra för Sverige.

    SvaraRadera
  9. Tyska postbolag som DHL och Schenker har vunnit marknadsandelar. Svenska posten vill också vara med och leka men kan inte för dagens samhälle är det att "winner takes all" som gäller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gamla svenska Bilspedition köpte upp av just Schenker..

      Radera
  10. Som alla liknande idiotiska upplägg som vi svenskar fått bevittna är det staterna som kommer överens och sen hamnar det på VDs eller GDs bord att få det se ut för något på pappret.

    SvaraRadera
  11. Erkänt slipad dansk vs Maud. What can possibly go wrong..?

    Planerad blåsning.

    SvaraRadera
  12. Fast namn- och färgbytet har ju kostat minimalt med pengar, alla gula brevbilar och lastbilar är ju likadana, och kommer se ut så tills de skrotas. Eftersom bara nya bilar blir målade blått är det ju ingen extrakostnad: färg hade de ju fått ändå. Och kläder slits ju ut, så de hade också byts ut allt eftersom med blåa diton. Vad jag kan säga är att bilarna deras inte blivit mer rabatterade efter affären: såna stora företag har rätt rejäla rabatter ändå.

    Men vem vet, de kanske hade blivit utkonkurrerade annars, om de varit kvar i den storleken de hade?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både gamla och nya postbilar tup Renault Kango etc. står en masse på de delar av de gamla rullbanorna på det som finns kvar på Torslanda gamla flygplats...

      Begagnade postbilar säljs INTE i Sverige eftersom de då skulle "förstöra" beg-marknaden och dumpa priserna...

      Radera
  13. Det finns ju ett ordspråk som säger, vill du bli lurad i affärer så gör affärer med danskar eller holländare. I fallet med PostNord så stämmer verkligen detta. Danskarna visste givetvis om att danska staten planerade sina nationella e-brevlåda till alla & tänkte sluta helt att skicka vanlig post.
    Så när väl samgåendet var klart så försvann en stor del av de danska intäkterna. För att kompensera på det massiva bortfallet så höjde man portot till 37 kronor, vilket fick alla andra att också helt sluta skicka brev.

    SvaraRadera
  14. Tycker det är fantastiskt att i en tid när leverans-branschen (i brist på bättre ord) aldrig mått bättre så havererar gamla Posten helt. Samtliga andra leverantörer UPS/DHL/m.m. går dunder i och med att internethandeln ökat. Sedan har det även börjat dyka upp andra tjänster som mat hem till dörren och dylikt som blir allt populärare.

    Postens förfall är ett typexempel på ett havererat ledarskap.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har sett i kvarteret att just en del av Mat-hem leveranserna av färdiga matkassar till stressade övre medelklassfamiljer mitt i livet och karriären sker med just postens blå bilar...

      Radera
  15. Fick precis ett mail från PostNord efter många turer med fel valutan på fakturorna att deras fakturaavdelning ligger i Indien...! Efter en vecka som kund hos Postnord har jag redan tecknat nytt avtal med annan fraktfirma.

    Postnord har fortfarande bedrövlig kundservice, uråldrigt system(Pacsoftonline) och på den korta tid har det vägt och mätt fel på 2 av mina paket samt transportskadat minst ett paket och innehåll.

    Keep up the good work PostNord!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till saken hör också att jag sitter själv i Danmark, men Postnord fakturerar mig i SEK och inte DKK samt med ett IBAN-nummer som enda betalningsmöjlighet. Jag kan alltså inte betala mina fakturor, för jag kan inte betala till ett IBAN-nummer i Danmark när jag själv har danskt bankkonto. Som sagt Keep up the good work PostNord!!

      Radera
  16. Underskatta ALDRIG en dansk !!
    De kan verka jovaliska och flegmatiska, kan inte åka skidor men är bra på fotboll..

    Vissserligen så är det att "..döda danskar räknas inte .." men när det gäller förhandlignar så är mitt tips:

    Inled dem aldrig !! Du förlorar alltid !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gjordes BÄTTRE satir förr när man INTE var så ängsligt PK ?

      https://www.youtube.com/watch?v=nNI9KIxQptM

      Radera
  17. PostNord i Danmark och i Sverige måste hantera posten olika med tanke på att mitt paket som beställdes från Danmark den 6/6 nu har gjort 9 resor över gränsen mellan Danmark och Sverige. Danska PostNord vet att paketet ska till Sverige och PostNords svenska automatsortering verkar tro att paketet ska till Danmark. Fungerar sorteringarna helt automatiskt utan rimlighetskontroller och om avsändaren inte gör någon förändring så kan nog paket skickas fram och tillbaka in absurdum. Blir det tillräckligt många paket kommer tillslut en hel lastbil gå åt för att skicka varor fram och tillbaka...

    SvaraRadera
  18. Har PostNord tappat bort sin hemsida/DNS nu?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...