Cornucopia?

2017-07-27 20:55

Ödesdag för Tesla i morgon fredag

I morgon fredag kommer Teslas (NASDAQ:TSLA) VD Elon Musk att offentliggöra bolaget massmarknadsmodell Tesla Model 3 i sin helhet. Det blir en ödesdag för bolaget, som avgör om de hundratusentals reservationerna övergår till beställningar, men många riskerar att bli besvikna då första släppet inte kommer omfatta alla valmöjligheter som t ex fyrhjulsdrift.
Nervös handel i Tesla (NASDAQ:TSLA). Minutchart.
I morgon offentliggörs alltså den amerikanska prissättningen och detaljspecifikationerna av Tesla Model 3. Eventuellt kommer också priser i andra länder att offentliggöras. Samtidigt kommer man i åtminstone i delar USA att kunna omvandla reservationer (som kostat 1000 USD eller 10 000:- SEK för oss svenskar) till beställningar.

Med detaljspecifikationerna kommer faktisk prestanda, utrustningsnivåer och t ex körsträcka att framgå. Och speciellt faktiskt pris med olika tillval.

Dessvärre kommer man inte initialt erbjuda mer avancerade tillval som justerbar luftfjädring, fyrhjulsdrift, taklucka, högre prestanda, och inte ens heller utökad batterikapacitet. Istället kan valen bli betydligt mer banala, som lack, inredningsfärg- och material eller designen på navkapslarna. 

Tesla vill undvika att upprepa misstagen med Tesla Model X, där för många olika avancerade alternativ fanns direkt, vilket ledde till leveransproblem. Istället ska man nu successivt köra in fabriken med mer och mer avancerade tillval.

Vill man ha en verklig premiumvariant av Model 3, så kommer man kanske få vänta med beställningen till slutet av året, och eventuell leverans kanske först kommer år 2019.

Då allt fler kvalificerade riktiga elbilar kommer från konkurrenter så står Tesla inför ett avgörande. Kommer tillräckligt många göra beställningar innan t ex Hyundai Ionic Electric kommer med längre räckvidd eller den nya Nissan Leaf - som sålt mer än Tesla - kommer redan 2018. Är Teslas kunder beredda att kanske vänta till 2019 i det läget, vilket också gör att t ex Volvo kommer ha släppt sin rena elbil tills dess, bara för att skarpa på ytan av alla elbilar som släpps 2018 - 2019?

I morgon kanske man får ett första facit. Teslas aktiekurs kräver att man levererar.

Har du reseverat en Tesla Model 3?
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa.

29 kommentarer:

  1. Kan man köpa en reservation av någon? Eller tror ni att priserna kommer falla om folk bara haft bilen i 6 månader? Kan ju rent av bli samma pris som för en ny pga efterfrågan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har för mig att reservationerna ej är överlåtbara. Men man kan förstås träffa ett sidoavtal.

      Radera
    2. Tack.
      Tror att dom som köper en gör ett bra val.
      Dock så vet man aldrig med vår regering, snart kommer det väl en km skatt på elbilarna...

      Radera
    3. @Alex 2017-07-27 22:57
      Självklart kommer staten inte stillasittande se på när intäkterna från bensin- och dieselskatt minskar.

      Radera
    4. När väl leveranserna kommer igång för Sverige så lär produktion vara mycket högre än de ca 30 som levereras på lördag (fredag lokal tid). Detta tillsammans med att många kanske inväntar beställning betyder att det inte lär skilja särskilt mycket på en tidig leverans och en nygjord reservation, kanske 2-3 månader för drygt 1 års skillnad i reservation.

      Radera
  2. Tesla är överhypat även om elbilar skulle slå igenom.

    Jämför med mileniumskiftet när vissa trodde att dom skulle ta över hela världens försäljning med några internetbutiker. När näthandeln väl kom igång så hade de befintliga bolagen redan sin logistik mm klar. Kända varumärken etc. Så 10 år senare var alla de där nya bolagen borta.

    Själva drivlinan till elbilen är ju bara en bråkdel av det kunnande som krävs för att producera bra bilar.
    Den dagen övriga fordonsproducenter bestämmer sig för att på allvar börja producera elbilar så har dom redan allt kunnande och kommer slå Tesla med hästlängder. Med bättre och billigare elbilar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Prata kan de (och fuska) men när kommer bilarna som slår Tesla med hästlängder? Jag ser fram emot när det finns flera olika märken som levererar dugliga elbilar med lagom räckvidd.

      För avgasbilar är det visserligen motorn som är den viktigaste delen och där mest resurser har plöjts ner. Denna kunskap och industri betyder dock inget alls när det kommer till elbilar. Det är inte drivlinan som är den viktigaste delen i en elbil utan batterierna.

      Visste inte att Amazon, Ebay och Alibaba var kända varumärken innan internetbutiker började komma...

      Radera
  3. Det är helt självklart att det kommer bli kilometerskatt! Frågan är bara när.
    Men under tiden fortsätter vi elbilsägare åka runt framdrivna av gratis drivmedel. Har själv gjort det i tre år nu.
    Ahhh!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kilometerskatt plus högra elpriser, framförallt nattetid då alla ska ladda sin bilar.

      Radera
  4. Teslas framtid ligger inte i biltillverkning utan inom energisektorn. Visst är Model 3 en viktig bil för elbilstillverkningen men det är i energisektorn som den större marknaden för Tesla finns.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns redan väldigt många väl etablerade bolag inom energisektorn (lagring, batterier o liknande) som dessutom går med vinst även om konkurransen är hård och marginalerna små. Tror inte att Tesla har nån chans att slå sig in i den branschen. De borde fokusera på att få bilsidan lönsam om de ska överleva i längden.

      Radera
    2. De har redan visat sig kunna slå sig in dock. De har installerat stora batteribackuper på ett antal öar och håller på att jobba med Australien nu. Bilsidan är redan lönsam, de håller dock på att få den att vara större.

      Radera
  5. Att som svensson köpa en (dyr) elbil 2017 för att köra i Sverige är rätt galen konsumption. Lite som att köpa en dator 1978 för att spela datorspel.

    Utvecklingen kommer nästan garanterat gå rasande snabbt de närmsta åren, varvid det du köper snappt är rätt dåligt. Lägg därtill att om det dyker om problem kommer det ta lång tid innan de åtgärdas i Sverige. En bra tumregel för att avgöra när bra lösningar kommer till Sverige är 5 år efter Kalifornien (för det mesta fortfarande inte med motsvarande kvalitet, men vad gäller infrastruktur för elbilar lär det ju hända på sikt).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du köper givetvis inte en elbil. Är du helt galen? Du leasa på 24 månader. Utvecklingen går alldeles för fort!
      Skulle tro att i princip 95-98% av alla elbilar som plockas ut idag är leasing. Så det är inte nuvarande elbilister som är korkade, det är Santander och deras kompisar.
      De som verkligen sitter med Svarte Petter är sega killar som du som krampaktigt sitter kvar i oljeträsket och via skattsedeln sponsrar våra gratisresor.
      Så spjärna gärna vidare! Ju mer det spjärnas desto längre dröjer kilometerskatten på elbilar.

      Radera
    2. En till sån där stjärna osäker nog att med all sin kraft försöka föreställa sig att andra minsann måste vara ännu mer misslyckade. Önskar er stackare lycka till på vägen upp i livet.

      Radera
    3. Inte ett smack osäker. Kört el i tre år nu och är helt förbluffad över att inte fler gör det. "Misslyckad"... Intressant vinkling när argumenten tryter.

      Radera
    4. +1 på leasa 24 månader. Utvecklingen går snabbt. Kommer aldrig gå tillbaka till fossildriven bil, sån otrolig skillnad i bland annat körglädje. Ser inte hur jag skulle vara misslyckad här faktiskt. Ett väldigt dåligt argument om man ens kan kalla det argument.

      Radera
    5. Bensinmotorer kommer att leva ett bra tag till. Toyotas senaste turbobensinmotor har upp till 36% verkningsgrad. Kombinera detta med el och du får kanske 10% till i total verkningsgrad, men inga av de nackdelar som en ren elbil har. För egen del var valet lätt, det blev en hybrid. Hade köpt den ändå bara för den fantastiska steglösa växellådan, men den kräver elmototor för att fungera.
      http://eahart.com/prius/psd/

      Radera
  6. Tesla har 400000 reservationer redan innan bilen har släppts, så även om en del kunder inte får allt de önskar sig så har fabriken nog fullt upp i närmare ett år med att bara beta av backloggen.

    Teslas värde ligger i dess potential.

    Den naturliga konsekvensen av självkörande bilar blir att det privata bilägandet upphör och folk istället köper transport som tjänst. Tesla är perfekt positionerade till att ta en mycket stor del av en sådan transportmarknad.

    Dels bygger de de bästa elbilarna. Företaget Tesloop, som är en slags bilpool för Teslor, har en milkostnad på Model S kring 15kr då dessa körs med hög nyttjandegrad. Detta beror på att energi- och servicekostnaderna blir väldigt låga och kapitalkostnaderna kan slås ut över många körda mil. Man har också de bästa och billigaste batterierna.

    Tesla har en tätposition när det gäller självkörande bilar, och hårdvaran är inbyggd i deras produktionsbilar. Att få ordning på självkörandet blir alltså en mjukvarufråga.

    Sedan har man tesla-nätverket och supercharger-nätverket som kan fungera som uppkoppling och laddning för teslas transportsystem. Ingen annan har något liknande och det kommer att ta tid att bygga det.

    Säg att Tesla kan få sina model 3 att fungera som självkörande taxi för 25 kr/mil. Vem skulle vilja äga en bil då? Teslas drift och kapitalkostnad borde kunna ligga på kanske 10 kr/mil för en autonom model 3. Med 15 kr/mil i vinst per bil, och 20000 mil per bil och år, så kan varje bil generera en vinst på 300000kr/år. En model 3-taxi håller nog minst 100000 mil (troligen 1500000) innan den bör skrotas. På 100000 mil kan alltså en autonom bil skapa en vinst på 1,5 miljoner till Tesla. Att sälja en bil till en privatkund ger kanske en vinst på 100000 kr på en bil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förutom att den där autonoma taxin ligger så långt fram i den tekniska utvecklingen att ingen ens kan göra en halvdålig prognos om när vi är där. (om detta är nyheter - skär ned på social- och gammelmedia).

      Jag håller dock med om att Tesla har enorm potential.

      Radera
  7. Troligen mindre vinst än 100.000/bil till privatkund. Biltillverkarna tjänar ytterst lite pengar på själva försäljningen idag. VW är bland de sämsta med en förtjänst på ca 1600 EUR/bil. Det är eftermarknaden som driver hela skeppet.
    Även här kommer elbilarna ställa till det då servicebehovet är betydligt lägre än för motsvarande oljebrännare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. *Behovet* kanske, men Tesla vet att ta rejält betalt för den service som görs när man tittar på Model S, för att de vet att de kan. Ska bli intressant att se var priserna hamnar för 3:an.

      Radera
  8. Sverige går iaf som en Tesla, stark statistik släpptes nu, världen är imponerad, kronan stärks.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och som jag sagt x antal gånger nu, stärks kronan mot USD faller Sthlms-börsen. Nu stärks kronan även mot andra valutor som EUR.

      Radera
    2. BNP upp 4% på årsbasis, trevlig helg på er alla Sverigevänner, nu är det fest!

      Radera
    3. En trevlig dag på alla sätt! Ja, det var en rejäl och direkt reaktion på valutamarknaden minsann. Uppenbart starkare tillväxt än förväntat.

      Radera
    4. Men räntan höjs ändå eller?

      Radera
    5. Är tveksam till att räntan höjs i närtid i Sverige.
      Dagens kronförstärkning talar snarare för sänkning hur tokigt det än låter (om nu inte BNP-ökningen slår igenom i KPI(F) vilket jag inte tror att det kommer att göra).

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...