Cornucopia?

2017-07-29 05:42

Live: Telsa Model 3

Tänkte prova en live-rapportering från Teslas release av Model 3. Vi får se hur det går.

05:40 För att få se streamingen måste man ange namn och e-post och hamnar sedan i ett reserveringsformulär. Själva streamingfönstret är svart fortfarande. Känns som att man måste reservera för att få se releaseevenemanget, eller så drar väl streamingen igång av sig själv ändå. Just nu känns det spontant som tekniska problem.

05:46 Nu fungerar streamen. Går eventuellt att bädda in nedan. Tydligen inte. Eventuellt fungerar inbäddningen när livestreamen är färdigsänd.


05:48 Än så länge pratar två anställda (Alan och David) på scenen om hur himla bra Teslas bilar är. Floskeltoppen.

Allt är så superlativ, inklusive de anställda.

05:52 Nu livesänder man från utanför Gigafactory där anställde Meredith pratar.

Man slås av hur unga alla anställda är. Åtminstone de man visar upp. Man kan åtminstone inte klaga på klädkoden. Casual friday.

Mer superlativ.

Tillbaka till moderatorn Adam, som kör mer superlativ.

Och över till fabriken där Christel är super excited. Superlativ om fabriken förstås.

Behöver folk höra ett företag berätta om hur himla bäst de är och alla som arbetar där är? Är inte det självklart att alla företag är bäst enligt dem själva? Känns lite religiöst.

05:56 En 11-åring på scenen med Adam. Tävling om bästa kundgenererade Teslareklamen, som man tydligen haft omröstning om och nu visar de tre bästa.

Första videon var onekligen bättre än evenemanget.

Vinnande video visar upp en Tesla Model 3, vilket är suspekt, då detta ska vara kundgenererat. Verkar antyda att Model 3 levereras med ludicrous mode. Demonstrerar imponerande bagageutrymme. Med fällt baksäte, förstås. Var nog en Model S.

06:02 Nu släcks scenen ner och härnäst kommer Musk och själva presentationen. Men inte än. Glada fans. Också unga. Känns inte som att någon av de som är inbjudna är över 40. Eller iaf inte över 50.

06:04 Någon mer cool person nu på scenen som superlativar. "Just awesome!"

06:05 Nu ska det räknas ner till "Elon".

Nu kör en röd Telsa Model 3 upp på scen med Elon Musk bakom ratten. Alla har uppe telefonerna och filmar/fotar.

Nu kanske det kan bli lite fakta?

Tydligen är publiken Teslaanställda. Som sagt, inte ett ansikte över 40.

Elon Musk är fortfarande inte en Steve Jobs. Han stakar sig.

Lite datorgenererade Tesla Model 3-interiörer visades kort.

För att få större känsla i en mindre bil, så har man glastak över baksätet.

Man jämför Tesla Model 3 och Volvo S60 och kör parallella krocktester på video. Elon Musk tappar bort sig och alla skrattar åt skillnaden i resultat. Både S60 och Tesla Model 3 har fem stjärnor i krocktestet, men Model 3 är avsevärt bättre på videon. Avsevärt.

Videon visade sidokrock. Jämfört med Volvo S60 bucklade knappt Tesla-dörren in alls.

Graf över planerad produktion visas för att lugna ner alla som klagar över sina reservationer.

10 000 bilar i veckan nästa år. 5 000 i veckan till slutet av året.

Slutet av 2018 kommer antalet superchargers (Teslas egna laddnät) vara trefaldigagt mot idag.

Standard Tesla Model 3: 220 miles räckvidd 35 000 USD. Long Range: 310 miles 44 000 USD. För den dyrare varianten når man alltså 50 mils räckvidd.

Standardmodellen gör 0-100 på 5.6 sekunder och den dyrare varianten gör det på 5.1 sekunder. Toppfarter 208 respektive 224 km/h. Tesla anger inte längre antalet kWh i batterierna, åtminstone inte just nu, utan det är kort respektive lång räckvidd som anges för Tesla Model 3.

Nu visar man upp de första 30 bilarna, som står på laddning.

De faktiska ägarna av de första 30 bilarna går nu fram till dem. Teslaanställda.

Om man beställer sin Model 3 nu får man den mot slutet av 2018.

Floppen. Där var Musk klar. Ingenting om utrustningsnivåer etc. Teslas websajt svarar inte just nu, så det är okänt om det finns en konfigurator ute.

Electrek har en lista med utrustning och valmöjligheter. Varifrån den kommer är okänt.

Samtliga valmöjligheter idag: You can have it any color you like as long as it's black. Lång räckvidd anges som 9000 USD (35+9=44). Annan färg än standardsvart kostar 1000 USD. 19-tums sportdäck kostar 1500 USD. 5000 USD för premiumpaket, med lyxigare interiör, bättre ljudsystem, dockningsstationer för smartphones (vilken smartphonemodell, huh?), tonat glastak, dimljus och lock på centralkonsolen, sätesvärmare och elektriskt inställbara framsäten. Förbättrad autopilot 5000 USD. Självkörande programvara när tillåten ytterligare 3000 USD.

Dyrast möjliga Tesla Model 3 kostar idag alltså 35+9+1+1.5+5+5+3=59 500 USD.

Svart lång räckvidd, utan lull-lull, men med all programvara går på 52 000 USD.

Då Teslas websajt kraschat så kan jag inte just nu räkna om priserna genom att jämföra Tesla Model S pris i Sverige respektive USA.

06:41 Websajten är uppe igen, men visar enbart evenemanget.

06:51 Nu visar websajten mer innehåll, men klickar man på konfiguratorn även för Model S, så hamnar man på evenemanget, så fortfarande inga möjligheter att räkna om priset till Sverige.

06:55 Utifrån att jämföra svenska och amerikanska Model S på lager får man ungefär 11.11 i omräkningstal. Dock inte exakt samma utrustningsnivåer.

Givet ett omräkningstal på 11.11 kommer Tesla Model 3 kosta ca 390 000:- SEK i Sverige för standardmodellen och 490 000:- SEK för lång räckvidd, bägge i svart utan tillval.

Konfigurator och beställningsverktyg för samtliga modeller är fortfarande offline och man hamnar istället på evenemanget.

Nu skiter jag i den här floppen och går och lägger mig igen.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa.

17 kommentarer:

  1. Jag provkörde en Hyundai Ionic Electric i några dagar och blev mycket imponerad av vad de åstadkommit så här långt. Utseendet är helt ok (och det betyder mycket för mig som ägare). Räckvidden för mig som pendlar ca. 8 mil om dagen är helt ok. Kraft- och fartresurser alldeles tillräckligt. Utrymmen i bilen var också ok för en familj med två barn i tioårsåldern, men det blir nog trångt om man ska packa för längre resa (och då får man även problem med räckvidden på dryga 20 mil).

    Förarplatsen och instrumenteringen gillade jag också, även om det var aningen för plastigt. Det mesta satt inom räckhåll även om det var lite plottrigt med knappar.

    Motor och drivlina var sköna och jag trodde inte att det skulle vara sån skillnad mot min ett år gamla dieseltraktor. Tyst, bra kraft och "leave the rest behind"-resultat vid varenda rödljus. :-) Med regenerering på nivå 3 kunde man i princip glida omkring utan att använda bromsarna om man planerade sin körning lite, det var faktiskt riktigt smidigt.

    Blev elbilsfrälst, men väntar ett tag tills priserna blir lite lägre och alternativen lite fler. Dessutom bor vi i samfällighet med gemensamma garagelängor där elsystemet inte är dimensionerat för elbilsladdning och elkostnaden delas av samfälligheten.

    SvaraRadera
  2. Religiöst väckelsemöte med helbrägdagöraren - Jobs, Musk, Ekman - längst fram åberopande himlens rena ekologiska krafter ?
    Halleluja!

    Eller som ett möte i Nord-Korea med den store älskade LEDAREN och dennes döda anförvanter... ?
    Halleluja!

    Jag förstår varför verklighetens folk som inte performancevrålar vid köksbordet inte bryr sig om dessa framtida märkvärdiga "koncept" utan går och köper en Skoda Kombi! För Nuftiga människor !

    SvaraRadera
  3. Modell 3 känns inte riktigt hundra även om elbilar kommer slå ut bensinbilar inom kort. Den mittplacerade skärmen känns främst anpassad för självkörande även om det är tillval. Extra batteri var inte heller billigt. Vad är konkurrenterna, när kommer billigare och bättre kineser? Kina har ju satt upp superhårda krav kring andel rena elbilar som varje företag måste sälja inom något år (10-12 % med möjlighet att köpa rättigheter från andra företag för att sälja fler bensin/dieselbilar). Volvos nya satsning är väl tydligt positionerad mot den framtida kinamarknaden tillsammans med den största batterifabriken som just nu byggs i Kina (större än Teslas) och där Volvos ägare är delägare, tror jag. Förövrigt visar väl domen i Stuttgart igår att dieseln snart är död. Har kompisar som inte vågar köpa diesel nu pga av riskerna.

    SvaraRadera
  4. Ju större lögn ............

    SvaraRadera
  5. Det är inte lätt som folk tror att producera bilar så vem är förvånad?

    Det är miljoner detaljer som ska klaffa ihop bra för att slutprodukten ska bli bra. Kolla hur de stora producenterna ofta delar tex bottenplatta. Ett stycke pressad plåt kan man tycka men ändå så avancerad konstruktion att konkurrenter ibland samarbetar med dessa.

    Varje litet detaljområde har en lång rad ingenjörer specialiserade på just det lilla området.

    Så vem kan tro att en liten uppstickare utan mångårig forskningsportfölj helt plötsligt ska bygga bättre bilar än den befintliga industrin bara för att de valt en annan drivlina?

    SvaraRadera
    Svar
    1. En bottenplatta för elbilar är en helt annan sak än en för förbränningsmotor så ingen som helst nytta för de gamla producenterna där. Sen är det bara att se på befintliga bilar så hittar man hur många förbättringsmöjligheter som helst. T.ex. min ett år gamla Toyota, ett under i oanvändarvänlighet och korkade lösningar på många sätt.

      Radera
    2. Bottenplattan var bara ett exempel. Jag kunde lika gärna skrivit förarstolen.

      För att inte nämna hjulupphängningarna som har en väldigt lång kravlista.

      Radera
    3. Poängen är att den befintliga fordonsindustrin vet hur sånt ska konstrueras och vilka krav man ska ställa på dessa.

      Radera
    4. Carmania, vadå ingen som helst nytta? Du skall fortfarande ha ett chassi med hjulupphängning och bromssystem. Du skall ha en kaross och kupeutrymme med hög passiv och aktiv krocksäkerhet. Och du skall tillverka detta så rationellt som möjligt och med så hög kvalitet som möjligt. Något som Toyota, Mercedes, Volvo med flera sysslat med i närmare ett århundrade! Visst skiljer sig installation av elmotor + batteripaket mot det traditionella systemet av förbränningsmotor och bränsletank, men det är ingen raketforskning utan tvärtom något som de stora biltillverkarna arbetat med sedan flera år tillbaka. Visst ligger de några år efter Tesla, men tekniskt är det inga som helst problem. Att du hittar förbättringsmöjligheter på din ett år gamla Toyota är inte konstigt - du kommer att hitta förbättringsmöjligheter på din Tesla också den dagen du köper en. Eller menar du att Tesla år 2017 har uppfunnit den för evigt optimala oförbätterliga bilkonstruktionen? ;)

      Radera
  6. Eldrift är en trevlig finess som troligen blir vanligt förekommande i biltillverkarnas produktportfölj inom kort, men det verkliga racet handlar om vem som uppnår full auotonomitet först. Här har Tesla ett stort försprång genom att de utrustar bilarna med hårdvaran som krävs redan nu, och för mig som prioriterar autonomitet högt innebär det att jag beställer en Tesla redan nu och avvaktar mjukvaruuppdateringarna. Här står Tesla ut ur mängden jämfört med andra biltillverkare, oavsett el- eller fossildrift.

    SvaraRadera
  7. För en som inte har så mycket känslomässigt kapital investerat i något läger här: Model S var väldigt trevlig att testköra. Den hade underbar prestanda, tillräckligt med räckvidd, tillräckligt snygg och bekväm.

    Egentligen är det samma som med solceller, beräkna din bränslekonsumtion och räkna på hur lång tid det tar för solcellen/elbilen att spara in sin dyrare inköpskostnad. Om man är storkonsument blir det lönsamt snabbare.

    Sedan är jag för kärnkraft och skulle gärna se att vi använde reaktorer för att driva den termokemiska processen, tillverka olja och bensin från koldioxid + vatten... Flytande bränsle har mycket högre energidensitet än batterier och batterier kostar ju även de en hel del energi och mindre vanliga material att tillverka.

    SvaraRadera
  8. Som vanligt kommenterar jag utan vetskap och utan att kollat på videon. Reagerade på att teslan inte deformerade dörren i texten ovan. Ska inte dörren deformeras för att "suga upp" rörelseenergi?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog bättre att fronten som kolliderar mot dörren deformeras. Buren man sitter i vill man ha hel.

      (Motsägande, har du noterat hur stora moderna bulkiga bilar är små inuti?)

      Radera
    2. Dörren skall kunna öppnas efter en krock. Deformation skall självklart vara framför passagerarna.

      Radera
  9. Troligtvis kommer Teslas aktieägare att få stå för kalaset.

    SvaraRadera
  10. Hmmmm....

    Denna modell kom nog lite för tidigt men skulle nog bli en "brottarhit" idag om priset är det rätta!

    Tesla får SE UPP!!

    Trabant nT Elektric

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...