Cornucopia?

2017-07-28 14:22

Fredagsmys/uppesittarkväll: Tesla Model 3

Dags för lite härligt fredagsmys. Eftersom Tesla idag offentliggör detaljerna och ekonomi kring Tesla Model 3, så kör vi väl en härlig uppesittarafton kring detta. Vad kan väl vara mysigare än det? Det har redan läckt ut detaljer via webplatsens kod, som antyder längre räckvidd än tidigare angivet.
Tesla Model 3 Foto: Tesla
En teslan har hittat kodbitar på Teslas websajt, kopplade till konfiguratorn, som ser ut som följer:
{"months":60,"toll_savings":null,"distance_per_month":833.33,"distance":49999.8,"fuel_efficiency_imperial":28,"fuel_efficiency_metric":null,"kwh_consumption":0.237,"supercharger_kwh_price":0.2,"fuel_price":2.85,"kwh_price":0.127},"variant":["m3"],"market":"US"}
"Fees.US":{"fees":[{"feeType":"reg_and_doc_fee","financeType":"any","description":"Registration and doc fee","period":"once","variant":["m3"],"amount":1000,"market":"US"},
"Loan.US":{"loan":[{"market":"US","variant":["m3"],"variables":{"downPayment":5000,"minimumDownPayment":5000,"interestRate":2.74,"loanTerm":72,"loanDistance":null},"interestRateMatrix":[],"residualRateMatrix":[]}
Detta antyder att det i USA krävs en kontantinsats på 5000 USD om man ska låna till 2.74% ränta i 72 månader, dvs sex år.

Det första stycket antyder en beräkning av kostnad utifrån körsträcka och att kWh-förbrukningen är 0.237 kWh per antagligen amerikansk mile. Det ger i så fall en räckvidd på 60/0.237=253 miles vid 60 kWh batteri, vilket motsvarar 407 km. En bra bit över sagda 350 km. Dock förlänger man batteriernas livslängd avsevärt genom att aldrig ladda dem fullt och aldrig tömma dem helt, vilket kan förklara skillnaden mellan 407 km och 350 km.

Men så länge är fältet fritt för att mysa inför offentliggörandet, som förstås kan innehålla en lång rad besvikelser och oavsett antagligen ingen information om svenska priser eller tillgänglighet.

Så fortsatt trevligt fredagsmys på er i sommarvädret!

Inlägget kommer uppdateras under kvällen och natten. Själva presentationen sker dock klockan 20:45 amerikansk västkusttid, så det kommer alltså vara klockan 05:45 på morgonen. 

Uppdatering 22:14: Går väl sådär med Teslas aktiekurs.
Minutchart för Tesla (NASDAQ:TSLA).
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa.

60 kommentarer:

  1. Tesla "håller" så länge de kan övermåttan betalt för sina inte alltför avancerade produkter.

    Okej, länge var elbilar som en bastard mellan en engelsk mjölkbil, en Trabant och en Volvo 343 L, dvs en vansinnigt ful, klumpig och o-designad skapelse tills Tesla ko.
    Men, hur många unika patent håller Tesla? Tesla är egentligen bara en marknadsföringsprodukt där man köpt ihop den senaste tiden patent inom området och sedan marknadsfört konceptet hårt

    När exv. de tyska tillverkarna "kommer ut" med sina elbilar så kommer Tesla att rasa ihop som en sten i en sjö eller en tom ballong...
    Då går det heller inte för Tesla att hålla priserna uppe,...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tesla har gjort sina patent public domain om jag minns rätt. Vem som helst får använda det de patenterat.

      Radera
    2. Ja, det kommer gå som med Apple och iPhone när Android-telefonerna släpptes.

      Radera
    3. Läste igenom det en gång och det är batteri kompaktering och säkerhet de är duktiga(st) på.

      Att packa ihop tusentals batterier på det viset är inte helt trivialt om man vill ha det säkert. Jämför en kortslutning med sextio liter bensin och en tändsticka.

      Radera
    4. Skärp dig Bengt!
      De gamla biltillverkarna är nerlusade med problem. Är det inte pensionsprogram så är det dieselfusk etc. Listan kan göras hur lång som helst, jag bespar dig den infon.

      Radera
    5. Det finns många som inte har de problemen. Inse att Tesla var först, men kommer aldrig bli vardagsmat.

      Radera
    6. Du kan köpa BMW för en spottstyver, PE 7!
      Låter ju superbilligt eller hur?

      Radera
    7. Hm. BMW ser faktiskt någorlunda billigt ut, men det är ju en tuff bransch och det kommer kosta att hänga med. BMW är åtminstone lönsamma. Måste vara nåt lurt här.

      Radera
    8. Alla "riktiga biltillverkare" handlas till ensiffriga PE-tal och folk tror att det är "billigt".
      Det är det naturligtvis inte, det är dyrt och kurserna sjunker på årsbasis.

      Radera
    9. Så är det. Som du nämnt så är politisk risk ett typiskt problem. Lite som energibolagen som också straffats hårt när politikerna ändrat spelreglerna lite efterhand. Tänk på EON, till exempel.

      Nu köper folk säkert på grund av någorlunda stabil intjäning och hög utdelning, men det räcker med lite saftiga EU-böter för att det ska bli en rätt trist historia.

      Radera
    10. Det är mycket svårare att eröva bilmarknaden än telefonmarknaden.

      Tesla har byggt bilar i 10 år men deras andel av nybildsförsäljnigen är fortfarande mindre än 0.1%. Med Model 3 kanske de kan komma upp till 0.5% inom 2-3 år. Jämför med Apple, Nokia eller Samsung som mycket snabbt tog marknadandelar.

      Även om jag tycker Tesla aktien är övervärderad, så kan jag se företaget växa 5 år till utan några större problem från konkurrenter då elbilsmarknaden ökar och deras andel av all bilförsäljning är liten.

      Radera
    11. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  2. Nu samlar Teslor ihop data för de kommande stegen i självstyrande fordon. Kanske kan Tesla därmed få ett försprång också över de tyska bolagen.

    Det är så många företag som satsar på självstyrande nu att jag är övertygad att några lyckas få fram helt självstyrande till senast 2021. Givetvis leder det till att eftersläntrare får det svårt. Gissar att Tesla är ett av de överlevande företagen. Satsar själv mer på de som tillverkar det som behövs för fordonen men är frestad att åter köpa Tesla.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. SmartEye har då verkligen inte varit någon god investering, vilket jag varnade för. Hurra vad jag är bra!
      Skämt åsido, lätt att dras med i en övertro på den nya tekniken och dessutom tro att just företaget X sitter på de bästa lösningarna.

      Radera
    2. Bra Stefan jag får gratulera till din icke-investering. Smart Eye är inte mitt enda bolag och jag har inte gett upp hoppet där.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    3. Jag har aldrig varit negativ till SmartEye förutom värderingen.
      Väsentlig skillnad.

      Radera
    4. Detta med självstyrande och självkörande fordon...
      Då kan man ju lika gärna åka buss !!

      Man vill ju köra och kontrollera maskinen och dess resurser själv !! ;-)
      För det är just detta som exv. Porsche lever på !

      Radera
    5. @Bengt

      Ibland vill man köra själv och ibland inte.

      Vore j-vligt gött med en bil som själv kunde hämta upp barnen i skolan eller köra dom till och från fotbollsträningen.

      Att kunna sova i bilen vid långfärder är användbart. Lägga sig och sova i 8 timmar medans bilen kör ner till europa, inklusive tankar sig själv på vägen.

      Framtiden är definitivt autonoma bilar med AI och elbilar. Personbilar med diesel och bensin motorer kommer nog förbjudas helt nationellt en vacker dag i framtiden.

      Radera
    6. Jag tvivlar på att helt självkörande fordon kommer att bli verklighet. Jag tror att enda sättet att få ett sådant system att fungera med acceptabel risknivå är om alla fordon är självkörande och kan kommunicera med varandra, dvs att det inte finns något utrymme för överraskande mänskliga beteenden från något annat fordon. Här är ett exempel på sådant mänskligt beteende som Teslas autopilot inte klarade av att förutse:

      https://www.youtube.com/watch?v=kgtOYrqYhpg

      Den Teslan hade säkert inte senaste mjukvaran, och jag tror säkert att tekniken ständigt förbättras, men jag är övertygad om att en självkörande bil aldrig kommer att kunna nå upp till människans förmåga att samla erfarenhet och fantasi för att kunna förutse och reagera på en potentiellt farlig trafiksituation. Visserligen håller Elon Musk på med AI och NeuraLink där han tänker sig att den mänskliga hjärnan skall kopplas ihop med en dator för tankeöverföring mellan människor, men jag tror den tekniken, liksom de helt självkörande bilarna, ligger bortom detta århundrade.

      Radera
    7. Frågan är om AI-styrda bilar har lägre olycksrisk än människostyrda. En AI kommer inte ta risker i form av att ligga nära, köra för fort, bli trött, bli förbannad och hetsig, köra onykter, inte anpassa efter risk/väglag/situation.
      En AI behöver inte lära sig från grunden utan kan hela tiden dra nytta av alla AIs samlade kunskap och inte tro på sin förträfflighet. En AI kommer inte heller att bli gaggig. Sensorer är förbrukningsvara och byts ut när de blir dåliga, när en människa ser dåligt och inte riktigt hänger med, tappar inte AI.
      Jag tror AI kommer revolutionera transporter på ett sätt som vi inte kan föreställa oss och att äga en egen bil kommer säkert höra till historien.

      Radera
  3. All cred till Tesla för att accelerera elbilsmarknaden, deras första kunder borde få varsin modell 3.. Men att tro att Tesla skulle utgöra någon slags hot mot de riktiga biltillverkarna är helt galet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilka är de "riktiga biltillverkarna" enligt dig?
      GM, Ford etc är helt under isen.
      Fransmännen lever som vanligt på staten.
      Tyskarna bluffar med utsläpp och får dryga böter.
      Toyota? Dock har också problem.

      Nej det verkliga hotet mot Tesla och de "riktiga biltillverkarna" kommer från Kina från tillverkare som vi svenskar inte ens hört talas om i vår hemmablindhet.

      Radera
    2. ...som typ den kinesiskägda biltillverkaren Volvo Personvagnar AB. ;)

      Radera
    3. Ja tack och lov fick Volvo personvagnar riktiga ägare.

      Radera
    4. Alldeles riktigt!

      Teslas bidrag till historien är att ha "förpackat" elbilen så att den INTE ser ut som en bastard mellan en engelsk glass- eller mjölkbil, en Trabant 601 S och en Volvo 343 L

      Att inte fransoser etc också skulle "fuska med utsläppen" håller för osannolikt!

      Däremot litar jag att flera kompanier med tüska diplomingenjörer och dubbeldoktorer skall skapa "ordnung"! ;-)

      Radera
    5. Himlen mörknar över de "riktiga biltillverkarna".
      https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-08-01/tesla-model-3-threatens-german-sedans-americans-already-snubbing

      Radera
  4. Nej GM och Ford och Toyota är verkligen inte under isen, stor uppsida speciellt efter övergången till el som sker nu. Toyota är nog bäst positionerade.

    Klart Kina ska vara med och producera, konstigt vore väl annars, men inget hot direkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo GM och Ford är under isen.
      Eller menar du att de kan trolla bort hålen i balansräkningen?

      Radera
    2. Jag menar att deras marginaler kommer kunna öka ordentligt, så ja kanske.

      Radera
    3. Det där låter mest som febriga fantasier som Ericsson-sekten brukar ägna sig åt.
      Nej det blir inte högre marginaler pga hård konkurrens.
      Dessutom kommer omställningen att kosta, så sannolikt blir det ännu lägre marginaler framöver. Men då kan man ju alltid på sedvanligt manér kalla det för "extraordinära kostnader" och försköna verkligheten ännu en gång.

      Radera
    4. Den som har säker tillgång till batterier kommer att klara sig.
      Sen kommer laddning på långresor.

      Ingen annan än Tesla har den bredd som krävs under överskådlig tid.

      Radera
    5. Nej gå från ICE motorer till el är en grov besparing. Kina innebär konkurrens men asien har varit en konkurrent länge, så det är ingen nyhet. Nej, tummen upp till Tesla men något hot är det inte.

      Radera
    6. Toyota ligger väl i tiden med hybrider. Passerade 10 Miljoner sålda Prius för ett tag sedan, så den tekniken är väl beprövad och inget man som konsument behöver bekymra sig om. Den drivlinan kommer nu även i de andra modellerna men till ett betydligt rimligare pris än Prius.

      Att ta steget direkt till ren el är inte realistiskt för alla. Snarare kommer vi att få se en diversifiering där den teknik som är bäst för olika områden tar plats i respektive område.

      Tunga transporter kommer under överskådlig framtid att köra på diesel, medan bussar och taxi kommer att bli hybrider eller ren el. Vanliga konsumenter kommer att välja el, hybrid, eller fossilbil beroende på deras kravspec. Det resande svenska folket med husvagn kommer förmodligen att välja ren fossildrift.

      Radera
    7. Hybrid är helt perfekt just nu för personbilar och nästa steg för tunga transporter, även där ligger Toyota långt fram.

      Ren eldrift är givetvis riktningen men inget konstigt att de etablerade tillverkarna inte går all-in ännu.

      Radera
    8. Toyota har väl först nu insett att elbilar och inte vätgas är framtiden,iaf inte för personbilar.
      Toyota är inte vad dom en gång var,transformersutseenden är inte direkt något man säljer på,iaf inte i lilla sverige.

      Radera
    9. Biltillverkarna tillverkar förstås de bilar som de kan sälja. Och hybrider kommer förstås först som massprodukt, sedan rena elbilar. Man skall heller inte glömma att verkningsgraden på bensinmotorer gör snabba framsteg (36%! vilket är bättre än diesel), och dessutom nu dieseldrevet, så dieseln är nu tvärdöd för nybilstillverkning. Och det har Toyota insett och slutat att tillverka dieselmotorer.

      Radera
    10. GM har ju sålt Opel! Dvs de har sålt av sin bästa tillverkare och utvecklare av motorer!

      För på alla GM:s marknader så har det i de mest effektiva modellerna med de mest moderna motorerna suttit just en Opel-motor

      Radera
    11. Noob-fråga: varför är el inte lämpligt för tunga transporter? Går väl bara byta själva lastbilen och sätta släpen på en redan laddad och köra vidare?

      Radera
  5. Ja det blir inatt som det avgörs om det blir en familjebil, en lekbil till pappa eller om det blir till att cancelera förbeställningen.
    Jag är mest orolig för att den är lite för liten i storlek. Vi får se.

    Personligen är jag ganska säker på att elektrifiering är vägen framåt. Förbuden mot fossilbilar haglar i backen nu och en milkostnad kring 1-1,5 kr/mil (trots att 75% av elkostnaden är skatt).

    Men visst, låt de gamla företagen fortsätta tillverka mekaniska skrivmaskiner det har de varit bra på i 100 år - det fortsätter säkert i 100 år till. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hybrid el/bensin tror jag är framtiden. Täcker in rätt många scenarion.

      Radera
    2. Sen kan man ju undra hur andrahandsmarknaden skulle fungera med rena elbilar? Vem vill köpa en några år gammal elbil med ett batteri som tappat prestanda.

      Radera
    3. Det finns massor med statistik på hur Teslornas batteri degraderas i verklig körning. Batterierna kommer överleva resten av bilen.

      Hur andra biltillverkare klarar det är dock mer osäkert - när de väl kommer igång med en konceptbil om några år och sen om några år igen, kanske fast snart. ;)

      Radera
  6. Det som är intressant i slutändan är den totala milkostnaden. Osäker är väl en bra kategorisering. Värdeminskningen torde vara katastrofal med tanke på hur tekniken utvecklas. Förmodligen endast leasing som är någorlunda säkert för konsumenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är en hel del osäkerhet i marknaden nu.

      Värdeminskningen på en diesel XC90 som plötsligt inte får framföras i Sveriges städer borde vara ordentligt kännbar. Den blir isåfall ett jordbruksverktyg man kan dra plogen med på sin höjd. Fast kanske inte om jordbruket är ekologiskt.

      Som hillbilly hönshus kanske?

      Radera
    2. XC 60 dieslar finns det flera tusen av på blocket..
      Skulle dessa fungera som hönshus med tror du?

      Radera
    3. Jag köper gärna en XC90 om priset rasar , jag har ingen anledning att besöka någon stad där de ev är förbjudna .

      Radera
    4. Man måste också tänka på fordonsskatten. Bara att ha en XC90 diesel påställd kommer kosta skjortan. Och då har du inte åkt en meter än.

      Fossila drivmedel kommer också straffbeskattas.
      Senaste skatteändringen Magdalena Andersson bjöd på innebär en automatisk uppräkning av skatten - varje år (forever). De behöver inte ens besluta om det - skatteökningen bara sker automatiskt.

      Radera
  7. Hur som helst, inget alternativ för oss vanliga dödliga med medellöner. Top-bloggare och annat rikt folk kan leka med dessa farkoster, men kilometerkostnaden blir mångdubbelt högre än om man jämför med t.ex en Toyota avensis 1.6/bensin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och sen kan man ha med sig sin laddning (20 liters dunk) i baksätet, så man slipper leta efter nån stolpe som kanske eller kanske inte finns, eller är upptagen. Suck!

      Radera
    2. Men ni pionjärer ska ha cred, utan er skulle utvecklingen stå still. Tyvärr i det här fallet så faller erat initiativ på energikostnater vs råvaror (rare earth metals) som det går åt massor av för att skapa batterierena. Att konvertera hela bilparken till el skulle innebära att man var tvungen att gräva upp hela Afghanistan och halva pakistan för att få tag i metallerna som era bilar kräver. Miljövänligt?

      Radera
    3. De ovanliga jordartsmetallerna behövs speciellt för tillverkning permanentmagnets el motor, Tesla gör inte den typen av motor.

      Radera
    4. @Linus

      Du tror inte industrin i allmänhet behöver dessa metaller då?

      Radera
    5. @Saul

      Sällsynta jordartsmetaller behövs väl lite här och där men inte mer i en Tesla än i en avgasbil. Du har ju fel i att det skulle krävas hela Afghanistan och halva Pakistan för elbilar. För en evig framtid med avgasbilar så skulle dock all olja på klotet behövas alternativt flera gånger mer elektricitet än vad som går åt för elbilarna ifall man väljer att producera syntetisk olja. Du tror inte att övrig industri skulle behöva all den extra energi?

      Radera
    6. Saul elbilar är enklare att bygga än avgasbilar, men volymen är ännu så liten att de är dyrare. Jordartsmetaller har vi nyss börjat använda och från början var alla sällsynta men så är det inte längre. 2025 beräknas en standard elbil kosta mindre än en normal avgasbil. Fast då finns också autonoma fordon i lite större mängd och taxiresande bör vara billigare än eget ägande och som resenär behöver man inte bry sig om tankning av el utan möjligen få byta taxi efter ett antal timmar vid långfärd.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    7. Vanliga "nuftiga" människor, verklighetens folk, som skiter i de performancevrålande trendnissarna på Stureplan och i Kalifornien och som inte heller har behov av att "sprätta", går och köper en lätt begagnad Skoda Kombi!

      Radera
    8. Vi ska vara glada över att det finns människor som gillar att betala skatt. En prestigebil (ny) på 800 tusen ger 160 tusen in till skattkistan i moms. Sen att de gillar att klaga över skattetrycket i Sverige visar på höjden av intelligens (sannolikt IQ 145).

      Radera
    9. Skulle vara både roligt och intressant att veta HUR många Tesla-ägare som köper detta fordon med EGNA pengar eller tar det KUMRIF "på firman" ( reklambyrå, webb-byrå , miljökonsult, konceptutvecklare etc. )... ;-)

      Radera
    10. Tesla model 3 är en relativt billig bil för målgruppen i US där 10 procent av befolkningen tjänar väldigt bra.

      Radera
  8. Tycker mig se vissa likheter i hur folk idag ser på bolaget Tesla och Cisco Systems betraktades under under it-bubblan.

    Cisco hade i slutet av 90-talet relativt innovativa routrar, switchar mm och det målades upp en framtidsvision om hur Cisco var BOLAGET som i framtiden skulle leverera all internetinfrastruktur till det allomfattande Internet vilket drev värderingen till skyhöga höjder. Analyserna hade helt korrekt i att internet var framtiden, det var bara det att konkurrenterna snart kom ikapp eller gick förbi och konkurrens gör att inget enskilt bolag kan tjäna oändligt med pengar. Cisco systems finns kvar idag och försörjer marknaden med adekvata produkter tillsammans med ett stort antal andra bolag men har aldrig kommit i närheten av de prognoser som gjordes under 90-talets slutskede.

    Samma sak gäller Tesla. Elektrifiering och självkörande bilar är garanterat framtiden, oklart exakt när. MEN konkurrensen kommer att fortsätta vara stenhård och ingen enskild tillverkare kommer att skära guld med huggyxa.

    Vad gäller Teslas produkt är jag lätt imponerad. Jag ser dock Teslas nuvarande kvalitetsproblem med modell S och X som en stor risk vad gäller modell 3. När man säljer relativt få bilar för runt eller över miljonen har man råd att vara generös med garantiåtaganden och service vilket inte kommer vara fallet med en massmarknadsmodell. Att massproducera en bil till de kvalitetskrav och det pris en modern massmarknadskund förväntar sig är en oerhörd bedrift och frågan är om Tesla kommer lyckas med detta. Jag ser det inte som en självklarhet..

    Och till alla som inte haft ett endaste litet problem med just sin Tesla rekommenderar jag konsumentkvalitetsbolagets J.D. Powers rapport från mars 2017 "Tesla: Beyond the Hype.". Consumer Reports har också Model X på sin "least reliable cars list" vilket är föga smickrande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Teslas stora framtidspotential ligger inte i bilbranschen. Tesla är ju inte endast en bilproducent utan agerar även i energisektorn som är mycket större sektor än fordonssektorn.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...