Volvo Cars slutar utveckla nya dieselmotorer och framåt 2023 kan försäljningen av nya dieselbilar helt upphört för den svenske biltillverkaren. Framtiden stavas i så fall bensin och el, vilket sett till nuvarande modellutbud från Volvo är en stor omställning.
Volvo Cars VD Håkan Samuelsson har i en intervju med Frankfurter Allgemeine sagt att man nu slutar utveckla nya dieselmotorer, på grund av EU:s framtida skärpta krav på CO2-utsläpp. Det kommer framöver helt enkelt inte vara ekonomiskt möjligt att göra tillräckligt snåla motorer, utan framtiden kommer istället stavas hybridbilar eller rena elbilar.
Omställningen är tämligen radikal.
När oljepriset tog fart på allvar runt 2005 och passerade 50 USD seglade etanolbilar upp som ett alternativ, men eftersom det inte existerar något energiarbritage över tiden så försvann snabbt eventuella milkostnadsfördelar. Miljösamvete räckte inte och idag är etanolbilarna en parantes. Istället fick sig dieselmotorer ett uppsving för att till slut dominera privatbilsförsäljningen, eftersom diesel faktiskt gick att pressa förbrukningen på rejält.
Idag utgör diesel en mycket stor del av Volvos försäljning och för många modeller är diesel enda alternativet. Exempelvis för V40 och V60 Cross Country, dvs de smartare varianterna för den som tycker sig behöva fyrhjulsdrift och höjd markfrigång och inte tänker betala för en brackig XC-SUV.
Även Volvos linje av sk laddhybrider använder dieselmotorer. Volvos lösning för laddhybrid är inte en stödmotor som laddar batterierna, utan konceptet kallas twin engine, där en dieselmotor driver framhjulen och bakhjulen drivs av en 70 hk elmotor. Vid i Sverige lagliga farter (under 123 km/h) kör man på elmotorn till dess batterier tar slut efter ca 50 km. Vid olagliga farter eller när batterierna är slut kör man på dieselmotorn.
För dyrare modeller som XC60, XC90 och V90 finns det dock laddhybrider med bensinturbomotorer enligt twin engine-konceptet.
Nu säger sig Volvo fortsätta trimma på de senaste dieselmotorerna, även om inte någon ny motor tas fram, men framåt 2023 ser det ut som att diesel kommer sluta att säljas. Frågan är dock om inte detta bara gäller rena dieslar, som för Cross Country-modellerna. Eller ska bensinturboladdhybrid även erbjudas för billigare modeller?
2019 påstås Volvo komma med en ny ren elbil, och sedan får man se om det även kommer ett annorlunda laddhybridkoncept, där hjälpmotorn laddar batterier istället för att driva direkt själv, likt t ex BMW i3:s range extender.
2023 är dock några år framåt, men det tar tid att utveckla nya motorer och politiken kan ändras många gånger tills dess. Kanske får man fortfarande se en ny dieselmotor utvecklas av Volvo, men då enbart som en laddhybridlösning?
Oavsett kommer diesel finnas kvar som bränsle. Det går inte att göra bensin av hela volymen olja, utan fraktioner kommer alltid bli diesel, även om den förstås har sin användning inom kommersiell trafik istället för privatbilism.
39 kommentarer
Bra, då slipper man personligen bli förgiftad av alla NOx-utsläpp. Diesel luktar illa.
"Vad ska jag då göra med mina gamla 78-varvare?"
Ang dieselturbiner hat de samma partikelproblem som dieselkolvmotorer?
Turboladdade dieselmotorer har samma partikelproblem som dieselmotorer utan turboladdare. Partiklebildningen beror huvudsakligen på att det i dieselmotore är oljedroppar och ej gas som förbränns.
Även om man teoretiskt skulle kunna tillåta dieselhybrider i storstäder exempelvis, skrämmer nog de kommande dieselförbuden tillverkarna. Dieslar blir nog snabbt rätt svårsålda.
Men någonstans måste ju dieseln användas som redan konstaterats. I USA och Östeuropa finns fortfarande en hel del oljepannor i husen, blir knappast snabbavvecklat med tanke på kommande dieselöverskott.
Ftågan är dock ligger Dieselns problem i själva bränslet eller motorn?
Från 6 januari i år så inte helt färsk.
https://www.theguardian.com/environment/2017/jan/06/diesel-cars-are-10-times-more-toxic-than-trucks-and-buses-data-shows?utm_source=esp&utm_medium=Email&utm_campaign=Green+Light+2016&utm_term=207281&subid=13115278&CMP=EMCENVEML1631
Problemet ligger främst i lagstiftningen, det är varför personbilar har högre utsläpp av kväveoxider (vilkas hälsoeffekter dock är långt mindre än partiklarnas) än lastbilar. För runt 15 år sedan så ertappades ett flertal lastbiltillverkare med en liknande fuskmjukvara som VW, däribland Volvo lastvagnar. Följden kom att bli att man införde ett gränsvärde för utsläppen vid verklig körning. För peronbilar så saknas ett sådant gränsvärde, biltillverkarna måste alltså klara avgasprovet men sedan är det fritt fram.
Partikelutsläppen är egentligen ett resultat av att dieselmotorer arbetar stratifierat, och kväveoxiderna ett resultat av att motorerna arbetar med luftöverskott vilket gör att en vanlig katalysator inte är kapabel att reducera dessa. Högre temperatur vid förbränningen ökar bildningen av kväveoxider medans partiklar i ökad grad oxideras, vilket minskar partikelutsläppen. Tvärtom ger lägre temperatur mindre kväveoxider samt mer partiklar. Selektiv katalytisk rening är dock effektivt mot kväveoxidutsläpp men kräver ett reduktionsmedel, vanligen ammoniak vilket kan bildas från en urea-lösning. Dem personbilar som har detta använder dock det i regel inte fullt ut för att hålla nere urea-förbrukningen.
Dieselhybrider tillverkas inte för att de blir för dyra. Exempelvis Toyota tillverkar bara bensinhybrider. Dessa har ungefär samma bränsleförbrukning som en diesel. Den osynliga handen har talat.
Kingedward, föreslår båttrafik. Man kan ju anta att tungolja fortsätter att trängas ut.
Dieselmotorn lär inte dö på länge än, möjligtvis Volvos. USAs militär gör av med lika mycket som Sverige om dagen i bränsle och mycket är diesel. Svårt att tro på en omställning till el-humvee eller ett hangarfartyg på el…
USA:s hangarfartyg är drivna av kärnkraft.
Visst är usa:s hangarfartyg atomdrivna. Men de har nödgeneratorer som är dieseldrivna.
Visst är usa:s hangarfartyg atomdrivna. Men de har nödgeneratorer som är dieseldrivna.
Det vi behöver är en re-spin av Ford Nucleon (med elmotor)
(http://www.oddlyhistorical.com/2014/07/21/1958-ford-nucleon-nuclear-powered-car/)
Det är för dyrt att tillverka dieselmotorer. Bensinhybrider är framtiden för små motorer även om gammaldags diesel har bättre verkningsgrad i ursprungsutförande. Dock närmar sig bensin dieselns verkningsgrad med moderna stormsteg. Sålunda är marknaden för dieselmotorer begränsad till större motorer.
Om jag förstår rätt så slutar flera biltillverkare att lägga stora pengar på att utveckla dieselmotorn mer. Man har redan kommit så långt i låg förbrukning så att investeringarna inte längre är lönt. Finns mer att utveckla på annat. När det sen kommer sluta säljas beror väl på utsläppskrav eller olönsamhet.
Hur gör jag nu med mina Blackpearl??
De gör sig bäst i byrålådan.
Tack Stefan. Blev nästan lite orolig ett tag. Nu slipper jag ringa och störa Nisse.
Ja stör inte Nisse. Han har fullt upp med Cassandras spännande experiment.
Tog förlusten på BP som en riktig man, satsade på grönare nejder och fick tillbaka allt och lite till.
Ugh, jag sitter fortfarande på ett antal tusen PXX sedan glansdagarna. Men… skam den som ger sig.
Är det inte NOx och partiklar snarare än CO2 som är problemet med diesel?
Hursomhelst tror jag inte sista ordet är sagt om framtidens drivmedel. När det närmar sig ett teknikskifte brukar strategin vara att divergera och ha många parallella utvecklingsspår. När teknikskiftet passerat konvergerar man mot den vinnande tekniken.
Ja, att använda CO2 som argument för att ersätta diesel med bensin låter väldigt underligt då ottomotorer har sämre verkningsgrad, och detsamma gäller ju el-hybridvarianter av dessa.
Svaret kanske finns i att man funderar på helt andra bränslen i motorerna. En ottomotor kan ju ganska lätt köras på vätgas och då nollar man ju sina CO2-utsläpp. Diesel är lite svårare köra på vätgas.
Både CI och SI motorer kan köras på vätgas, men detta är knappast aktuellt.
Det finns dock förbränningskoncept som kombinerar dieselmotorns luftöverskott och höga kompressionsförhållande med bensinmotorns homogena blandning för att erhålla låga utsläpp av kväveoxider och partiklar även utan efterbehandling.
Om det är samma Frankfurter Allgemeine artikel som exploderade i motorvärlden för några veckor sen så förtydligade de uttalandet då de kände att VDn blivit felciterad.
Deras poäng är att de inte slutat utveckla nya dieselmotorer men de har precis utvecklat en ny dieselmotor därför behöver de ej utveckla någon ny just nu då de bedömmer att den nya motorn kommer att vara gångbar för produktion fram till någonstans runt 2023.
Därefter så vet de inte vad som kommer att hända i och med teknikutvecklingen och politiken men en sak är de säkra på och det är att Volvo behöver Diesel för att klara utsläppsmålen och därför kommer Dieselmotorn att enligt VDn spela en fortsatt viktig roll de närmsta åren.
https://www.carthrottle.com/post/volvo-issues-statement-saying-diesel-isnt-dead-yet/
Hybrid med gas? Bra turbin som genererar EL på optimerat varv.
Har inte sett det än, men det torde ju vara en möjlig lösning.
Elhybrid med förbränningsmotor som har tank för både bensin (för längre resor) och biogas för korta resor. Att ingen har tänkt på denna kombo än förvånar mig.
Eller ja, snarare konstigt att ingen har släppt en sådan bil än, någon måste ha tänkt den tanken.
Fast iofs, då kan man lika gärna köra vätgas + elmotor.
Återigen ett blogginlägg från en erkänd volvohatare. Bara det faktum att bloggaren inte har koll på vilka motorvarianter som finns på de olika modellerna säger en del.
V40CC finns t.ex öht inte med fyrhjulsdrift och diesel. V60CC går utmärkt att få utan awd, dock endast med diesel – i Sverige. Dessutom är V60 D5/D6 TE de enda hybrider i programmet som är dieselhybrider. Och de försvinner om ca ett år. Att nya 60/90-serierna är dyrare är väl helt naturligt eftersom de är just nya? Och som Tabby skrev här ovan så är det ett felcitat.
Trodde (hoppades) faktiskt att Cornu skulle ha bättre källkritik. (Tips: http://www.volvocars.com/se Här kan du kolla vilka modeller och varianter som säljs i Sverige)
Det går ungefär 30 personbilar på varje tungt fordon (buss eller lastbil) inom EU. Ändå konsumerar nyttotrafiken med tunga fordon ungefär lika mycket bränsle som personbilssidan (European Vehicle Market Statistics, Pocketbook 2016/17). Så även fast alla personbilar skulle börja gå på bensin, så finns det en icke försummbar konsumtion av diesel ändå.
Lika mycket bränsle av alla typer, eller bara just diesel?
I statistiken har man räknat om det till miljoner metriska ton CO2
per år från lätta resp. tunga fordon. Så oavsett bränsle.
Diesel har inte i personbilar att göra. Lastbilar, båtar och maskiner är dock en annan femma.
123 km/h?
Förklaringen "slutar utveckla nya dieselmotorer, på grund av EU:s framtida skärpta krav på CO2-utsläpp…framtiden kommer istället stavas hybridbilar eller rena elbilar." är ej rimlig eller fullständig. Man kan naturligtvis bygga en diesel-el -hybrid lika väl som en bensin-el-bil. Förklarinen till att mätt bränsleförbukning för hybridbil är lägre än konentionell är till stor del att vid mätningen startar man med externt fulladdat batteri och tömmer detta under mätcykeln. Om då hybriden laddats med extern el före testen i ett kolland som USA, Tyskland, Kina eller Indien så är detta naturligtvis rent mättekniskt bedrägeri med avseende på det verkliga globala CO2-problemet. Förutom Li-batteriets CO2-skuld sedan tillverkningen förstås. Men det är tyvärr den demagogiska ytan som räknas i politiken, ej den fysiska verkligheten och klimatet.
Volvo kommer få problem med sina tunga bilar,en xc 60 tex väger väl in som en "gammal bil".
Stackars Volvo.
https://dollarcollapse.com/clean-tech/electric-cars-go-exponential/
Att uppsvinget med etanol- och dieselmotorer skulle ha med miljö att göra ger jag inte mycket för.
Kan man verkligen räkna volvo som en svensk bil när den ägs av kina ?