Den stora kedjan Teknikmagasinet har försatts i rekonstruktion (=konkursskydd, chapter 11 för er som bara förstår amerikanska termer). Frågan är vad som egentligen hände här, då bolaget expanderat med lönsamhet, om än fallande. Tydligen ska logistikcentersjukan slagit till.
Sk logistikområden är det nya industriområdet i Sverige. När ingenting längre tillverkas, så behöver istället varor transporteras hit och dit, och det nya svarta är sk logistikcenter, dvs en enorm plåtlåda byggd någonstans på billig mark där t ex en butikskedja placerar sitt lager.
Alltid trevliga Teknikmagasinet har expanderat bra de senaste åren, även om lönsamheten fallit. Skulderna har dock växt från 104 MSEK år 2012 till 171 MSEK år 2016. Detta är inget konstigt i sig, då exempelvis leverantörsfakturor räknas som skulder och med stigande omsättning så blir det mer leverantörsfakturor. Givet två månaders leverantörskrediter, vilket man som hyfsat stor återförsäljare borde kunna förhandla till sig, är skulderna på inget sätt underliga, utan ungefär omsättningen de senaste två månaderna.
Teknikmagasinets omsättning och resultat 2012 – 2016. |
Men nu hände alltså något och bolaget har begärt och fått konkursskydd, dvs rekonstruktion. På amerikanska kallas det chapter 11 för er som inte har koll på svenska förhållanden.
Det som påstås spöka är ett nytt logistikcenter utanför Eskilstuna, som både blivit dyrare än tänkt och även lett till leveransproblem till butikerna.
Utifrån bolagets bokslut kommer detta som en blixt från klar himmel och situationen måste ha uppstått på rätt kort tid. Räkenskaperna fram till och med 2016 ser stabila ut i mitt tycke och inget att anmärka på alls, annat än minskande resultat och låga vinstmarginaler. Dock fortfarande positivt. Hemelektronikbranschen är utsatt för knivskarp konkurrens, och låga marginaler är inget konstigt.
Eller så har konjunkturen börjat vika. Som alltid satsar alla bolag på evigt stigande konjunktur, och den som inte gör det kommer tappa marknadsandelar och gå under. Istället hoppas man att expandera så mycket att man klarar sig när väl marknaden vänder.
Det är alltså möjligt att vi här ser ett första konjunkturoffer inom hemelektronik. Men jag tvivlar. Utifrån tidigare bokslut, så ser det mer ut som att ledningen och ägarna klantat sig rejält och kört i diket med vad som annars verkar vara ett stabilt bolag.
Vad man kan fråga sig är varför leverantörerna ska betala via en rekonstruktion och inte aktieägaren via en nyemission och kapitaltillskott? Det är trots allt ett investmentbolag som äger.
Mer relevant är kanske att företag nu kanske börjar fundera kring det där med logistikcenter. Nya anläggningar kan förstås vara nödvändiga vid kraftig expansion, men de får knappast kosta vad som helst. I värsta fall kostar de hela bolaget…
36 kommentarer
Oops. Ja , med dagens låglikvids bolag och riskkapitalägare gäller det verkligen att verksamheten flyter och kassa flödet fungerar, en eller två tuffa kostnader kan man ju hamna på obestånd.
Helt korrekt, det verkar som att kassa flödet var ett av problemen här.
Jäpp det kassa flödet av sekiner till bolagets kassa fick kassaflödet att sina. Så kasst…
Det var en avsiktlig sär skrivning.
🙂
Wish tex har liknande utbud,men med ett väldigt olikt pris..
Fast det gäller många brancher, i många fall med mycket mer uppenbara fördelar (se tex apoteksmarknaden).
Vi har en del spännande, antagligen rätt plötslig, marknadsutveckling att skåda när den äldre generationen går vidare.
Visst är det så. Hobbex/teknikmagasinet/kjell&CO är lite samma sak, kinaimporterat smäck. Tidigare var dessa ju the goto place för prylar och elektronik och många unga dregglade över katalogerna. Idag kan man i det flesta fall köpa det från kina för 20% av priset.
Kanske är detta ett sätt att krångla sig ur ett svenskt lager man inte anser lönsamt längre efter kemikalieskatten slår till?
Mycket snack om e-handel också i en artikel jag läste om detta, där företrädare för teknikmagasinet såg sig väl rustade med små, yteffektiva butiker och en än så länge framgångsrik satsning på e-handel.
Innevarande lager lär de inte behöva betala kemskatt på. Den tas bara ut vid import eller tillverkning.
Det är mycket tufft för detaljhandeln pga prispressen (det ryktas ju tex att Media Markt ger upp Sverige). Det är förstås trevligt för oss konsumenter, men vid en viss gräns orkar affärerna inte mer.
Ot eller ej.
https://fred.stlouisfed.org/series/BUSLOANS#0
Varför bygger man ett logistikcenter i E-tuna? Går det att ta sig dit annat än med tåg eller häst och vagn? Iofs är ju teknikmagasinets varor inte känsliga för långa transporter, men ändå.
Det undrade jag med. Teorin jag kom på är att det är billig mark nära cheferna i Stockholm.
Man får tillochmed betalt av kommunen för att etablera där.
Spelar ju liksom ingen roll om resultatet är positivt om kassaflödet är negativt då blir det förr eller senare konkurs.
Sen har sannolikt deras strategi att ha butiker i A-lägen varit för dyr relativt konkurrenterna.
Kollade nu på allabolag och deras kassalikviditet var 19% för 2016.
Förvisso bättre än åren innan men på tok för lågt, så inte konstigt bolaget är i den situation de är i nu.
Funkar om man vet att man får sålt varorna innan de skall betalas, men klart svettigt och inget att rekommendera 🙂
En hel del stora ÅF i branschen har dessutom förhandlat sig till möjligheten att skicka tillbaka varor som inte sålts efter 60/90-dagar.
De flesta detaljister kommer att få bomma igen till följd av digitaliseringen. Inget konstigt med det. Varför tror du H&M nästan bara får frågor om sin e-handel när de presenterar sina rapporter?
Kan ju bero på att deras e-handel är helt kass.
Har de försökt byta affärssystem?
När jag kikade på siffrorna igår gjorde jag samma reflektion som Cornu, stabilt och bra fram till 2016-04 så något drastiskt måste ha hänt senaste året.
Skattehöjarregeringen har ju höjt arbetsgivaravgifterna för unga rätt kraftigt under förra året och de har ökat för TM från 34.171.633kr under kalenderår 2015 till 40.832.046kr under 2016 nu vet jag ju inte om antalet butiker & anställda ökat samtidigt men det kan ju vara en förklaring.
Men borde inte det ha påverkat branchen som helhet?
Ser överhuvudtaget inget bra i deras siffror.
Räkna på kassaflödet istället för att imponeras av kosmetikan.
De var väl på repet redan ifjol men räddade situationen med lån.
Kassalikviditeten har varit katastrofal men det har den ju varit länge, de har väl bekostat expansionen med leverantörskrediter. Kan ju vara någon större lev som inte vill vara med och leka längre.
Men ändå märkligt att ett bolag som Segulah vill brännmärka sig genom att låta leverantörerna stå för deras misstag. Deras motto är enligt hemsidan "Vår affärsidé är att tillföra fokus, kompetens och kapital."
Låter minst sagt lite ihåligt!
Helt klart har ju någon tröttnat. Om det är Segulah, någon bank eller någon leverantör står väl skrivet i stjärnorna för tillfället.
Allt som säljs på teknikmagasinet hittar man billigare på ebay och folket lär sig allt mer att hitta dit.
Ett företag med svenska skattesystemets ok hängande över sig har en tuff framtid.
"Men jag vill ha det nu, NU, NUUU!" är väl det som kommer rädda kvar en del av beståndet.
Jo, men generation instant all finns ju redan som kunder hos teknikmagasinet.
Och jag som handlat leksakerna där då de ordinarie leksaksaffärerna mest säljer tråkiga plastsaker. 🙁
Men när staten är den med störst vinst (25%) i varje transaktion är allt dömt att stanna förr eller senare.
Har länge förvånats över teknikmagasinets levnadsvillkor. De säljer billigt skit relativt dyrt, de känns inte nischade mot något särskilt (som deras klon Kjell o co.) Har röriga små trånga butiker och kladdigt reklammaterial. Kul att de hängde med så länge som de faktiskt gjorde. Nu får vi hoppas att Kjell och Clas Ohlsson står stadigare, båda expanderar ju rätt friskt utan någon större eftertanke…
Vad jag har hört från initierade källor har Clas O en ruggigt bra logistik. Annars är ju prylarna de säljer inte märkvärdiga ur ett pris/prestanda-perspektiv. Sen har ju Clas O ruggigt trevlig personal som ett trumfkort. Även Kjell är ju mil bättre än Teknikmagasinet (som du beskriver väl).
C O fanns ju långt innan de andra, och var tidigt ute och optimerade sin logistik, senast med en ny generation av datoriserat höglager. Dessutom har de ett eget märke Cotech som är hyfsat bra produkter till ett mycket facilt pris. Så de har gått från en väl fungerande postorderverksamhet med lysande logistik till internet och butiker och lanserat sin egen produktlinje, och expanderat utomlands. De som inte har alla bitarna på plats får naturligtvis lösa samma infrastrukturproblem som C O redan löst förra seklet. Man kan även se att de anpassar sortimentet i butikerna efter vad som säljs. Så är sortimentet delvis ett annat i sthlm centrum jfrt med i förorterna och landsbygden.
Kjell har jag alltid varit mycket nöjd med, mycket trevlig personal.
Kjell lirar i en annan kvalitetsklass = alltid trevliga, kunniga och sportiga. Bytte ett felköp åt en äldre släkting där det egentligen var försent, inget snack, pengar i näven = snyggt!
Inte omöjligt att bolaget är högt gearat från ägarhåll (Segulah). De har haft problem med flera av sina innehav på sistone och kassaflödet från den operativa verksamheten måste upp till betalande bolag för att inte bankerna ska skrika om brutna covenants. Minsta hack på kurvan slår rätt igenom hela kedjan.