Cornucopia?

2017-06-01 12:52

Södersjukhuset fortfarande krigssjukhus

Svensk totalförsvarsplanering börjar ge sina små spår. Det framgår nu i en artikel hos Södermalmsnytt att Södersjukhuset fortfarande ingår i krigsplaneringen, då järnvägstunneln under sjukhuset inte får byggas om till cykeltunnel.
Utsikt söderut från Södersjukhuset.
Försvarsmakten har stoppat planerna, eller snarare önskemålen, om en cykeltunnel vid Skanstull, där ett järnvägsspår försvinner in i berget under Södersjukhuest. Mindre känt är att denna tunnel har en station under mark, varifrån man kan lasta av in till Södersjukhusets bergrum, som uppfördes för att fungera som ett skyddat krigssjukhus.

Försvarsmaktens samhällsplanerare Anders Ferdinandson säger till Södermalmsnytt:
"Sedan 2015 har vi fått i uppdrag av regeringen att ha totalförsvarsberedskap. Det betyder att vi måste ha spåret tillgängligt för att kunna frakta förnödenheter, eller människor om det blir riktigt illa, till Södersjukhuset. [...] Bedömningen nu är att det inte går att göra några förändringar, den funktion spåret har i dag är den funktion som vi beräknar kommer behövas."
Behovet kommer kvarstå så länge Sveriges totalförsvar har behov av sjukhus, dvs tills vidare, så spåret kan inte exploateras till annat bruk.

Järnvägsspåret är utan kontaktledningar, så det ska trafikeras av diesellok, vilket innebär att det fortfarande finns kvar sådana inom totalförsvarsplaneringen, även om det kan bero på att man via förfogandelagen förfogar över sådana i privat ägo.

Överlag ett positivt besked och kvitto på att det faktiskt i det tysta pågår totalförsvarsplanering i Sverige igen.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa.

29 kommentarer:

  1. Bra. Då kan inte miljötalibaner och feministiska dårar eller liberaltokar som lägger ut allt på privata sektorn helt förstöra vår totalförsvarsförmåga.

    Klokt med diesellok och inte eldrivna lok eftersom strömförsörjningen kommer gå åt pipsvängen direkt , även om man har separat nät och lokala omformarstationer lite här och där.

    Men det känns bra att det finns de som tänker på detta. Låt oss hoppas att våra folkvalda också tänker på det och inte bara enkla poänger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast miljötalibanerna måste väl ändå gilla att sjukhuset har en egen tågstation så att man slipper ta bilen dit?

      Radera
    2. Eget diesel-lok som komplement till elcykeln på Södermalm?

      Radera
    3. Iofs så går det ju fasta linjer dit, även om det väl går att komma till saltsjöbanan (om jag minns rätt). Saltsjöbanan är ju förresten väldigt miljövänlig, då den kör dig ända hem. :-)

      Radera
    4. Korr, det går Inga fasta linjer dit och I dagsläget går det inte att nå saltsjöbanan.
      https://sv.wikipedia.org/wiki/Industrisp%C3%A5ret_S%C3%B6dra_station%E2%80%93Hammarbyhamnen%E2%80%93Stadsg%C3%A5rden

      Radera
    5. "känns bra att det finns de som tänker på detta"

      Helt nödvändigt, förstås. Notera att de börjat tänka igen först 2015.

      Uppenbarligen tänkte Alliansen inte alls!

      Radera
    6. Ben Dover, av militären kommenderade diesellok som fraktar skadade människor i en krigssituation är inte kollektivtrafik...

      Radera
    7. Fats har man trafik längsbanan I fredstid så är den antagligen I skick och någorlunda underhållen.

      Radera
    8. Staten kanske får ångra att man slopade och skrotade eller sålde alla ånglok som var beredskapslok. De går lätt att bygga om till vedeldning.

      Radera
  2. Bra och nu med den nya tunneln för citybanan så kan åtminstone tåg tas in norrifrån. Broarna söderifrån blir snabbt utslagna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är dock en cut and cover tunnel som lätt kan bombas sönder !

      Radera
    2. Stämmer det, är inte citybanan borrad? eller menar du södra station?

      Radera
  3. Finns det fler planerade krigssjukhus utom försvarets alltför få?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Desto färre vi har, desto färre som ryssen kan bomba av "misstag".

      Radera
    2. Det finns väl ganska omfattande utrymmen t.ex. I NUS och säkert I andra gmala sjukhus. Frågan är väl I vilket skick de är.

      Radera
    3. Ja, det finns fler krigssjukhus. Minst 2 till.

      Radera
    4. Krigssjukhus?
      Tja, Bäckefors, Backe, Hagfors mm

      Radera
    5. Gamla "Pedagogen" i Mölndal och byggd i början på 70-talet hade en annan beredskapsanväning som just krigssjukhus. I den breda mittkorridoren som löper genom hela byggnanden skulle ambulanser kunna köra in och ut.

      Idag är hela fastigheten avyttrad , det röda teglet har fått vit "fräsch" färg och hela komplexet har fått namnet "Pedagogen Park" och skall locka till sig "kreativa verksamheter"
      ;-)

      Radera
  4. "Behovet kommer kvarstå så länge Sveriges totalförsvar har behov av sjukhus, dvs tills vidare, så spåret kan inte exploateras till annat bruk." En sak som man skulle kunna använda spåret till, om man nu vill bade hålla det öppet och ha en miljövänlig transport längs sträckningen, vore ju att ha spårvägstrafik mellan södra station och anslutningen till SB

    SvaraRadera
  5. Dieselelektriska tåg finns ju fortfarande i drift, Kustpilen kör dagligen utanför dörren hos mig tex. Man kan ju hoppas att det köps in lite batteridrivna tåg (som t.ex. Talent 3 från Bombardier) i framtiden om tanken är att de skall användas i kristid. Lite lättare och effektivare att producera el till tågen än diesel ifall det är kristid och problem med transporter för övrigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast diesel är ju ganska lätt att lagra i stor skala.

      Radera
    2. Eller så kör man tåg som kan köra lite överallt typ 319 bi-mode http://www.railwaygazette.com/news/traction-rolling-stock/single-view/view/porterbrook-and-northern-to-develop-electro-diesel-mu.html

      Radera
  6. Det där järnvägen har ju varit nedlaggd i några år nu om den fortfarande är intakt så går den ända till slussen längs stockholms kajer.
    Under fortsättningskriget så lastades skadade Finska soldater från fartyg till tåg på kajerna som sedan tog sig upp till Södersjukhuset.

    Järnvägen slutade trafikeras efter 2001 när säkerheten efter 11 september gjorde att vikings kryssningsterminal behövde hägnas in och då blockerades järnvägen.
    Tidigare gick det en svängbro över till industrierna som låg i det som idag är hammarby sjöstad.

    http://ekeving.se/p/sth/Mst-hamnar-Sst/

    SvaraRadera
  7. Vad gör ett sjukhus till krigssjukhus? Är inte alla sjukhus krigssjukhus om det blir krig?

    tacksam för svar

    martinE

    SvaraRadera
  8. Hur tillgodoser vi tolkbehovet på sjukhusen under kriget? Det är redan nu svårt att få tag på duktiga tolkar för medicinska översättningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. H-H, 19 timmar innan du lyckas föra in samtalet på invandring. Vad har hänt, har du varit sjuk?

      Radera
    2. Jag är mer oroad över vad som händer när det blir krig och de svenska männen blir inkallade och era fruar lämnas ensamma i städer och byar med alla ensamkommande.

      Radera
    3. Jag skulle nog mest oroa mig för igruppkommande ryssar med vapen och medföljande stridsdelar.

      Radera
  9. Järnvägen var tidigare elektrifierad men eftersom man av hänsyn till koppartjuvar etc. inte vågade ha den under drift, dvs elektrifierad med 162/3 Hz, 15 kV så är själva kontaktledningen numera borta. Man kan dock fortfarande se att stolparna finns kvar.

    Tidigare "bodde" i tunneln vid Skanstull / nära Eriksdalsbadet ett helt gäng med uteliggare.

    Det finns även en tunnel mellan Skanstullstunneln och tunneln under Sös

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...