Cornucopia?

2017-06-26 10:48

Regeringen dubblar föreslagna milskatten - 100 000 jobb i riskzonen

Tillägg: Tydligen går åsikterna isär huruvida detta är korrekt, gammalt eller nytt. På länkad sida Nyheter i Västerbotten står det datumet 26:e juni 2017. Det är vad jag har gått på.
"Att regeringen vill föreslå en skatt som nästan är dubbelt så hög som det ursprungliga förslaget visar återigen att Stefan Löfven leder en norrlandsfientlig regering", Edward Riedl (m)
Regeringens tidigare föreslagna Norrlandsskatt, milskatten på 14:- SEK per mil för vägtransporter, nästan dubblas nu i ett nytt förslag. Skatten ska istället blir 26:- SEK och 100 000 jobb inom svensk skogsindustri riskeras nu när världens hårdaste regler och högsta skatter ensidigt blir ännu värre för skogsindustri. Men värst kommer skogsägarna i Norrland drabbas.

Regeringen vill alltså nu fördubbla den sk milskatten, som nu ska drabba vägtransporter med 26:- SEK per mil - åtminstone de som körs med svenska fordon. Detta slår stenhårt mot främst Norrland, och den svenska skogsindustrin där det inte finns något alternativ till vägtransport. Det finns ingen tunnelbana ut till vartenda skogsskifte.

Moderate riksdagsledamoten Edward Reidl säger till Nyheter i Västerbotten:
"Skogsnäringen står för en stor del av det svenska välståndet. Den är basen i vår svenska ekonomi och är kraftigt beroende av långa transporter på våra vägar. Kilometerskatten hotar hela näringen och därför kommer jag göra allt jag kan för att stoppa det här förslaget."
Det är intressant att regeringen på det här sättet aktivt vill torpedera 100 000 arbetstillfällen i en tid när Sverige behöver fler jobb, och inte färre. Dessutom är det hårt riktat mot det socialistiskt röstande Norrland. Man hoppas väl att folk ska fortsätta rösta rött när de blir av med jobben och går på bidrag istället för att arbeta.

Dock är jag inte så säker att det främst är jobben som drabbas. Norrlänningarna kommer få allt dyrare, pga ökade transportkostnader, vilket drar upp inflationen på alla varor, vilket kommer pressa upp räntorna i resten av Sverige.

Men framför allt kommer skogsindustrin skicka vidare sina ökande kostnader till primärproducenterna. Skogsägarna. De har ingenstans att skicka vidare kostnaderna, men kommer nu få ännu sämre betalt för timmer och massaved. Priserna till skogsägarna kommer helt enkelt sänkas för att kompensera för skogsindustrins milskatt.

Och skogsägarna är som bekant elaka kapitalägare, så det drabbar främst dessa kapitalistsvin och inte sossarnas valunderlag är min gissning att analysen går. Annars är förstås Miljöpartiets mål att ingen ska ha något jobb i Sverige, samtidigt som vi ska agera hela världens socialkontor. Regeringen har iaf inte tagit till sig ett dugg av industrins och norrlänningarnas kritik av milskatten, utan nästan dubblar förslaget istället. Kanske är det taktik för att kunna retirera tillbaka 14:- SEK per mil istället för att förpassa förslaget dit det hör hemma - skräpkorgen.

Och varifrån tänkte Miljöpartiet att Sverige ska få det biobränsle som körs i fjärrvärme och kraftvärmeverk, när vi inte längre ska bruka skogen? Fast det är klart, Fridolins kolbit får väl ersätta skogen istället.

100 000 jobb i skogsindustrin innebär kanske 300 000 - 400 00 jobb när tillhörande underleverantörer och den service som dessa arbetsplatser i glesbygden genererar räknas in. I praktiken en stor del av alla jobb i Norrland. Åtminstone de som inte betalas via skatt.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa.

62 kommentarer:

  1. Nu jublar "miljö-mulle-mupparna" på Södermalm, i Majorna och på "Möllan" samt på Södertörns Lekskola..
    För det går säkert lika bra med "häst-och-vagn"! :p

    SvaraRadera
    Svar
    1. I tredje världen är det så det ser ut, det lönar sig bättre att köra häst än traktor på fältet. Om vi är på väg dit i en rasande takt.

      Radera
  2. Hmm, skulle tro att de flesta fordonskilometer körs i de södra delarna av Sverige. Norrlandsskatt känns mer som en partipolitisk twist.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Relativt så körs det mer i Norrland

      Radera
    2. Paul Göransson: Så du menar att det körs mindre i Norrland i absoluta termer. Alltså att mindre del av skatten kommer att betalas i Norrland.

      Om Norrland inte klaras sig utan billiga transporter är det ändå kört för landsdelen på lite längre sikt. Så tror jag dock inte att det är. Perfekt att testa nu och se vad som brister, innan det är för sent.

      Radera
    3. Norrland har I allmänhet sämre utbyggd järnvägsinfrastruktur. I en perfekt värld hade man kanske inte byggt stambanan för övre norrland med underkapacitet och haft kvar tvärbanorna mellan denna och inlandsbanan. Då hade man kanske kunnat köra timmer bara till lastningterminaler på dessa banor I stället och minskat på transporterna. Nu är det dock inte så utan när flottningen upphörde så gick man över till timmerbilar. Sen så är nog siffran 100000 anställda I skogsindustrin totalt, knappast antal skogsarbetare.

      Radera
    4. Ja i absoluta termer körs det mindre i Norrland. Det torde vara en fullständigt uppenbar självklarhet. Men i relativa termer körs det mer.

      Radera
  3. "..Annars är förstås Miljöpartiets mål att ingen ska ha något jobb i Sverige, samtidigt som vi ska agera hela världens socialkontor.."

    Jo, vi skall utöka utbildningarna inom queer- och genusvetenskap och bli världens ledande nation inom denna "vetenskap"!
    Södertörn skall bli hela världens genuscertifierade navel!

    OBS Mycket grov ironi men det hoppas jag att läsarna förstår!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ironi?
      Du har ju helt rätt!

      Radera
  4. Vi får börja flotta timret igen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra idé! Det är bara att riva dammarna som ger oss billig reglerbar el.

      Radera
    2. Hmmmm, flottning är ju inte helt utan miljöpåverkan det heller

      Radera
  5. De gör väl två flugor på smällen, de hatar skogsnäringen p.g.a. kalhyggen och de får bort lastbilstransporterna samt förstås i längden koncentrerar befolkningen till södra Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att mp gör så är fullt förståeligt det är ungefär vad man kan vänta sig, men at s gör detta det är lite håli huvet.

      Radera
  6. Vad är detta förslag om 14 kronor?

    Här finns en artikel som är nästan ett år gammal och där pratas det om 24 kronor milen:

    http://www.skogssverige.se/kategori/milskatt

    Här är en nästan på dagen ett år gammal artikel:

    http://www.dt.se/dalarna/rykte-om-kraftigt-hojd-kilometerskatt-for-tung-trafik-forskracker-dalariksdagsledamoter

    Här pratas det om 26 kronor milen men att det även läkt ut en siffra på 16 kronor milen.

    SvaraRadera
  7. Tänk! Ibland så undrar jag om inte DPRK, dvs Nord-Korea är MP:arnas idealsamhälle ...?

    Tänk! INTE någon "hemsk manlig och ond" privatbilism! Enbart "statliga nyttobilar".

    Ingen reklam annat än för Partiet

    Arbete åt alla - även om det innebär att sådant som skulle göras av maskiner exv. grävskopor nu utförs med hacka och spade.

    Garanterad sund mat fri från onyttigt fett utan sund och full med "fibrer" (gräs).

    Inte någon miljöbelastande onödig köttkonsumtion

    Ja, listan kan göras längre men jag tror att detta räcker!

    SvaraRadera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  9. Men det här är ju en hänvisning till en artikel på Edward Riedls egen sajt (Nyheter i Västerbotten är ju hans egen skapelse) som han själv skrev vid midsommar i fjol? Det finns ju inget nytt som har presenterats nu. Regeringen skrotade ju sitt kilometerskattförslag i februari i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, nu blev det visst lite dålig stämning som det brukar heta.

      Trist att Norrland och övriga samhället inte får chansen nu att ställa om för framtiden. Det blir att hafsa ihop något i sista sekunden då istället. Om de inte ändrar sig igen då.

      Centerpartiet kanske kan ta upp frågan då de ju brukar värna landsbygden och borde vilja skapa förutsättningar för långsiktigt hållbara transportsystem.

      Radera
    2. Äh, ett gäng kring Stureplan är det det centerpartiet du menar?

      Radera
  10. Vad gäller? Är detta ett liggande förslag eller är det ett skrotat förslag som Cornu lyft upp som en "artikel"?

    Varför det?

    Sista jag läste var att regeringen sa nej till utredarens förslag för att det drababde åkerierna hårt, speciellt i glesbygd. Vidare utredning för att undersöka möjlig differentiering av skatten sker. Målet är att införa något som inte slår ut svenska näringar men samtidigt ger miljöfördelar där så är möjligt, och är förenligt med gällande regelverk inom mandatperioden. (första träffen på google)

    Skärpning Cornu. Vad mer som skrivs är överdrifter och klickbait?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Länkad artikel har dagens datum.

      Radera
    2. Nyheter i Västerbotten är M-s egen megafon. Säger väl sig själv att det är mest svammel som produceras därifrån.

      Radera
    3. Lars. Allt på Nyheter i Västerbotten har dagens datum trots att det är gamla artiklar.

      Radera
    4. Lars: Artikeln är från förra sommaren.

      Se reddit-tråden.

      Dagens datum står på alla sidor på den där hemsidan...

      Radera
    5. Googlar man rubriken hittar man flera resultat som länkade till den här artikeln redan förra sommaren. Däribland Svenska Dagbladets PJ Anders Linder: https://twitter.com/pjaxess/status/757878534719299584

      Radera
    6. Gillar också att 60-80% av inläggen är upprörda hur Sossarna förstör Sverige över en 1 år gammal artikel om en utredning som sedan länge lagts ner.

      Som att man behöver påhittade saker att bli bli upprörd av när det gäller politiker. :)

      Radera
    7. I rest my fukkin case.
      Skulle grävt ett varv till.

      Wofser, bra poäng.

      Är detta en maskirovka dvs nyhetsplantering eller är det ett experiment av Cornu?

      Radera
    8. fukkin case = kondom?

      Radera
  11. För att förtydliga- i februari meddelade regeringen ovan , då ursprungliga förslaget inte var rimligt (14kr/mil, inga geografiska kompensationer osv) och det skulle utredas vidare.

    Vid en hearing i torsdags har MÖJLIGEn utredaren presenterat ett förslag mes högre avgift, fortfarande inga kompensationer.

    Det skriver ialla fall eb centerpartist i västerbottenkuriren.

    Tror ni det går genom?
    Det är så vitt jag kan bedöma bara ett fall av en utredare som skiter i direktiven, worst case.

    Det kommer inte bli något förslag. Saknas majoritet i riskdagen. Det är såklart om några utflippade stureplanscenterpartister röstar för i någon form av misslyckad grön liberalism (ni vet att postmoderna svenska liberaler är smartare än lantisar)

    Maggan skjuter det bara framför tills MP är utanför riskdagen eller det är så tydligt att det inte går att genomföra , dvs efter nästa val.

    SvaraRadera
  12. Är detta inte ett fall som visar att även Cornu är människa och kan fela?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla utom Ben Dover kan fela.
      Han har alltid rätt, fråga din mamma.

      Radera
  13. Jag tror Stafans traineejobb ersätter en stor del av de jobb som eventuellt försvinner. Det behövs starka skogshuggare i vården och framförallt män som är grovt underrepresenterade.

    SvaraRadera
  14. Varför delar man inte in sverige i fyra transportzoner och beskattar hårdare desto längre söderut man kommer? Lite som elzonerna... självklart ska Stockholm vara en egen zon och ha allra högst kilometerskatt.

    SvaraRadera
  15. En måhända dum kommentar men... Är inte själva syftet med kilometerskatter att de miljöfarliga transporterna ska minska? Kan vi inte alla vara hyfsat överens om att vår standard kommer att sänkas om våra miljömål ska nås?

    Sen är det väl inte så smart att slå på systemviktiga näringar när det finns betydligt lägre frukt. Vad sägs tex om att förbjuda fritidsmotorbåtar, i synnerhet yachter? Segelbåtar kan då finnas förutsatt att man bygger dem för hand med flottat virke...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer ske teknikskiften och ett sätt att framtvinga dessa är ekonomiska styrmedel, i framtiden kommer det säkert vara eldrift eller annan teknik som gäller. Problemet är att det blir väldigt smärtsamt i övergångsfasen då det kräver väldigt stora investeringar, man skulle kunna ha en morot i stället, 0 kr i skatt/avgifter om tekniken X används osv.

      Radera
    2. Kilometerskatt har ju ingen direkt koppling till miljöfarliga transporter. Det är ju exakt samma skatt på en lastbil helt utan avgasrening och som kör på fuldiesel som en ny lastbil som körs på el. Bättre att höja skatt på bränsle så att miljövänligare alternativ blir konkurrenskraftigare mot äldre avbetalda miljöfarliga fordon.

      Lastbilen som Miljöpartiet gillar...
      https://www.youtube.com/watch?v=XO9BHAmC38U

      Radera
    3. Nej, syftet är att få in mer pengar till staten, miljön är bara ett svepskäl.

      Radera
  16. Det här kommer innebära att samtliga varor i butikerna kommer bli dyrare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Oj, oj, oj, ska jag verkligen behöva betala större del av vad varan verkligen kostar. Nej, då tror jag bestämt att jag struntar i att köpa onödiga prylar - men vänta ...

      Radera
    2. Verkligen kostar? I så fall skulle naturen få skatteintäkterna (mer pengar till naturvård, plantering av träd, vad vet jag), inte tredje part som bara kommer plöja ner pengarna i nåt hopplöst svart hål.

      Radera
    3. Inte nödvändigtvis. Varför tycker du att det måste vara så?

      Poängen är att man gör mindre av det som belastar andra. Sen går det inte att kompensera för sopproduktion och utarmning av naturresurser med plantering av träd eller naturvård som du verkar vara inne på.

      Radera
    4. Saul: det har inte slagit dig att vägarna kostar endel att hålla? Men det är klart att det är bekvämt att kunna vältra över de kostnaderna på någon annan...

      Radera
  17. Givetvis drabbas inte utländska lastbilar !?

    SvaraRadera
  18. Även om det är en gammal artikel så finns kanske förslaget kvar.
    Sen finns det ytterligare en vinst i det här för Miljöpartiet och det är om det blir dyrare att transportera virket så blir det fler avverkningar som inte kommer att hugga och då blir det mer skog som blir kvar , alldeles "frivilligt" av skogsägare som inte staten behöver betala något för. Bara fördelar.
    D
    Sen blir det säkert fler arbetslösa och bidragstagare som sossarna vill ha som sin valboskap.
    Mvh Martin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, förslaget är skrotat. Detta blogginlägg är inaktuellt.

      Radera
    2. Eller om man ska vara helt korrekt -- det som var aktuellt i själva utredningen är skrotat. Kanske sitter (s) och (mp) och filar på en alternativ vägslitageavgift. Men det handlar i så fall om rena spekulationer och inga konkreta förslag finnes.

      Se artikel i DI.

      Radera
    3. Det gör de säkert. MP vill såklart stoppa vägtrafiken, men även de dårarna har en självbevarelsedrift och inser att utan att sitta vid politiska köttgrytan och dia skattepengar blir det en lång och kall vinter.

      Radera
    4. Martin - http://cached-images.bonnier.news/cms20/SiteImages/didigital/storken.jpg?interpolation=lanczos-none&downsize=846:*&output-quality=90&output-format=jpeg

      Radera
  19. Svetsarn vet väl vad han gör?

    SvaraRadera
  20. De rödgröna kanske tycker att lågkonjunkturen inte kommer tillräckligt snabbt?

    SvaraRadera
  21. Alliansen stöder S+MP-regeringen och har ingen rätt att klaga på något som den gör.

    SvaraRadera
  22. Tror Lars Wilderäng inte på skatteväxling? Det förefaller inte så grönt att vara negativ till allt som gör användning av naturresurser dyrare. Bör man inte hitta något sätt att kompensera landsbygdens befolkning för deras högre (?) levnadsomkostnader. Såvida man inte vill avfolka landsbygden förstås, men det verkar inte alldeles smart.

    SvaraRadera
  23. Det finns en massa sajter som inte vill ange publiceringsdatum på sina artiklar, vilket är skit. Sådana sajter bör man bojkotta, eftersom artiklars signifikans ofta är extremt beroende av deras publiceringsdatum.

    SvaraRadera
  24. Vill bara påpeka att lastbilar är subventionerade idag när det gäller vägslitage. En tung lastbil sliter kanske 10000 ggr mer än en personbil.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  25. Om vi diskuterar verkliga miljöbovar bör vi ju kanske kolla mot fartygen och onödiga just in time leveranser med containerfartyg... 280 ton olja om dagen... ggr ett antal båtar, för att vi ska få billiga varor från china och liknande... hög tullarna på import om vi vill hjälpa miljön pch välja lokalproducerat... och ja jag jobbar innom shipping och vet att det är bättre med båttransport än lastbil ur miljösynpunkt generellt sett! Men det finns otroliga mängder med co2 utsläpp o hämta i branchen

    SvaraRadera
  26. "Nyheter i Västerbotten är en webbtidning som ägs och drivs av moderaterna i Västerbotten.

    Ansvarig utgivare är Edward Riedl."

    Moderaternas propagandakanal alltså skapad eftersom Main Stream Media inte vill skriva som de vill. Det är inte så lite Fake news stämpel över Riedl's projekt. Eller kalla det alternativa fakta.

    SvaraRadera
  27. Norrland är väl det rödaste området i Sverige?

    Obegripligt självskadebeteende från regeringen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sossarna i övre Norrland fungerar ungefär som Jehovas vittnen.
      Rådet av äldste bestämmer. Vad som än bestäms är det bara att lyda.
      För ingenting är farligare än högerspöket. (djävulen)

      Radera
    2. ... och Jesus är från Övre Soppero !!
      ;-)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...