Cornucopia?

2017-06-01 16:07

Icke-inflationen: Nordea höjer "förmånskund"-priserna med 33% till 100%

Icke-inflationen slår till igen. Denna gång är det Nordea som slår till och höjer sina kortpriser och priser för betaltjänster i onlinebankerna med 33% till 100% för sina "förmånskunder", "premiumkunder" och "PLUS-kunder". Man får förmoda att det är denna vägen banken ska få in Magdalena Anderssons höjda skatter avgifter  för bankerna. Som alltid är det de vanliga hushållskunderna som blir stående med notan.
Finansminister Magdalena Andersson (s) förväntar sig att det svenska finansiella systemet kommer krascha och ska därför höja sk resolutionsavgifter som bankerna ska betala. De här pengarna heter det ska tas från bankernas vinster i den socialistiska retoriken, men i verkligheten är det förstås hushållen som får betala. De kan nämligen inte skicka vidare sina kostnader till någon kund. Eller tja, välkommen att gå till arbetsgivaren och kräva högre lön på grund av att Nordea höjer sina avgifter.

Nordea smashar nu därför till med en 100%-ig höjning av avgifterna för korten Nordea Debit och Nordea Electron för sk förmåndskunder och premiumkunder.

För PLUS-kunderna blir höjningen istället 33%, plus att PLUS-kunderna plussar på 33% på avgiften för betalningar i onlinebankerna, dvs att man ska kunna betala sina räkningar.

Men i Sverige har vi förstås inte någon inflation. Bara prishöjningar på 100% för betalkort hos Nordea. 

Höjningen med 100% är knappast för att kompensera banken för den aktuella 1.9% i KPI-inflation, utan höjningen är för att kompensera för annat. Tillkommer andra sätt att få in mer pengar på, som blir mer subtilt, som minskade prutrabatter på bostadslån med mera.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa.

11 kommentarer:

  1. Tråkigt för den som (av obegriplig anledning) fortfarande använder storbankerna för betaltjänster. Min bank har haft samma tjugolapp i månadskostnad sedan nio år tror jag.

    Och icke-inflationen slog i år till med en spontan sänkning av bilförsäkringen med 2,5%.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och du tror inte den sänkta bilförsäkringen kan kopplas till att din bil blivit 1 år äldre och därmed billigare att ersätta?

      Radera
    2. Visst kan det vara så såklart. Du kommer dock att få höra snyfthistorier från andra om hur deras försäkringar blir dyrare år efter år...

      Radera
  2. Misstänker att det till del har ett samband med omställningen av deras sparprodukter. De sänkte courtaget ned till 0.06% (min 1kr) och släppte nyligen in andras fonder så man inte behöver bli skinnad av Nordeas egna fonder om man har sitt sparande där.

    Antagligen vill de då ta mer betalt på annat sätt av de som samlat allt hos dem.

    SvaraRadera
  3. Haha Staten och kapitalet!

    SvaraRadera
  4. http://www.zerohedge.com/news/2017-06-01/bill-blain-if-you-want-see-inflation-action-then-financial-asset-prices-are-screamin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Zerohedge! Fel ute sedan 2009.

      Radera
  5. Elbolaget Eon chockhöjer sina avgifter, enligt Dagens industri.
    En miljon kunder drabbas – och får om en månad en prisökning på i snitt tio procent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så går det med statligt reglerade priser! Notera gärna att det kommer mera:

      "Varför skruvar ni upp priserna på de tjänster där kunder inte kan välja bort er?
      — I och med att det här är en monopolmarknad finns det ett tak. Vi har långt kvar till taket, säger Johan Aspegren."

      Radera
  6. TryggHansa höjer avgiften för pappersfaktura med 200 %, från 15 kr till 45 kr. Och bilförsäkringarna stiger också, men det brukar gå att komma ifrån genom att byta bolag varje årsförfallodag.

    SvaraRadera
  7. Har även noterar västtrafiks kreativa sätt att höja priserna igen i år. Och samtidigt köra en reklam kampanj att de sänkt dom. Tricket här är att de sedan ett tag tillbaka infört biljetter i sin app som är dyrare än på det gammla kortet. Och nu har de ändrar till samma i app som på kort, hur stor höjningen blir är ju oklart beror ju på mixen, men de kör en reklamkampanj om sänkt pris för biljetter o appen :-)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...