Cornucopia?

2017-06-09 14:14

Icke-inflationen: Besikta höjde priserna med 7%

Icke-inflationen skördar nya segrar i form av den tvingande, men utsålda, bilbesiktningen. Efter att ha besiktigat bilen kan jag konstatera att kedjan Besikta, tidigare delar av statliga Bilprovningen, höjt priserna med 7% på ett år. Totalt har priserna stigit 60% sedan den prispressande avregleringen.
Avregleringar och konkurrensutsatt marknad kan ge stora besparingar. Det förutsätter dock att konsumenten av varor och tjänster faktiskt har ett val att inte köpa varan eller tjänsten alls. I fallet bilbesiktning gäller inte detta, eftersom tjänsten är tvingande. Betalar man inte för besiktning av bilen, så får man inte köra med fordonet. Därmed fungerar inte marknaden.

En fungerande bilbesiktningsmarknad hade inneburit att man kunde avstå från att besikta. 

Sagt och gjort så höjs priserna med avregleringen av en tvingande tjänst. Enligt mina anteckningar kostade en besiktning 300:- SEK före avregleringen. Nu senast gick den på 479:- SEK, vilket är en höjning på 7% sedan förra årets 449:- SEK. Detta gäller firman Besikta, som tog över delar av den gamla statliga Bilprovningen.

Vi har en KPI-inflation på 1.9%. Lönehöjningarna för bilbesiktare är knappast uppe på 7%, utan snarare 4% utifrån tidigare genomsnittliga lönehöjningar inom företaget. Resultat efter finansnetto var 2015 drygt 20 MSEK, så man är knappast en förlustmaskin, även om man förvandlar det resultatet till en förlust när det är dags att betala bolagsskatten. 

Innan avregleringen kostade en besiktning 300:- SEK enligt mina anteckningar. Priserna har alltså stigit med 60% på några år. 

Lustigt nog är samtliga närmaste bilbesiktare Besikta för min del. Så mycket för avreglering. Man bytte bara namn från Bilprovningen till Besikta. Hittar dock på lite större avstånd Carspect, som likväl har 32% högre priser än innan den prispressande avregleringen - som skett under en period av icke-inflation.

Icke-inflationen fortsätter alltså att fira segrar.

Kom ihåg att en fungerande marknad har alltid alternativet att inte köpa varan eller tjänsten alls utan sanktion eller nackdelar för konsumenten (som körförbud). Men så går det när politiker ska leka avreglering.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa.

42 kommentarer:

  1. "En fungerande bilbesiktningsmarknad hade inneburit att man kunde avstå från att besikta. " Men börbilbesiktningen vara en marknad, är inte det myndighetsutövning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. I en fri ekonomi skulle besiktning fortfarande vara nödvändig i någon form för att få framföra fordonet i fråga. Men det yttrar sig troligtvis genom att du vill försäkra för den kostnad för skador du kan orsaka genom att köra runt i t.ex. en halvtrasig skruttig volvo.

      Radera
    2. Tycker man ser allt fler bilar som inte blivit besiktigade på flera år. Man tycker att besiktningen borde vara ett krav för att få ha bilen försäkrad... åtminstone att det inte ska ha gått mer än två år sedan senaste besiktning för att kunna få ersättning från trafikförsäkringen

      Radera
    3. Hur ser man att en bil inte blivit besiktigad.

      Radera
    4. Polisen saknar resurser att jaga bilar utan skatt eller besiktning.

      Radera
    5. Du kontrollerar den mot transportstyrelsen.
      Håller defintivt med om att det rör sig markant fler obes och oskattade bilar ute nu än för 10 år sedan.
      Dessutom är det ett totalt oprioriterat ärende hos Polisen om privatperson/väktare ringer in " obes och oskattad bil framförs framför mig.."
      Har aldrig hänt sista åren att nåhit händer. Operatören på LKC säger oftast " vi gör en notering".... så grymt bra allt är..

      Radera
  2. "Kom ihåg att en fungerande marknad har alltid alternativet att inte köpa varan eller tjänsten alls utan sanktion eller nackdelar för konsumenten (som körförbud). Men så går det när politiker ska leka avreglering."

    Skolan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ingen fri prissättning av skola. Och dessutom är den svenska avreglerade skolan extremast i världen.

      Radera
  3. Sidospår. I de flesta kommuner är frågan om entreprenadlösningar ständigt aktuell. I många glesbygdskommuner ser man dock när anbud tas in att det väldigt ofta blir betydligt dyrare än att göra det i egen regi. Det kan t ex gälla sophämtning och slamtömning. Vansinnigt liten "konkurrens" på många ställen.

    SvaraRadera
  4. Mer exempel på icke-inflation, Skistar höjer med 8 %
    http://www.di.se/nyheter/skistar-hojer-priserna-rejalt/
    SL höjer igen med 30 kr
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6698048
    Eon höjer med 10 %
    http://www.expressen.se/dinapengar/eon-chockhojer-avgift-en-miljon-drabbas/
    Telenor höjer med 100 kr
    https://www.skovdenyheter.se/article/darfor-chockhojer-telenor-abonnemang/
    Västtrafik höjer med genomsnitt 2.5 %
    https://www.falkopingstidning.se/article/vasttrafiks-biljettpriser-hojs/

    Tur att inflationen är låg...

    SvaraRadera
  5. Men som med apotekens avreglering så finns det faktiskt tider att boka numera på bilprovningen. Det fanns det jävlar mig inte på våren när AB Svensk Bilprovning hade monopol.

    SvaraRadera
  6. Nja, det må vara så att det kostade 300 kr men bar verksamheten sig själv till det priset eller tillsköts det skattemedel eller dylikt för att ens gå runt?

    Vidare är det inte märkligt att du i princip bara har besikta-stationer i din närhet då utförsäljningen genomfördes så att Besikta, Opus Prodox och Svensk Bilprovning AB fick ungefär 1/3 vardera av stationerna uppdelat enligt geografiska parametrar. Så det finns en kraftig geografisk bias i vem som huserar i vilken landsände.

    Sen har tex Carspect och Dekra tillkommit senare och startat upp var de vill och de tre stora har öppnat lite nya stationer utanför sin ursprungliga geografiska positionering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både i Mark och Kungsbacka tog Besikta över.

      Radera
    2. Ja, det var det jag sa. Så såg övertagandet ut att de olika bolagen i princip fick monopol i olika landsändar iom privatiseringen.

      Radera
    3. Vi har både Besikta (379 kr), Carspect (395 kr) och Dekra (409 kr) i min stad, men som ni ser har det knappast blivit billigare, trots konkurrens. För att få dessa priser måste man boka och betala online innan besöket. Dessutom har jag fått för mig att de allt oftare underkänner (frågat runt bland bekanta) bilar och får in ombesiktningsavgiften som lök på laxen. Morr.

      Radera
  7. På en fri marknad kan man välja att inte köpa mat, men det är inte många som väljer att inte göra det, då det skulle bli väldigt negativa konsekvenser för konsumenten, för de allra flesta, lantbrukare inräknat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du måste inte köpa statligt certifierad gröt.

      Radera
    2. Och du kan välja när du äter, rent av en diet. Du kan strunta i statliga kostråd.

      Radera
    3. Och du kan välja att köpa bil och/eller BlackPearl.
      Var dock beredd på att både inflaterar bort sitt värde.

      Radera
    4. Konsekvensen för konsumenten är betydligt mer negativ än en statlig reglering. Det är det fysiska tvånget och i praktiken beroendet på areal som hela marknadsekonomin vilar på.

      Marknadsekonomi är bara det minst dåliga systemet. I renodlad form, inte ens det.

      Radera
  8. Äldre bilar ger färre besiktningar. Hobbyfordon är personbilar, lätta lastbilar, lätta släpvagnar och motorcyklar som är 30 år eller äldre – dock ej äldre än 1951 års modell. Dessa fordon ska kontrollbesiktas vartannat år. En godkänd kontrollbesiktning krävs när fordonet blivit 30 år för att reglerna ska gälla. Undantag görs dock för fordon i yrkesmässig trafik.
    Veteranfordon är fordon av årsmodell 1950 eller äldre, och dessa behöver vanligtvis inte besiktas.

    SvaraRadera
  9. Mitt bredband gick nyss upp från 299-->379, ca 26% på 1 år.
    Men det är minst dubbelt så snabbt som jag egentligen behöver.
    Vill jag ha lägre fart så kostar det en nedgraderingsavgift och månadskostnaden efter avgiften blev bara 10:- lägre, för den lägre hastigheten.

    Antar att de ser till att få in de pengar de budgeterat för, hur vi än gör..

    SvaraRadera
  10. Men självklart har vi inflation när centralbanker, sk riskbanker tillverkat biljoner som spiller över från tillgångsbubblor i allt annat så småningom. Alla vill ha en del av kakan Hermansson. Det är inte förrän hela skiten blåses ut, av ett krig kanske vi kan få lite jämlikare ökenomi. Läs Pikkety.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där är ju inte helt sant.
      Ja vi har som alltid en uppgång i tillgångspriser (ca 100% på 10 år historiskt). Men att påstå att dessa pengar spiller ut i den verkliga smör och bröd-ekonomin är att gå för långt. Där är inflationen fortsatt strax under 2% vilket är strax under löneförhöjningarna.

      Radera
    2. Jaha, anarkist. Det är även en vanföreställning att rättvisa skulle uppstå som en naturlig ordning ur kaos.

      Det brukar vara den starkes rätt. Gäng, miliser, gangstrar, frodas i kaoset, och förtycker och utnyttjar övriga.

      Den som önskar sig krig är totalt verklighetsfrånvänd eller en profitör på misär och lidande.

      Radera
  11. Men, intervallet för besiktning höjs från tolv månader till fjorton så i praktiken är du fel ute. Denna gången.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vadå? Så om jag går till tandläkaren var tredje år istället för varannat så kommer det kosta mig 50% mer per gång. Eller om jag köper 50% mer mjölk i år så kommer mitt mjölkpris sjunka med 33%. Fantastiskt

      Radera
    2. Men reglerna ändras något nästa år – och intervallet blir 14 månader i stället för 12.

      Radera
    3. Om 500 kr köper besiktning för tolv månader = 42 kr/mån. 550 kr för fjorton månader = 39 kr/mån. "Vadå?" Prishöjning?

      Radera
    4. Javisst, för det pris som är satt nu kommer ligga kvar föralltid, även om intervallet ökas till 18 månader... eller tänkte du fel nu? Självklart kommer man att höja priset om intervallet ökar, det är ju "icke-inflation" även nästa år...

      Radera
  12. 320kr kostade det vid avregleringen 2010. Idag kostar den billigaste 379kr vilket är strax över 2%. Visst betalar man på plats istället för online och inte väljer billigaste kedjan blir det dyrt....

    Sen tycker jag också principiellt att det är helidiotiskt med såväl privat bilprovning som privata apotek. Avregleringen av bilprovningen blev dock inte så usel som jag befarade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm? Jag tycker apoteken fungerar fantastiskt mycket bättre nu än för 20 år sedan. Vad är det som gör att du tycker det är en idiotiskt idé med privata apotek?

      Radera
    2. Nu är jag förskrivare och inte patient så stöter på lite andra problem än genomsnittet.

      * Privatisering av lönsamma apotek medan staten står kvar med apotek i glesbygden då man bestämt sig för att apotek är en samhällsservice.

      * Lagerhållningen har blivit betydligt sämre. Tidigare var det så att apoteket hade ett standardsortiment och påbyggnadsmoduler om det var ett större apotek typ sjukhusapotek. Så man kunde ringa sitt lokala sjukhusapotek och be att de lagerhåller cancerläkemedel Y och så löste det sig. Nu får man svaret " Nej det ingår inte i vårt sortiment det är beställningsvara"

      * Hemliga lagersaldon. Innan avregleringen kunde jag gå in och se lagersaldot för läkemedel jag skulle skriva ut på sveriges samtliga apotek och därmed berätta för patienten att det finns på apotek Y så de slapp åka runt. Numera är det bara de statliga apoteken som berättar vad de har i lager online. Resten kallar det affärshemlighet.

      * Fusk med generikasystemet. (det är en hel artikel att förklara hur det görs)

      Kort sagt så har man riggat systemet för att generera vinst till aktieägarna och vara bra för personer med torr hud och huvudvärk. Men råkar du vara sjuk på riktigt och faktiskt behöva dina läkemedel så har det blivit betydligt sämre.

      Radera
    3. Visst är jag inte förskrivare men med både en fru och barn som når taket i högkostnadsskyddet på första apoteksbesöket varje år är vi ändå rätt frekventa kunder. Tillgängligheten har ökat mångdubbelt vilket är det viktigaste för mig när jag behöver göra ett akut besök på apoteket.

      Läkemedel som inte normalt lagerhålls beställs lämpligen på nätet och levereras direkt i brevlådan eller till närmaste postombud. Även ett tips som kan nyttjas för de som har långt till närmaste apotek eller när det är tungt att bära. (Ja det kan hända.)

      Allt var verkligen inte bra med gamla apoteket även om de kanske hade ett större lagersaldo.

      Radera
    4. Alla avregleringar fungerar sämre och är dyrare. Tyvärr så saknar politiker ryggrad många gånger, det går dock bra att reglera det privata så kvaliteten blir usel eller priserna ökar. Ett exempel på hur det rullar på är också alla dessa gamla bilar som skrotas för att skitfel. Anmärkning sen och reparation med felsökning är svindyr många ggr. Fast min svåger berättade för länge sen om en besiktningsman som inte hittade ngt och svågern bräkte, bes-liraren sa då: Jag gillar inte ditt bilbälte! Dock var ju dylikt möjligt för en dödlig att lösa, hur gör man när de säger "du har en felkod här" man svarar, jo jag vet men jag har inte hittat orsaken... "det måste du göra"...ehh..

      Vad gäller tider kan jag bara säga att jag sällan eller aldrig hade problem i Sthlm. Det fanns nånstans.

      Radera
  13. Jag lyckades besiktiga två bilar för 295 kr/st. Var något erbjudande om man bokade innan årsskiftet.
    Det finns jättemånga stationer att välja på och konkurrensen fungerar!
    Mycket bättre än när staten bedrev verksamheten.

    SvaraRadera
  14. Använd bilmålvakt som i storstan! Som bonus behöver man ju inte betala p-böter.

    SvaraRadera
  15. Sånt här kommer sluta med att folk kör över till ett annat EU-land, Estland tex, och köper en bil och kör permanent runt med utländska skyltar i Sverige. Ingen kan göra ett skit mot det heller om de inte börjar införa registrering av in och utfarter vid gränsen med avläsning och central lagring av regskyltar. Man gör det svårt för folk att göra rätt för sig tyvärr. Resultatet är att fler kommer köra runt med bilar som varken betalar trängselskatt, fordonsskatt, trafikförsäkring, parkeringsavgifter och dessutom kan strunta i besiktning och dess kostnader. Brave New Sweden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gör så på min hobbybil den skulle kosta 14 000kr om året i skatt. Ett av våra EU grannländer i öst har ingen fordonsskatt och försäkringarna är enormt mycket billigare än här. Och svenska polisen kan inte se om fordonet är besiktigat eller ej i sina datorer.

      Radera
    2. Min hjälte! Fortsätt så. Jag bjuder på en kaka.

      Radera
  16. Betala 260 kr för en ombesiktning som tar max 5 minuter. Blir en orimlig timkostnad...

    SvaraRadera
  17. Det finns flera stater som inte har tvingande bilbesiktning.
    Utah avskaffar besiktning 1 januari 2018.
    Ingen vill köra en farlig bil, man är sig själv närmast. En undersökning jag såg gav vid handen att 2% av olyckor orsakades av mekaniska fel. Hur många av dessa som en besiktning en gång per år förhindrar...
    Jag läste någon referens som pekade på att besiktning inte påverkade mängden olyckor överhuvudtaget. Men hittar den inte själv.

    Som någon påpekade ovan är det även i besiktarnas intresse att kunderna kommer tillbaka för ombesiktning.
    Jag anser att besiktning är en onödig kostnad för bilägaren och samhället. Besiktningen kontrollerar ingenting som inte kontrolleras på en service ändå.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...