Cornucopia?

2017-05-11 14:19

Ingen ersättare för Tp 84 Hercules - flygplanen ska renoveras istället

Det blir inte någon svensk ersättare för de svenska Tp 84 Hercules som är svenska försvarets slitvargar. De inköptes 1965 - 1981 och de två äldsta har redan uppgraderats till H-versionen från 1981. Nu ska flygplanen återigen renoveras och uppgraderas och någon ersättare ska inte köpas in rapporterar Jane's.
Författaren och bloggaren flyger Hercules-simulator på F 7 Såtenäs. Notera säkerhetsbältena, som behövs då hela simulatorkabinen sitter på en hydraulrig och kan luta i nittio grader. Jag lyckades landa tre gånger, landningar man kunde
gå iväg från bör tilläggas.
Svenska Försvarsmaktens sju transportplan av typen Tp 84 Hercules C-130H är slitvargar som dagligen flyger skarpa transportuppdrag till stöd för försvarets verksamheter och inte sällan skarpa utlandsuppdrag. De bär upp i stort sett hela svenska försvarets verksamhet i fred och är än viktigare i ett skymningsläge.

Det äldsta planet är inköpt 1965 och är nu alltså 52 år gammalt. Ytterligare ett är 48 år gammalt, medan de fem fräschaste köptes in 1981 och är lite "yngre" med sina 36 år. Vad jag vet flyger man fortfarande bara med fem av dessa sju, då rimligtvis de två äldsta nu står på marken. Tillägg: Den äldsta individen 841 och en tillverkad 1975, individ 843, är magasinerade i Storbritannien och ej flygvärdiga. 842 från 1969 är utrustad för lufttankning.

En är utrustad för lufttankning, vilket bara ger fyra flygplan för transporter, även om man eventuellt kan montera bort lufttankningsfunktionaliteten. Med Gripen C/D:s korta räckvidd och fåtal flygbaser är dock lufttankningsförmåga viktig för Sverige, ett problem som kanske kan bli mindre med Gripen E/F.

Planen är slitna och gamla, och det har varit tal om att skaffa en ersättare. Jag har själv sett en Herculesmotor börja brinna på plattan på F 7 Såtenäs, vilket rutinerad yrkespersonal hos svenska Flygvapnet tog hand om. Men det ger förstås dålig stämning och ytterligare driftavbrott när markpersonalen måste ta strid mot IT-system som PRIO för att beställa reservdelar man inte får hålla på lager.

Enligt den ansedda försvarstidningen Jane´s blir det nu ingen ersättare. Istället ska man genomföra en sk halvtidsuppgradering (eng mid life upgrade, MLU - för övrigt det vad branschfolk i grönt och blått kallar det när man skiljer sig och skaffar en ny partner). Flygplanen ska livstidsförlängas fram till ca 2030, varefter vingarna lär trilla av.
"According to Col Liljegren, this MLU will likely cover the aircraft's avionics and "some other products", but will not involve major structural work such as replacing the centre wing-box. As noted by the colonel, structural work such as this would be too expensive considering the airframe hours that are left in the fleet. Even with the MLU, the six C-130Hs will not fly beyond 2030-32."
Beskedet från Jane´s är att detta går tvärt emot tidigare besked att ersättare skulle anskaffas.

Vad vi i praktiken ser här är effekten av Försvarsmaktens underfinansiering. Man lappar och lagar och fortsätter bruka mycket gammal utrustning för att man inte får den finansiering som behövs. Tänk er att svenska polisen fortfarande skulle köra runt i Volvo Amazon från 60-talet.

De svenska Herculesplanen står inte i ett förråd, utan används hela tiden på riktigt i verksamheten. Försvarsmakten är beroende av dessa och kommer nu få ännu sämre tillgänglighet under halvtidsuppgraderingen.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa.

32 kommentarer:

  1. Samtidigt hade väl FMV tagit 10 år på sig att handla upp nya plan och dubblat priset i sina "förhandlingar" och specialtillägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ... och du tror inte att en av FMV upphandlad renovering inte blir dubbelt så dyr som om Finland gjort den?

      Radera
    2. Förvisso.
      Jag tänkte man kunde göra en direktupphandling och slippa pålagorna när det inte var nytt materiel.

      Radera
  2. De kanske räknar med att slippa fordonsskatt nu när planen blir veteranfordon? De pengarna kan vi sedan lägga på att införskaffa nya pilbågar, slungor och katapulter.

    SvaraRadera
  3. Jag läste att Sverige även är delägare i några Boeing Globemaster i samarbete med NATO. Kanske vore ett alternativ - att dela några transportplan med andra nationer? Men det är klart, har vi dagligt behov av transportflygplan är det kanske ingen vits.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Problemet med att dela med andra är att när de väl behövs så kanske man inte har tillgång till planen.

      Radera
  4. Att en flygmotor börjar brinna är inget ovanligt, varken militärt eller civilt. Och det lär inte vara samma motorindivider som sitter på planen idag jmft med de som leverades 1965.

    Känns som att bloggaren är "bitter" över att det inte köps in nytt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det är inte åldern på flygmaskinen som är det väsentliga, det är antalet cykler som spelar roll.

      Och man får anta att Flygvapnet har kostat på "ett visst" underhåll på dessa plan under åren.

      Radera
    2. KOm igen nu - de äldsta är uppemot 50 år gamla. Gränsen för vansinne måste dras någonstans. Det enda som gör att vi dras med de gamla var att planen var nya när kalla kriget tog slut. Nu är det inte så längre och då behöver vi handla upp nytt, liksom göra en massa andra saker som ger direkt effekt. Utrustning och träning....

      Radera
  5. Vänta nu, har vi bara 7 st Hercules totalt? Eller missförstår jag något? Tycker jag ser dem var och varannan dag.

    SvaraRadera
  6. Jag hoppas vi kan få 5 stycken av dessa istället, vilket då skulle möjliggöra att lyfta CV90 till Gotland t ex. Brasiliens KC-390 klarar bara 26 ton medan en CV90 modell C väger 27,5 ton.
    För den nostalgiske så kan man se en Volvo Amazon polisbil i filmen kråkguldets öppningssekvens ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. I enlighet med svensk upphandlingsteknik skulle det bli just dessa, men modifierade för dubbla kostnaden så att de kan lyfta 27,5 ton.

      Radera
    2. I "Kråkguldet" finns även en "produktplacerad" SAAB 99 som var "flång ny" när TV-serien sändes första gången 1969 och alltså borde varit inspelad 68/69!!
      SAAB 99 började produceras först i Oktober 1968 !

      Wikipedia Kråkguldet

      Kråkguldet finns på SVT:s "Öppet Arkiv" och var inspelad i FÄRG trots att färg-TV inte ens var allmän i Sverige vid den tiden

      SVT Öppet Arkiv Kråkguldet



      Radera
    3. +1 Ruickard O - Sverige skulle ta beslut att köpa in Brasilianaren - men tilläggskrav och fördyringar skulle leda till att prislappen i slutändan blev 100 % än det plan som mötte kraven ursprungligen, men kostade mer i grundversion. Lol.

      Radera
  7. "Dessa" är Kawasaki C-2.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad finns det för andra alternative till denna?

      Radera
    2. Embraer KC-390.
      https://en.wikipedia.org/wiki/Embraer_KC-390
      Fördel: Kan vara en del av motköpsavtal med Brasilien för Gripen.
      Nackdel: Fortfarande på utvecklingsstadiet. Osäkert pris.
      Lastar: ca 26 ton. Pris: ca 800 MSEK (2014) styck

      Airbus A400M.
      https://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A400M_Atlas
      Fördel: Europeisk. Kan ev inköpas som "nya" från Tyskland. STOL-kapacitet.
      Nackdel: Har dragits med en del barnsjukdomar. Relativt dyr.
      Lastar: ca 37 ton. Pris: ca 1,5 GSEK (2013) styck.

      Lockheed C-130J Super Hercules.
      https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_C-130J_Super_Hercules
      Fördel: Beprövad. Norge och Danmark har vardera fyra. Relativt billig. Kräver inga större utbildningsinsatser för besättningen.
      God STOL-kapacitet
      Nackdel: Lastar relativt lite (ca 20 ton).
      Pris: ca 1,1 GSEK (2014) styck

      Radera
    3. Kanske lägga till Antonov 188 också

      Radera
    4. Ja. Eller Il-76TD-90 om man vill ha ett lastmonster (60 ton) som är väl beprövat.
      Kruxet är att de är ryska/ukrainska. Kan bli knepigt med reservdelar när stämningen blir dålig.

      Radera
    5. Ukrainskt borde vara givet, politiskt korrekt på alla sätt i dess rätta bemärkelse. De är relativt fattiga och är i akut behov av pengar men har ändå ganska god teknisk kompetens. Vi behöver prylar. Borde vara lätt att få en bra deal. Vi tar ställning för en stat som tydligt deklarerat sina demokratiska avsikter men hålls tillbaka av konstanta angrepp och annektering av sin diktatoriska granne i öst. Rysslandskopplingarna bör inte vara så farliga, det statliga Antonov har fått order om att göra sig av med beroendet. Hoppar vi på bidrar vi säkert med att påskynda den processen.

      Radera
    6. Till saken hör att vår (tidigare?) bundsförvant och smyg-KK USA siktar åt rakt motsatt håll på den demokratiska skalan.

      Radera
  8. Vart tog den åttonde vägen då? Jag vill absolut minnas att det var åtta stycken när jag tankade dem på Såtenäs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns flera källor på att det skall ha varit just 8. http://blogg.forsvarsmakten.se/flygvapenbloggen/2014/06/11/841-has-left-the-building/
      https://www.soldf.com/tp84.html

      Radera
    2. 841 samt 843 står i malpåse. Restrerande 6 (842, 844-848) avänds flitigt

      Radera
  9. Nu är detta dock inte nyheter. Uppskjuten anskaffning av ersättare fanns med redan i FB2014. En process för att anskaffa nya flyg ska initieras 2021 och beslutet om vilket det blir runt 2026.

    Sen vet jag inte om jag skulle kalla det för MLU som Janes gör. Det rör sig snarare om uppgraderingar i avioniken som man måste göra för att få lov att fortsätta flyga med dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. FB2015 ska det såklart stå.

      Radera
  10. Nja.. Alltså att det skulle vara som att polisen körde omkring i Amazon, hade jag köpt om artikeln handlade om att flygvapnet fortfarande hade Draken och att dessa nu skulle uppgraderas ännu en gång. Men jag tror faktiskt att det finns någon polismålad folkabuss från 80-talet i drift som ännu funkar bra för transport av material etc.

    SvaraRadera
  11. Halvtidsförlängning av 50år gamla flygplan? Skall de ha kvar dessa tills de blir 100år?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boeing B-52 kommer vara närmare 100 år (som modell) när de tas ur drift runt 2050.

      Radera
  12. Ännu mer intressant från Öv Liljegren:

    http://www.janes.com/article/70187/sweden-touts-strategic-depth-concept-with-finland

    SvaraRadera