Cornucopia?

2017-04-19 09:08

Västtrafik: Varför går det ingen kollektivtrafik till Landvetter Flygplats?

Sveriges näst största flygplats, Landvetter Flygplats utanför Göteborg saknar kollektivtrafikanslutningar annat än flygbuss från Göteborg eller Borås. Det betyder att även om man bor bullerstört nära flygplatsen så måste man åka omvägen via Göteborg för att kunna åka kollektivt till flygplatsen, även som anställd.
Landvetter Flygplats.
Västtrafik har upprepade gånger röstats fram av läsarna som Sveriges sämsta kollektivtrafikbolag. Man lägger ner linjer som folk åker, tvingar fram byten på direktanslutningar och är allmänt kassa.

Exempelvis finns det bara ett sätt att kollektivt ta sig till Landvetter Flygplats, och det är med flygbuss från centrala Göteborg eller Borås.

Personer som bor bullerstört i t ex Härryda, Härryda, och har 2.9 km till flygplatsen, kan inte ta kollektivtrafik raka vägen till flygplatsen. Istället måste de sitta en dryg timma på bussen in till Göteborg, samt byte till (dyr) flygbuss för att ta sig till grannen flygplatsen.

Nu bor det nästan ingen i Härryda, Härryda, utan folk bor istället i Landvetter samhälle (8 883 personer i tätorten 2016 enligt SCB), något mindre bullerstört. Men inte heller därifrån går det några bussar till flygplatsen. Avståndet från Landvetter "Resecentrum" till flygplatsen är 5 km. Istället måste man även här åka in till Göteborg för att ta sig till flygplatsen.

Kort sagt är det kollektivt "närmare" att bo i centrala Göteborg för de anställda. Bosätter man sig som anställd närmare flygplatsen förutsätts det alltså att man åker bil till jobbet.

Samtidigt passerar det hela tiden bussar på motorvägen 1.7 km bredvid flygplatsen, men dessa stannar inte ens för att låta folk gå den sista dryga kilometern. Annars kunde man tänka sig en liten skyttel mellan ordinarie bussar och flygplatsen.

Men som sagt så har vi med Västtrafik att göra, och deras filosofi är att man ska byta så mycket som möjligt. Efter att man dragit in direktbussarna till Göteborg för min del måste jag byta två gånger och spendera cirka 1 timme och 20 minuter på bussen, inklusive att passera så jag ser flygplatsen, för att cirka 45 minuter senare åter få se flygplatsen. Då är avståndet hemirån sexton kilometer och det tar tjugo minuter med bilen med i princip noll risk för trafikproblem och förseningar, vilket det inte är att åka buss in till Göteborg. Vilket alternativ man väljer lämnas som en övning åt Västtrafik.

Landvetter flygplats är med sina ca 3 500 anställda på området en av de större arbetsplatserna i Göteborgsområdet, men saknar alltså reguljär kollektivtrafik, ens från grannorterna.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa.

88 kommentarer:

  1. Vet du varför man drar in direktlinjer och ordnar det med byten?

    Man vill fylla bussarna.

    Det är alltså resursförbrukningsminimerande.

    Verksamheten skall bära sig själv.

    Kallas även för New Fucking Public Managment.

    Dvs styrningen och fördelningen av samhällets resurser är inte behovs och verkansrelaterade utan enbart godtyckligt, subjektivt och organisationsmålsuppfyllande. Och det sistnämnda är såklart utsatt för politiska nycker utan koppling till verkligheten.

    Så enkelt var det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sedan skall all trafik in till Göteborg stjärnformat, motorvägar, tåg och lokaltrafik. Men det får man ändå ge makthavarna i Göteborg, de har fattat att Göteborgs enda funktion är som knutpunkt i trafiken. Skulle man börja göra ringleder skulle snart staden vara passerad.

      Samhällsnyttan med stjärnpunkten är kanske mer diskutabel för upplandet västra Götaland.

      Radera
  2. Pendeltåg till landvetter ingårväli Sverigeförhandlingarna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska Stockholm vara med och pröjsa?

      Radera
    2. Ja om inte ens Stockholm som är så fantastiska klarar av att betala sin egen kollektivtrafikutbyggnad så varför inte också Goteborg?

      Radera
    3. Jag vet... Det är galet!

      Att påstå att Göteborg är misskött är väl en grav underdrift, men Stockholm är inte mycket bättre. Tycker att det i grunden är samma problematik. Som medborgare fattar man inte mycket av hur de styrande tänker här i huvudstan.

      Skillnaden är väl kanske att saker inte syns på samma sätt. Stockholm lever i ett rosa framgångsmoln med ständigt stigande kvadratmeterpriser, lågbetalda servicejobb, byggkranar över allt och den ena nya infrastruktursatsningen efter den andra. Som ingen riktigt vet hur man ska finansiera. Får se om det spricker en dag.

      Radera
  3. Det handlar om Göteborg, ett par besök i den stan och träffat lokalbefolkningen så förstår man. Det är inte lilla London det är stora Säffle. Det har styrts av Sossarna under så många år att det är ett mirakel att folk inte hoppar i hopar från någon av de fallfärdiga broarna där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och inte kan de spela hockey heller.
      Heja Brynäs!

      Radera
    2. Kan tyvärr inte annat än hålla med!
      Att Gbg är just "Stora Säffle" har även Jan Jörnmark skrivit !
      ;-)

      Radera
    3. "– Göteborg stagnerar och Stockholm växer något så in i helvete. Skulle centrala Göteborg ha växt procentuellt lika mycket som centrala Stockholm har gjort, så skulle det ha bott mer än hundratusen fler människor i stadskärnan. Det hade skapat ett enormt ekonomiskt värde."

      "Det räcker inte att ha världens bästa Lisebergskanin"

      http://www.expressen.se/gt/jornmark-goteborg-ar-en-livlos-stad/

      Radera
    4. Genomgående drag för socialdemokrstiska fd bruksorter, eller som det heter när det är lite större hålor som Göteborg eller Malmö, arbetarstäder. Den sistnämnda har fördelen av närheten till DK/CPH varför det var viktigt att knäcka Öresumdsintegrationen, Stockholmssocialismen tolererar bara ett centra i Sverige.

      Se bara käbblet om EUs läkemedelsmyndighet. Stockholmsidioterna tror på fullt allvar att Malmö et al skall stödja lokalisering till Tokholm när Köpendanmark är det logiska och bättre alternativet, för alla utom Tokholm

      Radera
    5. Och i bruksorter och arbetarstäder finns ALLTID en stark fotbollstradition ! ;-)

      Radera
    6. Ja i år har GBG ett bra lag i allsvenskan. Häcken!

      Radera
    7. Lokalisering I Malmö/Lund istf Stockholm? Tror du förresten att en borgerlig regering skulle ha agerat annorlunda?

      Radera
    8. Häcken är inte Göteborg utan Hisingen. Fientligt övertagen och inkorporerat i Göteborg i omgångar 1903-1968.

      De fick ju inte vara med på nya gamla Ullevi heller som illustration på göteborgsandan.

      Radera
    9. Är väl bara Änglarna Gais ÖIS Bruce och Håkan som duger för Ullevi.
      Fint ska det vara!

      Radera
    10. I det Sverige jag växte upp i, ett Sverige som föll med Kockumskranen känns det som, så var Göteborg som ett nav i den västsvenska industriregionen. Sveriges ohotade industrihuvudstad, med Uddevalla och Trollhättan som tunga skyddande bastioner.

      PG Gyllenhammar när han uttalade sig i tv var en lika stor auktoritet som statsminister Carlsson* eller Kjell-Olof Feldt. Stockholm var en sömnig och provinsiell huvudstad, men i Göteborg där fanns varven och bilfabrikerna. Därifrån utgick Sveriges export.

      Tänk vad tiderna har förändrats. Hur många idag vet idag vem som är Volvochef?


      (*från Borås)

      Radera
    11. Martin Lundstedt och Håkan Samuelsson så klart!

      Radera
    12. Nej det är Mao von Koskull du tänker på.

      Radera
    13. Från Göteborg utgår även den absolut största delen av Sveriges export även idag! Ställ dig exv. vid gamla BJ vid Gamlestan en tidig morgon och de tungt lastade tågen med papper och stål från bl.a Domnarvet och Kvarnsveden och ännu längre norrut kommer fortfarande rullande fvb hamnarna på Hisingen...

      Enbart Göteborg i Skandinavien kan dessutom ta emot de största containerfartygen från Sydostasien... Precis som på SOIC:s tid...

      Radera
    14. Jo det känner vi till, och även mycket import går via Göteborgs hamn. Nu var det mer en reflektion över Sverige som den industrination den en gång var...

      Radera
    15. @gbd crvx , jag skrev att Köpendanmark är det logiska svaret.
      Jämför dansk och svensk läkemedelsindustri?

      För alla utom Tokholmare i Tokholm är lokaliseringen given.

      Regeringens färg är egalt.

      Radera
  4. Riktiga Göteborgare är till sjöss!

    SvaraRadera
  5. Öhh nej, det är mycket värre än så, det går inga flygbussar till Borås!!
    Den drogs in flera år sedan, då enligt hörsägen kommunen inte ville sponsra linjen ekonomiskt längre..

    Så ja, sämsttrafik suger fett, man kör alltså Borås-Göteborg, fler ggr dagligen(!!) men vägrar ha en enda buss som svänger inom Landvetter flygplats..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om linje 100 skulle svänga in till flygplatsen så skulle ju affärerna krascha för Flygbussarna Airport Coaches... ;-)

      Radera
    2. Visst men det är knappast Västtrafiks ansvar att se till att Flygbussarna är lönsamma.

      Radera
  6. Jag gissar att det är ett monopol flygbussarna har mutat till sig från Göteborgs politiker.

    I Stockholm är det också svårt att åka kollektivt till Arlanda. SL tar ut en extra avgift för pendeltågen till Arlanda så det blir billigare för två personer att ta taxi än att åka pendeltåg.

    Där är det också ett konstigt monopol som Arlanda Express köpt sig samtidigt som en massa skattepengar fifflades bort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pendeln till Märsta och därifrån buss 583 eller 583X
      Fungerar utmärkt med SL:s reskassa eller periodkort

      Radera
    2. Och norrifrån med UL 801 från Uppsala så man slipper göda stationsägaren som höjt stationsavgiften sjukt mycket. Tid är dock pengar.

      Finns mycket att säga om den stationen, ja! Såldes den inte för 300 mille nyligen, och det var värdet = så mycket "stationspengar" kan man dra in. Och sen höjde man avgiften så de kommer väl skinna flygresenärer på 500 mkr under de år som avtalet gäller.

      Radera
    3. Jag har också kommit till den slutsatsen. Sen har vi det gravt misskötta statliga flygplatsbolaget Swedavia som kör Sveriges flygplatser i botten med påfund som "Remote Tower", knäppa bullerregler (Bromma) och hemligstämplade bärighetprov som låg till grund för att Säve lades ner. De har säkert ett finger med i spelet om bussarna.

      Radera
    4. Det blir bara dyrare om du inte har sl-kort eller bor så nära Arlanda att taxin är billig. För du kommer väl inte från centralen till Arlanda för mindre än 4-500 kr?

      Radera
    5. Har man redan SL kort, vilket väl minst 85% av länets invånare har så blir det inte så dyrt med pendeln till Arlanda. Betydligt billigare än taxi, och inte tar det längre tid. En halvtimma från Karlberg.

      Har man tid på sig kan man ta snålvägen via Märsta och ta bussen därifrån till Arlanda. Många som gör det!

      Radera
    6. Centralen Arlanda, fast pris 370. SL biljett till Arlanda 150, då kan man åka från hela länet antar jag? Såg inget om det utan bara att den är till Arlanda med den extra avgiften på 120. Så 3 behöver man vara för att det ska vara billigare

      Radera
    7. Är inte SL som tar ut en extraavgift utan A-Train som äger spåren och stationerna på Arlanda. Arlanda kan du ju dock nå på vanligt periodkort fast då får du åka buss från Märsta eller Norrtälje. Landvetter går idag över huvud taget inte att nå på vanligt periodkort om du inte är anställd där.

      Radera
  7. Förr dvs för två-tre år sedan kunde man åka med linje 615/613 (om jag nu inte missminner mig) som gick via Landvetter flygplats från Landvetter samhälle till Rävlanda och Hällingsjö.

    Men "Flygbussarba Airport Coaches" har väl "smörjt rätt person på VT så att dessa linjer inte längre körs.. ;-)

    SvaraRadera
  8. Ledtråd: punkskatten Swedavias största inkomstkälla är parkeringsavgifter.

    SvaraRadera
  9. Tror ni att det är bättre när flygplatsen ligger i stan? Kolla Linköping - kollektivtrafik saknas trots att det är nästan är gångavstånd (en solig dag utan bagage) till resecentrum. Flygbuss? 90kr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast i Umeå är det bra och nära. Norrland rules? 45 kr dock för 8 minuter... nja. Men i vart fall är det många hållplatser.

      "Flygbussen går som en ringlinje mellan Umeå Airport, Umeå centrum, universitets- och sjukhusområdet, Ålidhemsområdet och tillbaka till Umeå Airport. Under högtrafik avgår den var 20:e minut och att åka från Umeå Airport till Umeå centrum tar inte mer än 8 minuter!"

      Radera
    2. Men det blir ju HÖGERVARV !!!!
      Borde det inte just i Ume' vara i VÄNSTERVARV...
      ;-))

      Radera
  10. Själv är jag besviken på att de dragit in flygbåtarna till Kastrup.

    Nu måste man ta sig till Södervärn eller Bunkeflo Strand om man bor nära och ta buss 999 till Kastrup. Jävla skit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skojar du? Det är ju bara Blendkärringar som åker flygbåt. Skall du tvunget åka båt rekommenderar jag HH ferries med anslutande tågförbindelser, de stannar faktiskt utanför avgångshall 1-2.

      Radera
    2. Catalina?
      Minns 13/6 1952.
      Men det var i Sverige det planet startade.

      Radera
    3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  11. Swebus linje mellan Göteborg och Stockholm stannar även på Landvetter. 10 bussar om dagen från Göteborg. Billigare än flygbussen men går endast från Göteborg och Borås.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men FÅR man åka med länsöverskridande trafik INOM länet ?
      Det var ju extremt reglerat för mindre än 15 år sedan...

      Radera
    2. Är inte alls reglerat idag utan Swebus skulle kunna köra Stockholm C-Slussen om dom skulle vilja det.

      Radera
  12. Nu är det väl så att det är inte många göteborgare kvar i stan, de flesta flyttar till kranskommunerna, så varför skall man ordna en buss för miljöpartisterna i Haga, de skall ju ändå inte flyga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den nettobetalande och skattebärkraftiga medelklassen - Samhällsbärarna ! ... ;-)

      Radera
  13. Är Västtrafik ett privat vinstdrivande företag som ser som mission att underlätta för folk att flytta sig från A till B utan att passera C-Ö?

    Svaret på den frågan förklarar nog varför det inte fungerar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, VT är skattesubventionerat offentligägt företag med säte i [schöööövvvde]
      ;-)

      Radera
  14. Sånt där är egentligen lite konstigt. Men det har väl blivit så idag med bl a outsourcing där varje länk skall numera vara lönsam i egen regi, med de konsekvenser det ger.
    Men det finns också någon märklig föreställning att mer mobilitet alltid är bättre.

    SvaraRadera
  15. Det är väl de som driver flygplatsen som förhindrar att det går kollektivtrafik dit.

    Mer pengar från flygbussarna och MER pengar för parkering.

    SvaraRadera
  16. Som göteborgare coh skåning kan man tyvärr inte annat än att hålla med samt, med visst vemod, erkänna att ingen fångat Götebrorgsproblemet bättre än Claes Britton. Det gör fanimej ont i själen men det är sant.

    http://www.svenskgonzo.se/blogg/sveriges-framstjart-goteborg-denna-oslackta-sjukdomshard/

    Nulli secundus

    SvaraRadera
    Svar
    1. OCKSÅ 50% Göteborgare och 50% Skåning... ;-)

      Som halvt skåning hade man varit fler gånger i Köpenhamn på andra sidan Sundet än vad det finns fingrar på båda händerna _FÖRE_ det att man någon gång på det sena 70-talet åkte TUNNELBANA i "noll-åtta" hallvägs till Sovjetunionen.. ;-)

      Från Malmö är det NÄRMARE till både Hamburg och Berlin än vad det är till "Stolleholm"! Och det inte bara geografiskt utan även kulturellt och språkligt..

      Radera
  17. Enligt min kompis från götet så har göteborg sveriges bästa strippklubb i 'Chat noir'.

    Själv har jag varit i göteborg 3 gånger i mitt liv, varje gång har det regnat och 2 ggr åkte jag vilse (tredje gången hade jag GPS)...

    Märklig stad, trist stad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åkte vilse trots att jag hade GPS sist jag var där. Det var nåt vägarbete som ställde till det..

      Det har alltid varit lite grått och småregnigt när jag besökt stan. Nej fan, nu ljuger jag! En sommardag 1996 sken solen när familjen hade vägarna förbi och vi gjorde ett spontant göteborgsbesök över dagen.

      Radera
    2. Ullevi 1985 med Bruce var det faktiskt uppehåll.

      Annars är det mest som i denna sång:

      https://www.youtube.com/watch?v=oHvW4ZmglXY

      Radera
    3. Tydligen bara Göta kanal farare som gynnas av bra väder!
      Båda gångerna.

      Radera
    4. Eftersom det är upprepningarnas dag idag.
      Det var bättre förr!
      https://www.youtube.com/watch?v=1qLf3TZs22A

      Radera
    5. Ska inte du föreställa nåt slags punkare?

      https://www.youtube.com/watch?v=yvaS2VRtjCQ

      Radera
    6. Trouoblemakers är inte min grej.
      Vi gillar olika!

      Radera
    7. Chat-Noir har lagt ner för mer än ett decennium sedan !
      Snart finns det heller inte längre kvar några "sunkiga" schabbiga hamnkvarter då i princip ALLT blivit trendiga "waterfronts" för den kreativa klassen som efterfrågar vitmålade och fräscha bostadsrätter med "öppen planlösning" och närhet till latte-cafeer...

      Frihamnen och Ringön är snart gentrifierade !!
      ;-)

      Radera
    8. Om vi nu ska grotta ner oss i musikhistorien så är det som följer.
      T-shirten är en replica på en t-shirt som bars av Debbie Harry 1977 under Blondie-Ramones-eran.
      Den europeiska punkscenen var någonting helt annat. I Sex Pistols fall en modeindustri som styrdes av Malcolm MacLaren. The Clash var dock jävligt bra!

      Radera
    9. Är du lite rädd för Lars-Olof Bengtson?

      Clash? Tacka vet jag Mob 47 och Skitsystem.

      Radera
    10. All respekt till LOB.
      Fast det säger jag bara för att jag är lite rädd för honom.

      Radera
    11. 1900-talets bästa författare. Excelsior, Exitus, osv.

      Radera
    12. Kunde misstänka att du tycker så.

      Radera
    13. Nejmenväntalitehärnu.
      Är det du som är LOB?

      Radera
    14. Nej förresten.
      Du är ju mycket yngre och extremt vältränad så den spaningen föll platt.
      Annars fanns det vissa saker som tydde på det.

      Radera
  18. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  19. "...Härryda, och har 2.9 km till flygplatsen, ..."

    Tar en halvtimme att gå eller tio minuter på cykeln.

    "Avståndet från Landvetter "Resecentrum" till flygplatsen är 5 km. "

    Tar trekvart att gå eller en kvart på cykeln. Så svår var den pendlingen utan bil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har man ju ofta en väska med sig.

      Radera
    2. De anställda avsåg jag.

      "Kort sagt är det kollektivt "närmare" att bo i centrala Göteborg för de anställda. Bosätter man sig som anställd närmare flygplatsen förutsätts det alltså att man åker bil till jobbet."

      Radera
    3. Det är en enda lång uppförsbacke från Landvetter "resecentrum" upp till flygplatsen..

      Konstigt att alla cykelfanatiker verkar tro att det alltid är solsken, vindstilla och 22 grader samt att man aldrig reser med mer bagage än vad som ryms i en cykelkorg

      Radera
    4. Som "cykelfanatiker" spelar det ingen roll om det är 20 minus och storm.
      Men det är i Norrland det.
      I GBG gnälls det så fort första svettdroppen tränger fram.

      Radera
    5. Trekvart att gå, behövs det 22 grader för det?

      Matsäcken bör gå att få med sig.

      "Kort sagt är det kollektivt "närmare" att bo i centrala Göteborg för de anställda. Bosätter man sig som anställd närmare flygplatsen förutsätts det alltså att man åker bil till jobbet."

      Radera
    6. Jag kontrollerade med Google maps, det var visst nio kilometer mellan Landvetter Resecentrum och flygplatsen. Då blir det lite tradigt att gå dagligen, men cykla bör fungera de flesta dagarna.

      Radera
    7. Med samma resonemang kan man lägga ner all kollektivtrafik i hela Göteborg? Stan är inte särskilt stor.

      Radera
    8. Med samma resonemang borde vi också lägga ner all kollektivtrafik i Tokholm :)

      Radera
    9. Ja, det skulle gynna folkhälsan. Sedan tvingas infrastrukturen för cykling bli i toppklass.

      Radera
    10. Man undrar nästan varför kollektivtrafiken infördes alls? Det finns ändå kollektivtrafik i de flesta civiliserade städer i världen. Har de inga cyklar?

      Själv går eller cyklar jag nästan alltid i Göteborg eftersom det är smidigast (för mig), men man måste kanske också se utanför sin egen lilla personliga box.

      Radera
  20. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  21. Åh nej vad jobbigt att västtrafik försöker bära så mycket av sina egna kostnader som möjligt. Speciellt när den här bloggen ständigt föreslår att offentliga verksamheter ska i största mån göra det.... snyyyyyffttt

    Landvetter är så pass avlägset att det krävs kanske mer än en linje (beroende på var anställda bor) att högst omsätta ca 3500 arbetare + lite fler resenärer per dag. Vad omsätter en stadslinje i Göteborg per dag? Jag gissar mer. Det är alltså inte lönsamt för västtrafik att ha bussar till landvetter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Västtrafik bär inte sina kostnader. Över 50% är skattefinansiering. Ändå kan de ej ge service och låta åtminstone några bussar som idag kör förbi flygplatsen stanna.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...