Cornucopia?

2017-04-27 17:54

Varför backar inte folk in på parkeringsplatser?

Att svensken kör rakt in på parkeringsplatser istället för att backa säger väldigt mycket om tillståndet i landet och den svenska folksjälen. Svensken är girig och vill ha allt omedelbart, utan någon som helst långsiktig strategi. Kort sagt är svensken som små bortskämda barn.
På de två första dubbelraderna finns det exakt två bilar som inte kört in. Förvisso IKEA Kållereds parkering, där många kanske faktiskt avser att lasta något skrymmande i bagaget, men det ser ut så här på alla svenska parkeringar.
Att backa in på en parkeringsplats är både trafiksäkrare, och rationellt. Men svensken vill ständigt spara några få sekunder och få sin belöning omedelbart. Så svensken kör rakt in på sin parkering.

Antingen kan inte svensken passa tider, vilket vi vet är fel - vi ser sällan ner så mycket på någon som den som inte kan passa tiden - eller så klarar svensken inte av att vänta. Slutsatsen landar i väntandet. Man måste ha sin belöning och anledning till hela bilresan nu omedelbart! Så då kör man in på parkeringsplatsen, vilket tar cirka tio sekunder längre än att backa in.

Backa måste man göra oavsett, i svenskens fall backa ut. Att backa ut är betydligt omständligare och trafikfarligare, då man hela tiden måste ge företräde och har fotgängare, cyklister, barn, barnvagnar, djur och bilar att vara uppmärksam på. Fotgängar, cyklister, barn, barnvagnar, dur och bilar brukar generellt inte befinna sig på den parkeringsplats man ska backa in på. Ändå kör vi in, istället för att backa.

I slutändan förlorar man tid på att köra in, eftersom det tar längre tid att backa ut än att backa in på grund av trafiksituationen. Dessutom måste man ju lämna företräde för minoriteten som backade in på sin parkeringsplats och kör ut.

Dessutom är du framme när du ska parkera - du vet exakt hur sen du är. Du vet däremot inte hur akut det blir till nästa mål, och då kan de där tjugo sekunderna det tar att backa ut vara avgörande.

Man kan knappast kalla sig prepper om man inte backar in på parkeringsplatsen. Zombieapokalypsen kan komma när som helst och då vill du komma ifrån jobbet eller köpcentret fort som bara den. Empiriska studier visar också att det är effektivare att meja ner zombies om man kör framåt istället för att backa.

Svenskens bortskämda otålighet hittar vi överallt i svenska samhället. Har man inte pengar för att handla nu, så tar man det på krita. Istället för att spara ihop till en första egenägd bostad, och så länge göra som man gör i resten av världen - bo i andra hand eller dela lägenhet - så ska det lånas pengar och köpas en lägenhet omedelbart.

Vettiga, strategiska, rationella och planerande tänkande varelser backar in på sin parkeringsplats. Om de nu inte ska lasta skrymmande saker i bagaget. Mindre skrymmande är det fortfarande bättre att backa in, så man står trafikskyddat när man ska lasta in i bagaget.

Folk backar inte ens in på parkeringsplatsen på jobbet, där man knappast har skrymmande saker att lasta i bagaget.

I andra länder, riktiga länder, backar man in på parkeringsplatsen. Men så är inte Sverige längre något riktigt land, utan bara en administrativ enhet där vissa lagar och skatteuttag ska gälla, utan att det finns någon idé eller tanke med vad landet ska vara.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa.

110 kommentarer:

  1. Kan ju vara så enkelt som att backa in är en precisionsmanöver med låga toleranser till eventuell avdelning och andra fordon, medans det vid utbackning oftast finns betydligt bättre toleranser till fasta hinder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. + Att som du själv nämner vill man inte stå med baken in om man ska lasta, det räcker nog att ha gjort det misstaget några gånger för att vanemässigt hellre köra in.

      Radera
    2. Tror också att det är så enkelt. Många kan helt inte backa eller vet vad bilen befinner sig. Se bara hur många som kan fickparkera. Helt skrämmande i många fall. Halva bilen snett uppe på trottoaren eller 1 meter till trottoarkant. Förstår faktiskt inte hur man kan få körkort med sådant totalt osinne hur bilens mått och funktion är.

      Radera
    3. Exakt. Så enkelt är det. Zombier eller ej.

      Radera
    4. Ja och ofta får man jackpott och bilen mittemot har flyttat på sig och då kör man bara rakt igenom.

      Radera
    5. Vad menar du haphazard? Tycker du det är svårt att precisionsbacka skall du nog lämna bilen hemma. Det är ju enklare att komma in när det är tight genom att backa.

      Radera
    6. Eller en fin "gubbparkering" när man kan köra framåt igenom direkt och parkera på nästa plats med fronten utåt. Men inte på Ikea förstås, det blir ju bara dumt.

      Radera
    7. Det bästa med att köra in och backa ut är att man retar upp individer som orkar irritera sig på hur andra parkerar.

      Men det är också enklare och snabbare totalt sett i kanske 99 fall av hundra, iaf om man inte har en bra backkamera.

      Radera
    8. Magnus: nej hur men bär sig åt är inte så mycket att hänga upp sig på. Det finns andra irritationsmoment. När det gäller framparkerare är det väl vid parkering vid vägkanten där de inte lyckas komma in till kanten och följaktligen parkerar ute i körbanan istället (blir problem dels för de som skall köra där och de som parkerat intill kanten när de skall iväg). Ett annat är de som inte kan pricka parkeringarutan och tar upp dubbla rutor.

      Istället för backkamera kan man ju försöka lära sig att köra bil. Då blir det inte så svårt att parkera. Jag tycker det är lättare att backa i de fallen man verkligen behöver precision.

      Radera
  2. Där i sista stycket kom mitt argument, men du lyckades göra ned även det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men, hjärnan kommer ihåg negativa upplevelser mycket bra, så har du någon gång varit tvungen att stå där med kassar i händerna som du inte får in utan att flytta bilen, ökar sannolikheten nog ganska bra för att du i försättningen kommer ställa dig så att du enkelt kommer åt bageutrymmet.

      Radera
    2. Självklart kommer jag inte att ändra mig. Backa in skulle aldrig komma ifråga.

      Radera
  3. Du håller på att förvandlas till en sur gammal gubbe! Först backar du in med din gamla skrotbil, sen släpar du grejor till bakluckan och repar de nyare bilarna bredvid. Ge f-n i stormarknaden om du inte skall handla utan bara gå och titta och reta dig på andra!

    SvaraRadera
  4. Vilken kass analys.

    Att backa in mellan två bilar är betydligt svårare än att backa ut.
    Ska man in i bagaget är det betydligt enklare om bilen står med bagageluckan fritt. Att t.ex kånka matkassar först mellan din bil och en annan och sen riskera att nån dåre ställt sig 1 dm från din bil.... Värdelöst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur var det nu, om alla andra har fel... :)

      Radera
    2. Du menar i alla andra länder?

      Radera
    3. https://www.google.se/maps/search/ikea+paris/@48.975414,2.4953964,242m/data=!3m1!1e3

      Radera
    4. Vi Svenskar är nog mycket mer räddare om våra bilar än i många andra länder. Kanske större delen av resten av hela världen skulle jag tro.
      En buckla i plåten för många svenskar är en tragedi. Nog inte samma för en sydeuropé. Liksom livslängden för en svensk bil. Mycket längre.
      Veteranbilar!

      Radera
    5. Har i North Carolina, USA (riktigt land?) ar det ungefar 50/50 backa in vs backa ut. Jakligt bökigt att backa in en Super Duty Crew Cab F250 diesel truck.

      Radera
    6. Att det kan vara svårt med komma åt bakluckan håller jag med om, men att det skulle vara svårt att backa in i en parkeringskælder håller jag inte med om. Klarar man inte köra bil skall man kanske avstå...

      Radera
    7. Om man inte kan köra bil utan att krångla till det kanske man ska avstå?

      Radera
    8. Hur krångligt det blir är lite beroende på faktorer man inte styr över. Om obetydliga sådana faktorer ställer till det (som att man måste stå i en ruta t.ex.) så skall man nog avstå. Tycker man det är krångligt att backa skall man nog avstå snarare än att peka finger åt de som faktiskt behärskar bilkörning.

      Radera
    9. De flesta människor (Oavsett nationalitet) kör in istället för att backa in eftersom de flesta människor har inte intresset eller tiden att lägga på att bli tillräckligt säkra på att backa in. Det är inte mycket mer komplicerat men om du aldrig övar på det så blir du aldrig bra på det. Enkelt.

      Radera
  5. De har lärt sig att när de laddar för att backa in kommer någon annan och helt sonika kör in på platsen sedan skrattar de lite lagom ignorant till den som laddade för att backa in och går glatt därifrån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är säkert också en relevant faktor :)

      Radera
  6. Vilka är de "riktiga" länderna där folk backar in? Vill påstå att folk hör likadant överallt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, på IKEA i paris är det rätt blandat iaf
      https://www.google.se/maps/search/ikea+paris/@48.975414,2.4953964,242m/data=!3m1!1e3
      Högre frekvens inbackare än på Cornus bild, men inte i majoritet vad jag kan se. I Paris är det dessutom mycket vanligare med parkeringar rätvinkligt mot väg än i Sverige, vilket ju uppmuntrar mer till inbackning.

      Radera
    2. I Paris kör väl alla redan repade och buckliga småbilar, så att backa in i smala parkeringsfickor gör väl varken från eller till.

      Radera
    3. Exempel
      http://www.dailymail.co.uk/news/article-1243877/Always-reverse-parking-energy-giant-orders-staff--hold-handrail-stairs-unless-want-yellow-carded.html

      Radera
    4. Ifall arbetsgivaren måste diktera drakoniska (stränga) regler som tvingar arbetstagarna att backa in så är det ju naturligtvist inte särskilt vanligt att man i övriga situationer backar in i parkeringsplatsen i det landet. Eller hur?

      Radera
    5. Visst kan det va så, Tabby

      Radera
  7. Det finns någonting ännu värre: folk använder inte blinkers. Hur jobbigt är det att sträcka ut fingret och starta blinkers innan man svänger? Finns inget värre än bilister som inte klarar denna enkla trafikregel. Gäller även på långsammare sidogator, då det är trafikfarligt och irriterande för fotgängare, cyklister.. morr....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog bara att konstatera att vissa bilar, även nya saknar blinkers.

      Tycker det är fruktansvärt dålig moral angående det. Är det så svårt att kunna visa sina medtrafikanter vad man har för avsikt i nästa rondell eller korsning?

      Radera
    2. Du vet väl man säger om den stackaren som monterar blinkers på Bayrische Motor Werke, världens mest meningslösa jobb...

      Radera
    3. För att inte tala om idioterna som blinkar åt fel håll när de ska köra ut från en rondell.

      Radera
    4. Eller in, vem är betjänt av att veta att man tänker köra motsols i rondellen. Vissa kör iofs medsols, men det tillhör ju undantagen...

      Radera
    5. Angående blinka vänster i rondellen sa en klok körskollärare till mig: "Gör vad som blir tydligast för dina medtrafikanter, det är trots allt därför vi har blinkers".

      Radera
    6. Är det så svårt att kunna visa sina medtrafikanter vad man har för avsikt i nästa rondell eller korsning?
      Eller vet inte föraren vad han ska?

      Radera
  8. Särskilt märkligt är det mot bakgrund att det svenska folket envisas med att [motvilligt] färdas mot framtiden med arslet före...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Going forward in reverse...

      Radera
    2. Hugg inte, deka inte ner på oss roddare!

      Radera
    3. Nä!
      Den niosvansade medföres ej i roddbåten...

      Radera
  9. Nej, helt tvärtom, att köra in och backa ut är enklare och går fortare. Att backa in är omständligt då du måste hålla koll på närstående bilar, du måste "aligna" bilen innan du börjar backa in och hastigheten är rätt låg. Att backa ut går mycket snabbare då bilen står redan rakt, du slipper hålla koll på närstående bilar och kan backa rakt ut med högre hastighet. Varje gång jag kör in så sparar jag tid. Alltid fnissat åt de få som tar tid på sig att backa in här på sina rutor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man parkerar rimligtvis inte på stormarknader, Ikea och vad för inköpsställen av den sorten vilka nu kan vara aktuella ,om man inte oftast har en hel del att lägga in i bagageutrymmet.
      Därför kör man in.
      Avgjort, mitt herrskap!
      Lustigt nog tog hustrun i dag upp att även om hon med flit ställer sig så offside det går vid stormarknader nog f-n parkerar någon annan alldeles bredvid även om det finns mycket gott om plats annorstädes!
      Förklaring?

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    3. Stört mig djävulskt på det där, man ställer sig 3 rutor ifrån närmsta bil, lik förbannat står det en bil intill min när man kommer tillbaka efter en kvart. Folk kanske tror att min bil känner sig ensam eller nåt.

      Radera
    4. Exakt,om jag skulle förirra mej i Amazonas är det bara att parkera bilen så får man sällskap på nolltid.

      Radera
    5. Nej! Säg inte att ni är sådana som parkerar i två rutor!?

      Radera
    6. Nej, aldrig. Dock två rutor ifrån alla andra.

      Radera
    7. Att folk ställer sig precis bredvid en annan bil är ytterligare ett tecken på hur illa ställt det är med körkunskaperna. Man klarar helt enkelt inte att pricka rutan utan att ha en annan bil som man kan måtta mot. Suck

      Radera
  10. Det som är riktigt intressant är de som inte backar in på sin tomt där sikten skyms av häckar vid den kommande utbackningen, det går inte att vända och gatan utanför trafikeras av fordon som kör >50 km/h.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med där. Backa ut när det är skymt sikt kan vara riktigt otrevligt.

      Radera
  11. Jag backar inte för att det är svårare och vill inte skada någon annans bil. Helst kör jag rakt igenom om möjligt.

    SvaraRadera
  12. Nog fan stämmer det att det går enklare att köra rätt ut när man ska iväg men tror ändå inte det väger upp mot om alla skulle backa in på parkeringen - försäkringsbolagen skulle gå i KK direkt. :)

    Går det inte att hitta en parkering där man kan köra rakt in och köra rakt ut så kör jag in och backar ut. BE CE behörighet om någon internetkrigare undrar. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Däremot går jag nog mot strömmen lite då jag oftast ställer mig lite längre från ingången där det finns massvis med plats - trots att min bil inte är ny eller buckelfri.

      Radera
  13. För att man med åldern blir styvare i nacken men mjukare annorstädes? Antingen det eller samma anledning att man spelar på tips, man hoppas dra storvinsten och hitta en dubbelledig ruta så att man kan köra in framåt åt bägge hållen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle det vara enklare om man blir mjukare?
      Förklaring, tackar.
      Eller läste jag fel : "hålen"...

      Radera
    2. Personligen har jag märkt att jag inte klarar vrida runt nacken lika ugglelikt som då jag var 20 år gammal.

      Radera
  14. I dagens Metro under avdelningen "Metro Motor" finns det en artikel om hur man kör med släp och även hur man BACKAR med släp !!

    Att BACKA med släp torde vara särskild fördjupningskurs för den normale "Södermalmsbilisten" vilken hyr bil några gånger om året och släp ännu mera sällan..

    Men så är ju Metro Motor just någonting för surdegsbakande och -ätande "Södermalmsbilister"...
    ;-)

    SvaraRadera
  15. Du är definitivt något på spåret här, det finns klara paralleller mellan dessa fenomen. Essensen tycks vara en oförmåga till att se mönster i återkommande skeenden. Men det är nog inte typiskt svenskt, skillnaden är bara att här yttrar sig kortsiktigheten på lite andra vis. Vi har ju en annorlunda kultur och andra ekonomiska förutsättningar. I en idealvärld hade det kollektiva förståndet skapat system som upptäcker och tätar de karaktärshål som merparten bär. Men det hade kanske blivit en väldigt tråkig värld.

    SvaraRadera
  16. Hur får du in bokhyllan Billy i bagageutrymmet om du har backat in? Tänk om, tänk rätt (och sluta sura) ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. "sura"?
      Islam
      "Något inom eller omgivet av en vägg eller stängsel."
      Kan man väl anse en bil vara som backat / kört in bland andra bilar.
      Gäller givetvis även den Svenska kamelstammen på västkusten!?

      Radera
  17. Kan stolt slå mig för bröstet att jag nästan alltid backar in. Har noterat att det kanske är max 10% som gör så.
    Ser att en del skrivit att dom anser det är svårare... själv begriper jag det inte. Med backspeglar så ser du lättare om du är på väg att köra in i nån annan bil, fronten är betyldigt svårare. Men visst, har man en liten bil eller en låg front kanske det är bättre sikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir det inte onödigt svårt att packa in stora saker i bagageutrymmet?

      Radera
    2. Dom få gångerna åker jag in med fronten... En av 50 ggr kanske.

      Radera
    3. Håller med Alex, eftersom jag själv dessutom oftast kör skåpbil med dålig sikt bakåt(bara ytterbackspeglar) så vill jag ännu hellre backa in. Man ser tydligt och fint bilens sidor i ytterbackspeglarna.

      Att det skulle vara lättare tvärtom är bara efterrationaliseringar.

      Det är nämligen så att jag ju måste lämna företräde när jag ska ut från min parkeringsruta och mina mottrafikanter vet ju detta och åker glatt förbi när jag ska ut tryggt förvisade om att jag ju minsann måste lämna dem företräde.
      Däremot verkar ingen fatta just de faktum att skåpbilar inte har så lätt att se när de ska klämma sig förbi bakom mig.

      Och andra sidan händer det ju även att idioter klämmer sig in på rutan man precis placerat sig för att backa in i.

      Radera
  18. Jag parkerar min Suburban V8 diesel från 1982 på handikappparkeringen eller om det finns familjeparkering, det är så små parkeringar... Kör så mycket som möjligt för ett varmare Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kör du ju en veteranbil och behöver heller inte betala någon skatt..
      Vilken för en Cheva Suburban - gärna Texas Edition - väl uppgår till ett 5-siffrigt belopp
      ;-)

      Radera
  19. Jag kör en mercedes sprinter (halvlångt,högt skåp) och backar alltid in på alla ställen där jag inte behöver lasta i bak. Mycket lättare att backa i mon stora "låda i en tight ruta än att köra in. Sen mycket säkrare nät jag skall köra ut, bra sikt och ingen risk att man backar på ett barn eller bil som kör förbi. ( har bara sidospeglar och har ingen backkamera)
    Kör mycket på smala vägar med mötesplatser med 500 m avstånd emellan och folk är i allmänhet jävligt dåliga på att backa... även om deras bil har rutor runt om....

    SvaraRadera
  20. http://fancyparking.com/

    Om man inte klarar av det själv kan man skaffa bil som kan göra det åt en men med det sagt så betyder det inte att alla som har en bil som klarar av det åt en nyttjar funktionen eller låter bilen göra det åt en.

    SvaraRadera
  21. Tycker det verkar lite passivt aggressivt att hänvisa till "riktiga länder". Är det någon som varit stygg mot dig? Vem är du arg på?

    SvaraRadera
  22. Om zombierna är dig i hälarna vill du ju backa ut, över dem, inte köra över dem med fronten först och riskera att du sen inte ser för allt blod...

    SvaraRadera
  23. Jag väljer såklart helst en parkering där motstående ruta är ledig så att jag kan köra både in och ut. Men annars föredrar jag att backa in, och det är till 100% en säkerhetsfråga. Även om jag alltid ser mig om ordentligt och backar ut sakta så är det himla lätt att råka ut för en olycka. Jag har varit med om folk kommer i hög fart och att folk kommer ut svårsedda vinklar och kliver ut bakom bilen. När jag backar tar det också någon sekund att byta tittriktning och då är det lätt att missa någon som kommer snabbt.

    SvaraRadera
  24. En till fördel med att backa är att det blir lättare att hitta den egna bilen eftersom alla andra står åt fel håll.

    SvaraRadera
  25. En riktig MAN kör SAAB !!
    En riktig MAN kan backa med släp !
    En riktig MAN heter Ove !
    ;-)

    SvaraRadera
  26. Hela detta inlägg var väl klick bait eller rent dravel, utom sista meningen som borde vara rubriken:

    "Men så är inte Sverige längre något riktigt land, utan bara en administrativ enhet där vissa lagar och skatteuttag ska gälla, utan att det finns någon idé eller tanke med vad landet ska vara."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har en kultur. Tyvärr är vår kultur sån att vi som är i den inte mäktar med att beskriva den, det ingår i kulturen liksom. Men läs boken https://thesocialguidebook.se/, försök att inte bli dyster över vårt beteende. Men såna är vi! Så kom inte o säg att vi inte har något unikt som gör oss till nåt mer än nån administrativ enhet.

      Radera
    2. Sverige är en ekosocialliberaldemokrati, om vi bara får bort pk-extremismen som synnerligen allvarligt hotar vår framtid. Var en stolt svensk ekosocialliberaldemokrat och medborgardemokrat!

      Radera
    3. Är vi redan en ekosocialliberaldemokrati? Vad innebär det?

      Radera
    4. Att Sverige är en socialliberaldemokrati är väl uppenbart, men ekologiskt hållbart är landet knappast än så länge. Dock finns det en hyfsat hög ambitionsnivå i landet även på den punkten.

      Radera
  27. Löjligt det är betydligt enklare att backa ut än att backa in !

    SvaraRadera
  28. INGEN har tagit upp miljöaspekten. Då din bil är mysigt varmkörd (oljedrivna bilen) kan du backa och mecka då du behöver dra igång bilen från stillastående en gång vid inbackning, vilket belastar motorn lite extra. Om du tagit denna "extrastart" med varm motor så behöver du enbart göra en "igångstartning" av bilrörelse när motorn har kallnat (den hinner det under ett normalt IKEA-besök med kycklingfilé och bea, samt gratis kaffe på FAMILY-kortet. Och en glass för fem spänn.)

    SvaraRadera
  29. Har bott i ett antal större svenska städer och Göteborg har de i Särklass sämsta förarna. Då bor jag sedan några år tillbaka i Stockholms innerstad där snittföraren inte respekterar rött, heldragen linje, och andra mer eller mindre viktig regler.

    Mer anekdotiskt kan jag säga att göteborgaren inte ignorerar blinkers-funktionen av lathet, utan av inkompetens. I samtliga fall där jag pratat om saken har det nämligen uppkommit att föraren (med giltigt körkort) inte kan reglerna för tex blinkers i rondell.

    Med tanke på att bloggaren bor i regionen av Sveriges sämsta förare tror jag inte vi ska slå på stort vid sådana här inlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan hända att det förhåller sig så. Rent empiriskt kan emellertid fastställas att den genomsnittlige stockholmsbilisten har synnerligen vaga begrepp om högerregeln.
      I vägkorsningar i avsaknad av polismans tecken, trafikljus, stopp- eller andra väjningspliktskyltar uppfattar flertalet stockholmsbilister att de har företräde bara de ska färdas rakt fram.

      Radera
  30. Instämmer. Det är med fördel enklare att backa in då man klarar sig med sidospegeln till väldigt stor grad. Att backa ut kräver att man har koll på alla speglar, och då särskilt backspegeln för att undvika personskador. Dessutom kan man man vid utfart lämna platsen kvickt om man skulle behöva,förutsatt att man backat in förstås.

    SvaraRadera
  31. Min käpphäst är att varannan bil backar in, varannan kör framåt. Genom att passagerarna går av innan parkeringen, kan man klara sig med en decimeter mellan bilarna. På förarsidan har man normalt avstånd. Cirka 10% fler bilar borde kunna parkera med denna metod. Man målar anvisningar på asfalten och bötfäller vid överträdelse.

    SvaraRadera
  32. I körskolan fick jag lära mig att backa in om rutan är på den sidan jag kör på (alltså till höger) och att köra in om rutan är på andra sidan (alltså till vänster).

    SvaraRadera
  33. Herregud, hur kan en så betydelselös fråga väcka sån't engagemang....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Därför vi ju gör allt för att hjälpa bloggar´n!

      Radera
  34. Håller med om att det är bra att backa in för att få en enkel avfärd. Inte så kul att backa en kall bil när defrostern är effektivast på framrutan, men:
    * Motorvärmaranslutningen är fram på bilen, eluttaget sitter längst in på parkeringen.
    * Vill ha avgasröret utåt i garaget för att få in så lite avgaser som möjligt.
    * Det gäller att "paxa" parkeringen fort om det nästan är fullt.
    * Kör igenom om det finns mycket platser för att helt slippa backa.
    * Finns ingen genomgående plats kan bilen framför ha åkt så det går att köra igenom vid avfärd.
    * Har det kommit mycket snö går det bättre att forcera ut en framhjulsdriven bil bakåt.
    * Det är lättare att placera bilen med precision i sidled vid framåtrörelse.
    * Lättåtkomligt lastutrymme är bra utanför affärer.

    SvaraRadera
  35. Totalt ointressant att backa in eller inte på en parkeringsruta. Viktigaste är väl att ta det lugnt och fint och vara observant. Irriterar sig folk på vilket av alternativen man gör som Cornuccopia gör då har man problem

    SvaraRadera
  36. @ Lars - Den svenska undersåtementaliteten visar sig allra tydligast när en cyklist hojtar för att uppmärksamma en fotgängare på passage. I USA ropar cyklisten för att tala om var den själv kommer (Coming left! Coming right!) varvid fotgängaren flyttar sig lite åt andra hållet för att släppa fram. I Sverige funkar det precis tvärtom, man måste ge fotgängaren order åt vilket håll den skall gå (Håll vänster! Håll höger!) och sedan passera på den andra sidan. Ropar du som cyklist på det civiliserade internationella informationssättet "kommer höger" eller "kommer vänster" åt en svensk fotgängare så kliver den ut åt det hållet och blir påkörd eftersom den ändå uppfattar det som en order. Prova själv, men var beredd att bromsa snabbt och hårt för att inte skada den stackars zombifierade undersåten vars t.o.m undermedvetna lyder order och går dit den uppfattar att den blivit tillsagd även när det inte var så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför cyklar du så fort när det finns gående på samma yta?

      Radera
    2. Man gör så i allafall stockholm.

      Radera
    3. Det gör jag inte längre, av säkerhetsskäl enligt ovan - undantaget när jag MTB:ar i skogen, då får man vara alltid vara beredd och på spänn när man kommer runt ett hörn med skymd sikt.

      Radera
  37. HAHAHAHAHA...

    Årets bästa blogginlägg:
    Varför backar inte Kålleredsmänniskor in på IKEA parkeringen ?

    Tack Lars !

    PS: Det var länge sen jag skrattade så högt inombords. DS

    SvaraRadera
  38. Ska se om jag kan ta en bild på min arbetsplats parkering. 98 av 100 backar in.

    SvaraRadera
  39. Fånig retorik i inlägget, men visst stämmer det när det gäller grundresonomanget.

    Själv backar jag in i parkeringsrutor. Sitter i från verksamhet på ställen där man hastigt och lustigt kan behöva glesa ut sin gruppering. Annars är det fronten i farligaste riktningen som gäller.

    SvaraRadera
  40. I Spanien och Portugal där jag bott/bor är det många som backar in på parkeringar. Men så är också minst varannan bil repad eller bucklig.

    SvaraRadera
  41. Rejält med gnäll från bloggaren idag...
    Nog är det allt enklare att backa rakt ut från rutan när man ska hemåt.
    Bakåt har man ju relativt got om utrymme.

    Och ja, det är enklare att linjera bilen inom linjerna när man kör in.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Surgubben konstaterar att blogginlägget postades igår.

      Radera
    2. Enklast är att ställa bilen hemma och handla på internet Bubben-style.
      Problem solved.

      Radera
  42. Ite alls säkert att dom har backat in, dom kan ha kört igenom.

    SvaraRadera
  43. På jobbet kör jag alltid in bilen i fickan på personalparkeringen, de få gånger jag inte använder kollektivtrafiken d.v.s!

    Dels så ränner det aldrig runt några småbarn eller andra förvirrade människor där, sen så har jag alltid mer bråttom till jobbet än vad jag har hem. Inte för att jag är sent ute, utan mer för att jag vill ha så mycket tid jag bara kan få till att förbereda m.m.

    På stormarknadens parkering så kör jag alltid in i rutan "bakifrån", genom att sikta på två tomma rutor. Parkerar man en bit ifrån går det alltid att hitta små kluster av lediga perkeringsrutor där man kan välja mer eller mindre fritt. Varför göra det svårt för sig liksom?

    I övriga fall tillhör jag den präktiga lilla självgoda skaran som nästan alltid backar in. Det lärde farsan mig långt innan jag ens tog körkort och det sitter i. Tycker det är såå skönt att bara hoppa in i bilen och köra rakt ut. Fler borde testa.

    SvaraRadera
  44. Smidigt att göra det, speciellt om man har med sig släpkärra.

    SvaraRadera
  45. Bloggaren har ingen släpkärra verkar det som..

    SvaraRadera
  46. Detta verkar vara någon sorts sarkasm, men jag kan inte se vad poängen skulle vara. Som bilist bör du vara förutseende på att barn eller djur kan vara VARSOMHELST. Vad grundar du antagandet på att de aldrig kan befinna sig i parkeringsfickan? De kan ha hoppat ur bilen intill eller promenera snett över parkeringsfickorna. Befinner de sig däremot på gatan är chansen större att någon ser vad som kommer hända och kan hjälpa barnet undkomma.

    Att backa in är mer precisionskrävande än att backa ut på vägen, och tar därför totalt längre tid oavsett vilken manöverförmåga man har.

    Att påstå att den enda tänkbara anledningen att de flesta gör såhär skulle vara att folk är för otåliga, är ett otroligt naivt påstående.

    Det enda du har rätt i är att om man har tid över när man parkerar men kanske kommer få bråttom sedan när man ska iväg, då kan det vara värt att backa in.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grannen, av gedigen bonnasläkt ( inte illa menat, tvärtom!)
      höll på att kratta gruset på egen uppfartsväg.
      Hörlurar, skvalmusik, troligen.
      Backar utan att se sig för med traktorn med redskap.
      Ja, just1
      Där stod vi...
      Motorhuven vår skrynklad, tvenne strålkastare krossade.
      Ren tur inte något redskap monterat som perforerade vår vindruta - och mig och hustrun.
      Rent under man existerar.

      Radera
  47. Jag backar INTE in om jag storhandlar av den enkla anledningen att jag då inte kan köra vagnen med 8 kassar fram till bakluckan för att lasta. Så gör nog 80% av mina motmänniskor på köpcentret. Beteendet kan således inte användas för att avgöra vem som är prepper eller inte....

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...