Tesla (NASDAQ:TSLA) har levererat i dubbel bemärkelse. Första kvartalet 2017 bjöd på rekordproduktion av nya bilar, vilket visar på att bolaget både kan expandera försäljning och produktion. Det lovar gott inför försäljningssläppet av den ännu ospecificerade Tesla Model 3. Samtidigt kan man fundera på hur kostnadseffektiva Tesla egentligen är i sina led.
Produktionen och leveranserna av nya Tesla, både Model X och Model S, sägs ha nått eller rent av överträffat förväntningarna och produktionen har nu stigit med ca 70%. Gott och väl så, det visar på att bolaget kan expandera snabbt och därmed kanske även klara av att nå målen för massmarknadsmodellen Model 3.
För Model 3 finns dock en del tänkbara problem, bortom produktionen. Bilen är inte specificerad än, men under våren förväntas detta ske så man kan göra sin formella beställning och inte bara bokning. Därtill kommer premiumtillägg som fyrhjulsdrift mm att dröja ytterligare. Detta kan göra att kunder, som ännu inte är fanatiska medlemmar i Church of Musk, väljer andra bilar. För utvecklingen går snabbt.
Tesla är dyr. Kanske dyrare än vad den ser ut. Servicen är dyr. Tillsynen av Model S kostar runt 10 000:- SEK om året, trots att det bara handlar om en titt på bromsarna, lamporna och byte av lite vätskor och ventilationsfilter. Fördelarna med elbil tas bort av “BMW-priser” på servicen. I kontrast ska motsvarande för Hyundai Ioniq Electric kosta runt 100 – 200:- SEK i månaden.
Men att Tesla är dyr slutar inte där.
Eftersom Tesla eliminerat mellanhänderna, och därmed deras vinstdel av försäljningen, så borde rörelsemarginalen för Tesla vida överträffa andra biltillverkare. Men det gör den inte. Istället gör frånvaron av mellanhänder att Tesla till kund är billigare än annars.
Låt mig utveckla detta.
Säg att tillverkaren säljer en bil för 500 000:- SEK till återförsäljaren, som säljer den vidare för 600 000:- SEK (allt utan moms medräknat). Tillverkaren har 10% i nettovinst, återförsäljaren har 5% i nettovinst (dvs efter kostnader), dvs 30 000:- SEK. Totalt är vinsterna 80 000:- SEK per bil. Kapar man nu bort återförsäljaren och fortfarande säljer för 600 000:- SEK, så borde vinsten alltså vara drygt 13%.
Det återstår att se om Tesla kommer visa för branschen ovanligt höga vinster och är förstås svårt att mäta. Min killgissning är att Tesla istället pressar priset något och med en traditionell distributionskedja hade Tesla varit dyrare än den nu faktiskt är. Teslas effektivitet kanske inte är så riktigt så hög som den verkar.
Här kan förklaringen ligga varför konkurrenternas elbilar, som inte riktigt kan kallas premium, ser ut att kosta ungefär som Tesla Model 3.
Dagschart Tesla. |
Nu återstår marknadens reaktion på produktionssiffrorna. Buy the rumour, sell the news? Eller pga USA, buy the rumor, sell the news?
56 kommentarer
https://www.bloomberg.com/news/videos/2017-04-02/tesla-sets-record-for-deliveries-production-video
Intressant att gigantiska Tencent köpt in sig i Tesla.
De har även tagit en position i svenska Paradox.
Tesla upp 2% i pre-market trading:
http://www.nasdaq.com/symbol/tsla/premarket
BMW-priser är knappast en relevant jämförelse då man har fri service i 3-år. Hade du däremot sagt VAG-priser hade det varit korrekt.
Det är redan inbakat i nybilspriset, inget är gratis. Sedan är förstås olika prislistor på intern debitering och ut till kund. Men på en ny kvalitetsbil så kollar dom bara lampor och byter lite filter och oljor om inte datorn säger något annat.
Visar oavsett att Tesla är dyrare än "på pappret", givet att t ex BMW har tre års gratis service inbakat i priset, medan man får betala 25 kkr till för motsvarande hos Tesla.
BMW i viss mån!
Även där fri service i tre år.
Såg en rolig jämförelse mellan Tesla Motors och General Motors.
GM Market Cap – 52 miljarder.
Tesla Market Cap – 45 miljarder.
GM omsättning – 160 miljarder
Tesla omsättning – 7 miljarder.
GM resultat – 9 miljarder.
Tesla resultat – – 1 miljard.
Tesla bygger bra bilar – det håller jag med om men som aktieägare skulle jag vara mycket orolig. Det är ju inte så att GM står still med sin utveckling – de har sin Chevy Bolt på väg ut och säljer väl redan fler elbilar än vad Tesla gör?
PE för GM är 5.57 PS 0.33 enligt Bloomberg.
Högre än så värderas inte feta katter på aktiemarknaden.
Med fet katt menar jag delvis detta:
http://www.generalmotorspension.com/service-center.html
Både GM-s och Fords pensionsskuld är kraftigt ifrågasatt av aktiemarknaden så både GM och Ford får anses vara hög risk och värderas därmed lågt i enkla värderingstal som PE och PS.
Ständigt denna pension!
Har du koll på kommunernas pensionsbörda?
Kommer ju lite ytterligare avgifter för kommunerna snart.
Spännande tider.
Bra sammanfattning nedan:
https://www.dagenssamhalle.se/nyhet/rekordstort-skuldberg-i-kommunerna-29163
Nu var jag lite snabb på och läste fel (skuld istället för pension).
Pension betalas av staten och finansieras av dagens skattebetalare.
I princip omöjligt att sia om utvecklingen vad gäller den.
Kommunerna har väl ett åtagande gällande egen personal har jag för mig ha fattat. Extra löften av något slag?
Googlade ( se så flitig jag är!) Se KPA.
Tycks skvalpa runt en ansenlig skuld där!
Det är korrekt att KPA har en skuld.
Likväl har de även tillgångar.
"Problemet" brukar sägas vara att kommunerna i många fall inte bokfört skulden.
Ur Kommuners och landstings pensionsskuld 2015:
"Pensionsskulden motsvaras således enbart i liten utsträckning av fonderade
tillgångar. De finansiella placeringstillgångarna är betydande i
vissa kommuner och landsting. Men sammantaget är de små i förhållande
till den totala pensionsskulden. "
Nu är detta ett ytterst marginellt problem, som kommer ordna sig självt i form av skattehöjningar som inte kommer vara särskilt höga. Det blir en tillfällig puckel när förmånsbaserade pensioner betalas ut samtidigt som man bygger på nya (fonderade) pensioner.
Tung dag för GM och Ford igår på NYSE.
Aktierna ner 3.3% respektive 1.7% på svaga försäljningssiffror mars månad.
Alltmedan Tesla gick upp 7.3%
Skön passning av Musk till pessimisterna:
https://twitter.com/elonmusk/status/848935705057280001
Har aldrig riktigt gillar fordonsbranschen som investeringsobjekt. F och GM är väl "billiga" och har rensat undan i sitt pensionsträsk, men har knappast något nytt att komma med. TSLA däremot har extrema förväntningar på sig, det ska bli intressant att se hur långt de kommer. Men där måste ju allt redan vara intecknat, eller? Priced to perfection?
Har personligen ingen åsikt i frågan gällande värdering.
Krävs extremt mycket arbete för en riktig analys i ämnet.
Så att tro att man med enkla värderingsmått ska kunna bedöma företagen är helt fel. Ungefär som att tro att man efter några löprundor i skogen ska kunna vara med i OS.
Joakim
Men generellt håller jag med dig gällande fordonsbranschen.
Bara KABE jag gillar i sektorn och har koll på sedan dryga 20 år.
Bra sammanfattning av Glevén:
https://twitter.com/jangleven/status/848912431812419584
Mmm fast Teslas vinst ligger isf på 14,3% och GM på 5,6%?
Viss skillnad… (+pensionsskulden som är en stor risk)
Du missade nog minustecknet framför Teslas "vinst".
Doh!
Att Teslas service är dyr kan jag hålla med om men att den kostar runt 10 000:- för Model S är ju en rätt stor överdrift. Det är endast den dyrast servicen när kylmedlet till batteripacket byts som närmar sig 10 000:- (kostar 9 100:-). Snittet för 4 år är under 7 200:- om du inte förbetalar servicen. Köper du en serviceplan för 4 år blir snittpriset 6400:- eller lägre för Model S, bra långt ifrån "runt 10 000:-":
https://www.tesla.com/sv_SE/support/maintenance-plans?redirect=no
Sinnessjukt dyrt med tanke på vilken menlös service som ingår..
"bedöma utbytesdelar såsom batterier till nyckelbricka och vindrutetorkarblad"
Vilken blåsning!
Tack.
Visar oavsett att Tesla är dyrare än "på pappret", givet att t ex BMW har tre års gratis service inbakat i priset, medan man får betala 25 kkr till för motsvarande hos Tesla.
Tror att en stor del av kostnaden är att vi som är ägare får vara med och betala utbildning och uppbyggnad av de få serviceställen som finns idag samt att vara med och betala för drift och underhåll då det totalt sett inte finns särskilt många Teslor i Sverige, särskilt inte om man jämför med BMW-bilar. Tror och hoppas att det blir skillnad när Model 3 kommer. Dels kommer det inte vara premiumbilen i sortimentet som Model S/X är och dels är tanken att det skall vara en magnitud fler leveranser. Vill man inte betala för servicen så går det alldeles utmärkt. Model S/X behöver inte servas för att garantierna skall gälla till skillnad mot t.ex. BMW. Med tanke på att det inte krävs något oljebyte, kamrem och att det inte finns något avgassystem så blir kostnaderna inte så stora totalt sett. Servicekostnaden är ju bara grundbeloppet på avgasbilar, därefter kommer alla förbrukningsmaterial. Billigaste servicen på min Rav4 var på 6 000:- men snittpriset var kring 8 000:- när man räknade med alla kostnader. Misstänker att även ifall själva servicen för en BMW är gratis de tre första åren så lär man behöva betala en slant när man hämtar den på "gratis-servicen". Bilar är inga sparbössor.
Tesla verkar vara en bil för innerstadsbor med lite för gott om pengar men som inte kan byta vare sig torkarblad, lampor, olja eller oljefilter _yta_ att åka till verkstaden…
På sin höjd kan de stoppa en kontakt i en elektrisk dosa men att ge dem nycklarna till bilen och be dem åka och tanka skulle väl inte någon våga..
Vad då diesel…? vad då oktan ?? Vad då växla…
😉
Det gäller ju att visa att man är en miljömedveten medborgare som gillar att betala skatt (moms). Tesla är den ultimata pk-status-bilen med allt vad det innebär. Tänkt målgrupp: En respektabel herre med cash som "tar hänsyn" till miljön.
Jag är då inte någon innerstadsbo… Bor en mil utanför en mindre stad. Tror inte heller att Björn Ferry kan kallas innerstadbo… Det är ju istället så att elbil passar de som INTE bor i innerstaden bättre. Då har du inga problem att fixa laddningen på natten för din bil så att den alltid är färdigladdad på morgonen. Service av Teslan är ju inget krav för att garantin skall gälla så till skillnad mot t.ex. BMW så lämpar sig Teslan bättre för den som själv vill fixa underhållet. BMW och andra bilar måste du köra till servicen om du vill behålla garantin.
Jag väntar bara på att PREMIUM-tyskarna skall komma med sina TESLA-dödare…
😉
Tyskar är alltid sena i starten med nymodigheter men när de väl kommer är det en "lavin" som kommer..
Datorer?
Digitala kameror?
Nu handlar det om BILAR !! 😉
Nej, Bengt!
Du skrev faktiskt nymodigheter.
Öppet mål där…
Nu skall vi inte hänga upp oss på petitesser och spetsiga språkfunderingar.. 😉
Den kommande "premiumtysken"… !!
En eldriven TRABANT !! En Voltswagen für volket
http://www.zeit.de/mobilitaet/2014-09/trabant-elektroauto
Traditon, historia und miljövänlichkeit i samma förpackning !
Kollade givetvis datum först.
Nej, det var inte 1/4, som man kunde misstänka…
Lilla bilen ser ju rent förförisk ut med sina glittrande strålkastare.
De strålar ju faktiskt redan i "avtänt" läge!
OT
Skatteförslag i fastighetssektorn:
https://www.avanza.se/placera/telegram/2017/04/03/fastighet-skatteforslag-minskar-transaktioner-analytiker.html
Inte något nytt egentligen (delvis redan inräknat i kursen på sektorns aktier) men självklart något som drar ner framtida vinster.
Notera annars dagens svenska PMI:
"PMI-total ökade med 4,3 indexenheter till 65,2 i mars. Uppgången var bred där
samtliga delindex bidrog positivt. Störst bidrag kom från delindexen för orderingång och produktion. Utfallet för årets första kvartal innebar att PMI steg till 62,7 jämfört med 58,8 för fjolårets fjärde kvartal. Det vill säga industrikonjunkturen har stärkts."
Inget snack om att svensk ekonomi går mycket bra.
Är väl invandrarnas fel det med.
Ja, allt är invandrarnas fel såklart.
Högre skatt? Invandringen kostar!
Oförändrad skatt? Vi kunde sänkt skatten om inte invandrarna varit här!
Sänkt skatt? Man lurar folket att allt är bra genom att sänka skatten. Mörkning!
Sannolikt ett smart drag av Saudi att börsnotera Aramco nu när oljepriset är stabilt liksom konjunkturen.
https://www.efn.se/nyhetsrummet/jatteintroduktion-av-aramco-nara/
Ser ingen anledning att äga fastighetsaktier (generellt).
Det är ju knappast så att villkoren kommer att förbättras ytterligare ur en skattesynpunkt.
Nä, fastighetsaktierna kan ha haft sitt race. Sen är de inte överdrivet dyra, men någon större avkastning blir det nog inte. Nu får vi väl se vad som händer med räntorna, enda uppsidan är fortsatt extremt låga räntor.
Som jag sagt förut.
Gillar inte alls fastighetsbolagens redovisning längre.
Uppskrivningar som höjer vinsten.
Så hur värderingen verkligen ser är svårt att sia om.
Bra makro-genomgång:
https://kortsikt.com/
VPA för fastighetsbolag är fullständigt ointressant förstås, det lurar bara nybörjare på börsen. Ser man till driftnetto och direktavkastning så är det mer intressant. Men finns nästan säkert bättre investeringar. Synd bara att börsen är "dyr" — å andra sidan pekar precis allt åt "rätt håll" för att motivera en dyr börs — fortsatt låga räntor plus stark efterfrågan.
Teslas marknadspris beror nog mer eller mindre enbart på att de har positionerat sig väldigt strategiskt.
– Deras bilar är unika marknadsledare inom respektive klass. Var hittar men en stor familjebil som kostar som en lyxbil, tar last som en volvokombi och har prestanda som en sportbil? VW hade tänkt bygga sin nästa Phaeton helelektrisk men fick tänka om projektet då de insåg att den bil de tänkte släppa om några år inte kunde konkurrera med förra årets Tesla Model S.
– Modell 3 är designad för att kunna byggas helt automatiserat. Vilket gör att den kan byggas väldigt låg arbetskraftskostnad.
– Priserna på fordonsbatterier faller kraftigt och Tesla är marknadsledare.
– Tesla är också marknadsledare inom autonom körning och de har hårdvaran för SAE level 5 (helt autonomt fordon) installerad i de bilar de säljer nu. Dessa kan uppdateras med ny mjukvara som möjliggör autonom körning när den är klar.
– Tesla är marknadsledare inom batterilagring.
– Superchargernätverket är det ledande laddningsnätverket både vad gäller täckning och prestanda. Nästa version av supercharger kommer troligen att vara robotiserad så att de kopplar in sig själva) och klarar nog minst 350 kW vilket kommer att passa autonoma fordon då de själva kan åka och ladda sig.
– Solcellstak är troligen den enda typ av solceller som kommer att vara ekonomiskt försvarbara på vanliga hus, då man samtidigt slipper kostnaden för ytskikt på vanliga tak.
Om allt går som det ska för Tesla innebär det alltså att de inom kanske två-tre år har en över en miljon helt autonoma fordon i trafik, samtidigt som de producerar över en miljon fordon per år som har ett pris/prestanda som är överlägsna konkurrenterna.
Införandet av autonoma fordon kommer också att leda till att mycket färre bilar säljs, och det kommer att drabba konkurrenterna men inte Tesla.
Konkurrenterna måste verkligen lyfta sig i kragen för att hänga med. GM verkar vara mest med i matchen tack vare Chevrolet Bolt/Opel Ampera. Men de som pratar om att släppa några elbilar 2019 skulle jag inte lägga pensionspengarna hos.
En kanske lite OT fråga…
Är bilden på Teslans högra framhjul och framskärm med tillhörande landskapsbild tagen på vägen söder om Lygnern vid Tostared ca ?
😉
"Produktionen har nu stigit med ca 70%" Ja men om man är lite nyanserad och kollar närmare på kvartalssiffrorna ser man att produktionen i princip har varit densamma de senaste 3 kvartalen. (Q3, 24500 – Q4, 22200 – Q1, 25000). Ser man mera i detalj så har model S leveranserna i princip ej ökat alls sedan Q4 15, 17400 st, snarare minskat. Ökningen kommer helt och hållet från Model X. Man hade stora leveransproblem för model X i början av förra året vilket bidrar till den stora skillnaden Q1 16/Q1 17. Återstår att se om man lyckas bättre med model 3 och framförallt om man lyckas göra vinst vilket inte lyckats så bra hittills
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jag skulle inte ta Teslas förmåga att snabbt expandera produktionen speciellt lättvindigt. Tvärtom, jag ser detta som Teslas absolut största utmaning – att leverera kvalitet och inte bara kvantitet.
Tesla har haft omfattande tekniska problem med Model S och Model X. De flesta problem löser man efterhand, och eftersom de flesta Tesla-ägare är entusiaster som dyrkar Elon Musk har man överseende med kvalitetsproblemen. Ägarna brukar poängtera att Tesla alltid löser alla problem helt kostnadsfritt. Och ja, vad annars skulle man förvänta sig om man har köpt en bil för runt en miljon kronor?
Problemet är att det inte är kostnadsfritt för Tesla. En stor anledning till att man inte är speciellt kostnadseffektiva, som Cornucopia påpekar, är just alla garantiåtaganden man måste lösa, och alla kvalitetsproblem man måste eliminera i produktionen.
http://bgr.com/2016/12/22/tesla-model-3-quality-control-issues/
http://fortune.com/2016/10/28/tesla-model-x-problem/
Att massproducera bilar är en konst i sig. På Torslandaverken i Göteborg arbetar Volvo för att komma upp i 62 bilar per timme vilket ger en årstakt på cirka 240 000 bilar. Det är oerhört krävande att ligga på en sådan nivå. Inte bara kräver det en avancerad produktionslina, det kräver också utbildad personal.
Jag ser det som en omöjlighet att Tesla kommer att klara av att producera och leverera en halv miljon bilar per år redan till 2018-2019, i alla fall inte om man har tänkt sig att leverera felfria bilar till sina kunder. Och jag har en känsla av att de presumtiva ägarna till Model 3 inte kommer att vara lika entusiastiska över alla småfel som ägarna till Model S och X har varit.