Cornucopia?

2017-04-23 10:01

"Ta tunnelbanan!" - miljontals svenskar saknar kollektivtrafik

I bilskattehöjande Miljöpartiets Sverige saknar miljontals kollektivtrafik och måste köra allt högre beskattad bil eller avstå från socialt umgänge. Nedan följer några konkreta exempel på hur det ser ut på en lördag kväll bortom MP-väljarnas Södermalm, en lördag kväll där många vill umgås, men bara kan välja bilen. Större delen av Sverige är helt tomt på kollektivtrafik.
I Värmlands län och Dalarnas län finns det endast kollektivtrafik i Karlstad respektive Borlänge och Falun. Totalt saknar 179 000 i Värmland och 175 000 i Dalarnas län kollektivtrafik en lördag kväll. Källa: Veridict
Veridicts realtidskarta över kollektivtrafiksfordon baserar sig på tidtabellerna, och i förekommande fall justerat för inrapporterade förseningar eller inställda turer. Exakt placering av t ex bussar baserar sig på en extrapolering av tidtabellerna. Samtliga bilder kommer här från Veridicts realtidskarta, som är en fullgod apporximation över aktuell kollektivtrafik i Sverige.
I Jämtlands län hittas kollektivtrafiken endast i
Östersund på lördagskvällen. 66 000 jämtlänningar
saknar kollektivtrafik. Källa: Veridict

På en lördag vill många svenskar umgås med släkt och vänner, eller kanske gå ut på en sk lokal för att träffa nya människor. Detta är generellt omöjligt i större delen av Sverige, om man inte avser att ta bil. Det gäller inte enbart den sk glesbygden utan även storstadsnärmare landsbygd.

Enda alternativet blir då bil, eller övernattning, alternativt rattfylleri.

Samtidigt som större delen av Sverige helt lämnas utan kollektivtrafik på lördagskvällen kan Miljöpartiets väljare på Södermalm åtnjuta kollektivtrafik var åttonde minut, trots att Södermalm erbjuder så små sträckor att det ofta är längre att gå till eventuell buss på landsbygden och glesbygden än att korsa Södermalm till fots. 

Miljöpartiet höjer i regeringsställning igen och igen skatterna på det enda alternativet - bilen - både på bränslet och på ägandet av bil. Detta utan att det erbjuds alternativ för landsbygdens och glesbygdens folk. Kanske inte så underligt att man nu nått 2.5% i opinionen i Sverige, åtminstone utanför Södermalm, då man som i alla frågor helt saknar koppling till verkligheten.
Norra halvan av Sverige saknar
i princip helt kollektivtrafik en
lördagkväll utanför de större
städerna som Umeå och Luleå.
Källa: Veridict

Kollektivtrafiken är främst skattefinansierad. Generellt betalas över hälften av kollektivtrafiken av landstingsskatten och delvis av kommunalskatten. Resenärerna finansierar ofta mindre än hälften av kostnaden. Som exempel är ca 70% av Sveriges sämsta kollektivtrafik, Västtrafik, skattefinansierad.

Kort sagt så subventionerar de som endast har bil som alternativ de priviligierade stadsbor, som har kollektivtrafik. Som tack för detta höjer man skatten för bilisterna på landsbygd och glesbygd och hänvisar till tunnelbanan.

Därtill byggs det mångmiljardsatsningar på kollektivtrafiken i storstäderna. I vissa fall utan att faktiskt tillföra ett dugg, som Västlänken i Göteborg. Mycket får alltså mer, för de som bor på landsbygden eller glesbygden kommer ju inte kunna ta tunnelbanan in till staden för att beundra de skattefinansierade nyinvesteringarna.

Nu finns det förvisso en del uppsida.

Det enda det finns färre av på landsbygden och glesbygden än bussar är poliser. Således är sk fyllekörning normen, men så leder det också till dödsfall, livslånga funktionsnedsättningar och tragedier.

En del av oss är privilegierade (=har betalt skattade miljonbelopp för det) och kan ta emot många gäster på övernattning. Själva har vi haft ett tjugotal som sovit över - runt tio inne i huset, optimalt sex personer i gäststugan om kombinationen av partners går att optimera, och upp till tio som sovit på en ouppvärmd loge eller i november hängt i en tacticool bivvy i en maskinhall utan port. Sommartid får man plats med i princip obegränsat med tält också. Men alla har inte tillgång till dessa ytor.
Nässjö, Eksjö, Vimmerby, Hultsfred, Oskarshamn, Myresjö, Sävsjö, Vetlanda mfl saknar helt kollektivtrafik på en lördag kväll. Källa: Veridict. I dessa listade kommuner bor det ca 150 000 invånare. Till området på kartan tillkommer ytterligare
småkommuner och totalt saknar skattningsvis här 200 000 personer kollektivtrafik en lördag kväll.
Ska vi ut på socialt engagemang eller gå på lokal på stan en lördag får vi betala en tusenlapp för hotell, vilket kombinerat med bil blir billigare än taxi. Men det är att betrakta som ännu en kostnad som Miljöpartiets oförmåga att försörja större delen av Sverige med vettig kollektivtrafik orsakar. 

Och hur ska ungdomar som ännu inte nått körkortsåldern göra? De är förvisade till att skjutsas av sina föräldrar eller att isolera sig från allt socialt umgänge utanför skoltid, inklusive fritidsaktiviteter och idrottande. För ungdomarna och barnen är oftast helt bortglömda i sammanhanget, medan experter i media rasar över att barnen sitter framför datorn och teven... När man drog in bussarna i min by glömde man alla de barn som inte längre omfattades av skolskjuts och hade 6-7 kilometer på kurvig väg utan god sikt och utan väggren att ta sig till och från skolan på varje dag.

Nu är vi som bor utanför Södermalms miljöpartistiska bubbla medvetna om att det ser ut så här, vilket uppenbarligen inte de skattehöjande svamptuggande miljöpartisterna i riksdagen är. Problemet är att vi får betala dubbel skatt för det - först skatt för att finansiera kollektivtrafik vi inte kan nyttja, och sedan betala högre bränsleskatter och bilskatter för att vi ska tvingas ta kollektivtrafik som inte finns.

Man ska vara medveten om att det inte alltid sett ut så här. Förr fanns det någorlunda fungerande kollektivtrafik även utanför städerna, men den har systematiskt lagts ner. Bilen ska vara enda alternativet, och ska mjölkas maximalt på skatt.

Tunnelbanan kallas tomrummet i en miljöpartists huvud. Skit gärna i kollektivtrafik på landsbygden, men tvinga oss då inte att betala skatt heller.

Trots sitt snack om att vara ett sk miljöparti så gissar jag att partiet inte kommer städa upp den skit de lämnar efter sig när de åker ur riksdagen i valet nästa år. 

Och nej, att ta cykeln flera mil i mörkret är inte ett alternativ som är jämförbart med att sitta och mysa i klimatskyddad kollektivtrafik likt på Södermalm. Och nej, var finns de bostäder för 200 000 personer från kartan över norra Småland ovan, så de kan flytta till de större städer som har kollektivtrafik? Och de andra miljonerna? 
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa.

78 kommentarer:

  1. Ett problem är att subventionerna (och därmed skatterna) skulle vara ännu större om det körde runt tomma bussar på landsbygden.

    Du får se det positiva i att du sparar miljoner på att ha en fastighet långt från kollektivtrafiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, man slipper miljöpartister för här ute i miljön röstar ingen (nåja) på dem. Det är bara att ta bort skatten på bränsle och bilar när man inte erbjuder det skattefinansierade alternativ vi ändå betalar för.

      Sedan kan man undra varför bussar måste ta 80 personer. Nu blir iofs personalkostnaden den samma, men kapitalkostnaderna och driftskostnaderna skulle kunna minskas rejält med bussar av lämpligare storlek.

      Radera
    2. Tyvärr fungerar ju skatter inte så att man får det man betalar för, per definition (annars vore det avgifter). Du och jag betalar för sånt som konsumeras av andra.

      Det du föreslår är alltså "stortaxi". Men jag tror faktiskt att en Uber-liknande tjänst och helt skrotat stöd till kollektivtrafiken via skatten vore det bästa. Sakta men säkert har tex subventionsgraden i Skåne minskat och är väl fortfarande lägst i Sverige.

      Radera
    3. Har används old school-uber några gånger. Dvs blivit upplockad eller plockat upp folk som liftar hem till byn från närmaste (en mil) busshållplats.

      Har funderat kring det där med "stortaxi" och att det borde gå att ordna som bisyssla synkat med vissa busslinjer.

      Radera
    4. Så fungerar det i Skåne, vissa "kollektivtrafiklinjer" är beställningslinjer, tex Svedala - Börringe.

      Det känns som om detta borde gå att lösa utan att regionen ska behöva vara inblandad. Sänk skatten och höj priserna, så ordnar det sig...

      Radera
    5. Att göra om bränsle- och fordonsskatt till en avgift proportionell mot tillgången till alternativ på fordonets körsträckor, låter å andra sidan mer riktigt (och verkningsfullt) än en skatt tvärs över alla, så som situationen för alternativ ser ut nu.

      Transportstyrelsen kommer förstås inte ha fullständiga loggar från varje fordon, att jämföra med kollektivtrafikutbud (och uberliknande tjänster..). Där duger att ta sträckan mellan bostad och arbete, och ändå uppnå ett större mått av "rättvisa", omän fortfarande trubbigt (och gott om kryphål).
      Kollektivtrafikkapacitet som andel av invånare på samma sträcka som jämförelsemått. Högre kapacitet = högre skatt på fordon.

      Radera
    6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    7. ..eller högre kapacitet = högre skatt på (bränsleförbrukning x mätarställningsdelta).

      Radera
    8. Mindre beställningsstyrda bussar finns ju redan, t ex i Bohuslän. Banne mig om de inte huserar under det förkättrade Västtrafik.😉

      Radera
    9. Flexlinjen finns iaf i Göteborg. Dock har jag inte fattat konceptet riktigt.

      Radera
    10. Problemet är att Miljöpartiet och de andra riksdagspartierna vill bestämma hus vi ska transportera oss till olika ställen. Givetvis är det fullständigt omöjligt att centralt bestämma det och det bästa är att låta folk ordna det själva istället.

      Radera
  2. Och skulle man vilja inmundiga alkoholhaltiga drycker kan man i alla fall inte lagligen cykla hem, utan behöver kollektivtrafik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får ta det lugnt hem bara.

      "–Begreppet ”styrfylla” finns inte. Det är helt lagligt att cykla berusad, säger Hans Laurell, expert på Vägverket. Bara om cyklisten orsakar en trafikolycka kan det bli tal om påföljd från myndigheter."

      Radera
  3. Blir det verkligen dubbelbeskattning? Skatten för kollektivtrafik är väl på regionsnivå inte riksplan? Många kommuner utan regelrätt kollektivtrafik har slutit avtal med lokala taxiföretag som kör folk till rabatterade priser exempelvis Arboga är ett sådant lysande exempel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rabatten står någon skattebetalare i en annan kommun för. Det är faktiskt lysande att en taxiföretagare i Arboga kan erbjuda skattefinansierade anställningar för att skjutsa kommuninvånare. Privatiseringen fungerar.

      Radera
  4. Skatteuttaget kommer att öka när alla nya svenskar i glesbygden får arbete. Här har de kloka glesbygdspolitikerna dragit en vinstlott till att få en levande landsbygd tack vare sitt mottagande. Det ser onekligen ljust ut på sikt för att det ska kunna bli en bättre kollektivtrafik.

    SvaraRadera
  5. Du har en poäng, men även de på landsbygden ska väl uppmuntras att köpa en bränslesnål bil?

    Alla har inte möjlighet att köpa en Tesla, men de flesta har möjlighet att välja en något mindre bil och en mindre motor.

    Dessa skatter bör såklart bara gälla NYA bilar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, jag köper inte hans poäng. Ska man verkligen få frikort för miljöförstörande verksamhet bara för att man väljer att bo på landsbygden? Tycker man att bränsleskatten blir för dyr en lördagskväll väljer man annan umgängesform. Kanske kan grannen titta över på karaokekväll istället varannan lördag, och minska stadsresorna till hälften? Kan bli minst lika trevligt, men mindre CO2-utsläpp. Jag är helt för att använda ekonomiska incitament för att påverka beteende, om det så gäller tobak, sprit, flygresor, trängsel. (Och likadant åt andra hållet: sänkt bokmoms, jobbskatteavdrag...)

      Radera
    2. Utgår från att "civing" själv umgås med sina grannar hela tiden och inte kastar sten i glashus.

      Radera
    3. Civing har missuppfattat det, jag som bor på Landsbygden subventionerat givetvis storstadens kollektivtrafik genom att tanka min bil och åka till och från arbetsplatsen. Storstadsbor är som bekant de största bidragstagarna utan att behripa det. Riksdagen, Alla verkens huvudkontor osv ligger ju i storstäderna och betalas av landsbygden till största del. Gäller också kollektivtrafik och dess infrastruktur som genom bidragskaruseller slutligen landar i att landsbygden alltid betalar för storstaden.

      Radera
    4. Det är inte helt enkelt det där med vem som subventionerar vem. Stockholm har en hög andel privat anställda, trots de statliga myndigheterna -- man är till och med på plats 14 av 290 när man rankar kommuner med störst andel privata arbetsplatser (Täby har allra flest, Eksjö har minst).

      Det finns många landsbygdskommuner som av demografiska skäl ser riktigt risiga ut. Generellt sett funkar det ju så att vi som jobbar betalar för de som inte jobbar.

      Mer kul trivia kan vara att det är Kiruna, Karlsborg, Boden, Arvidsjaur och Solna som ligger i topp fem vad gäller statligt anställda.

      Radera
  6. Jag ser det som att de slipper åka ko-llektivt en Lördag kväll, med gott samvete.

    Antar att det blir den mest dominanta hannens undergivna fru som blir utsedd till fyllechaffis. Som sen kör runt och hämtar/lämnar tillbaka de berusade vännerna.

    Men visst är det för jäkligt, först gör de folk gravt beroende av bilen och sen höjer de skatterna. Samtidigt som de bilberoende tvingas betala för de andras kollektivtrafik.

    Varför inte kompensera de som bor utanför kollektivtrafikens räckvidd med skatteavdrag som motsvarar de högre kostnaderna för transport? Kanske det ingår i planen att avfolka glesbygden och tvinga in folket i de redan överfulla gettona. Som boskap i lador för lättare hantering och för att ta sin del av smällen i kulturkrocken man skapat.

    Eller bli strandsatta i isolering som nåt slags straff om man envisas med att bo kvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går inte att tvinga in dess i några ghetton, då det helt enkelt inte finns bostäder om miljontals svenskar skulle flytta till städerna. Som bekant pågår inte någon sådan urbanisering i Sverige, utan städernas befolkning ökar pga inflyttning från utlandet.

      Radera
    2. Antar att politikernas bostäder ökar i pris om fler ger upp och söker sig till större städer. Samma drivkraft som gör ohämmad befolkningsökning från utlandet attraktiv och att ränteavdraget fortfarande finns kvar. Girighet.

      Eller så bara vaknade jag på den negativa sidan idag igen.
      Bara för det så ska jag anstränga mig att försöka hitta det positiva resten av dagen, återkommer om det ev dyker upp nåt.


      Radera
  7. När bussen väl går stämmer inte tidtabellen med normala arbetstider o dessutom är biljetten dyrare än kostnaden för att köra motsvarande sträcka med bil

    SvaraRadera
  8. En annan lösning vore att beskatta bränsleslukande körstil.

    - Att köra 120 drar ca 33% mer än att köra 90 km/h, oavsett bilmodell. (Fysiskt faktum)

    - Att bromsa istället för att släppa på gasen i god tid före korsningar/rondeller etc gör att bilen kan dra ca 20 % mer i statstrafik. (Eget test)

    Om man kunde läsa av statistik av bränsleförbrukning vid besikting skulle man kunna ge skattereduktion till bilister som kör bränslesnålt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brukar kallas "CO2-skatt". Men jag är helt för att helt slopa fordonsskatten och om man absolut ska beskatta landsbygdens folk enbart ta skatt på bränslet. Helst bör dock även skatten på bränslet bort om det saknas kollektivtrafik någon dag i veckan.

      Radera
    2. CO2-skatt finns redan, och beskattar samhällsnytttiga utsläpp (generell körning) lika hårt per kg som onödiga utsläpp. Dessutom gäller den bara CO2 och inte andra bränslen.

      Menar du att onödig energiförbrukning ska få skattereduktion bara för att kollektivtrafik saknas?

      Radera
    3. Vad jag vill uppnå är alltså att samhöllsnytttiga utsläpp principiellt ska vara billigare än onödiga utsläpp.

      Om den generella skatten på utsläpp är X kan den vara 2X för just de utsläpp som beror på bränsleslukande körstil, onödigt stor motor etc.

      På så vis kan X vara något lägre, vilket gynnar de på landsbygden som väljer att köra bränslesnålt.

      Radera
    4. Ah, det är såna som dig som jag alltid tvingas köra om.
      Ecodriving my ass, bättre ställa bilen varannan dag och köra ordentligt de andra dagarna. :)

      Radera
    5. Bra förslag! Hoppas politikerna snabbt kan tillsätta en utredning om gränser och definitioner på körstil och onödigt stora motorer.

      Radera
    6. Det där är ju precis vad man reglerar via fordonsskatten (högre skatt vid högre CO2-förbrukning), plus då bränsleskatten. Ett mer detaljerat/avancerat system blir administrativt krångligt att hantera.

      Absolut vore det gött att slopa fordonsskatten och lägga allt på konsumtionen (bränslet) istället om man nu ska skatteväxla.

      Lars, det här med skatter är ju tyvärr inte kopplat till just din nytta. Det gäller nog precis alla. Själv får jag inte ut mycket av till exempel de statliga kulturutgifterna (14 miljarder) eller pengarna som går till tex Göta kanal, Sametinget eller kungen. Jag får betala ändå.

      Radera
    7. @Kalle7: Och det är såna som du som gör att trafikverket måste investera miljarder av skattepengar för att förhindra vansinneskörning. Och som gör att många oskyldiga får sina liv förstörda av trafikolyckor. Allt för att du vill bejaka glädjen av att "köra ordentligt".

      Radera
    8. Lag på dataöverföring från alla bilar till Transportstyrelsen (som kan tjäna lite extra på att sälja vidare till försäkringsbolagen) löser den till synes helt orimliga uppgiften.

      Kan ju finnas en del integritetsförbehåll.. men annars fullständigt hål i huvudet att inte utnyttja denna information för bättre priser och beslut.

      Radera
    9. @Joakim: Om du tror att det är effekten av CO2-skatten har du inte förstått vad jag försökte beskriva.

      @Hamid: Definitionerna behöver inte vara krångliga. Tex dubbel skatt på den delen av utsläppen som ligger över vad bilens officiella mätvärden visar.

      Radera
    10. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    11. Och hur ska (skatte?)myndigheten ta reda på om din bil släppt ut mer än vad bilens officiella mätvärden visar?

      Radera
    12. Det skulle kunna läsas av vid besiktning.

      Radera
    13. Ser genast en affärsmöjlighet att erbjuda justering av bilens log till ett facilt pris.

      Radera
    14. Du kan kombinera det med att justera bilens trippmätare. Finns gott om affärsmöjligheter i samhällets ytterkanter.

      Radera
    15. @Learch: Det räcker att vrida om nyckeln för att överskrida bilens officiella mätvärden...

      Radera
    16. Ofta är det så. Men hur mycket över man ligger påverkar man i stor utsträckning själv.
      Målet är ju inte heller att alla inte ska betala skatt, utan att skatten ska slå hårt mot onödiga utsläpp och lite mindre hårt mot utsläpp som ger samhällsnytta.

      Att köra till jobbet på ett miljövänligt sätt borde helt enkelt beskattas lägre än om du drar ut och racar en stund, även när båda leder till samma totala utsläpp.

      Målet med miljöskatter tycker jag ska vara att den som förstör miljön I ONÖDAN ska bidra med mer till statskassan.

      Radera
    17. Man kan också tänka sig ett system där man skattar om man ligger över den genomsnittliga förbrukningen för modellen, och reduktion om man ligger under. Dvs de som kör sämre än genomsnittet får betala till dem som kör bättre.

      Blir nog riktigt lönsamt att köra ecodrive med en BMW då :D

      Radera
    18. @Learch: Har du missat att vi har CO2-skatt som straffar just de som slukar mycket bränsle? Ingen bränsleförbrukning - ingen CO2. Vi har dessutom brytpunkt för vad som är "miljöbil" och när man skall betala CO2-skatt så det du efterlyser finns ju redan på plats.
      Kan lova dig att jag betalade både högre CO2 skatt och bensinskatt än de flesta när jag körde omkring med en törstig V8, även den från BMW.

      Hela diskussionen är skev. Sverige behöver lägre skatt, speciellt på bilar och bränsle då vi är ett glest land med långa transporter och ineffektiva alternativ till bilen. Vi är redan ett föredöme på miljöfronten så kan vi bara låta kärnkraften blomstra och sluta klaga på att vattenkraftverk förstör sportfisket så kan vi börja bränna hur mycket bensin vi vill utan att påverka jordens klimat det minsta lilla...

      Radera
    19. Det är i alla fall enkelt att konstatera att fordonsskatten idag är felaktigt konstruerad. Nu får man ju betala olika mycket för olika bilar oavsett om man använder den eller ej. Det måste ju vara kopplat till det faktiska utsläppet och därmed även ta höjd för hur långt man kör.
      Som det är nu så borde jag ju köra så mycket som möjligt för att få ner fordonsskatten per km.

      Radera
  9. Har bara åkt buss två gånger på 34 år i Enköpingstrakten.
    Tack och lov hustrun med ena gången.
    Föraren ny, visade det sig.
    Tog helt fel väg. Hustrun måste nästan ilskna till ( ytterst sällsynt!) för att få grabben att köra rätt sträcka.
    Fast displayen visade att han var vid rätt hållplats muttrade han lik förb-t!
    Nej, man klarar sig ej lite utanför stadskärnan utan egen bil om man bor på landet.
    Det brukar ju i och för sig bönder göra. Nära till gårdspumpen ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag åker kollektivt ett par dagar i veckan med, dragspelande romer, tiggare, illaluktande arbetskraftinvadrare i blåställ, sportiga kvinnor som äter frukostgröt, fula kvinnor som sminkar sig, personer som tittar på film i mobilen utan lurar, personer som talar i mobilen med högtalaren på för att dom inte vet att man kan ha luren mot örat istf som en walkietalkie, killar från orten som vilar sina trötta fötter på sätet, osv. Det är riktigt underhållande men jag föredrar bilen trots allt.

      Radera
    2. Sedärja, du listade nästan alla skälen till att jag aldrig åker kollektivt.

      Radera
    3. Du glömde: Svårt förkylda som nyser och hostar. Märkbart berusade personer som gärna sitter och andas på en. Personer man "känner" men helst inte vill träffa.
      Och att bussen kör långa sträckor åt motsatt håll än det resmål man ska till.
      Resan känns alltid som att den tar minst 3 gånger så lång tid som om man kört bil, men i verkligheten så är det bara dubbelt så länge.

      Radera
    4. Är man antropologiskt intresserad kan det vara intressant att åka buss. Åker kommunalt 3-4 ggr om året och finner det ganska intressant ur det perspektivet. Dock inget som jag skulle vilja göra varje dag med tanke på hur lång tid det tar. Tar ca 3ggr längre tid än att köra bil. Måste även gå en km till busshållplatsen, trots att jag bor i Stockholmsområdet.

      Radera
    5. Parfymallergiker bör undvika kollektivtrafiken då någon kan få för sig att nä jag stinker inte tillräckligt och börjar spruta parfym så att hela bussen börjar stinka

      Jordnötsallergiker bör ha antihistaminet i högsta hugg då en påse kan öppnas när som helst

      Radera
    6. Jag har åkt kollektivtrafik några gånger i Borlänge där jag bor. Det som utmärker resan är att man är ensam på bussen.

      Radera
    7. Med den egna bilen åkaer man...

      * VART man vill
      * NÄR man vill
      * Med VEM man vill

      Radera
    8. Du innehar tydligen Aladdins lampa.
      Grattis!

      Radera
  10. Stort problem men kan lösas (utan merkostnad) genom att överför resurser från städernas kollektivtrafik till landsbygden. I våra större städer är folk så genomcurlade att de ska ha bussar var 10:e minut nästan utanför porten. Fullt fysiskt fungerande människor
    åker ofta på sin höjd några få km när man kan gå och cykla. Ungdomar färdas 2 hållplatser om dom kan av ren lathet.
    Nej, dra ner den löjligt höga turtätheten radikalt i centrala lägen.

    SvaraRadera
  11. OT: Jag ser inte listan med externa bloggar längre. Ska det vara så ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blogger har buggat ur och raderat dem. Har inte haft tid att återskapa.

      Radera
    2. Nej, det ska inte vara så. Kolla att du har en uppdaterad host-fil. Du ska bara ha hatsajterna där, typ 127.0.0.1 som pekar till avpixlat osv. Du kanske har fått in helt legitima sajter med rätt värdegrund bland slasket...

      Radera
  12. Professor i nationalekonomi och VD Magnus Henrekson reder ut varför politikerna inte fungerar rationellt, en faktor är förstås att man inte behöver kunna något relevant eller ha relevant erfarenhet för att bli ledande politiker, det räcker att man säger rätt saker och får många likes på FB.
    http://www.realtid.se/politikerna-har-fatt-information-men-de-latsas-inte-om-det

    SvaraRadera
  13. Byggdes inte Stockholms förorter för att man skulle kunna bygga tunnelbanan? När man valde att bygga en storstad behövdes det folk från landet nu behövs det folk från hela världen för att fortsätta.Örebro hade varit ett bättre ställe för huvudstaden.

    SvaraRadera
  14. "Skatt på bränslet"
    Varför inte en favorit i repris, Lars W!?
    14/3 2014 har jag faktiskt sparat åt dotterdottern.
    Du: tag bort kommentarerna om du publicerar...

    SvaraRadera
  15. Miljöpartiet är så klart helt verklighetsfrånvända och att Sveriges utsläpp har noll påverkan på de globala utsläppen som helhet även om alla skulle köra maxade SUV:ar vet vi redan.

    Tyvärr vet inte våra politiker detta vilket innebär att bilen med största sannolikhet oavsett vem som sitter i regeringsställning inom överskådlig tid kommer att vara ett hatobjekt som skall beskattas, om inte annat för att det ser bra ut.

    Som du skrivit tidigare så är därför inom andra områden är anpassning ett bättre alternativ om man vill få en egen effekt. Det finns gott om småstäder runtom i landet där man kan bo någorlunda avskilt i villa men ändå ha jobb, fritid, vänner och kommunikationer på cykelavstånd. Har själv den lösningen.

    Då slipper man både kollektivtrafikens trevligheter som Hamid beskrev här ovan samt alla tröttsamma pendlingsavstånd alternativt bilköer i de större städerna. Skulle man behöva bil vid enstaka tillfällen finns det en utmärkt hyrbilsmarknad.

    Angående skatten så kan man ju även tycka att det är orättvist att de som varken åker kollektivt eller har bil skall bekosta underhåll av vägar, som det skulle slitas betydligt mindre på om alla cyklare eller promenerade.

    För kollektivtrafik i glesbygden måste de till någon form av beställningsservice, känns inte kostnadseffektivt att ha massa turer där det åker 4-5 personer några gånger per dygn och merparten av turerna går tomma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är du inte glad för att vi har jordens renaste luft och miljö?

      Radera
  16. Fast på min Fordonsskatt (~2000kr/år) så har jag förvisso det fabulösa Glesbygdsavdraget om ca 32kr...
    Nån slags tröst för att vägarna jag kör på ser ut som en puckelpist?
    Betalar lika mycket skatt som alla andra men får oändligt lite för det.
    Sånt är livet i norrlands inland! ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glöm inte att du även slipper trängselskatt...

      Radera
  17. Hur mycket måste bilbränslet kosta innan det äter upp prisskillnaden för de billigare bostäderna på landsbygden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, prisskillnad 5-6 MSEK för en villa, ränta 2% netto ger ca 100000 i räntekostnad per år.

      Det blir ca 10000 mil körning.

      Eller kanske 5-6000 mil om man imte räknar extremfallen.

      Visst kan man ha långt till allt ute i gnesbyggden men att köra 5000+ mil om året för att handla mat etc, nää.

      Radera
    2. Mina bekanta i Särna tar glatt bilen till Älvdalen en fredagskväll för att de blev sugna på en påse gott och blandat. De har aldrig brytt sig om bränslepriser vare sig vid val av bil, mängden bilåka eller huvudnöjet skotern.
      De har inte möjlighet att åka kollektivtrafik men skulle inte göra det ens om de kunde.

      Radera
  18. Anti-bilpolitiken är en socialistisk idé och har inget med miljöskydd att göra. På varje plan motarbetar svamparna bilen för att tvinga in (stadsboende) folk i kollektivtrafik. Svärmor bor på Guldheden där det planeras ett "bilfritt" hus - på något sätt har byggherren lyckats mygla bort skyldigheten att tillhandahålla parkering. Tanken är att de som flyttar in ska leva bilfritt. Låt oss säga att det blir så (ha!). Tror ni de som hälsar på kommer åka kommunalt? Fan heller, det blir trängsel på grannfastigheterna istället. Beggar thy neighbor 101. Rulla fram 5-10 år och elektriska självkörande bilar kommer eliminera trängsel och utsläpp. Men hu, det gynnar ju individualismen och sådant kan inte socialister acceptera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snarare tvärt om. Man får inte tillhandahålla parkering till samtliga när man bygger nytt nu för tiden. Inte heller erhåller nybyggen möjlighet till boendeparkering i området. I frihamnen kommer det bli noll och nix med parkering. Haga 2.0.

      Håller med dig i övrigt. Bara Mps snack om skatt på elbilar visar ju på att det bara handlar om pengar och inget annat.

      Radera
  19. Jag har skrivit det förut men en repris skadar INTE !!

    En dag i det Miljöpartistiska Sverige !!


    En dag på Södermalm i det Miljöpartistiska Sverige

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sju år sedan.
      Hur många hade släppts in / vällt in om Mp hade kommit till makten själva?
      C vill ju ha in 30 000 000.
      Viken storstilad auktion det kunnat bli mellan dessa partier.
      Tänk er V med löntagarfonder på det.
      Men det är ju inte slut på Sverige än.
      Inte riktigt.

      Radera
    2. ..och den artikeln är fortfarande like usel och ensidig.

      Radera
    3. Ensidig?
      Trodde det var hån/ironi!

      Radera
  20. Det har väl nämnts tidigare här på bloggen men drivmedelsskatten är en stor inkomstkälla för staten och alltså viktig för budgeten oavsett vilka partier som är i regeringsställning. Den kommer att höjas tills det passerar lafferkurvans topp och folk faktiskt minskar bilåkandet så pass att intäkterna minskar. Då kommer någon att plötsligt "bry sig om de boende på landsbygden".

    SvaraRadera
  21. Nu vet jag inte hur du kommit fram till att byggandet av väst-länken i Göteborg inte tillför någon nytta alls om man kan få genomgående pendeltågslinjer och kanske embryot till ett S-tågsystem?

    "Miljöpartiet höjer i regeringsställning igen och igen skatterna på det enda alternativet - bilen - både på bränslet och på ägandet av bil.2 Jo, det vore smartare att de kommuner där trängsel är ett problem, gavs möjlighet att införa trängselavgifter,än att straffa alla.

    SvaraRadera
  22. Det finns ingen nytta med Västlänken. För kanske 60 - 100 miljarder i slutnota får vi absolut ingenting positivt.
    Längre restider (bla på grund av längre gångtider till och från de underjordiska stationerna)
    Trafik- och byggkaos i 10 år
    Gigantiska utsläpp från bygget som aldrig kommer att kompenseras i lägre utsläpp från biltrafiken (bla pga att framtida bilar ändå kommer att släppa ut mindre eller ingenting alls. Dessutom beräknas biltrafiken bara minskas med 2 promille. För alla miljarderna skulle man kunna ge varje tågresenär en gratis elbil)
    Skövlande av flera hundra år gamla träd
    Kapacitet för FÄRRE pendeltågsavgångar än i dag! (Otroligt men sant)
    Flera historiska byggnader på Liseberg måste rivas

    Ovanstående var bara ett axplock. Västlänken är och förblir Sveriges mest olönsamma byggprojekt. För varje satsad krona är samhällsnyttan NEGATIV med 47 öre!

    Läs mer på http://skonagoteborg.nu/ hur vi kan stoppa vansinnesbygget av denna olönsamma tågtunnel!

    SvaraRadera
  23. Se det såhär - du får en billig kåk och mycket natur och fridfull tystnad istället ;-)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...