Cornucopia?

2017-04-19 15:43

Swedavias intäkter från parkering större än resultatet

Det är kanske inte så konstigt att Swedavia inte vill ha kollektivtrafik till svenska flygplatser som Landvetter, annat än via dyra och omständliga flygbussar. Bolagets intäkter från parkering under 2016 var större än bolagets resultat (=vinst efter skatt).
Sveriges storflygplats Arlanda är lika pulserande och het som Södermalm och Nytorget en torsdagkväll. Eller Stockholm öht.
Swedavia är svenska statens ägarbolag av de svenska större icke-kommunala flygplatserna, och får sina intäkter via hyror och avgifter för olika tjänster mot flygbolagen och deras underleverantörer. 

Bolaget omsatte 5 546 MSEK under 2016, varav 3 446 MSEK var kontra flyget ("aviation business") och 2 062 MSEK var övriga kommersiella tjänster ("commercial services"). Under kommersiella tjänster hittar man intäkterna från parkeringen, som var 845 MSEK.

Årets resultat för 2016 var 717 MSEK, vilket inkluderade reavinster från fastighetsförsäljning på 241 MSEK.

Justerar man för fastighetsförsäljningen så var intäkterna från parkeringsavgifter nästan dubbelt så stor som bolagets resultat. Inte konstigt att man vill göra att bil är nödvändigt även för de som bor nära flygplatsen, eller för den delen jobbar där.

Därtill kan man tänka sig att man tar ut någon form av hyra eller trafikavgift från det bolag som driver de sk flygbussarna. Liksom från taxibolagen för att få tillgång till taxifickorna. Om det vet jag dock inget, men det vore underligt om de inte gjorde så.

Swedavia kan förstås yra bäst de vill om miljömål. Deras mål är att maximera flygandet, så att minska bilåkandet till flygplatserna är försumbart i förhållande till flygets utsläpp, miljöbelastning från flyget och förbrukningen av ändliga fossila resurser. Att höra om miljömål från Swedavia är i stort sett skrattretande. Hade de haft miljömål skulle de förstås stänga ner flygplatserna och plantera dem med skog istället. Istället handlar miljömålen bara om tomma floskler.

Skriver jag och kastar sten i glashuset efter att ha flugit till Stockholm.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa.

41 kommentarer:

  1. Tur det inte är trängsel!
    Mindre risk för terrordåd!
    Alltid något positivt.

    SvaraRadera
  2. Stockholm är endast pulserande och het i rusningstrafiken.

    Jag rekommenderar en tripp med tunnelbanan kl 8ish en vardag som det inte är skollov eller påskvecka. Säg från tex Gullmarsplan till T-centralen. Då ska du få se på pulserande och het när du är inträngd i ett hörn på tunnelbanan och desperat försöker komma av på rätt station.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag rekommenderar aldrig en resa med tunnelbana eller annan kollektivtrafik i Stockholm. För mycket patrask numer helt enkelt. Ja, ni vet... Ta bilen och undvik vara innanför tullarna(och alla no-go zoner förstås) och låt bli att betala trängselskatt så går det rätt bra.

      Radera
    2. Jag rekommenderar centrala Stockholm på midsommaraftons afton och natt, det är en sann upplevelse.

      Radera
    3. Åkte upp till Enköping från Odense på midsommaraftonen 2007( tror jag det var).
      Från Helsingborg hela vägen upp, tog av vid Ödeshög över Vadstena och Askersund och Örebro, knappast en bil synlig.
      Härligt, underligt och lite skrämmande...

      Radera
  3. Tåget!
    2,45 - 3,15
    PERFEKT för en frukost, kaffe, morgontidningen och en lätt "lur" ..

    De grå "mysrlokarna" / "sligsugarna" - eller för tågnördarna littera X40 - dvs tvåvåningstågen Gbg - Sth via Örebro och Västerås är däremot VIDRIGA !! Trånga som flygplan och inte kan man få kaffe ombord heller..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blå Tåget är det självklara valet när man ska till Göteborg. Då kan man avnjuta en ordentlig måltid och en spritig grogg i pianobaren.

      Radera
    2. Bokas så klart via Blå Tågets egna hemsida.
      Via SJ-s site blir det avsevärt dyrare.

      Radera
    3. Hehe, det är här konnäsörerna dyker fram.

      Radera
    4. X40 är ett stork jäkla misstag på alla sätt. Hoppas SJ sätter in sittbara stolar när de nu ska renovera X2(000) den här gången.

      För den som vill förkovra sig i den himmelska räligheten (hehu) är http://www.jarnvag.net/ en bra början.

      Radera
    5. X 2000 (ja, med mellanslag mellan X och 2000!) har BRA breda och bekväma stolar! Speciellt i 1:a klass med 1 + 2 sittning

      X40 - dvs dubbeldäckarna - har vidriga stolar och det känns som man sitter i en packad "plåtburk"...
      Tågpersonalen tycker heller inte om dem med sitt eviga spring i trapporna

      Dessa dubbeldäckare har sitt ursprung i de 2-våningsvagnar som började konstrueras på 30-talet och som senare "förfinades" under 40-, 50- och 60-talen av VEB Waggonbau i Görlitz, DDR. Dock är detta ett av de företag som överlevde "Die Wende" och som idag ägs av Bombarider, en från början kanadensisk snöskotertillverkare.

      Radera
  4. Ett onyanserat inlägg, jag är förvånad. Det görs en rad viktiga åtgärder för att reducera klimatpåverkan från flyget. Mer finns att göra men viktiga steg tas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rabbla gärna denna fakta angående åtgärder som görs för att reducera klimatpåverkan.

      Jobbar själv inom flyget och ser personligen ingenting klimatsmart i det som Swedavia eller staten gör i samband med flygandet. Det är mest tomt prat, floskler, och fina papper som ser bra ut för kontorsnissarna. Miljöskatten kommer inte heller påverka ett dyft, det slår bara mot svenskt flygs konkurrenskraft.

      Att prata om gröna inflygningar på Arlanda är lika skrattretande som att gå på en MNK-föreställning. Det som prioriteras är buller, inte miljö. Man flyger runt i grava OMVÄGAR runt stora delar av Stockholm för att någon inte tycker det är kul med ljud. Man använder landnings-startbanekombinationer som gör att man inte kan ta så och så många flygplan samtidigt vilket innebär att stora jumbojet och vanliga små 737 får vara i vänteläge i luften och spy ut ett antal hundra ton jet A1 varje år.

      Det pratas inte så mycket om det i media. Effektivisera Arlandas trafikflöden, gör tåget billigare än bilen. Då har Swedavia lyckats. Men det kommer de inte att göra.

      Radera
    2. Genomskinligt inlägg, "Citizen".

      Radera
    3. Buller är kopplat till miljö och utsläpp klimat. Bara så vi håller oss med rätt terminologi. Såvitt jag vet så är det en domstol som beslutar hur verksamheten på tex Arlanda skall utföras...

      Radera
    4. Att "jobba inom flyget" ger inte carte blance att utrycka felaktigheter. Man måste veta vad man pratar om också.

      Radera
    5. Okej, så du vet bättre alltså? Miljö betyder även omgivning och miljöförstöring är mänsklig verksamhets påverkan omgivningen. Sanningen är den att det inte görs nog mycket för att reducera utsläppen/miljöförstöring/klimatpåverkan på vår omgivning runt Arlanda. Det som är viktigt här är bullernivån enligt de som styr. Så när Swedavia pratar om deras miljöarbete sticker det ganska mycket i ögonen på oss som varje dag ser hur mycket bränsle som i onödan förbränns på grund av omvägar och väntelägen p.g.a. att Arlanda har ett ineffektivt trafikflöde vilket beror på de som styr.

      Visst, viktiga steg tas med nyare flygplan som släpper ut mindre koldioxid per passagerare men våra politiker och Swedavia gör då inte ett skit för att det ska bli bättre på t.ex. Arlanda.

      Jag skulle aldrig ta tåget eller bussen dit. Bilen är billigare.

      Radera
  5. Ahh, en skatt som de kallar avgift.

    SvaraRadera
  6. Swedavia har dessutom ett klart osunt förhållande med vissa flygbolag, speciellt de som flyger på Bromma. Kompisskap, flytt emellan jobben på Swedavia och flygbolag.
    Tänjandet på tillstånd, kodning av Bromma flygplats, bullernivåer och definition av dessa. "Oönskade" flygrörelser på Bromma manöveras bort mm. Samt som sagts det märkliga agerandet runt Säve.
    Här ligger inte bara en hund gravad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hunden finns inte. Den är imaginär. Bromma behövde fler kommersiella rörelser för att bära sig. Allmänflyget fick stryka på foten. För Säve var det ännu enklare. Skyhöga tröskelinvesteringar (asfalt, skalskydd och övrig infrastruktur) samt ett miljötillstånd som inte medgav expansion av kommersiell trafik. Inte heller här kunde brukarna i form av allmänflyg betala för sig.
      Det ligger inte i Swedavias uppdrag från ägaren (staten) att bedriva pro bono verksamhet. Enkel matte.

      Radera
    2. Du borde kanske segla under öppet flagg och ändra ditt nick till Swedavia.

      Radera
    3. På vilket sätt har jag med Swedavia att göra. Jag redovisar bara de fakta som föreligger i målet.

      Radera
  7. SAS - Luftfartsverket - FlygVapnet....
    En GO: "kombo" från tiden när FV var tredje störst i världen och SILA och AB Aerotransport hade monopol på det "fina" flyget som består än idag...
    ;-)

    SvaraRadera
  8. Utveckling pågår för hybridflyg. I första steget el under start och lite senare el för kortare distanser. Bullret blir betydligt lägre när jetdrift nära tätbebyggelse inte längre behövs.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Siemens utvecklar visst elmotorer för flyg!?

      Radera
  9. Cornu har en märklig förmåga att alltid hitta stockholm tomt.

    Undrar om man kan hyra honom för ett par dagar så man får lite gjort när man måste förflytta sig runt stan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var lite bra.
      Men jag tycker också dey är räty tomt ibland när man passerar Södermalm tex.

      Radera
  10. För den som vill veta varför flygverksamhet ser ut som den gör så rekommenderar jag någon av Richard Bransons böcker om Virgins kamp mot BA.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och för den som vill veta mer om Swedavias märkliga turer rekommenderas bloggen LAE ( http://lae.blogg.se/category/swedavia-svenskt-flygs-fiende-nr-1.html )
      Och nicket "Citizen" ovan har kanske gått hem från kontoret på Swedavia nu, som hen skriver språkligt gör man bara å tjänstens vägnar.

      Radera
    2. Så många surputtar det finns som är ledsna i ögat för att man inte får flyga i stort sett gratis på statens bekostnad. Allmänflyg är säkert skitkul men har ingenting med kommersiell verksamhet att göra. Läs Swedavias, LFVs och FMs regleringsbrev (om den svenskan inte är för svår) och fundera på vad det innebär. Kanske klarnar det lite.

      Radera
  11. Jernhusen är det som driver iaf taxiparkeringen på Landvetter flygplats och GBG centralstation - dom äger nog hela fastigheten. Därav merkostnad på 45 kr eller något sådant när man åker från flygplatsen än till den pga bomavgift.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast samtidigt...Jernhusem går väl rätt bra dels pga galleriverksamhet som går bra pga all pendling i tätort/storstäderna.

      Radera
  12. Ja, det är märkligt att man lägger 30 miljarder på en tågtunnel under stan, som i princip ger oförändrad kollektivtrafikkapacitet, när det inte ens går vanliga bussar till flygplatsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl ett prestigeprojekt för GBG politikerna.

      Radera
    2. MER än ett prestigeprojekt!
      Det är ett projekt att bygga monument över sig själv(a)

      precis likt pyramiderna i Faraonernas Egypten, Hitlers "Germania" och Ceacescus Någon reell nytta för Västsverige i allmänhet och göteborgarna i synnerhet existerar inte! Samhällsekonomiskt och företagsekonomiskt fiasko med NettoNuvärdesKvot (NNK) på -0,48 !! Dvs för varje satsad krona FÖRLORAR man nästan 50 öre...

      Radera
    3. Väldigt häftigt men saftigt dyrt till nästan ingen nytta. Dom pengarna hade man kunnat använda mycket bättre som t.ex snabbräls till Landvetter Flygplats eller dylikt.

      Radera
  13. Man förstår varför den gratis elbilsparkeringen försvann efter ett halvår. Den slog mot kärnverksamheten.
    Man var bara ute efter green wash rubrikerna.

    Samma med "gröna inflygningar". Efter 5 års försök kom man fram till att det inte var tekniskt möjligt. Undertiden hade man kammat hem massor med spaltmeter gratis PR i pressen från blåögda "journalister" som bliv bjudna på evenemang.

    SvaraRadera
  14. Arlanda Inrikes Terminal 3 från 80-talet är numera rejält SUNKIG !!
    Ett hafsbygge från 80-talet i de då populära nyanserna "aprikos", ljusbrunt och blekblått...

    SvaraRadera
  15. Suboptimering, suboptimering, suboptimering...

    SvaraRadera
    Svar
    1. ... inom slutna system... ;-)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...