Cornucopia?

2017-04-04 13:34

Höjd bilskatt slår hårdast mot landsbygdens lågavlönade och äldre

Regeringens höjda bilskatten på i princip alla bilar slår hårdast mot landsbygdens lågavlönade och äldre. Med en äldre bilpark får dessa en skattehöjning de knappast kan ducka, då en regeringsgodkänd ny bil kostar hundratusentals kronor man helt enkelt inte har. Och att ta tunnelbanan ute på landet är svårt.
Finns inte på landet.
I princip nästan alla äldre bilar får enligt regeringens förslag höjd skatt framöver.

Detta slår framför allt mot landsbygdens lågavlönade och pensionärer, som sitter med äldre bilar och knappast har råd med de hundratusentals kronor som krävs för att anskaffa en regeringsgodkänd bil. Samtidigt drar man in kollektivtrafiken på landet, och ersätter inte med något alternativ som de i Stockholm existerande tunnelbanorna. Landsbygdens folk får helt enkelt snällt betala den höjda skatten.

Regeringen är förstås helt medvetna om att de äldre bilarna knappast kommer bytas ut. Vilken pensionär har råd att byta sin 10-15 år gamla bil, med ett restvärde som kan räknas i tusenlappar på fingrar och tår, mot en ny bil för hundratusentals kronor?

Nu kanske man säger att skatten ska gå till kollektivtrafik, men den läggs ner på landsbygden.

Som bekant bor jag själv på landet, i kommunens mest expansiva del. Här drog man in bussarna och försämrade möjligheten att ta kollektivtrafik. Västtrafik och Västra Götalandsregionen jobbar konsekvent med att försämra kollektivtrafiken på landsbygden.

Min bil är snart 12 år gammal och har 28 000 mil under bältet. Den kanske är värd 10 000 - 15 000 om jag säljer den. Eller framöver 1-2 års bilskatt. Idag kostar skatten 6 392:- SEK om året. Nu är jag förvisso inte låginkomsstagare längre, men det är knappast ekonomiskt försvarbart att byta ut bilen för att spara in på skatten. Istället är det bara att snällt betala den höjda skatten, som just jag har råd med. 

Köra mindre blir det heller inte tal om - bilskatten betalar man även om man kör lite. Ville regeringen verkligen få ner utsläppen skulle man lagt skatten på bränslet.

Värre är det som låginkomsttagare eller någon av Sveriges fattigpensionärer. Då blir den höjda skatten kännbar, men något alternativ erbjuds alltså inte. Pengarna ska in, så är det bara, och kan regeringen identifiera skatter som folk kommer betala oavsett, desto bättre.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa.

42 kommentarer:

  1. Och det är helt och hållet allianspartiernas förtjänst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bara Alliansens fel? Att andra partier lägger fram förslag...? Möjligtvis medskyldiga men knappast helt och hållet deras förtjänst.

      Radera
  2. Om jag inte missminner mig så skulle Bonus Malus systemet endast gälla nya bilar registrerade efter ngt visst datum. Dvs ej gälla äldre bilar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det innefattar en höjning av skatten för äldre bilar också, om än inte lika hög höjning.

      Radera
    2. Bonus/malus införs. Sedan kommer en extra höjning för tre år gamla bilar och en extra höjning för ännu äldre bilar.

      Radera
    3. Reglerna verkar ganska oklara. Har någon en lättöverskådlig sammanfattning, gärna med exempel på hur idag existerande bilar påverkas?

      Radera
    4. http://www.expressen.se/motor/debatt/berggren-sa-missuppfattas-regeringens-nya-bilskatt/

      Radera
    5. Jaha, då så.

      "Bilar som sålts före den 1 juli och som släpper ut mer än 111 gram får alltså en skattehöjning på 16x22=352 kronor per år jämfört med dagens skatt. "

      Det var ju inget farligt. Gnäll som vanligt med andra ord. Detta får ingen landsbygdsboende lågavlönad eller pensionär att ställa bilen direkt.

      Radera
    6. Ska dock betalas med redan skattade pengar. Det kostar på att vara närande i Sverige, och samhällsservicen som erbjuds på glesbygden i Sverige är en spottloska i ansiktet. Jämför Norge, som med lägre totalt skattetryck upprätthåller god service (och även har annat som fungerar hyfsat, som polis och sjukvård).

      Radera
  3. Oj. Jag har diesel och pröjsar 150 ege i kvartalet. Nåja, betalar ju för min sjukvård själv oxå så kanske jämnar ut sig.

    SvaraRadera
  4. Mycket vill alltid ha mer. Hade det varit ett "bonus/malus" system så borde det gå jämt ut men icke.
    Nu öppnar dessutom moderaterna för högre skatter, momsen, för att bekosta saker som borde ligga före ALLT annat i statens utgifter.
    Det är mer och mer välja pest eller pest vid nästa val.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hellre höjd moms och höjda punktskatter än höjda skatter på arbete eller kapital.

      Radera
    2. Finns ingen anledning att höja skatten alls. Tvärtom.

      Radera
    3. Så är det, men det är en annan sak.

      Radera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Låt arbetsgivare och arbetstagare skriva under ett papper där man klargör sträckan till jobb, ge arbetstagaren ett ordentligt avdrag på just den sträckan till och från jobb. Höj sen skatten på bränsle och låt de som kör utöver detta (i onödan) betala extra.

    Som det är nu håller man fram handen och säger -Här! En hel hög med jobb! Jaja! Du får gott lära dig att pendla en 10-15 mil, du kan ju inte förvänta dig jobb på samma ort som du bor på". Därefter örfilar upp samma person för att denne behöver ta bilen till jobb!

    Vad händer sen när alla kör elbilar då? Nånstans måste ju skatten in som man förlorar på bensin och diesel. Ska elen då beskattas ytterligare? Eltaxan på nätterna lär gå upp! Hur vi än gör blir vi r**kn****de av staten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad blir vi?
      ****** ?
      Förtydliga gärna.
      Förresten,ska man prata om kostnader beroende på vart man själv valt att bosätta sig.
      På vischan är ofta boende och parkeringskostnader lägre än centralare lägen,kan man få ett bidrag för boendekostnaden då denna ofta är dyrare än merkostnad i körsträcka.
      Bara en parkeringsplats i min brf kostar 1000 kr/månad,det är väl inte ok att lantligt boende ska komma undan någon sorts kostnadsväxling som kommer mej till gott?

      Radera
    2. Med en fungerande kollektivtrafik där det går 15-30 min mellan buss, spårvagn eller tunnelbana dygnet runt är det mer försvarbart att dra ner på trafiken inne i städer, då alternativt faktiskt finns.

      idagläget kan det gå 3-4 timmar mellan bussarna ute på "vischan". Efter klockan 19-20 slutar dom gå.
      Missar du sista bussen får du välja mellan att gå 2 mil eller vänta till nästa buss, 06.50. och det är på veckan. På Helgerna går 2 bussar under dagen.

      Alla har inte direkt valt att bosätta sig på det stället man bor, man bosätter sig där familjen, och umgängskretsen finns. Arvet.
      Genomsnitts lönen är också lägre på landsbygden.

      Eller ska samtliga tvingas in i Stockholm och Göteborgs förorter?
      Soviet löste det så briljant.

      Radera
  7. Samtidigt vill man gärna att resten av landet ska bidra till nya tunnelbanelinjer etc.

    SvaraRadera
  8. Min uppfattning är att andelen fattigpensionärer som har egen bil är låg. Sedan tycker jag vi har ett ansvar för att stödja de fattiga på landsbygden, men det bör inte ske med subvention av fossilt bränsle eller av gamla bilar.

    En utökad form av färdtjänst kan kanske vara en lösning samt subventionerad transport av livmedel och andra varor. Samtidigt borde vi ha råd med någorlunda kollektivtrafik i den friska luften på landet medan vi 08-or andas in den skadliga luften i tunnelbana, andra underjordiska transporter eller köande i ofta överfyllda gator.

    Åtminstone 80 företag arbetar nu hårt med elbilar, som förutsägs bli lika billiga som en genomsnittlig fossil år 2020 och som den billigaste fossil 2025. Ungefär då börjar bensin och diesel bli allt svårare att tanka oberoende av lagstiftning.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din uppfattning om fattigpensionärer utanför tullarna är ganska dålig. Hur tror du att en människa på landet ska ta sig till affären för att handla mat? Tunnelbanan?

      Radera
  9. Har man inte råd med en klimatosmart livsstil så kanske man bör överväga att rätta mun efter matsäck och bosätta sig på en mer tätbebyggd plats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, gott om bostäder billigt på dylika platser.

      Radera
    2. Ja, men TÄNK så BRA det vore om ALLA bodde i en "normaltrea" hos Allmän(O)nyttan i en Stockholmsförort !!

      TÄNK vad "lätthanterliga" människorna skulle bli för de styrande...
      ;-)

      De skulle INTE likt egnahemsägarna på 30-talet "få för sig" att de kunde ta sina liv i sina egna händer och få självförtroende!
      Nej, de skulle lydigt göra som facket och ombudsmännen sade åt dem att göra, tycka, tänka, handla och transportera sig !

      Radera
  10. Sänk barnbidraget så minskar antalet kvinnor som föder i bilen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får väl tillbringa livet i bilen!
      Från ax till limpa eller hur det nu kallades.

      Radera
  11. När alliansen sänkte sjukpensionen med 15% rakt, vilket enbart drabbade personer med låg inkomst, så var det ingen som knorrade.
    350 spänn, "Tis but a flesh wound!"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var det så? Det var omfattande protester och en stor fråga i valrörelsen.

      Radera
  12. Yes, det kostar några hundra miljarder att betala för alla outbildade som släpps in, Höj alla tänkbara skatter och skyll på något annat .. !!

    Men för övrigt så fattar jag inte varför Sverige skall strypa utsläpp & ekonomi, vårt bidrag är till globala problem är nästan noll, jämfört med Kina och USA, som btw inte gör någonting....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hyssj !! Hyssjj!
      Tala INTE om elefanten i porslinsbutiken !!

      Radera
  13. Jag tror att tanken är att om man bor på landet så kan man åka spark.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej! Milj-Mulle-MuPparna på Södermalm, "möllan" och i Majorna vill att de skall cykla och åka "häst-och-vagn"!

      Radera
  14. Drivmeddelsskatten höjs väl per automatik varje år har jag för mig...

    SvaraRadera
  15. Det är väl därför de nya svenskarna överger landsbygden för staden..? Få vill vara kvar i obygden, ge upp och flytta till en storstad att gnälla hjälper ingen. Inte heller hjälper det att rösta på kommunisterna nästa val.

    SvaraRadera
  16. Avgiftssystemet måste ta hänsyn till hur många människor (på ett ungefär) som har tvingats inandas avgasutsläppen.

    Ett alternativ vore att ta fram ett avgiftsbelopp vid bilbesiktningen genom att titta på hur många mil bilen har kört, vilken modell det är och var ägaren är mantalsskriven. Man skulle också kunna tänka sig en GPS sändare som håller reda på var man kör. Kör man i en tätort kan avgiften vara 10 ggr så hög som på landsbygden.

    Sen kan man avskaffa moms på elbilar och ta bort importtullar, så Tesla Model X kan köpas för 300 000:-

    SvaraRadera
    Svar
    1. Onödigt komplicerat. Höj skatten på bränslet, vars åtgång står i proportion till utsläppen. Diffrentiera drivmedelsskatten mellan olika län, högst skatt i Stockholms län, lägst i de olika Norrlandslänen, så hanterar man hur många som andats in avgaserna.

      Radera
    2. Exakt. Enkla regler med ungefärlig träffbild är betydligt bättre än krångliga med bättre precision.

      Nu skulle det dessutom just i det här fallet nog inte vara någon sämre träffbild att tala om.

      Radera
  17. Jag travesterar Marie Antoinette...

    "..lantisarna får väl skaffa tjänstebil istället för att ha egna bilar.."
    ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var snäll mot tjacket!
      Hon hade inte en chans att fatta hur vanligt folk hade det!
      Har just läst ut en bok om släkten von Fersens historia.
      Skåningar på siten visste förstås att Fabian v Fersen räddade Malmö 1677.
      Inte jag. Svensk skola, se..

      Radera
  18. Alla kan sova lugnt, Stockholm får sin del av kakan också med kraftigt höjda trängselavgifter som mest 30 % till 45 kr. Trängseln ska börja redan kl 6 och även en av veckorna i juli. Pakeringsavgifterna höjs kraftigt och omfattar även villaområden.

    Man har nått vägs ände med skatterna och nu försöker man styra med avgifter istället. Ur ett socialistiskt perspektiv är avgifter egentligen orättvisa då fattig som rik betalar samma avgift men det påverkar främst låginkomsttagarna. Undra hur de tänker åtgärda detta....

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...