Cornucopia?

2017-04-24 13:21

Cision är inkompetenta

PR-bolaget Cision är inkompetenta. Deras tjänst för utskick av oönskade pressmeddelanden fungerar inte, och trots att jag upprepade gånger avbeställer utskick jag får fortsätter de att komma. Ni har ett jobb. Sköt det.
Eh, jo, ni fortsätter skicka ändå.
Som någorlunda framstående bloggare får jag dagligen oönskade pressmeddelanden från företag, oftast via Cision, som på sin hemsida skriver:
"Nå relevanta journalister och influencers, sprid dina nyheter och garantera din exponering på ledande nyhetssajter lokalt och globalt. Allt för att maximera din digitala synlighet."
Trots att jag varje gång klickar på länken längst ner i utskicket för att avbeställa dessa oönskade pressmeddelanden, och omedelbart får bekräftat att jag inte längre ska ta emot utskick, så fortsätter dessa komma.

Kort sagt är Cision inkompetenta och jag vill bara beklaga för de drabbade kunderna att Cisions inkompetens glider över på era varumärken för min del.

Än så länge hänger jag inte ut vilka bolag det gäller, då det inte är deras fel att Cision är inkompetenta, utan det får bli Cision jag hänger ut. Jag har tröttnat iaf, och det här har hållit på i flera år.

Framöver kommer jag hänga ut Cisions kunder om jag får ett enda utskick till från någon jag avbeställt sedan tidigare. Nog kommer ni som Cision kund då få digital synlighet. Det kan jag lova. Dock knappast den typ av synlighet ni önskar. Men med mycket bra resultat på Googles sökningar.

Ni har ett jobb. Sköt det.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa.

16 kommentarer:

  1. Det gäller tyvärr även privat, trots avbeställning fortsätter mail, inte minst "undersökningar" etc.

    SvaraRadera
  2. Ciscons tjänst fungerar tvärtom så det är själva kunddatabasen som du behöver bli raderad i eller se till att få betalt för att de har dig i den. De tjänar pengar på det.


    "Cisions mediedatabas är marknadens största och mest omfattande. Här hittar du aktuell kontaktinformation till journalister, redaktioner och bloggare från alla världens länder. Databasen uppdateras dagligen för att säkerställa att du alltid har tillgång till aktuell kontaktinformation. Du har kontrollen och bestämmer vem eller vilka som ska få dina nyheter och du kan vara säker på att du kommunicerar på mottagarens villkor."

    SvaraRadera
    Svar
    1. "kommunicerar på mottagarens villkor" - nope

      Radera
    2. Du kan skicka Datainspektionen på dem och hänvisa till PUL.

      "Direkt marknadsföring
      Du har alltid rätt att begära att dina personuppgifter inte används för ändamål som rör direkt marknadsföring. Det gör du genom att lämna en skriftlig anmälan hos den personuppgiftsansvarige, exempelvis via e-post."
      Kan du bevisa att du är "kränkt" så finns det skadestånd att hämta också.

      Sedan har de säkert inte 100 % koll på PUL så det finns säkert mer att gräva i.

      OT men bloggaren nämns här
      http://www.dn.se/nyheter/sverige/jack-werner-hur-tillbakavisar-man-en-konspiration-for-en-som-tror-man-ingar-i-den/

      Radera
    3. Har för mig att det du citerar om direkt marknadsföring bara gäller privatpersoner?

      Radera
    4. Det gäller personuppgifter.

      Radera
  3. Cision tar bort din prenumeration på just det nyhetsbrevet du avprenumererar. Du tas inte bort från framtida nyhetsbrev :)

    SvaraRadera
  4. Jag tror postkodlotteriet börjar förstå nu när det fått en tjock skiva ost och lite jordnötter i sitt svarsbrev de femton sista gångerna. Synd att det inte funkar med e-post...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om vi skickar med lite bakpulver, begår vi nåt brott?

      Radera
  5. Undrar vad de som jobbar på Cision säger att de jobbar med till sina föräldrar.

    Att säga att man jobbar med att skicka spam-mail är väl lika socialt accepterad som att säga att man jobbar som prostituerad. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu kan jag inte tjänsten men det verkar rent tekniskt som det är kunden som står för utskicket, de tillhandahåller verktyget och adresser.
      "Sedan den 1 april 2004 är oombedd e-postreklam till svenska konsumenter förbjuden i lag. Lagen gäller för svenska juridiska personer som vill skicka e-postreklam (inklusive via SMS) till svenska privatpersoner. Det är tillåtet att skicka reklam om det finns en etablerad kundrelation och kunden inte uttryckligen har begärt att slippa få e-postreklam."

      Radera
  6. Finns bättre vägar att gå, typ Spamhaus SBL-lista. De har inga som helst moraliska betänkligheter över att blocka epost från stora nät, myndigheter osv. De för ett heligt krig, och deras listor är standard i flera epost-servrar.

    SvaraRadera
  7. Varje gång du gör detta visar du ju att du lever och att kontaktuppgifterna är korrekta. Bara att sätta en bool och timestamp på det så kan man låta ett automatjobb hålla databasen uppdaterad.

    Nu kanske de inte är riktigt så vidriga, men ändå bra uthängning.

    SvaraRadera
  8. Det är just det dom gör "sköter sitt jobb"! Och om du mot all förmodan skulle råka komma i kontakt med ett levande väsen innanför deras kundsupport, som oftast består av okunniga tonåringar, så heter det att dom har registrerat din avsägelse men att dom av säkerhetsskäl tyvärr har en ganska lång avregistreringstid då dom har så många kunder! Men att allt kommer att lösa sig inom den närmaste tiden!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...