Hyundais nya elbil Ioniq ger ledtrådar kring var Tesla Model 3 kommer hamna i pris. En ordinär Model 3 bör baserat på Ioniq landa på runt 500 000:- SEK i Sverige.
Tesla Model 3. Foto: Tesla |
Hyundai Ionic elbil (finns även som hybrid) är den första rena elbilen på den svenska marknaden, som inte ser ut som en normal sedan och som sådan kan den jämföras med Tesla Model 3. Som bekant finns inga uppgifter kring vad Tesla Model 3 kommer kosta i Sverige, men Ioniq ger ledtrådar.
En fullt utrustad Ioniq, Ioniq elbil Premiumpluseco, går på 411 300:- SEK, exklusive den sk supermiljöbilspremien. Det finns billigare versioner av Ioniq då Premimpluseco kostar 33 000:- SEK, men ska man jämföra med en premiumbil som Tesla så gäller förstås extra allt.
Då har Ioniq en 28 kWh-batteribank, som i praktiken ger bilen en räckvidd på runt 20 mil. Tesla Model 3 ska ha en räckvidd på 35 mil, men om det är “säljarräckvidd” så anger Hyundai 28 mil i räckvidd för sin bil. Oavsett är det batterierna som kostar vilket gör att Tesla Model 3 måste bli dyrare än Ioniq elbil.
Teslas Elon Musk har sagt att en Model 3 ska kosta minst 35 000 USD, men i snitt 42 000 USD med de populäraste tillvalen. Detta är utan subventioner, men en schablon för svenska priser är att multiplicera de amerikanska 10x och sedan lägga på moms. Dvs 420 000 * 1.25= 525 000 SEK.
Hyundai Ioniq elbil på Genevémässan. Foto: Pablo Montoya/Wikipedia CC-BY-SA 4.0 Att inte ha någon grill är antagligen ett genomgående drag hos elbilar framöver, något man också hittar på Tesla Model 3 och Tesla Model X. |
Hyundai Ioniq verkar annars vara en attraktiv elbil, men är av någon anledning inte utrustad med en fjärrkontrollerande app i Europa. För svenskt klimat är detta en allvarlig miss, då man för att spara batterier vintertid vill kunna starta upp värmen i bilen medan man fortfarande är inkopplad på laddaren och därmed kan sätta sig i en redan uppvärmd bil.
Hyundai Ioniq visar vägen för nästa designsteg, där elbilar ska se ut som vanliga fordon. Återstår att se om t ex nästa generation av Nissan Leaf hänger på och utformas som en vanlig bil. Dock kan Ioniq få problem att konkurrera med Chevrolet Bolt / Opel Ampera-E, som har en avsevärt större räckvidd till motsvarande pris. Och kanske en app för att slå på värmen medan man packar ihop för att åka. Hyundai säger dock att Ioniq kommer i en version med bättre räckvidd redan 2018, vilket i så fall gör bilen till ett alternativ till Tesla Model 3.
För oss som bor på landbygden fungerar elbil utmärkt, då man pga 50-60-70-80-vägar utan korsningar och trafikljus oftare ligger närmare säljarräckvidden än den som kör i stan eller på motorvägar.
Som alltid ligger elbilens riktiga genombrott ett år framåt i tiden. Men med räckvidder på 20-30 mil börjar det bli dags att kasta in handduken och genomföra skiftet. Själv har jag lovat mig att min bil från 2005 är min sista fossilbil, så nu återstår valet mellan Tesla Model 3, Hyundai Ioniq (med den utlovade längre räckvidden 2018), nästa generation Nissan Leaf (om den ser ut som en vanlig bil) eller kanske Volvos kommande elbil (2019?). Oavsett landar det hela på 2018 eller senare. Vill någon leverantör kasta en bil på mig för långtidstest så accepterar jag förstås det…
38 kommentarer
Eller också köper man en bensinare för 200000 kr så har man 325000 kr att köpa bensin för. Det blir många mil + att man slipper frysa på vintern.
Varför ska du frysa på vintern?
För elbilarna förlorar så förbannat i räckvidd om de ska värma kupén, fast du kanske vill ha en elbil med en bensinvärmare för kupén?
Eller så använder man sig av elen för att värma och inte kör mer än 25 mil om dagen?
Det är dock lite skillnad på en bensinare för 200000 och en Tesla Model 3, dock är det svårt att ekonomiskt motivera en Tesla, men inte omöjligt. Säg att man har en livslängd på 20000 mil, och att det är 12 kr billigare med eldrift vs bensindrift, då får elbilen kosta max 240 000 kr extra, då är vi betydligt närmare.
Jag tänker mig att minskat underhåll av elbil ungefär vägs upp av batteribyte.
Fast du glömde det positiva… slippa laddning och räckviddsångest. Jag är såklart glad att det kommer elbilar, men jag kör min XC70 tills dom förbjuder den… Dieselvärmare samt andra funktioner genom app. 60+ mil på en tank i 140 i timmen (hur långt når dessa elbilar i den hastigheten, 10 mil?…) och dessutom bara 5 minuter att tanka.
Glömde förresten det där med vintern… om det är 10 minusgarder, eller åtminstone nollgradigt, hur mycket ström drar det för uppvärmning?…
Och som det skrevs innan… det KOMMER att bli hög skatt på elbilar framöver. Våra politiker behöver fylla på grytorna och bilarna står för en hel del…
Uppvärmning måste ju dra en hel del ström? Hur lång tid tar det att värma upp en helt nedisad Tesla?
Jag skulle inte säga att det är något positivt alls för min del.
Jag har inte sen jag fick körkort för 10 år sedan gjort en resa på 60+ mil i 140.
Jag tror att om jag summerar ihop allt bilkörande som jag någonsin gjort så kommer jag nog upp i 1 resa (ToR) som jag inte hade kunnat göra med en elbil med 40 mils räckvidd.
Men jag inser att jag kanske inte är "medel" inom biltrafiken, med tanke på hur folk resonerar så kan man inte köpa elbil innan de har ett batteri på 1000 mil och kan laddas på 3 sekunder samtidigt som bilen är 80% billigare än motsvarande andra bilar.
Alex +1. Håller med dig om XC70. Det krävs vapenhot för att jag skall lämna den. Nu väntar jag på hybriden av den ny V90 Cross Country. Får den 15 mil på batteri så blir det finfint !
Tesla andväder väl värmen från batteriets kylvatten för att värma??
Hur underhållsfri är en Tesla då? Jag tänker inte bara på batterier här utan elmotorer, drivlina, stötdämpning (rost??)
Såg siffror för servicekostnaderna nyligen. Tror att de första tre årens service för model s kostade runt 40 000 kr. Vet inte vad det kostar att serva motsvarande bensinare så jag kan inte bedöma om det är dyrt eller inte. Min 90-talare kostar 500 kr/år att serva.. men då får jag ju inte ligga lika mycket…
Min prius ligger på ungefär samma.. Tur att man är gift!
Model S kostar 10 000:- SEK per år att serva. De tar lyxpriser för servicen (ala BMW) och det har inget med faktiskt arbete att göra. Enligt uppgift är det i princip två nissar som kommer hem till dig, stoppar in en dator och läser av om ngt behöver göras, kanske byter några lampor, fyller på spolarvätska och sedan åker. Service för en elbil borde vara billigare, men man tar det kunden är redo att betala.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/maintenance-plans?redirect=no
Nja, bromsservice är rimligtvis identisk med vilken annan bil som helst (byta bromsvätska ca. vartannat år, kontrollera belägg och skivor varje år) drivenhetsvätskan ska servas första året, sen ska batterikylvätska bytas vart fjärde år. Chassi och hjulupphängning ska så klart kontrolleras som vanligt. Sen finns det så klart inga kamremmar eller multiremmar till AC kompressorer och så att byta, men Can behöver lite underhåll iaf. Sammantaget är servicebehovet antagligen lite mindre än för en vanlig bil, men inte så dramatiskt som det ofta hävdas…
Tråkigt men ganska så naturligt. Vi får se hur budgetmarknaden utvecklar sig.
Årlig inspektion på Ioniq El kostar 93,- + moms / månad.
Inget oljebyte, inga filter, inga miljöavgifter.
Ett gäng levereras i juni/juli till företaget.
20 mil på ett arbetspass räcker gott, lägg till att du tankar 4-6 mil vid din rast.. så 25 mil/arbetspass.
Visst är Tesla-service rätt dyr för Model S och Model X men det är inte riktigt 10 000 för att fylla på spolarvätska. Den dyraste servicetillfället för den dyraste modellen går dock på 10 400:- men vad kostar bara själva kamremsbyte på en Audi A6 t.ex? Själv betalar jag 7 500:- per service och här är de saker de gör samt pris per service: https://www.tesla.com/sv_SE/support/maintenance-plans?redirect=no
Trötter, intressant. Vad för företag är detta?
Faran med Tesla märkte jag i somras.
Ljudlös…
Den parkerades bara cm från mig.
Lite obehagligt.
35 mil sade föraren av åkdonet.
Lät ju skapligt.
Men med mina numer franska nerver för lite.
Brukar du tanka varje gång du har kört bilen? Misstänker att du i snitt inte har längre räckvidd på din bil än en med en Tesla som laddas varje natt. Varje morgon står en färdigladdad bil på hemma och jag var fler gånger per månad på macken och tankade min dieselbil än vad jag behöver vara förbi en laddare undantaget hemmets laddstolpe (som är ett träd…).
Går att aktivera motorljud
Bäste Axel!
Min hustru vill helst att jag gjorde det.
Själv tycker jag det är spännande att se om mina uträkningar av förbrukningar stämmer.
Bara en gång jag misstog mig.
Vid flytt för tio år sedan och alla småturer missade jag.
Hur det gick?
Tja, vi hade två bilar i gång då.
Givetvis fick hustrun sopa ihop resterna.
Ja, vad är väl finnarna till för?!
Om 1 miljon svenskar köper en Tesla 3 blir det 100 miljarder in till statskassan via moms. Medborgare, ställ nu upp för landet!
Vänta lite så ska jag ringa banken och öka på bostadslånet…
Tesla är knappast "underhållsfri" som jag hör en del kamrater påstå (som nog använder det mest för att motivera högre lån på bostaden för att frun ska gå med på att han/hen får köpa). Vad jag funderar över är miljön – hur tillverkas strömmen och vad/hur används/bryter man för att tillverka batterierna?
Hur strömmen tillverkas är väl inte så svårt att svara på här i Sverige?
Kärnkraft och vattenkraft till absolut största del. Sen lite vindkraft, solkraft och värmekraft (som jag gissar är sopförbränning).
Vad har du emot renault Zoe? Finns i 41 "mil" variant nu..
Den är alldeles för billig. Blir för lite momspengar till statskassan.
För att det är en fransk bil?
Går väl inte att köpa batteriet där. Man hyr det och det blir någon tusenlapp i månaden.
A) Det är en fransk bil. Ägde en fransk bil ett år.
B) Den ser ut som en farmor Anka-bil. Jag vill ha en bil som ser ut som en bil.
T-ford?
Var länge ett riktmärke.
Tur att det finns folk som inte tjudrar sig och tjurar vid en påle.
När företagare köper bil brukar man få 12% rabatt på bil + tillval av handlaren men Tesla säljer ju direkt så jag vet inte om det gäller här. De känner kanske inte till de Svenska traditionerna.
Det skulle isåfall göra skillnaden ännu större.
Samtidigt kanske man inte kan göra en $1=10 kr + moms beräkning på en Tesla om det inte finns mellanhänder som skall ha betalt?
Vi får se om något år. Om inte så är min Model 3 reservation ett bra sätt att flytta pengar från ett år till ett annat. 😉
Just det där med mellanhändernas frånvaro är intressant. Det talar för att en Tesla ärligt talat är svindyr att tillverka, då man kapat mellanhänderna men ändå inte gör några ovanliga vinster. Med mellanhänder kanske Tesla skulle kostat 50% mer.
Några siffror.
https://www.macroaxis.com/invest/ratio/TSLA–Probability-Of-Bankruptcy
Om man jämför med vad en Model S kostar i USA med i Sverige så kan man räkna USA-pris x 12,8.
Moms 25% och importtull på 10%. Man måste älska staten