Överbefälhavaren Micael Bydén var tydlig med att Försvarsmakten måste få mer pengar för att kunna genomföra försvarsbeslutet 2015. Han påtalade också att värnpliktiga inte får ersätta dagens fast anställda personal och stående förband, då det skulle sänka svensk försvarsförmåga. Bland annat den snabba förstärkningen av Gotland och införandet av kustrobotar hade ej gått att genomföra med värnpliktiga. Bydén öppnade också att utan ökade anslag kan man behöva hitta en annan ÖB. Korrigering: Vid presskonferensen förtydligades att han med “jag” menade att Försvarsmakten inte kan genomföra försvarsbeslutet, och inte han personligen.
ÖB Micael Bydén gick rakt emot försvarsminister Hultqvist genom att påtala att försvarsbeslutet 2015 ej kan genomföras om inte Försvarsmakten omgående får ökade anslag. Man kommer vara tvungen att stryka, dvs i praktiken skjuta på framtiden, ett antal av de beslut som togs 2015.
Han sade också att “jag” ej kan genomföra försvarsbeslut 2015. Det kan tolkas som att han öppnar för att man får leta efter en annan ÖB om inte ökade anslag ges. Eller så menar han som myndighetschef Försvarsmakten när han pratar om “jag”. Tillägg: Vid presskonferensen förtydligade han att “jag” som myndighetschef avsåg Försvarsmakten.
Överbefälhavaren påtalade att värnpliktiga sänker svensk försvarsförmåga, genom att vara sämre tränade och ha betydligt längre inställelsetid än de stående förband vi har idag. Återinförd värnplikt måste därför användas för stärkt förmåga, dvs att öka antalet förband eller möjligen att ersätta GSS/T, de tidvis tjänstgörande soldaterna man har svårt att rekrytera.
Om vit ska öka mängden förband, t ex en tredje brigad så är värnplikt enda möjligheten då man redan idag har det kärvt att rekrytera tillräckligt. Det är i så fall en stärkt förmåga.
Den snabba förstärkningen av Gotland hade inte varit möjlig utan stående förband. Ej heller hade man kunnat införa kustrobotarna igen, då man med värnpliktiga hade tvingats till en tidsperiod om 3-5 år från mönstring till utbildning och krigsplacering annars. Nu fanns personal man direkt kunde utbilda och placera i förbandet.
Värnpliktiga är inte ett sätt att lösa försvarets problem. Då utbildningsorganisationen avskaffats, rivits och sålts av och det saknas officerare för att utbilda värnpliktiga måste det till ett antal miljarder om året i anslag för att kunna utbilda. Vi får lägre försvarsförmåga till högre peng än i dagsläget. Rimligtvis bör man istället höja lönerna och därmed rekrytera och behålla fler fast anställda.
När svenska försvaret är så slimmat som det är duger det inte med värnplikt, då mobiliseringstid och kompetens helt enkelt är lägre än de som ständigt tjänstgör. Det kanske fungerade när man skulle mobilisera 800 000 man och hade 40 000 värnpliktiga av varierande utbildningsgrad inne vid en given tidpunkt som kunde skydda mobiliseringen. Om bara 50% lyckades mobilisera så var det 400 000 man, men om 50% av dagens försvar lyckas mobilisera har vi i stort sett inget.
Om du får en blindtarmsinflammation, vill du att man ska mobilisera och repetionsutbilda en kirurg, som normalt jobbar som rörmokare, som sedan opererar dig, eller vill du hellre opereras av en kirurg som hela tiden opererar, eller åtminstone tränar på detta dagligen?
15 kommentarer
Finns ju annat än blindtarmar i och för sig…
Kanske är experten feminin?
Ja, graviditetsledig!
Alltid är det något som kärvar.
Annars har jag hört sägas att vid krig var det läkarna som sållade och annan personal som fick leka läkare.
Om det var ruter i ÖB band han och några till en näsduk runt vänster arm och…
Melodi därtill?
"Gustafs skål…"
Man får skicka tillbaka frågan till regeringen och ge dem alternativ för vad de vill ta bort om inga pengar tillförs.
Min personliga favorit är underhållet på regeringsplanet.
Jag har svårt att se att vi skulle kunna få en mer handlingsförlamad regering än den vi har nu.
Själv tror jag ingen vill styra nästa mandatperiod. Den regering som gör det får ta hand om bostadsbubbelproblemet tillsammans med alla andra problem och kommer bli väldigt illa omtyckt. Därför satsar alla partier på att framstå som så inkompetenta som möjligt för att slippa styra.
Som noterat i en annan tråd: med tanke på vad min grabb berättat efter att provat frivilligmönstra så kan man ju undra vad yrkesarmé duger till annat än som kanonfoder?
Eftersom att jag själv har varit GSS/K (kontinuerligt tjänstgörande) i nästan 4 år och nu studerar på Karlberg så undrar jag vad du menar med denna kommentaren? Jag har pluggat och jobbat civilt tidigare och vågar påstå att Försvarsmakten har ytterst kompetent personal. Precis som i övriga verksamheter så finns det undantag men nu menar jag generellt. Varför duger vi endast till kanonfoder?
Hälsa Thess Hvita lustslott!
Ja, kanske inte direkt från mig.
Hade en i studentklassen som gick där.
Han blev general.
Olik falla ödets lotter..
Förmodligen säger dina funderingar mer om din grabb och hur du själv bedömer dennes användbarhet än om yrkesarméer i allmänhet.
Man behöver ju faktiskt inte ha vpl-tjänstgöringen på samma sätt som under kalla kriget.
Ett möjligt alternativ är förlänga med 13 månader, dvs att när det färdigutbildade vpl förbandet är klara med slutövningen så övergår man till att vara stående förband placerat på lämpligt ställe.( På faktiska krigsplaceringsorten tex.)
Har många fördelar både kompetens och förmågemässigt.
Tyckte själv att när förbandet just började fungera så var det dags för muck och samövningen sedan skulle tas på rep-övningarna vilket inte funkade så bra.
Sedan kan man ju väva in stamanställda bland de värnpliktiga som föreångsmän/kvinnor som vpl tar efter ock sporras av. Tex en skyttegrupp i kompaniet.
"Följ mig" och "gör likadant dom gör" fungerar mycket bra som ledarstil
Mao förordar du en vpl reserve med anställd kader?
Och du ska kompensera de värnpliktiga hur? Du tänker väl inte att de ska tvingas med fängelsestraff att förlora 2-3 års livsinkomst försenas i sin utbildning osv?
Värnplikten löser inte ett enda av de problem försvaret har vare sig nu eller i framtiden.
gdb crvx: Det är en möjlig variant. Fördelningen mellan stam och vpl kan ju styras beroende på förbandstyp och uppgift. Stamanställda får ju en större kompetens och erfarenhet över tid förhoppningsvis. De stamanställda borgar för en kontiniutet och kunskapsöverföring som delvis sakndes under kallakrigsorganisationen.
Paul:
Bra kommentar. Kompensations- och inkomstförlustargumentet kom nog under slutet av 60-talet och åtskilliga värnpliktsråd har tagit upp det sedan dess. Finns nog ingen bra enkel lösning på det egentligen, problemet gäller ju även idag för de stamanställdas låga ersättningsnivåer. Högre lön ökar ju intresset för yrket.
I det samhällskontrakt som nog bör finnas för ett fungerande jämlikt demokratiskt samhälle finns både rättigheter och skyldigheter.
Plikt att ställa upp för det samhälle man vill ha är en mycket viktig skyldighet tycker jag. Skulle man istället enbart gå på individens egennytta (1/45:e dels förlorad livsinkomst t.ex.) så är man ganska nära Somalias samhällskontrakt istället. Vill vi ha det samhället eller skall vi anstränga oss lite mer?
Problemet som försvaret har just nu är bl.a. att de inte har råd att rekrytera, utbilda, öva och behålla tillräckligt med personal för att klara de mål verksamheten har. Om detta beror på hur resursfördelningen internt fungerar (eller inte) är ett ständigt problem som varje organisation har. Faktum är att låg lön lockar inte tillräckligt med "rätt" personal.
Frivillig värnplikt ger nog inte fler intresserade. De som är intresserade idag är nog redan i, eller har varit anställda i, försvarsmakten.
Kvar finns PLIKT tjänstgöring. Här kan samhället välja ut de mest lämpade för uppgifterna.
Antalet som behövs årligen är och kommer nog aldrig bli i närheten av årskullarnas storlek fram till början 90-talet. Kraven och komplexiteten idagens och framtidens försvar ökar kraftigt. En jämförelse är ju industrin, där automatiseringen och kommunikations/dokumentations nivå höjts enormt. Det finns inte så många i dag som enbart står och plockar in bitar i en maskin längre. Nu förväntas alla kunna jobba i Produktionsstyrningssystemet, sköta egenkontroll, underhåll, kommunicera med externa och interna kunder osv. Skall verksamheten vara effektiv och konkurrenskraftig kan man inte hålla folk i handen kontinuerligt, man måste ställa krav och detta kostar lön.
men men " Det blir nog bra sa gubben och tuggade på barkbiten"
Regeringen befinner sig själv i en enda stor samhällsbubbla.Dom har sakta men säkert lakt ner/sparat på dom funktionerna i sammhället som bara behövs i händelse av störningar/krig för att rädda hem andra vacklande ben.
Malmö, Södertälje och Botkyrka drar ca 8 miljarder i stöd från staten och värre blir det.Lägg sen till Kostnad för Polis, Brandkår, Rätsväsendet.
Eslöv som blev strömlöst för ngra dagar sen havererade totalt, varken vatten eller avlopp (avloppet pumpas till reningsverken) Hur lång tid tror ni det tar innan kolera kommer.
Inget civilförsvaret, inga mobila elverk eller isolerade mobila vattentank. Folk satt i hissar, kom ej in i portar…efter ca 1 vecka gäller jungelns lag i ett sådant samhälle.
Om ryssarna lyckas stoppa kärnkraften med en it attak tar det ca 14 dagar att återstarta. Då är Swerige helt kört.
Således…vad brakar först…regeringens ekonomiska samhällsbubbla…eller ett anfall utifrån
Vpl som det har föreslagits kommer väl antagligen att vara för att ersätta GSS/T. Jag tror personligen att det är en bra lösning att ha frivillig vpl, med en GSS/K-kärna.
Väldigt bra att ÖB säger som det är. Vi måste först få upp lite dugligt folk och hyfsade vapen till försvarslinjen. Sen, 10 år senare, kan man tänka på om man vill återställa delar av värnpliktsförsvaret. Mitt recept. Höj lönerna med 30 % under 5 år, samt inför bonusar beroende vilka utbildningsståndpunkter aspiranterna uppnår så får man se vad som händer, lär bli en massa nya soldater. Använd gamla officerare och reservare som utbildare. Utbilda folk varannan helg.