Ett minde familjeägt fastighetsbolag ville bygga nya billiga hyresrätter i ett område i Göteborg. Detaljplanekraven var dock formulerade så att detta var omöjligt, eftersom det inte gick att få ekonomi i det hela. Beskedet från kommunen blev “ni får väl bygga bostadsrätter istället”.
Via olika krav på eller i detaljplanerna, som t ex mängden grönområden, parkeringsmöjligheter, antal våningar och andra fördyrande krav, så kan det vara omöjligt att bygga billiga hyresrätter. Istället blir enda alternativet för lönsamhet att bygga bostadsrätter, sälja dessa och skicka vidare den ekonomiska kostnaden till fartblinda och skuldsatta hushåll.
Ett mindre och familjeägt fastighetsbolag i Göteborgsområdet ville följa sin affärsidé, dvs bygga billiga hyresrätter av modern standard, som man förvaltar och äger långsiktigt. Bolaget är inte större än att man har koll på sina några hundra hyresgäster och vet vem de är om de ringer angående något.
Vid ett försökt att exploatera ett område i Göteborg visade det sig att det inte gick att få ekonomi i det. Egentligen beror det inte på markpriset, utan på att marken inte får utnyttjas effektivt. T ex kanske man behöver bygga en eller två våningar mer än tillåtna tre, för att kraftigt förbättra ekonomin. Fem våningar ger 60% högre intäkt per markyta än tre. Därtill får man inte bygga tätt, då det ska finnas stora grönområden ingen vill använda. Det finns även helt orealistiska krav på parkeringsplatser, vilket gör att man inte kan bygga eftertraktade små lägenheter till unga eller äldre, t ex ettor eller tvåor. Även dessa ska ha var sin parkeringsplats, vilket gör att det blir mycket billigare att bygga fyror eller femmor, som knappast blir billiga att hyra, utan istället får proportionerligt högre hyror.
Och så fortsatte det.
Kommunen visade sig vara likgiltlig inför att det inte gick att få ekonomi i små hyreslägenheter, utan tyckte att “ni får väl bygga bostadsrätter då?”. Vilket förstås blev fallet i en annan exploatörs regi, då bolagets affärsidé alltså var att bygga, äga, förvalta och hyra ut lägenheter. Så istället blir det bostadsrättslägenheter i lyxsegmentet för flera miljoner kronor styck i skuldsättning hos klubbmedlemmarna i bostadsrättsföreningen.
Så kan det alltså se ut i Götlaborg.
19 kommentarer
Kommunen vill hellre ha få rika innevånare än många fattiga. Varför?
Normen att alla barn skall ha ett eget rum innebär att t ex en Somalisk 7-barns familj behöver en 9-rums lägenhet, något det råder stor brist på. Kanske är det inte bara billiga ettor som saknas utan även billiga 9:or
Det räcker med en promenad genom de semicentrala delarna av stan för att inse att det finns en hel del lite mindre hyresvärdar i Göteborg som bygger nya hyresrätter. Det verkar byggas på varenda halvstor yta överallt, t o m i vad som verkar vara industriområden.
Enligt http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/politisk-strid-om-p-platser-1.4068293 så ligger det gamla kravet för parkeringsplatser på 0.35 p-plater per mindre lgh (1-2rum) i centrala delar av stan. Rätt mycket mindre än inlägget antyder och ganska rimligt även om kraven kan vara högre en utanför centrum.
Enligt samma artikel pratar de om 0.1 p-plats per lägenhet i frihamnen, inte blir det billigt förutom i de lägenhet som ska subventioneras av andra biende i området…
0.35 p-platser är mycket per mindre lgh i en modern exploatering, mycket jämfört med vad det bör kunna vara. Jag har varit inblandad i ett par exploateringar efter 2015 i Stockholm där man pratar om 0.40 för blandade lägenhetstyper och det är ej innanför tullarna. Man satsar mer på att ordna t.ex. bilpool i närbelägna parkeringshus, cykelplatser o dyl.
Mycket av detaljplanen krav är ju sånt som egentligen borde ligga i entreprenörens intresse direkt eller indirekt. Att bygga bostäder med undermåliga parkeringsmöjligheter borde ju göra bostäderna mindre attraktiva och därmed drabba lönsamheten i projektet. Samma sak med grönområden.
Men det är klart enklare att leka med andras pengar, gör man dåliga planbestämmmelser så kan man vifta bort negativa konsekvenser som trams eller käbbel. Jag tror det skulle vara säkrare att lämna över planeringsbesluten på de som har ekonomiskt intresse i planen.
Om man bygger central med tillgång till kollektivtrafik så borde man få bygga lägernehter utan parkeringplats. Man skulle till och med kunna kräva att de som bor I en lägenhet inte skaffar bil. (En minimal uppoffring för studenter och pensionärer)
Och få det som i fattigare områden i England?
I de "stora områdena" i forna Sovjet byggdes det UTAN P-platser…!
För den som vill se HUR det ser ut idag är det bara att åka till Tallinn eller Riga och åka ut i dessa städers "förorter"…
Enorma dubbelfiliga chausseer där trådbussarna viner förbi ändlösa rader av gråa slarvigt byggda höghus. Obefintliga "grönområden" som aldrig blev finplanerade utan där de 40 år gamla spåren av stora dumprar i leran fortfarande syns i det vildvuxna gräset..
Och ÖVERALLT parkerade bilar på de mest möjliga och omöjliga platser…
Att de invånare som sovjetplanerarna ansåg skulle bo i dessa områden någon gång skulle skaffa bilar och egna fordon var uteslutet !!
Stefan: eller om man förväntar sig att de boende kommer cykla eller gå. Finns då ingen vits med massor med parkeringsplats för bilar när det inte finns några.
Besserwisser: folk som vill bo billigt kanske föredrar detta istf att kunna förundras över tomma parkeringsplatser.
Bengt: det visar kanske snarare hur det blir ifall någon som inte har intresse i området planera. Man kan ju som sagt slarva mer ifall man planerar ett område där någon annan skall bo…
En fastighet i samma läge och med samma standard torde ha samma produktionskostnad oavsett framtida upplåtelseform !
"Tugget" om att HR är "billiga" och att BR är "dyra" faller därmed platt!
Men, om en viss upplåtelseform är subventionerad av "det allmänna", dvs vi alla i skattebetalarkollektivet, så torde ovan falla…
HR är i själva verket dyrare att bygga, eftersom entreprenören avser att äga och förvalta fastigheten och därför inte fuskar med lösningar som går sönder eller är dyra att förvalta.
… också skall ju någon göra vinst även i det långa perspektivet!
Men varför kommer jag att tänka på Marie Antoinette…
".. varför äter inte folk kakor när de inte har bröd ?.."
😉
Göteborg och dess framtid förklaras enkelt "här".
https://www.flashback.org/t2796906
Anledningen till att trevåningshus knappt byggs alls nu för tiden är de ofrånkommliga kostnaderna för hiss och grundläggning är i stort sett de samma som för sexvåningshus. Kostnaderna för marken är inte en lika stor faktor då attraktivt läge både leder till större kostnader och intäkter. Kommunen känner naturligtvis till detta – skulle vara intressant att veta varför de inte var beredda att planändra.
Jag som trodde Gbg hade vettiga stadsplanerare.
En historia jag hört från verkligheten gällde en BRF som skulle göra en mindre ombyggnad. Till deras stora förvåning, och sedan ilska, så fick dom backning på bygglovet eftersom det saknades en rullstolsramp för att ta sig från en del till en annan del som låg lite högre. Föreningen påtalade att enda ingången till rummet var via en trappa, som inte skulle byggas om, så att rullstolsbundna skulle ändå inte vistas i utrymmet.
Spelade ingen roll. Rampen skulle byggas. Och det gjorde den.
Glömde säga att detta var i Göteborg.