2016-12-20 09:07

Volvo Cars till börsen 2017

Dagens Industri rapporterar nu att det kinesiska bolaget Volvo Cars kommer börsnoteras 2017. Ägaren Geely ser alltså nödvändigheten i att hoppa av investeringen alternativt saknar det kapital som behövs för att utveckla bolaget. Bland annat Första AP-fonden, AMF och Folksam går in med fem miljarder i bolaget.
Dagens Industri avslöjar att svenska investerare för miljardbelopp köpt nyemitterade preferensaktier i Volvo Cars och siktet är en börsintroduktion under 2017.
"På tisdagsmorgonen bekräftade Volvo Cars avslöjandet. Bolaget tog ett avgörande steg mot en börsnotering när Volvo Cars styrelseordförande Li Shufu och företrädare för Första AP-fonden, AMF och Folksam under helgen har tecknade avtal som innebär att Volvo emitterar preferensaktier för fem miljarder kronor till de tre institutionerna."
Svenska försäkrings- och pensionspengar drar alltså slutsatsen att ett personbilsbolag är en god investering på en överetablerad marknad med stenhård konkurrens.

Ja, just det. Det är dina pensionpengar vi pratar om via om inte annat Första AP-fonden.

Konjunkturmässigt är dessutom timingen usel. Världskonjunkturen viker nu (eller "nu") och den närmaste liknelsen man kan göra är nog marknadstimingen för börsintroduktionen av Telia-aktien efter att IT-bubblan punkterats.

Volvo Cars har miljardinvesteringar att ta i nya bilmodeller, enbart för att kunna försvara marknadsandelar. Där skiljer man sig på inget sätt mot andra biltillverkare, men det finns egentligen ingen unique selling point för Volvo. Att bolaget är svenskt är inget argument, men svenska småsparare kommer väl flockas till aktien ändå.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa.

65 kommentarer:

  1. Alternativ förklaring är att Geely ser ett läge at ta hem delar av sin investering och samtidigt behålla kontrollen över bolaget. Verkar väl vara ett smart drag?

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Det är för övrigt så man har tjänat bra pengar senaste året, registrera sig på nyemissioner eller börsnoteringar och sälj omedelbart vid öppning första dagen. IT-bubblan 2.0?

      Radera
    2. Tjänat bra med pengar är en sanning med modifikation då tilldelningen varit skral eller obefintlig. Men visst för nykomlingar på börsen med liten kassa har det varit en utmärkt strategi.

      Radera
    3. Som jag sa, IT-Bubbla 2.0. Detta skulle inte gå om det inte trycktes pengar för kung och fosterland.

      Radera
    4. Det var enklare att få tilldelning på 90-talet så trycket är högre nu vad gäller nyintro.

      Radera
    5. Inget ont om Volvo men som alltid sminkas grisen innan notering så det ska man ha i bakhuvudet. Det är ingen slump att det kommer en rad positiva nyheter utan det är en del av en strategi.

      Detta vill man inte direkt ska synas.
      http://teknikensvarld.se/bristande-kvalitet-tvingar-volvo-till-forandringar-335761/

      Radera
  3. Pensionspengar skall förräntas så vi kan få ut "efterlönen". Volvo går bra nu med nya modeller och god försäljning i Kina.
    Preferensaktier har en fördel framför vanliga. De ger utdelning fram tills bolaget eventuellt kommer på obestånd och då kan de omvandlas till aktier på ett fördelaktigt sätt som en del i rekonstruktionen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att du uppmärksammar det alla talar om -Hjulmarknaden!

      Radera
    2. Har du läst artikeln Oppti?
      ”Jag tror att investeringen i Volvo Cars har potential att bli en riktigt bra affär för våra sparare, det är givetvis vår utgångspunkt."
      Exakt hur ska det gå till? Volvo har inga som helst konkurrensfördelar jämfört med konkurrenterna.

      Radera
    3. År 2015 sålde volvo 500k bilar. År 2012 sålde audi ca 1.5 milj bilar. Bmw producerade 1.9 milj bilar under 2015. Volvo är en liten skit som vi svenskar är alldelles för jäviga med. Ta ej i det med tång!

      Radera
    4. Underskatta aldrig den svenska självgodheten, vet-bäst-mentaliteten.
      Själva börsintroduktionen kommer säkert att gå alldeles utmärkt och kursen kommer att hållas uppe av finansinstituten. Kommer i princip vara omöjligt att förlora pengar kortsiktigt. Precis som med det fantastiska Telia.
      Sen hur det blir långsiktigt är en helt annan fråga.

      Radera
    5. "...Volvo har inga som helst konkurrensfördelar jämfört med konkurrenterna."

      Uppenbarligen har de det eftersom de de facto säljer en hel del och gör en OK vinst på detta. Det kan inte bara vara vi svenskar som "stödköper".

      Måste vara jobbigt att hela tiden vara så negativ.

      Radera
    6. Jaha, nu är jag negativ helt plötsligt, det var ju kul som omväxling på denna blog.
      Om du läser vad jag skriver så inser du kanske att Geely gjort en kanonaffär och att bilbranschen är stenhård med låga värderingar.
      Hatten av för Geely som räddade Volvo från Ford och fick fart på bolaget.

      Radera
    7. Det är mycket känslor inblandade i bilmärken. Se bara hur absurt det var med SAAB. Vissa människor köper bilmärket även när det gått i konkurs Känslor och aktier är ingen bra strategi. Jag tänker inte investera i Volvo.

      Radera
    8. Inte bara bilmärken folk förälskar sig i.
      Ericsson och Telia är ju andra exempel på svenska företag som bara är "bäst".

      Radera
    9. Vem minns inte Fermenta, Dala djupgas och Northland som skulle vara så bra.

      Radera
    10. Bilar är nog ändå värst. Saab vs Volvo. Fram vs bakhjulsdrift. Saab ägare som ALDRIG kunde tänka sig köpa en annan bil. Trotts att SAAB gick i förlust med 30 000 kr/bil så var den ju bäst och skulle överleva. All konstgjord andning för att den skulle överleva. Sverige vännerna tyckte den var bäst men inga andra i hela världen. Tror Volvo kan bli lika.

      Radera
    11. SAAB var väl den perfekta sosse och vpk-bilen.
      Bilen som inte gick med vinst. (tänk vilken valuta de fick för pengarna).
      Lustigt nog var det även mycket "fint" folk som mer än gärna förklarade bilens överlägsenhet för de som inte förstod.

      Radera
    12. Hur mycket pengar som bl a staten pumpade in i bolaget.

      Från Wikipedia "Fram till 2008 deklarerade företaget en förlust på 25,55 miljarder kronor.[19] Enligt Dagens Industri var förlusten under de sista åtta åren 32,2 miljarder kronor, eller 35 000 kronor per såld Saab-bil.[20]

      Man pumpade in miljarder i bolaget likt konstgjord andning under flera år tills man upptäckte att patienten saknade både hjärta och lungor.

      Radera
  4. Volvos USP är och har alltid varit säkerhet. Vad har Audi för USP?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns inget unikt med säkerhet idag. Att ha bilar där man kunde överleva en krock i 50+ km/h var unikt på tidigt 80-tal. Det är det inte längre.

      Saab hade bättre säkerhet än Volvo, utifrån statistik på faktiska olyckor utanför testlabbet. De gick omkull ändå.

      Radera
    2. Volvo har ju haft flera säkerhetsrelaterade fel i sin nya plattform. Man undrar ju vilka fler dolda fel som finns i systemen? Säkerhet.. pffffffffft

      Radera
    3. Du använder begrepp du inte förstår dig på. Om säkerhet inte är Volvos USP upprepar jag återigen frågan du inte besvarade, vilken USP har Audi?

      Radera
    4. Få biltillverkare har någon USP idag. Tesla har en USP med enda bilmärket med riktiga räckvidder på elbilar, plus sitt snabbladdstationsnät. Detta är de på väg att förlora med Chevrolet Bolt och andra konkurrenter, plus att snabbladdnätet från årsskiftet inte längre kommer ingå i nya bilar.

      En annan tillverkare med USP är Subaru, som levererar riktig fyrhjulsdrift (och lågväxlar - väl?) på vanliga familjebilar och inte den trehjulsdrift som andra levererar som "fyrhjulsdrift". Dock inte någon volymmarknad, uppenbarligen, och det finns säkert andra leverantörer som har riktig 4WD som tillval i sitt sortiment.

      I övrigt så finns nog inga USP:ar idag. Audi har dock fördelen att deras bilar är uppiffade Skodor med lite annat skal och programmering av motorerna, och alltså är billigare att ta fram per bil än vad Volvo är.

      Radera
    5. Således var ditt argument emot Volvo ogiltigt. Avsaknad av USP är inget hinder mot framgång för Volvo.

      Radera
    6. Men det är ett hinder mot att Volvo skulle vara något speciellt att investera i. Du kan lika gärna köpa BMW eller Volkswagen-aktien i så fall.

      Radera
    7. @Gustav du kan nog lägga till design nu också. Både XC90 och S90 har vunnit utmärkelser för utseendet.

      Radera
    8. Diskussionen ovan påminner mig om diskussionen "det finns inga Svenska värderingar". Självklart har både Volvo och Audi egenheter som gör att en del kunder föredrar Volvo, andra Audi. Även om bägge tillverkarna bygger säkra, moderna och teknikfyllda bilar.

      Jag skulle dock inte säga att Audi är Skoda med trim. Jag tro det fungerar mer på så sätt att man lägger stor del av utvecklingen i Audi, som sedan premiumkunderna får betala för. Resultatet av denna R&D kommer sedan koncernsyskonen till godo, vilket innebär att man kan pressa priset på Skoda eftersom Audifahrern till viss del subventionerat kostnaden för framtagandet av Skodan. Dock har Skoda innovationer som inte ännu letat sig till de dyraste Audi-modellerna, som t.ex blinkers.

      Radera
  5. Vad jag förstått är hypen krin volvos fantastiska nybrutalusm ett svenskt fenomen som inte gått hem i resten av världen. Har inte någon källa, så kanske var det en dröm....

    SvaraRadera
  6. Vad jag förstått är hypen krin volvos fantastiska nybrutalusm ett svenskt fenomen som inte gått hem i resten av världen. Har inte någon källa, så kanske var det en dröm....

    SvaraRadera
  7. Framförallt har Volvo, tack vare Geely, redan gjort miljardinvesteringar i nya bilmodeller. Volvo har ett varumärke som står sig väl i ett lönsamt marknadssegment, man ligger långt framme i elektrifiering av drivlinan samt utvecklingen av helt eller delvis självkörande bilar. Som sagt, biltillverkning kräver ständiga investeringar för att hålla sig framme, och det är hård konkurrens, men Volvo har aldrig varit starkare än de är nu. Huruvida aktien är bra att investera i eller ej vet jag inte, men sett ur bolagets perspektiv måste det vara ett bra läge att börsnoteras nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag skrivit förut värderas BMW till p/e 8.5 och p/s 0.62.
      Varför ska då Volvo ha en högre värdering?

      Radera
    2. @Stefan Jag är rätt bilintresserad, och ser en viss logik i högre P/E för Volvo.
      Jämför man med andra märken är det möjligt att man kan se större potential i Volvo just nu. De verkar ligga bra till inom kommande viktiga områden som avancerad aktiv säkerhet, autonomi, effektiva motorer etc. De har senaste året släppt två modeller som väckt mycket positiv uppmärksamhet.

      Volvo har de senaste 10 åren försökt ses som en premiumspelare vilket inte riktigt funkade då Ford inte satsade fullt ut/styrde märket fel; modellerna höll inte att jämföras med tyskarna.
      Nu med de senaste två modellerna som man utvecklat sedan Geely tog över så är man på flera sätt i nivå med Audi, BMW etc.

      Så man skulle kunna förvänta sig en bättre utveckling de kommande ~2 åren för Volvo.

      Jag tror de ligger bra till om de jobbar mkt med elektrifiering och får ut en ny XC60 och XC40 snart. Den förstnämnda kommer nästa år.

      Radera
    3. Du kan definitivt mer om bilar än mig (körkortslös) så jag lyssnar och lär.
      Håller med om att Volvo kommer att säljas ut till en högre vinstmultipel än BMW. Gissningsvis det dubbla.
      Varför? Jo för att vi svenskar älskar att handla upp våra bolag till multiplar tysken inte ens skulle drömma om.
      Lite som Sthlm kontra Berlin. Gissa var det är dyrast på fastighetsmarknaden? Fast det vet du säkert redan och det tycker vi svenskar är helt normalt.

      Radera
    4. Fast om Berlin har en mer fungerande bostadsmarknad är det ju inte så konstigt :)
      De höga priserna i Sthlm är den logiska konsekvensen av en rad omständigheter.

      Radera
    5. "Mer fungerande" är nog en omskrivning för fler hyresrätter med förhållandevis låg hyra.
      Det knorras en hel del i Berlin över de stigande fastighetspriserna, främst i öst.
      Berättar man vad det kostar i Sthlm tror de att man skojar.

      Radera
    6. Tar man in på hotell är kostnaden ca hälften mot den i Sthlm för motsvarande standard.
      Detta trots den svaga kronan.

      Radera
    7. Stefan du kan inte jämför Stockholm med Berlin då Berlin är en fattig huvudstad i gamla östtyskland. Däremot kan du jämföra mot Munchen. Men likväl har du en poäng att allt i 08 är i bubbelterritorium. Finns inget som motiverar dagens galna bopriser.

      Radera
    8. Det lustiga är ju att Sthlm ser ut som den fattiga huvudstaden i jämförelse.

      Radera
  8. Men blir det fler jobb i Sverige nu så det kommer in lite mer skattepengar till välfärden i världens humanitära stormakt?

    SvaraRadera
  9. Jadu.... märklig investering. Just att Pensionspengar skall med och leka är inte oväntat, men ändå inte helt behagligt.
    För den delen - vad är det som säger emot att de pensionspengar som stoppas in är med och bidrar till att göra fler arbetslösa i det här fallet? Går ju argumentera för både och liksom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst, kineserna får våra skattepengar för "affären" Om det går bra gör de sig en hacka utan att betala skatt här då Volvo valt att göra det någon annanstans. Går det åt skogen så står vi skattebetalare för smällen. Låter som en bra affär för kineserna.

      Radera
    2. Nåja, kineserna har redan investerat åtskilliga miljarder i Göteborg med omnejd så det är knappast så att Sverige går minus på affären. Om alla svenskar, nya som gamla, kunde sluta vara så j-a självgoda och istället ta vara på de möjligheter som finns då har fordonsindustrin en bra framtid i Västsverige. Jag tycker vi borde vara glada över att kineserna vill investera här. Ett delvis svenskt ägande i ett börsnoterat Volvo Cars kan inte vara dåligt på något sätt.

      http://www.dagenssamhalle.se/debatt/sa-lockar-regeringen-geely-till-goeteborg-28671

      Radera
    3. Har de? Då har jag missuppfattat Geelys VD som säger att de har för avsikt att investera. Bara om de får, "På Geely är man besvikna över att Sverige, till skillnad från Storbritannien, inte erbjudit bland annat skattelättnader, bidrag, kostnadsfri upplärning av anställda och att hjälp att hitta platser att bygga anläggningar och kontor på. "Väldigt litet, om ens något stöd", är Geely-chefens omdöme

      Radera
    4. Här är en artikel som beskriver Geelys investeringar på produktutveckling i Göteborg:

      http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/cevt-v%C3%A4xer-i-raketfart-1.16702

      Sedan tillkommer de miljardinvesteringar man gjort i nya Volvo bilmodeller, utbyggnad av Torslandafabriken, helt nya motorer som tillverkas i Skövdefabriken etc. :)

      Radera
  10. Det enda som är säkert är att Geely har gjort en kanonaffär.
    Hösten 2010 köpte Geely Volvo av Ford för 18 miljarder sek.
    2015 omsatte Volvo 164 miljarder sek med en rörelsemarginal på 4%.
    Perfekt timing av Geely vid köpet, kan bli perfekt timing nu om de lättar på innehavet och låter de svenska pensionsbolagen köpa in sig nära toppen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  11. Var inte du Cornu väldigt kritiskt till att AP köpte facebook vid intro eller ska vi prata tyst om det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fantastiskt bra har väl inte aktien gått?
      Plus 213% sedan 18 maj 2012 är bra men knappast enastående.
      Svenska börsen har under samma period gått 110%

      Radera
    2. Och? Jag har skrivit typ 12000 inlägg. Du kan nog hitta flera tusen fel bland dem.

      Radera
  12. Det har ar ju for i helvete det sjukaste jag hort!

    Volvo saldes val for 5-6 miljarder till Geely?
    Nu gar aporna in med 5 miljarder for X % av bolaget!!!

    Man far val inget pris for att gissa att Geely har mjolkat volov pa allt dom kan och att det kommer hoga kostnader framover.

    Tva alternativ,
    Korrupt
    Fullstandigt javla genom-inkompetent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte lika inkompetent som ditt inlägg. Läs på lite innan du häver ur dig dina fördomar.

      Radera
  13. Volvo har två nyutvecklade plattformar som precis kommit i produktion så några miljardinvesteringar i framtiden förutom nya produktionsanläggningar i t.ex Kina och USA för att möta den ökande efterfrågan verkar väl ganska långsökt. Klart uppföljare skall utvecklas, men de nu nya plattformarna kommer leva länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid nya investeringar men de betalas av gamla primärt som sig bör.

      Radera
  14. http://www.dn.se/ekonomi/vara-pensionspengar-inte-trygga-i-volvo-cars/

    SvaraRadera
  15. Jag har en idé!
    Alla sätter igång och hatar Volvo allt vad vi kan så kanske de lägger ner skiten och 150 tusen pers blir av med jobbet! Då kan alla istället köra importerat.
    Kanonidé tycker jag!
    I.D.I.O.T
    (Ironi Delges I Ovanstående Text)

    F.ö. noteras att för att vara en så kass tillverkare (som ni verkar anse Volvo vara), så säljer Volvo förbannat bra på de riktiga premiummarknaderna (Kina, USA, Tyskland). Men för all del. Hata på. Stötta inte för all del. Det hjälper nog skall ni se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kritiken är mot börsintroduktionen. Då hamnar Volvo i kvartalsekonomin allt vad det innebär. Kapitalet kommer gå till ägarna i Kina och inte till att utveckla verksamheten. Varför inte behålla en kassako?

      Radera
  16. Volvo slår väl alla deras gamla försäljningsrekord just nu, och deras XC90 säljer som smör på premiummarknaderna. Förstår inte all denna negativitet? Finns väl klart mycket sämre saker att investera i, dessutom är det trevligt att Sverige får tillbaka en del av ägandet.

    SvaraRadera
  17. Själv är jag skeptiskt till allt som kallas folkaktie låter inte som ett bra ekonomiskt argument för investering, Rosengren lyckades aldrig heller lura på mig några Telia aktier, föredrar Alliansens form av privatisering där man slumpade bort vårdcentraler till underpriser, där kan jag tänka mig gå in men jag är nog inte nog kompis med Alliansarna för att komma i fråga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Telia gick bra första handelsdagarna så du kan absolut vara med på Volvo med och sälja snabbt med vinst. Om nu det roar dig.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...