2016-12-14 17:35

Skulle du investera i Volvo Cars-aktien?

Tydligen börjar kineserna tröttna på Volvo Cars, och det diskuteras nu att börsnotera bolaget i Sverige för att kränga över Svarte Petter på antagligen de svenska småspararna (direkt och via fonder). Skulle du investera i Volvo Cars-aktien, i en av världens hårdast konkurrensutsatta och samtidigt dyraste branscher med en rejäl överkapacitet?
Volvo S90 på parad hemma i byn.
Bilbranschen lider fortfarande av överkapacitet och antalet biltillverkare behöver komma ner, om än namnen kan leva vidare som varumärken likt Opel gör via Chevrolet, eller som marginellt ändrad finish och programmering av motorerna som Seat/Volkswagen/Audi.

Samtidigt står man inför ett tekniksskifte bort från fossilbilar, vilket kräver mångmiljardinvesteringar. Och då är en ny bilmodell redan en miljardinvestering i sig.

Nu går snacket att Volvo Cars ska börsnoteras, dvs att de kinesiska ägarna ska sälja av lite av sina aktier till svenska småsparare, som ska bli sittande med Svarte Petter. Man har ju som bekant inte gjort sin vinst förrän man sålt det bolag man köpte av Ford.

Kom som vanligt ihåg att inte blanda ihop en produkts förträfflighet och eventuell lönsamhet med en akties existens. Värdering och framtidsutsikter är allt.

Skulle du hoppa på Volvo Cars om det börsnoterades? Sannolikt kommer vi alla få betala för bolaget ändå och Svarte Petter, då det säkerligen kommer hamna i börsindex och därmed köpas in via diverse fonder, inklusive våra pensionsfonder.

Om Volvo Cars är en så fantastisk investering, varför vill man då sälja av och börsnotera? Fantastiska investeringar sitter man och håller på. 

Börsen har två funktioner. Den ena är att marknadsnotera bolag som behöver kapitaltillskott, där man kan få sin finansiering via bredare lager. Den andra är att dumpa ut innehav ingen enskild aktör vill köpa och istället hitta många små aktörer med sämre omdöme.

Volvo Cars sägs inte behöva kapitaltillskott just nu, så det handlar alltså om att på marknaden dumpa ett bolag ingen kunnig och stor aktör vill köpa.

Men vad tror ni? Skulle du investera i Volvo Cars? Och varför då?

29 kommentarer:

  1. Svår bransch med stenhård konkurrens.
    BMW. Minus 8.5% i år trots ett P/E-tal på 8.5 och P/S på 0.62.
    Så som svar, generellt ett nej till att investera i sektorn.
    Däremot lever vissa underleverantörer livets glada dagar.
    Autoliv, tex, har en värdering som en biltillverkare endast kan drömma om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Talar ju mot att investera i Autoliv.

      Radera
    2. Ansträngd värdering utan tvekan, fast de gör det utan tvekan väldigt bra.
      Bättre än gamla moderbolaget Electrolux.

      Radera
  2. Enligt DI så är det svenska ledningen som trycker på om notering och ägarna är måttligt intresserade.
    Som svar på frågan, ja kanske kortsiktigt.

    SvaraRadera
  3. Nåja, så illa är väl inte utsikterna för Volvo;
    -Man går från stora, törstiga motorer till mindre, mer effektiva dito.
    -Man lämnar det extremt överbefolkade mellanklassegmentet till "entry-level premium" och uppåt.
    -Man har ett ganska långt gånget hybrid och elmotorprogram klart.
    -Man satsar på egen design utan att ta från Audi eller Benz formspråket.
    -Man har dugliga representanter i de viktiga executive och SUV segmenten.
    -Man framförallt; man har en bottenplatta som kan användas till flera olika modeller.

    Det är trångt och dyrt på marknaden, ja. Men min slutsats är att man inte ska räkna ut volvo. Än. Betydligt tyngre märken som Fiat som också måste kånka på det ymnigt blödande alfa romeo och som bloggaren nämner, opel, ligger betydligt värre till. Sen har jag hört rykten om att alla delar av franska PSA inte heller mår så bra...

    Även om kineserna väljer att släppa delar av volvo till börsen så är i alla fall min fullständiga amatöråsikt; köp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. FIAT tillverkar numera en del av sin produktion, bl.a 500L i gamla Zastava fabriken i Kragujevac i Serbien - f.d "Jugoslavien"

      Radera
    2. Zastava - ett slags "Jugoslaviskt" Huskvarna - har alltid tillverkat bra kopior av mer kända tillverkares produkter..

      I de flesta brott där vapen kommer till användning, inte minst här i Gbg , så är det av just Zastava:s fabrikation.. Oftast kopior av tyska vapen från 30- o 40-talen eller sovjetiska Tokarev eller "Kalashnikov"

      Radera
  4. Kineserna är inte tröttna på bolaget i sig, men är fruktansvärt less på allt som har med Göteborgs kommun att göra. Och eftersom bolaget svårligen kan frigöra sig från alla kopplingar till kommunen skulle ett avyttrande kunna vara en lösning.

    Bolaget har bättre förutsättningar för en god framtid i Geely-koncernen än fristående eller ingående i någon annan bilfabrikant (med alla dyra plattformsomställningar det medför).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Menar du då att risken finns att det finns risk för en sorts omvänd "Motorola"? Google köpte Motorola, för att sedan sälja vidare det till Lenovo, men utan alla patenten etc som Motorola hade.

      Radera
  5. Nästan alla "nya" bolag på börsen har gått upp över introduktionspriset nu i höst. Kom Volvo Personvagnar nu så skulle jag förmodligen köpa. Sedan har vi det intressanta fältprovet med självkörande bilar nivå 3 nästa år som säkert kommer ge en hel del uppmärksamhet.

    Något övrigt: Var på nya Karolinska idag. Garaget överfyllt och ingen skylt eller personal som indikerade detta. Släppte av min fru och hittade sista parkeringsplatsen uppe på plan 6 i ett annat garage. Åter till rätt byggnad där väntetiden för att någon av hissarna skulle komma till entreplanet var ca 5 minuter.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kortsiktigt kommer den så klart gå upp likt Telia och i princip alla stora intron. Långsiktigt en annan femma.

      Trist med Karolinska men inte förvånande då Reinfeldt varit i farten.

      Radera
  6. VEM skulle vilja köpa en lyx-Volvo som S90 för 500-600 tusen "Made in PRC"? Enligt uppgift lär inte kineserna ens kunna bygga helst släta industrigolv ens..

    Och den som likt övertecknad ägt en s.k "Kina-moppe" VET att motorn, som är en licensbygd Honda är det enda som håller... Resten är bockade stålrör av sämsta kvalitet, rostskyddade genom att de doppats i avfallsolja, elektriska ledningar tunna som hårstrån - koppar är dyrt - och allting inklätt i plastkåpor som skulle fått både finish och kvalitet att förblekna i jämförelse med en Trabant.. Till Trabantens fördel !!

    SvaraRadera
  7. Om jag skulle teckna mig för Volvo cars beror på introduktionspriset

    SvaraRadera
  8. De stora tyska biltidningarna brukar numera ha med Volvo när de testar "Premium" tillsammans med BMW, MB och Audi.
    Volvo brukar inte vinna testerna men heller inte komma sist!

    Provkörde förresten själv för inte så länge sedan en Skoda... Troligen byter jag min "Auto-Union" mot denna käcka tjeck inom kort!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att köpa VAG är att köpa grisen i säcken, du vet aldrig vad nästa manipulation kommer visa sig vara.

      Radera
    2. Som OM inte andra tillverkare också skulle "optimera" eller ?
      Nej, de är förstås lika vita och oskuldsfulla som en Luciaklädd Putin ! :p

      Radera
  9. Oklart, det beror på pris och marknadsläget.

    Det som skrivs om höga utvecklingskostnader för att anpassa utvecklingen till helt eller delvis elektrifierade fordon är relativt.
    Om man jämför med de otroliga kostnaderna att kontinuerligt utveckla förbränningsmotorer med tekniksteg ungefär vart 3e år för att möta hårdare emissionskrav eller prestandaförbättringar är det kanske inte så dyrt. Förbränningsmotorutveckling är dessutom väldigt kompetenskrävande, jämfört med elektrifierade fordon. Det krävs dyra fabriker för förbränningsmotorer och ledtiderna från ett blankt papper till en färdig motor är långa. Detta är troligtvis en stor anledning till att inga nya bilföretag med traditionella drivlinor startas.

    Där ser man en klar skillnad med elektrifiering, som gör att nya aktörer (Tesla, Faraday Future, Quant, Apple?, m fl.) kan komma in på marknaden relativt snabbt och lansera helt nya bilar. Elektrifierade fordon behöver inte heller någon uppgradering för nya emissionslagkrav. Istället kan bara byta till batterileverantörernas nya, energitätare och effektstarkare celler, som borde bli standardiserade i några storlekar och därmed passa i samma batteripaket i bilen utan dyra anpassningar. Om effektracet fortsätter kan man köpa en effektivare elmaskin och uppgraderad högspänningselektronik från någon av de stora drakarna (Bosch, Delphi, Siemens - kanske här man ska investera?).
    Det kräver mycket mindre investeringar, går mycket snabbare och är kompetensmässigt lättare (även om fordonsutveckling är en snårig djungel med oväntat, ändlöst många olika lagkrav som ska uppfyllas på olika marknader).

    Så, det kanske är bättre att investera i fordon nu och framöver, när förbränningsmotorerna försvinner, än det varit tidigare? Det gäller bara att satsa på de tillverkare som klarar omställningen och finns kvar efteråt...

    SvaraRadera
  10. Av rent patriotiska skäl skulle jag gärna bidra till lite svenskt ägande av Volvo Cars. Annars har ju Geely varit en alldeles utmärkt ägare av Volvo så här långt, betydligt bättre än föregångaren Ford. Bilbranschen är förstås väldigt tuff men Volvo har fördelen av ett starkt varumärke som ger möjlighet att ta så pass mycket betalt att man har hyfsad vinstmarginal på bilarna. Sedan gäller det förstås att hänga med i utvecklingen framöver. Vi får se hur det går men jag är positiv till svensk fordonsindustris framtid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Av patriotiska skäl kanske vi borde blåsa liv i varvsindustrin igen ? Kanske öppna lite nya klädfabriker samt köra framen mobiltelefon som döps till Facit ?

      Radera
    2. Ja, om du tror att varvsindustri, klädtillverkning eller Facit mobiltelefoner skulle ha en bra svensk framtid så tycker jag absolut du borde satsa på det!

      Rent kompetensmässigt finns det inget som hindrar Sverige från att börja bygga fartyg igen. Vi tillverkar ju ubåtar och stridsfartyg inom landets gränser, och har väl fortfarande kvar en del småbåtstillverkare.

      Radera
  11. Nix pix, risken att Kineserna vill dumpa en död katt i min trädgård är för stor.

    SvaraRadera
  12. "Kom som vanligt ihåg att inte blanda ihop en produkts förträfflighet och eventuell lönsamhet med en akties existens. Värdering och framtidsutsikter är allt."

    Kom också ihåg att priset har betydelse. Det räcker inte med att ett företag är lönsamt och har goda framtidsutsikter, är inte priset attraktivt är det ingen god investering. Å andra sidan om priset är rätt räcket det med lönsamhet och/eller framtidsutsikter med lönsamhet.

    Och det är nog där det står och faller. Jag tror nog att Volvo kan förbli lönsamt, men på rent uppskattad sannolikhet så bör det finnas bättre alternativ (om man begränsar sig till att äga ett mindre antal bolag).

    Hamnar det i index så kan det ju bli så att man kommer äga indirekt, inget jag oroar mig för...

    SvaraRadera
  13. Statistik november EU/EFTA.
    Volvos försäljning ner 7.1%
    Förhoppningsvis säljer de bättre i US.

    http://www.acea.be/uploads/statistic_documents/20161215_PRPC_1611_FINAL.PDF

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nedgången avser november månad.

      Radera
    2. Trots mycket starka siffror för BMW group för november månad reagerar knappt aktien. De som drömmer om en hög värdering för Volvo Cars kan fortsätta drömma. Kommer aldrig att ske.

      Radera
    3. Nedgången i November var väntad. Utfasningen av 70/80-serierna är nu helt genomförd och 90-serien (S/V90) är ännu inte uppe i maxkapacitet. Ffa är det tappet av XC70 som märks. V90CC hade produktionsstart i måndags.

      För övrigt vill jag bara säga att Volvo Cars INTE lider av överkapacitet. Snarare tvärtom.

      Radera
  14. Volvo har sålt 74 665 st bilar i USA i år.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...