2016-12-15 10:00

Med professionellt team kan Nexar Groups talangtävling Aim2Fame bli en kassako

Detta inlägg är redaktionell reklam.

Nexar Group AB är ett Stockholmsbaserat underhållningsföretag som utvecklar och driver konceptet Aim2Fame, en webbaserad talangtävling med tillhörande artistutveckling och reality show. Produktionen sköts av ett helägt dotterbolag i Spanien och inför kommande börsnotering januari 2017 genomför bolaget en nyemission om 24 MSEK för att förstärka marknadsföringen och finansiera den löpande verksamheten.

Konceptet Aim2Fame syftar, likt andra talangtävlingar, till att hitta och utveckla morgondagens stora stjärnor inom musikbranschen. Skillnaden mellan deras koncept och konkurrenter som till exempel Idol och X-Factor är påtagliga; Aim2Fame är webbaserat och anpassat för att attrahera deltagare och tittare från hela världen. Efter videoframträdanden blir de utvalda inbjudna att flytta in i ett hus i Valencia, Spanien, där inspelningen sker. Parallellt med inspelningen blir deltagarna tränade av högprofilerade coacher med erfarenheter av arbete med till exempel Beyoncé, Michael Jackson och Jason Derulo. Tittarna får dessutom ta del av vardagslivet i huset där deltagarna bor.

Efter avslutad tävling erbjuds de mest lovande talangerna (långtids)kontrakt och får chansen att samarbeta med välmeriterade musikproducenter och låtskrivare. Några av dessa är Rafa Sardina, som har mottagit 12 Grammys och jobbat med bland annat Lady Gaga och Shakira, samt Cheche Alara som är högt ansedd inom musikbranschen och sitter som ordförande i Grammy-kommittén. Avtalen med artisterna ger bolaget cirka 60-70 % av intäkterna från liveframträdanden och försäljning av merchandise samt cirka 80 % från försäljning av musik. Vidare väntar bolaget intäkter från Air2Fame i form av produktplacering, annonsering och sponsorer.

Konceptet har redan efter första upplagan visat sig vara lyckat. Nexar lanserade efter första tävlingen deltagaren Sara Serenas singel ”Asylum” – låten gjorde succé och toppade flertalet listor i Spanien. Sedan dess har Nexar och Serena släppt flertalet låtar och bland annat uppträtt på en konsert i Zaragoza, Spanien, för en publik om 140 000 åskådare. I början av 2017 kommer Serenas första album släppas i takt med att bolagets satsning på göra henne till en världsstjärna intensifieras.

Innan emissionen och efterföljande utspädning står insynspersoner för dryga 32 % av aktiekapitalet. VD Mats Johansson är även medgrundare till börsnoterade Seamless medan Nexar Groups grundare Mikael Karlsson är ansvarig för det helägda dotterbolaget i Spanien och artistutvecklingen. Samtliga ledande befattningshavare, större ägare och styrelse omfattas av ett lock-up-avtal, som hindrar berörda från att avyttra aktier under en tidsperiod om 12 månader, vilket inger trygghet för investerare.

John Kleven Falck, analytiker på Analyst Group, menar att humankapitalet är av betydande vikt för Nexar Group:
”För att attrahera och behålla de bästa talangerna är det oumbärligt att erbjuda coacher, musikproducenter och låtskrivare av världsklass. På denna punkt har bolaget överpresterat, vilket tyder på skickligt management. Lock-up-avtalet talar för långsiktiga nyckelpersoner och sammantaget tycks styrelse och ledning ha den kompetens som krävs för att, i enlighet med bolagets målsättning, driva mot stark tillväxt 2017.”
Marknaden för digital media och underhållning estimeras av PwC växa från drygt 200 mdUSD till cirka 600 mdUSD mellan 2015 och 2019. Även marknaden för online-TV är under kraftig tillväxt och enligt IHS Inc väntas denna växa från 5.6 mdUSD till 13.8 mdUSD mellan 2011 och 2016. Nexar Groups främsta målgrupp är tonåringar och unga vuxna och pågående trend om ökad konsumtion av information och nöje sker på nätet borgar för ökad efterfrågan av Aim2Fame.

Nexar Group har nyligen (14/11) mottagit en teckning på 2 miljoner kronor i nyemissionen. Teckningen är gjord av ExB Innovation Lab AB, som jobbar med att i första hand utekla egna och andras idéer till kommersiella bolag.

John Kleven Falck sammanfattar:
”Då bolaget saknar betydande intäkter i dagsläget och beräknas behöva ta in nytt kapital Q4 2017. Om intäkterna inte ökar är en investering i bolaget förenat med hög risk. Samtidigt har konceptet Aim2Fame visat sig vara lyckat och som pionjärer på en växande marknad är potentialen stor. Givet att den planerade ökade marknadsföringen leder till fler tittare och högre kvalitet på deltagarna, kommer fler talanger kontrakteras vilket på sikt kan göra Nexar Group till en riktig kassako.”
Detta inlägg publiceras i samarbete med Analyst Group. Mer information om emissionen hittar ni här. Sista dag att teckna är fredag 16 december.

7 kommentarer:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=BsnTiiAZYfU

    SvaraRadera
  2. Jamen det här var ju jättespännande och informativt!
    Precis sånt som jag längtar efter att få läsa på din blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är man "Sveriges största finans- och ekonomiblogg" så är man!

      Radera
    2. Åtminstone jag röstade på att herr Wilderäng skulle vara "vidlyftig" med ämnesval för några år sedan.
      Därför tänker jag inte gnälla för egen del...

      Radera
    3. Är det IPO-hausse så är det, lika bra att surfa på vågorna.

      Radera
    4. Svenska brukshundsklubben???
      Hausse=husse på skånska, kanske...
      Häftig site, detta.
      Man får ofta lära sig något nytt.
      ( Till vad nytta?)

      Radera
  3. Orkade inte läsa allt då ämnet inte intresserar nig MEN..... GRYMT bra jobbat med att få med Michel Jackson på coach-sidan!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...