2016-12-09 16:23

Fredagsmys: USS Intrepid

Dags för lite härligt fredagsmys. Eftersom jag är inne i intensivt skrivande av den romantiska feelgoodkomedin Höstsol, och därtill precis sprungit en mil, så är jag för stunden lite ofokuserad. Så veckans fredagsmys får bli en bunt foton från USS Intrepid, som idag är ett museum väl värt ett besök om man har vägarna förbi New York.
Författarjäveln framför The Fighting I.

Museumet kan väl sägas bestå av tre delar. Dels hangardäck, där The Fighting I:s historia under andra världskriget, Koreakriget och Vietnamkriget presenteras, samt främst andravärldskrigsflygplan finns utställda. Dels flygdäcket med en utställning av diverse flygplan som tjänstgjort i det amerikanska försvaret och några sovjetiska från Vietnam. Slutligen hittas rymdfärjan Enterprise, som användes som ursprunglig testplattform för atmosfäriskt uppträdande för rymdfärjeprorgrammet och en Soyuz-kapsel i en rymdfartsutställning.

Lite foton följer nedan.
Motorn på ett flygplan från andra världskriget. Ja, jag har glömt namnet.
En torped från andra världskriget avsedd för torpedflygplan.
En gammal 20mm Oerlikon luftvärnskanon från andra världskriget.

En AH-1 Cobra attackhelikopter.

F-16 med övertäckt cockpit. Bakgrunden i form av skyskrapor förstör fototillfällena något.

... och en jaktrobot på sagda F-16. I bakgrunden CIA:s topphemliga spionplan Lockheed A-12.
Lockheed A-12. Bilden gör inte planets storlek rättvisa. Planet är antagligen det intressantaste på utställningen och är i princip en enda enorm bränsletank, med två motorer och plats för en pilot. Kan nå Mach 3.2, vilket gör att den kunde flyga rakt över Sovjetunionen på mycket hög höjd utan att någon hann reagera. En variant av planet kunde redan på slutet av 60-talet bära och släppa kanske en av de första militära drönarna D-21 som om möjligt var ännu snabbare än A-12. A-12 utvecklades sedermera till den mer kända Blackbird
Cockpiten på A-12. 

Robotar på en F-14 Tomcat. 

Tung jaktrobot AIM-54 Phoenix. Tomcat kunde bära sex av dessa långräckviddiga monster, men enda gången man varit i strid bärandes dessa (mot Libyen på 80-talet), så var stridsavståndet för kort och man fick använda Sidewinder istället.
'murica yeah! Jameson!

En Harrier. Används fortfarande av amerikanska flottan och marinkåren.

En Mig-21 Fishbed utspökad som från Vietnamkriget.

Soyuz-kapseln erbjuder prima komfort för såväl astronauter som kosmonauter.
Och så har vi förstås Enterprise.

Nåväl, så ett genuint trevligt fredagsmys önskas er alla. Nu ska jag fortsätta jobba.

Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa.

35 kommentarer:

  1. Det ser ut som en sr-71 blackbird man ser på första fotot, eller är det A-12an man ser längre ner?

    SvaraRadera
    Svar
    1. A-12 "Oxcart" utvecklades vidare till SR-71 för USAF. Den senare är dock lite större och tvåsitsig.

      Radera
    2. Ska nämnas att A-12 ovan inte ska förväxlas med det nedlagda flygplansprojektet med samma namn, som syftade till att ta fram en stealthig ersättare till A-6 Intruder. Det projektet nådde mockup-stadie innan det lades ner och Boeing F/A-18E togs fram istället.

      Radera
  2. lite extra fredagsmüs:

    https://ingangsvarden . blogspot . se/2016/12/tidnings-titanernas-kamp.html

    SvaraRadera
  3. Hur är det egentligen med allmänbildningen betr bild nr 1? Planet är ett Grumman TBF Avenger torpedbombplan och dess motor (om det var den frågan gällde) är en 14-cylindrig stjärnmotor Wright (Twin) Cyclone R-2600.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är noll och jag är lat som inte orkade googla.

      Radera
    2. Det är väl ingenting jämfört med guiderna där som åtminstone i historisk tid kunde svamla hur mycket som helst.

      Radera
    3. 14 cylindrig?
      Var inte stjärnmotorerna utrustade med ojämna antal cylindrar?
      Eller lyckades man para en 7 cylindrig med en tvilling?

      Signaturen "nyfiken men djupt okunnig".

      Radera
  4. RA-5C som också står på däcket har samma spaningsutrustning som A-12 men kunde landa på hangarfartyg. Har dom inte en gammal Skyray också? Tuffa plan. Första fotot är en TBM Avenger.

    SvaraRadera
  5. Klart värt ett besök. Passa på att gå in i ubåten som ligger förtöjd bredvid. Samma museum, men jag minns inte om det kostade extra när jag var där för några år sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ubåten var tyvärr stängd för renovering, men hade ingått annars. Och personalen gick inte med på att sänka inträdesavgiften trots detta...

      Radera
  6. Mycket intressant, var på ett liknande i San diego där man också hade gjort om ett hangarfartyg till museum.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jepps, USS Midway. Fina grejer, massa kul att titta på också.

      Radera
    2. Och har man vägarna förbi Oahu Hawaii måste man bara besöka Perl Harbour och slagskeppet USS Arizona. Historiens vingslag slår väldigt starkt där. Men man få hänga på låset då antalet besökare per dag är begränsat.

      USS Midway var oerhört intressant. När jag var där hade de äkta antika stridsflygare som var med när det hände och föreläste om hur det var.

      Radera
  7. Svar
    1. Att åka till flygdagar runt om i Europa och se flygplanen in action är nog mer avundsjuk (tm).

      Radera
    2. Jo, att se dem in action är ju jäkligt nice. Man får passa på så länge man får se fler flygplanstyper än bara olika versioner av F-35.. Du kanske vill hänga på till exempelvis Ostrava nåt år?

      Radera
    3. Absolut. Får se till att kalendern är ledig bara.

      Radera
  8. För helvete bloggarjävel. Skaffa en vettig kamera och gå en fotokurs för att lära dig grundläggande fototeknik alternativt skaffa en snygg hjälpreda som kan fota och även vara med i bild. Finns självutlösare för utlösning!!!

    Det skulle höja kvaliteten rejält på bloggen och förmodligen även öka dina reklamintäkter.

    Jag erbjuder mig att lära dig allt om slutartid, bländare, ISO, komposition och sexiga poseringar med sug i blicken i utbyte mot ett välhängt lammkött.

    Nej, jag är inte någon ryss som trollar svenska vatten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan redan massor om slutartid, bländare, skärpedjup, ISO, vitbalans etc. Men jag kanske helt enkelt är inkompetent och inte orkar bildmanipulera efteråt.

      Dessutom hade jag bara med ett 55-200 mm till min D300 eftersom jag bara reste med handbagage och ändå inte orkar byta till min 15-55 så fort jag vill vara närmare motivet.

      Ska jag ta på nära håll kan jag alltid fuska med ajfånen. Vilket jag gjort med rymdfärgan och Soyuzkapseln.

      Radera
    2. Helt acceptabla bilder med tanke på förutsättningarna att fota mitt på dan på en begränsad yta.

      Radera
    3. Att fota på museum blir aldrig lika bra som att plåta djuren in the wild. Sällan man har möjlighet att få de vinklar och utsnitt man vill ha, samt att ljuset ofta är taskigt inomhus. Även jag måste dock erkänna att det funkar alldeles utmärkt att plåta med iphone på nära håll. Sist jag var på RIAT hade jag 70-200 på kameran för detaljbilder och iphone för översiktsbilder när jag plåtade den statiska utställningen.

      Radera
    4. Precis, fånar med megapixlar duger alldeles utmärkt i dagsljus när det handlar om vida vinklar och turistbilder. Inte många som orkar hålla på med raw när bildbehandlingen görs så bra direkt i kameran. Noterade när jag köpte min systemkamera att om man fotar i raw format kan man efterbehandla bilden i datamaskinen så att all kromatisk aberration och andra defekter från exempelvis zoomobjektiv försvinner. Dock handlar det bara om någon pixel så det syns normalt inte.

      Radera
  9. Fishbeden ser ut att vara en modernare version än vad som fanns under Vietnamkriget !

    SvaraRadera
  10. USS Intrepid är trevlig. Var där på en "konferens" med företaget. ;)

    Men att springa en mil i NY är nog kontraproduktivt. Antingen blir man nermejad av en taxi eller så suger man i sig mer avgaser än på ett halvår i Sverige.

    Jag hade löpuppehåll i NY och "bulkade" istället. ;)

    Eller menade du en mile?

    SvaraRadera
    Svar
    1. I NY sprang jag bra 7km i Central Park och Midtown.

      Nu är jag hemma och sprang 10 km.

      Radera
  11. Väldigt snyggt!

    Och jättebra fotat!

    Bästa sättet att känna sin omgivning är nog att jogga/springa, precis som ursprungsbefolkningen.

    SvaraRadera
  12. Rätt intressant att besöka amerikanska museum. Det ger lite perspektiv. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, en 400 år.
      Om du menar impact av "vita" människor därstädes...

      Radera
  13. I Corpus Christi, TX, fanns ett liknande museum på ett hangarfartyg från VK 2. Verkar vara ett vinnande koncept. Tyvärr hann jag aldrig gå in. Fastnade vid replikor av Santa Maria och Pinta för länge. Museer i USA rocks!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är USS Lexington, "The Blue Ghost". Jag var där år 2000, och passade på att besöka skeppet. Riktigt trevlig upplevelse.

      Radera
  14. Amerikanerna har dille (och pengar) på/för fartygsmuseer. T ex finns det inte mindre än åtta slagskeppsmuseer, där ett faktiskt är alldeles unikt: Slagskeppet USS Texas, sjösatt 1912! Det finns att bese utanför Houston, Texas. Därutöver finns det hangarfartyg, jagare och ubåtar i stort antal. Alldeles speciell är naturligtvis fregatten USS Constitution, sjösatt 1797, som finns i Boston. Hon ligger vid kaj och - åtminstone tidigare - tog man ut henne i Bostons hamn varje sommar där hon fick sätta segel! Väl uppvaktad av bogserbåtar och flodsprutor... Inte riktigt lika gammal är korvetten Constellation från 1854, som ligger i Baltimores hamn. Hon var US Navys sista örlogsfartyg med enbart segel för framdrivningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det verkligen avgörande fartyget i US historia ger man f-n
      Monitoren.
      Fast tornet skall visst ha bärgats.
      Alltid något.

      Radera
  15. Tipsa försvarets material anskaffning om möjliga förstärkningar av svenska försvaret.

    SvaraRadera
  16. Tipsa försvarets material anskaffning om möjliga förstärkningar av svenska försvaret.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...