2016-12-15 17:16

Bad polisen om hjälp - blev av med körkortet

Ibland fungerar svensk polis förträffligt när fotfolket ska jaga pinnarna som behövs för att snygga till statistiken över uppklarade brott. När en läsare ringde polisen för att få hjälp i samband med en ofarlig men trafikhindrande trafikolycka blev resultatet att fyra poliser dök upp och läsaren blev av med körkortet.
En läsare råkade krocka i en rondell. Hastigheten var cirka 7 km/h och det blev inga personskador eller arga miner hos de två inblandade bilägarna och förarna. Skadeanmälningar fylldes i, händer skakades och papper skrevs under.

Däremot trycktes en plåt in i hjulhuset på den ena bilen, som inte kunde flyttas från platsen utan bärgning.

Då detta var i rusningstrafik och i en hårt trafikerad rondell så ringde läsaren polisen för att fråga om hjälp med omdirigering av trafiken i väntan på och under bärgning.

Sagt och gjort infann sig efter några minuter två polisbilar med blåljusen snurrandes och fyra poliser skred till verket. Till skillnad från vid bostadsinbrott var polisen på plats direkt (om alls i händelse av bostadsinbrott).

Då läsaren inte var en förhärdad kriminell så förklarade vederbörande vad som hänt, dvs att han kört på en annan bil bakifrån i rondellen. Polisen förklarade att det var vårdslöshet i trafik att inte hålla avstånd som gör att man kan stoppa inför varje tänkbart eller otänkbart hinder. Och att köra på någon bakifrån betyder att man inte hållit avstånd.

Sagt och gjort damp det sex månader senare ner ett rättsbeslut om att läsaren gjort sig skyldig till trafikbrott och blev av med körkortet. Och ännu ett grovt brott har blivit polisiärt löst och en kriminell har fått sitt straff.

Sensmoralen är: Ring inte polisen om hjälp vid milda trafikolyckor, då du kan bli av med körkortet. Låt istället en trafikinfarkt utvecklas som stoppar upp halva stan och invänta bärgare. Om polisen dyker upp så har du ingen aning om hur det gick till och antagligen beror det hela på att du gjorde en undanmanöver undan en annan bilist som, pratande i mobiltelefon med en sil i armen, rånarluva och pistol i hand, prejade dig och att polisen ska vara glada att de inte har ett mord på händerna istället.

På annat håll utreds nämligen inte mord.

70 kommentarer:

  1. Ah, det klassiska "polisen borde jaga riktiga brottslingar"-argumentet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som om det vore en dålig tanke...

      Radera
    2. Varenda polis som utfört trafiktjänst har nog hört "polisen borde jaga riktiga brottslingar" ett antal gånger när de skrivit ut böter.


      Radera
    3. Tror någon att den här bötesstraffet gjorde läsaren till en bättre bilförare, eller höjde allmänhetens förtroende för ordningsmakten, eller gör människor mer samarbetsvilliga med myndigheten och därmed skapar ett bättre samhälle ?
      Jag tror nej - nej - nej
      Jag tror det finns pennalister inom poliskåren, petitessmänniskor som ser ett nöje i att jävlas och i princip går igång rent sexuellt att skriva ut bötesstraff. Och att det också finns andra personer med liknande sexuell läggning som gillar idén att okynnesstraffa hyggliga människor av princip.
      För att man haft en svår barndom kanske?
      Kanske läge att fråga vittnespsykologerna på Säters mentalsjukhus hur dessa är funtade kanske?

      Radera
    4. Jamen, vi pratar inte om böter här. Vid en trafikolyka så blir den som orsakat den skyldig att betala självrisken och ifall det tillkommer en liten bot på det kan så vara - det är sånt man bör kunna stå ut med om man kör bil.

      Att däremot bli av med körkortet för att ha gjort ett misstag i trafiken tycker jag är tämligen hårt straff. Ifall detta är tillräckligt för att bli av med körkortet så kan de ju köra ut och dra in körkort på löpande band...

      Radera
    5. Harry - det var en polis som behövde bättra på "balansen".

      Radera
    6. Varför stanna vid trafikbrottet? Med lite waterboarding och träff med baseball-ligan så kan man nog få fram ett erkännande för Palmemordet och lite annat ouppklarat såsom gängskjutningarna.

      Radera
  2. De sänkte nog antagningskraven lite väl lågt verkar det som..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller så gjorde de så för att statuera exempel och nu vet alla som läser härinne hur det kan gå om vi stör dem med simpla trafikolyckor..

      Radera
    2. Man får heller inte störa dom för olaga camping eller hot mot tjänsteman. Typ parkeringsvakter och radiotjänst som inte längre vågar besöka vissa områden...

      Radera
    3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  3. Tråkigt men förordningar är väl till för att följas, ska polisen sluta med det också?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. Dom kan ju sitta på vakt och sätta dit folk när de går mot röd gubbe också.
      För att sätta dit riktiga kriminella som begår inbrott, misshandel, mordbränder, mord mm lägger dom ju inga resurser på och lägger ner omgående.

      Jag har väldigt svårt att förstå hur man försvara polisens prioritering.
      Intressant att se om ni är lika förstående när ni själv blir drabbade.

      Radera
    2. Så för att polisen ska vara trovärdig ska de inte beivra brott som de upptäcker? Konstigt resonemang, vad mer ska de blunda för?

      Radera
    3. Jag tycker bara prioriteringsordningen är usel. Visst finns det vardagsbrottslighet som kan beivras och varför då inte sätta hårt mot de som går mot rött.
      Jag skulle dock tro att Svenska folket vill att man prioriterar mer på riktig brottslighet. Och det är väl något en myndighet borde lyssna på.
      Inget konstigt resonemang.
      Snarare ditt.

      Radera
    4. Så alla poliser ska prioritera stenkastning, sprängnigar, granatattacker, skottlossningar, mord, hot, våldtäkter, terrorister, våldsbejakande islam, terroristhjälp o sånt? Men det är ju svårt och tar tid plus att de inte har erfarenhet då vi inte haft sånt förut i den här omfattningen.Någon på myndigheten verkar iaf tycka det.

      Radera
    5. Förresten, om du sett en man med mörkt krulligt hår, stor näsa och som pratar dålig svenska så vill malmöpolisen prata med honom om barnvåldtäkterna där.

      Radera
    6. Nu är det visserligen olagligt att gå mot röd gubbe, men det är inte straffbart, såvida man inte orsakar en farlig trafiksituation. I så fall kan man dömas för vårdslöshet i trafik.

      Radera
    7. Att gå mot röd gubbe har helt avkriminaliserats dvs det är inte olagligt längre. Tidigare var det så att det var olagligt men saknade påföljd. När jag läste straffrätt så hävdade föreläsaren att avkriminaliseringen till viss del berodde på att stort antal juridikstuderande vid Lunds universitet brukade anmäla sig själva för detta brott och kräva utredning och förhör.

      Radera
    8. Jo. Men om man är hyperbyråkrat och jobbar inom försäkringskassan kan man låta dödssjuka bli av med sin ersättning och tvingas jobba. Andra yrkesgrupper ställs också inför etiska och moraliska frågor dagligen. Beror på vad den breda folkviljan vill hur saker prioriteras eller enskildas byråkraters önskan.

      Radera
    9. Pehr Blomkvist: sist jag läste så stod det att man inte får gå mot röd gubbe, och det var ganska nyligen (vägtrafikförordningen har jag för mig).

      Radera
  4. Det här inlägget luktar lite populism i stil med SD/Trump/Putin ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller.. påverkansoperation mot svensk polis...

      Radera
    2. Eftersom vi inte vet hur andra sidan, polisen alltså, motiverade sitt handlande och vi inte var där och kunde bedöma situationen, så är det väldigt svårt att bilda sig en informerad uppfattning. De flesta mynt har ju två sidor.

      Radera
  5. Jag tror det det finns något mer bakom detta. En enkel krock i rondell resulterar inte i indragna körkort.

    Cornu - har du bara gått på någons utsaga eller har du läst utslaget?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är precis så enkelt att oavsett var du kör in i någon bakifrån så är rubriceringen vårdslöshet i trafik och det är högst troligt att man tappar körkortet då man döms för detta.

      Radera
    2. Jag var själv ytterst nära att tappa kortet men kom undan med dryg böter när polisen såg mig ligga för nära framförvarande bil. Notera att jag aldrig körde in i bilen men dom upplevde att jag aldrig skulle hinna stanna.

      Radera
    3. Enligt körkortslagen så är det bara vid grov vårdslöshet i trafik som körkortet ska återkallas. Då borde det dessutom vara aktuellt med fängelse. Nej, något är det som inte stämmer i den här historien.

      Radera
    4. Om jag får spekulera lite så skulle det kunna vara så att föraren i själva verket gjort sig skyldig till en smitning när han, något upphetsad, drog från platsen innan polisen hann prata klart. I så fall är det inte så underligt om beslutet om indraget körkort kommer med posten långt senare...

      Radera
    5. Om man kör in i någon bakifrån...kan tolkas på olika sätt...vad är det vi pratar om?

      Radera
    6. De där andra kommentatorerna är bara intresserade av trafik.
      Inte traficking, förstår du...
      Trista typer, inte sant!

      Radera
  6. Ärlighet lönar sig inte i det här landet, det är allmänt känt.

    SvaraRadera
  7. Låter väldigt konstig. Källa?

    SvaraRadera
  8. Man kan väl alltid försöka hävda att den man körde på bakifrån höll for stort avstånd till framförvarande. Går det så går det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Juridiskt borde det gå. Iom cirkelformad rondel.

      Radera
    2. Aktiepolman:
      Måste bara trycka på gillaknappen för . . .tänket ;)
      OM Alexander utgår från enbart 2 bilar i rondellen så . . . vem är först resp. sist ? ;)
      Alltså om den bakomvarande framför håller för stort avstånd kommer ju denne för nära eller ?

      Radera
  9. I andra nyheter: planerade canceroperationer på specialistsjukhuaet ställs in. Trots detta har Ann-Gret, sjuksköterska på vårdcentralen, tid att både förskriva urinkatetrar och plocka stygn. Systemkollapsen är här!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ann-Gret har nog trevligare och mindre stressig arbetssituation med färre nattpass på vårdcentralen, så varför skulle hon frivilligt utsätta sig för det påfrestande jobbet på specialistsjukhuset, när vi skattebetalare inte vill ge henne skälig ersättning för det?

      Radera
    2. Du förstår inte min poäng. Polisen liksom sjukvården består av många olika delar. Det är inte trafikpolisens fel att mordutredningarna i Malmö inte fungerar. Det är ingen anledning att stänga vårdcentralen när specialistkliniken har bekymmer.

      Radera
  10. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  11. Man skall hålla avstånd för undvikande av trafikolycka, mycket enkelt.
    Ska det helt plötsligt bli lagligt att köra in i bilar bakifrån, eller, vad tycker ni ?
    Att det kom 2 polis-bilar var kul, ibland händer det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Räkna lite på tidpunkten. Det var säkert i samband med polishögskolans vår-praktik. Då skickde de dit två bilar med handledare i baksätet. Då kan allt hända :-)

      Radera
    2. Visst det är brottsligt. Off with their heads!

      Radera
  12. Känns som att det ligger lite mer i händelsen än vad som framkommer här.
    Man blir inte av med körkortet för en rondellkrock i 7km/h.

    SvaraRadera
  13. Om man vill på ett seriöst sätt belysa ett problem så verifierar man givetvis uppgifterna. I detta fallet så görs det lämpligen genom dom och utredning från såväl polis som försäkringsbolag. Efter avslutat ärende råder ingen sekretess så det är en smal sak. I vart fall kan den som varit part få ut allt så en seriös granskare kräver alltid det när någon kommer med en story. Om man vill vara säker alltså. Men det har säkert bloggaren redan gjort?

    Men om man bara vill publicera något som folk kan gnälla över så tar man och publicerar uppgifter från en part i målet som sanning. Så arbetar mycket av media idag, i vart fall i vissa typer av journalistik.

    SvaraRadera
  14. Att prioritera trafikolycka görs alltid om det inverkar på trafiken i övrigt, folk har nämligen en tendens att orsaka fler annars om man inte styr upp. I övrigt verkar jättekonstigt. Skulle polisen ha omhändertagit körkortet på plats för en vad det verkar enkel trafikolycka? Transportstyrelsen har sedan återkallat det? För en trafikolycka? Eller har transportstyrelsen in efterhand återkallat det? Varför har personen då inte yttrat sig? Av texten att döma verkar han ha blivit överraskad när han haft chansen att inkommadd med yttrande. Men det hela är enkelt. Finns en RAR anmälan, bara att fiska fram tillsammans med transportstyrelsens beslut. För som historien är skriven ovan så tror jag helt ärligt att det är mycket som saknas.
    Angående transportstyrelsen http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/forlorat-korkort/om-polisen-tar-ditt-korkort/

    /P

    SvaraRadera
  15. Ring ALDRIG 112 vid trafikolycka om alla parter är överens och ingen personskada som kräver ambulans.
    Ringer du 112 och uppger trafikolycka så kommer polis, brandbil och ambulans skickas ut, och någon kommer med stor sannolikhet få böter och bli av med körkortet.
    Blev påkörd i baken för en tid sen. Stannade och killen satt redan i telefon med 112, ja sa att det skulle du nog inte gjort, bättre vi bara skrivit på papper och bärgat bilen.
    Nån månad senare får jag ett brev från polisen där det står att han fick körkortet indraget 6 mån och böter, plus att han fick betala försäkringen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade också ringt 112 om någon kört på mig i baken.

      Radera
    2. Det var jag som blev påkörd i baken. Han som körde på mig ringde 112. Jag hade inga planet på att ringa 112 eftersom det inte fanns personskador.

      Radera
    3. Ska man undvika personskador när man blir påkörd i baken, så kanske man bör var ordentligt insmord.

      Radera
  16. Jag kan intyga att det här händer hela tiden. Min kusins man stod still bakom en annan bil vid en stoppskylt. Bilen framför kör iväg, han tittar vänster för att se om nån kommer samtidigt som han sakta rinner fram till stopp-linjen. Problemet var att bilen framför hade fått motorstopp och kofångarna tog i varandra. Tanten i den den framförvarande bilen ringer polisen.
    Boom! Av med körkortet blev han, inga skador på nån av bilarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om där intr blev några skador hur bevisade man att det skett en krock? Är din kusins man lite dum som erkänner ett icke-brott?

      Radera
    2. Dessutom varför hade han inte koll på bilen framför utan tittade på fåglarna eller vad det nu var för intressant till vänster. De var ju en stoppskylt och det enda intressanta då är bilen framför, först framme vid linjen är det intressant att kolla vänster-höger (för man skall ju ändå stanna där).

      Radera
    3. Killen är en väldigt lugn, trevlig och berättade SANNINGEN till polisen när den kom. Han trodde man kunde lita på polisen, det tror dom flesta svenskarna fortfarande, så han berättade precis som det var.
      Anonym, när du skaffat dig ett körkort så kommer du att inse att man oftast börjar rulla fram med bilen innan framförvarande bil passerat hela stopplinjen. Alla gör misstag, endel gör stora misstag så att folk dör, endel nuddar en annans bil.

      Radera
    4. eFFeT: Jag har körkort (vad får dig att tro annat). Det jag noterade var att han hade missriktad uppmärksamhet. Man skall helt enkelt inte titta på fåglarna och andra irrelevanta saker när man kör bil (man lär sig nog detta när man tar körkort, men många verkar ha glömt det). När jag rullar fram efter en bil vid stoppskylt så kollar jag bilen framför, det ger en betydligt större möjlighet att agera ifall hon stannar.

      Radera
    5. Effet:
      Polisen var att lita på.
      Ett trafikbrott hade begåtts, kollisionen är beviset, trafikbrott ska ju anmälas eller ?

      Radera
  17. Hade en kollega som jobbat i såväl Kanada som Tyskland och Frankrike och det var etablerat faktum i de länderna redan på 1980-talet: "Om polisen kommer så kommer någon att bli av med körkortet. Det är 50/50 om det blir du eller motparten". Så, ring bara polisen om den andre direkt luktar alkohol eller springer från platsen och lämnar bilen - då är det open/shut case. Annars gör ni upp i godo. På motorväg ringer man bäst BÄRGNING, inte polis! Bärgarna har TMA-bilar och allt som behövs för att skydda andra trafikanter. 020-91 29 12 i hela landet dygnet runt.

    SvaraRadera
  18. Låter väldigt konstigt. Klart det finns grinollar överallt som förskjuter sin egen frustration på annat/andra och överreagerar och även i poliskåren vi är ju alla människor, men troligtvis är inte det här exemplet ett stort problem i vårt land som akut behöver lösas. Poliser är oftast otroligt tillmötesgående och lösningsorienterade. Det finns nog många sidor av den här historien, och inlägget här är lite väl enkelspårigt och uppenbart "buhu för polisen i Sverige" för att kunna sympatisera med...
    Håller dock helt med att lagarna för att kunna lösa inbrott och stölder borde ändras så att polisen får lättare att lösa brott utan att riskera att kränka någon stackare eller bryta mot paragrafer.

    Klart som fan att man ringer polisen om detta inträffar. Är man trevlig och resonlig blir nog inte utfallet som här. Låter inte ens som grov vårdslöshet i trafiken.

    SvaraRadera

  19. 3 kap. 2 § Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar. Avståndet skall också anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas
    Domstolar ligger på 2-tusen + TV:s intresse för lappen

    SvaraRadera
  20. Hålla avstånd ska man givetvis göra,men det bästa är när polisen filmar en otroligt vårdslös biljakt som följande bil....

    SvaraRadera
  21. OT : Nåt för slöseriombudsmannen att ta tag i, usch vad pinsamt.
    https://youtu.be/4qefk2uIMn0

    SvaraRadera
  22. Finns nog en och annan whiplash-skadad person som håller med om att påkörning bakifrån är allvarligt. Det behövs inte så mycket kraft om man har otur.
    En snabb sökning gav denna träff som anger just 6-8km/h som gräns:
    http://www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/whiplashskada-halsryggsdistorsion-pisksnart-2/

    Så låt bli att krama varandra i trafiken..

    SvaraRadera
  23. Har blivit påkörd bakifrån vid både korsning och rondell men inte ringt polisen då skadorna på min bil var obetydliga. Den ena gången var det halt ute och jag såg i backspegeln att bilen bakom (hjulen låsta och fullt rattutslag) inte skulle hinna att stanna, *brace for impact*. Efter smällen som tryckte fram min dåvarande bil någon meter eller så inspekterades skadorna i god ton. Jag borstade bort lite glas och inspekterade stötfångaren på min Volvo 240. Bara en liten repa plasten. Riskokaren som kört in i mig fick ena flygeln invikt mot framhjulet och kunde inte ta sig därifrån själv. Jag lämnade honom en minut senare utan några krav, med kommentaren: "Har lite bråttom, du får nog ringa bärgning, lycka till".

    Även om det blir skador behöver man inte skriva på platsen och skriva under (har jag fått erfara), dessutom kommer inte polisen normalt även om man ringer. "Det där får ni lösa själva och med försäkringsbolaget", sa polisen. Den andra parten som side-swipade mig i en rondell vägrade att skriva på något. Så vi åkte hem och skrev en redogörelse på var sitt håll, och lät försäkringsbolaget avgöra. Det blev till min fördel. Det går rätt lätt för försäkringsbolagets inspektörer att avgöra från skadorna vad som har hänt. Man kan med fördel även fota av det hela på plats och bifoga till försäkringsbolaget.

    SvaraRadera
  24. Det var nog trafiksäkerhetsverket som visade arbetslust.
    Alla byråkrater måste visa resultat.
    Så finns det ett körkort att dra in så gör man det.
    Finns det inget körkort att dra in, om en person kör utan körkort, så finns det ju inget körkort att dra in, alltså ingen aktivitet att visa upp...
    Så därför är det ingen som bryr sig om någon kör utan körkort...

    SvaraRadera
  25. Vi har ALDRIG haft det tryggare och säkrare! Det har nämligen vår store älskade REICHSPOLIZEIMEISTER Dan Eliasson sagt och då MÅSTE det vara så !!

    Så låt oss nu gå ut och odla vår trädgård och inte bekymra oss !

    SvaraRadera
  26. En bilinspektör vid polisen i Värmland höll i somras på och petimeter anmärkte på cruisingen i Leksand.. Satt en viss lampa 2 cm för högt / lågt blev det böter och körförbud...

    En del poliser borde INTE vara poliser eftersom de antagligen får rejäla sexuella utlösningar av att sätta dit de människor de vågar sätta dit..

    Nej, denne bilinspektör och tillika rondellpoliserbna borde ta och tjänstgöra några pass i valfritt "utanförskapsområde" med avslagen radio...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns ingen som helst anledning att en lampa ska sitta 1mm fel, som att jammen jag körde ju bah 55 juuuu, det är inte olagligt att köra 45, alltså inom lagen

      Radera
  27. Det anmärkningsvärda är väl dock att det tog 6 månader för rättsbeslutet.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och inte sex år menar du?
      Ja, det var konstigt...

      Radera
    2. Acetyl, dom var väl oeniga o nån måste övertygas om att det var grov oaktsamhet att inte till 100% ha koll på framförvarande, eller då var dom underbemannade.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...