2016-12-12 08:32

141 000:- SEK per m2 för ett Attefallshus på Värmdö

SvD uppmärksammar att sk Attefallshus (aka Ättestupor) säljs med felaktiga boytor via mäklare. Ett exempel går på 2.15 miljoner kronor, plus 530 000 kronors andel i bostadsrättsföreningens lån. Verkligt kvadratmeterpris för boytans 19 m2 blir ca 141 000:- SEK per m2.
Det handlar i exemplet alltså inte om en central bostadsrätt på Södermalm, utan en bit utanför Gustavsberg på Värmdö.

Sovloft med sänkt takhöjd ska inte räknas som bostadsyta, men redovisas ändå som detta, liksom ett "förråd", vilket i annonsen kallas 33 m2 boyta.

Dessutom stämmer inte annonsens planritning överens med den gissningsvis datorgenererade interiörbilden. Trappan sitter på fel plats, där också en ytterdörr förvandlats till ett fönster och en garderob försvunnit för att göra datorbilden ljus och fräsch.

Det hela kallas exklusiv minivilla, om någon undrade. Det är alltså i bostadsbubblans nyspråk exklusivt att bo på nitton kvadratmeter.

Värt att notera är att exploatören här alltså får 2 680 000:- SEK betalt för ett hus som kostar runt 750 000:- SEK att bygga1..

1. Baserat på totalpriser brutto per bostadsarea för nybyggnation av småhus i Stor-Stockholm år 2014 enligt SCB, plus 10% kostnadsökningar sedan dess. Och, ja, stordriftsfördelar finns då "minivillan" uppförs tillsammans med övriga bostadsrättsföreningen.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa.

36 kommentarer:

  1. Då får man en bostad och en adress.
    Att enbart räkna på kvm pris leder fel när bostadsytan minskar.
    SVD har idag observerat ny trend. Köp en fastighet dela den på två bostäder och bygg en Atterfallsvilla på tomten. Bilda BR och hämta hem 20 Miljoner.

    SvaraRadera
  2. HAHA. Värmdö kommun är iofs ett skämt, men det här med Attefallshusen har inte så mycket med kommunen att göra. Det man kan fråga sig i ett vidare perspektiv är hur man öht tänkt, eller snarare om man har gjort det alls. Varför då? Jo, på Värmdö byggs det massor av andra bostäder, företrädesvis dyra bostadsrätter. Man kan alltså anta att folk som kan betala 10-15000 per månad skall bo i dessa lägenheter. Det byggs alltså inte för våra omhuldade flyktingar. Hade det varit byggen för flyktingar så hade det varit transportmässigt OK, de får ju inga jobb i alla fall och har promenadavstånd till närmaste socialkontor. Alltså kan de människor som köper bostäderna antas ha jobb. På Värmdö finns inga jobb, förutom lite butiksjobb i några köpcentrum. Så de behöver åka någonstans. Redan innan den här byggboomen drog igång så var det trångt på vägarna, men framför allt på bussarna. Det går inte att utöka busstrafiken till Slussen som redan nu ligger på 5-minuters trafik. Varje dag är det busskö den sista kilometern in till Slussen. Bussresan tar 20 minuter, kön tar minst en kvart. Det här är bara ytterligare ett exempel på politikers totala inkompetens och brist på framförhållning. Katastrof..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sverige skulle behöva en Trump som sätter fart på infrastrukturinvesteringarna och skakar om landet lite.
      Dock kan man väl inte enbart skylla på politikerna. De som bosätter sig där vet nog mycket väl vad de ger sig in på. Att sedan gnälla över att transporterna inte fungerar blir då patetiskt. Finns andra ställen här i Sverige.

      Radera
    2. Så vilka fler än politiker kan vi tänka oss att skylla på? Förutom väljarna som har valt dessa utomordentliga puckon.

      Radera
    3. Vi gör som vanligt.
      Skyller på allt utom oss själva.
      Bara att välja ett lämpligt objekt.

      Radera
  3. Haha, det ser ut som ett garage till bilen som visas i annonsen.

    SvaraRadera
  4. Nice, skulle blivit ett köp om jag inte flyttat till Skåne där man kan få en rimlig icke-Minivilla för samma pris.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får du nog allt ringa Verisure.

      Radera
    2. Fast även jag har fallit för trenden att killgissa.
      Det är säkert lugnt och fint i Skaune.

      Radera
    3. Så då blir du självförsörjande förutom den ryska oljan i tanken?

      Radera
    4. Skönt att höra att det iaf finns en som inte går i Putins ledband i Sverige.

      Radera
    5. Håller på att bygga om en MTB till en elcykel med motorkit/batteri från Kina. Blir som en moped i princip, fast utan skatt/försäkringskostnad.

      Radera
    6. Ack ja, en sån där motor på typ 750W med toppfart 50 km/h som kopplas vid framdrevet? Börjar bli poppis. Fast jag hörde att man kunde hacka IKEA-cykeln också och få ut mer effekt av den med.

      Du kanske bör fundera på att ha såna där e-bike-ready däck om det ska gå så fort?

      Radera
    7. Då det gäller märkeffekt så är det bara tramsigt, i princip bara en lapp eller stämpel på motorns chassidel. Peakeffekten på en 250W motor är nog rätt mycket högre i verkligheten. Det är rätt bra att ha den lappen om farbror blå skulle stoppa en.

      Det man skall titta på är vridmoment och eventuellt manipulera motorstyrningens maxhastighet. Har beställt en kitt som driver på kedjan, med lite mindre modifikationer via en mjukvara på datorn kan man få en cykel som klättrar som en bergsget och kan köra i ca 40km/h.

      Då det gäller cykeldäck så har jag researchat en del och kommit till slutsatsen att stora ballongdäck passar mycket bra på mountainbikes, då det ger maximal komfort och minskar punkteringsrisken avsevärt. Se t.ex. Schwalbe Big Apple (hipsterdäck)

      Radera
    8. Ah, Big Apple är såklart "e-bike certified". Får maximera hipstrandet med att köpa de bruna däcken och en skön lädersadel med fjädring från Brooks.

      Radera
    9. Ballongdäck är trevligt förutom de eviga punkteringarna jag fick dras med (körde slicks). Har numera gått över till punkteringsfria däck med mönster som jag kör med året runt. Nokia dubbdäcken för vintern står och samlar damm med slicksen.

      Brooks lädersadel kan jag rekommendera, kört med det över 10 år utan missnöje.

      Radera
    10. @demoman
      En motor som är "märkt" till 250W kan du få ut mer om du byter kontroller (kostar inte mycket på ebay), dock så om du byter original controllern som brukar vara på 8 Amper (om det är 36 voltsbatteri du har) kontinuerligt till en kontroller som matar tex 30A så med ett 36V batteri så riskerar du att haverera motorn om du matar på fullt och det är tex uppförsbacke.

      Motorer som är gjorde för kontrollers som matar på 1000W är kraftigare och tå den effekten.

      Radera
    11. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    12. Det kanske inte gäller i allmänhet att du med en kabel kan gå in och manipulera strömbegränsningen i elkonverteringskitt. I fallet med Bafangs mid-drives så går den motorn att få fabrikskonfigurerad till 250, 350 eller 500W, det är samma drivkrets oavsett. Ett alternativ är alltså att köpa en 250W och konfigurera om den :)

      Radera
    13. Varför inte "jacka kolven" eller " dra pluggen". Denna tråd ger mig flashbacks till högstadiet på 70 talet. Då alla coola killar trimmade mopparna.

      Radera
    14. Ok om det går att göra så är det ännu lättare såklart.
      Jag ska nog byta controller på min där jag också har en Bafangs motor men på bakhjulet, dock blir det då en kontroller som levererar 350W eller ev 500W, men det jag läst att man risker ar att antingen köra sönder kuggarna i planetväxeln (dessa är i plast/nylon) eller överhetta motorn.

      Dock så räcker 250 W rätt långt så länge det är plant, vid 25-30 km/h slår fartbegränsningen till, skulle inte den finnas skulle man säkert kommer upp i 30-35 km/h på plant underlag.

      Radera
  5. Visar varför vi behöver avreglera bostadsmarknaden. Att det inte byggs är för politikerna har försvårat eller förbjudit det. Attefallshus var ett steg i rätt riktning och nu utnyttjar entreprenörer möjligheten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du skulle hört vår bostadsminister på SVT igår.
      I korta drag bygger "vi" (regeringen) som fan.

      Radera
  6. Kostar det verkligen 750000 kr att bygga? Det är ju faktiskt bara en stor friggebod vi pratar om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det inkluderar markpriset och markberedning, kök och badrum. Jag hade själv kunnat bygga det hela för ca 400000, utan markpris (själv byggt 15 m2 vinterbonad friggebod för ca 100, men då utan kök och badrum).

      Ett fullt realistiskt pris, dessvärre, baserat på byggkostnaden för villor i Stor-Stockholm. Då kan villor vara något billigare per m2, pga mindre kök och badrum i förhållande till totalytan.

      Radera
    2. Tomten har man ju redan, tomt och hus är ju förutsättningen för att få bygga Attefallshus. Jag tycker 100000 kr för 15 m2 låter mycket också. Jag byggde isolerad arbetsbod på 17 m2 med pulpettak i plåt 2008 för under 25000 kr.

      Radera
    3. Fast nu var det inte en isolerad arbetsbod, utan inrett med riktigt golv, tapeter, fullhöjdsfönster längs en hel vägg, riktig dörr, kamin mm. Jag är lite tveksam till att ens klara av 17 m2 isolerad arbetsbod för 25000:-, men det är jag. Drog du in el? Byggde du golv, eller har arbetsboden bara naturgolv?

      Radera
    4. Utvändigt : stående panel med lockläkt målat i Falu röd. Ett litet begagnat fönster och fritidshusdörr med litet fönster.

      Grund : liggande lekablock på paddad grusbädd. 170 mm bärlinor med billig Byggmax isolering, lambda 39.

      Invändigt : Tak och väggar i vitmålad råspont. Billigt laminatgolv. Lister och foder i antikbetsad furu. 95 mm isolering i väggarna.


      Radera
    5. Och el förstås, 3-fas markkabel 15 m.

      Radera
    6. Men jag förstår att bara fönstren, ytterdörren och kaminen lätt kan kosta 50000 kr.

      Radera
  7. Hur är det tänkt att man ska tvätta kläder om man bor där? för någon tvättstuga med tvättmaskin eller torktumlare lär väl knappast få plats.

    SvaraRadera
  8. Egentligen är detta inte alls särskilt dumt, förstås.

    Attefallshus är en billig workaround när vanligt byggande är hårt reglerat (ta en titt på tomtköerna och reglerna för bygglov om man ska bygga nytt på egen hand, knappast något som uppmuntrar...). Med sådana här saftiga priser finns det ju feta pengar att tjäna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast just nu byggs det för mycket, inte för lite.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...