Cornucopia?

2016-11-11 15:16

Fredagsmys: Kritisera aldrig svenskens bilkörning, särskilt inte i händelse av snö

Så var det fredagsmüs igen. Den här gången tar vi väl upp fenomenet att man aldrig får kritisera svenskens förmåga att köra bil, speciellt inte i händelse av snöfall. Att svensken inte kan hantera situationen är nämligen någon annans fel. Själva är varje svensk antagligen världens bästa bilförare i tufft väglag.
Någonstans i centrala Stockholm. Bilköer. Ser dock bra ut på vägbanan.
Om man gör sig det minsta lustig, ofta rent av raljant, över stockholmarnas oförmåga att att köra bil i händelse av snö, lär man sig att det alltid är någon annans fel. Dock efter att ha blivit kallad "jävla bonde" eller rent av "trollhättebo", fast jag inte bor i den hålan.

Stockholmare är helt enkelt bäst i Sverige på att köra bil. Det är i själva verket utlänningarnas fel. Det är bara utländska bilar som får problem tydligen. Eller så är det politikernas fel. En stockholmare vet att vederbörande själv klarar av en halv meter snö utan problem, trots sommardäck, tvåhjulsdrift mm. Att fastna när det varnas för snökaos är inget man själv ska lastas för. Speciellt inte som man själv är världens bästa bilförare i vinterväglag

Det är klart att det känns trist att bli ihopklumpad i en grupp bara för att någon annan inte kan uppföra sig i trafiken. Det är ju som att klumpa ihop alla invandrare för att någon promille inte kan följa enkla sociala regelverk och lagar. Inte så himla kul alltså.

Men dagens fredagsmys får väl gå vidare och konfrontera bloggens läsare? Hur bra bilist är du i vinterväglag? Bättre eller sämre än medel? Du vet trots allt bäst själv och det är ju alltid någon annans fel.
Själv har jag med bil passerat genom Stockholm under torsdagen och fredagen. Som färdväg upp till föreläsningen i Ljusdal valdes av någon anledning inlandsvägen via Örebro och jag råkade därmed inte köra genom onsdagens undergång i Stockholm. En sådan tur!

Det var väl en del snö i Stockholm, men det var väl mest frånvaro av fungerande snösväng och annars inte värre än i Ljusdal.
Ljusdal.
Så trevligt fredagsmys. Kom alltså ihåg att det inte är ditt eget fel om du fastnar sex timmar i en bilkö  när det varnas för snökaos. Det är någon annans fel. Säkert någon utlänning. Speciellt är det aldrig ditt eget fel, åtminstone inte om du är stockholmare.

Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa.

126 kommentarer:

  1. De sämsta bilförarna kör AWD och tror att de är bra...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gissar att du ej kör AWD i Stockholm?

      Radera
    2. Trollade dig lite. Det är skillnad på AWD och riktig fyrhjulsdrift.

      Radera
    3. Jag kör oftast rätt defensivt, rädd för att dö då jag kör runt i min Dacia.

      Radera
    4. Väljer att svara "Sämre än medel", för det är den rätta inställningen i trafiken.

      Radera
    5. Jag kör offensivt och AWD är perfekt i snöslask när man behöver köra om alla bönder på väg till stormarknaden.

      Radera
    6. Inte helt säker de är just bönder, men de flesta medtrafikanter kör oftast som krattor och jag kan bara koppla av när det är fri sikt långt framåt, dvs när jag ligger först.

      Radera
    7. AWD är en krycka för okompetenta bilförare.

      Radera
    8. @demoman 15.25
      Jag förstår om du är rädd för att dö om du kör Dacia ; -)

      Radera
    9. Kallle7, skaffa adaptiv farthållare.

      Radera
    10. @Glenn
      Valde medvetet bort den, farthållare använder jag bara när jag ska skriva sms.

      @demoman
      AWD är en leksak, precis som resten av min bil.
      Ärligt talat så hade jag klarat mig med en Nissan micra eller liknande, men jag tycker det är roligt och skönt att köra bil, en njutning vid rätt förhållanden.

      Radera
    11. Jo precis, roligt och skönt att köra bil, när man förlitar sig på sin krycka.

      Radera
    12. Inget mot dig nu kalle7. Men har en kolega med xc70 som tror denne är kung på vägen när det är snö och som kan köra med sommar däck på snön utan problem. Vad som ofta glöms av är att vägen skiter fulltständigt i om man har 4 hjulsdrift när man ska bromsa.

      Radera
    13. @kalle7

      Ligger man först i kön så är man sannolikt inte den vassaste bilföraren.

      Radera
    14. Kalle7

      Om du anser att felet ligger hos majoriteten av medtrafikanterna, eller i ditt fall då. Mottraffikanterna. Så är ju sannolikheten för att felet är hos dig själv, ganska påtaglig. Det brukar ofta vara så hos folk, där kroppen växer snabbare än hjärnan. Hos dom flesta växer hjärnan ikapp kroppen med åren. Men så är det ju naturligtvis inte alltid.

      Jag hoppas att du mognat ikapp när du fyllt 25, eller om du är sen i utvecklingen. Åtminstone vid 30 års ålder.

      Jag håller tummarna för dig, hör av dig om du behöver prata med en vuxen manlig förebild.

      Radera
    15. @Greenious

      Inte bara först, utan ensam på vägen, inga bakom eller framför, det är målet. Visst är det svårt i rusningstrafik på motorvägen, men ändå. Sannolikheten att krocka med en annan bil minskar ju betydligt om det inte finns några i närheten.

      Radera
    16. @Tidigare M

      Det är inget direkt fel på mina medtrafikanter, de gör bara en annan bedömning än vad jag gör, som att tex tycka 40 är lämpligt på en 100 sträcka bara för att det ligger snö på den.

      Jag håller inte alls med dem och gör på ett annat sätt.

      Radera
    17. Har själv AWD, håller med mångas åsikter att folk av nån oförklarligt anledning tror att man både bromsar bättre samt kan ta kurvor i högre hastighet med awd än med framhjulsdrift... AWD har jag för att kunna ta mig fram på dåliga vägar eller riktigt hala backar...
      För övrigt...
      Måste även be er som gillar långsam åkning, GE FAN I ATT LIGGA I VÄNSTERFILEN. Kan ni inte göra en omkörning utav en bil på under 5 sekunder så finns det ingen anledning för er att köra om, speciellt inte när ni har massa bilar bakom er.
      För att inte tal om mängden idioter som ökat MARKANT på senare år som ligger i vänsterfilen konstant, trots inte en enda bil finns i högerfilen så långt ögat når... säkert fått dra om 20 pers på insidan detta året. Ser oftast dessa babblandes i telefon.

      Radera
    18. Om du står still i en kö är det inte du som är främsta skälet till köns stillastående.
      Det finns nämligen fler än en bil i Sth.

      Radera
    19. Som norrlänning boende i tokholma sedan ett antal år kan man lätt konstatera att 08:or har väldigt dålig insikt i vinterkörning. Sedan om det beror på överskattning av egen, snöröjning eller annan förmåga är svårt att säga men något typ av fel i huvudet har man när man kör med sommardäck på vinterväglag.

      Radera
  2. Sluta diskriminera oss icke-bilförare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vadå? Det är ju ett fel;)

      Radera
    2. Absolut, om du slutar spama en tråd om just bilkörning!

      Radera
    3. Håller med!

      Börja diskriminera Daniel Hellden(kommunalrådet som är ytterst ansvarigt för det här eländet)??

      Radera
  3. Lämnar bara denna artikeln här:
    http://teknikensvarld.se/bast-bakom-ratten-ar-mannen-kvinnorna-bara-medelmattiga-128422/

    SvaraRadera
  4. Jag brukar alltid vara extra uppmärksam när det kör en BMW i närheten, då kan man vänta sig vad som helst. Är det någon som vet om BMW har blinkers i sina bilar eller om det är förarna som aldrig använder dem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är väl så duktiga att de inte behöver blinkers för att veta var de ska;)

      Radera
    2. Samma fråga om bakljusen då och positionslampor fram dagtid.
      Eller är lamporna så dyra att man inte vill använda dem?

      Radera
    3. Om du känner dig överflödig på jobbet kom ihåg att det är någon som har som jobb att installera blinkers på BMW-fabriken

      Radera
    4. Bmw är ju ganska dyra att serva så ägarna vill nog inte slita ut blinkersen i onödan

      Radera
    5. @Kalle: En duktig bilförare (som kör BMW t.ex.) vet vad som är fram och bak på bilen och var sidorna är. Några lampor för att hålla sig rätt positionerad (långt till vänster och nära eventuellt framförvarande bil, alternativt vägrenen på motorväg) behöver heller inte en skicklig förare;)

      Radera
  5. De sämsta förarna är poliser, följda ax taxichaffisar, följda av idioter med sommardäck på is-snö-sörja.
    Klockrent exempel de två snutbilarna med sommardäck som inte ens klarade av fjuttbacken vid Gustav Adolfs torg i Stockholm

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att förtydliga. Snutarna ver de enda som fastnade, sedan försökte de starta i backen istället för att backa ner till plan mark och ta en annan väg... och så pratar man om att sänka IQ-kraven. Man baxnar

      Radera
    2. Är Kling och Klang ute och julshoppar?

      Radera
    3. PS cornu, svaren på din fråga kommer förmodligen att bevisa tesen om "illusory superority" på ett alldeles eminent sätt

      Radera
    4. Ja att 42.6% av bloggens läsare är idioter var väl inget nytt ;)

      Radera
    5. Det är det första man lär sig på körskolan, och det första 99% glömmer bort.

      Radera
    6. Det finns väl nötter lite här och var i trafiken. Det man reagerar på är väl den procenten som kör så illa och råkar köra sämre än de andra 99%.

      Vilken grupp miffot råkar tillhöra gör att man kan få vatten på sin kvarn om att den eller den gruppen (taxichaffisar, kling&klang, hukletanter, bmw-blattar eller kepsgubbar) verkar köra sämre (trots att de du ser råkar vara just en procent av gruppen ifråga).

      Det tråkiga är att man verkar få dålig feedback på hur illa man beter sig i trafiken. Kanske endel tar till sig att ändra trafikanter försöker signalera till dem, men man undrar ju.

      Radera
    7. Cornu kan säkert slänga ihop lite snygg grafik och korrelera antalet trafikmissöden mot antalet bilar. Sveriges trafikaorta (både bil och tåg) går genom Sthlm. När den kloggar igen påverkas hela halva Sverige.

      Radera
    8. Är nog böjd att hålla med faktiskt. Poliser i synnerhet tror i allmänhet att uniformen och en dags utbildning på någon halkbana gör dem till världens bästa bilförare. De har samma inställning till skjutvapen också, men mig veterligen har aldrig en polis kvalificerat sig till medalj i någon bil- eller skytte-sport.

      Radera
    9. Njaee. där är det ekonomichefen inom polisen som snålar in 1 vecka vinterdäckslitage, lika ambulans
      Sen ber dom om ursäkt likt 'feminism'-trafikborgarrådet' MP, sen är han förlåten o det skylls på chauffören.

      Radera
    10. Dom kanske bara följde lagen? Det skulle ju inte se så bra ut om poliser kör/backar mot färdriktningen. Det får dom väl bara göra om dom har larm? Så i väntan på larm så kan det ju vara kul att sladda lite ;)

      Radera
    11. Bra poäng där Daniel, men efter att läst vägtrafikförordningen så räcker det tydligen att de är i tjänst:

      "5 § Om särskild försiktighet iakttas och om omständigheterna kräver det, får avvikelse göras från 9 kap. 1 § första stycket 1–5 och 2 §

      1. vid räddningstjänst och bärgningsarbete,
      2. i tjänsteutövning av en polisman, bilinspektör, tulltjänsteman eller kustbevakningstjänsteman, "

      (9 kap är förbut att backa på motorväg)

      Sen kanske man iofs bör ta lagen med en nypa förnuft samt jämka med andra skyldigheter. Egentligen skall man klandra en bilist som backar ur en sådan situation så är det att han genom att försätta sig i den redan har skitit i det blå skåpet - av säkerhetsskäl kan han ju liksom inte låta bilen stå kvar heller då det med tanke på halkan inte är säkert.

      Radera
  6. Jag brukar ibland roa mig med att det på ojämn grusväg, är lättare att hålla normal hastighet i min 10 år gamla Skoda Octavia än en sprillans ny SUV, oberoende av hur många hjul den driver på. Det kan ju bli ett stenskott eller andra repor på dyrgripen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roa dig med vad? Att hålla lagstadgade 70km/h eller?

      Radera
    2. Att inte köra löjligt sakta för att jag är rädd om lacken på min bil.

      Radera
    3. Så du håller lagstadgade 70km/h?

      Förresten så kan man undra hur kunniga man är om man är rädd om lacken. Endast om man skulle köra av så lär ju lacken vara i någon större fara, stenskott får ju ifrån bilen (i den mån det är någon större mängd sådana på grusväg).

      Radera
    4. Det kanske känns obehagligt när en sten lossnar och slår in i hjulhuset, vad vet jag.

      Du ska alltid anpassa hastigheten till rådande förhållanden. På grusväg är det pga sikt och underlag ofta en hastighet under 70 km/h.

      Radera
    5. Stenar är inte så farligt men har du fått in barn i hjulhuset nån gång? Jävla ofog, minst en halvtimme med högtryckstvätt.

      Radera
    6. Fastnar de så kör du för sakta Ben

      Radera
    7. Eller så kör man trimmad hjullastare - skopan fixar det mesta som råkar vara i vägen...

      Radera
    8. Anonym2016-11-11 19:44
      Borrat insuget ?

      Radera
  7. Du borde haft med alternativet "Kör bättre än stockholmare - oavsett väder"

    SvaraRadera
  8. Apropå svensk kompetens: kul att du illustrerade med Samuel Owens gamla tomt.
    Eldkvarn låg ju där en gång, vilket ni säkert vet, för övrigt...

    SvaraRadera
  9. Jag tycker vi skall dimensionera all snöröjning efter 50 cm blötsnö som dimper ner var 111:e år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du menar att det är 111 år sedan det var snökaos i Stockholm senast?

      Radera
    2. Helt rätt tänkt, men varför inte dimensionera för 1 meter, eller varför inte för nästa istid och 3km snö. Förslagsvis utsårsas verksamheten till något kinesiskt företag då det annars skulle bli tämligen dyrt påslag på skatten.

      Radera
    3. Kostnaden för lite jourgubbar med bilar borde vara relativt marginellt jämfört med kostnaden av att halva stan står still och invånare som inte kan sköta sitt jobb.

      Men det drabbar ju iofs andra konton och andra budgetar.

      Radera
    4. Om det är så angeläget så kan ju de som tycker det är så viktigt att komma fram under alla möjliga och omöjliga omständigheter se till att betala för den beredskapen.

      Notera här att bilarna för detta ändamål kommer troligen stå oanvända tills de blir för gamla. Det låter ju inte som särskilt billig plogning. Och notera att kostnaden för invånare som inte kan sköta sina jobb är en kostnad som kommer väldigt sällan.

      Radera
    5. Anonym, Kostnaden för plogning av vägar ska alltså bli frivillig? Bra tänkt...

      Ponera att 100000 personer inte kan göra sitt jobb under en dag, ska vi anta att den kostnaden landar på 1000 kr/person så pratar vi alltså om en kostnad på 100 Mkr under den dagen, varav 30 Mkr skulle ha landat som skatt till Stockholms kommun.

      Som jämförelse låg hela snöskottningsbudgeten på 160 Mkr under 2013.

      Sen kan man fundera över hur ofta Stockholm står still pga dålig snöröjning, man kan fundera över det faktiska antalet människor som inte kan sköta sitt jobb den dagen, och man kan fundera över vad den exakta förlusten eg blir per person. Och man kan fundera över vad kostnaden är för ett liv den dagen någon dör pga dålig snöröjning.

      Radera
    6. Hur billigt förväntar du dig att man skall kunna få den beredskap du förväntar dig. Om man i stället lägger 161Mkr på snöröjning inkl beredskap så lär det inte räcka till för att nämvärt bättre hantera toppar som uppstår en gång på hundra år. Problemet är då att man har bränt 100Mkr för att försöka spara 100Mkr på uteblivna inkomster, men facit riskerar att bli att man lik förbannat gör förlusten då beredskapen inte lär vara tillräcklig.

      Radera
    7. Ett problem är ju att sen kontrakt skrivits så gäller monopol, bara att 'knyta handen i byxfickan' o se hur kontraktsägaren sköter avtalet.

      Radera
  10. Jag cyklar året runt med en 3-växlad gammal Crecent herrcykel, och odubbat i solsken såväl som snöstorm. Vad gäller vinterkörningen så tillhör jag sverigeeliten utan tvekan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I färdigheten vinterkörning på cykel ingår också skicklighet i fallteknik. Antar att detta är något du behärskar. Jag gör nog en vurpa var tredje år ungefär.

      Radera
    2. Jorå, det händer lite då och då och falltekniken är något som dessväre inte blir bättre med åren. På senare tid har jag faktiskt börjat överväga att använda cykelhjälm...

      Radera
    3. Mmmm... har själv funderat på en hövding, men det bär lite emot att den kommer att lösa ut varje gång man trillar.

      Radera
    4. # iblandekonomi

      Om du inte använder den på krogen blir det väl knappt multipla utlösningar?

      Radera
  11. I onsdags morse tittade min dotter ut från sin lägenhet och såg en bil på tvären utanför garageuppfarten. Hon bestämde sig då för att ta buss istället för hissen ner till garaget. Bussarna brukar komma med högst fem minuters mellanrum.

    Efter 20 minuter utan buss med allt fler väntande kom en kollega till henne och berättade att hon varit på bilbesiktningen men konstaterat att vägarna var för oröjda samt också bestämt sig för buss till jobbet. Kollegan fortsatte säga att på besiktningen kom en kvinna i 20-25 års ålder inspringande och berättade andfådd att hon hade tid just nu men fastnat 50 meter bort. Kan ni hjälpa mig? Har du sommardäck? Ja. Vi besiktigar inte bilar med sommardäck. Du får låta den stå till våren.

    20 minuter senare bestämde sig de båda kollegorna att gå till jobbet. Någon dryg timme senare var de framme.

    Tycker de båda var goda bilister som i onsdags avstod från att ställa till mer trassel i trafiken. Själv är jag sämre, insnöad, trött och lånade dotterns bil idag för några andra ärenden men avser hämta henne om hon ringer. Det är bekvämt med en dotter som bor bara någon km från sitt barndomshem.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Buss istället för hiss till garaget :)

      Radera
    2. Reagerade också på det.

      Radera
    3. Helt rätt iakttagelse - borde läsa igenom vad jag skrivit, får skylla på att jag vi 08-or varit insnöade. Jag försöker klargöra så missuppfattningen minskar. Hon går 7 m utanför sin lägenhetsdörr till hissen och åker ner i garaget där hon får gå 25 m till sin bil. I onsdags gick hon ner för en trappa istället och utomhus de 75 m till busshållplatsen. Att hon sedan efter lång väntan fortsatte pulsa fram någon dryg timme framgick mer tydligt.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    4. hakan_975: De fattiga har inte råd med taxi...

      Radera
  12. Det är tillfällen som dessa som visar varför man behöver ha en Hummer på Östermalm.

    SvaraRadera
  13. I en vanlig bil kör jag väl typ medel men så fort jag sitter i ett pansarfordon kör jag som gud fader själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är inte bandgående fordon känsliga om man får sidosladd?

      Radera
    2. Roderverkan! Det har kraschat en och annan vagn ja.

      Radera
    3. Den gammeltestamentlige eller den nuytestamentlige guden?

      Radera
    4. Vilken snödriva kan man inte röja med en H.E.A.T?

      Radera
    5. Interå gbd xrv man skruvar in nåra kartonger 1-tumsbult, inte rostfria dom har en benägenhet att mjukna (men dom håller färgen!!), sen stampar man pedalerna i botten o toppar upp H16B:n i (4-hju . .) bredsladd så vägräckena ryker.
      Man använder utligget för att motverka stjälpningen då man kör drifting, spec. stickan med nån 1-tons sten som klamrar sig fast för bleka livet.
      Livet kan va 'sten'hårt.

      Radera
  14. Snart dags att åka hem. I min framhjulsdrivna Dacia. I snökaoset i Stockholm.

    Hoppas jag inte dör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du med spade, sovsäck, trangiakök varmt ombyte och mat för 72h så borde du klara dig ☺

      Radera
    2. Spade check. Resten får jag drömma fram genom mina postmoderna psykologiska krafter.

      #Fail

      Radera
    3. Det är ingen snö på vägen längre, och många lämnar bilen hemma så framkomligheten är ovanligt bra.

      Radera
    4. Jo, det var min poäng. Hur lugnt som helst idag. Ironi är svårt på internet.

      Radera
  15. Får man nästan 40cm snö på nån dag så kommer det att bli problem. Skellefteå fick nästan 80cm under allhelgonahelgen och även de fick problem. Mediabevakningen däremot...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bor i Skellefteå och märkte inte av några större problem. Bara en granne (bonde) som gnällde om nått med hans åker han inte hunnit med.

      Radera
    2. Det var inte min upplevelse

      Radera
  16. Såklart har man dubbdäck, >200 hästar, och kör som en gud -- bättre än Björn Waldegård faktiskt. Fastnar aldrig, kör enkelt hela natten i snöstorm, på oplogade småvägar upp till fjällen.

    Kaoset beror givetvis på den feministiska snöröjningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 200 hästar är ju skitmånga, då fattar man varför du har svårt att hålla alla i hagen.

      Radera
    2. Jag har sett att många HQBT personer har halkat här utanför, så jag önskar mig att Regeringen (Speciellt Mp) tar tag i saken och inför en extra trans-homo-plogsväng, så att problemet kan åtgärdas.

      Radera
    3. Klart du kör bättre än Waldegård . . nu, ett kistlock i vägen, men då?
      Dansgalan i Vemdalen ?

      Radera
  17. Finns ju en del som får "använda" sin försäkring varje år,vissa aldrig eller ngn gång.
    Blev påbackad av en chaufför med både sensorer och kamera,frågade om dessa var ur funktion..svaret var att det pep som fan och kameran glömdes av.
    Tur att det inte var en människa som blev påbackad.
    Så en poll med frågan om hur många gånger per tidsenhet bloggläsarna nyttjat försäkring pga egna misstag kanske vore en kul sak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte använt bilförsäkringen på 20 år, innan dess var det ett par gånger jag körde in i framförvarande bil precis innan inkörning i rondeller och nåt inbrott pga fin stereo.

      Radera
    2. Sen lärde jag mig att bor man i en innerstads getto så går det inte att ha en bil man är rädd om, bästa är att ha en gammal rishög med dålig stereo man inte ens låser, för att slippa folk som tar sig in för att kolla om den innehåller nåt av värde.

      Och det har varit när krock många gånger på grund av vackra kvinnor på trottoaren, där lärde jag mig: När det kommer en vacker kvinna, kolla på bilen framför istället, för det är det ingen annan som gör.

      Radera
    3. @Kalle7

      Men är det inte så att en hel del tjuvar utgår från att bilen är låst och därför ändå gör åverkan på bilen (istf att känna efter om den är olåst).

      Radera
    4. Märkte inget av det, de bilarna jag ägde då var Volvo 240, på dem syns det tydligt att de är olåsta, knappen är uppe, sitter ju precis ovanför handtaget.

      Radera
  18. Bidragande orsaker till kaoset KAN ju vara den nämnda feministiska snöröjningen samt att många stockholmare numera är mer vana att köra i ökensand än i snö.

    SvaraRadera
  19. Min lärare på körskolan sa alltid, -När du kör bil så ta för givet att alla medtrafikanter är dum i huvudet. Så det är alltid min utgångspunkt och har räddat mig många gånger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, och anta att de inte ser dig..

      Radera
    2. Det är min osynlihetsmantel.

      Radera
    3. Haken är ju bara att ifall man skall ta höjd för alla möjliga dumheter som bilister kan få för sig så blir det inte mycket köra av. Det finns ju de som backar på motorväg, kör vänstervarv i rondell (eller varför inte U-svänger i ytterfilen), väntar på att bilarna på huvudleden kommer nära innan de kör ut osv...

      Radera
  20. Körde till fjällen en vinter som ung, med en Honda Prelude i slitna sommardäck. Det var en svag uppförsbacke hela vägen från byn till stugan 3 km ut i vildmarken med massor av snö. Jag kom fram iaf, men dagen efter var jag tvungen att backa, för att få något som helst grepp, hela vägen ner till byn för att byta till vinterdäck. Gubbarna på verkstaden tittade på mig som om jag var från en annan planet. Men så är jag från Skåne också :-)
    Annars har jag erfarenhetsmässigt lärt mig att hålla utkik på mornarna efter stora suvar som framförs av stressade mammor med mobilen klistrad vid örat, på väg att lämna barn på dagis/skola. Då gäller det att hålla sig undan....för det brukar gå starkt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Preluden hann det väl rosta hål på innan backen var avklarad..

      Radera
  21. Feministisk snöröjning + att stockholmare i större utsträckning än resten av sverige uppmanas köra dubbfritt är en stor anledning till problemen.

    Visst är det många som inte kan köra i lite snö, inte vet hur man gungar loss en bil osv men bristen på rejäla vinterdäck är största synden.

    Nu hade jag väldigt lite problem i onsdags, körde själv på de oplogade småvägarna med ordentliga vinterdäck och min framhjulsdrivna Volvo V50, även om jag fick stanna bakom en och annan bil som kört fast, och hjälpa dem vidare. (Folk är verkligen totalt oförberedda, ingen har spade i bilen längre!)

    Hursomhelst, jag vet inte om jag är bättre bilförare än andra, men jag är definitivt bättre förberedd och har rätt utrustning för vinterunderlaget, och min uppfattning är att många slarvar med detta...

    SvaraRadera
  22. DN har en bra artikel om MPs snöröjning.
    http://www.dn.se/sthlm/nio-alternativ-till-feministisk-snorojning/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vafan, är det på riktigt? Kan inte läsa artikeln pga betalvägg, men trodde det bara var nidsvammel med begreppet "feministisk snöröjning" fram till nu.

      Radera
  23. Finns obligatorisk halkkörning i Mellanöstern och Afrika.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Näe de har obligatorisk halalkörning istället

      Radera
  24. Trevligt Fredagsmys på er!

    SvaraRadera
  25. Det finns inget alternativ för mig. Jag kör som en rallyvärldsmästare under Svenska rallyt i de Värmländska vinterskogarna och bara med bakhjulsdrivet och utan fjoll- antisladd och fjollantispin. Så jag kan tyvärr inte delta i enkäten. P.S. Ni har väl inte krockkuddar och bälten i era bilar? Nu måste jag poppa mer popcorn.

    SvaraRadera
  26. Här uppe i mellan Ljusdal och Hudiksvall kan jag alltid hålla minst 110 på 84an i alla väglag för här plogas det i alla fall. Men det går ju inte pga. att många kör i 70. Nu har Hudik slut på snö budgeten så vi får se hur det blir vid nästa snöväder. Komihåg att ni som har lätt för att bli trötta bakom ratten. Kör så ni är livrädd svårt att somna då. Och krockar du med en älg eller annat har du kört för sakta:).
    Matts / som fick böcker signerade av Lars i Ljusdal:) Tack för en trevlig kväll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, jag pendlade 16 mil om dagen för några år sedan och höll alltid på att somna på väg hem, om det var fritt så det gick att blåsa på så man piggnade till men motorvägen i Skåne är överbefolkad i rusningstid och allt går i 85, i bägge filerna. Höll flera gånger på att bli mosad av långtradare som bytte fil utan att se sig för, de håller man max avstånd till vid omkörning nuförtiden.

      Radera
  27. Nu måste vi lugna ner oss, Trafikborgarrådet (MP) har ju bett om ursäkt, så NU kan det inte va hans fel utan nånannans 'nånannan-ismen.

    SvaraRadera
  28. Näpp nu blire fredasmys.
    En Kask på Laphroight Quarter Kask, avsluta Gotland är ockuperat, sen bränner man av en stjärna så det dammar ;)
    Näee inge foton tänker inte sälja, bor bra o billigt, här får man betala för att bli fri avlopp o vattenavgiften, asbestisolerade rör o kuloledningar med bly, får inte ens elda upp . . .eländet.
    Men dom 5 30w leddarna för att lysa upp åt dom 2 odjuren borde väl höja värdet till nån hundring mindre än rivningskostnaden.

    SvaraRadera
  29. http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/trafikkaos-i-sundsvall

    Verkar som det kan bli trafikkaos i Norrland trots allt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den där är ifrån tiden då Polacker o Balkaner kom med blankslitna sommardäck
      tyvärr gör inte Sverige som man ser på Norska bilbärgarna, bilen FÅR INTE ut på vägen förrän dom bytt däck eller det blitt sommar.
      I Sverige 'blockas' dom i max 1 dygn sen äre bar å åk.

      Radera
  30. He he kul att gå tillbaks o kolla svaren. 74% av de svarande anser sig tillhöra de 50% som är bättre än medel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 90% av befolkningen bor INTE i Sth så typ mindre än hälften (10% kan ju vara varken bättre eller sämre än Sth:are, dom ÄR ju Sth:are)Nätt hälften av alla dom 90% som inte är Sth:are är alltså bättre, vilket väl är hyffsat

      Radera
  31. Jag är förmodligen uppriktigt bättre än medel då jag vet att jag briljerar i det absolut viktigaste: att vara defensiv vad gäller att hamna i situationer överhuvudtaget. Om läget framför är för osäkert åker jag hem och kryper ner i soffan istället.

    Jag har åtminstone fått för mig att många som menar att de kör defensivt i själva verket gärna smyger in i korsningen och fastnar där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undantaget var min första dag som Stockholms-bo, med snökaos som påminde om den här veckan. Jag skulle då köra från jobbet i fruängen till boendet i östermalm. På efterhand, när snön hade smällt, var det lite underhållande att lära sig att efter Essingeleden hade jag spenderat merparten av tiden på trottoarer och andra gångvägar. Det är extra kul eftersom jag ledde en enorm rad av bilar som tog rygg hela vägen (nej, inte polisbilar), uppenbart glada över att de hittat en riktig stockholmare som visste vart vi skulle köra.

      Radera
    2. En släkting anförde en gång i tiden en kolonn bilar längs E4 genom hälsingland under full snöstorm, sikten var obefintlig, när han tyckte underlaget började bli lite väl knöligt. Så han blinkade höger och stannade varpå bilen bakom tog över ledarrollen och gjorde en snygg omkörning följd av alla andra.

      När han klev ur bilen och synade underlaget befann han sig på en åker.

      Han vände och hittade tillbaka till vägen igen, men såg aldrig till de övriga i kolonnen igen...

      Radera
  32. Ja stockholmarna måste vara usla bakom ratten. Kommunen har till och med bistått med jämställd snöröjning för att ta tag i problemet. Trots att de får den överlägsna snöröjningsteknik klarar de inte att ta sig fram på vägarna med sina bilar. Pinsamt!

    SvaraRadera
  33. Regel nr 1 vid vinterkörning i snö är att inte "fega"... Men heller inte att köra för fort utan att hålla en jämn och tillräckligt låg/hög hastighet.

    Tyngden på fordonet skall också vara på drivhjulen och däcken skall vara smala och inte några "BMW-brödkavlar". Markfrigången skall vara hög och motorns vridmoment högt. Tyvärr inte så många fordon idag som klarar av detta... Inte heller bilar av s.k SUV-modell klarar av detta då de är alldeles för tunga!

    Nej, den perfekta bilen för tuff vinterkörning är en gammal VW Golf DIESEL. Kommer mycket väl ihåg en svart vinternatt med mycket snö när jag körde "Ubbhultsvägen" mellan Kungsbacka - Hällingsjö fvb Borås. 20 cm snö och flera 745:or stod och "snurrade" i backarna. Alltmedan min egen Golf DIESEL sakta men tryggt och säkert tuggade sig igenom snödrivorna!

    Tyngden på Drivhjulen alltså!

    Detta visste redan "Adolf & Co" när VW:s "Kübelwagen" i jämförelse med den klassiska "Jeepen" på så gott som alla områden utklassade den senare... Lättare, tyngden på drivhjulen och stora hjul... En slät undersida gjorde dessutom att den kunde liksom glida fram över snön..

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...