Cornucopia?

2016-11-10 17:06

En dag och tomt i mjölkdisken på ICA

Det räckte med att det snöade en dag i Stockholm så gapar mjölkdisken tom på ICA. Inte jordens undergång - det går att äta snö (som inte är gul - snö som är gul är inte kul) - men ett bra exempel på hur fort det går när krisen kommer i dagens just-in-time.
Läsarfoto från ICA Saltsjöbaden.
Det kom tydligen snö i Stockholm igår, vilket gjorde att trafiken tydligen havererade. Huruvida det hade med Stockholms kommuns nya feministiska snöröjning att göra, dvs att man ska skotta trottoarer och cykelvägar innan man skottar vägarna som ambulanser och bussar kör på, låter jag vara osagt. En tweet om den lyckade feministiska snöröjningen (med en gående man) nedan.

Feministisk snöröjning innebär rimligtvis också att man främst upphandlat mindre fordon, som inte duger för att skotta ambulansvägarna.

Kanske kan man göra kampen för jämställdhet en tjänst genom att kalla snöröjningen för något annat än feministisk? Postmodern snöröjning? Identitetssnöröjning?
Snökaos i den sk "Sumpan" där de som gett upp allt hopp om att bo innanför tullarna i Stockholm bosatt sig för att lida och sedan dö. Dock ej Stockholms kommun alltså. Eget foto.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa.

59 kommentarer:

  1. Just-in-time och snö är inte bästa kompisar med varandra. Vi får hoppas att ingen gick i pannkakstankar torsdagen till ära.

    //Humankapitalisten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Saltsjöbaden?
      Inte ingredienser till "gräddhyllan"?
      Katastrof!

      Radera
  2. Anledningen till att Saltsjöbaden inte fick någon mjölk var för att väg 222 hade trafikolyckor i båda färdriktningar och var så gott som avstängd 12-22. Så anledningen till kaoset på Nacka/Värmdö hade denna gång inte så mycket med plogning att göra utan snarare utländska lastbilschaufförer med sommardäck (och SL-bussar självklart, dom spelar i samma liga) och diverse andra idioter som inte förstår att man behöver vinterdäck även på en SUV på 3-4 ton.

    Tycker för övrigt att det inte går att jämföra Stockholm och Göteborgs trafiksituationer med resten av landet. Det är ju ganska lätt att ploga non-stop på vägar i glesbygden där det inte finns några bilar. Ska du som plogbilsförare ta hänsyn till ett konstant flöde av bilar och med det en större mängd avåkningar så tar allt en jävla tid. Och helt plötsligt ligger en lastbil på tvären och då går det inte o ploga mer där. Och med en nederbörd som igår då det kom 30-50 mm snö på ett dygn så säger det sig självt varför det blir kaos varje gång. Att folk fortfarande blir förvånade snuddar vid idioti..

    Problemen i innerstaden är väl inget konstigt heller? Menlösa människor från hela landet har ju fyllt Stockholm med tiden. Och det är väl knappast (snö)skoteråkare och plogbilsförare i första hand. Snarare nagelteknologer och varumärkesstrateger. Go figure..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska ju självklart vara CENTIMETER och inte MILLIMETER. Om någon annan från andra sidan jordklotet får för sig att kommentera något som dom inte har nån koll på.

      Radera
    2. "30-50 mm snö" enligt ditt eget inlägg!
      Koll?
      Gör om, gör rätt

      Radera
    3. Öh? Det går inte att redigera inlägg så jag kan inte "göra om". Jag ser väl vad jag själv skrivit? Menar du att du inte förstår min korrigering? Är du på riktigt?

      Radera
    4. SL-bussar kör allrounddäck. Däremot har man olika hårda gummiblandningar för att minska slitage och problemet uppkommer när vädret hastigt försämras, eller som nu blöt snö med bra värmekonduktivitet, så däcken kyls för mycket och tappar all elasticitet. Bussarna bara slirar omkring på hårda puckar.

      Radera
    5. Jag var där.

      Vad jag kunde se var det bara svenskregistrerade ekipage. Såg dock inte reggplåtarna på alla pga snöyran. Väglaget var fullständigt bedrövligt, en ihoppackad snösörja halare än is kryddad med snöblandat regn.

      Tunga lastbilar som inte kan hålla farten upp för backarna pga köbildning får stora problem att starta från stillastående oavsett vilka däck som är monterade.

      Hade själv tänkt stanna kvar på jobbet efter nattens jourtjänst men mitt på dagen tänkte jag, "äh vad fan det ser inte speciellt farligt ut, jag åker hem ett par timmar. Big mistake.

      En taxichaffis från långtbortistan började ta en massa initiativ för att lösa ett problem, när jag insåg att hans idéer hade potential att lyckas började jag hjälpa till. Tillsammans gjorde vi möjligt för en långtradare att backa tillbaka för att få fäste och fart att passera ett hinder. Detta gjorde att jag själv och säkert flera stycken kunde passera vidare.

      Längre fram blev det givetvis stopp igen, lyckades parkera för att sen gå 4 km hem, gick senare på kvällen tillbaka för att hämta bilen och åka till jobbet, några timmar försenad.

      Radera
    6. 30-50 mm nederbörd, som snö är vedertaget. Man mäter inte cm snö.

      Radera
    7. Jag var inte där så alla mina påståenden kommer från lastbilschaufförer och kollegor jag träffade på jobbet under gårdagen. Så det finns risk för partiskhet ;)

      När jag gick till jobbet vid halv sex på morgonen så var det inte så farligt, 5-7 cm och det var plogbilar ute. Leveranserna flöt på skapligt till 8, sen blev det lugnt. Dock var det tydligen en lastbil som hade vält på någon av infartslederna söderifrån till Stockholm(minns inte vilken) redan vid 04. Så det var en logistisk mardröm hela gårdagen av flera anledningar. Jag pratade med en av dom som plogade vår parkering och det visade sig att dom kört sedan 22 kvällen innan. Så jag tror en del i problemet kan ha varit att plogbilarna fick slut på tjack och var tvungna att åka hem o vila en stund eller fylla på lagret.
      En ganska rejäl felkalkylering helt enkelt med tanke på att det dröjde till 5-6 innan det började snöa ordentligt.

      Radera
    8. På Observatoriekullen i Stockholm mätte man lik förbannat 39 cm i morse klockan 0700.
      Rekord, rentutav på 111 år.

      Radera
    9. Borde kanske vara krav på (lämpliga) vinterdäck vid vinterväglag. Punkt. Det är ju liksom inte mi dre illa med svängningar för att det är november, och avåkningar med buss/lastbil är ju ännu värre än personbilar.

      Sen de så kallade allrounddäck verkar inte vara speciellt allround. Däck som tappar sin förmåga för att det blir minusgrader är helt enkelt inte lämpliga på vintern - att då skylla på den dumma marken som är kall är ju bara att frånsäga sitt ansvar att anpassa sig till verkligheten.

      Radera
    10. Allrounddäck ska inte "tappa förmågan" då det är kallt. Det skall vara en gummiblandning som behåller sin smidighet även i låga temperaturer. Gör de inte det borde de så klart inte vara godkända för vinterbruk.

      Det finns dock tester som visar att allrounddäcken t o m är något bättre i lös snö, men lite sämre på is jämför med dubbdäck. Vinterväglag är inte ett väglag utan flera.

      Sen är det mig veterligen krav på vinterdäck även på tunga fordon sen 2012? Undantaget en del arbetsmaskiner men de är ju sällan ute på vägarna och snurrar och brukar dessutom ha bra terrängförmåga ändå.

      Radera
    11. Vinterdäck betyder inte nödvändigtvis dubbdäck. Dessutom, även med bra och nya vinterdäck så måste man köra annorlunda.

      Radera
    12. sign Captan Obvious/En som vet

      Radera
  3. Det är bara cykelbanan i Sofo mellan surdegsdagiset och Yogacentret som plogas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bor i det sk Sofo och där var anmärkningsvärt dåligt plogat när jag kom hem vid 20 tiden igår. Ingen av de vägar, cykelbanor etc som jag vandrade på var plogade! Bara packad snö av alla som gått och kört under dagen. Helt otroligt.

      Kanske en konsekvens av att lowest bidder får kontraktet på snöröjning och få de får lite betalt blir det inga pengar till personal och utrustning. Säkert billigare att ta böter för dålig snöröjning än att ha folk och personal...för att kunna hantera värsta snöfallet en november dag på hundra år (tydligen finns statistik sedan mer än hundra år på dagligt snöfall i november och gårdagens mängd var all time high - så knappast något en lowest bidder räknat med i offerten).

      Radera
  4. Hej

    "Och med en nederbörd som igår då det kom 30-50 mm snö på ett dygn så säger det sig självt varför det blir kaos varje gång."

    Minns att det kom 1500 mm under 24 timmar i Västervik under mitten av åttiotalet...så 50 mm och det är stopp i T´ockholm och så beror kaoset på "menlösa" nagelteknologer och varumärkesstrateger som gör livet surt för alla menfulla människor som bor i stora staden...
    Tänk om, tänk rätt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du bygger hela din kommentar på ett uppenbart skrivfel. Ska väl självklart vara "cm" och inte "mm".

      Tänk. Punkt.

      Radera
    2. Skall jag tänka åt dig???

      Radera
    3. Är vi lite grälsjuka idag?

      Radera
    4. Närå!
      Jag håller förtvivlan tillbaka med stålblanka Romar citat.
      Fast så där många finns ju som bekant ej i min vokabulär...

      Radera
    5. 1500 mm nederbörd? det blir väl i snödjup 1500 cm alltså 15 meter snö på 24h. det var mycket! Man mäter all nederbörd i mm. regn tillika snö. sen att 1 mm snö i nederbörd är ca 1 cm snödjup på backen är en annan. Tänk om tänk rätt Kap Horn.

      Radera
    6. Kommer ihåg det där, uppväxt i Västervik. Det kom c:a 2 m på tre dagar.

      Läskigt att läsa t.ex. detta. http://tidningenland.se/vaderkaoset-i-misterhult-1985-snokanonen-holl-hela-bygden-i-ett-iskallt-jarngrepp/

      Endast försvarsmakten kom fram och undsatte människor, undra hur lång tid det skulle ta idag?

      Radera
  5. Men du det var värsta snöfallet på 109 år. Jag är helt fine med lite kaos då. Sumpan är kung, kan verkligen rekommenderas!

    SvaraRadera
  6. Just-In-Tim är ett logistik-koncept från 80-talet när kunderna fortfarande stod i centrum. Logistikens förfining kommer ursprungsvis från det militära närmare bestämt USA. Japanerna var dock först ut i näringslivet.

    Just-In-Time har successivt lett till att kunderna inte längre är viktigast vilket egentligen handlar om intern-effektivitet(aktieägarvärde)där service, dvs tillräckligt antal anställda, inte prioriteras.

    På den offentliga sidan har det blivit än värre. Inte minst i kommunerna. Allt högre ersättningar till chefsnivåerna men bara sämre service till invånarna generellt sett. Snöröjningen var ju katastrof för alla kommuner 2010 t.ex. Där jag bor fick inte kommunerna tag i maskin-åkare vilket ledde till oerhört många akutfall och höga kostnader för vården. Helt oplogat på trottoarer i flera veckor ända tills det började töa på allvar. Då först fick man till slut tag i resurser, dvs alla som var förutseende fick plogat. Det kostade för mycket att ha säsongsavtal. Och snöade gjorde det ju så sällan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På vilket sätt är JIT något som sätter kunderna speciellt i centrum? Jag vill minnas att den drivande orsaken var att minska på lagerbehovet och därmed minska kostnaderna.

      Radera
  7. Det krävs som vanligt bara en idiot med sommardäck och dåliga nerver för att blockera en väg. I Storstockholm finns såklart med sina 2 miljoner invånare fler idioter än i diverse småorter med 5000 invånare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en känsla av att det dessutom %uellt finns fler av dessa i stora staden...

      Radera
    2. Jag bor i en mindre ort - tror inte på det Kap Horn.

      Det är ju också skillnad på om Conny är ute och lyckas få rejäl sladd på sin 940 och kör i diket i Knäckebrohult med 5000 innevånare. Då ligger han i diket och alla andra kan köra förbi och skratta.

      I Stockholm så fastnar han i ett vägräcke eller vajerräcke och blir stående och bakom bildas snabbt några kilometers kö.

      Går inte att jämföra Stockholm med Norrland.

      Radera
    3. Och sen när finns det orter som heter nåt med -hult i Norrland?

      Radera
    4. Alla skåningar vet ju att hallandsås är gränsen till norrland. Norr om hallandsås finns det gott om -hult-orter...

      Radera
    5. Hallands-sås? Är det sånt din mamma blir nersprutad med under tennisveckan i Båstad?

      Radera
    6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    7. Alla skåningar är väl östdansker så ni kan vara ursäktade om ni är dåligt upplysa om utlandets geografi

      Radera
  8. Snart kommer de självkörande bilarna. Då slipper vi alla sådana här problem (fniss).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du menar kanske att de blir stående för att det är för kallt för att köra känsla? Eller att alla blir liggandes i diket?

      De kanske annars löser det med att gå in i kö-mode med lite lugnande musik i högtalarna?

      Radera
  9. Om det där kallas feministisk snöröjning så har nog 95% av Sveriges kommuner sysslat med det så länge jag kommer ihåg. (Är nästan 40 år).

    Kommunen snöröjer gång och cykelgator så fort det går (med egna maskiner, dvs mindre). Det säger sig själv då skaderisken är betydligt större vid dåligt underhållna gång och cykelvägar jämfört med dåligt underhållna villavägar.

    Det suger säkert temporärt om man bara måste ta bilen 2 km till ICA för att handla och tror att det går ekonomiskt och praktiskt att hålla alla vägar skottade mitt under ett snöoväder hela tiden.

    SvaraRadera
  10. Jag som trodde folk hade hamstrat mjölk av rädsla för Trump?

    SvaraRadera
  11. Cyklade själv till jobbet igår, tog dubbel tid än vanliga 30min. Alla bilvägar jag cyklade brevid var röjda minst 1 gång. cykelbanorna var okej röjda, absolut inte alla dock. Men förväntar mig inte det efter ett sånt snöfall. De flesta är hjälpsamma mot varandra i sådana här lägen, mysig undergångskänsla kanske man kan kalla det:)

    SvaraRadera
  12. "Snökaos i den sk "Sumpan" där de som gett upp allt hopp om att bo innanför tullarna i Stockholm bosatt sig för att lida och sedan dö. Dock ej Stockholms kommun alltså."

    Jo jag har hört att den Stockholmstalande minoriteten i Sumpan förtrycks och att det är politiskt kaos. Stockholms kommun borde ta och annektera, sumpan är ju inte ens en riktig stad. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det börjar med gröna bubbar...

      Radera
  13. Vilken definition av feminism skriver du bloggaren under på?

    SvaraRadera
  14. Va ska du flytta ut i spenaten sa mina arbetskompisar när jag berättade att vi köpt en äldre villa och skulle flytta från Gärdet (Östermalm) - skälet var att vi skulle bli tre och då var en etta för trångt.

    Mycket snö har fallit sedan dess men nu är första gången den lilla sista vägen inte snöröjts förrän efter mer än ett dygn. Mjölken skulle köpts mer igår för min fru vill ha vanlig mjölk och helst inte gjord på den torrmjölk som finns i reserv. Gårdagen tillbringades mest med skottning sedan tidigt på morgonen och det fortsatte idag men ändå blev inte infarten klar och jag tog en ryggsäck och pulsade iväg mot ICA. Nästa väg efter vår lilla villaväg blev röjd under dagen och promenaden blev inte så ansträngande men sista biten efter några olika vägar har trottoar med dubbel linjedelad cykelväg. Där var båda cykeldelarna röjda men gångbanan oröjd. Ingen cykel syntes men vi var både fotgängare, slädar med lyckliga barn och någon barnvagn som nyttjade cykelbanorna.

    Jo det blev både mjölk och lite annat i ryggsäcken för vår ICA hade mjölk åtminstone nu sent på eftermiddagen. Min gissning är att vi fick något över 50 cm snö igår. För säkerhets skull tog jag bort en del av snön på stora växthuset ikväll. Nu blir det brasa två för dagen i kakelugnen.

    Blev lite försummad aktiebevakning, inställd konferens med Privata Affärer om tillväxtmarknader pga lite mycket kroppsarbete och bilbrist men humöret är bra.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  15. är det ingen som har skidor ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte på bilen, tyvärr.

      Radera
    2. Går ju att sätta på taket.Praktiskt sen när man välter med bilen

      Radera
  16. Rekordtidig vinter i år i stora delar av södra Sverige, 6 november, 50 dagar tidigare än 2015. Suck!

    SvaraRadera
  17. http://mikaelnyberg.nu/2014/12/12/snosvang-med-peab-drift-och-underhallning/

    Bristerna har ca noll och ingenting med det du skriver om att göra. Ännu ett upphandlingshelvete som havererat totalt.

    SvaraRadera
  18. Gick ut och skottade fram bilen igår, skottade sen fram tre bilar till (som tillhör tre äldre par, i samma förening, som är bra människor). Skottade sen trottoaren runt kvarteret.

    I morse var det fortfarande inte skottat (nu har det mesta smält(regnat bort) men ligger ändå en drös med snö kvar.

    Två intressanta iakttagelser från när detta utfördes

    (1) Kommentarerna om "men det fixar stockholm stad juh snart" > Många litar på "någon annan" ska göra det.

    (2) En hel del människor börjar hjälpa till när någon annan startar något. Flertal som kom ut och sa "inte fan ska du stå här själv" (oftast på skånska, norrländska eller riktigt södermalmska) och började skotta och grusa (oftast med förenings egna lager).

    En del människor fick man att undra vad det är för fel på människor, en hel del människor fick mig att tänka att det finns ändå en drös med människor som inte är bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att du skottade runt er fastighet är inte något underligt. Som fastighetsägare har man ansvar för röjning på sin egen fastighet.

      Radera
    2. Sant. Nu skottade jag dock inte runt fastigheten utan parkering, vägar och gångar, som tillhör Stockholm stad och inga föreningar.

      Radera
    3. Dock ligger det rätt mycket i fastighetsägarens intresse att skyltningen fungerar just där. Jag tycker nog inte det är konstigt då att ägaren skottar även där det inte är hans ansvar.

      Dock har jag ibland funderat om det inte vore en bra ordning att fastighetsägarna ansvarade för infrastrukturen som försörjer just deras fastighet (eller i samfällighet ifall den försörjer flera fastigheter).

      Då skulle det allmänna kunna koncentrera sig på att det funkar på den mer allmänna infrastrukturen.

      Radera
  19. På onsdags morgon väntade jag på min nya värmepump.
    Installatören kom med fyra man i fyra bilar nån timme för sent men pumpen fastnade vilket kanske var tur eftersom backen var svårforcerad.
    En kedja är aldrig starkare än svagaste länken.

    SvaraRadera
  20. För gemene man är säkert sugen på att betala skatt, så vi kan ha en armada på 300 extra plogbilar som står i ständig beredskap att rycka ut var tredje år.
    Skit händer, deal with it.

    SvaraRadera
  21. Kan säga att det var slut på bensin i pumpen igår även

    SvaraRadera
  22. Hade SL och de allra flesta transportbolag valt dubbdäck istället för friktionsdäck så kallade allround däck så hade vi inte haft lika mycket störningar varje år på trafiken. Köerna som bildas beror på följande:
    1. dåliga däck
    2. dålig plogning
    3. folk stannar bilar mitt på vägen och går till jobbet så fort det blir kaos utan att tänka på alla andra stackars bilar.

    Eller är det bara jag som tycker så?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja Andie visst borde bussar och tunga bilar ha bättre däck men det beror på dålig lagstiftning. Dåliga däck i övrigt beror på en bråkdel får böter för däckens skick än för fortkörning förbi en kamera utan annan trafik i närheten. Dålig plogning beror på oskicklig upphandling kombinerad med suboptimering. Kvarlämnade bilar borde snabbt släpas bort för dyr utlösning som finansierar alla kostnader med bärgare och ett kraftigt avskräckande pålägg - förslagsvis 5.000.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...