2016-10-12 08:49

Dagens underdrift från Postens VD: "Vi har tappat i kvalitet"

Postens (PostNords) VD medger att Posten har blivit usel. Naturligtvis skyller man på en omställningsarbete. Eller som VD:n säger till DN: "Vi har tappat i kvalitet". Frågan är nu när frimärkena ryker och individuell prissättning per brev återinförs? Eller varför inte en avgift för att ha en brevlåda?
Posten vill ha en "flexiblare postlag" vilket innebär att man vill slippa dela ut post, samt kunna höja och antagligen differentiera priserna mer. Exempelvis att det ska kosta mer att posta ett brev i eller till landsbygden.

En sorts återgång till tiden innan den genialiska uppfinningen frimärken på 1800-talet. Innan dess var det posttabeller som gällde med specifika priser mellan varje avsändarort och mottagarort. Vilket förstås innebar att all post behövde lämnas in på ett postkontor. Övergången till frimärken gjorde att man kunde införa brevlådor för att skicka post, utan att behöva ta betalt individuellt per brev.

Med moderna IT-system kan man förstås återinföra differentierade posttaxor med indviduella priser per brev, och därmed avskaffa frimärkena. Eller som det heter: en flexiblare postlag.


Sådana IT-system kan ju vara enkelt som att gå in på en webbsida, ange vikt, avsändare och mottagare. Man skriver ut en etikett, som fästs på brevet och om denna inte matchar vikten så går brevet till energiåtervinning.

Andra varianter är kanske att man får börja betala för att ha en brevlåda att ta emot post i. Kanske 2000:- SEK om året? Billigare i tätort, nästan gratis i storstan och säg 10 000:- SEK om året om man bor på landet? Systemet kan förstås likt TV-avgiften göras obligatorisk för alla som har en brevlåda och likt för TV:n måste man slänga sin brevlåda för att slippa betala sin brevlådeavgift?

Det hela kan administreras av Postentjänst i Kiruna AB.

Stora fördelen (för PostNord) med obligatorisk brevlådaavgift är att man därmed också kan hantera att man har avtalat att leverera utländsk post gratis. Det är ju ofta billigare att skicka post till Sverige från utlandet, än inom landet och höjda priser skulle göra det ännu lönsammare att t ex ha utskickservice utomlands.

Den viktigaste posten tar man ju redan emot digitalt, nämligen den från Skatteverket, via tjänster som Kivra.

25 kommentarer:

  1. Kan de rent lagligt ta bort frimärken över en natt? Många har ju frimärken hemma som man köpt i tron att de kan användas för många år framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som lagen är nu, nej. Men frimärkena kan förstås användas ändå, värdera dem till 6:50 och så får du sätta på tillämpligt antal för att komma upp i de nya individualiserade taxorna.

      Jag tror dock att brevlådeavgift är enklare. Så får frimärkena vara kvar - men post kan bara skickas till de som betalat för sin brevlåda. Eventuellt obligatoriskt.

      Radera
    2. Förresten, var inte frimärkenas uppgift också att garantera säkrare leverans? Innan dess så hade väl mottagaren betalar varit kutym?

      Radera
    3. Cornu: ja eller de som inte betalar brevlådeavgiften får ombesörja leverans från spridande terminal på annat sätt. Eventuellt skulle man kunna tänka sig att de går så långt att man har postkontor där man kan hämta posten.

      Radera
  2. Ja det går åt det hållet. Skattemedlen tryter. Andra inkomstkällor blir nödvändiga för Postnord. Äldre och handikappade utan dator och datakompetens drabbas. Det är inte uppbyggligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det skattemedlen som tryter?
      Det är inte så att posten, likt andra statliga infrastukturbärande myndigheter, fått stelbenta vinstkrav på sig?

      Radera
    2. Frimärksintäkterna kan ju inte räcka till på långa vägar. Staten måste skjuta till pengar vad jag förstår. Möjligen måste Postnord in på samma marknad som DHL UPS m.fl. och få intäkter den vägen. Så att staten inte ska behöva skjuta till så mycket.

      Radera
    3. Skattemedlen tryter?
      Knappast. Titta på alla konstlade jobb, till ingen nytta, som finns inom stat och kommun.Allt tyder på att de haft för mycket pengar att leka med.
      Om de hade någon som helst kunskap om/hur att sköta saker med normal effektivitet skulle nog alla fortsättningsvis kunna få posten som vanligt.
      Men nu är det ju andras pengar man spenderar. Så någon effektivisering är ej i sikte.
      Mitt förslag är att rensa upp i det skattefinansierade träsket av flum så att vi i fortsättningen får behålla posten intakt.

      Radera
  3. Nej @CornuBot, ge inte staten några idéer om avgift vid innehav av "postmottagare"!

    SvaraRadera
  4. Om de inför en brevlådeavgift så kommer jag att ersätta min brevlåda med en lapp som hänvisar till min e-post-adress. Det är tusan inte ofta man får någonting i brevlådan som faktiskt är intressant...

    SvaraRadera
  5. Angående post/paket som skickats "för billigt" från utlandet kan man tänka sig att mottagaren själv får hämta på godtycklig central någonstans i Sverige. Leverans fram till den egna brevlådan kostar extra, säg inrikestaxa + 20% rörlig + x kr fast avgift för "utökad utlandsservice".

    SvaraRadera
  6. Det är väl klart att det finns ett visst "omställningsarbete" att göra. Brev skickas allt mindre, paket lär ju skickas mer pga internethandel osv.

    Det märkliga är då att man kan bli dålig på att dela ut brev, där man torde vara överbemannad.

    Gissningsvis kommer vi helt sluta skicka brev och att ha postlådor. M h t att man kan få den viktigaste informationen på annat sätt så skulle jag lätt kunna tänka mig att hämta min post hos paketombudet nån gång i veckan.

    Paketlogistiken torde ju också kunna effektiviseras på något sätt. Till vårt postombud kommer flera olika leverantörer av livsmedel, paket + annat i en massa olika lastbilar. Gissningsvis hade man kunnat spara massor på att kombinera och samordna detta. Färre lastbilar på vägarna, mindre bränsle, färre chaufförer etc osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Drönarelevererad post?

      Radera
    2. Så länge avsändaren inte är Hillary så är jag helt för.

      Radera
    3. Kan man samordna alla transporter så behövs nog inte drönare.

      Beställer du en obemannad bil på morgonen för att (sam)åka till jobbet skulle den kunna ha din post på sätet, och när du ska åka hem kan din matkasse ligga i bakluckan, redan färdigshoppad, och så skulle den obemannade bilen kunna ta med sig din soppåse när den lämnat av dig.

      Radera
    4. Frågan är väl om alla kan vara så organiserade att det skulle funka. Det later som ett väldigt störningskänsligt system. Dessutom, väldigt tråkigt.

      Radera
    5. Om tekniken blir tillräckligt bra och bensinen tillräckligt dyr så kommer väl folk att motiveras att styra upp sig :-)

      Radera
    6. Ja, kanske om man kombinerar det med morgonsurs förslag om att beväpna brevnbärarna så skulle man enkelt kunna lösa försvarets personalbesvär genom omplacering av de då överflödiga brevbärarna. :-) (Going Postal)

      Radera
  7. Med tanke på att det är relativt få brev som man verkligen vill ha hem så är en avgift för att ha brevlåda är inget som skrämmer mig. Den enda anledningen till att posten ens lever är enligt mig all online-handel som folk ägnar sig åt. Hade det inte varit för den så hade posten eller postnord som de tydligen heter numer varit död.

    SvaraRadera
    Svar
    1. PostMord eller PestNord, inte PostNord, om jag får be?

      Radera
  8. Hm, undrar om det blir då att man inför en avgift på alla saker som kan postas, lite som privatkopieringsavgiften.

    SvaraRadera
  9. OM man bara anställer folk från bemanningsföretag på korta kontrakt några månader i taget så blir resultatet detta!

    Folk som inte känner för jobbet i sig, som inte ser någon framtid med vare sig bemanningsföretaget eller dess kunder...

    Något engagemang eller "känsla" för verksamheten finns där inte .. Speciellt som de gamla fast anställda trotjänarna inom posten kastas ut en efter en ..

    SvaraRadera
  10. För kanske tio år sedan när det sattes upp skyltar längs vägarna där alla husnummer pekades ut, tänkte jag som såhär:

    Förut anställde man brevbärare och lärde dem köra bil. Nu kommer man nog anställa rallyförare och lära dem dela ut post.

    SvaraRadera
  11. Börja med att dela ut post 2 ggr i veckan, senare en enda gång i veckan ? Samarbeta med tidningsbuden som bär ut tidningar ? Varför går det två olika personer fram till min låda varje dag ? Kan de som går till lådan/huset kanske lämna lite mat och annat också ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och ändra inkasso-lag och tider för påminnelser. En månad på all inkasso. Det är faktiskt leverantörens problem om kunder inte betalar och man kan alltid stänga av sin dåliga kund om man inte får betalt. Och inte ens staten skall kunna skicka någon automatiskt till Kronofogden utan allt bör delges. Helt enkelt, längre ledtider och sänkt kvalitet i postgången måste ge andra regler i inkassosammanhang.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...