2016-09-16 13:07

Västtrafik(s) vice ordförande: Elbilar måste motarbetas med vägtullar, busskörfält och ökad skattefinansiering av kollektivtrafik

Västtrafiks vice ordförande Alex Bergström (s) ondgör sig i en debattartikel hos Schibsted/SvD över hotet från elbilarna. Han ser att elbilismen måste motarbetas med exempelvis vägtullar, avstängda körfält exklusivt för bussar och ökad skattefinansierad subvention av kollektivtrafiken. Enda som inte nämns är förstås att skattebelägga elen till elbilar, men det kommer säkert.
Teslor på service i Oslo.
Socialisten Alex Bergström finner i egenskap av socialist och vice ordförande i det skattefinansierade dokumenterat usla kollektivtrafikbolaget Västttrafik att elbilar kan bli ett hot mot kollektivtrafiken. Detta då de ska vara så billiga att köra.

Nu vet vi att socialister är usla på ekonomi, annars hade de inte varit socialister, men även om elbilspriserna faller till bensinbilspriser, så är faktiskt större delen av kostnaden för en bil inte bränslet, utan värdeminskning och kapitalkostnader. Därtill är inte servicen så billig som man kan tro, utan istället lönsam. Att serva din Tesla Model S kostar 5000:- kronor, vilket är dyrare än en normal service för en fossilbil.

Men Bergströms tes är alltså att vi kommer få ökad bilism tack vare elbilar. Detta trots att vi passerat peak car och faktiskt får minskad bilism idag.

Som alltid för socialisten så är det mer subventioner, bestraffningar, minskad personlig frihet och skatteuttag som är lösningen baserat på debattartikeln.
"Det handlar om såväl biljettpriser som skattemässiga ”morötter” för att vinna över privatbilister, men också ”piskor” i form av vägtullar och begränsning som exempelvis körfält för bussar. [...] Ska vi kanske ha en låg nationell enhetstaxa, samfinansierad mellan stat, regioner och kommuner? Utifrån att vi behöver premiera dagpendling med kollektivtrafik kan kraftigt sänkta månadskort/periodkort vara ett bra alternativ för att konkurrera mot bilpendlarna."
Kort sagt ska man via ökat skatteuttag subventionera den förlusttyngda kollektivtrafiken ännu mer, så biljettpriserna kan sänkas.

Kom ihåg att en resa kollektivt till större delen är en resa finansierad med skattepengar. Per mil hade det varit billigare att ta taxi om man skulle betala vad biljetten faktiskt kostar utan subventioner. Åtminstone för Västtrafik som kostade 445:- SEK per mil år 2011.

Finns ju många andra sätt att tänka djärvt och tänka nytt på. Förbjuda parkeringsplatser. Stänga av alla vägar nära arbetsplatser. Stänga av halva motorvägarna, så ett körfält får gapa tomt till fördel för bussar. Eller varför helt enkelt inte förbjuda privat ägande av bil? Punkt.

25 kommentarer:

  1. Elbilar är inte alls så miljövänliga som man tror!
    http://foliehatteniteckomatorp.blogspot.se/2016/09/ny-hallucination-av-karin-svensson-smith.html

    SvaraRadera
  2. "Förbud" mot parkeringsplatser är redan på gång i Muteborg. 25-30% av alla p-platser i centrum försvinner när den synnerligen olönsamma och miljövänliga västlänken byggs. Och de kommer inte tillbaka. Dessutom vill mp kunna beskatta/avgiftsbelägga p-ytor på privat mark hos företag som ex-vis Volvo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Miljövidriga skall det givetvis stå. Miljövänlig är den absolut inte!

      Radera
  3. Försäljningen av elbilar gick ner med 11% i Europa förra året. Just sayin'.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sätta en peng på att den går upp med 1000% år 2019 från dagens nivåer?...

      Radera
  4. Det är rätt ologiskt att de som som propagerar mest för ökad kollektivtrafiksanvändning, och utbyggande av denna, samtidigt anser att den inte har något egentligt värde för kunden. Den ska vara så billig som möjligt, helst gratis. Då kan man fylla tunnelbanor, bussar och tåg med de som inte vill eller kan betala något alls, vilket säkerställer förslumningen. Det de inte fattar är att när Planka nu:s dreadlocksförsedda lopphögar befolkar kollektivtrafiken kommer de bilåkande att bli fler och mer beslutna att fortsätta åka bil än innan.

    SvaraRadera
  5. Om de fixar en pendel där man faktiskt kan arbeta på utan att bli inpackad som en ko på väg till slakteriet så kommer de få med sig 90% av de som tar bilen.

    Försökt pendel från Västerås till Stockholm med tåg, intryck med 50andra pers, ingen av. Ingen möjlighet till kaffe etc, inget nät eller (då) uttag för el. Istället ihoppregade som i en konservburk.

    GG lixom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just västerås sthlm tar jag SJ men det kostar 3500 kr per månad! Dock inte packat med folk. Vanliga pendeltåg är packade dock håller med.

      Radera
  6. Att det kostar 5000 att serva en Tesla handlar mer om att det är en lyxbil och att Tesla tar ut det som marknaden kan bära.
    Det är betydligt enklare mekanik i en ren elbil.

    Bilmekaniker borde känna samma rädsla för elbilar som får Västtrafiks VD att stamma och raljera osammanhängande i media.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, elmotorerna i Teslan är vätskekylda om jag minns rätt. I de fyrhjulsdrivna modellerna är det dessutom fler kapslingar att underhålla. Av allting som kan gå sönder på en bil är faktisk inte motorn det som är vanligast eller mest utsatt, förutsatt att oljebyte och filterbyte sker enligt intervall, och detta är relativt enkelt och billigt. Dämpare, hjulupphängning och elektroniska givare är betydlig mer utsatta, och här har ex. Tesla verkligen inget försprång.

      Radera
    2. Golfen finns i olika varianter, även som ren elbil där elbilen har lägst servicekostnad men skillnaden är inte enorm jämfört med bensin eller diesel.

      Radera
    3. Kylarvätska finns i en fossilbil också som pumpas runt.
      - Kamremsbyte
      - Avgasrör som rostar sönder
      - Turboras
      - Dyra partikelfilter som måste bytas
      - Bränslepumpar
      - Tändstift som måste bytas
      - Växellådor som krånglar och kräver oljebyten
      - Olja + filter varje år (600 kr bara i material + arbete + miljöavgift...)

      Andra rörliga delar kommer alla bilar ha men med en elbil tar man bort en stor komplex drivlina som är dyr att bygga och underhålla.

      Radera
  7. Varför släpa omkring på 500 kg batterier när man kan använda 5 kg väte?
    Bränslecellsteknik finns redan sedan ca 5 år, lite glest med tankställen bara. Den tekniken skulle passa mycket bättre i vårt glest befolkade land. Dessutom är elbilar inte särskilt miljövänliga idag om man inkluderar tillverkningen.
    http://www.telegraph.co.uk/opinion/2016/04/06/dont-be-fooled---elon-musks-electric-cars-arent-about-to-save-th/
    Dessutom kommer inte politikerna att kunna avstå från skatten på bränsle. Att bara betala 1-2 Kr / mil för elbilen kommer att tvinga fram särskild "elbilsladdström" dvs. du kommer inte att kunna ladda från ett vanligt vägguttag i framtiden är min gissning. Alternativt kommer en kilometerskatt att införas.
    Vänliga hälsningar,
    Dan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det här framstår som elbilens stora akilleshäl som man inte riktigt kommer förbi. Energitätheten i ett batteri är inte ens i närheten av energitätheten i exemplevis bensin. Dessutom minskar faktiskt vikten på en bensinbil i takt med att man förbränner bränsle, vilket gör att man inte släpar på onödig vikt i samma utsträckning. En Tesla släpar omkring på 500 kg batterier oavsett om de är fulladdade eller nästan tomma, vilket innebär att en hel del effekt går åt till att bara släpa runt bilens egen vikt.

      Det kanske inte spelar någon roll, elbilens verkningsgrad kanske fortfarande är bättre trots att den släpar runt på mer dödvikt, men det hade varit intressant att veta hur mycket energi en Tesla faktiskt förbrukar bara på att flytta runt sin egen vikt.

      Radera
    2. Vikten har mest betydelse vid ren stadskörning.
      Elmotorn har ju en verkningsgrad på runt 90%...
      Minst 4ggr bättre än bensinmotorn..

      Radera
    3. ..vidare blir det inte 500kg mer i slutädan bara för att batterierna väger 500kg. Stora delar av drivlinan kan ju tas bort i elbilen. Kardanen, växellådan, avgassystem, bränsletank osv.

      Radera
    4. Är ju även bara en tidsfråga innan dom lyckas fixa i ordning bättre batterier.
      http://www.pocket-lint.com/news/130380-future-batteries-coming-soon-charge-in-seconds-last-months-and-power-over-the-air
      Bara exempel på vad som KAN bli verklighet, självklart lär de majoriteten inte nå produktion.

      Radera
    5. Varför skulle vätedrivna bilar passa vårt glest befolkade land menar du? "Lite glest bara" var ju en fin omskrivning för att det finns 3 (tre) tankställen i Sverige.
      Och framställningen av vätgasen. Ett är naturgas, fortsatt fosilutvinning alltså. Elektrolys finns men kräver rejält med elkraft och förlorar energi i omvandlingen.

      Elbilen behöver inte onödiga omvandling av energin - tanka direkt från kraftstationen till batteriet. Man möjliggör ju neutral försörjning av energi - kolkraft likväl som vindkraft/vattenkraft/solkraft, bara välja rätt elproducent.
      Laddningsställen (230 v) finns det överallt och snabbladdning på många platser, fler än fordonsgas (metangas) vad jag kan få fram och det är ju något som funnits bra länge. Varför ska vi bygga ytterligare en infrastruktur för att distribuera vätgas till "mackar" (vem vill åka till macken egentligen? Snabbare att plugga in elsladden hemma eller på jobbet)? Allt detta bara för att till slut driva - elmotorer.

      Inte tror jag det blir så vansinnigt att långtidsladdning ska bli omöjlig med vanliga strömuttag.
      Visst är batteribilar i framtiden hotade av klåfingriga politiker som letar skatteintäkter men det skulle väl vätgasbilar också bli?

      Batterier väger men man minskar ner vikten på andra områden i bilen. Och regenerativ bromsning ger ju tillbaka en viss mängd av energin så man återanvänder det man investerat i rörelseenergi. Bromsar man en vätgasbil blir det väl inte mer vätgas i tanken?

      Radera
  8. Det är ganska irriterande att du inte länkar (jag hittar inget iaf) till artikeln och istället bara citerar korta avsnitt.

    Det vore trevligt att läsa artikeln i fråga så man ser hela alla argument och inte behöva leta själv.

    Jag vet att du är lite putt på gammelmedia men om du skriver en lång gnällare om en krönika - länka till krönikan i fråga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett rent misstag. Ber om ursäkt. Min avsikt var att länka, men ibland glömmer jag. Tack för att du påtalade bristen.

      Ha en fortsatt trevlig fredag!

      Radera
  9. SL betalar ungefär (beror på avtalsområde) 20-25 kronor per betalande påstigande för busstrafik. Dessa pengar är alltså vad de privata aktörerna har att använda för att bedriva verksamhet.

    Jag har svårt att se att det går att driva taxiverksamhet med de intäkterna per resa.

    SvaraRadera
  10. Den "gröna" elen funkar så länge som bara en liten del av befolkningen kör elbilar.
    Om alla skall göra det blir det kaos.
    Vi har redan problem med vägpirater.
    De kommer att attackera laddstationerna.
    Det är bara rika människor som har råd med en Tesla för 450 000.......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det förmodligen billigast att köpa en bättre begagnad liten dieselbil om man ser till totalkostnad per mil. Men ser man till imponansfaktorn så är förstås en Tesla på infarten något utöver det vanliga. En stor SUV på infarten är förstås också ett statement

      Radera
    2. Med en Europeisk elmix så är elbilar jämförbara med diesel vad gäller utsläpp räknat på en livslängd på 10000 mil. Iaf enligt den här utredningen: "Comparative Environmental Life Cycle Assessment of Conventional and Electric Vehicles"

      Radera
  11. Göteborgs styresmän gräver dess grav, genom tunnelprojektet kommer stan att vara oframkomlig under många år och dessutom tar man bort parkeringsplatser.
    Grannkommunerna är på hugget, stora köpcentra, mark för industriändamål, företagsvänliga styresmän, bra bostäder. Så varför skall man åka till Göteborg betala trängselskatt och leta parkeringsplats

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...