2016-09-09 16:49

Fredagsmys: Stockholm kan höja boendeparkeringen med över 1100% - 13 840 kronor i månaden i innerstan

"Vi vill inte att gatorna är fulla med bilar" - Daniel Helldén (mp), trafikborgarråd Stockholm
Dags für lite härligt fredagsmüs igen. Vad kan vara mysigare än en potentiell höjning av boendeparkeringsavgiften i centrala Stockholm med 1100%?
En Fisker Karma parkerad på Södermalm. Vad gul linje betyder i Stockholm lämnar jag som en övning för läsaren.
Stockholms kommun är som bekant styrd av en (s)(v)a(mp)regim tillsammans med (fi). Man tänker nu förutsättningslöst titta på att ta bort boendeparkering från Stockholm och låta alla betala full P-avgift för sin parkering.

Mitti Stockholm skriver:
"Försvinner subventionen med boendeparkering skulle de som bor riktigt centralt få en kostnadsökning med över 1 000 procent (13 840 kr) räknat på full p-avgift i en månad. De som bara vill ha bilen utanför lyan i Hammarby sjöstad, Hjorthagen eller Liljeholmen eller övriga innerstan kommer undan med en kostnad på 4 200 kr/mån."
Varför Mitti får 13 840 att bara vara 1000 procent högre än 1100 vet jag inte1..

Vad exakt en fördyrning av bilägandet från dagens 1 100:- SEK/månad för boendeparkering till 13 840:- SEK i månaden skulle innebära för bostadspriserna i centrala Stockholm lämnas nog osagt. Känns inte som priserna kommer stiga på grund av detta. Så tänker jag.

Så ett extra härligt fredagsmys till dig med bil i centrala Stockholm. Varför man nu ska äga bil om man ska bo i centrala stan för att ha nära till allt? Mys på er. Krama varandra där i fredagsmyssoffan!

1. 1100% höjning från 1100 är 12*1100=13200.

64 kommentarer:

  1. Det där är ingen "gul linje", det är spåren efter 1000 stureplansfyllon som pissat u rännstenen. Det är bl a därför Stockholm luktar så mustigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror mer på spår från det sköna resandefolket som ännu inte fått faciliteter av skattebetalarna. På sikt är det ett försvinnande problem när de integrerats i samhället. T.ex Skolan för enbart romer i Skarpnäck bidrar till upplysning.

      Radera
    2. Resandefolk, stockholmare. Vad är skillnaden?

      Radera
    3. Ingen alls. Bara rasister gör skillnad på folk. Allas lika värde gäller!

      Radera
    4. Allas lika värde inför lagen gäller.

      Radera
    5. Man skylle kunna göra en film om kampen för att hitta parkering "Den tunna gula linjen"

      Radera
  2. För att 1100 är ÖVER 1000.... Och låter bra.

    SvaraRadera
  3. 13 000 i månaden i innerstan för en 2 ggr 6 m parkering-eller 12 000 kr per kvm och år.
    Vad säger hyresnämnden om den hyran?

    SvaraRadera
  4. Politskt självmord, änyoone?
    Är det inte bara storstadsinnerstadsboende som rösta på MP fortfarande?

    Dvs de som berörs av dessa förändringar? Förvisso har nog inte alla bil men tillräckligt många skenheliga heligare än du röstare som bor i dyr bostadsrätt mitt i smeten för att partiet skall evaporera.

    SvaraRadera
  5. Och där tänkte du nog fel...
    "Känns inte som priserna kommer stiga på grund av detta. Så tänker jag."
    Men om alla Söders gator blir fria från parkerade bilar så kommer givetvis priserna på lägenheterna att öka
    De som verkligen vill ha bil och har råd har givetvis garageplats
    Det finns det ganska gott om under fastigheterna på Söder, till marknadsmässiga priser

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marknadsmässigt pris kommer ganska snabbt stiga till ca 13840kr :)

      Radera
  6. Vad skall man göra med alla lediga platser? Det krävs ju en miljöfantast att tro att extrema skattehöjningar leder till ökade intäkter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Foodtrucks med vegetarisk pulled pork, jonglörer, skäggvaxningssalonger, fixieverkstäder, mikrobryggerier etc.

      Radera
    2. Om det misslyckas har vi alltid kommunalskatten... Ingen kommer undan förutom den asylsökande familjen som enligt DI.se har 32000 skattefritt i månaden.

      Radera
    3. Ssshhh,tyst!
      Tandläkarn och en del annat är yttrligare icing.
      Startbidrag o retrobarnbidrag,50k till möblemang mm.
      LarsRunesson på YT är lite kul, när han bryter sin tystnadsplikt.

      Radera
    4. Foodtrucks bör också betala 13840 kr i månaden för parkering

      Radera
  7. Gul linje = förstaklasspsrkering precis som på tågen?

    SvaraRadera
  8. Det är bara att börja cykla ju..

    SvaraRadera
  9. Å ena sidan så är det ju ur rättviseperspektiv helt rätt. Om inte alla har råd att ha bil så ska bilägarna bestraffas tills att ingen längre har råd att ha bil, enligt minsta möjliga socialistiska gemensamma nämnare.

    Å andra sidan så handlar det även om att göra Stockholm till ett friluftsmuseum, och gå tillbaka till rötterna. Till en tid då frejdiga segelskutor lade till vid kajen och svettiga sjåare lastade ur tunnor med sill, sprit, och kvinnor från kontinenten, och annat, som sedan fraktades med häst och vagn till hugade handlare. Ett Stockholm där torkad hästskit yrde i luften och malariamyggorna hade fest på fyllona i rännstenen.

    Föreslår att vi K-märker hela Stockholms innerstad och bygger en ny stad i lämplig förort, så kan hipster-MP brukar jorden i innerstan precis som förr, som för 200 år sedan, för det var ju så mycket bättre förr.

    Ser fram emot nästa genuint traditionella evenemang på galgbacken istf det där jäkla Idol på TV.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja har vi tur kanske danskarna kan reprisera Stockholms blodbad?

      Radera
    2. Bilfria innerstäder fungerar jättebra. Finns ju redan mindre städer där man tagit bort parkeringsmöjligheterna runt köpcenter och Systembolag och liknande i centrum. Av någon anledning brukar då även vettiga butiker också försvinna efter ett tag, och det blir väldigt lugnt och skönt och stendött, med undantag för de pittoreska retrofenomen som Inte Ö beskriver ovan. Malaria och fredagsblot i parken.
      Det är ju även en lösning på bostadsbubblan, att förslumma innerstaden ordentligt så att man inte längre behöver låna för att köpa lägenhet.

      Radera
    3. Öh, förslumma är förstås ledordet.

      Radera
    4. Öh, King potatis, precis.
      Idioterna förstår inte sitt eget bästa. Det de är precis det som håller dem vid liv. Som extern observatör kan jag bara le, i mjugg. ;-)

      Radera
  10. Det bör definitivt genomföra detta på Södermalm då det bara bor godhetsapostlar samt en majoritet i innerstaden röstade fram detta pack så dags att de får betala för det!

    SvaraRadera
  11. Mp väljarna cycklar, äter groddar, har pipskägg och jobbar med kultur? På sin fjällräven kånken har dom pins för stoppa kärnkraften och ja till varg? Det är framtidens folk i innerstan det. Kan inte alla andra bara flytta därifrån? :)

    SvaraRadera
  12. M a o: Nästan läge att chansa på parkeringsböter som ett billigare alternativ.
    F ö vill man också höja tomträttsavgifterna rejält, har jag hört.
    Behövs det pengar så drabbar ju liksom skattehöjningar en större andel av befolkningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du verkar nervös. Kolla P-skylten innan du parkerar nästa gång.

      Radera
  13. Ooh, vilket bra förslag! Det kommer bli bra på sikt och kommer och bidra till ett bättre Stockholm.

    SvaraRadera
  14. Verkar som om Miljömulle Partisterna har sin mönsterstat i DPRK där man också öppet och officiellt avskaffat den (onda manliga och patriarkalt förtryckande) privatbilismen... ;-)

    Hoppas att man även hittat en ny intäktskälla för det gatuutrymme som nu "frigörs" från intäkter från dagens gatuparkering..

    SvaraRadera
  15. Ska bli intressant att se hur mycket p-böterna behöver höjas. Det blir billigare att ta dagliga p-böter än att betala boendeparkering. Det kan bli dyrt för lantisarna att misstolkande-skyltarna i Stockholm, det kan bli riktigt lönsamt att gillra p fällor. Kanske man ska försöka köpa loss en p-plats och sitta i en buske och med en kaffekopp lappar. Ett välavlönat mysig framtidsjobb kanske.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om inte P-böterna ska vara en dold skatt och de verkligen vill att vi ska parkera rätt är det bästa att höja alla trafik- och parkeringsavgifter/böter till minst 52500kr som minimum.

      Radera
    2. Toppen, då lever man gott på en p-bot i månaden.

      Radera
    3. Om man ger och inte får vill säga.

      Radera
  16. De som bor i sthlms innerstad är blå eller miljöpartister. I ena fallet bör de gilla marknadspriser och i det andra miljön. Win win.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte hört något annat ännu så vi får hoppas på att alla miljöpartister och blå är beredda att bidra.

      Radera
    2. De som bor i sthlms innerstad verkar vilja ha bort bilarna
      Sannolikt av olika anledningar
      Men en majoritet vill i alla fall ha bort bilarna helt - på sikt

      http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/varannan-vill-ha-bilfritt-i-city?gmenu=open&regionalmeny=1

      "-Drygt varannan tycker också att stockholms politiker ska jobba för en bilfri innerstad på sikt. Bland ungdomar är stödet för en bilfri innerstad ännu högre.

      -Bland de rödgröna väljarna vill 59 procent ha en bilfri innerstad på sikt. Av de tillfrågade som röstar borgerligt säger 46 procent att de vill slippa bilar i stan."

      Och om man då ska försöka sia om vad detta skulle få för effekt på lägenhetspriserna så kommer det nog inte att inverka negativt

      Radera
  17. Höjda p-avgifter är svamparnas sätt att få ryssarna att invadera någon annan. Tydligen funderade man på det i veckan men avstod.
    http://www.dn.se/nyheter/sverige/svt-forsvaret-var-nara-hoja-beredskap/

    SvaraRadera
  18. Södermalm igen - barnfri helg antar jag - så trevligt! Där fanns en trevlig butik som hette Afrodites Apotek.

    SvaraRadera
  19. Var har man fått siffran 13 840 kr/månad ifrån? Vad en parkering är värd beror på vad någon är villig att betala. De som hyra ut vill så klart vinstmaximera men jag tvivlar på att man gör det med så höga avgifter. Även om intäkterna för en bil ökar med 1100% så kommer antalet kunder minska med över 95%

    SvaraRadera
    Svar
    1. Summerad avgift för den dyraste p-zonen (zon röd) i sthlm innerstad om man står där dygnet runt i en månad.

      Med boendeparkering får man parkera inom ett visst område i stan på p-avgiftbelagda p-rutor till en fast månadskostnad. Boendeparkering är dock för mycket subventionerat även i en urstockholmares ögon. Att hyra p-plats i p-garage i innerstan kostar 2-3 ggr så mycket som boendeparkering.

      Å andra sidan så innebär boendeparkering ett evinnerligt letande efter lediga platser.

      Radera
  20. Av rättviseskäl måste givetvis alla bilägare i hela landet betala samma belopp för sitt bilägande, så givetvis kommer alla villaägare att få betala en rejäl skatt för parkeringsplatsen på tomten. Så skratta lagom ni klentrogne MP ser Er.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så,men måttet är rågat redan idag.
      Vi är en grupp som hjälps åt med varor och tjänster,serva bilen för 6000 tänkte jag göra men nu efter skattehöjningsbeslutet fixar jag det på annat sätt,så lätt kompenserar man höjningen,blir lite av en sport att hjälpas åt med sådana lösningar.
      Rätt kul faktiskt.

      Radera
    2. Instämmer, rättviseskäl är grundpelaren för vårt existensberättigande. Vi är ett folk som har det alldeles för bra. Därför måste vi betala och lida för våra medmänniskor. Alla som kommer från andra delar av världen måste få företräde. Så enkelt är det.

      Radera
    3. Om inte annat så kommer det bli skapligt högt förmånsvärde på parkeringen vid jobbet. Det blir dyrare än själva tjänstebilen!

      Radera
  21. https://www.garageplatsen.se/

    SvaraRadera
  22. Hyr av föreningen, tycker de nya reglerna är toppen så slipper jag de som bilpendlar från Ekerö och ställer bilen i Bromma.
    De som bor centralt behöver inte bil och om de behöver så får de skaffa p plats.
    Det skulle dessutom leda till bättre möjligheter för besökande utanför stan samt eventuellt även för de som bilpendlar.

    SvaraRadera
  23. Räknar man boendekostnad på en lägenhet som nu kostar tre mille kan man istället köpa en likadan lägenhet på åtta miljoner bara den har garageplats. Daniel Helldén (mp) menar alltså att värdet av en parkeringsplats på gatan är värd nästan dubbelt så mycket som lägenheten (1,67 för att vara exakt). Och då får du inte din egen plats, bara stå på gatan ifall det inte är fullt. Och får stå ut med dörruppslag och vandalism.

    SvaraRadera
  24. Den som har stålar betalar priset. Den som inte har stålar, ställer husbilen i Sollentuna. Segregering när det är som bäst ! #fattigaskallintehabil

    SvaraRadera
  25. Stockholm stad tycker jag har ett bra tänk.
    Man har tvingat varje hus att bygga in en massa parkeringsplatser, detta till en kostnad som fastighetsägaren eller brfen fått betala. Sedan så finns det billiga parkeringar på gatan så att ingen vill hyra i garaget.
    Nu höjer dom priset för gatuparkering och börjar bygga bort en del markparkering. Detta leder till att dom byggda garageplatserna nu börjar nyttjas istället!

    SvaraRadera
  26. ”en bilägare är aldrig så rik som när en bil för 10 000 kr inköps och aldrig så fattig som då 25 öre ska betalas för en parkeringsplats”. - mycket gammalt, och mycket relevant.


    Hälften av alla bilresor i tätort är kortare 3–4 kilometer. Dvs typ 25 minuters promenad eller 10 minuter på cykeln. Eller ett par stopp med bussen / t-banan.

    Ytan för bilarnas gatuparkering i Stockholms innerstad är ca 55 hektar (550 000 kvadratmeter, kan jämföras med att tex gamla stan har en yta på ca 36 hektar). Det är det utrymmet som vi årligen sänker bort som uppställningsyta åt privatbilister som är för lata för att promenera eller cykla alternativt för fina för att nyttja den utmärkta och heltäckande lokaltrafiken.

    Det är givetvis inte rimligt på något sätt.

    Lägg sen till att i tätbebyggda områden finns det jättemånga alternativ:
    - gå & cykla, uppenbarligen.
    - kollektivtrafik, 25 kr / resa eller köp ett förhållandevis billigt månadskort för jobbpendling.
    - Komplettera med Taxi då och då, typisk resa inom sthlm 3-4 km ca 150-200 kr.
    - Bilpool. Funkar jättebra. Vi kör bil 1-3 ggr / månad och betalar mycket sällan mer än vad gatuparkeringen hade kostat oss om vi haft egen bil. Och då ingår allt. Inga bekymmer med service, bilbesiktning, byta däck, värdeminskning, oja sig över dörruppslag på nya fina bilen etc. Du hämtar och lämnar bilen på abonnerad parkeringsplats, aldrig att du behöver kryssa runt för att leta upp en parkeringsficka.


    Folk är allmänt för lata för att tänka utanför boxen och reflektera över sina egentliga behov. Så långe vi fortsätter subventionera deras lathet kommer ingenting att ändras. Känns för mig fullständigt uppenbart att vi får hjälpa dem på traven och om vi ska bli av med bilplågan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv spar jag ca 50 min varje dag med att ta bilen jämfört med kollektivtrafik. Det handlar alltså inte om lathet utan om (nästan) en timme av mitt liv, varje dag, i resten av mitt arbetsliv. Det vill jag nog inte ha din "hjälp" att ändra på. Dessutom; min bil kostade 20000 kr i inköp och med 4200:- i månaden skulle jag alltså kunna köpa en ny bil var femte månad. Ditt 25-öringsargument höll kanske förr när parkeringen kostade 25 öre men inte med en chockhöjning som den här.

      Radera
    2. Fast innerstaden är inte enbart ett lugnt bostadsområde som tillhör de som bor där, till skillnad från ett förortsområde. Ska man bo i innerstaden får man acceptera affärer, trafik och turister, annars förvandlas den snabbt till en ointressant stenöken. Du har inte mer rätt till gamla stan än jag, och du har inte gett bort något alls till några bilister.

      Radera
    3. Det är bilismen som förvandlar innerstan (såväl som landet) till en öken. Dra ner på bilar så får du en mer levande stad. Det är väldigt enkelt att bevisa att ökad rörlighet genom ex vis cykel/gångframkomlighet ökar kommersen i butiker tex, inte tvärt om.

      Drar du ner på körfält och gatuparkering i innerstan kan du få plats med gröna alléer, bredare ytor för gående etc. Det är ju då du får en levande stad. Inte genom en massa parkerade bilar och flerfiliga vägar som skär genom staden som oframkomliga raviner.

      Radera
    4. Ström: Då tillhör du uppenbarligen inte den majoritet som använder sina bilar till småresor. Du tillhör troligtvis dock de som får betala för det med svårighet att skaffa p-plats och växande köer i trafiken. Utgår från att du bor i sthlm innerstad eftersom det var det som diskuterades i just denna tråden.

      Sen tar jag oftast folks uppskattningar med vad de tjänar i tid med en rejäl nypa salt eftersom de i princip aldrig håller för en närmare titt. Bilister har en evig förmåga att underskatta biltiden (utgå från idealfallet) och överskatta kollektivalternativet. Och helt bortse från andra alternativ. Jag tjänade ex vis på att cykla till mitt förra jobb (14 km enkel resa) jämfört med att åka tub eller pendeltåg eller buss (alla de alternativen tog 45 min i medel, dörr till dörr - cykeln 40 min i medel d.t.d.). Då cyklade jag "manuellt" i träningskläder, med elcykel hade jag gjort samma resa i vanliga kläder. Köra bil hade inte varit ett alternativ, för att komma ner i den tiden (eller mindre) hade jag varit tvungen att köra hemifrån riktigt tidigt på morgonen (iaf halv 6-tiden). Och motsvarande förskjutning på eftermiddagen. Varenda dag inledde gubbgardet på arbetsplatsen med att klaga på hur köigt och struligt det hade varit att köra just den morgonen, då de som vanligt satte sig ensamma i sitt fordon anpassat för 5 och trängdes med andra ensamkörande om samma vägyta. En av gubbarna körde med en dåres envishet från just gamla stan, när man frågade varför hänvisade han till att det hade gått utmärkt på 70-talet. Suck.

      Radera
    5. Visst drabbas jag av köer och svårighet att hitta P-plats. Därför var jag för trängselskatten och är helt OK med en viss höjning av P-avgiften också. Nu tex går min P-avgift upp från 0 till 1100:- i månaden och det är väl inte jättekul men OK, speciellt om det blir lättare att hitta parkering. Men en sån här chockhöjning är en helt annan sak, det är i princip ekvivalent med att förbjuda bilar i centrum och den åsikten kan man väl ha men då ska man veta att man gör stora ingrepp i människors privatliv. Det är utmärkt att du kan cykla till jobbet men med 2,5 mil är det inte riktigt ett altenativ för mig, mer än som träningsform kanske nån gång i veckan. Jag är ledsen att höra att dina vänners besparingssiffror varit kryddade men min är det inte; runt den tid jag åker tar det 50 min att åka hem men 20 min med bil. På ditvägen tjänar jag något mindre, igår tog det 22 min dit och då brukar det ta 40 min kollektivt (jag åkte kollektivt i flera år så jag vet). Så 48 minuter igår vilket jag avrundar till 50 minuter. Men även om det var 40 min eller tom 30 är det en big deal - det är vaken tid du aldrig får igen. Så du kanske kan stå ut med att se min rishög parkerad ett tag till? Snart kommer ju självkörande bilar och bussar att göra hela den här diskussionen meningslös ändå och då får du ditt bilfria utopia.

      Radera
    6. Var kostar det dig gratis är parkera i sthlm innerstad?

      Radera
    7. Nu kostar det mellan 9-17 vardagar, och då står bilen på jobbet. Efter förändringen kostar det 7-19 samt lördagar, och då blir det billigast med månadskort på 1100:-. Så min parkering vid min bostad går från 0 till 1100:- per månad.

      Radera
    8. Det är inte alla som bor i Stockholm som arbetar på kontor, släpa runt på stegar, verktygslådor och elände på bussen kommer knappast att uppskattas av alla. Vem vill tex att sotarn med alla sina ateraljer klämmer in sig i den överfulla Bussen bland alla hippa storstadsbor. När de fina miljonlägenhetrana ska underhållas så ska man vara glad att det det finns ytor att nyttja, tex parkeringsmark. byggen tar plats, eller som snöupplag snörika vintrar. I framtiden kanske inte, kanske inte så långt bort, är kanske bilarna inte så miljöovänliga om man får tro på utveckling. Kanske tröttnar storstadsborna på att köpa och slänga och vill ut i naturen och plocka bär och svamp istället för att känna sig nyttig med att sortera sitt onödiga av shoppingintresse inköpta skräp på miljöstationerna. Då får man hoppas att man inte byggt bort den friheten som ett framtida miljövänligt fordon kan innebära.

      Radera
    9. Alla exempel där man gör det svårt att parkera i centrum visar att centrumet dör då majoriteten inte tar sig dit längre utan åker till något köpcentrum utanför där det finns gott om gratis p-platser.

      Radera
    10. Peter, om du skulle chockhöja avgifterna för boende skulle det ju inte påverka tillfälliga besökares parkeringskostnader alls. Ändringen innebär ju att boendeparkeringen skrotas och att boende också får betala den vanliga taxan. Det skulle ju innebära att det blir enklare att parkera då mängden bilar skulle minska.


      Nu kommer ju detta självklart inte hända, så att är ju lite meningslöst att diskutera det i annat än teoretiska ordalag. I bästa fall är det nån slags anchoring för att eventuellt få igenom en mycket moderat verision av detta. Så kan alla bilister gråta lite, fortsätta köra runt i sina miljöförstörande och folklivsdödande plåtburkar och känna sig så där härligt kränkta som en förfördelad bilist som nyttjar lejonparten av gatuutrymmet medan pöbeln får tränga ihop sig på smala trottoarer kan känna sig.


      Sen är det ju så att kommersen självklart ökar på bilfria gator. Ta klassiska gator som ströget i cph eller drottninggatan i sthlm, eller för all del nya bilfria gator som tex skånegatan. Det är ju en lysande affär för näringsidkarna längs dessa gator.

      Radera
    11. Då kan man fråga sig om den ökande kommersen är miljövänligare än boendes parkerade bilar.

      Radera
  27. Det är nog så att man behöver få bort en del långtidsparkerade bilar från Stockholms innerstad. Låt marknaden bestämma priset, genom att se till att det finns en fungerande marknad. Idag kostar det ca 2000 kr/månad att parkera, men går att få både billigare och dyrare.

    Ett problem: cyckelstölder gör det dyrt att ha cyckel, så dessa borde prioriteras mer. Men å andra sidan: för kostnaden för bil&parkering får man ganska mycket cyckel.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...