2016-09-12 10:55

Järnvägen faller sönder - hastighetssänkningar Stockholm-Göteborg, Göteborg-Malmö och Stockholm-Malmö

De svenska satsningarna på järnvägen fortsätter. Detta resulterar i hastighetssänkningar på de flesta större och många mindre sträckningar, inklusive mellan våra tre "storstäder". För att råda bot på problemet vill staten bygga nya, mer underhållskrävande höghastighetstågsträckor, som inte heller kommer underhållas.
Sverige står inför ett vägval.
Istället för att satsa på att få fungerande järnvägar vill regeringen bygga nya sk höghastighetsbanor, som man ska ignorera att underhålla så även de får hastighetssäkningar. Toleransen mot dåliga kontaktledningar och usel bärighet blir inte högre när tågen ska gå ännu snabbare.

SVT Nyheter listar 69 sträckor som får hastighetssänkningar framöver. Flera av dessa ligger på sträckorna Malmö-Göteborg, Malmö-Stockholm och Göteborg-Stockholm.

Exempelvis Göteborg C - Partille, Alingsås - Falköping och Falköping - Laxå, på höghastighetssträckningen Stockholm - Göteborg (eller om man så vill vara finkänslig - hela Västergötland), samt t ex Kolbäck - Västerås på den långsamma förlängningen Stockholm - Göteborg. Sedan har vi Göteborg C - Almedal, Almedal - Kungsbacka, Halmstad C på sträckan Göteborg - Malmö. Eller varför inte Nässjö - Alvesta, Alvesta - Älmhult ("hela Småland") på sträckan Malmö-Stockholm.

Även en del sekundära sträckor, som t ex hela Uddevalla - Strömstad, håller på att falla sönder. Eller Uppsala - Gävle på stambanan norrut.

Det handlar inte bara om dåliga kontaktledningar, utan också om dålig bärighet, dvs risk för ras. Sexton järnvägsbroar är i så dåligt skick att bärigheten ej kan garanteras.

Generellt verkar spåren vara underhållna runt Stockholm, Östergötland och i Skaune.

Hur man alls kan överväga att bygga höghastighetsjärnvägar när man inte klarar av att underhålla befintliga låghastighetsjärnvägar övergår förstås varje tänkande varelses förstånd. Och var är nu Miljöpartiets tandagnisslan i media i sina angrepp mot regeringen för att de låter förfallet av Sveriges järnvägar fortgå?

En övning till läsaren - hitta sträckor på över två timmars resa med tåg, som inte kommer drabbas av hastighetsnedsättningar? Listan av sträckor hittar ni här.

I övrigt ser jag fram emot att flyget kommer drivas på samma kommersiella villkor som järnvägarna framöver, dvs inga statliga, regionala eller kommunala medel ska gå till att subventionera lokala flygplatsers förlustverksamhet. Kvar blir ett fåtal flygplatser i Sverige. Får se hur populärt flyget blir när man likt höghastighetstågen bara kan flyga i triangeln Stockholm-Göteborg-Malmö...

53 kommentarer:

  1. Tja, nio av tio år har alliansbudgetar regerat så det kanske är lite magstarkt att skälla på MP, då det finns ett eftersatt behov. MP har inte presenterat några konkreta exempel på vad man vill göra mer än att man "satsar" och andra tramsfloskler från herr Frigolit dock.

    Helt rätt att höghastighetståg är bortkastat. Få regionaltrafiken att fungera kommer fler åka tåg till vardagspendlingen osv vilket minskar utsläppen mycket mer än långdistanståg i 300km/h som ingne har råd med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett hål i huvudet är tex hur vissa regionalpolitiker vill ha snabbtågsstopp för att få en miljövänligare och snabbare transport till närmsta större internationella flygplats, Kastrup...

      Hallåååå?

      Radera
    2. Klimatvinsterna är tydligen också begränsade med höghastighetsjärnväg. Själva bygget genererar enorma mängder koldioxid, så ur ett livscykelperspektiv är det tveksamt om det faktiskt är så bra med ny järnväg...
      http://www.dn.se/debatt/tagens-hoghastighetsbanor-en-dalig-affar-for-samhallet/

      Radera
    3. Sosseregeringarna +Mp stödparti innan Reinfeldt la faktiskt mindre på underhåll än Reinfeldt gjorde.

      Radera
  2. Sssshhh, det är en krigslist från Carl Bildt.

    Genom att släppa den här infon kommer ryssarna att binda mycket större resurser till Sverige i sina invasionsplaner.

    SvaraRadera
  3. I denna sammanställning finns en sammanställning över den katastrofala situation av underhållet av Sveriges järnvägar samt höghastighetståg!
    http://foliehatteniteckomatorp.blogspot.se/2016/03/betalar-skanetrafiken-for-mycket-i.html

    SvaraRadera
  4. Sluta var så negativ @CornuBot, Sverige går ju som en Tesla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dvs rätt in i en lastbil så huvudet lossnar från resten av kroppen allt medan man tittar på melodifestivalen på sin platta?

      Radera
    2. Fick mig att tänka på följande klipp:

      https://www.youtube.com/watch?v=DUut4krfnak

      Radera
    3. Men järnvägen går som en Trabant

      Radera
  5. Äsch, Sverige har inga problem. Våldet minskar, ekonomin är fantastisk och järnvägen håller toppklass.
    Hälsningar (S)tefan

    SvaraRadera
  6. Snabbtågssatsningar för 200-300 miljarder verkar helt sinnessjukt.

    Minns Reinfeldts ord från valrörelsen: "Öppna era hjärtan.. Vi kommer inte att ha råd med någonting annat..."

    Resultaten börjar nu poppa upp som ett whack-a-mole. Samtidigt flaggar SKL för skattehöjningar på 2 kr.

    Men visst får ni valuta för skatten, genusdjur?

    SvaraRadera
  7. Orsaken till att spåren är väl underhållna i närheten av Stockholm är för att SL står för det mesta slitaget och kostnaden för underhållet på rälsen.

    SvaraRadera
  8. Ser fram emot höjda lokaltrafiktaxor nu när man får mer tid på pendeltåget. Det funkar ju i taxi-världen, så det borde ju funka för SJ m.fl. också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, varför inte, man drar sitt kort på väg in och ut genom spärren och debiteras på hur mycket tid det är emellan?

      Radera
  9. Alla argument mot en separat höghastighetsbana är bra!
    Vem är förtjänt av en halvtimme längre vistelse i Stockholm?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du missförstått hur det fungerar - detta är ett utspelsavsnitt FÖR separat höghastighetsbana!

      Snart följer: Påskyndad byggstart (före valet 2018). "Tillfällig" värnskatt för att finansiera bygget. Nedläggning av särskilt olönsamma reparationsenheter (arbetskraft och maskiner förs över till höghastighetssatsningen). "Tillfällig" säkerhets-avstängning av särskilt olönsamma linjer. Etc.

      Radera
  10. Jag tror Sverige befinner sig i post-välfärd och i tankevärlden så lever politiker från alla läger kvar i det gamla Sverige då vi hade råd med skola, välfärd, försvar, underhåll av infrastruktur, pensioner, utbildning med kvalitet,bidrag och allt som vi är vana vid.
    Nu är pengarna sedan länge slut och man fortsätter att upprätthålla illusionen från förr genom att strunta i underhåll och driva allt på minsta nivån. På kommunal nivå finns det ett antal stora b**s-korvar som flyter upp, t.ex. pensionsskulder utan täckning, kommuner ska snart stå för notan för ökad inflyttning osv.
    Skatterna är så höga så det går knappt att höja mer då befolkningen är uppdelad i den arbetande delen och den bidragstaganade delen varav den arbetande delen får betala mer utan att få något mer. De som har haft möjighet har då lånat till en billig peng för att trots skatter ändå kunna hålla en bra levnadsstandard. Nu börjar verkligheten komma ikapp och smällen blir mång-dubbel, stat/landsting/kommun kan inte ta ut mer skatt, långivare står med kreditförlust och ingen vill avstå någon välfärd utan alla ska ha stora paketet från ruta 1. Spännande tider.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får mig att tänka på när Tori Spelling från Beverly Hills 902 10 tillslut fick sitt pengaflöde avskuret från pappa Spelling (i verkliga ivet alltså). Hon blev så klart knäckt över detta då hon nu skulle bli pank. Instinktivt så sprang hon iväg och brände sina sista pengar på en makalös shopping-spree.

      Det är ungefär så våra (vänster?)politiker beter sig. Om man någon gång sätt Lyxfällan så känns mönstret igen. En lags shopping narkomani. Här har vi att göra med människor som hela tiden vill ha något nytt men klarar inte av att täcka de befintliga fasta utgifterna. Men vanan att dra på sig nya saker är för stark.

      Att dra på sig nya fasta utgifter är ett bra sätt att sänka en privatekonomi, et företags ekonomi och hur det går för en moralisk stormakt samt välfärdsekonomi... Inga problem!

      Sverige är en moralisk stormakt och en stormakt är den som inte behöver spela enligt reglerna, så kallad exeptionalism. Så sluta oroa er det här går utmärkt.

      Radera
    2. Nja, pengarna är ju inte slut. Vi har en årlig budget i hyfsad balans. Däremot kan man tvingas prioritera, vilket så klart är obekvämt för de icke-politiker vi har. Skulle snarare säga att problemet är att vårt samhälle är post-ideologiskt.

      Radera
    3. I balans kanske men det är för att alla utgiftsposter inte finns med som järnvägsunderhåll...

      Radera
    4. Håller med om att pengarna egentlien inte är slut. Däremot räcker de inte till allt som politikerna låter påskina att vi kan göra, och de räcker till mycket mindre än vad folk i allmänhet tror. Så visst handlar det handlar om prioriteringar, men det kommer att bli rätt hårdhänta sådana. Just nu är det bara låt gå, stoppa huvudet i sanden och så får vi se vad som händer.

      Radera
  11. Den som inte bygger ett monument över sin tid är ingen visionär. Typ.
    Miljöpartiet behöver sitt monument.

    Att bara hålla sig till att underhålla de befintliga monumenten, även om det i regel är miljövänligt och ekonomiskt jämfört med att bygga nytt, sätter inga avtryck...

    SvaraRadera
  12. Okej, ponera att vi lägger ner så mycket pengar det bara går på underhåll och upprustning av befintlig järnväg, så att det inte blir minsta störning eller försening i fortsättningen. Räcker verkligen det?

    Är det inte i själva verket så att vi MÅSTE bygga ut järnvägsnätet för att öka kapaciteten? Och vad kostar inte det att bygga ut befintligt järnvägsnät? Det måste bli enorma summor att bygga ut befintlig järnväg från enkelspår till dubbelspår eller trippelspår på de mest trafikerade sträckorna. Att bygga en ny höghastighetsbana kan väl knappast bli mycket dyrare i jämförelse?

    Grundfrågan är om vi tror på spårbunden trafik överhuvudtaget? Alternativet kunde vara att bygga asfalterade supermotorvägar mellan Stockholm, Göteborg och Malmö med en särskilt avgränsad fil för autonoma fordon som får köra i 250 km/h. Vi kunde också ha en separat fil för elektrifierade lastbilar, som den där elmotorvägen i Sandviken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trafikverkat har en Plan B till höghastighetsnätet som är Plan A (250-350Mdr). Plan B innebär en generell upprustning, mindre nybyggnation för att få bort flaskhalsar och ett fåtal nya sträckar för att öka kapaciteten. Kostnad: minst 100Mdr.

      Sätter man efter underhållet i 30 år så kostar det när problemen kommer ikapp.

      Radera
    2. Höghastighetsjärnväg är i runda slängar dubbelt så dyrt som vanlig järnväg. Den rakare bana som krävs vid höga hastigheter gör det svårare att anpassa spåret till terrängen, så det blir fler höga bankar och fler tunnlar (dyrt!).

      Radera
    3. Det var det här med korrelation och kausalitet. Spårbunden trafik är inte skit per definition, men den moderna (ny)liberalismen vill gärna att folk ska tro det. Den missköts just i det syftet. Kollektiva färdmedel ses som en styggelse, alla ska åka runt i egna privata plåtlådor, aka rullande vardagsrum. Vilken verksamhet som helst som missköts och är föremål för ideologisk lekstuga och tillhörande skygglappar blir skit. Som skolan.

      Dock har järnvägen ett ganska litet område mellan sweet spot och opraktiskhet, dvs flexibiliteten är låg. En väg kan anläggas i ett väldigt brett spann av typer, från grusväg för småbilar i 30km/h till feta motorvägar. Järnväg har en väldigt hög lägstastandard för bärighet och funktionalitet och det hela kräver gott kontinuerligt underhåll för att fungera bra, för vid fel så minskar kapaciteten drastiskt. Till saken hör att järnvägsnätet är väldigt glest, och i regel finns inga möjligheter till omledning. Det finns med andra ord ingen redundans, och därför blir konsekvenserna av fel så påtagliga. Har inget med järnvägen som koncept att göra egentligen. Samtidigt har vi ett enormt antal vägar av hög kvalitet i Sverige som folk är vana vid, så det är klart besvikelsen över järnvägen blir desto större då.

      Förresten är elmotorväg redan uppfunnen. Det kallas för järnväg. Jag anser att tunga transporter inte har på vägar att göra över huvud taget. Kostnaden för vägslitage är enorm, liksom miljöpåverkan och säkerhetsrisken. Järnvägen är konstruerad för tunga transporter och klarar det väldigt bra. Om det sköts dvs.

      Radera
    4. Skulle vi lägga ned ännu mer pengar på underhåll av järnvägen så skulle detta öka antalet störningar och förseningar för en lång tid framåt. För att underhålla så måste man stänga av banorna, vilket är problemet när man på kort tid försöker ta igen många års försummat underhåll.

      Bygger man en ny höghastighetsbana så bör dock detta kunna göras utan några större störningar på den befintliga banan, vilket inte lär vara fallet med en uppgradering av den befintliga banan.

      Det verkar också som Trafikverket tänkt använda slab-tracks till den planerade höghastighetsbanan, något som kraftigt skulle reducera underhållsbehovet jämfört med dagens järnväg.

      Beräknad kostnad för ny höghastighetsbana är ca 230 miljarder och att uppgradera hälften av den befintliga banan där de värsta flaskhalsarna finns skulle kosta ca 130 miljarder kr. Kostnad för att renovera den andra hälften tillkommer sedan.

      Radera
    5. @Edis: Problemet är att järnvägsnätet är inte något riktigt nät längre, utan lite sporadiska trådar som knappt håller ihop. Järnvägen har varit utsatt för systematisk suboptimering och kapitalförstöring av rent ideologiska skäl ända sedan 60-talet, först av ren sossehybris, sedan av nyliberlismen på 80-talet. Nu skördar man frukten (om den är ätbar beror på vem man frågar). Man har bränt alla broar och målat in sig i ett hörn. Hur man än bär sig åt härifrån kommer det kosta satans mycket.

      Jag var tidigare på din linje, men förfallet har gått så långt nu att jag ändrat ståndpunkt och tror det är bättre att satsa på regionaltågtrafiken och få med sig pendlarna på tåget.

      Här är en karta som Trafikverket tydligen inte bemödar sig att uppdatera längre http://www.trafikverket.se/contentassets/bf44a88a0a3b4eb8b45b390aaf6df836/rikskartan_121214.pdf

      Radera
    6. Till exempel när Hallandsåstunneln blev klar så tog man bort det gamla järnvägen över åsen. den hade kunnat fungera perfekt som hjälplig omledningsbana vid arbeten i tunneln samt som Pågatågsträcka för Grevie och det riktiga Båstad. Nu är hela Bjäre avskuret, för folket på kommunen i masskopi med lokala byggherrar bryr sig inte om kommuninvånarna och skiter i kollektiva färdmedel, utan siktar bara på tennisveckan. Det är numer lika bortkommet och förslavat som Gotland.

      Det är så korkat och sorgligt så man vet inte vart man ska ta vägen.

      Radera
  13. Järnvägen(fast materiel)underhålls av Trafikverket om jag förstått det rätt. Det klarar man alltså inte.
    Men det finns väl flera områden där det offentliga inte har förstått att man måste underhålla det man har annars kommer det inte fungera i längden. Eller inte förstått, snarare struntat i det. På den här bloggen har väl vatten och avloppssystem tagits upp för inte så länge sedan. Jag kommer osökt att tänka på allmännyttiga bostäder, där det verkar som att det finns ett uppdämt renoveringsbehov för 100 tals miljarder i många miljonprogramsområden.

    Jag får för mig att våra offentliga system inte klarar av framförhållning, planering för underhåll eller att omsätta detta till en ekonomisk verklighet där man någon gång i framtiden kommer att få kostnader för underhåll. Dessa kostnader borde avspegla sig i exempelvis hyresnivåer, där de som bor allmännyttan betalar hyror som speglar den verkliga kostnaden för att bo där inklusive slitage. Det här väl så basic det kan bli? Har de som jobbar i det offentliga inte gått ut grundskolan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla har ju lärt sig från finanssektorn, världens samhällsledare, att långsiktlighet är något förkastligt.

      Radera
  14. Det är givetvis jätteviktigt för MP att detta enorma byggprojekt kommer igång snabbt så att det sedan har kommit så långt att det inte kan reverseras när självkörande lastbilar inom fem år börjar rulla på västvärldens bilvägar. De hatar bilism, alla former av bilism, så mycket att det får kosta vad som helst att bygga nya järnvägar istället.

    SvaraRadera
  15. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  16. Kan intyga från egna erfarenheter att sträckan till Strömstad är den värsta jag varit med om. Blir lika förvånad varje gång man åkt övet att man kommer fram!

    SvaraRadera
  17. Är det någon som vet om det finns personer som skulle tjäna mycket pengar på om det byggs höghastighetsjärnvägar? Har dessa personer i så fall haft något inflytande över hur våra järnvägar har blivit skötta/misskötta?

    SvaraRadera
  18. Således: Apres nous le deluge!

    SvaraRadera
  19. Således: Apres nous le deluge!

    SvaraRadera
  20. Något som går som tåget är tydligen försvarssamarbetet mellan Finland och Sverige. Jag hoppas att det är Finska tåg de menar i artikeln.

    https://www.hbl.fi/artikel/forsvarssamarbetet-mellan-finland-och-sverige-gar-framat-som-ett-tag/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du menar sådana sm har rysk spårvidd? Förrädare!

      Radera
    2. Förresten, artikel på samma tema men ej bakom betalningsvägg:

      https://svenska.yle.fi/artikel/2016/09/12/finsk-svenskt-forsvarssamarbete-gar-som-taget

      Radera
    3. gbd crvx, innan du skrev din kommentar var jag lyckligt ovetande om existensen av olika spårvidder. Den senaste halvtimmen har jag fastnat med att läsa ett antal trista artiklar om just spårvidd, och det är ditt fel!

      Artiklarna i Hufvudstadsbladet går att läsa utan att betala, men de vill att man registrerar sig och de vill ha din e-postadress, men de skickar ingen spam så jag har inte haft något besvär med dem. Jag tycker att det är en trevlig svenskspråkig tidning som är värd en titt dagligen.

      Radera
  21. Japp, för några vekor sedan kollapsade ett industrispår Skärblacka - Finspång. Denna gang med pappersbalar, men det kunde lika gärna varit gasol transporter till industrin...bedrövligt.

    SvaraRadera
  22. Det började med att Göran Persson behövde stöd från MP och tyvärr satt Peter Eriksson uppe i Kalix och tvingade till sig att det skulle byggas den totalt olönsamma Botniabanan.

    Göran Persson hade inga pengar så han byggde Botniabanan för dåvarande Banverkets underhållspengar och intecknade dem långt in i framtiden.

    Därför står vi där vi är idag. Samma sossar och miljöpartister som tagit oss hit vill nu ha en igång ett ännu olönsammare bygge.

    Personligen tycker jag att om Trafikverket inte kan underhålla grusvägen så att en trehjuling fungerar på den så skall man inte köpa en formel 1 bil åt dem och tro att de skall klara det bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du vet om att avståndet mellan botniabanans slutpunkt (Umeå) och kalix är ganska betydande och MP:s hjälp endast behövdes efter 1998, då beslutet redan var taget?

      Radera
    2. Botniabanan är inte skit, men signalsystemet är skit. Sverige skulle vara duktigt och införa ett nytt sameuropeiskt signalsystem som inte var färdigt, och fortfarande i princip inte är färdigt, för det finns ingen egentlig vilja att göra något sådant.

      Om Sverige ska ha någon framtid så bör även Norrbotniabanan byggas, så att Norrland får en vettig järnväg och lite redundans i järnvägstrafiken. För det går en hel del timmer och järnmalm därifrån, vilka passar perfekt på järnväg.

      Radera
    3. HAHHAHAHA. Bästa på länge."Personligen tycker jag att om Trafikverket inte kan underhålla grusvägen så att en trehjuling fungerar på den så skall man inte köpa en formel 1 bil åt dem och tro att de skall klara det bättre."

      Radera
  23. Inte bara vissa regeringspartier verkar fluffa på små gröna moln...

    Några "SJ-chefer" vill ha höghastighetståg som skall köra i 320 km/h ... I Sverige !!

    INTE ens i det betydligt mer tätbefolkade och med betydligt större resande- och godsströmmar Tyskland bygger man för högre hastigheter än 280 km/h mellan Berlin ( 4 milj inv ) och München ( 3 milj inv. ) och 2-3 mellanliggande stopp med ca 500 000 inv vardera...

    Det verkar som om dessa "höga Sjefer" inte har någon kontakt med verkligheten eller åker tåg öht !! För det andra är det INTE en enskild operatör som styr och bestämmer vad TRV skall använda skattebetalarnas pengar till ...

    Definitivt INTE prestigefulla projekt som Västlänkar och höghastighetsjärnvägar det INTE finns underlag för !

    Istället får vi dagligen besked om att den befintliga infrastrukturen faller sönder och samman ...

    SvaraRadera
  24. Annie tycker att höghastighetståg är en god investering,medelhastigheten blir tydligen juste,Stefan nickar medhållande men som vanligt förstår han inte riktigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annie bor i Värnamo. Höghastighetsjärnvägen är som av en ren slump planerad att stanna i Värnamo. Annie hinner då lämna på dagis på morgonen och dagspendla till Stockholm.

      Radera
  25. Några hundra miljarder ? Bör väl räcka till att subventionera bensinen till 5 kr / litern dom närmaste 50 åren ? Och sen kan man dirigera om 150 miljarder per år från invandrarvärket till ytterligare bensin-bidrag, vem vet, då kan vi kanske hamna på 3 kr / liter ?

    Kan vara en del småfel i beräkningarna här --- !

    SvaraRadera
  26. Generellt verkar spåren vara underhållna runt Stockholm, Östergötland och i Skaune."

    Och vad hjälper det när man istället drabbas av obehöriga på spåren, nedrivna kontaktledningar och andra orsaker till förseningar. Till detta skall läggas fånetrafikens förmåga att desinformera resenärerna så de får full utdelning av förseningarna...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...