2016-08-25 07:35

KI:s remisssvar: Svensk bonus-malus för bilar minskar inte globala CO2-utsläpp

Av någon anledning har Konjunkturinstitutet gett ett remissvar kring regeringens föreslagna skattehöjningar för fossilslukande bilar och subventioner för elbilar. Myndigheten konstaterar att detta inte minskar de globala eller ens europeiska CO2-utsläppen då det bara omfördelar försäljningsplats för bilproudktionen.
Nissan Leaf och Tesla Roadster.
Idag klockan nio presenterar Konjunkturinstitutet (KI)  sin nya konjunkturbarometerindikator, vilket gör att man så länge kan titta på myndighetens remissvar kring det föreslagna bonus-malussystemet för miljöbilar och fulbilar. Av någon anledning anser sig Konjunkturinstitutet ha med skatter och CO2-utsläpp att göra, men låt gå.

Myndigheten menar att de globala och europeiska CO2-utsläppen inte påverkas, eftersom det bara omfördelar försäljningsplatsen för den befintliga bilproduktionen. Det kommer alltså inte tillverkas fler elbilar eller färre fulbilar. Tillverkningen och försäljningen av dessa förblir den samma, men fler elbilar säljs i Sverige och fulbilarna säljs istället i andra EU-länder.

KI sammanfattar:
"Ett svenskt bonus-malus-system skulle förskjuta den inhemska fordonsefterfrågan mot utsläppssnåla bilar. Med ökad försäljning av bränslesnåla bilar i Sverige ökar då utrymmet för biltillverkarna att under EU:s koldioxidkrav sälja törstigare bilar i andra delar av EU. I slutänden kan EU-genomsnittet antas bli det som EU-kraven anger.
I stället för en utsläppssnålare bilpark inom EU blir en förväntad effekt att svenska bilister subventionerar biltillverkarnas arbete med att klara de gemensamma koldioxidkraven. Bonus-malus harmonierar på så sätt dåligt med EU:s koldioxidkrav för nya personbilar."
Myndigheten förespråkar istället ett EU-omfattande hårdare CO2-krav.

Remissvaret kan förstås i sig vara korrekt, men det är nästan så att man undrar om inte någon högre chef på myndigheten håller på att spara ihop till något riktigt fossilmonster och inte vill betala mer än nödvändigt. KI ska nämligen bara uttala sig om Sverige och inte om EU eller för den delen det globala läget.

I övrigt, allt klimatarbete och all skattepolitik till trots, så slog de globala fossila CO2-utsläppen nya rekord under 2015 enligt BP Statistical Review of World Energy. Mer om det senare under dagen.

13 kommentarer:

  1. Ang "allt klimatarbete och all skattepolitik till trots, så slog de globala fossila CO2-utsläppen nya rekord under 2015 enligt BP Statistical Review of World Energy."
    Stavad **befolkningsökning** och levnadsstandardslkning!

    SvaraRadera
  2. Tja... Någonstans måste Sverige ändå börja. Tror förvisso att fossildrivna bilar inom kort är utrotningshotade i vilket fall. Statens och politikers roll är att försöka leda landet i rätt riktning, bl.a. med hjälp av skatter och subventioner. Satsar folk sina surt lånade pengar på nya fossildrivna bilar ökar beroendet av oljeimport. Inte så bra, exempelvis i händelse av krig. Inte heller bra för tillväxten om folk fortsätter i gamla hjul-spår med at tankar dyr importbränsle från konfliktregioner när vi (företag/stat/privatpersoner) egentligen lika gärna kan tillverka bränslet (el) själva.

    SvaraRadera
  3. Vi kan inte tillverka all el till våra bilar själva. Så där är det inte någon större skillnad. Det borde dock göras mer för att få folk att cykla! Där kanske bonus-delen skulle vara istället. Premiera de hushåll som endast har en bil!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är faktiskt inte alls sant.
      Den el Sverige exporterar varje år är precis lika mycket el som skulle gå åt för att göra alla personbilar i Sverige till elbilar. Vi är ett av de länder i världen som verkligen har alla grundförutsättningar för att gå helelektriskt - precis som Norge.

      Radera
    2. Kan vi inte?

      Ok - vi leker med tanken att vi inte kan tillverka el till att ladda våra bilar - varför skulle det inte bli någon skillnad då?

      Sverige importerar ju oftast enorma mängder vattenkrafts-el från Norge även när vi själva exporterar el. Om vi importerar norsk vattenkrafts-el för att ladda våra bilar - är inte det bättre än att driva våra bilar med bensin eller diesel?

      Radera
    3. All el vi och Norge producerar går ju åt ändå, spela roll om vi exporterar eller förbrukar lokalt. Gör inte vi av med oljan/bensinen/dieseln så gör någon annan det precis som med elen.
      Det viktiga är att se till att vi som kan producerar så mycket "grön" el som möjligt. Vem som förbrukar den spelar ingen roll globalt.

      Radera
    4. För fan Jossan, tänk utanför tullarna och längre än näsan tack. Alla har inte samma förutsättningar som du. Och vilket oljebolag är det som lurat i dig att vår el inte skulle räcka till våra bilar? Mina solceller räcker och blir över för min framtida elbil. Premiera långsiktiga lösningar som gynnar hela samhället istället.

      Radera
  4. Halvera inkomstskatten om du cyklar till jobbet. Då lär det hända saker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, landsbygden kommer att avbefolkas. Vilken strålande idé! Har du fler på lager?

      Radera
  5. Vissa skulle kunna klara sin bilkörning på egen solpanelel,snacka om lyx att ha bilen som lagringsenhet,typ win win där.
    Hur ska man skatta detta,för skatt är ju det som gäller,inte för något hittepå som miljöargument.

    SvaraRadera
  6. Sverige nettoexporterade ungefär dubbelt så mycket el som alla personbilar skulle använt om de varit eldrivna 2015. KIs författare borde få en reprimand för oskickligt arbete. Om Sverige får en snabbare övergång från fossilt beroende blir vår framtida ekonomi bättre.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  7. Anmärkningsvärt att en svensk myndighet verkar ha förstått att vad som påverkar växthuseffekten, i Sverige såväl som annorstädes, är ej just svenska utan globala utsläpp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt Farfar om allt är och förblir som förr. Men verkligheten är annorlunda idag och ändras allt snabbare. Fasar vi ut fossilt och främjar elfordon så blir elfordonen billigare att tillverka genom lite större massproduktion med mer effektivare metoder och de globala utsläppen minskar. Med volym blir elfordon billigare att tillverka än fossila fordon. En hel del laddning av elfordon sker nattetid vilket gör att mer el kan nyttjas med mindre förluster. Alla våra elproducenter gynnas av detta men mest vind och vatten.

      Påverkan på globala utsläpp blir stor och växer när allt bättre batterier och fordon kommer i bruk. Skalan på tillverkning har betydande effekt. Vår investering i egen minskad fossil påverkar hela världen. KIs resonemang är korkat. Ungefär som alkoholisten som sa: "Dricker jag inte upp den här spriten gör någon annan det"

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...