“De sanna principerna om den starkes skyldighet att försvara den svages rättigheter. Och att kräva in övergreppets skulder.” – ur Stjärndamm av Lars Wilderäng
Svenska män har tydligen förvandlats till lättkränkta mesproppar. Kanske är den svenska manligheten inget att ha, utan borde kallas för den svenska mesigheten. Detta aktualiseras med hur många svenska män agerar lättkränkta över att en 19-årig artist i upprepade magnifika PR-trick uttrycker sig generaliserande och hatiskt om män. Varje sund man som kvinna förstår mycket väl att hon faktiskt inte menar alla män, alternativt att hon helt enkelt är dum i huvudet eller har trauman i sin bakgrund.
Så skärp er svenska män, sluta vara så jävla lättkränkta mesproppar. Varför tar ni åt er när Zara Larsson angriper våldtäktsmän och män som begår sexuella övergrepp? Känner ni er träffade? Det gör inte jag. Inte det minsta. Min enda reaktion är beundran för PR-geniet Zara Larsson, alternativt hennes PR-manager. Den reklam hon får är värd miljoner och nu har till och med jag som vit medelålders heteronormativ man hört talas om henne, trots att jag inte ens lyssnar på P3.
Zara Larsson ska alltså efter en fullbordad våldtäkt framför hennes scen på Bråvallafestivalen på Twitter uttryckt att hon hatar killar.
För det första – det är fullt möjligt att våldta någon i ett publikhav. Juridisk våldtäkt är inte nödvändigtvis penil penetration av vaginan, men innebär att någons könsorgan har omslutits av offrets kroppsdel, alternativt att något har stoppats in i offrets könsorgan.
Att polisanmäla våldtäkt är ett extremt trauma för offret. Traumat blir ännu värre om det hela leder till rättegång. Att anmäla okända gärningsmän är inte något man gör “som en kul grej”. Tvärt om är det många som pga traumat och stigmatiseringen inte anmäler våldtäkt alls. När det handlar om för offret okända finns inte heller någon anledning till “otrohetsanmälningar”, “hämndanmälningar” eller “vårdnadstvistanmälningar”. Ja, dessa förekommer dessvärre ibland, men det finns ingen anledning att tro att det föreligger i detta fall.
Varje sund man eller kvinna förstår att Zara Larsson inte hatar alla män eller killar. Twitter ger begränsat uttrymme att utrycka sig och man får sätta in hennes uttalanden i hela kontexten. Inte heller hatar hennes 10 000-tals unga kvinnliga fans alla killar eller män. De hatar inte samtliga sina pappor, de hatar inte samtliga sina eventuella pojkvänner. En del är inte intresserade av pojkar, men inte ens de hatar egentligen alla män.
Det hade en vanlig sund person förstått.
Så sluta vara så jävla lättkränkta. Det är mesigt, inte manligt. Därmed är inte sagt att Zara Larsson ska få oemotsagd. Jag är för lättnader i yttrandefriheten, men med det kommer ansvar för att idiotiska uttalanden också får saklig och vettig faktabaserad kritik istället för en massa lättkränkta uttalanden i affekt. Affekt ska bemötas med saklighet.
Nu över till varför Zara Larsson gör uttalanden om att hon hatar killar. Några alternativ.
- Uttalandena sker i affekt. ZL är genuint upprörd. Hon kan rent av vara arg på sig själv att det sker övergrepp framför hennes ögon på scenen och hon låter det vara och kör sin grej, istället för att avbryta konserten och skälla ut publiken.
- ZL är ett PR-geni eller har en PR-manager som är ett geni. Hon får massiv marknadsföring via sina uttalanden, inte bara i sin målgrupp av unga tjejer, utan till och med vita medelålders män har nu hört talas om henne. Och sprider villigt hennes PR. På köpet vågar nu ingen festival inte bjuda in henne, för då är de patriarkala svin. Win-win-win-win för ZL.
- ZL hatar faktiskt alla män. Då är det fel på henne, och inte på alla män och hon är en idiot. Man ska inte fästa uppmärksamhet vid idioter och inte sprida deras idiotier. Ignorera.
- ZL har själv blivit utsatt för övergrepp och/eller våldtäkt. Och därmed genuint börjat hata män. Detta är i så fall ur hennes subjektiva vinkel korrekt och motiverat. Det är objektivt fel, men hon har i så fall faktiskt ett subjektivt alibi att hata alla män. Då är det synd om henne och hon borde få samhällets hjälp med terapi för att gå vidare. Då är hon ett offer och ska få sympati och inte skäll.
Jag lutar mot alternativ 1. ovan. Och tänk då efter i tio sekunder innan ni själva agerar i affekt. Affekt ska mötas med saklighet och lugn. Den manliga krigarsjälens stoiska lugn. Inte fjolligt lättkränkt meseri. Vad hände egentligen med den svenska mannen? När förvandlades han från han till en mesig hen? Hur fan kan ni vara så mesigt lättkränkta? Skäms ni inte ens?
Gå ut och fiska, snickra något, döda ett djur och ät upp, läs en saga för era barn, diska, putsa skorna. Gå vidare.
Ärligt talat känner jag inte en enda svensk man som tycker att övergrepp och våldtäkt är okej. Inte en enda svensk man som inte skulle ingripa om de ser något sådant här.
Och angående festivalen Putte i Parken så har Värmlandspolisen skrivit uttryckligen i klartext vad det handlar om för grupper av killar som begår dessa övergrepp.
“05.30 SAMMANFATTNING “PUTTE I PARKEN”. I nuläget har vi 7-8 anmälningar om sexuellt ofredande och i vissa anmälningar är det flera målsägande. Det är med sorg polisen konstaterar att unga tjejers upplevelse av festivalen är att deras kroppar är allmän egendom som ett antal män tar sig rätten att tafsa på. Att få främmande händer på sin rumpa, sina bröst, att man sticker in händer innanför kläder och även kysser vederbörande är vad anmälningarna innefattar. Det här är ett helt oacceptabelt beteende och det råder ingen tvekan om vilka som tar sig dessa friheter. Gäng med 7-8 killar tillhörande gruppen ensamkommande barn. Detta har skett framför scenen under uppträdanden. Två killar har gripits och hämtas av personal från boendet.“
Senare skrev Värmlandspolisen följande komplettering:
“11.00 SEXUELLT OFREDANDE KARLSTAD. Ytterligare 9 anmälningar om sexuellt ofredande under /kvällen natten vid besök på Putte i parken har inkommit. Samma modus som vid de tidigare brotten.”
Även Bonnier/DN skriver i klartext vad det handlar om:
“Grupper av tonårskillar har omringat flickorna mitt i publiken framför scenen och sedan tafsat på deras bröst och rumpor och försökt kyssa dem. Det är samma tillvägagångssätt i samtliga fall.
– Vi kan ju inte veta men vi tror att det är en och samma grupp som ligger bakom alla övergreppen, säger Eriksson.
Två ynglingar greps misstänkta för brotten. De är ensamkommande och hämtades av personal på det HVB-hem de bor på, uppger polisen. Pojkarna kommer att förhöras längre fram.”
Ni kan alltså också sluta vara lättkränkta över någon konspiratorisk mörkläggning i media. För både polisen och DN skriver i klartext. Inte svenska män. Ensamkommande barn.
Zara Larsson förtydligar sig lite nedan.
People have to realize that generalizing a privileged and a socially powerful group is harmless
— Zara Larsson (@zaralarsson) July 1, 2016
Kort sagt, det är helt okej att uttrycka sig generaliserande om priviligierade och socialt mäktiga grupper som artister.
T ex kan man säga att artister är primadonnas och obildade idioter, som borde avbryta konserter när det sker övergrepp istället för att bada i publikens beundran.
Ovan ser ni en riktig mans agerande. En riktig artist, som faktiskt står för något mer än bara tomma ord på Twitter, utan agerar. En krigarsjäl. Inte en lättkränkt fjollig mespropp.
Att leda är att vara en föregångsperson. Att agera rätt. Och det är inte att bemöta orimliga uttalanden med orimligt agerande. En krigare leder.
Så skärp er svenska män. Sluta vara fjolliga mesproppar som avsiktligt missuppfattar allt på värsta möjliga sätt. Jag tar inte åt mig av en 19-årig artists generaliseringar. Det borde inte ni heller göra.
Gör istället det ni säger er stå för. Skydda utsatta kvinnor och stå upp för deras rättigheter, om de nu är så svaga att de inte klarar det själva. Vilket jag inte tror. Den svenska krigarsjälen lever kvar i våra tjejer och kvinnor även om männen uppenbarligen tappat bort den för länge sedan och blivit lättkränkta mesproppar.
Antagligen därför det krävs grupper om 7 -8 killar för att begå övergrepp på en 12-årig tjej på Putte i Parken. Modigt…
149 kommentarer
Det makalösa i det här fallet är ju att hennes uttalande inte behandlas i media som om det sades i affekt, utan man lyfter snarare fram det som ett starkt feministiskt ställningstagande.
Låt oss göra sexist-testet. Sexist-testet gör man genom ta en text och byta ut ordet killar/män mot ordet invandrare. Låter det plötsligt unket och rasistiskt? Ja men då är ju formuleringen unken från början.
Zara Larsson: "Fy fan för er invandrare som får tjejer att känna sig osäkra när de går på festival. Jag hatar invandrare. Hatar hatar hatar. Det är inte fucking jobbigt att blir generaliserad. Det är jobbigt att känna sig osäker på en festival där man ska ha kul och njuta."
Ojdå, det där lät ju rasistiskt.
Dessutom, det där sista stycket i citatet är en klassisk härskarteknik där man ställer upp ett falskt val. Man lägger fram ett påstående som om man bara kan ställa sig bakom ett av alternativen. Men i själva verket måste man inte välja bara ett alternativ. Och man måste heller inte tycka att alternativen är likvärdiga och har samma tyngd. Vad sägs om att det helt enkelt BÅDE är fel med tafsande OCH nedsättande svepande generaliseringar?
Standardsvaret är att "det har inget med invandringen att göra… ". Fast det har allt med det att göra, inte med invandrare i sig utan invandringspolitiken som skapar problemen och utanförskapet. Det går inte att hejda längre lika lite som klimatförändringarna. Svensk integration utan assimilering är dömd att misslyckas och vi står för riktigt stora utmaningar framför oss.
Ingen hade försvarat henne om hon sa
"Jag hatar invandrare. Hatar hatar hatar."
"Jo men hon menar ju inte alla invandrare fattaruväl! Sluta vara så lättkränkt."
Ferucks +5
Men ett är säkert, vi svenska så kallade män har blivit mesproppar – lättkränkta eller ej.
Hur kommer det sig att vi snällt accepterar att barnvåldtäktsmän döms till några veckor samhällstjänst eller liknande, för att sen i vissa fall fortsätta trakassera offret mitt framför oss?
Vi har blivit "sönderciviliserade" till likgiltighetens gräns. Vi ser bara till oss själva, så mycket att vi låter grannarna gå under medan vi hoppas att inget händer oss själva.
Känns konstigt att säga det, men i ett vettigt samhälle hade dömda gärningsmän blivit lynchade efter sina "ickestraff"… Men vi väntar bara på att de ska våldföra sig igen.
http://ledarsidorna.se/2016/07/sagan-om-ringen/
Finns mycket bra på Ledarsidorna och värt att stödja Johan för jobbet han gör. Tyvärr blir man nedstämd och en känsla av hopplöshet befinner sig vid läsning. Sverige är på väg mot kollaps… och det är tack vare svenska politiker och statliga tjänstemän.
Jag ser lösningen i en sann svensk byråkratisk funktion. Den reagerade som förväntat efter att kaoset uppstod. Först stillastående av ett sätt som oftast betraktas som feghet. Vilket är just en kulturkrock.
(Det kan beskrivas med vikingatida händelser. De livvakter som överheten hade i Miklagård var anställda vikingar och inte infödingar. Därför att vikingarna stod för vad de lovat. Följde de regler som de accepterat. Vilket även muslimer jag diskuterat med erkänner. En svensk politiker som var populär på sin tid i Turkiet var tydligen Karl den tolfte. Som en strikt nykter militär.)
Så när det byråkratiska systemet börjar röra på sig funkar det som en ångvält. Och den processen har bara börjat. Vi har idag en större byråkrati än någonsin i Sverige och om byråkratins ekonomiska försörjning hotas av externa krafter blir effekterna oförutsägbara. För den som inte förstår svensk byråkratisk kultur.
Bra artikel som tar upp något så omodernt som skyldigheter!
Det vill vi inte gärna prata om i Sverige, här har vi bara rättigheter till allt, vara sig vi är svenskar, nysvenskar eller utlänningar…
Bra! Men hur menar du att svenska män ska agera när kvinnor ofredas och våldtas i Sverige? Enligt polisen är det nya svenskar som står för de flesta övergreppen och hur ska vi då agera utan att klassas som rasister? Jag känner inte heller en enda svensk man som tycker att övergreppen är OK, känner flera som inte är svenska också.
Känner dock ingen som är kränkt av Zara däremot många som fysiskt skulle vilja tillrättavisa de nya svenskar som begår övergreppen. Tyvärr kommer det förmodligen ske också då polis och rättsväsende samt politiker inte tar det på allvar. Polisens armband är ett hån…
"Bra! Men hur menar du att svenska män ska agera när kvinnor ofredas och våldtas i Sverige? "
Inte ett dyft – Kvinnor är ju lika kompetenta som män, och vi bryr oss inte ett piss om att män är kraftigt överrepresenterade i alla brottsoffer kategorier, så det är bara att hylla att jämställdheten ökar här.
"Känner dock ingen som är kränkt av Zara"
Jag är kränkt – Motsvarande uttalande, "Alla kvinnor är fittor" eller dylikt, hade resulterat i ett medialt gatlopp – Att så inte är fallet nu säger något om samhället.
"okej att uttrycka sig generaliserande om priviligierade och socialt mäktiga grupper"
Och den biten av infantil postmodernism möter här Voltaire:
"To learn who rules over you, simply find out who you are not allowed to criticize"
Haha, tänkte inte på jämställdhetsperspektivet. Var var de svenska kvinnorna när jag fick spö av åtta nya svenskar på pendeltåget efter att ha frågat varför de trakasserade en ensam kvinna på väg hem från stan.
Defintionsmässigt kan sanning ej vara rasistisk. Det är därför det ej är tillåtet i Sverige att forska eller registrera uppgifter om samband mellan olika brott och etnicitet. I våra grannländer, Sverige och Norge finnes sådana data och de visar t ex en stor överrepresentation för invandrare från Mellersta Östern. Men för at ej riskera åtal för Hets mot Folkgrupp skriver jag här också att Sverige är ett annat land än Danmark och Norge och att de som flytt till Sverige från Danmark för att söka asyl i Sverige naturligtvis ej på något sätt är lika de som flytt från Danmark.
Starkt, Lars.
Dialog,korvgrillningar,nöjesarrangemang,och nu sist dessa innovativa banbrytande armband.
Tafsa:kapa handen.
Slicka:kapa tungan.
Våldta:ja ni förstår vad,det är det enda dessa våldtäckare förstår.
Skicka hem dom med en gång,inget daltande.
Förresten,vart är alla feminister i media efter dessa övergrepp skett?
Fördömanden av blåsfisken vore på sin plats,han som berättade för amerikanarna att vi svenska män hade alltid haft övergrepp som svensk tradition.
Gudrun borde väl kunna få tala ut om vad som sker i sverige,det känns som om männen blivit förryckta.
Eller är det något problem vi faktiskt importerat?
Gruppvåldtäkter är vardagsmat i dagsläget,stackars svenska kvinnor.
Denna sommaren kommer bli än värre,historisk på sitt sätt.
Flashback kan vara en källa så god som någon för lite sammanfattade realtidsinfo.
https://www.flashback.org/t2737715
Tror den klassas som hatsite. Det är viktigt vem som får skriva fakta och hur det skrivs…
Haha,javisst.
Vi har råd med en del mesproppar. Men behöver lyfta dem lite. Ge dem lite mod att åtminstone våga vittna.
Här är vi givetvis alla krigarsjälar eller hur?
De flesta våldtäkter begås av män som har en relation med offret och många anmäls då inte.
Kan någon ge en länk så jag får lyssna på Zaras sång.
Vänliga hälsningar
Nanotec
https://www.youtube.com/watch?v=GTyN-DB_v5M
Ghastly!
Alla små flickor som blivit gruppvåldtagna och misshandlade av för dem okända gärningsmän glödjer sig väldigt mycket åt denna information.
Jag hoppas att ungdomarna/unga männen fick en rejäl tillsägelse när de kom tillbaka till HVB-hemmet! Ni får inte se klart filmen!
Skämt åsido så är hela det svenska samhället fyllt över bredden med mesproppar och en ocean av normlöshet.
Vi öppnar våra hjärtan och plånböcker och tar emot dessa individer som söker asyl och inkvarterar dem på svindyra HVB-hem. Vissa av dem beter sig som svin och vad blir då samhällets respons? En axelryckning.
Jävla identitetspolitik. Den blir landets undergång.
"Antagligen därför det krävs grupper om 7 -8 killar för att begå övergrepp på en 12-årig tjej på Putte i Parken. " Men just dessa var väl inte svenskar? Så vad har de med mesiga lättkränkta svenska män att göra?
Fö. tycker jag att det är ett jävla ofog att allt möjligt nu kallas för våldtäkt. För hur ska man då benämna verkliga våldtäkter: dvs när någon (i +90% av fallen) man med våld eller hot om våld penetrerar (i +80% av fallen) en kvinna? Det är ganska stor skillnad på en sådan våldtäkt och att – som det verkar vara i fallet med "våldtäkten" framför ögonen på Zara Larsson – en snuskhummer tar fram snorren och stoppar under kjolen på tjejen som stod framför honom. (Det var därför det kunde ske mitt i en folksamling utan att någon reagerade.) Ja, det var äckligt gjort, men vete fan om det inte hade varit värre ifall han hade pissat på henne.
Du läser fel hänvisning. Det avser att svenska kvinnor kan klara sig själva och det krävs 7-8 "killar" för att klara av att begå övergrepp på en 12-årig flicka.
I övrigt håller jag med Cornu, jag blir inte kränkt när ZL uttrycker sig i affekt eller i dumhet.
Men återigen är detta identitetspolitik. ZL är feminist och då kan man uttrycka sig nedvärderande och generaliserande om män. Det är få förunnat att göra detta, och det är detta som upplevs som hyckleri.
Ja, det fattar ju en normalbegåvad att det är hyckleriet man reagerar på och knappast någon känner sig kränkt.
Även Corny har ju skrivit artiklar där han definierat vita medelålders män som minoriteter i samhället. Den här artikeln tyder mest bara på att Corny är ute och fiskar klick på sin sida.
Zara Larssons uttalande får mig att reagera eftersom det hon säger inte är sant. Det är inte alla mäns ansvar eller fel för att några män våldtar. Om jag som du cornu trodde hon inte pekade ut alla män utan bara våldtäktsmän hade jag inte brytt mig om hennes tweet, men jag tror hon på riktigt tycker att alla män är ansvariga. Retoriken som återkommer hos tyckare och feminister är att alla män är ansvariga för våldtäkt andra män begår, läs bara innesidor som nöjesguiden, femi-konton på instagram, tidningen bang som går i frontlinjen för den svenska feminismen. Jag delar inte synen om kollektiv skuld därför reagerar jag. För övrigt är jag starkt för kvinnor (och mäns) rättighet att vara vem den vill och göra det han eller hon vill så länge det inte skadar någon annan. Det är bra att feminismen har accepterats och uppmärksammats, problemet idag är att alla uttalanden som görs i feminismens namn går oemotsagda och säger någon ändå emot anklagas han för att vara lättkränkt.
Denna tråden har många intressanta tankar och sanningar..
https://www.flashback.org/t2737467
Väntar på dagen då man jagar icke feminister som vi jagade kommunister.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Härligt vad Sverige har blivit mångkulturellt, är det inte kul att vi börjar få MENA seder som
Taharrush gamea här också!
welcome refugees
OBS ironi
Svenska tjejer får la börja med burka. Då klarar dom sig undan aporna.
Det kanske är därför det är så hög andel burkaklädda individer i våra utvecklingsförorter, menar självklart alla kön. De har förstått värdet av att följa den nya kulturen och inte bli utsatta för trakasserier. Så rådet är nog helt rätt i tiden.
Landet har ju feminiserats. Men tror det är en politisk grej för de flesta. Få blir nog personligt kränkta utan reagerar bara på hyckleriet. Det skulle aldrig gå att klumpa ihop invandrare tex på samma sätt utan total kalabalik i hela media. Men vita män kan man trakassera och smäda precis hur man vill.
Sen verkade det iofs inte vara fråga om nån våldtäkt i det här fallet.. utan sexuella trakasserier snarare. Verkar som man börjar bli lika vårdslös med orden som när det gäller rasism.. såpass att dessa ord inte längre betyder nåt. Det är inte så smart.
Det var kanske våldtäkt i lagens mening?
Skulle inte förvåna mig längre.
Enligt polisen var det en fullbordad våldtäkt med penetration. Under ZLs koncert dvs – folk verkar dock blanda ihop två olina händelser på olika platser (det blir lite mycket för endel ifall två olika händelser beskrivs i en och samma text eller öht för nära inpå varann)
Vänsterns nya försvar för våldtäkterna är enligt vpk-aren Barbro Sörman att "det är värre när svenska män begår våldtäkt eftersom de ju har ett fritt val", vilket den rasitsiska Sörman ej tydligen anser att de stackars själlösa moraliskt handikappade invandrarmännen har . (Källa: Fria Tider och twitter )
Varför läser du sådana slutsater? Är det inte Fria Tider som drivs av en dömd sexbrottsling eller var det pedofil? Eller blandar jag ihop m Exponerat?
Skulle stå skitsajter.
Beror nog på att de förmedlar delar ur verkligheten till skillnad från msm 🙂
Förmodligen inget av det. Msm drar sig sällan för att hitta på vad som helst för att passa agendan. Mesigheten i ett nötskal.
Exponerat och dylikt är för den som är så korkad att den inte kan förstå vad "sjubarnsmamma i brokig kjol" innebär utan måste få skrivet på näsan att det råkade vara en zigenare.
Jag tror att det nya ordet efter EU-migrant är resandefolk. Det är vad media och polis kallar de som kidnappade en man i Bromma med hjälp av en motorsåg. Oooh, det är så spännande.
Man ska känna sin fiende, därför läser jag till både vänster och höger och vida därutöver. vad jag tror på är en helt annan sak, och de presenterade skärmklipp från twitter som jag tror litet på, jobbigt att förfalska för en så liten sak.
Man ska känna sin fiende, därför läser jag till både vänster och höger och vida därutöver. vad jag tror på är en helt annan sak, och de presenterade skärmklipp från twitter som jag tror litet på, jobbigt att förfalska för en så liten sak.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ben Dover, du ska se att dessa personer läser alla vänstersajter, feministsajter etc dagligen, inklusive deltar i kommentarsfälten, för att bilda sig en objektiv uppfattning. Oj, se där.
Eftersom de läser ALLT på Fria Tider, så läser de säkert allt hos Politism och andra skitsajter också.
Wilderäng har själv stått bakom skapandet av det samhälle där småflickor nu inte går säkra. Han har stött införandet av mångkulturell kriminalitet. Ur flickornas perspektiv är han lika skyldig som dessa unga män, som ju kan försvaras med att de följer sin kultur och natur. Vilket försvar har Wilderäng?
Ja, det finns en oändlig mängd mesproppar i det här landet numera som inte vågar säga ifrån mot de mest uppenbara dumheterna utan bräker bara ikapp med etablissemanget. Våra förfäder skulle skämmas ögonen ur sig.
@Gustav,
Ja, alla som inte röstar SD och som brölar av glädje så fort Åkesson visar sig i tv-rutan står ju naturligtvis bakom allt elände. Självklart. Avpixlat-retorik formulär 1A.
Varför krälar du inte tillbaka till ditt avloppsdike istället för att sabotera ett kommentarsfält där även invandringsfrågor ibland kan diskuteras på ett seriöst sätt?
Regnat mycket, kloakerna är översvämmade och driver sina invånare till ytan. Vi får hoppas på lite sommartorka.
Just detta är ju dock knappast ett allvarligt försök till seriös debatt från Lars sida. 🙂 Han slänger ihop en högst medvetet provocerande flame bait för att skapa lite extra trafik och kommentarer.
Sverige är sanningshatets land. Även våra medier hatar sanningen. Socialliberala fabler brinner de däremot liksom våra politiker för. Det är högst sannolikt därför svenska män förvandlats till mesproppar.
Nä, däremot ett offer för postmodernism där såväl media som höger som vänster hittar på sin egen skeva verklighet allt eftersom. Men där är den mest inbitne sd:are lika skyldig som den trendkänsligaste hbtq-trans-feminist-veganen, faktiskt. Ett rent paradis för den som vill föra hybridkrig, för övrigt.
Förklara varför postmodernism fått sådant genomslag just i Sverige…
Med anledning av Trump och Johnson m fl har det börjat talas om "post truth politics". Det har vi haft i Sverige åtminstone sedan 2002.
Mest patetiskt blir det när DN i våras började skriva artiklar om sina åsiktsmotståndares "sanningsresistens". Snacka om projicering!
Wolodarski satte igång jättekampanjer för öppna gränser så sent som i september. Obegripligt att den mannen fortfarande har kvar sitt jobb. Aftonbladschefen hade åtminstone vett att byta jobb, men Wolodarski inbillar sig förmodligen fortfarande att han är en god och klok människa.
Jag är inte bombsäker på att det var just ordet sanningsresistens som DN i våras försökte projicera på andra, men det var något ord med liknande innebörd. Jag orkade knappast läsa skiten. Snacka om att se grandet i andras ögon men inte bjälken i sitt eget.
Fundera lite på vad Wolodarskis egentliga arbetsuppgift är. Är det att berätta sanningen? På ledarsidan?
Jag googlade "sanningsresistens" och hittade en artikel på Avpixlat från januari som de som inte hatar sanningen lika mycket som DN och Aftonbladet gör nog kunde ge sig på att läsa, för att inte vara helt i klorna på det sanningshatande mediala prästerskapet. Men man vågar knappast föreslå en läsning av något på nyssnämnda sajt för då är man ju i förbund med djävulen enligt sådana som Wolodarski, som dock själv mest framstår som en Satan i fårakläder. Att krossa välfungerande stater inklusive den europeiska unionen och den europeiska civilisationen är vad extrema sanningshatare som Peter Wolodarski kommer gå till historien för.
Problemet är att Wolodarski har en knäpp ideologi som han tycker att det är hans uppgift att marknadsföra. En ideologi som anser att man inte behöver bry sig om några systemgränser eftersom det enda viktiga är att folk kan röra sig som fria atomer i universum.
Han har som jobb att producera provocerande, ideologiska inlägg ja. Låter som han lyckats med det om man hör vad du säger.
Man kan inte ursäkta försäljningen av destruktiva ideologier med att man får betalt för det. Atomism har inte varit ett sunt alternativ de senaste tre miljarder åren. Liberalism är en alltför simplistisk ideologi för att utgöra ett rimligt politiskt och intellektuellt alternativ i det tjugoförsta århundrandet.
Dock skall man inte heller som politiskt "gröna" fabulera om att "allt hänger samman", för det gör det inte heller. Inte mer än kroppen och cancern hänger samman. Om "alla behövs", som vissa politiska gycklare hävdat, så behövs nog också cancern och destruktiva människor.
Mer rimligt är dock att det finns gott och ont och att man måste hålla det goda ifrån det onda.
Du håller förstås korvgubben ansvarig för den dåliga köttuppfödningen? Expediten på HM är ansvarig för konsumismen, miljöförstörande bomullsodlingar och konsumtion?
Wolodarski tillhör samma vettlösa grupp unga människor som Lööf och Fridolin och många andra som tappat bort sig i vettlös ideologi. Man kan inte ursäkta sig med sin ungdomliga dumhet. I den åldern de här personerna uppnått måste man förstått ett och annat om systemgränser. Annars skall man inte ha opinionsbildande uppgifter.
DNs ägare har förstås också allra största ansvar för bristen på realism. Men är man så pass intelligent som Wolodarski måste man förstå att ett polisregister över romer inte är milleniets viktigaste politiska fråga. Hans prioriteringar har inte varit av denna världen. De har handlat om att dölja och förtränga saker snarare än om att lyfta upp överlevnadsfrågor.
DN kommer fortsätta vara en idiottidning så länge man kallar sig liberaler snarare än ekosocialliberaldemokrater.
På samma sätt borde något politiskt parti ha vett att skaffa sig en komplett ideologi snarare än att försvära sig till någon högst ensidig ideologi bara för att man inbillar sig att det är roligast med enögd fajt mot andra enögdingar. Man behöver minst fyra ögon för att klara framtiden!
I en situation där vi har åtta riksdagspartier med för få ögon ter det sig inte alldeles rimligt att dra igång ett nytt parti. Något av de existerande partierna borde kunna uppamma en gnutta lust till intellektuell utveckling, snarare än att förbli i ett barnstadie resten av partiexistensen. Världen behöver partier som kan hantera komplexitet, inte renläriga monomanpartier.
Möjligen behöver partierna dock hjälp med filosofin för att klara av att utvecklas. Det är inte lätt att bete sig klokt om man fattar för lite.
Som kvinna hatar avskyr jag denna "alla män" debatt som skapar brus och tar fokus från ett stort samhällsproblem och en mycket obehaglig utveckling som drabbar oss kvinnor. Samhället har redan börjat ändra riktning, på ett sätt så vår (alla kvinnors) frihet minskar. Vi kan inte längre röra oss lika fritt på konserter och ute på kvällarna. Vi ska nu rätta oss och gå till en separat bubbelpool i Eriksdalsbadet. Det här är bara början av en mycket skrämmande utveckling vi går till mötes. Jag önskar så innerligt att alla feminister kunde skaffa vett att inse de eskalerande problemen, för just här och nu behövs det verkligen kamp för att vi kvinnor ska få fortsätta vara fria. Men istället brusas hela diskussionen ner till en helt idiotisk nivå. Det värsta är att jag vet många i övrigt vettiga människor (högutbildade, vuxna, även män!) som tycker Zara L. är vettig och hela denna diskussionen om "alla män". Folk läser vanlig media och får en helt förvrängd bild av verkligheten. Och vem drabbar det värst i slutändan? Jo, oss kvinnor.
Jag förstår att det som oskyldig kille inte är så kul att bli kollektivt anklagad för att vara potentiell våldtäktsman. Det är vidrigt! ..Men jag tycker ändå att det är avsevärt mycket värre för oss kvinnor som får allt mindre frihet att röra oss fritt, blir utsatta för gruppvåldtäkter, inte kan klä oss som vi vill och så vidare. Det är så sorgligt med den här utvecklingen.
För några år sedan befann jag mig för en gångs skull i Tensta en av sommarens varmaste dagar. Jag hade inte koll på klädkoden i Tensta och hade istället kläder efter väder, dvs. en sommarklänning. Jag minns att jag gick förbi ett gäng killar, närmare 10 pers, som skrek aggressivt till mig när jag gick förbi, uppenbarligen för att jag hade valt fel kläder. Mitt på ljusa blanka dagen alltså. Är det så det ska bli i hela Sverige om några år?
För övrigt allt detta snack om killar som ingriper när det händer saker är överlag skitsnack. Det har jag hört från flera och jag har även själv på nattbussen blivit utsatt för att ett gäng satte sig bredvid mig och var mycket närgångna på ett sätt som verkligen inte var okej. Det var flera andra på nattbussen och jag är helt säker på att andra såg, men ingen gjorde något. Visst, det här är en anekdot, men som sagt, det är vad väldigt många kvinnor vittnar om. Ingen gör något även när det märks att något händer. Lättare att snacka om hur modig och vilken hjälteman man är än att ingripa när något händer på riktigt.
Att den här allvarliga och viktiga frågan har brusats bort helt och fått en fjant-stämpel indikeras också av att hela detta inlägg är märkt som "trams". Så sorgligt att jag inte finner ord för det. Det är bara att finna sig i att betrakta sina rättigheter och sin frihet tas ifrån en.
Förklara gärna för en utlandssvensk hur det kommer sig att utveckligen går i fel riktning? Följer debatten utifrån och tycker samhället blir mer och mer jämställt. Tycker jag skymtar en invandrarfientlig ton mellan raderna? Hur annars ska jag tolka att er frihet minskar med hänsyn till klädval? Eller är det Svenska män som helt plötsligt från ingenstans börjar skrika skällsord? Eller har det alltid varit så?
Med tanke på hur jämställt Sverige är internationellt sett så tycker jag Svenska kvinnor borde vara bland de lyckligaste och tacksammaste i världen. Men det är en annan debatt.
Öh, va? Varför ska kvinnor vara tacksamma över att behandlas som människor, med samma rättigheter och skyldigheter som män? Det är deras rätt, inget de ska stå och tacka och niga för att erhålla.
Kanintämjaren: Det funkar inte att dra rasistkortet mot mig, jag är immun då jag själv är från en invandrarfamilj. Hur många pursvenskar sätter någonsin sin fot på Tensta torg? Just det, i princip aldrig. De bildar sig en uppfattning genom att läsa DN e dyl, dvs helt förvrängd uppfattning. Själv var jag där och hälsade på en mycket nära anhörig som också är invandrare. Eller tror du jag avskyr min egen familj och ser ner på mina egna föräldrar baserat på att de har härkomst från andra länder? Nej så sjuk i huvudet är jag faktiskt inte och det antar jag att du kan förstå.
Jag har stora problem med den invandringen vi ser just nu, ja. Det är för att det kommer hit människor som beter sig som de gör och de kommer inte integreras. De kommer från kulturer där det är helt OK att stena kvinnor som har utomäktenskapligt sex t.ex. och tar med sig sina värderingar hit och har inflytande i vår kultur, påtaligt inflytande redan och det här är bara början som vi ser.
Om inte jag får fortsätta gå klädd i sommarkläder anpassade till vädret på sommaren, så har min frihet minskat, ja. Om risken att jag ska bli gruppvåldtagen när jag går ut på kvällen ökar, då har min frihet minskat. Om jag inte kan hoppa i bubbelpoolen i Eriksdalsbadet som är för både tjejer och killar utan att känna mig otrygg, då har min frihet minskat.
Jag är tacksam över hur det har varit i Sverige med jämställdhet. Däremot sörjer jag starten på den utveckling vi ser och att jag känner mig betydligt mindre trygg att gå ut på kvällen nu sedan alla trakasserier mot kvinnor som har påbörjats.
Oavsett vilket problem man tar upp är förmodligen t ex Syrien och Somalia värre. Med den logiken kan man alltså inte diskutera nåt problem alls. Kriminalitet, infrastruktur, sjukvård, skola, allt är jättebra. Var tacksamma.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
"Öh, va? Varför ska kvinnor vara tacksamma över att behandlas som människor, med samma rättigheter och skyldigheter som män? Det är deras rätt, inget de ska stå och tacka och niga för att erhålla."
Helt sant. Men ofta får jag känslan av att det bara gnälls i Sverige. Om man ser sitt liv i relation till många andra som har det betydligt sämre så behöver man inte vara så pessimistisk och hatisk av sig. Spenderar en hel del tid i krigsdrabbade och extremt fattiga delar av vår värld och det har fått mig att se annorlunda på Europa och Sverige. En mycket bra medicin mot depression som är så vanligt i Sverige, om än något omoralisk.
Rasistkortet fungerar inte? Så om man är av utländsk tillhörighet kan man inte vara rasist?
Du har helt rätt. Problemet med Svenskar är att de flesta verkar vilja ha hit hela världen men samtidigt har man inget intresse att integrera en enda individ i sin umgängeskrets. Klart att det blir utanförskap och hat då.
Kanintämjaren
Problemet är att man inte rättar sig efter de som inte vill ha hit hela världen. Att en sån sak inte fungerar borde vara uppenbart för alla utom de mest hjärntvättade individerna..
Orsaken att det gnälls är för att folk ser utvecklingen. Vart det kommer sluta förstår redan en del.
Ja depressionsepidemin borde ha fått dig att inse att man inte kan mäta välstånd i antal prylar och skuldsättning när folk sitter i sina isolerade bås. Det är andra saker som avgör när t.o.m folk i många fattiga länder mår bättre.
Svenskar är i viss mån indoktrinerade att staten skall ta hand om vissa saker. Därmed kan de ha en åsikt att vi skall ta emot alla som vill komma hit, för det är staten som skall ta hand om dem tills de är färdigintegrerade kultursvenskar och kan bjudas in på surströmmingsskiva.
Det är inte så lätt att förstå vad som sägs om någon ropar något på ett språk man inte förstår.
Som en europeiskt klädd somaliska hörde på sitt gamla hemspråk…
"Skall vi stena henne..?"
Det vi nu ser är ett land som alltmer får subkulturer dä ingen anser sig vara del av "majoriteten"…
Alltså, vem ställer upp och delar ut kompanistryk?
För kompanistryk kräver att de som är busar är färre än de "goda".
Men om ingen är säker på om de tillhör majoriteten så blir det i get kompanistryk.
Som en liknande historia från Ryssland resulterade i. Sjukhusvistelse för de drabbade…
Vad som ZL nu upplever är att subkulturerna förlamar det offentliga tills samhället samlar sig till en gemensam insats. Sker inte det så rasar allt.
@Thomas Gunnarsson, Bernhard Hugo Goetz
I Syrien och Somalia har de inga problem med att leta legobitar i dammsugarpåsen. Det är definitivt värre här i väst.
Sant. Jag tar tillbaka mitt tidigare inlägg.
Sant. Jag tar tillbaka mitt tidigare inlägg.
Stockholmsbruttan: och hur många kvinnor (eller män för den delen) ingriper när en man blir misshandlad? Det nämndes tidigare i tråden om någon man som ingripit som därmed blev misshandlad.
Det kanske är just för risken att råka väldigt illa ut själv som man väljer att inte ingripa…
Stockholmsbruttan: och hur många kvinnor (eller män för den delen) ingriper när en man blir misshandlad? Det nämndes tidigare i tråden om någon man som ingripit som därmed blev misshandlad.
Det kanske är just för risken att råka väldigt illa ut själv som man väljer att inte ingripa…
Så är det naturligtvis. Det kan vara livsfarligt. Det är därför man önskade att det fanns nån man kunde ringa, kanske via ett larmnummer, som var beväpnade, hade uniform och en utbildning för att ingripa vid lagbrott. Och som kom snabbt.
Det låter som ett intressant system Ben, kanske du har en framtid som politiker eller inom en hjärntrust. Har hört talas om liknande system i så kallade fungerande länder.
Anonym: Gissningsvis sitter alla som zombies och tittar på när en man blir misshandlad också. Det jag personligen kan störa mig på är alla internettöntar man ser här och där som ska låta så himla modiga och ja, de ska ju rädda alla kvinnor och ingripa när kvinnorna blir anfallna och gruppvåldtagna, men sanningen är att när något väl inträffar så kommer de såklart antingen sitta tysta och passivt titta på eller, om de agerar på något sätt alls, springa iväg fort som fan och gömma sig bakom hörnet. Sanningen är att ingen kommer, inte ens polisen. Den som är offer är helt ensam och utelämnad.
Jag kan reta mig på den typen av självgodhet med en massa snack om vilken hjälte man är när det är så uppenbart att det är skit rakt igenom.
@stockholmsbruttan
Jag vill i ljuset av Lars' aningen romanaktiga idé om krigarmannen, och dina responser säga följande.
Har åkt sent med SL kring den mellansvenska staden stockholm i diverse riktningar. Flera gånger har jag sett situationer intill mig där 2+ killar med icke småländsk bakgrund dykt upp och 'låst in' en tjej i deras ålder eller lägre, försökt göra diverse för min miljö helt otänkbara försök till närmanden mm osv. sedan droppat av i resp. förort. Kruxet är detta. Om du säger åt dessa killar på skarpen kränker du deras heder, och får räkna med att backa upp ditt agerande med våld. Det är inte risken att de har stickvapen som avskräcker, utan att nödtvingas in i situationer där ditt välmenta agerande får rättslig påföljd.
Bara en reflexion i all enkelhet
det känns ju iaf fantastiskt betryggande att polisen äntligen gör rejäla och seriösa insatser för att få bukt med problemet https://m.youtube.com/watch?v=cowNUNgWZn8
Stockholmsbruttan skriver ju det klokaste jag läst här. Och det är en av få kvinnor jag läst här. Låter nästan som min egen kloka brutta hemma vid köksbordet. Det här visar bara på hur korkade egensinniga vi män faktiskt är. Och jag är inte ironisk för småpojkarna som kanske tror det. Nej, låt kvinnorna tänka och sköta snacket och låt oss män göra det vi är gjorda för. Utan att snacka, grubbla, tänka och analysera för mycket – använd era muskler och puckla på männen som beter sig illa mot kvinnor och barn. Då får vi en mycket bättre värld igen.
Det verkliga problemet är väl snarare att Zara är den ENDA vänsterartisten hittills som protesterat helgens våldtäktsvåg på festivaler…
Högerartister däremot är så klart FÖR sexuella övergrepp?
Va! Finns det högerartister?
Kent och Lustans Lakejer?
Skulle tro att de är för upptagna med att sätta på groupisar för att hinna med att ha en åsikt i frågan…
Ett svar på frågeställningen i rubriken.
Eftersom huvuddelen av de som som hatar och hotar Sara har gått på ett Ryskt narrativ som syftar till att destabilisera den Svenska liberala samhället. Bland hatarna och hotarna finns också rysk psyop som ser till att polarisera diskussionen och normalisera hat och hot. Bland hatarna och hotarna finns också andra grupper som vill destabilisera det Svenska liberala samhället till exempel; politiska islamister, scientologer, väckelsekristna och nazister. En del av dessa opererar kanske, likt rysk psyop, inte ens ifrån Sverige.
Haha 🙂 Lägg ned din foliehatt det var Zara som hathotade 🙂
Zara, rysk psyops. Laila Bagge, manager=ryskt överpsyops=vän med Putin. Anders Bagge=?
Finns ganska många "liberala" som vill destabilisera det Svenska konservativa och nationalistiska samhället också.
Oops. Kommer det en bra våg så surfar man på den. Bra Lars!
inte ens vakterna bryr sig om svenska flickor som blir trakasserade. Vi får nog acceptera att utvecklingen går bakåt trots alla skarpa hjärnor som kommer i flyktingströmmarna. http://www.expressen.se/gt/annas-15-ariga-dotter-antastades-i-publiken/
Oavsett, effektiv PR. Nu vet jag också att det finns en Zara Larsson. Sen är det väl en förmildrande omständighet att hon är artist. De brukar ju vara lite extra känslosamma och spontana. Däremot är det allvarligt när politiker och företrädare för organisationer gör liknande uttalanden för att polarisera mellan grupper.
Men om hon är rå-feminist är det inte helt otänkbart att hon verkligen hatar alla män. Ni har väl sett FI's kongress när dom sjunger om att hacka sönder män i småbitar.
Sveriges feminister hatar våldtäkter men verkar också för att antalet ökar lavinartat. Dvs de flesta feminister verkar på vänsterkanten och vill avskaffa alla gränser, samtidigt vägrar de burka. Men Mona och Gudrun gillar i alla fall sina slöjor… Inte lätt att hänga med i svängarna.
Om inte PK-filtret hade blivit påslaget, och med vetskapen att utrikesfödda har en överrisk på 5,0 för polisanmälda våldtäkter jämfört med inrikesfödda med två inrikesfödda föräldrar enligt BRÅ 2005:17, så skulle Zara Larsson förmodligen ha sagt i tweeten att hon hatar invandrarkillar.
Då skulle det bli ett annat ljud i kränkthetsträsket och bloggosfären.
Är det så att Corny växt ifrån sin lättkrängdhet eller vänder han bara kappan efter vinden och säljer sig lika billigt som sina kollegor på gammelmedia?
http://cornucopia.cornubot.se/2014/07/asa-romson-mp-bor-anmalas-for-hets-mot.html
ZL är en 19-årig artist. Hon är inte partiledare för ett parti som sedan blev regeringsparti, och hon är inte som Åsa Romson sedan blev vice statsminister.
Åsa Romson pekade dessutom specifikt ut mig – vit, medelålders, heterosexuell man, som äter kött och boende på landet råkar ha familjens bil registrerad på mig. Därav kan jag ta åt mig, men eftersom jag inte är en tafsare, övergreppare eller våldstäktsman (eller ung kille) så tar jag inte åt mig av ZL, som dessutom alltså är en nobody. Åsa Romson är en lagstiftande makthavare.
Ser du skillnaden?
Du är väl man? Alltså hör du enligt enligt ZL till kollektivet som av våldtäktsmän som hon hatar. Hon är visserligen bara en ung artist så visst kan man ha lite överseende men lik förbannat har hon fått en jäkla massa utrymme i massmedia och till och med Sveriges största ekonomiblogg faller för frestelsen att sprida hennes åsikter som inte har det minsta att göra med ekonomi, politik, miljö eller prepping. Ja, jag ser skillnader men också en rad likheter och ingen av dem får mig att känna mig kränkt men jag kan inte låta bli att hånle åt hyckleriet.
"Genom att säga att problemet ligger någon annanstans, än på förövaren och brottet, normaliserar man det som händer."
Vem citerar du?
Länge leve de självutnämnda goda, de farligaste fanskapen i samhället.
De självutnämnt goda, har styrt alla samhällen i alla tider, och talat om vad man får tycka och tänka, samt vad man inte får tycka och tänka. Vår tids självutnämnt goda elit i Europa har förkärlek för att rasera sina egna samhällen genom massinvandring och mångkultur.
Kan man inte ha en folkomröstning om vilken moralkompass som ska gälla med alternativen "Är du för eller emot?" den s.k. "mORAL i befolkningSEXplosion"-omröstningen. Förkortningen utläses i versaler.
Doktor Syn;
Vad menar du med att "rasera sina egna samhällen"?
Vad är du själv för självutnämnd kålsupare?
Europa har förresten alltid varit mångkulturellt, likaså Sverige. Vi har haft lappar i norr, danskar i söder, finnar i finnmarkerna och i öst, norrmänn i Jämtland och kringresande romer, judar och tyskar lite överallt. Inte ens göterna och guterna var ju några svear från början.
Utan invandring hade vi fortfarande varit analfabeter som trott på asa-gudar och seglat iväg för att plundra andra på rikedomar och döda. Inget fel med det, men mångkulturen har gett oss flera alternativa sysselsättningar.
Det är verkligen synd att det är så många kvinnor som blir våldtagna i Sverige, men en realitet i ”Sverige 2.0”.
Det är heller ingen vacker bild som United Nations Office on Drugs and Crime (UNODC) ger på antalet polisanmälda våldtäkter per 100000 invånare i Sverige. Sverige har en ökning på 177 % från 2003-11 och ligger i topp i Europa. Våldtäktsökningen och den höga våldtäktsfrekvensen beror sannolikt till stor del på att Sverige, i utvandrarkretsar, har profilerat sig som synnerligen välvilligt mottagarland för sunnimuslimska invandrare inklusive presumtiva våldtäktsmän från Arabvärlden.
En viktig bakomliggande orsak till den destruktiva massinvandringen från Arabvärlden är att Sverige på senare tid har nästan till 100 % ställt upp på USA:s geopolitik i Arabvärlden. Den har ofta resulterat i raserade muslimska nationalstater, död och förödelse bland civila, maktförskjutningar till muslimska terroristorganisationer med därtill hörande flyktingströmmar och ekonomisk utvandring, som drabbar Sverige mer än andra länder per capita.
En annan orsak är att det politiska och journalistiska etablissemanget i Sverige har haft en osedvanligt gullande attityd till svårintegrerade, sunnimuslimska, lågutbildade, patriarkalt sinnade sunnimuslimer. Numera går också svenska skattepengar till icke-medicinskt motiverade omskärelser på spädbarn, dvs könsstympning, trots Sveriges högtravande retorik i FN och i andra kanaler, att inte kränka individens helgd. Sedan anser muslimer att de står över kristna (=otrogna), läs svenskar.
Dessutom har det politiska och journalistiska etablissemanget under lång tid aktivt undvikit att förmedla och redovisa kriminalitet utförd invandrare.
Således har den starkt växande muslimska gruppen i Sverige blivit, för att använda Zara Larssons ord, ”a privileged and a socially powerful group”.
En tredje bidragande orsak till våldtäktsutvecklingen i Sverige, ska vi tacka en av de mest framträdande feministerna och FI-grundaren Gudrun Schyman samt feministen Veronica Palm et consortes för. Dessa feminister figurerade med slöja på huvudet, i en politisk korrekt men feministiskt kontraproduktiv symbolhandling till stöd för ”Slöjupproret”, på bilder som fick stor spridning världen över för några år sedan. Vad de då uppenbarligen inte fattade, och förmodligen fortfarande inte fattar, är att de med sin symbolhandling legitimerade och stödde Arabvärldens patriarkala könsmaktsordningen och muslimernas binära kvinnosyn här i Sverige, där kvinnan i det offentliga rummet blir klassificerad enligt klädesplaggens täckningsgrad enligt ”Hora-madonna-komplexet”. Således: Lättklädd – hora. Heltäckande klädsel – madonna.
Om kvinnor i Sverige har anpassat sin klädsel efter årstiden och är lättklädda, löper de således ökad risk för överfallsvåldtäkter i det offentliga rummet av utrikesfödda muslimska män.
Om Zara Larsson verkligen månar om kvinnors trygghet i det offentliga rummet bör hon aktivt ta avstånd från FI, som dels applåderar den destruktiva invandringspolitiken, dels hyllar den våldtäktsbefrämjande Gudrun Schyman.
Rekommenderad läsning.
https://toklandet.wordpress.com
Det krävs mer våldtäkter och korrekt redovisad statestik över vilka som genomför våldtäkterna innan en ändring kan komma. Våldtäkterna kommer fortsätta öka, och nu börjar tom gammelmedia delvis redovisa ursprung av förövare. Nu måste det bara rulla några år innan folk fattar. Under tiden kan de goda människorna fortsätta att känna sig goda, och när vinden vänt, ta sig en blecka och sätta igång med sitt väl inövade frånskyllande (det var rasisternas fel) och sedan fortsätta känna sig goda. Sara är en ung och god människa.
Det som Gruelse skriver är verkligen skrämmande, men tyvärr stämmer det, speciellt dom sista styckena. Det kommer inte att bli bättre med den muslimska invandringen av unga män till Sverige utan hela tiden sämre. Inga armband i världen kommer förhindra våldtäkter mot kvinnor. Ironin i det hela är att den feministiska rörelsen kommer att utrota sig själva genom att dom bjuder in och vurmar för dessa människor och dess religion.
Abrovinsch
Du ska inte vara så lättskrämd. Det finns nog en anledning till att gruelse inte skickade med någon länk. Antalet anmälda våldtäkter var färre 2015 än 2013. Statistik.
Vissa år ökar det andra minskar det. Så fort det blir en ökning kommer du se någon politiskt motiverad försöka skylla det på invandringen. Det alla vet är dock att antalet anmälda våldtäkter inte speglar antalet utförda våldtäkter.
@iblandekonomi
Att våldtäkter minskar: knappast. Det som sker är hela tiden en "gråläggning". Antingen "försvinner" anmälan i någon ny eller omdefinierad terminologi eller så anmäls inte våldtäkten från första början. I muslimska länder existerar inte våldtäkt trots att dom sker hela tiden. Den insatte vet vad som händer om en kvinna anmäler våldtäkt i ett sådant land. Detta gäller även pojkar / killar / män som blir våldtagna.
@Abrovinsch
Hela ditt också i övrigt mycket tveksamma resonemang faller på att Sverige inte är ett muslimskt land.
@Iblandekonomi 14:27
Det var lättja/tidsbrist bakom den uteblivna länken, som är här:
https://data.unodc.org/#state:1
Antalet polisanmälda våldtäkter i Sverige:
2003____2235
2004____2261
2005____3787
2006____4208
2007____4749
2008____4901
2009____5453
2010____5479
2011____6059
2012____5949
2013____5634
2014____6294
Antalet polisanmälda våldtäkter per 100000 invånare i Sverige:
2003____25
2004____25,2
2005____41,9
2006____46,3
2007____51,9
2008____53,1
2009____58,6
2010____58,4
2011____64
2012____62,3
2013____58,5
2014____64,9
Antalet polisanmälda våldtäkter per 100000 invånare i Danmark:
2003____8,8
2004____10,4
2005____8,8
2006____9,7
2007____9
2008____7,2
2009____6,4
2010____6,2
2011____6,1
2012____5,7
2013____6,2
2014____8,2
Våldtäktsdefinitionerna är olika i olika länder. Därför bör man se till tendensen över tid, som skiljer sig åt mellan de bägge länderna. Till skillnad från Sverige applåderar inte det danska politiska etablissemanget den destruktiva massinvandringen!
Din bagatellisering av ämnet skrämmer mig!
@gruelse
Jag bagatelliserar inte ämnet, jag bagatelliserar din politiska agenda som du försöker driva med medvetet felaktig användning av statistik. Det är bedrägligt.
Dina egna siffror visar att ditt påstående "Sverige har en ökning på 177 % från 2003-11" inte stämmer. Vidare har du utelämnat siffror för 2015 som visar på en minskning, vilket i sig inte säger någonting om man inte vet något om anmälningsfrekvensen, precis som de tidigare ökningarna av polisanmälningar inte säger något om antalet brott.
Men det kanske "känns" som att våldtäkterna ökar eller? Kom igen när du har något förankrat i verkligheten istället för politisk propaganda.
När statistiken ovan ska tolkas bör en veta att definitionen av våldtäkt (i juridisk mening alltså) ändrades under perioden så att många fall som tidigare klassats som sexuella övergrepp nu ingår. Det förklarar åtminstone stora delar av ökningen.
@iblandekonomi 09:22
Jag har inte medvetet förfalskat statistiken! Men bra att du påtalar diskrepansen.
Min noteringen på +177 %, baseras på 25,0 (2003) och på 69,2 (2011), enligt:
http://www.unodc.org/documents/data-and-analysis/statistics/crime/CTS_Sexual_violence.xls
2003____25,0
2004____25,2
2005____41,9
2006____46,3
2007____51,8
2008____59,0
2009____63,8
2010____63,5
2011____69,2
Den utredningen gjorde jag för något år sedan och tog då de mest aktuella värdena, således ingen "cherrypicking". Dessa värden har jag använt i bl.a.:
http://cornucopia.cornubot.se/2014/01/brottslingar-nu-sokbara-pa-natet.html
Däremot verkar det som UNODC, eller BRÅ (som UNODC baserar sina siffror på), har olika värden på antalet polisanmälda våldtäkter för år 2011 i två olika underlag.
Så ökningen enligt underlaget i min kommentar 20:16 blir blygsamma + 160 %, enligt:
https://data.unodc.org/#state:1
När jag säger våldtäktsökning baserar jag det på ökningen av antalet polisanmälda våldtäkter sedan 2003, där jag har tagit hänsyn till definitionsändringen 2005. Ökningen i det som har kallats ett av världens mest jämställda länder, beror sannolikt på ”elefanten i rummet”, enligt mig.
Jag får intrycket att du (och BRÅ) driver en politisk agenda, som går ut på att det har inte varit någon våldtäktsökning över tid i Sverige. V.v. och motivera med siffror, säg från och med 2003, som stödjer din tes. Jag tror många väntar på ditt svar!
Jag tror inte iblandekonomi kommer med vare sig fakta eller svar. Sannolikt bedrivs här en politisk tes, som för de drivande tyvärr saknar förankringen i verkligheten. Det kommer tyvärr för alla att slå tillbaka, så som det alltid har gjort historiskt.
Felet du gör, troligtvis högst medvetet, är att dra ett likhetstecken mellan antalet våldtäkter och antalet anmälda våldtäkter.
Enligt en siffra från 2009 utfördes ca 180 våldtäkter i Sverige per 100 000 invånare. Du har inte redovisat några siffror för antalet våldtäkter, det kanske inte är intressant, eller en bagatell?
Siffran 180 är baserad på uppgifter i: Brå rapport 2011:1 Nationella trygghetsundersökningen (NTO) 2010, Om utsatthet,
trygghet och förtroende
@iblandekonomi 15:34
1. Jag sätter inte likhetstecken mellan antalet våldtäkter och antalet polisanmälda våldtäkter. Hur fan kan du få det till det? Citat, tack! Jag ser främst till tendensen över tid av de polisanmälda brotten per 100000 invånare. Denna tendens motsvaras av en motsvarande tendens av de faktiska våldtäkterna, hävdar jag. Jag har ju skrivit:
"När jag säger våldtäktsökning baserar jag det på ökningen av antalet polisanmälda våldtäkter sedan 2003, där jag har tagit hänsyn till definitionsändringen 2005."
2. Statistik över antalet utförda våldtäkter har jag inte tillgång till. Jag hade velat ha det. Jag har sedan många år varit i kontakt med BRÅ och beställt deras skrifter. BRÅ har skrivit, som skäl till att inte redovisa antalet (fällande?) våldtäktsdomar, är att antalet polisanmälda våldtäkter bättre speglar kriminaliteten än antalet (fällande?) våldtäktsdomar.
3. Så du tycker det är seriös argumentering i ditt ifrågasättande, huruvida våldtäkterna har ökat eller inte för perioden 2003 till 2014/2015, att endast nämna värdet på antalet våldtäkter år 2009, som dessutom hämtat från en opinionsundersökning från ett urval av den svenska befolkningen?
4. Statistik för 2015 hade jag inte tillgång till via UNODC.
5. Hur ställer du dig till att utrikesfödda har en överrisk på 5,0 för polisanmälda våldtäkter jämfört med inrikesfödda med två inrikesfödda föräldrar enligt BRÅ 2005:17?
Mot bakgrund av din argumentation får jag uppfattningen att du är en sjuklöverpolitiker som applåderar den destruktiva massinvandringen, och blivit trampad på tårna av mig. Rätta mig om jag har fel! Därför gör du allt för att bagatellisera det jag skriver om detta viktiga ämne.
”Kom igen när du har något förankrat i verkligheten istället för politisk propaganda.”
Du vet inget om ifall våldtäkterna ökar eller inte. Det är ett faktum. Varför du ändå påstår det kan bara förklaras med politiks agenda.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
@iblandekonomi 08:58
Hur förklarar du då ökningen av antalet polisanmälda våldtäkter, om det inte ligger bakom någon ökning av antalet våldtäkter?
Det är inte upp till mig att förklara dina irrelevanta siffror. Tänker inte ge mig in i din gissningslek.
@iblandekonomi 16:10!
Hur bagatelliserar du sista meningen nedan?
"Brottsförebyggande rådet (Brå) konstaterar att antalet anmälda våldtäkter ökar i hela riket. Under årets första halvår anmäldes 19 procent fler våldtäkter jämfört med samma period förra året.
En del av ökningen kan förklaras med att lagstiftningen ändrades 2005 så att även vissa fall av sexuellt utnyttjande kom att rubriceras som våldtäkt.
Allmänheten har också blivit mer benägen att anmäla övergrepp.
– Inställningen till att anmäla våldtäkter ser ut att ha förändrats. Det här har diskuterats mycket de senaste åren. Människor ser inte bara en våldtäkt som ens privata problem, utan det finns en ökad syn på att brottet ska polisanmälas, säger Lotta Nilsson, utredare på Brå till TT.
Men det har också sannolikt skett en faktisk ökning av antalet våldtäkter."
http://www.svd.se/antalet-anmalda-valdtakter-okar-14OI
Tja, sprit är skit. Tio år gammal artikel.
Återkom gärna när du vet om våldtäkter har ökat eller minskat så vi slipper sitta här som skvallergubbar. Jag är genuint intresserad men har inte heller hittat några siffror.
Iblandekonomi signalerar med all önskvärd tydlighet att hen, till skillnad från vad Brå och andra har sagt i TV och dagstidingar på senare tid, finner inget som helst värde i att antalet polisanmälda våldtäkter har ökat kraftigt i Sverige på senare tid och bör snarare liknas vid skvaller, enligt hen. Hen finner sådana personer som har fräckheten att använda denna statistik för att spegla en viktig samhällstendens, som ett resultat av den destruktiva massinvandringspolitiken, bara drivs av en politisk agenda, oklart vilken. Med hens utgångspunkt är vidare konstruktiv debatt utsiktslös från min sida. Jag får också intrycket att hen uppvisar empatilöshet över detta brotts allvarliga karaktär.
Tack för sandlådenivån. Jag avstår från att svara med samma mynt.
Det är mer som att hon är en tonårig tjej som skriver som en arg tonåring. Sen att hon når över en halv miljon följare är en annan sak.
En välutvecklad stark man står såklart över detta, men det är helt befängt att förvänta sig att alla är så starka. Är man svagare tar den idiotiska provokationen illa, i det här fallet på samma vis som "oskyldig" rasism eftersom det är samma typ av "oskyldig", objektivt felaktig, generalisering.
Det är lika rimligt eller orimligt (eller barnsligt) att bråka om detta som att bråka när någon uttrycker sig rasistiskt.
Förövrigt hoppas jag verkligen inte du har rätt angående PR. Hon är kanske inte helt stabil som person, men att utnyttja ett våldtäcktsoffer på det sättet vore bara hemskt.
Cornu, du verkar missa att Larsson är radikalfeminist och att detta uttalande därför inte gäller våldtäktsmän i utan att hon faktiskt anser att alla killar är skyldiga.
Nej, det finns som punkt 3. ovan, dvs att hon verkligen hatar alla män och alltså är en idiot och ska ignoreras.
Polisen backar efter att ha pekat ut ensamkommande pojkar.
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=4540&grupp=10974&artikel=6467063
"Men av sju misstänkta gärningsmän är bara två ensamkommande ungdomar."
De andra 5 misstänkta heter Johan, Anders, Fredrik, Erik och Per… Eller vad tror du?
I Finland finns det inte sådana problem som vi har,undrar vad detta beror på.
Män är ju problemet…
Pissmedia!
Kod R291 säger allt om sveriges tillstånd.
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/07/04/inga-fall-av-sexuella-ofredanden-under-festivaler-i-finland
Nu kom jag på feministlogikens svar på mitt inlägg:
Inga ofredande på finska festivaler eftersom det inte fanns etnisk svenska män närvarande.
Cornu har rätt. Man ska inte gråta över spilld mjölk.
Jag gillar nästan alla kvinnor – och alla kvinnor gillar mig (innerst inne). Speciellt mitt eget fruntimmer som avgudar mig eftersom jag gör nästan allt hon säger åt mig och behandlar henne rätt bra. Zara Larsson är väl en vuxen kvinna hon också – så jag gillar nog henne med. Dock inte hennes s.k. musiksmak som jag förvisso inte lagt märken till men all musik nuförtiden är ju bara skit. Men jag hatar ju inte frugan för att hon ser på alla dåliga program på TV ibland. Jag hatar inte frugan för att hon säger nåt dumt om oss karlasvin – när jag orkar lyssna ordentligt så inser man ju att hon hade rätt. Så varför skulle jag känna mig kränkt över en ung kvinnas uttalanden på osociala medier? Jag har inte ens osociala medier för det räcker med att frugan och Cornu filtrerar skvallret på dem åt mig.
Jag förstår dock att Zara hatar män. Det gör jag med. Fy fan för oss. Håriga, självupptagna, illaluktande, supande, korkade, skrytaktiga, högljudda och fula som fan själv. Dessutom lurar vi åt oss en högre lön och titel än vi förtjänat. Spelar ingen roll om det är en invandrare, utvandrare eller svensk – vi är samma usla pack allihop. Nej, fy bövelen sluta upp att försvara vårt vidriga kön och underkasta er era kärringar, mödrar och ljuva kvinnor nu med detsamma! Låt dom få babbla på om vilka svin vi faktiskt är. Låt dem styra och ställa i landet bäst de vill. Låt dem få som de vill. Låt dom få straffa oss och skälla ut oss när vi gör våra fel och misstag. Annars fattar vi ju aldrig att vi ska knipa vår käft och bara snacka ut ordentligt när kvinnorna är frånvarande (som här inne). Vissa arter käkar ju upp sina män efter parningen eller lämnar oss vind för våg. Det gör inte de flesta av våra kvinnor. Inse vår verkliga plats i naturen och vår ringa betydelse.
Under tiden tar jag mig en kopp kaffe och inväntar tyst och lugnt nästa order från frugan.
…det är lugnast så.
De flesta män förstår nog att ZL sannolikt inte hyser något agg mot dem på ett personligt plan. Det troliga är väl att hon anammat något slags pseudovetenskaplig teori om "strukturer", enligt vilken abstraktionen "man" skulle förtrycka abstraktionen "kvinna", varför det skulle vara legitimt att hata abstraktionen "man", som alltså skulle vara något annat än verkliga män av kött och blod.
Det tråkiga är väl att massmedia/allmänhet intresserar sig så mycket för vad ZL och liknande kändisar har för åsikter i politiska frågor, trots att många av dem inte har någon som helst utbildning i politisk filosofi, samhällsvetenskap eller någon erfarenhet av praktiskt politiskt arbete. Det finns ju faktiskt folk som är genuint kunniga om politik och samhälle, kanske borde man lyssna på dem istället och låta musiker hålla sig till musiken.
Bra skrivet, Lars.
I Sverige hatar man inte, sa Stefan Löfven. Hon är nog lite osvensk, Zara Larsson.