2016-07-02 18:05

Självkörande Teslabil har ihjäl sin första huvudpassagerare

En självkörande Tesla Model S har haft ihjäl sin första huvudpassagerare (person i "förarsätet"). Bilen körde i full fart utan att bromsa rakt in under en korsande lastbil, medan huvudpassageraren verkar tittat på Harry Potter på DVD.

Tesla Motors skriver att den självkörande bilen misslyckades identifiera en ljust färgad korsande långtradare. Elbilen ska fortsatt rakt in i sidan och in under långtradaren i full motorvägsfart (tydligen kan man ha korsande körbanor på amerikanska motorvägar i Florida). Överdelen på Teslan ska ha slitits av och bilen ska fortsatt köra i oförminskad fart, för att senare köra av vägen och in i en stolpe. Huvudpassageraren ska ha dödats omedelbart. En gissning är att personen slitits av på mitten.

Det fanns inga tecken på att fordonet bromsat, så föraren själv måste ha sovit, läst, suttit med dator eller tittat på film. Den drabbade individen har tragiskt nog själv publicerat YouTube-filmer där vederbörande gör just detta när Teslan kör.


Tesla anger att detta är första dödsolyckan på 130 miljoner miles självkörande Teslor. Normal olycksfrekvens i USA ska vara en per 94 miljoner miles.
"This is the first known fatality in just over 130 million miles where Autopilot was activated. Among all vehicles in the US, there is a fatality every 94 million miles. Worldwide, there is a fatality approximately every 60 million miles. It is important to emphasize that the NHTSA action is simply a preliminary evaluation to determine whether the system worked according to expectations."
En dödsolycka per 60 miljoner miles globalt inkluderar dock U-länder och kan bortses från i ett västerländskt land. Det kvarstår dock att Teslas Autopilot ter sig säkrare som den presenteras ovan, men då den främst används på motorvägar så bör man titta på olycksfrekvensen på just motorväg. Den är rimligtvis lägre än för många andra situationer, så det är lite oärligt eller dålig analys att slänga sig med den siffran.

Nu återstår att se hur detta påverkar utvecklingen och införandet av självkörande bilar.

39 kommentarer:

  1. Motorväg och motorväg... 72 km/h och som sagt korsningar visserligen med stopp- och väjningsplikt.
    Så här såg det ut från det håll den som omkom kom ifrån:
    https://www.google.se/maps/@29.4108152,-82.5405111,3a,60y,115.12h,90t/data=!3m6!1e1!3m4!1srOyzC-TJbcRbNVdeHEaniA!2e0!7i13312!8i6656 lastbilen kom från andra hållet och skulle in på vägen vi ser till höger bortanför macken.

    SvaraRadera
  2. Observera att teslas "autopilot" funktion är i beta och föraren får tydliga instruktioner om att de fortfarande är ansvariga för att köra bilen. Det var alltså inte bilen som hade ihjäl föraren utan denne själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror du på fullt allvar att de någonsin kommer skriva att nu är autopiloten så bra så att du behöver inte ansvara för körningen?

      Radera
    2. Volvo har ju redan sagt att de skall göra just det. Med innebörden att om VOLVOs autopilot kör tar VOLVO ansvar. Sen återstår det att om det verkligen blir så, men det är onekligen något tillverkarna på allvar funderar på.

      Radera
    3. Bortsett från med nuvarande lagstiftning är ett sådant uttalande på sin höjd vilseledande. Det är föraren som ansvarar för hur fordonet framförs ändå.

      Radera
  3. Vi får väl se hur den statistiken ser ut om 10 år när elektroniken börjar bli gammal och krångla. Skyr steer/brake by wire som pesten, för frågan är inte om utan när elektroniken börjar fela.
    Jag vill då gärna ha en hydraulkolv att trycka på för att bromsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Duger det åt flygplan ska det väl duga åt bilar?

      Radera
    2. Att du jämför flygplan med bilar för allmänheten visar på din okunskap.
      Ja, hade svenssonbilar genomgått samma hysteriska och noggranna service, där många delar byts bara för säkerhets skull så ja.
      Men är ganska säker på att du inte kommer byta kablage, sensorer, servos, elmotorer osv bara utifall.
      Så snälla, jämför inte Jas med en svensson-Tesla.

      Radera
    3. Det är lagkrav på att ren "steer/brake by wire" ej får implementeras i bilar. En mekanisk koppling måste alltid finnas kvar från ratt/pedal så att om elektroniken av någon anledning fallerar så ska föraren alltid kunna styra och bromsa.

      Radera
    4. Flygplanen är förövrigt inte självflygande idag heller med undantag för drönare. Autopilot är något helt annat än självbärande från a-b med allt vad det innebär däremellan. Det behövs fortfarande en "operatör"..

      Radera
  4. Visst är det så att autopiloten främst ska användas på motorväg och att antalet olycksfall på motorväg är färre per km än tex 70-väg. Denna olycka inträffade dock inte på motorväg utan snarare på 70-väg och autopiloten används nog minst lika ofta på 70 och 90 väg som på motorväg. Vad gäller 30 och troligen även 50-vägar så må dessa kanske ha fler olyckor per km men jag tror inte det är fler dödsfall per km. Det är oftast hastigheten som dödar. Väljer man att köra i 100 km/h eller mer och inte hålla koll på vägen så utsätter man sig för mycket högre risk för dödlig olycka med eller utan autopilot än om man kör 70 och håller koll på vägen med eller utan autopilot.

    SvaraRadera
  5. Köra bil gör man ju för att det är kul. > 200 Hp, gasa lite ibland när det är ok och lite trafik, enjoy, känn draget och lyssna på motorljudet !

    På med solglasögonen och bränn förbi alla Toyota eco-drive med 70 Hp, och tvärnita gärna med tjutande däck framför pensionärer på övergångsstället.

    Dessutom så är det bra att bidra till jordens uppvärmning, det är för kallt i Sverige !

    En el-bil med selfdrive måste ju vara djävulens värsta straff i livet efter detta !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du får möjlighet, prova en snöskoter med 130+ hp. Skitkul i några timmar, sen infaller tillvänjning och serotoninpåslaget avtar till normala nivåer, och man undrar vad det var som var så roligt.

      Radera
    2. Du kör som mig då, det är så jäkla kul och skönt.
      Jag är helt övertygad om att vi människor till slut kommer att förbränna varenda droppe olja som går att få upp, det blir ingen skillnad om jag kör bensin idag eller om någon indier förbränner den soppan i sin moped om 20 år.

      Radera
    3. Valde bort alla de där "Autobroms" och annat skit som antagligen skulle lägga sig i min körning, gick dock inte att välja bort allt, så under 40 nitar den ibland när jag försöker parkera..
      Köra en självkörande bil, då kan man väl lika gärna åka Taxi eller ev buss från förorten nuförtiden, för spänningen skull då.

      Radera
    4. -"tvärnita gärna - - - " fel det blir icke rätt kvalitet av tjutande däck med sådan manöver.
      Jag rekommenderar att använda handbromsen och att pådet-vis endast låsa bakhjulen och det skriker gott även vid krypfart.
      Deförståss, att riktig handbroms, manövrerad med handen, kanske icke finns på dem nyare bilarna eväl endast sådandär parkeringsbroms.

      Radera
    5. En sak jag dock uppskattar med nya bilen är att den inte alls låser hjulen, räddade mig för nån vecka sedan då jag kunde styra undan framförvarande bil fastän bromsen var tryckt i golvet. Och det ryker inte heller när pensionärerna plötsligt går ut i gatan framför mig.

      Radera
    6. Haha. Håller med. En och annan Tesla som ligger i 90 km/n med räckviddsångest kör man om på motorvägarna. Skrattar gott varje gång jag ser dem.

      Radera
    7. köra bil gör jag för att komma från punkt A till B. Det enda roliga jag har där är att försöka köra så snålt som möjligt. Snittar 0.41 liter per mil i min evigt pågående tävling. Har varit nere på 0,3 när jag hade alla trafikljusen på min sida, men det hör till ovanligheterna.

      Radera
    8. Cheva Suburban med V8 diesel för klimatets skull. Bara det väsentligaste och ett vrid en miljöpartist kan drömma om.

      Radera
    9. Håller med enannan.

      Ja, med motorvrål, fart och törstiga motorer så kan ni andra kanske kompensera lite av det ni saknar mellan bena. Jag som har familj, har sedan länge fått nog av barnvrål, aktiviteter, törstiga utgifter och bara behöver en bil som ska funka hela vägen till jobbet så billigt som möjligt. Vi ler ofta åt dårarna med psykopatiska stressade blickar som gasar förbi, riskerar livet på sig själv och andra och som tror de är nåt. Har sett flera kvaddas av både grävlingar, rådjur, renar och älgar. Eller hamnat i diket. Och vad dyrt. Ofta kör man ju förbi dem igen när de hamnat i diket, fastnat i köer eller när de står och tankar. Men slit ni arslet av er till 80 så ni har råd med alla reperationer och dyrt bränsle!

      Radera
  6. Tycker att en viktig aspekt är att autopiloten har en rimlig chans att lära sig av sina misstag och inte upprepa dem, på en global skala.

    Mänskliga förare upprepar samma misstag om och om igen, fortsätter överskatta sin förmåga, fortsätter att medvetet bryta mot trafikregler och ta medvetna risker i trafiken.

    Även om Tesla står med en medioker autopilot så är den (bevisligen) bättre än alla idioter där ute. Autopiloten kan bara bli bättre ju mer den används, mänskliga förare blir bara sämre ju fler som kör verkar det som.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sen går människor sönder och kör rakt in i skolbussar med långtradare.

      Radera
    2. Sen går människor sönder och kör rakt in i skolbussar med långtradare.

      Radera
  7. Märkligt att en bil kan få säljas med en sådan funktion. Så mycket regleringar på bilar i övrigt..

    SvaraRadera
  8. Naturligtvis bör bilen åtalas och dömas till lagens hårdaste straff, eller åtminstone 20 år i fängelse på högsäkerhetsfängelse. Vistelsen outsourcas lämpligen till hugade privata intressen för att spara pengar. Dock bör den få tillgång till rastgård en timme om dagen så att den inte blir helt galen.

    SvaraRadera
  9. "Självkörande Teslabil har ihjäl sin första huvudpassagerare"

    Strålande rubrik då föraren som jag förstår det blev dekapiterad när bilen körde in under släpet. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bilen kanske ville detta. HAL 9000

      Radera
    2. I så fall dålig strategi innan den nått total penetrering av marknaden.

      Radera
    3. @Sjunkbomben 23:25
      Hemska tanke! Vi kanske redan är vid singulariteten. Maskinerna har spelat dummare än vad de är!

      Radera
    4. Hade jag varit en Tesla och min förare både varit rik nog att köpa mig och ändå haft tillräckligt med tid för att kunna sitta ensam och glo på Harry Potter så hade jag nog baske mig gjort samma sak.

      Radera
    5. @gruelse 01:42
      Det verkar vara fler som läst den låååånga bloggposten om ASI (http://waitbutwhy.com/2015/01/artificial-intelligence-revolution-1.html) hos Wait But Why? Min första tanke när jag läste "enannan"'s inlägg var historian om AI'n som ville bli bäst i världen på att skriva signaturer. :-)

      Radera
  10. KITT var självkörande för 30 år sedan,inga problem alls.
    Knight industries köptes upp...

    SvaraRadera
  11. Risken att dö är ändå liten jämfört med t.ex de allt populärare skottlossningarna i Sverige. Cirka 400 skadade och 50 döda 2015.

    SvaraRadera
  12. Detta är problemet med system som hjälper utan att helt sköta uppgiften - föraren förlorar fokus och när det väl händer något är han/hon inte med.

    SvaraRadera
  13. Påminner mig om James Dean.
    Men den tyske mekanikern klarade sig.
    Dietrich?
    Skylde inte Tjock Steffe på en dylik ( dock i hans fall ) fiktiv figur?
    Häftigt att klyva en Ferrari och klara sig.
    Där ligger man i lä...

    SvaraRadera
  14. Läste denna nyhet på Zero Hedge för flera dagar sen. Kanske blivit inspirerad Lars?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...