Enligt källor hos Kriminalvårdens Nationella Transportenhet (NTE), så har det än så länge i år avvisats färre personer från Sverige än motsvarande period 2015. Man har fortfarande inte heller något återvändaravtal med Afghanistan och Marocko, dit väldigt många ska avvisas.
Tidigare har det sagts från bland annat inrikesminister Anders Ygeman att 80 000 fd asylsökande utan uppehållstillstånd i landet skulle avvisas under 2016. Enligt uppgifter till mig från källor inom NTE har bara mellan 5 000 och 10 000 av dessa lämnat landet frivilligt, medan färre än 2 000 har avvisats via gripanden och tvång via NTE. Förra året avvisades 4 500 personer på detta vis, men aktuell årstakt talar alltså om 4 000 för helåret 2016.
Totalt kan rådande trender ge att mellan 14 000 och 24 000 lämnar landet i år, i kontrast mot Ygemans 80 000.
Regeringen har inte heller ordnat några återvändaravtal till vare sig Afghanistan eller Marocko, som alltså vägrar ta emot de vi utvisar. NTE kommer dock köra två stora insatser till dessa länder i höst på ren chansning, men kan tvingas flyga tillbaka samtliga man försöker utvisa och alltså betala dubbelt utan någon effekt alls. När man flygs tillbaka till landet släpps man sedan fri trots att man inte egentligen får stanna i Sverige, eftersom man inte kan avvisas.
Inom NTE gror missnöjet kraftigt, då regeringen står och slänger sig med populistiska siffror utan att ge något som helst stöd för att dessa siffror ska kunna uppfyllas. En källa skriver:
“Det är närmast abnorma siffror och vår regering gör absolut ingenting för att underlätta för oss som ska göra jobbet. Och längst ner står de som ska verkställa, med personer som väntat i åratal i ett system som tyvärr kapsejsat. Yrkesbyte nästa.”
Samtidigt kan det ta mer än 18 månader för legitima invandrare, t ex om man gifter sig med någon från utanför EU, att alls få en intervju hos Migrationsverket för att påbörja ansökan om medborgarskap. Det samma gäller enligt uppgifter till mig legitima ansökningar om invandring av kvalificerad specialiserad arbetskraft med jobb klara.
Tillägg: För läsare som ropar efter “länkar”, så är alltså detta inlägg originaluppgifterna. Formuleringar som “källor”, “källa”, “uppgifter till” etc betyder att jag via e-post, telefon, meddelanden eller personliga möten direkt kommunicerat med uppgiftslämnarna. Det finns inga länkar, utan detta är sk HUMINT. Och nej, det är inte anonyma källor via Internet, utan källor jag träffat fysiskt vid ett eller flera tillfällen och vet vilka de är. Bloggen är registrerad hos Myndigheten för Radio & TV om omfattas av grundlagsskyddat källskydd, så antingen litar ni på mina källor och uppgifter, eller så får ni skaffa egna.
97 kommentarer
Andra länder som flyger tillbaka folk lämnar dom på flygplatsen utan att kontrollera om dom kommer igenom passkontrollen. Typiskt att Sverige ska vara så dumsnälla.
Det finns fallskärmar, landning är onödigt. bara släppa ut dem när man är över rätt land.
Två vettiga förslag!
Hej Kristian,
Kan du ge exempelpå vilka länder som tillämpar detta förfarande.
mvh/ Q-hunden
Dumpa dem på internationellt vatten med ett flyttyg i närheten, så kan de själva ta sig iland. Problem solved.
Sällsynt inhuman kommentar. Skämmes, ta mig tusan!
Du får gärna klargöra det inhumana och jämföra med alternativen. Frågan är vem som borde skämmas.
Skärp dig, fjant. Svenska myndigheter följer svensk lag. Då måste de flygas tillbaka.
Ja, det är bra att de följer lagen, otur att det inte verkar fungera. Fortsättning följer.
Fixa har troligtvis nån form av psykopati, baserat på att Fixa inte ens inser hur inhuman dennes kommentar är. Det är dock inget Fixa ska (och troligtvis inte ens kan) skämmas över. Vi får helt enkelt hoppas att Fixa inte sitter på en position där denne kan påverka detta.
Men vad vet jag? Jag är inte utbildad inom psykologi…
Frågan är vad som inte betraktas som inhumant idag. Det är inte ok att bara utvisa och droppa av dem, det är inte ok att med tvång utvisa många av dem, det är inte ok att "låsa" in dem i väntan på utvisning osv osv.
Den enda humana vägen verkar i mångas tycke vara att hota med att man kan få avslag eller ska bli utvisad så att så få som möjligt kommer hit och att så många som möjligt frivilligt åker hem. För de där hoten inte fungerar så rycker man på axlarna och släpper ut dem på gatan för att klara sig bäst de kan på egen hand.
Jag tycker det låter helt galet så som vi hanterat det historiskt och även nu.
Huvudet på spiken! Jag lider av en oförmåga att inte applådera samhällets förfall, jag har svårigheter att uppskatta det växande antalet ouppklarade våldtäkter, rån och mord i kölvattnet av den förda svenska politiken. Men jag tror en lobotomi skulle råda bot på mitt tillstånd, en välanvänd behandlingsmetod i det socialdemokratiska Sverige. Men först vill jag gärna dra mitt strå till stacken och fullständigt ödelägga detta land. Alternativet är att jag flyttar till ett land med ett fungerande rättssystem och fungerande lagar på plats. För det finns Mattias J, det är länder befolkade av enbart psykopater, och nazister förstås. Jag vet att jag är välkommen.
Berömvärt initaiativ ta mej tusan,men flyttyget då,hur ska detta komma tillbaks?
Kombinera detta med att minera Nordafrikas kust för att stämma i bäcken, hehe
Antalet nazister och psykopater tycks öka % i takt med att PK folket minskar med samma %.
Oroväckande, snart bara nazister, rasister och psykopater i Sverige..
Källa för hur lång tid det tar att ansöka om tillfälligt uppehållstillstånd som legal invandrare kan man själv ta reda på genom att fylla i ansökan på nätet. Att fråga Migrationsverket skulle bara leda till ytterligare arbetsbelastning för dom. Beskedet i februari var att det skulle ta 20-23 månader. Tror det är lite bättre nu, 18 månader låter inte som orimligt även ifall det borde vara det…
Det politiska systemet utkräver ju väldigt lite ansvar när de väl blivit inröstade på sina 4 år.
Lägg sen till detta alla vänsterstollar som sitter och obstruerar överallt via myndighetspositioner intresseorganisationer osv.
Jag säger som personen ovan, landsätt vid närmaste ev kust. Eu kan ju samordna utvisningarna för övrigt. Bara stranda ett containerskepp.
Det räcker gott att flyga hem/bort dom men mer likt reguljärflyg där tjänsten upphör vid ankomst och passageraren lämnat planet. Inte charter med full service där svenska myndigheter ska överlämna till annat lands myndighet och ta fullt ansvar.
Finland får detta att fungera på ett snabbt och effektivt sätt. Varför kan vi inte kopiera den finska modellen?
Svenska myndigheter följer svensk lag. Då måste de flygas tillbaka.
Då ändrar man lagen. Hur svårt skall det vara för svenska vänsterliberaler att ta ansvar för situationen de skapat med ett skuggsamhälle med hundratusentals illegala invandrare samtidigt som.ordning och reda kollapsar pga vanstyre från de politiskt tillsatta ledningarna.
Varför i helvete betalar jag skatt ?
Vänligen redogör för det lagrum som kräver att svenska myndigheter följer den avvisade genom passkontrollen.
Hör med jänkarna om de har sparat landstigningsbåtarna från D-day eller om det går att bygga nya, vore enkelt att landsätta de som fått avslag på den nordafrikanska kusten (se Operation Torch)…
Det tar inte 18 månader att få en intervju, eventuellt att hela processen kan ta upp mot 18 månader. Inkomna ärenden hanteras i ordning och ansökningar både före och efter asylpuckeln i höstas har fått intervju inom 8 månader enligt egen erfarenhet
Hyr ett område så stort som Skåne från t.ex Somalia och sätt dom där.
Vad sägs om vårt eget "Ellis Island" vilket skulle bli Gotland, enkelt att övervaka för kustbevakningen…
Någon förvånad? Han är väl sossepolitiker, mundiaré är en vanlig åkomma bland dessa. Att ha omåttligt begär till andras inkomst och att idka välgörenhet med andras pengar är några andra tecken på denna sjukdom.
Dessutom motarbetar staten sig själv genom att ge omfattande ekonomiska bidrag till biståndsorganisationer, t.ex. Röda korset, som på olika sätt underlättar för personer att uppehålla sig illegalt "papperslöst" i landet.
Bengt "Bästerberg" kan väl bidra med lite av sin ohemula lön…förb politiker, tvi vale
Offtopic: Rotföretagen rasar över nya regler
Du kan väl göra en uppföljning till nåt annat inlägg du skrev ett bra tag sen, om hur mkt skatteintäkterna kommer minska om rotavdraget minskar, iom att svartarbetena ökar. Sossarna räknade ju med att "spara" en massa pengar på sänkt rot. Kanske inte finns siffror på det ännu iofs…
Avsätt motsvarande summa som ROT-subventionen kostar staten initialt och ge till Skatteverket. Inför därefter massrevisioner mot berörd bransch till dom lär sig betala skatt som alla andra. Finns ingen anledning att belöna en rutten bransch med svartjobbare genom att sänka skatten och låta oss andra betala.
Intressant synsätt. Undra vad skatteverket skulle göra revisioner på när det inte finns några företag kvar som jobbar åt privatpersoner? På "kompisar" som "hjälper" (utför tjänster åt) varandra?
Jag känner företagare som nu slutat med alla ROT arbeten pga ökad byråkrati de senaste 3 åren för specifikt ROT, att rotavdraget dessutom sänktes hjälpte knappast.
Det för övrigt inte "oss andra" som betalar, det är kunderna (som jobbar) som slipper betala så mkt till alla andra (genom sänkt skatt).
Är det inte företag som fuskar är det väl inte svårare än att trycka till privatpersoner genom lägre trösklar för schablonundersökningar? Sedan sköntaxering. Eller varför inte införa ett fängelsestraff på två månader? Om inte Skatteverket kan komma åt enskilda personer fyller ju inte myndigheten någon funktion och då kan man lika gärna lägga ned i så fall. Att ge skattelättnader till skattesmitare är som att skicka "värstingar" på lyxiga segelresor = tankevurpa. För övrigt har priserna stigit motsvarande rot-lättnaden så det är inget beställaren tjänar på. Jag är inte för höga skatter men jag är för en fri marknad, ROT har ingenting att göra med fri marknad.
Detta är något som även Johan Westerholm på Ledarsidorna länge har varnat för. De här siffrorna som Anders Ygeman slänger sig med är helt orealistiska eftersom polisen inte har ens i närheten av de resurser som skulle krävas för att utvisa alla som får avslag och inte frivilligt ger sig av. Etter värre kommer det att bli när staten överlämnar ansvaret och kostnaderna för alla asylsökande på kommunerna. Då kommer vi att få lära oss innebörden av ordet kris.
Det som just nu utspelar sig i ultrarapid framför våra ögon kommer att få enorma sociala och ekonomiska konsekvenser inom ett par år, med tiotusentals papperslösa människor utan någonstans att ta vägen. Om jag hade varit Stefan Löfven hade jag bett till gudarna att jag förlorar valet 2018 så någon annan får lösa problemet. Anders Ygeman hoppas förmodligen på samma sak.
Allt är SD:s fel!!!
Ur min synvinkel är nog Ygeman med flera mer opportunister än populister. Dock är kanske skiljelinjen mellan opportunist och populist numera helt eroderad.
Följande Wikipedia-artikel var dock lite roande:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_politiska_epitet
Tack för denna länk, här finns mycket att välja mellan, hehe
Ärligt talat, varför ska en illegal invandrare frivilligt lämna Sverige när hen vet att bara hen kan hålla sig undan de svenska rättsvårdande myndigheterna i 3 – 5 år, så får hen uppehållstillstånd i Sverige.
Under tiden hen håller sig gömd har hen också rätt till skattefinansierad sjuk- och tandvård till en kostnad av 50 kronor. Detta har Alliansen tillsammans med MP sett till. Vanliga skattebetalare i Sverige får betala 1000-tals kronor ur egen ficka för samma tandvård, som kostar 50 kronor för den illegala invandraren.
Signalpolitik, någon?
Inrätta en angiverimöjlighet är mitt förslag och med en kompetent polisstyrka vilken kommer och inkasserar…
En tanke om varför färre har blivit avvisade är att många poliser kontrollerar Öresundsbron och det därmed blir färre som hinner leta rätt på de som ska utvisas. Min förhoppning är att Migrationsverket rekryterar fler handläggare så att hanteringstiden krymper för alla ärenden. Om en handläggare kostar en miljon per år men det leder till att tio väntande kan börja arbeta säg sex månader tidigare blir enbart detta ur ren skattevinkel lyckat.
Gissar att problemet är att det krävs viss utbildning av dessa handläggare och det är brist på kompetenta personer.
Men om handläggare avdelas för att enbart hantera de invandrare som enkelt kan antas få jobb direkt ökar skatteintäkterna betydligt. Med ökade intäkter kan mer personal rekryteras för också andra uppgifter.
Stor del av de som får avslag lämnar själva Sverige.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Du svamlar! Varken asylsökande med arbetstillståd eller personer fått uppehållstillstånd arbetar i särskilt stor utsträckning.
http://arbetet.se/2015/06/05/mycket-fa-asylsokande-har-jobb-trots-tillstand/
Skulle tro att handläggningen av dessa arbetstillstånd kostar mer än de som faktiskt skaffar sig ett arbete betalar i skatt.
När de väl fått uppehållstillstånd arbetar de inte heller i särskilt stor utsträckning.
http://www.migrationsinfo.se/arbetsmarknad/sysselsattning/
Och värre blir det ju kortare tid efter uppehållstillstånd man mäter.
D.L. jag tycker synd om dig för att du förstår svenska så dåligt. Försök och läs en gång till och koncentrera dig på stycke tre. Är det något i det stycket som fortfarande är oklart?
Vänliga hälsningar
Nanotec
Jag förstod alldeles utmärkt men det fungerar inte så i verkligheten. Eftersom endast 1 av 60 hade jobb enligt artikeln jag länkade så tror du att man helt enkelt gjort tvärtom, man har gett arbetstillstånd till de sämst lämpade enligt någon slags ond plan?
Om det var så enkelt som du beskriver det kan ju alla företag göra så också, anställ bara individer som uppfinner facebook eller pokemon go då blir det lönsamt. I verkligheten vet man inte sånt innan, man kan bara göra så gott man kan och resultatet är det vi ser idag 1 av 60 asylsökande med arbetstillstånd har jobb, förvärvsfrekvensen ligger cirka 20% under etniska svenskars och mediantiden för en asylsökande att få ett arbete är 7 år eller nåt sånt.
All denna information står att finna, det finns helt enkelt ingen efterfrågan på de kompetenser som dessa människor innehar och resultatet av det ser vi idag. Det finns ingen magisk trollformel som kommer ändra på det.
Tyvärr tänker du fel, då de flesta vill leva på bidrag så varför arbeta? Bättre att yngla fler avkommor och leva gott och ändå kunna skicka hem våra skattepengar till Afrika, usch!
Nano, det är inte mycket rätt i det du skriver. Har du öht belägg för det eller är det önsketänk?
Matchningen mellan bristyrken och asylsökande är minimal, googla själv. Den absoluta merparten måste omskolas i grunden, så dott resonemang faller. Sverige har inte valt att göra som vissa länder och kvota in efter kompwtens.
– Skatteintäkt till staten, substantiella, via person i arbete.
Visst, emellertid det börjar bli tunt med företag i Sverige vilket betalar ut lön till sin anställd med slantar från tjänst i annat land.
Kan det händelsevis vara intressant att börja fundera över vad är faktisk skatteintäkt och vad är skatte-rundgång dessutom är rundgången parad med miljard-låne-påspädning vardag, åretrunt.
Det finns få jobb till de invandrare som kommer. De jobb som finns är helt eller delvis skattesubventionerade, så mycket netto blir det inte till välfärden. Verklighetsuppfattningen är lite olika…
Nanotec dryper av MP åsikter och är väl troligtvis om inte sannolikt MP. Då lever man i ett konstant verklighetsfrånvarande töcken.
D.L. & Rickard jag ser i DN idag att vart tredje jobb i Stockholms län inom den privata sektorn skapas av ett invandrarföretag enligt statistik som Visma sammanställt från SCB. Utrikesfödda är 23% av befolkningen.
Fundera lite på det!
Vänliga hälsningar
Nanotec
mmm Nano, som vanligt är det väldigt svårt att diskutera med dig. Fakta och länkar rinner bara av dig och man möts av plattityder och önsketänk.
Utan att ens undersöka siffran om var tredje jobb, du får faktiskt presentera länkar så man kan läsa utan att behöva snoka runt på internet bara för att upptäcka att artikeln är bakom en betalvägg eller liknande.
Men till saken, vad är ett invandrarföretag? Hur definieras det? Vidare, du jämför alltså antal invandrarföretag i Stockholms län med utrikesfödda i riket? Dessutom har du fel som vanligt.
Stockholm Riket
Invånare med utländsk bakgrund 30,7 % 20,8 %
http://www.stockholm.se/OmStockholm/Fakta-och-kartor/
Du får nog förtydliga vad du faktiskt menade med ditt inlägg.
@Nanotec 19:53
Kanske följande siffror SCB kan få hen att sluta applådera den destruktiva massinvandringspolitiken och komma tillbaks till verkligheten.
Sysselsättningsgrad inrikesfödda kvartal 2 2016 (16 – 64 år) riket: 81,2 %
Sysselsättningsgrad utrikesfödda kvartal 2 2016 (16 – 64 år) riket: 65,5 %
Med så stor skillnad i sysselsättningsgrad är den destruktiva massinvandringspolitiken således en gigantisk förlustaffär för Sverige. Se ESO 2009:3 ”Invandringen och de offentliga finanserna".
Hittade artikeln.
Det enda som skrivs är följande:
"Vart tredje jobb inom den privata sektorn i regionen skapas av ett invandrarföretag, enligt statistik från SCB som Visma sammanställt."
"De utrikesfödda utgör omkring 23 procent av regionens befolkning."
Samma problem där alltså, inga hänvisningar till underlagen, invandrarföretag är helt odefinierat och man pratar om utrikesfödda i sammanhanget om regionens befolkning men det framgår inte om ett invandrarföretag har något med utrikesfödda att göra.
Jag kan tänka mig att läsa igenom hela underlaget om du rotar fram det åt mig. Men som vanligt rinner väl felen bara av dig. Det brukar vara det när allt runt omkring en bara syftar till att bekräfta ens egen förutbestämda världsbild. För att komma tillrätta med frågeställningarna behöver man på ett ärligt sätt redovisa det, diskutera det och försöka lösa det. Om man ständigt förnekar problemen kommer man aldrig att lösa dem.
Här är för övrigt länken till artikeln, glömde den.
http://www.dn.se/sthlm/har-bor-stockholms-olika-nationaliteter/
Letade lite på Vismas sida också men där hittade jag ingenting om någon undersökning.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Oj vad ni verkar uppretade. Självklart är den stora mängden flyktingar som kommit en ekonomisk belastning idag. Sysselsättningsgraden måste därmed vara betydligt lägre för de utlandsfödda än de födda i Sverige.
Hur det blir med belastningen framåt kan vi säkert veta först om ett antal år.
Historiskt vet jag att när jag var ett barn varnades jag för de farliga finnarna som bara söp och slogs. Idag hör jag inga varningar för finnar och i sjukvården tex finns fortfarande många kvar och sliter hårt. I Stockholms län är de den största gruppen utlandsfödda och utgör drygt 50.000. Irakier är näst störst och sedan polacker.
D.L. de siffror jag gett är från sidan 10 och 11 i dagens papperstidning kulturdelen. Du kan läsa helt gratis på närmaste bibliotek. Utrikesfödda står det och är väl klart och tydligt. Läste nu din artikel från Arbetet och det är ganska självklart att det är svårt för en asylsökande att få jobb. När asyl beviljats och personen lärt sig svenska är det betydligt lättare.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Ja de är en ekonomisk belastning idag. Vi vet även hur det kommer se ut framåt då sysselsättningsgraden för de som varit här längre också är låg om än inte lika låg som de som kom nyss. Det framgår med all tydlighet av de länkar som presenterats för dig. Ingenting pekar på att det kommer bli bättre framöver, snarare tvärtom då de som kommer idag anländer till en arbetsmarknad med lång mycket högre krav på de anställda än tidigare. Det är också svårare att hantera ju fler vi tar emot.
Jadu det finns mycket lite statistik för just finnar, då jag föredrar att hålla mig till statistik snarare än tyckande och statistik baserat på etnicitet inte förekommer i särskilt stor utsträckning så kan jag inte säga så mycket mer om det än följande. Betänk då att många av dessa finner i den övergripande statistiken räknas som "invandrare". Om nu finnarna är så duktiga så innebär det att vissa andra grupper är än sämre än statistiken säger.
Ja, jag citerade siffrorna och raderna från artikeln, har inte tillgång till papperstidningen så du kan väl vara så vänlig och tala om för mig vad ett invandrarföretag är och hur det definieras?
Nu är det ju så att det jag från början reagerade på var din kommentar om att just få ut asylsökande i jobb vilket jag visade att man redan försöker med dåligt utfall. Så nu ändrar du dig och säger att de tär svårt och att det säkert går bättre med uppehållstillstånd och språkkunskaper vilket visats i tråden flera gånger att så inte är fallet. Utfallet är fortsatt bedrövligt.
Sen kan det säkert finnas en mängd förklaringar till det och sätt man kan göra det bättre och annorlunda på men eftersom många vägrar inse att det är ett problem så kommer man inte klara av att lösa problemet för det kräver nämligen att man öppet erkänner problemen.
"Problemet" är att det saknas arbeten av sk enklare art och de som kan "skapas" belastar enbart våra skattepengar och alla kräver minst en svensk handledare, konklusionen blir en gigantisk förlustaffär för vårt land!
D.L. för att få lite mer seriositet så läs vad jag skrev. Jag skrev inte asylsökande utan det bredare invandrare. Jag har aldrig skrivit att det är enkelt att fixa jobb. Mycket byråkrati tar onödig tid. Det är enklare för tex en ingenjör från ett land utanför EU att få jobb när hen fått sina papper klara från Migrationsverket och det tar tid. Vad jag vill är att de som kan förmodas ha lättast att få jobb ska få förtur i byråkratin. Jag har aldrig påstått att det är lätt för en flykting att få jobb snabbt.
Talade nyligen med en nyanställd civilekonom från handelshögskolan och han hade sökt över 250 jobb innan det blev napp. Dvs även för födda i Sverige med efterfrågad utbildning kan det ta tid att få en anställning även i Stockholms högkonjunktur. Oftast vill företagen ha lite tidigare arbetserfarenhet och en tidigare chef att fråga.
Självklart skulle jag tala om för dig vad journalisten exakt menar med invandrarföretag om det var definierat i artikeln. Kan bara gissa att det är ett företag grundat av en invandrare. Googlade lite och hittade "Vart fjärde företag som startas idag, startas av en person med utländsk bakgrund. Särskilt unga invandrare är benägna att satsa på eget företag. Det visar en rapport från Integrationsverket. Enligt rapporten är det dubbelt så vanligt att invandrare i åldersgruppen 18 till 24 år driver företag som att inrikes födda i samma åldersgrupp gör det. Det gäller både kvinnor och män. Även i åldersgruppen 25 till 44 år är det betydligt fler invandrare än inrikes födda som väljer att starta eget." Nu var detta förmodligen några år gammalt så jag sökte på senaste året och hittade från december 2015: "Nästan var fjärde jobb i privat sektor skapas i företag som drivs av utrikesfödda. Detta trots att de bara står bakom var sjunde företag. Det visar statistik från SCB som Visma sammanställt."
För möjligheten att du vill ha mer information så kontakta imorgon.
Boo Gunnarson, presskontakt Visma Spcs, 070-872 72 32
Daniel de Sousa, vd Visma Spcs, 070-335 86 84
Vänliga hälsningar
Nanotec
Vart jobbar alla dessa?
Jobbar dom ens?
Man får ju allt i sverige säger dom själva.
http://www.svd.se/jamstalldhet-ar-bra-men-finns-inte-pa-samma-satt-i-var-kultur
Fast idag står det ju att migrationsverket måste sparka tusentals
Aha,det tror jag inte är sant iofs.
Snack skiljer mot action som oftast i sverige.
Nano, du läser statistik som fan läser bibeln. Lite djupare analys tack, eller är du en tacksam MP röstboskap , dvs floskelbetare?
Spelar ingen roll hur stor andel som startas av si eller så. Det är för få som arbetar, och orsaken är ekonomisk,struktutell ( diskriminrrande) och fel profil.
En del asylsökande kan lätt skolas om, de flesta kommer det dröja länge innan de bidrar.
Med en liberal och öppen asylpolitik har politikerna skapat ett kostnadsmonster som de inte längre kan kontrollera vilket driver medborgarna i SDs famn
Allt på grund av enfaldiga och naiva, speciellt MP och S politiker även om C och M är medansvariga.
Tino Sanandaji har redan responderat på DN's artikel.
https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10153787257428231
"DN hävdar även: ”Vart tredje jobb inom den privata sektorn i regionen skapas av ett invandrarföretag, enligt statistik från SCB som Visma sammanställt”
Så ser det inte ut i offentlig data, och konsultfirman Visma har aldrig offentliggjort sin metod. Visma verkar inte justera för befolkningsökning och räknar inte bort arbetstillfällen som läggs ned i invandrarföretag, bara de som tillkommer. Småföretag har dock hög jobbomsättning där många jobb skapas men snabbt försvinner, så man måste räkna netto."
Men det är på riktigt helt meningslöst att diskutera med Nano, statistik och fakta rinner av honom som vatten på en gås. Jag är skeptisk till statistik och vill gärna ta del av underlagen för att åtminstone kika lite snabbt.
Lyckades iaf hitta tabellen som Visma verkar använda.
http://www.ifs.a.se/var-fjarde-jobb-skapas-i-foretag-som-drivs-av-utrikesfodda/
Men mätmetoder och riktiga underlag lyser med sin frånvaro. Jag misstänker att det är ett bedrägeri igen likt Sandvikens fina rapport om invandrare tidigare…
D.L. det är intressant att dessa meningar i inledningen på tråden gav sådan upprördhet:
"Men om handläggare avdelas för att enbart hantera de invandrare som enkelt kan antas få jobb direkt ökar skatteintäkterna betydligt. Med ökade intäkter kan mer personal rekryteras för också andra uppgifter."
Stor del av de som får avslag lämnar själva Sverige."
Har du kontaktat Visma eller vet du redan att allt är bedrägeri eftersom det bygger på statistik?
Vänliga hälsningar
Nanotec
Självklart tänker jag inte sitta och ringa runt och jaga underlag som de sannolikt oavsett inte lämnar ut till mig. Vi har alltså en undersökning utförd av Visma där de inte redovisar sina underlag. Man ska inte behöva be om det utan det ska redovisas från början. Bara där kan man kasta den i papperskorgen, detsamma gäller givetvis för samtliga påstådda undersökningar där man inte redovisar vilken data och metoder man använt.
Det åligger dig att styrka de siffrorna du hänvisar till. De säger ju att de gjort det med hjälp av SCB's statistik men hur talar de inte om. Du kan ju visa på vilka siffror de använt från SCB?
Vi andra som faktiskt tittat på SCB's statistik ser något helt annat än Vismas maskerade undersökning och har också mängder av gånger länkat till datan.
Jag förstår inte varför det är så kontroversiellt för dig att invandrare som grupp inte är ekonomiskt lönsamma i Sverige, varken när de är nyanlända eller senare. För att det ska bli en plusaffär måste de upp i minst samma förvärvsfrekvens som de som redan bor här. Inga siffror visar att så är fallet eller att vi någonsin kommer nå dit.
Jag är inte upprörd av det du skrev, alla får ha en åsikt. Dock förtjänar man mothugg när man sitter och önsketänker.
Jaså, D.L.. Kan du vara vänlig och länka till SCB:s statistik i ämnet. Hittar inget om antalet utlandsfödda företagare hos SCB, men du har väl gjort det. Länk tack.
Rikard du mår bättre om du lugnar dig lite. Det finns mycket statistik och en del för utvecklingen framåt. Underhållande när statistiken gör personer, som anhängare av SD, med sina förutfattade meningar upprörda.
Jag förstår att du inte gillar nystartade företag. En del nya företag rör till det för gamla etablerade företag och uppfattningar. Minns när jag var ny på Televerket och upprördheten hos många när Stenbäck startade Comvik (nuvarande Comviq). Långt senare vid en samling för oss på Nätavdelningen svor dåvarande chefen för nät Marianne Nivert över bredbandsjesus. Jag ringde omedelbart min mäklare och köpte en hyfsad post i Bredbandsbolaget. Snabbt dubblades värdet men när det fyrdubblats sålde jag, ja visst var det för tidigt, långt innan toppen nedgång och konkurs.
Och visst det är många nystartade som inte överlever men några nya företag blir framgångsrika. Mina investeringar är förhoppningsvis framåt ofta nog i sådana som blir riktigt lönsamma.
De tre orsaker du anger för varför det är svårt för både flyktingar och andra invandrare håller jag med om. Det var bara mitt lilla förslag att ge förtur i den byråkratiska processen för de som bedöms ha störst möjlighet att snabbt komma i jobb som upprör så många.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Det var inte det jag menade, jag menade att vi har länkat till data för förvärvsfrekvens för utlandsfödda.
Jag hittar heller inget av det du efterfrågar det är därför jag undrar hur Visma gjort sin undersökning, vilken data och metod har de använt. Det är svårt att gissa sig fram till det.
Det vi länkat i tråden är bla följande:
http://www.migrationsinfo.se/arbetsmarknad/sysselsattning/
http://www.stockholm.se/OmStockholm/Fakta-och-kartor/
Båda dessa har tydliga hänvisningar till underlagen som använts och det går hyfsat att verifiera eller kontrollera siffrorna. Det gör det inte i DN's artikel som hänvisar till något visma gjort och visma i sin tur redovisar inte dataunderlag eller metod på något sätt vad jag kunna se av det jag rotat fram avseende det jag antar att Nano hänvisar till.
Jag har försökt hitta det, men misslyckats, kanske jag är dålig på att leta. Men det borde ju tillhöra någon form av kutym att redovisa sina fynd på ett sånt sätt att det åtminstone ges en rimlig möjlighet att kontrollera.
Jag vet. Min enda slutsats är att Visma genomfört någon form av enkätundersökning på egen hand. Alternativt begärt ut uppgifter om födelseland ur folkbokföringen och samkört med företagarregistret, vilket kräver en hel del tillstånd, samt kostar rejäla summor pengar.
Som bekant är det förbjudet att registrera etnicitet, religion etc i svenska databaser så allt som försöker dra slutsatser om detta har inte gjort det från officiella data. Det enda som finns i folkbokföringen är födelseland och "invadrad datum". Det senare gör att samtliga svenskar som jobbat i Norge klassas som invandrare i statistiken när de återvänder. Prova själv att begära ut ditt personbevis om du tidigare bott utomlands.
D.L. Jag läste din länk om sysselsättning och längst ner fanns följande intressanta meningar:
"Viktigt att ha i åtanke när det gäller statistik kring utrikes föddas sysselsättning är att den registerbaserade statistiken (RAMS) som ofta används är problematisk då utvandring inte registreras i sin rätta omfattning och sysselsättningen bland utrikes födda därför underskattas. Dels finns många som utvandrat kvar i registren som bosatta i Sverige och icke sysselsatta. Dels snedvrids statistiken, särskilt på regionalnivå, på grund av fel eller ickesregistrering: t ex. i universitetsstäder där utländska studenter registreras som icke sysselsatta och i Malmö där många arbetar i Köpenhamn."
Jag har aldrig påstått att invandrare som grupp är mer sysselsatta än de som är födda här i Sverige. Inte har jag heller påstått att de som grupp tjänar mer. Vad jag däremot bestämt menar är att det går att effektivare hitta de som sannolikt snabbt får jobb. Och jag menar att detta är av samhällsekonomisk betydelse.
Varför just jag ska gå djupare in i Vismas undersökning förstår jag inte heller. Du orkar ju inte ringa de två jag gett telefonnummer till.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Har 2000 redan utvisats, trots att det bara är juli? Bara 78000 kvar då! Go, Ygeman, go!!! Ärligt talat tror jag utspelet om att avvisa 60-80000 var något i stil med "löftet" att verka mot EUs vapendirektiv. En ren och medveten lögn, i tron att opinionen lugnas samtidigt som man kan fortsätta köra sitt eget race bakom kulisserna. Löfven, Ygeman & co kunde börja med att avvisa sig själva från regeringen.
Bra förslag då fackpampen Löven och strebern Wallström är en skam för vårt land men för att konstatera detta måste det till en utredning, ja jösses vad har vi gjort för att förtjäna detta/dessa?
Undrar när första riktiga attentat kommer till oss, stay away från köpcentrum är mitt råd där Malmö och Norrköping är extra utpekade…
Regeringen och Ygeman är populister på ett sätt som de själva inte verkar förstå och inse, vilket gör det hela än mer tragiskt. Att gå ut och hävda något som de vet att de inte kommer att klara bara för att folket vill höra detta är populism.
Det är väl ingen som vet hur detta skall hanteras, när nu alla dessa som får avslag inte åker "hem" frivilligt kommer att vistas i landet utan möjlighet att försörja sig. Utanför ICA och Willys är tiggarplatserna sedan länge upptagna, så den utvägen finns inte, blir det då tjuveri och annan brottslighet som gäller, folk måste ha mat för dagen.
Jösses vilket spektakel det skall bli när bidragsturisterna skall repatrieras, hehe
Varför hugger inte media på detta? För att media är MP och vänster hela högen. Fri press. Tvi vale…
Det brukar stå en del sanningar på hatsajterna också trots allt hat mot de som skriver där.
Kriget i Syrien stöds säkerligen av vapenmaffian, varför undersöker inte vår "duktiga" media hur IS-idioterna får in sina vapen???
Kunde inte Ygeman sätta upp posters som i gamla vilda västern. Inbringas LEVANDE mot belöning.
Och varför inte privatisera, med betalt per genomförd utvisning.
Min gissning är att bakom kulisserna vill politikerna i själva verket ha in så många de bara kan. Det handlar såklart om löndeumpning och att elda på för att öka Bnp.
Man verkar strunta i BNP/capita numer.
Skulle vara intressant att veta vad Lars Wilderäng själv tycker vi ska göra åt saken???
Personer med dålig kunskap om hur myndighetssverige fungerar tror ofta att myndigheterna har mycket tydliga lagar och regler att rätta sig efter i sitt arbete och att dessa lagar och regler kommer uppifrån, från politikerna. Så funkar det dock inte i Sverige. I Sverige är det så att lagarna är mycket diffusa och myndigheterna utformar själva sina egna förordningar och regler. Det är därför det skiljer så mycket mellan Sverige och Finland på t ex detta område. När polis och migrationsverk i Sverige blir har att genomföra ett beslut om avvisning utformas de interna reglerna för detta inte utifrån vad som är bäst för riket utan efter vad som är bäst för den som skall avvisas. I Finland jobbar istället polis och invandrarmyndighet utifrån att de som skall avvisas verkligen skall avvisas och det så snabbt som möjligt. Det är en fråga om inställning hos myndigneterna, inte en fråga om lagstiftning. Lagstiftningen säger att en person som nekas uppehållstillstånd skall avvisas. Lagstiftningen går inte in på hur avvisningen skall gå till. Det är våra myndigheter som krånglar till saken genom att blanda in hänsyn till den avvisade.
Hopplösheten infinner sig… regeringen och den s.k oppositionen kör landet i botten. Det finns nog inget att göra åt förfallet längre. Det går inte att höja skatten så mycket mer så lån är enda utvägen till alla bidrag som måste betalas ut till nya svenskar. Lånat har vi gjort under hela högkonjukturen så där finns bara en väg framåt…
Ygeman och hans vänner göder segregation, polarisering och utanförskap lika bra som hans kollegor gjort under de sista tjugo åren.
Det kommer en flyktingamnesti. Frågan är när den kommer…
+1
Att få ut de som skall ut är en ödesfråga. Slarvar man bort detta genom självpåtagen impotens så kommer nog många svenskar göra allvar av det emigrationprat som grasserar lite varstans i samhället. Att ägna de kommande decennierna åt att försöka integrera invandrare och bekosta detta genom ökad skatt, nedmontering av välfärden och s k positiv diskriminering är inte riktigt vad folk är sugna på.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Sommaren 2016 blev då starten, som många med mej gissat!
Näh,snart kommer det flera angrepp i lilla sverige likt Frankrike,"landet" kommer då att reagera hur?
Är invasiva kräftor ett snart straffbart nöje kan man undra över massimport av andra invasiva är så hållbart.
Kräftor våldtar inte människor iaf,och bidragsberoendet är väl hyfsat lågt med.
Ja man kan ju verkligen tycka polisen borde arbeta mer förebyggande. Det räcker helt enkelt inte enbart med dessa tafsa-inte-armband. Klart det finns behov av kör-inte-på-mig-med-lastbil-armband, spräng-mig-inte-armband, skjut-mig-inte-armband och så vidare, så att alla ska ha möjlighet att känna sig säkra på alla sätt och vis i stora folkmassor och på andra platser.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lite nattlektyr,visst jobbar vissa,bild 3 och 4 är riktigt fina!
Korrekt utstyrsel med varselkrav och så…
😂
https://www.partille.se/nyheter/grasligt-roligt-sommarjobb/
Det hela kan lösas ganska enkelt. Ta helt bort bidragen och förmånerna för utvisade.
Denna är fin den!
Varselkläder och maskiner är inte viktigt alls i partille!
https://www.partille.se/siteassets/nyheter/bilder/20160727_sommarjobb_680.png/StandardImage
Skall man skratta eller gråta? Känns tryggt att arbetsledaren håller ett extra öga på henne i alla fall.
Illegala och asylsökande gör att sysselsättningen ser bättre ut än vad den är. Dessa människor finns räknas nämligen inte in i statistiken samtidigt som de stimulerar ekonomin.
Sen är det dyrt att avvisa människor. Att avvisa 80 000 människor kostar sannolikt miljarder och det är en utgift som regeringen vill slippa.
Det kan knappast vara billigare att ha dem kvar vare sig de blir 100% bidragstagare eller illegala kriminella!
Samtliga afghaner och övriga nordafrikaner kommer givetvis stanna kvar i Sverige, vi har aldrig löst problemen tidigare och kommer inte göra det nu heller. Trist för våra barn då våldtäckter och rån kommer bli vardag på varje evenemang dör att inte tala om anpassningen till religionen islam i vårt samhälle. Händer tyvär bara i Sverige.
Skall detta med tvångsutvisning fungera måste man nog vara lite mer handlingskraftig och hitta snabba och effektiva lösningar även om det kräver en justering av lagen. De som kommer hit följer förövrigt INTE lagen.