2016-06-12 10:16

SAS piloter ej nöjda med 78 000:- i månaden och 185 arbetsdagar

Det pågår tydligen en flygstrejk inom SAS utgående från svenska piloter på Arlanda. Dessa är missnöjda med en löneförhöjning på 2.2% ovanpå sina snittlöner om 78 000:- SEK i månaden plus förmåner och tillhörande 185 arbetsdagar.
Norwegian. Jag hade inget SAS i min bildbank.
Bland kraven är från pilotfacket är 3.5% i löneökningar, samt en ny löneskala som höjer lönen med 10% för många. Dessutom ska de få rätt till att flyga affärsklass vid tjänsteresor samt att de ska få 6 500:- kronor om året i schablonmässig utbetalning för skor och solglasögon, utan att behöva lämna in kvitton till arbetsgivaren. Plus diverse andra förbättrade förmåner.

Mer detaljer om situationen kan man läsa hos Bonnier/Expressen.

Jag känner att vi alla bör samlas en stund och känna sympati här. Piloternas anställningsvillkor är förstås helt orimliga och bara det att behöva lämna in kvitton på solglasögon är fullständigt horribelt.

Ett jävla skitjobb helt enkelt. Att de helt enkelt inte säger upp sig istället?

Tillägg: Sydsvenskan anger 95 000 kronor i snittmånadsinkomst medräknat tillägg. Fast det var 2009. Man kan förmoda att detta har stigit lite sedan dess.

79 kommentarer:

  1. Helt sjukt! "Dessutom ska de få rätt till att flyga affärsklass vid tjänsteresor samt att de ska få 6 500:- kronor om året i schablonmässig utbetalning för skor och solglasögon, utan att behöva lämna in kvitton till arbetsgivaren." Man tar sig för pannan...

    Tror DI.se räknade ihop att snittlönen var över 90 000 SEK inkl. deras förmåner.

    Det skrämmande i media tycker jag är att de "svartmålar" SAS för strejken, när det i självaste verket är piloterna och deras fackförbund som begärt piloterna i strejk. SAS kan ju inte göra något åt det (förutom då acceptera deras bud)...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad som är hönan och ägget i det här (återkommande) fallet kan vi diskutera i det oändliga.
      Låt oss bara lugnt konstatera att SAS och facket är helt i det blå.

      Radera
  2. Djupt tacksam att våra piloter inte bar sig åt på det viset!
    Ty naturligtvis har jag stuckit nosen i den branschen också.
    Annars praktiskt att ha ett litet plan med beredvillig pilot till hands när jag dråsade omkull för en del år sedan med cykelns hjälp.
    Tog det som ödets finger och beslöt genast flyga till Finland och fria!
    Flickan serverar, lustigt nog, just kaffe nu.
    Ingen skeppar historia1

    SvaraRadera
  3. vem tjänar mest, ingenjörerna som bygger dessa avancerade flygplan eller piloterna? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp ingenjörerna är ju värda varje krona medans piloterna bara låter autopiloten göra jobbet antar jag :-)

      Radera
    2. Finns ingen ingenjörsgrupp (i Sverige) som har 78 000 kronor i snittlön och 185 arbetsdagar, samt solglasögon och skor för 6500 kronor om året.

      Radera
    3. Precis. Därför är det orimligt.

      Radera
    4. Om lönen är rimlig eller inte beror väl på hur lätt det är att skaka fram en ny pilot ur kjorteln. Trots autopiloter har väl yrket väldigt höga krav på förmågor som inte kan kompromissas bort.

      Radera
    5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  4. Förr var det låglöneyrken/arbetarklass som strejkade. I dag är det högavlönade som strejkar. Deras livsstil frestar säkert på den privata ekonomin. De senaste åren har piloter från ett flertal flygbolag strejkat. NHL-spelarna har strejkat. Hollywood-skådisarna har strejkat. Det är alltså yrken med "oersättliga" specialkunskaper som strejkar. McDonalds-anställda och städare är utbytbara.

    Det absolut värsta är dock att jag personligen drabbas av denna pilotstrejk. Vi lever ju i egennyttans tider.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När strejkade NHL spelare?

      Det har varit lockout flertalet gånger men det skulle jag knappast kalla strejk.

      Radera
    2. 1992 strejkade NHL-spelarna.

      Radera
    3. Det är aldrig de fattiga som strejkar utan alltid de som tillhör den mest svårersatta arbetskraften. De första som organiserade sig fackligt i Sverige var grafikerna (hightech på den tiden), de krävde bland annat rätten att få bära värja (annars ett adelsprivillegie)

      Radera
    4. De senaste åren är alltså 1992 idag är det 2016 brett spektra det där de senaste åren...

      Radera
    5. Ja, fast det var lock-out säsongerna 1994-95, 2004-05 och 2012-13. NHL-ledningen valde vid dessa tillfällen att lock-outa spelarna innan de hann gå i strejk.

      Radera
  5. Jag har hört rykten att dessa krav om tillägg för skor och solglasögon, bara är början. Nästa löneförhandling så tänker pilotfacket begära tillägg för ROLEX GMT-Master i 18 K guld. Kvitto ska inte behöva visas upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hörrödudu! Det är faktiskt viktigt att piloterna har bra klockor som visar rätt tid, och Rolex visar lite rättare tid än andra.

      Radera
    2. Det är breitling som gäller om man är flygare ;-)

      Radera
    3. Rolex är väl bara aktuellt om du har dåligt självförtroende?

      Radera
  6. Du hade ju ett inlägg nyligen om "lönsamma utbildningar". Pilotyrket glömdes nog bort :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget akademiskt yrke, utan en gammal hederlig yrkesutbildning bara.

      Radera
    2. Orättvist!
      Tyckte personligen att redan att läsa in teorin till privat certifikat var mer ansträngande än att klara av ett av de där "akademiska" jobben på SACO listan.

      Radera
    3. Det är inte ett lönsamt yrkesval. Din karriär avgörs av flyt snarare än kompetens och för många går det riktigt illa (dåligt jobb och enorma skulder).

      Radera
    4. Det kan ju kosta en del, även fast det inte är någon akademiskt utbildning.

      Radera
    5. Akademisk flygutbildning vid Trafikflyghögskolan, Lunds universitet
      Flyg- och flygrelaterade yrken ställer idag stora krav på en god grundutbildning inte bara ämnesspecifikt utan även inom andra områden som exempelvis ledarskap och service management. Som en del av Lunds universitet har TFHS en stor möjlighet erbjuda utbildningar som uppfyller dessa målsättningar och krav på hög kvalitet.

      http://www.tfhs.lu.se/utbildning/

      Radera
  7. Det kanske är dags för SAS att upphandla pilotutrustning centralt. Solglasögon behöver nog inte kosta mer än 50:- paret, likaså skor, upphandlat från Kina eller Vietnam.

    SvaraRadera
  8. Piloterna bör säga upp sig och bli poliser eller sjukhuspersonal istället........

    SvaraRadera
  9. Pilot är egentligen inte så mycket mer än en glorifierad chaufför. Är egentligen hutlöst att de får så bra betalt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut!
      Det där kan väl vilken ensamkommande som helst klara av!
      Borde automatiskt utdelas ett D cert vid gränsen.

      Radera
    2. Precis. Det är lite som när man erbjuder den nördiga flygplansspottaren att flyga själv. Då skiter han i brallan och lägger benen på ryggen. Mycket snack och lite verkstad. Säger inte att en pilot är värd 100 000 SEK i månaden eller någon annan för den delen heller. Men 28000 SEK i månaden är inte överbetalt i mina ögon. Måste bli lite realism i debatten.

      Radera
    3. Jag håller inte med. Vem som helst har inte mentala förutsättningar för att bli pilot. Däremot, så är flygvärdinneyrket inget annat än ett servitris- och städjobb, fast uppe i luften. Ett överbetalt skitjobb, med andra ord.

      Radera
    4. Vad jag hört är inte flygvärdinneyrket ens överbetalt, men jag har hört en del annat från yrkets insida också. Som jag ej ska föra vidare.

      Radera
    5. Flygvärdinna lön:

      Ingångslön: 19000 - 23000 kr
      Medellön: 25000 kr
      Duktig och erfaren flygvärdinna: 28000 - 35000 kr

      Observera att det inte framgår vad erfarenheten avser för något...
      Apropå historier...
      Jag träffade en flygvärdinna i tjänst på en Canadian Airlines flight från Hongkong till Bangkok för massa år sedan. Hon hade man och barn i Canada...jättetrevlig var hon...

      http://www.flygvardinna.se/hur-mycket-tjanar-en-flygvardinna/

      Radera
    6. Man brukar få lön efter hur produktiv man är. En busschaufför kör 50 passagerare 80 km på en timme för 28 000kr i månaden

      En pilot kör 200 passagerare 800 km på en timme med en begynnelselön på 28000 kr och en studieskuld på 1,5 milj.

      Radera
  10. Jesus Krist på en pogopind! Som I kan gnälla. Alla - oavsett utbildning, jobb, eller lön, har rätt till att strejka. Vad är näst? Tvinga piloter till att flyga under pistolhot?

    SvaraRadera
  11. Tycker det är intressant att ingenstans skrivs det att ingångslönen idag faktiskt är 28000 SEK brutto hos SAS. Ganska långtifrån de 78000 SEK du pratar om. De unga piloterna idag kommer aldrig komma upp i några fantasilöner. Det är sant att av de gamla rävar som jobba på SAS i 100 år så tjänar de fortfarande bra med pengar även om det inte är som det en gång var. Antar att de som driver denna strejk är de som inte tjänar 78000 SEK i månaden. Finns ingen logik i att den högavlönade hälften vill ha en gemensam lönelista eller för den delen strejka sönder ett företag som de redan vet går på knäna. De som tjänar 28000 SEK har dock inget att förlora på att strejka. SAS har idag bland de lägsta ingångslönerna bland alla Europeiska storbolag. Att säga att personalkostnaden är för hög stämmer helt enkelt inte. Hur kommer det sig annars att Ryanair kan tjäna ofantligt med pengar varje år och betala ut 130 000 EUR i årslön till sin kaptener utan några som helsta problem? Problemet med SAS är och har alltid varit en för dålig organisation som som inte kan tjäna pengar. Sedan skyller man ifrån sig på en yrkesgrupp att de är övertalada när VD samtidigt har flera miljoner i årslön plus bonusar.

    Att SPF kräver sko och glasögon ersättning för 6500 kr per år låter som ett påhitt och något jag väljer att inte tror på förrens du lägger upp bevis på det. En rimligt ersättning för skor borde ligga på runt 1500 SEK. Sedan kostar ett par bra solglasögon ca 1500-2000 SEK (Billiga glasögon för 50 kr fungerar inte i luften om man jobbar med dem dag ut och dag in). Så en rimlig ersättning borde ligga på runt 3000-4000 kr. Sedan har vi den grupp som har synnedsättning och som måste slipa sina solglasögon. Lägg därtill att de enligt lagen behöver dubbla uppsättningar. Då är inte 6500 kr tillräckligt. Det hade man dock lätt kunnat reglera genom att ge de få som behöver slipade/dubbla uppsättningar den extra kompensation.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får klicka på länken angående de 6500 kronorna.

      Noterar att du blandar äpplen och päron. Nyutexade är styrmän, inte kaptener. Ändå jämför du styrmäns löner med kaptenslön hos Ryan Air.

      Radera
    2. Nej jag hänvisade till att problemet inte är lönenivåerna. Problemet är att företaget inte kan tjäna pengar och skyller det på olika yrkesgrupper när det är managements fel i grund och botten. De är ju ändå ansvariga för att ett bolag inte styrs i rätt riktning.

      En Ryan styrman tjänar fortfarande betydligt mer än vad en SAS styrman gör.

      Radera
    3. Att du använder Expressen som källa i det här ärendet får stå för dig. Dessutom stämmer inte de ingångslönerna de skriver där. De stämmer delvis men är inte hela sanningen. Artikeln är med andra ord vinklad.

      Radera
    4. Ryan gör ju sina pengar med flygplatsavtal. Istället för att betala landningsavgifter går de till småkommuner som får betala dem för att trafikera flygplatsen. Pengar i andra riktningen alltså.

      Klart att de ska ha schyssta glasögon. Ser ju jävla dumt ut med en pilot som sover i 50-kronorsglasögon.
      Har hört att det är viktigt med riktigt hög kvalitet i glasen, det ger ett extra skydd i händelse att ögonlocket skulle åka upp.

      Radera
    5. ALLA som tjänar pengar i flygbranschen gör det i andra riktningen. Bara det att SAS inte har fattat det eller har kunskapen alternativt kapaciteten att genomföra en sådan "manöver". En flygbolagsägare sa en gång. "Man tjänar inte pengar på att sälja flygplan, utan på att köpa dem". Samma sak.

      Åter igen. Har du någonsin spenderat en dag lägst fram? Sen kanske du kan berätta för mig vilka 50 kroners glasögon som har strålningsskydd det går lita på.

      Radera
  12. Jante när den är som sämst. Källan till inlägget är alltså en artikel i kvällspressen, skriven av ena parten i konflikten! Att man går ut på det här sättet och öppet redovisar det man hävdar är krav från facket är dessutom otroligt illa och bryter mot praxis gällande förhandlingssekretess.

    Givetvis hakar media och diverse tyckare upp sig på "glasögon och skor" som om det var anledningen till konflikten. Men visst, jag antar att sjuksköterskor, verkstadsarbetare etc. också får betala arbetskläder som krävs av arbetsgivaren under utförandet av arbetet? Betalar brandmän och poliser sina egna uniformer? Försvarsmaktsanställa köper egna kängor? (ja, det gör de ju men det är frivilligt för att M90 inte "duger")

    Ingångslönerna för nyanställda på SAS ligger idag väl under 30 000 efter att många gånger ha betalat hela sin utbildning själva, en kostnad på ca 1-1,5 miljon beroende på var man flyger för att få ihop tillräcklig tid. Ökningen är sedan ca 2000 per år och det säger sig själv att dagens unga piloter aldrig kommer att komma upp i de summor som nämns här. I alla fall inte så länge man stannar hos SAS.

    Det är även intressant att ta del av kommentarer som gör gällande att piloterna inte behövs, för man har ju autopilot. Inget är ju mer felaktigt. Behöver vi inte köra våra bilar själva för vi har farthållare?

    Det går aldrig att bygga en dator eller programmera ett flygplan att ta hänsyn till alla de slumpmässigt uppdykande faror och situationer som uppstår vid en flygning och det är därför det behövs en människa som övervakar och kan hantera dessa situationer. För att ta ett exempel. Flygplanet som startade och fick dubbelt motorfel pga fågelkollision och lyckades landa på Hudson River mitt i New York, alla i flygplanet överlevde. Detta skedde helt och hållet manuellt av besättningen ombord. Varje dag, året runt, undviks förmodligen en flygplanskrasch just pga att besättningen tar över och hanterar situationen som annars hade slutat i katastrof pga datorernas oförmåga att hantera okända situationer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men bli inte pilot då?

      Om det inte lönar sig att lägga 1-1,5 milj ur egen fick a för att bli pilot och tjäna 30 000 / månad så får man göra något annat och vips pilotbrist och högre löner eller betalda pilotutbildningar.

      Istället lägger man ut pengarna och sen sitter man och grinar om att lönen är för låg. Vems fel är det förutom ens eget?

      Radera
    2. 2000/månad i ökning per år? Det blir ju aningen mer än ett par procent, snarare 7% för de nyanställda. Efter 30 år har de då 90000 i lön? Verkar ju inte riktigt friskt i så fall.

      Radera
    3. Martin: det stämmer att vårdanställda får betala sina skor själva. Det räknas inte som skyddsutrustning enligt arbetsmiljölagen: §7 " Kan betryggande skydd mot ohälsa eller olycksfall icke nås
      på annat sätt, skall personlig skyddsutrustning användas. Denna
      skall tillhandahållas genom arbetsgivarens försorg."

      Skor räknas inte som behövliga ur vårdhygienisk synpunkt (arbetet kan utföras lika bra eller dåligt oavsett skodon) och de får man alltså bekosta själv.



      Radera
    4. Kingedward24: lönepålägget ökar inte med 2000 kr per år i all oändlighet. Det finns ett tak och det taket är bra mycket lägre än de siffror du nämner.

      Radera
    5. Jag är inte pilot, jobbar med ekonomi eftersom det ger bättre betalt än pilotyrket. Däremot har jag både goda vänner som är inom flygbranschen, både piloter och andra, samt vissa kunder har kopplingar dit så jag anser mig ha skaplig koll.

      Anledningen att man får skor är förstås för att arbetsgivaren ställer krav på klädsel. Man ska se representabel ut och vara bolagets ansikte utåt, då duger det inte att komma med ett par Foppatofflor för 49 kr från Ica Maxi. Detta har man ju haft ersättning för även tidigare men nu vill man diskutera möjligheten att slippa redovisa kvitton för utläggen i syfte att spara tid både för enskilda anställda och för bolagets HR-avdelning som slipper hantera dessa kvitton. Alltså en vinna-vinna situation. Men det ser förstås bättre ut på plakatet att hävda att de välbetalda piloterna nu strejkar för att få gratis skor...

      Radera
    6. Svar som "men bli inte pilot då" är meningslösa, eftersom den motiveringen går att använda i alla lönekonflikter.

      Radera
  13. Dessutom är det ju intressant att tyckaren i detta fall hänger upp sig på att man arbetar 185 dagar per år. Ja, men det är ju knappast 8h dessa dagar utan långa pass, ofta på nätter och helger, som man jobbar dessa dagar. Det finns gott om yrken där man jobbar långa pass, många dagar i sträck och sedan är ledig mer än en helg. Alla yrken är inte 9-17, vardagar, men årsarbetstiden i timmar räknat blir densamma. Jante igen alltså.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det handlar inte om Jante.
      Det handlar om att SAS och facket återigen gör bort sig och alla utom de inblandade tycker att det är för jävligt hur de beter sig.
      Ska det vara så svårt att förstå?

      Radera
    2. Du svarade kanske på fel inlägg? Jag menar att Bloggägaren ägnar sig åt tramsande när han påpekar att en pilot på SAS jobbar i snitt 185 dagar per år och menar att hen därför är bortskämd och inte har rätt att vara missnöjd med sina anställningsvillkor.

      Det som är svårt att förstå är att hela diskussionen handlar om oväsentligheter och små bisatser i ett förhandlingsunderlag. Det är ju knappast så att man strejkar pga skor och glasögon, men det är detta folk hakar upp sig på för att det är enkelt att skriva på sitt plakat och gå runt och vifta med.

      Lite samma sak blir det med resande i Business class till och från jobb. Man kan jämföra det med en busschaufför som får ta sin dygnsvila fordonet under förutsättning att fordonet står stilla och att det finns ändamålsenliga sovmöjligheter ombord. En pilot däremot kan tvingas sitta i 12h på passagerarplats i ett flygplan för att vid ankomst påbörja ett arbetspass på 15h tillbaka igen men då som pilot. Alla som åkt längre än till Mallis vet ju hur bra man sover som passagerare på ett flygplan. Dock låter det ju glassigt att man vill åka Businessclass och minsann inte kan klara sig med vanlig 2:a klass som alla andra. Man missar syftet och det blir kvällstidningsnivå på argumentationen.

      http://www.svt.se/nyheter/utrikes/varannan-pilot-somnat-under-flygning

      Radera
    3. http://www.di.se/artiklar/2016/6/13/ledare-dags-for-flygets-adel-att-vakna/

      Radera
    4. Flyg är av naturen en internationell bransch. Alltså är det naturligt att löner följer varandra mer eller mindre. Här är ett exempel på en aktuell platsannons där man söker kaptener till ett bolag i Kina.

      http://jobs.flightglobal.com/job/1401442355/b-787-b-777-i-captain-rated-non-rated-hainan-airlines-258-000-00-year-4-rotation-options/

      Lön vid heltid: Ca 172 000 kr i månaden (räknat på dollarkurs på 8). Oklart hur mycket skatt som tas ut på detta men det lär vara betydligt mindre än i Sverige. Observera att det är ingångslön och den lär öka med tiden.

      Dessa löner hittar an även hos bolag i Förenade Arabemiraten och liknande, då är den oftast helt skattefri och man har ofta gratis boende, skolgång för barn osv.

      Det är dessa jämförelser som är relevanta, inte vad en undersköterska i Sverige tjänar.

      Radera
    5. Hej Martin.
      Det är inte lönerna jag ifrågasätter.
      Det är förfarandet vid själva strejken samt detta faktum att detta är ett återkommande fenomen mellan facket och SAS.
      Att det skulle handla om jante köper jag inte, det folk ifrågasätter är fackets roll samt SAS som bolag.

      Radera
    6. OK..vi är väl ungefär överens då kan jag tänka mig =) Jag anser inte heller att det var optimalt skött och man kunde nöjt sig med 2,2% från början. Enligt hörsägen finns det dock mycket groll mellan arbetstagare och arbetsgivare som säkert gjort piloterna mer strejkvilliga. Det handlar alltså om rena idiotier och där man som arbetsgivare uttryckt sig och betett sig minst sagt klumpigt. Man vantolkar avtalen till sin fördel för att verkligen pressa ur så mycket det bara går på sätt som inte var andemeningen när avtalen slöts.

      Nåja, nu är det över för den här gången. Hoppas de sköter det bättre vid nästa avtalsrörelse.

      Radera
  14. Tack, jag känner mig nu övertygad. Helt orimliga anställningsförhållanden för piloterna. Hur de alls kan jobba under sådana omständigheter och låga löner är för mig helt ofattbart. Vilka människor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du någonsin jobbat som pilot?

      Radera
    2. Detta raljanta inlägg får man väl ta som intäkt för att Lars nu i efterhand insett att han gick lite för långt med sitt blogginlägg. Ett mer nyanserat svar där han på ett seriöst sätt bemöter kommentarerna och erkänner vissa brister i hans tes lär vi inte få se.

      Radera
    3. Det här är en lyxstrejk. Likadant som byggfacket och dess orimliga villkor och lönepåslag. De borde skämmas och se hur omvärlden ser ut. Men dom har nog alldeles för mörka solglasögon.

      Radera
    4. Cabin crew, prepare for takeoff!

      Kanske finns det en djupare mening i det meddelandet från kaptenen till flygvärdinnorna.

      Radera
    5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  15. Lika synd om piloterna som dem som inte har råd att köpa en villa i Täby efter amorteringskrav och skuldkvot.

    SvaraRadera
  16. Bra att veta vad man skall kräva för lön, är vare sig pilot eller politiker, men jag kan nog tänka mig en lön någonstans mittemellan, för att inte tala om förmåner och pensioner. Önskar man kunde göra en måna, och suga ut skattebetalarna tills de dör.

    SvaraRadera
  17. Har ni inte sett filmen "Independence Day" från 1996? I slutakten rafsar de ihop alla civila piloter de kan hitta, ger dem en timmes utbildning på stridsflygplan, och besegrar de ondskefulla ryssarna... jag menar aliens. Klart att piloter skall ha bra betalt - de är ju vår militära back-up!

    SvaraRadera
  18. Jag tror det är svårt för piloterna att inse att deras yrke håller på att rasa från att varit ett mycket speciellt yrke till ett chaufförsyrke bland andra, där lönerna också borde ligga i linje med lastbilschaffisar och lokförare. Den snabba teknikutvecklingen framöver med självkörande bilar kommer göra att allmänheten accepterar autopiloter i mycket högre utsträckning. Om det är något som mot förmoda behöver hanteras manuellt kan det säker som i fallet med drönare utlokaliseras till ett indiskt datacenter.

    Mitt tips till piloterna är att sluta strejka. I det här fallet har ni inte allmänheten med er. Men om ni vill ha allmänheten med er lägg då verkligen fram hela löneskalan och medellönen för olika kategorier och bevisa att det är riktigt synd om er. Om ni får undersköterskornas sympatier då har ni lyckats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns inga realistiska planer på att ta bort piloterna de närmsta decennierna åtminstone så där har du helt enkelt fel. Ta Airbus flaggskepp 380 t.ex där man har flera varianter för framtiden på ritbordet och ingen av dessa är förarlöst. Med tanke på omsättningstid från idéstadie, ritning, byggnation, prov, certifiering osv så lär det dröja minst 50 år innan vi ens är i närheten av obemannade passagerarflygplan.

      Har du ett seriöst intresse av flyg så titta på den här dokumentärfilmen. En dator hade aldrig klarat av att lösa ut denna situation, än mindre nån Indier på svajig datalänk med den fördröjning och brist på SA som detta innebär.

      https://youtu.be/5SL1A2d2e7M

      Att jämföra en pilot på ett större kommersiellt passagerarflygplan med en busschaufför är ungefär lika korrekt som att jämföra en styckare på SCAN med en hjärtkirurg.

      Med detta sagt tycker jag också det är tveksamt att en pilot skall tjäna uppåt 100 000 kr i månaden men det gäller även andra yrkesgrupper, t.ex. nyss nämnde hjärtkirurg. Tyvärr har ju fokus i media varit på just lönenivåer och solglasögon men det är bara en liten del. Det mesta handlar om bättre villkor, som att veta om man ska jobba helg om två veckor eller inte så man kan planera sitt och sina anhörigas liv. Detta behöver egentligen inte kosta någonting för SAS utan är en ren managementfråga.

      Radera
    2. Och ändå kräver man 3,5%. Det måste man nog vara pilot eller hjärnkirurg för att förstå. Om det nu är den liknelsen som är rättvis?

      Radera
    3. Ja nu kom hjärnkirurgen fram. Lokförare hade också en gång i tiden en hög status och en hopplöst uppblåst självbild men sen tog verkligheten vid. Den dagen hjärnkirurg kan koppla in en autopilot vid operation så kan vi prata om liknelsen igen. Och det där med autopilot. Som jag förstår det används den tex vid landningar vid extremt dålig sikt när piloter inte kan/får landa själva. Ett bra exempel på att tekniken springer om piloter. Att Airbus inte utvecklar skarpt just nu är väl inte så konstigt eftersom passagerarna inte är mogna för automatiska plan än. Men med automatiska bilar och bussa så kommer det släppa. http://www.nytimes.com/2015/04/07/science/planes-without-pilots.html?_r=0

      Att SAS verkar ha ett uselt schemaläggningssystem är väl tråkigt för er men den situationen delar ni med många inom vården och personalen på den lokala ICA-butiken. Sen har ju piloter betydligt färre arbetsdagar som kompensation. Kanske en bra förhandlingsdeal? Säkrare arbetsscheman mot fler arbetande dagar?

      Nu till lönenivån. Om ni inte vill jämföra er med bussförare som på många sätt har en betydligt mer kaotisk arbetsmiljö (med ansvar för många liv) så kan vi ta civilingenjörer som exempel. Ingångslön på kring 30000 och en medellön på 45-50000.

      Radera
    4. Som jag skrev ovan är jag inte pilot men jag reagerar när jag läser en massa skitprat från avundsjuka individer som gjort fel val i livet och nu sitter bakom tangentbordet och är bittra.

      Det stämmer att vissa flygplan, på vissa bolag, under vissa förutsättningar på vissa banor kan landa helt automatiskt. I Sverige är det t.ex. bara Arlanda som har denna teknik. Piloternas uppgift är då att övervaka systemet och vid minsta antydan till avvikelse från det normala avbryta landingen och dra på igen. Detta händer också då och då och det är därför piloterna behövs. Återigen, titta på filmen om haveriet i New York. Flygplanet flög med all säkerhet på autopilot enligt en programmerad rutt när de tappade bägge motorerna och förvandlades till världens dyraste segelflygplan. Kaptenen ombord fick då ta över och flyga manuellt. En dator hade aldrig klarat ut det utan förmodligen styrt mot närmaste flygplats och kraschat i ett bostadsområde med hundratals döda.

      Radera
    5. Sedan finns det ju olyckor som inträffar endast för att det är en pilot som styr. Ta t.ex. Germanwings...

      Radera
    6. Absolut, och det kan såklart inträffa även i ett "automatiskt" system, för någonstans i ett sådant system kommer en människa att tala om hur och var flygplanet skall flyga.

      Radera
  19. Är det inte så att statliga "vinstdrivande" bolag ofta tar väldigt dåliga beslut, och de anställda kräver sånt som privata anställda aldrig ens har på kartan. Förutom helt enormt dålig PR för SAS så kommer det att kosta mer än man kan överblicka. Framtida resenärer kommer förmodligen att välja ett annat bolag som "känns" säkrare. Och de som får betala i slutändan är väl som vanligt skattebetalarna.

    Vet inte under vilka villkor som SAS betalar sina anställda, men om de betalar svenska löner med arbetsgivaravgifter kan man ju förstå att de får problem att konkurrera med exempelvis Thaländska dito, som Norwegian fått kritik för. Tror att SAS borde öppna en brevlådefront som anställer i lämpligt land för att kunna konkurrera, ungefär som i shippingbranschen (ja, det är ju vad det är, skeppa turister och andra i plåtcontainers med vingar på).

    SvaraRadera
  20. Lugn, lugn och åter lugn....

    Automatiseringen löser bort detta problem. Om 20-30 år är dom flest av dessa piloter vanliga tekniker som jobbar för 25-30000 i månaden.

    SvaraRadera
  21. De som har de bäst är nog flygledarna. De har extremt bra lön och villkor. Många har inte ens behövt ta studielån. Nuförtiden är det dock en högskoleutbildning, så behövs lån. Men många skulle nog bli förvånade när de får höra flygledarnas lön och övriga förmåner. De är dessutom statligt anställda. De behöver ej heller kunna flyga :)

    SvaraRadera
  22. Sämsta blogginlägget någonsin från din sida. Kontakta gärna deras fackförbund eller en pilot på SAS för faktakoll så du får sakerna rätt. Jag får min information från en kapten av det gamla gardet, inte från kvällspressen.

    SvaraRadera
  23. Intressant att du använder medelvärde här. Är syftet att du förväntar dig att högavlönade skall betala för de lågavlönades utgifter i äkta socialistanda?

    Dessutom vet skulle jag nog ta det där med business Class och övriga förmåner med en nypa salt. Dina källor verkar ju vara hämtade från en kommunistblaska och där kan man ju förvänta sig att jantelagen gäller hårt (förutom när en stackars journalist blir drabbad och inte kan flyga till paris när han vill).

    SvaraRadera
  24. Men se detta inlägg började tragiskt dåligt, jag är lite besviken på Lars här. Men styr nästan upp sig på slutet. Jag känner nästan lite hopp för den samlade intelligensreserven här. Jag flyger inte på SAS utan Ryanair den hemska konkurrenten. Att de strejkar kan man "tycka" olika om men det som stör mest är alla osanningar, vidarepubliceringar av samma osanninga, hänvisningar till samma osanningar. Ingen bryr sig att höra med andra parten hur det ligger till. Citera expressen vafan är vi på väg. Detta är ett enormt problem för demokratin samhället allt. Och jösses vad många experter det finns. Ni vet allt hur det funkar.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...