2016-06-05 09:10

KD: Försvarsmaktens basplatta saknar lastbilar till åtminstone 2023

"Utan lastbilen stannar soldater och fordon förr eller senare." - Försvarsmakten
"Logistik är inte allt. Men allt är inget utan logistik."
Kristdemokraterna och deras försvarspolitiske talesperson Mikael Oscarsson har begärt in uppgifter om Försvarsmaktens personalförsörjning via riksdagens utredningstjänst och uppgifterna är inte upplyftande med en brist på tusentals personer. Man konstaterar också i en presentation att det finns stora brister inom materiel. T ex saknar funktionsförbanden lastbilar och beslut om anskaffande av nya kommer tidigast 2023 - än längre för att få nya levererade.
TOLO-lastbil med bränsle drivmedel för tankning av stridsvagnar.
Det finns stora brister och luckor i rekryteringen av framför allt tidvis anställd personal, GSS/T. Det handlar om upp till 6 000 personer som saknas. Enbart armén saknar 5 000 GSS/T enligt en presentation från Kristdemokraternas försvarspolitiske talesperson Mikael Oscarsson. Siffrorna baserar sig på en rapport från riksdagens utredningstjänst, som tagit fram siffrorna på begäran av kristdemokraterna.

Oscarssons presentation innehåller också en del annat intressant, exempelvis frågan om lastbilar, vilka är helt nödvändiga för logistik och funktionsförbanden. Det ser bra ut för väljarna att prata om stridsvagnar, men om de inte kan tankas, få ammunition eller transporteras tvärs över hela landet till den plats de behövs (dåligt stridsvärde att köra längre sträckor för egen maskin) så spelar det ingen roll om man har 42 stridsvagnar eller 120.

Det föreligger alltså en akut risk för sk gökungar, där politisk populär anskaffning av vapensystem tränger bort det som krävs för att förbanden ska fungera. Eldrör, flygplan och robotar är bra politiskt, men att dessa inte kan få nödvändig logistik visar på en fördummning av svensk försvarsdebatt.
"Saknas vital utrustning t ex lastbilar (beslutet uppskjutet till 2023 enl FMV. Dagen lastbilar är ålderstignas, runt 40 år." - Mikael Oscarsson
Notera formuleringen beslut. Från beslut tills att materiel finns på förbanden är det ett antal år. Lastbilar tillhör den sk basplattan, dvs det som måste finnas för att Försvarsmakten ska fungera och kunna lösa sina uppgifter.

Det råder akut brist på lastbilar inom Försvarsmakten. Enligt uppgifter gör detta att funktionsförbanden inte kan användas mobilt. Dit räknas bland annat sjukvårdskompanierna, luftvärnsbataljonerna, ledningsbataljonerna och brigadstaberna, telekrigbataljonen och förstås logistikbataljonerna.
"Sjukhuskompaniet och Sjukvårdsförstärkningskompaniet har minskat med var sitt krigsförband från 3 stycken förband var 2014 till 2 stycken förband var 2016." - riksdagens utredningstjänst
Visserligen har man nu minskat antalet sjukvårdsförband, men dessa kan alltså inte omgrupperas och framgrupperas till att vara i närheten av stridande förband. Det saknas helt enkelt lastbilar. Trots detta är funktionskompanierna idag i mycket är containterbaserade och modulära för att enkelt kunna omgrupperas, men denna funktionalitet kanske kan hantera en bataljon eller något kompani i taget i landet. Stora pengar har lagts på modulariteten och containrar, som dock inte kommer till sin rätt eftersom de inte kan omgrupperas.

Under Arméövning 2015 fick sjukvårdsförbanden vara grupperade hemma på FöMedC i Göteborg och kunde inte grupperas i fält. Brigadstaben fick också vara fast grupperad. Vid andra övningar har t ex telekrigbataljonen fått placeras ut innan övningen och sedan blivit kvar på en och samma plats på grund av bristen på lastbilar. Även själva logistikbataljonerna ska direkt sakna lastbilar för att utföra den logistik som är helt nödvändig för att övriga Försvarsmakten ska klara sin veckas försvar av en plats i Sverige.

Nu finns förvisso förfogandelagen och den kommer bli helt nödvändig att tillämpa. Kort sagt att man i skarpt läge mot ersättning förfogar över civila lastbilar, samt målar om dessa. Dock saknar de generellt nödvändig terränggående förmåga för att kunna gruppera försvarsmaktens containrar bortanför asfalten, samt skydd mot splitter och minor. Därtill kommer förfogande ta tid och göra att den (saknade) personalen sätts i fordon de inte är vana vid. På den positiva sidan så är åtminstone civila lastbilar generellt sett väl underhållna.

Frågan är också när en svensk regering är villig att ta beslutet om att förfogandelagen ska gälla? Det är ett direkt erkännande om omedelbart förestående krigshandlingar. Man vill helst att Försvarsmakten ska gruppera sig även innan dess.

Som det ser ut nu kan alltså inte funktionsförbanden följa med i den moderna rörliga striden. Behöver det svenska försvaret omgruppera bakåt finns risk att man måste lämna funktionsförbandens containrar i terräng som fienden kommer ta kontroll över. Vid omgruppering framåt kan inte funktionsförbanden följa med. I praktiken är svenskt försvar extremt känsligt för maskirovka och avledningsmanövrar, som kan göra att funktionsförbanden grupperas på fel plats.

Hur det sedan är tänkt att ett svenskt försvar inriktat på försvar av det egna landet, och inte bara internationella insatser, ska klara ett skarpt läge med färre sjukvårdsförband lämnas som en övning åt den civila akut- och intensivvården, som vi alla vet klarar av ett skadeutfall på hundratals, kanske tusentals militärer och civila på kort tid...

26 kommentarer:

  1. Volvo LV
    Scania
    Världens lastbilar tillverkas inom landet.
    Grön färg finns det väl gott om?

    SvaraRadera
  2. Om långtbortistan doktrinen hade tagits på allvar hade vi haft lastbilar för att gruppera om och kontinuerligt underhålla förband på det avstånd som det euroasiska vägnätet medger.

    Det enda positiva är att dessa hål i försvarets funktion går att fylla i hyfsat kvickt med vilja och pengar och pengar och de omprioriteringar som följer med detta är inget som är omöjligt.


    SvaraRadera
  3. Fel i bildtexten. TOLO-bilen är troligen lastad med drivmedel, inte bränsle.

    SvaraRadera
  4. Ett kreativt sätt att angripa en del av problemet vore att ändra skattesystemen så de premierar vägtrafik som sliter mindre på vägnätet före billigast möjliga transporter. Då skulle utländska lastbilar bli tvingade att konkurrera på mera lika villkor vilket ökar mängden svenska lastbilar i Sverige som är lättare att förfoga över och de som trafikerar landsbygdsvägnätet skulle ofta få utrusning för varierande av däckstrycket vilket gör underverk för framkomligheten.

    SvaraRadera
  5. Kommer ni ihåg slutet av 90-talet. När försvaret "lades ner" fanns det uppåt hundratals helt nya och oanvända lastbilar(visserligen var många av lite äldre modell) i mob-förråden etc. Dessa slumpades eller gavs bort till andra nationer. Svenska civilister och övriga civilsamhället fick inte ta del av överskotten. Det sades vara för svårt qtt hantera både logistiskt och administrativt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ett fyrsiffrigt antal, inte tresiffrigt, räknar du med övriga fordon var det femsiffrigt.

      Radera
    2. Tack, minnet sviker ibland.

      Radera
    3. Precis,Britterna tex har fyndat sådant som vi betalat och borde haft chans att få köpa,men icke.
      Som svensk ska man hålla käften och betala,syltburken är stor för vissa.

      Radera
  6. Skulle det inte upphandlas stora mängder MAN lastbilar i samarbete med Norge eller har den strukits som andra upphandlingar.

    SvaraRadera
  7. Det svenska politiska etablissemanget med sitt obefintliga krismedvetande har även skapat en anorektisk sjukvårdsinstitution, vilket nedanstående tabell visar. 2002 hade Sverige 313 sjukvårdsplatser per 100000 invånare, som sjönk till 259 platser 2013.

    Tabellen förklarar också till stor del varför Alliansregimen drev på massvaccineringen mot svininfluensan så hårt 2009. Resultatet blev att Sverige fick högst andel svininfluensavaccinerade och narkolepsiskadade i hela EU.

    Antalet sjukvårdsplatser per 100000 invånare 2013 inom EU:

    Germany______820,2
    Austria_______ 764,5
    Lithuania_____ 728,2
    Hungary______ 703,7
    Bulgaria______ 681,6
    Romania______667,3
    Poland_______ 657,9
    Czech Republic___645,7
    France________628,9
    Belgium______ 625,4
    Croatia_______ 586,0
    Slovakia______ 580,3
    Latvia________580,0
    Luxembourg___505,4
    Estonia_______ 500,5
    Finland_______485,9
    Malta________ 480,4
    Greece*______ 475,9
    Netherlands**___465,7
    Slovenia______ 455,2
    Italy***______ 342,2
    Cyprus_______ 341,7
    Portugal______ 339,5
    Denmark_____ 307,1
    Spain________ 296,3
    Ireland_______ 275,8
    United Kingdom___275,8
    Sweden_______259,4

    *) 2011
    **) 2009
    ***) 2012

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se det som en förbättring i högkonjunkturens Sverige. Vi är inte så sjuka resten av EU. Att det är högkonjuktur på akutmottagningarna och hela sjukvården i stort eldar på BNP så det kommer bli så bra på sikt.

      Radera
  8. I många stycken relevant kritik mot bristen på lastbilar. Men brigadstaben var inte fast grupperad på AÖ15, och leverans av lastbilar från man kommer börja levereras nästa år. Men ännu fler lastbilar behövs. Bristen är stor!

    SvaraRadera
  9. I många stycken relevant kritik mot bristen på lastbilar. Men brigadstaben var inte fast grupperad på AÖ15, och leverans av lastbilar från man kommer börja levereras nästa år. Men ännu fler lastbilar behövs. Bristen är stor!

    SvaraRadera
  10. Det är fosterlandsförräderi, och i linje med smyganpassningen till Nato, att köpa lastbilar från tyska MAN i en med Norge gemensam lastbilsupphandling, när vi har lastbilstillverkarna Volvo Lastvagnar AB och Scania.

    http://wisemanswisdoms.blogspot.se/2013/12/illaluktande-upphandling.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äh, det ligger i linje med SVMp plan för ett multikulturellt och öppet Sverige. Tror att vi snart kan börja rekrytera de nya svenskarna med stridserfarenhet. Försvaret kan bli lösningen för de nya arbetena med schyssta löner till nyanlända. Arabisktalande försvarsanställda befäl kommer att vara framtidsyrket.

      Radera
  11. Hej Cornu!
    Hoppas du blir frisk!
    För oss som inte kan något om försvarsmakt skulle det vara trevligt om du när du orkar skulle skriva ett lite längre reportage, som det du skrev om jämviktsarbetslösheten. Frågor som en totalt okunnig typ som jag skulle vilja få svar på:

    1. Om ryssen skulle komma, är vi inte stekta oavsett vilket försvar vi har? Jag tänker på kärnvapen, kryssningsrobotar, svärmar av drönare artilleri med lång distans osv. Det är klart att det går att bedriva gerillakrig men vad har egentligen en modern stat att sätta emot ett fullskaligt anfall utan att helt tillintetgöras?

    2. Vilka vapensystem är egentligen något att ha mot en högteknologisk fiende som går all in? Låt oss säga att ryssen invaderar. Kommer de inte luftbomba sönder varenda lastbil de ser på radar, satellitbilder osv?

    Tänker på USAs invasioner av Irak. Bägge gångerna gick det så satans fort. Skulle det inte gå ungefär likadant om Ryssland skulle vilja invadera oss (må så vara bara Gotland?)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar som USA med allierade har en del problem kvar i både Irak och Afghanistan. Så väldans fort går det inte tycker jag.

      Radera
    2. 1. Om ryssen vill ta över Sverige kan de det.. det vi i Sverige kan göra är att få dem att betala så dyrt att de anser att det inte är värt det (tröskeleffekt)

      2. Bäst tröskeleffekt bör aggressiva vapensystem likt kryssningsrobotar vara då vi kan hämnas mot deras hemmaplan. (kärnvapen)

      Viktigast ur försvarssynpunkt skulle jag säga psykologiska försvaret. Utan vilja spelar varken kanoner eller logistik roll.

      Radera
    3. Meningen med ett starkt försvar är inte, och har aldrig varit. Att vi ska kunna vinna ett krig mot Ryssland/Sovjet. Utan, som föregående talare sa. Ryssland ska känna att det kommer att kosta så mycket, så att dom väljer att låta bli. Som det är nu, kostar det väldigt lite, om ens något. Så just nu har inte det Svenska försvaret någon avhållande effekt.

      Radera
    4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    5. Man slår ut vattenförsörjningen, elen kommunikationerna avloppssystemen. En granat på Öresundsbron och en i Göteborgs hamn. En torped i handelsflottan räcker nog för att rederierna ska dra sig undan. Sedan behöver Ryssland bara vänta tio dagar på att massvälten breder ut sig. Våra politiker har bottenfrusit relationerna med Ryssland. Politiker frälset har sålt ut Sverige. Vi folket, har svikits av politikerna och lämnats värnlösa som ett litet barn i vaggan. Det nuvarande insats försvaret kan inte garantera svenskarna fred och frihet. Om ÖB är av en annan åsikt så påstår jag att det bara är retorik. Kan Försvarsmakten försvara sig mot Eskander eller S400 missilen eller mot Rysslands moderna bombflyg som släpper en termobarisk bomb på riksdagen? Ryssland tror sig kunna besegra Nato på sju minuter i Svarta havet i närtid. Sedan blir det nog all in. Jag vill påstå att Nato spelar med en farligt hög insats just nu. Det som Nato ser som försvar av nya Natoländer typ Rumänien ser Ryssland som en glidning mot krig. Nato vill stänga in svarta havsflottan. När Nato är redo att tukta Ryssland så börjar det i Svarta havet. Det blir en fortsättning av Krimkriget från 1855, men kommer sprida sig till alla länder som är lyd regeringar åt USA. Dvs. alla som var med och angrep Libyen 2011. Jag hoppas att jag har fel och att alla kloka har rätt.

      Radera
  12. De som sitter med ansvaret är ytterst pinsamt korkade. Om vi skall försvara oss - utrustning nu. Om vi inte skall försvara oss. Berätta det för de unga männen och kvinnorna FÖRE de gör illa sig i onödan eller drabbas av en rysk olycka på Gotland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äh, som alla vet handlar det om vilja. Vill inte politikerna ha ett försvar som funkar, ja då har vi inte det. Ganska enkelt egentligen. Allt annat är skitsnack och desinformation.

      Radera
    2. Det handlar inte om att inte vilja eller att inte förstå. Det handlar om att till varje pris behålla eller vinna den politiska makten och platsen vid politikernas utfodringstråg. Därmed prioriteras frågor som via massmedia kan förväntas påverka väljarkåren, och till dessa kommer inte försvaret att höra förrän det är alldeles för sent.

      Radera
  13. Det ordnar sig nog med en sann socialdemokratisk vapenvägrare vid rodret. Kanske en skattehöjning för ett starkare försvar, för att sedan spendera skattepengarna på empati då det är sååå mycket viktigare för den humanitära stormakten.

    SvaraRadera
  14. Istället för att bry sig i detaljer han sannolikt ändå inte kan greppa bör Herr Oscarsson lyfta blicken och fråga sig vad anledningen är till att det om och om och om igen på materielområde efter materielområde uppstår materielbrist av materiel som fanns i överflöd för 10-15 år sedan. Några exempel utöver lastbilar är, gasturbiner, sjukvårdstält, reservdelar, helikoptrar, utbildningslokaler, förråd, bärmesar, skidor etc. Listan kan göras oerhört lång.

    Oscarsson bör också lära sig skilja på innebörden orden gammal/ålderstigen och föråldrad/obsolet. Bara för att något är gammalt betyder det inte att det inte kan fylla en funktion samtidigt som gammal materiel kan ofta livstidsförlängas för en bråkdel av anskaffningen av ett helt nytt system/produkt. US Army använder t ex än idag i stor utsträckning lastbilar som ursprungligen tillverkades på 50-70talen men uppgraderats (rätt sparsamt) allt eftersom.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...