2016-06-03 12:04

Fredagsmys: Ingen gratis laddning för Tesla Model 3 - Norge förbjuder nya fossilbilar 2025

Det ser inte ut att bli någon gratis laddning av Tesla Motors medelprismodell Model 3. I Norge är nu en politisk majoritet eniga om att förbjuda bensin- och dieselbilar år 2025.
Tesla Model 3
Ars Technica rapporterar att ägare av Tesla Model 3 kommer behöva betala för att ladda sina elbilar vid Teslas nätverk av sk superchargers. Premiummodellerna Model S och Model X laddar som bekant gratis vid dessa stationer, men medelprismodellen Model 3 får alltså inte gratis laddning på köpet.
"It is likely that Tesla will offer Model 3 customers a cost option for lifetime access to the network, but Musk told shareholders that the company will have to charge Model 3 owners something, because it hasn't worked out how to do it for free.In the call, Musk also appeared to encourage Model 3 owners to charge at home or work, rather than avail themselves of the Supercharger network. "The best thing to do with an electric car is to charge your car where you charge your phone. Would you really take your phone to a gas station? … Driving to a Supercharger in order to get $5 worth of electricity and spending half an hour of your time, you’re like, maybe barely at minimum wage. So it’s just not the best thing for people, but you know, they kind of do it out of habit," he said."
Detta löser frågeställningen om hur de åtminstone här i Europa Teslias periodvis fulla laddningsstationer ska kunna hantera den kraftiga volymökningen Model 3 innebär. Svaret är inte. Genom att ta betalt, eller likt man gjorde ett tag för den billigaste Model S, kräva 2 500 dollar extra i betalt för att få tillgång till gratis laddning, kan man minska antalet fordon som laddas på stationerna.

Enligt norska Dagens Naeringsliv har en politisk majoritet (Frp, Høyre, KorFog och Venstre) i Norge kommit överens om att försäljning av nya bensin- och dieselbilar ska vara förbjudet redan från år 2025. Nio år till alltså, sedan kan endast bilar med alternativa bränslen säljas i oljelandet Norge.

49 kommentarer:

  1. Världens mest präktiga och korkade folkslag? hmmmm...

    Det är nog jämnt skägg mellan svenskar och norrmän.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mycket bättre att återstående olja används till delar av den befintliga fordonsflottan och maskiner än till nya fordon.

      Radera
    2. Som om det råder brist på drivmedelsolja !

      Radera
    3. Ja nog är det präktigt korkat. I nästa steg måste de förbjuda privatimport av fossil bilar från exempelvis Sverige. Och sedan svarar marknaden med att ordna fördelaktiga leasingavtal i Sverige. Och då måste de förbjuda det också, och sedan bensin. Och snart har de toapappersbrist precis som Venezuela, och en statsminister som tar krafttag mot toapappersbristen under folkets bifall i forma av upplopp för avlopp.

      Radera
    4. enannan syn på det hela är att det blir mer inne med elbilar under tiden fram till 2024. Och sedan när 2025 kommer behövs ingen lagstiftning längre för då bör elbilar blivit så vanliga att kostnaden är lägre än för de fossila.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    5. Förutom att tillverkningen av själva bilarna blivit mer automatiserad och fått stordriftsfördelar vilket gjort dem billigare har batterierna större kapacitet med längre körsträcka. Möjligen har de fossila bränslepriserna stegrats pga större medvetenhet om påverkan på klimatet med följden högre skatt.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    6. Norge har ju å andra sidan en unik konkurrensfördel i det att de har en till synes outsinlig vattenkraft att ladda bl a Tesla-batterier med. De är sannolikt det enda land i världen som har ens en teoretisk möjlighet att skippa förbränningsmotorer.

      Det ska bli intressant att följa detta. Det finns inte möjligheter för särskilt många fler länder i vrlden att följa efter. Framför allt inte större länder...

      Radera
    7. Morgonsur det behövs 10 TWh el för att ersätta dagens bilmotorer med moderna elmotorer. Förra året nettoexporterade vi mer än dubbelt så mycket. Och vi har nettoexporterar mer än 10 TWh i flera år nu.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    8. ...skippa förbränningsmotorer före 2025, skulle det stå. De investeringar som behövs hämtar de bl a från oljeförsäljning, så det finns förstås en liten paradox även här.

      Att förbränningsmotorer kommer att försvinna och att fordonsflottan kommer att elektrifieras är nog de flesta överens om. Sannolikt i en kombination av elvägar, batterier och bränsleceller.

      Radera
    9. Ah Morgonsur jag trodde det var elen du oroade dig för. Investeringarna för nya batteridrivna personbilar från 2025 blir enkel att klara. Utvecklingen går så snabbt nu för en mängd olika typer av batterier, finansieringsmodeller och med större bilserier gör volymen bilmodellerna (möjligen minus batteri) mycket prisvärda. Nya fossiler får svårt att konkurrera.

      Skippa de gamla fossilerna från före 2025 blir svårare. Ägarna vill i många fall inte köpa nytt och förbud är dåligt. Skatt på utsläpp är lättare.

      För övrigt kommer de autonoma fordonen att ändra hela samhället eftersom vi idag är så styrda av det gamla både i tänkande och ekonomiskt. BNP sjunker när färre fordon behövs, färre anställda inom anknuten industri och service samt lägre antal olyckor. Övriga individer får det klart bättre, men på något vis måste alla gamla yrkesförare, bilmekaniker och säljare ges en ekonomisk trygghet.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  2. Det är inte nödvändigtvis dåligt, men det säger väl en del om begränsningarna idag med dels kapacitet för att serva fler fordon, dels att det kanske är med och tvingar fram bättre elinfrastruktur. I alla fall om vi pratar Europa/EU.

    Vad gäller Norge - inte nödvändigtvis dåligt. Svårt att säga. Men efter den generella tolkningen/fördomen att miljö är en lyx för rika länder (högst omdebatterat, inte minst för det är egentligen viktigare för mindre rika länder) så blir det också så att länder med finansiella resurser är de som kan idag våga sig på att vara pionjärer. Men då kommer Norge snart också behöva både bestämma bränslealternativ.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musk har antagligen en poäng om det där att det är bättre att ladda allt hemma idag iaf. Tidsbrist är viktigare än pengabrist för de som hypotetiskt sett är målgruppen för Teslabilarna.
      Fast -inte att glömma - kanske Tesla köparna vill ha någonstans att mötas och visa upp/diskutera/hänga med sina Tesla-bilar kanske en Tesla-"mack" är rätt plats, inte minst med hela retrovågen där många verkar vilja leka 60-tals lajv, eller vara som pappa/farfar/morfar/etc annan skäggig anfader.

      Radera
    2. Ja - om jag hade haft en Model 3 så hade jag nog laddat hemma mestadels av tiden.

      Dock så vore det trevligt med MÖJLIGHETEN att ladda snabbt på en Supercharger om man skulle ut och resa någon gång och inte tvingas välja mellan att skaffa Lifetime för 25000 kr eller ingen tillgång alls.

      Radera
    3. Ja - om jag hade haft en Model 3 så hade jag nog laddat hemma mestadels av tiden.

      Dock så vore det trevligt med MÖJLIGHETEN att ladda snabbt på en Supercharger om man skulle ut och resa någon gång och inte tvingas välja mellan att skaffa Lifetime för 25000 kr eller ingen tillgång alls.

      Radera
  3. Såg något om hundratusentals beställningar i Kina. Här är det nog inte så stora problem att åstadkomma laddning för oss som bor i villa. Dottern som bor i klubboende tog upp med styrelsen om laddning och de blev glada och ska diskutera regler.

    Fast så många olika utvecklingsprojekt pågår för att få än bättre batterier så 2025 kommer också driva på dem. Sverige fattar givetvis också beslut om utfasning av fossilt, men först när betydligt fler länder följt Norge.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr ser det ofta ut som att Sverige fegar.

      Radera
    2. Ni pratar om Monas nya jobb. Det blir en utredning.

      Radera
  4. Jag ser det positivt. För dagliga resor kommer vi inte utnyttja SC utan ladda hemma. Vid långresor betalar jag gärna några kr/kWh för att snabbt kunna ladda batterierna. Vill inte mötas av lokalbor som enbart laddar för att spara ett par kronor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt tänkt i mitt tycke. Gratis laddning = snåljåpar laddar alltid där istället för att betala för elen hemma vilket skulle skapa problem med tillgång till laddning när man verkligen behöver det på resande fot.

      Radera
  5. Norrmen må da endest förtage reser med skier.
    Vatten skier paa sommeren dock tillatet.
    Rullskier paa sommeren till lands.
    Som drivmedel godkjennes hele aret tungt vann fra Rjukan.
    ( förlå norskan min...)

    SvaraRadera
  6. Nyss kom Wired med en artikel om ett nytt idrottskomplex som är som en Tesla och givetvis uppdateras varje natt. Kul att Tesla blivit ett begrepp:

    "The Highest-Tech Stadium in Sports Is Pretty Much a Giant Tesla"

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  7. Det är vettigt. Jag skulle inte vilja betala för livstids laddning up front när jag mest kommer åka omkring där jag bor och ladda hemma varje kväll.

    Möjligtvis om firman betalade laddpaketet. ;)

    SvaraRadera
  8. Man kommer givetvis att göra så att framtida elbilar bara kan gå på bilel. Bilens ECU kommunicerar med ett uttag kopplat till en separat elmätare som man tvingas montera in om man är registrerad elbilsägare och vägrar ladda om ett handshake inte sker.

    Då kan staten se till att drivmedelskostnaden/mil hamnar i samma nivå som en konventionell bil. Inte tror ni väl att man är villiga att slakta en mjölkko?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njae,detta knäcks fort.
      Däremot skatt på en 1500 spänn i månaden,enkelt löst,detta kommer snart med ursäkten att typ batterier är miljöskadliga,därav skatten.

      Radera
    2. Känner mig uppgiven när det gäller dessa klimatalarmister. Nåja, ska jag köra elbil kommer jag att ha en Briggs & Stratton i bakluckan vars enda syfte är att producera CO2.

      Radera
  9. Att att förbjuda bensin- och dieselbilar betyder att man förbjuder "fattiga" från möjligheten att transportera sig själva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. 1. Att inte vilja "förbjuda fattiga möjligheter" kallas socialism.
      2. Förbjudet gällde NYA bilar. De flesta fattiga kör redan idag begagnat.

      Radera
    3. Eller så betyder det att även fattiga kommer att kunna köpa mat producerat med en traktor som går på bensin tillräckligt länge för att även denna typ av fordon/maskiner ska kunna ställas om till el.

      Radera
    4. 2025 har vi en stor andel autonoma bilar bland de nyproducerade. Fler och fler nyttjar dessa bilar och låter de gamla fossila stå som reserv.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  10. Jag skulle tro att väldigt få är intresserade av att köpa en bensinbil 2025. De kommer att vara dyrare i inköp, drift och underhåll jämfört med motsvarande elbil.


    Rimligtvis tar Tesla betalt per kWh av model3-ägare för superchargerladdning, så att det blir lite dyrare än att ladda hemma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller helt med dig pelpet men tror dessutom att allt färre köper bil 2025 eftersom det börjar bli så billigt att nyttja taxi.

      Hur mycket blir lite? Kan vara rätt mycket för att de som köpt tidigare ska fortsätta att entusiastiskt prisa Tesla.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    2. En fungerande marknad med självkörande taxibilar skulle innebära att det blir smidigare och billigare för de flesta att åka taxi istf egen bil. Med en utnyttjandegrad på bilen som vida överstiger en egen bil blir den lönsam för ägaren och billigare än en egen dito för kunden. Och om en taxi aldrig är mer än några minuter bort så behöver merparten av resenärer ingen egen bil. Med prediktiva självlärande algoritmer kan behovet förutses och marknaden svara optimalt på behovet. Uber^2, typ.

      Radera
    3. Frågan är hur många som vill köpa bensinbil 2020, många måste nog pga pris, men 2025 kommer enbart begagnade bensin o diesel handlas. Hybrid kan leva kvar till 2030.

      Radera
  11. Detta blir jättebra när alla skaffar elbilar och vi avskaffar kärnkraften. Jättebra verkligen. Hurra för utveckling och politisk intelligens.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessutom, utan att veta säkert men antar att alla elbilar är brake och steer by wire. Ååh va säkert det känns att ha en elkabel som livlina mellan bilen och väglaget. Bäst att dumpa en 100-årig hydrauliskt bromssystem och mekanisk styrning för top-notch-säker-elektronik-som-aldrig-krånglar.

      Radera
    2. Thomas du får förmodligen leva med kärnkraft lite längre än till 2025. Även fast de fyra sämsta reaktorerna verkar bli avstängda innan de nya kraven från EU träder i kraft.

      Om alla fordon skulle drivas av el krävs ca 10 TWh ytterligare el vilket är lite mindre än 2/3 delar av vad vindkraften gav 2015.

      Jag är helt säker att vi byggt ut mycket vindkraft och en del sol ytterligare före 2025. Exporten av el söderut ökar också.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    3. Tesla Model S är ju den säkraste bilen på marknaden. Så jag ser inte något verkligt problem.

      Det största säkerhetsproblemet i dagens bilar sitter i förarsätet.

      Radera
    4. Säker nu ja... Men är det något som krånglar efter några år så är det elektronik. Är det något man INTE vill ska krångla är det styrning och bromssystem. Dessa kommer att krångla om några år om det är steer och brake by wire. Varför dumpa hydrauliskt system som använts i 100 år, som är i princip idiotsäkert? Allt är inte bättre i elektronisk form.

      Radera
    5. Nanotec, vet inte om du uppfattade min ironi men jag hoppas få leva med kärnkraften några år till. Inser även jag att det krävs sjuka mängder el för att mata alla bilar om de ersätts med elbilar :)

      Radera
    6. Jo Thomas, visst förstår jag att du än en tid gillar fission och det gjorde jag också när jag gick på gymnasiet. Det finns annan kärnkraft och du kommer att byta åsikt. När jag studerade vidare och trängde djupare in i materiens innersta blev inte bara nyttan utan nackdelarna, riskerna och deras konsekvenser mer klart för mig. Sannolikheterna för olika händelser varierar och är var för sig små, men är totalt allt för stora. En nyare risk är IS och i andra länder finns militär trupp på plats, men nästa år ska också Sverige få åtminstone en första pistolbeväpnad vakt på plats för att fördröja angrepp, om tränade hundar hunnit utbildas, och då minskar just den risken.

      Fusion i olika former är väsensskilt och nu har så mycket framsteg skett att vi förmodligen har sett de sista besluten i utvecklade länder för helt ny fission.

      Det är den binära matematiken i vår allt mer utbredda elektronik som drivit utvecklingen framåt. Ekonomin knäcker det ålderdomliga för alternativen är lönsammast.

      Visst har du rätt i att 10 TWh är mycket el och tänk vad mycket koldioxid som sparas samt andra luftföroreningar när oljan ersätts.

      Det är inte om som gäller utan mer när exakt alla inser vad som är på väg.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  12. sverige vs Tyskland och solpaneler,där ligger vi 15 år efter.
    Jag kan lätt kompensera hela årets bilkörning(för mej..) med elpaneler på 5kW men politiskt händer inte så mycket.
    Cirkus löfven förstår inte riktigt någonting alls.
    Sorgligt land.

    SvaraRadera
  13. Solpaneler och batterier blir snabbt billigare, samtidigt som regeringen fattat att befintlig kärnkraft nog kan köras i minst 15 - 30 år till (och troligen mycket mer). Jag är inte ett skvatt orolig för tillgången på el så länge inte politikerna får något idiot-infall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du menar mer Mp i regeringen? Eller kanske Mona o Kaplan startar eget parti och vinner egen majoritet?

      Radera
  14. Jag hoppas man i Norge med förslaget menar att man förbjuder fossil diesel och bensin. Det finns väl ingen större anledning att förbjuda biodiesel eller biobensin.

    SvaraRadera
  15. Det skulle vara intressant att läsa lite spekulationer om hur nickelpriserna kommer påverkas av den exponentionella tillväxten av antalet sålda elbilar. I både nickel-metall hydride och Teslas litiumbatterier används det nickel. Priserna är i dagsläget nerpressade av stora lager.

    SvaraRadera
  16. Martin reflektera, -"att läsa lite spekulationer om hur - - -" lika som mig och jag ber dessutom en stilla bön att det icke är samma banksters, eller ve-åfasa dessas aningslösa vimpelviftare, vilka håller i trådarna för kasperdockan el-cell för elbil och det rätta riktiga, bränslecell-maskin oavsett.

    SvaraRadera
  17. Okunskap visar sig igen. Model S och model X har inte gratis laddning på Supercharger stationerna. De betalar alltid en del vid köpet som går till SUC. Den prislappen har även genom åren varierat.

    Det Elon verkar vilja nu är att model 3 skall hållas så billig som möjligt. Vilket gör att de som ej vill eller har behov av SUC laddning skall slippa betala för det. Medans de som vill kommer köpa till ett paket när de köper bilen. Rättvist och bra tycker jag.

    Sen angående Norge.Riktigt bra. I Sverige har vi sagt att vi skall ha en fossiloberoende fordonsflotta 2030. Skall vi lyckas med det så måste vi sluta sälja fossilbilar ett antal år innan. Som det är nu kan ju bilföretagen fortfarande räkna med att sälja fossilbilar 2030. Så en lag som denna måste komma snart här med.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...