2016-06-19 15:44

Bilar på Island

Island är det moderna land i världen, som är minst beroende av ändliga fossila energikällor. Men beroendet av fossila bränslen för transporter är i princip 100%-igt. Här är några reflektioner kring bilar på Island.
Väg 1 runt Island är kanske den roligaste bilkörning jag har upplevt, åtminstone den norra halvan.
På Island finns det inga Volvo. Inga alls faktiskt. Möjligt att det existerar i Reykjavik, men utanför huvudstaden har jag inte observerat en enda Volvo. Inte heller finns det några husbilar, eller ja, jag har observerat två husbilar. Istället finns det husvagnar. Med betoning på hus. Dragna av amerikanska monster-SUV:ar.

För på Island finns det två sorters bilar. Vanliga personbilar (dock mycket få stadsjeepar - Volvo XC60 och sådant tjafs göre sig icke besvär), samt monster-SUV:ar.

Tänks Ford Extermination och allt vad de heter. Stora som hus. Dessutom med ytterligare förhöjd markfrigång och extra stora och breda däck som sticker ut 20 - 30 cm utanför bilen åt varje håll. Antagligen vad som behövs för att kunna köra i högländerna.
Liten isländsk SUV. De mer normalt stora, dvs större, fick inte plats på bild.
Ford Exhaust får även sällskap av Toyota Landcruiser. Inte Försvarsmaktens slimma variant, utan modeller stora som hus, återigen med extra stora däck som sticker ut 40 cm utanför bilen.

Island är helt beroende av fossila bränslen för transporter. Det finns som bekant ingen järnväg. Dock är landet antagligen det enda landet i världen som på kort tid skulle kunna ställa om till att använda funktionella hästar istället, då islandshästar är robusta nog att kunna användas som draghästar och inte går sönder när man tittar på dem. Dock kan man förstås inte hålla en modern ekonomi igång med häst, men vi pratar rent principiellt.
Vägens frihet.
Köra bil på Island är en fantastisk upplevelse, den absolut bästa bilkörning jag upplevt. Bara man kommer loss från Reykjavikområdet så öppnar sig fullständig frihet. Jag återkommer med mer kring detta när jag är färdig med ett helt varv runt ön.
Myvatn klockan 23:22. Inte riktigt midnattssol här uppe.

18 kommentarer:

  1. Coolt. Lite avis. Ta en bild på berget vid Akureyri för dina fans!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hyr, med chaufför, en av dessa monsterbilar och känn känslan av att dåna förbi vanliga SUV på väg upp till Heklafjäll! I snön! Dessutom dundra fram över/i bäckar och vattendrag. Känslan är mäktig.

      Radera
  2. Jag var nyss på Island och noterade också att det var färre Volvos. Men det finns, jag såg flera V70, XC60, XC70 och den nya XC90. Jag var dock på södra kusten och Reykjavik.

    SvaraRadera
  3. Kul trip! Jag gjorde en liknande resa med ett kompisgäng för några år sedan. Vi hade dock för lite tid på oss p.g.a. flyg som behövde passas. Det blev väldigt långa dagar i våra (små och skruttiga) hyrbilar.

    SvaraRadera
  4. Skriver detta från en ort på Island och kan inte direkt säga attan kan hålla med dig.. Tyvärr.

    SvaraRadera
  5. Hojta om ni springer på Reine Brynolfsson... men han lär vara beväpnad med kastknivar.

    SvaraRadera
  6. Elbilar borde bli populära som stadsbilar i Reykjavik. Det på lång sikt knepigaste är dock bränsle för fiske- och handelsflottorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk om det går att fraktionera eller trixa med vulkan aska eller något annat spännande ytgeologiskt till bränsle? I för dig med tanke på att de har geptermiskt energi där borde väl vätebaserade batterier kanske vara något?

      Radera
    2. De borde kunna röta fram en hyfsad mängd biogas från matavfall och avfall från fiskeindustrin. Vätgas av el är en möjlighet men skall man göra vätgasen lätthanterlig behöver man kol för att göra något kolväte av den. Månne någon annan nation som letar efter symbolpolitik skulle vara intresserad av att sponsra teknikutveckling? Islänningarna borde inte ha så mycket pengar att förslösa.

      Radera
    3. Man kan skapa de flesta typer av flytande drivmedel från vatten; allt man behöver är energi (electricitet) och tid. Literpriset blir nog lite högt än så länge men like de flesta processer så går den säkert att skala upp med mer forskning.

      US Navy jobbar på en process för att på sikt göra hangarfartyg helt självförsörjande på bränsle.

      Radera
  7. Ot men rätt kul:

    http://www.cracked.com/personal-experiences-2278-i-was-professional-911-truther-and-i-gave-it-up.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns alltså hopp för dig?

      Radera
    2. Det vetefan. Hörde att mamma din återvänt från Gambia så nu lär man ju ha henne i farstun hela veckan.

      Radera
  8. Grattis Cornu.
    Lite avis allt, hann du med några skivbutiker i Reykavik?
    Eller en soluppgång i Domkyrkotornet?

    Jo, jag noterade när jag var där i Januari att de föredrar sådana bilar.
    Har man varit där på vintern förstår man varför det finns ett samband med storleken på bilarna och att många islänningar föredrar att ha ingången till sina hus på andra våningen.
    Kan jag få fresta med lite äkta isländsk bilporr http://www.arctictrucks.se

    SvaraRadera
  9. Glöm inte att släppa ut lite luft ur däcken om du ska upp på glaciärerna på öjn.

    SvaraRadera
  10. Åker runt i USA och har konstaterat att SUV var helt rätt val med tanke på vägkvaliteten.

    SvaraRadera
  11. Se upp så du inte krockar med ett träd ;-)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...