2016-05-11 13:44

Digitaliseringen underlättar körkortsutbildningen för dyslektiker

Idag har cirka 5 – 8 % av Sveriges befolkning dyslexi. Vanligt förekommande för dyslektiker är en begränsad läshastighet samt lässvårigheter såsom upphakning på specifika ord, utelämning av ord eller omkastning av bokstäver. Gällande utbildning kan dyslektiker behöva använda sig av alternativa metoder för att underlätta inlärningen.

När det kommer till att ta körkort kan personer med dyslexi eller lässvårigheter ställas inför stora svårigheter för att lära sig det som krävs för att klara teoriprovet. Att ta körkort idag är för många en utmaning, men personer med lässvårigheter kan se teoridelen som ett extra stort hinder.

Det klassiska alternativet för att lära sig körkortsteori är att läsa och lära sig med hjälp av böcker. Den vanligaste litteraturen för körkortsteori är den 270 sidor långa Körkortsboken (STR). En annan vanlig metod för inlärning är att ta teorilektioner på trafikskolor. Lektionerna är schemalagda och brukar bestå av en trafiklärare som går igenom teorin och svarar på frågor från elever. Teorilektionerna brukar sammanlagt vara mellan 8 – 12 timmar. Idag finns det även appar och teoriprov på datorn eller mobiltelefonen som har visats sig vara populära när det kommer till körkortsteori. Körkortsfrågorna i proven är flervalsfrågor som efterliknar Trafikverkets teoriprov.

Den inlärningsmetod som har utvecklats mest och etablerat sig i branschen gällande körkort är de internetbaserade körkortsfrågorna. I dagsläget finns flera olika hemsidor samt appar som erbjuder körkortsfrågor med syfte att efterlikna och vara förberedande inför det riktiga teoriprovet.

Den sistnämnda metoden gällande körkortsfrågor online eller via appar har visat sig vara underlättande för lärandet gällande personer med lässvårigheter. Dessa frågor, jämfört med att läsa körkortsboken, är mycket kortare när det kommer till mängd text och är därför enklare att läsa. Även teorilektioner på trafikskolor kan innebära svårigheter för dyslektiker eftersom varje elev måste följa tempot som resten av eleverna på teorikursen. I detta fall kan de internetbaserade frågorna vara att föredra då det finns det chans till både betänketid och utrymme för reflektion under inlärningen som sker i individuellt tempo.

För att underlätta körkortsteorin ytterligare, det vill säga utöver de i tid så populära internetbaserade körkortsfrågorna, har företaget Körkortskolan.se tillsammans med trafikskoleläraren Christopher Åhs utvecklat och lanserat videolektioner online. Dessa lektioner är en kombination av teorilektionerna som hålls på körskolorna samt de internetbaserade frågorna.

Körkortskolans videolektioner är totalt 4 timmar långa där Christopher går igenom alla delar av körkortsteorin. Videon utgörs delvis av bilder från olika trafiksituationer samt tydliga förklaringar för en enkel förståelse. Videolektionerna finns tillgängliga på datorn, i surfplattan eller i mobiltelefonen.

Detta inlägg är sponsrat av Körkortsskolan.se.

1 kommentar:

  1. Självklart ett privat initiativ!
    Att en statlig myndighet ens skulle komma på tanken...
    Härligt få hacka på staten!
    Mitt fredagsmys klart.
    Tack, Lars.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...